Muziek / Album

Ouderwets lekker

recensie: ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead - Worlds Apart

.

~

In dit geval is het vervelend dat Trail of Dead reeds een ‘moordplaat’ op zijn naam heeft staan, namelijk het in 2002 verschenen Source tags and Codes. Daarop borduurde het viertal voort op de sound van bands als Sonic Youth en Dinosaur Jr, waarbij genadeloos hard en zonder omkijken uit de bocht werd geschoten. Een rem kende deze Texaanse racewagen niet. Een begrenzer trouwens ook niet! Helaas zijn er maar weinig bands die dit juweeltje naderhand hebben weten te evenaren. In dat opzicht legt Trail of Dead de lat voor zichzelf bij dit album wel bijzonder hoog.

Duidelijke signatuur

Worlds Apart kan daarom ook niet aan zijn voorganger tippen, al komt hij wel degelijk dicht in de buurt. Op het album staan twaalf nummers plus twee bonustracks die we al kunnen kennen van de uit 2003 afkomstige EP The Secret of Elena’s Tomb. De Trail of Dead-signatuur is ook ditmaal duidelijk aanwezig: een klassieke opener, een pianoballade, een ode aan de viool, ingetogen intro’s gevolgd door veel bombast, kindergelach en natuurlijk veel doffe drums, en het schitterende artwork in de cd-layout maar niet te vergeten. Verder lijkt het alsof de zang op Worlds Apart iets naar voren is gehaald, waar die in het verleden nog wel eens dreigde te verzuipen tussen al het gitaargeweld. Helaas in de eerste vijftien minuten net iets meer folk dan uw recensent lief is (Worlds Apart, The Rest Will Follow), maar vanaf Caterwaul worden de registers gelukkig helemaal opengetrokken, waarbij je muzikaal moet denken aan de hoogtijdagen van de Smashing Pumkins en in de zang af en toe zelfs de invloed van New Order (A Classic Arts Showcase, All Saints Day) en Tears For Fears (The Best) valt te ontwaren. Zijn we toch weer terug bij de jaren 80.

Tekstueel gezien luidt de boodschap zo ongeveer: kijk niet om in wrok, maar leg je neer bij de situatie en beschouw het verleden als een mooie herinnering: “What’s done is done, no reason to apologize” (Let it Dive). Al met al een heerlijk schijfje, niet zo geniaal als zijn voorganger, maar die was ook werkelijk ongekend. Dat verhaal over de ‘eindejaarslijstjes’ klinkt ineens zo gek nog niet.

Muziek / Album

Met kop en krachtige schouders

recensie: Kirsten - Vanilla

Kirsten is terug met een nieuwe plaat, getiteld Vanilla. Voor degene die nog nooit van deze jonge singer/songwriter gehoord heeft: Kirsten van de Grinten komt uit Haarlem en is al jarenlang verslingerd aan haar akoestische gitaar. Dat leidde aan het begin van deze eeuw tot het prima debuut The Chick Singer. Laten we het er maar op houden dat zij haar artiestennaam koos toen de Starmaker/Idols-hype nog niet tot grote hoogten was gekomen. Want laat een ding duidelijk zijn: Kirsten maakt muziek die stukken interessanter is dan de muziek van al die verschrikkelijke noem-me-maar-bij-mijn-voornaam-Idols bij elkaar.

~

Net als op The Chick Singer speelt de akoestische gitaar, die zij bespeelt à la Ani diFranco en Dave Matthews, de belangrijkste rol. Naast Kirstens stem natuurlijk, want die is prachtig, vooral in combinatie met die gitaar. Wie haar ooit heeft horen spelen zal dat zonder meer beamen. Haar liedjes zijn weer van hetzelfde niveau, dat wil zeggen erg sterk, maar het is moeilijk te zeggen in welke richting Kirsten het precies zoekt. Haar liedjes lijken hitgevoelig, maar of het ook om echte klappers gaat weet ik niet. Aan de andere kant is een gedeelte van de plaat wel iets uitdagender, maar ook de alternatieve muziekliefhebber zal niet direct toehappen. Waarschijnlijk te commercieel, zoals dat dan wordt genoemd.

Middle of the Road

Kirsten moet het hebben van wat wij the middle of the road noemen. En als je Vanilla bekijkt in die context, dan steekt deze relatief kleine vrouw met kop en krachtige schouders boven de concurrentie uit. Vanilla kent, op een wat flauwe intro-variant van Mary Had A Little Lamb na, geen zwakke momenten. De liedjes, veelal de relationele sfeer beschrijvend, mogen er stuk voor stuk wezen. Ze gaat zelfs nog wel een stapje vooruit in vergelijking tot haar debuut. Met name dankzij de uitstekende productie en de subtiele geluidseffecten die hier en daar zeer succesvol zijn toegevoegd. Dus als je The Chick Singer kon waarderen, dan is dit een verplichte aankoop.

Ik wil hier dan ook graag een lans breken voor deze songwriter. Haar muziek is een stuk beter dan wat wij doorgaans in Nederland onder onze neus gewreven krijgen in dit segment van de markt. Slinger die Kirsten maar de ether in.

Muziek / Album

Niks mis met oude metal

recensie: Hammerfall - Blood Bound (single)

In de jaren 80 was het binnen de Heavy Metal vrij normaal dat iedereen in leren pakje rondliep en cd’s maakte met titels als Kings of Metal, Triumph of Steel (Manowar) en Defenders of Faith (Judas Priest). Allen vrij episch getinte albumtitels waarin ook vaak een zekere krijgslust in doorklonk. Blood Bound is ook zo’n soort titel, echter, het betreft hier een cd-single uitgebracht in 2005 door het Zweedse Hammerfall. Deze single is een voorproefje op het komende album; Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken. Niettemin klinkt in beide titels nog steeds de true heavy metal spirit door.

Metaaaaaal

Wat ook direct duidelijk wordt als de eerste riffs van het nummer Blood Bound inzetten is dat deze Zweden de heavy metal nog steeds hoog in het vaandel hebben staan. Wat volgt is een aaneenschakeling van herkenningspunten die deze stijl maken tot wat het is. Galopperende gitaarlijnen, hoog uithalende zanglijnen en af en toe een samenzang die doet vermoeden dat een stel krijgers met getrokken zwaarden door je speakers heen wandelen terwijl ze woeste strijdkreten over het slachtveld doen schallen.

~

Ondanks dit alles klinkt Hammerfall wel een stukje moderner dan voorheen en hoor je tegen het einde van het nummer een solo voorbij komen die sterk doet denken aan het nummer Dismiss the Cynics van In Flames (Reroute to Remain). De band van Jesper Strömblad, tevens medeoprichter van, jawel, Hammerfall. Edoch, als dit nummer representatief is voor de rest van het aankomend album dan mag gesteld worden dat Hammerfall er weer in geslaagd is een gedegen plaat af te leveren die de fans van heavy metal zeker zal bekoren.

Bonus

Naast de normale versie van Blood Boundstaan er op dit schijfje ook nog een karaoke versie van het nummer en een live uitvoering van The Metal Age. Dit laatste nummer is komt oorspronkelijk van de debuut CD Glory to the Brave (1997). De karaoke versie van Blood Bound is verbonden aan een heuse competitie. Hij/zij die een meet & greet met de band wil winnen voor de op handen zijnde tour in april hoeft slechts zijn/haar versie van Blood Bound in te sturen inclusief eigen vocalen. Een buitenkansje voor dus voor zij die kunnen zingen.

Boeken / Fictie

Belangrijke nuances

recensie: Claire Polders - De onfeilbare

.

Amber is een pas afgestudeerde vrouw die nu bezig is met haar eerste baan. Ze heeft een leuk leven, geld om te besteden, vrienden. Zo ziet ze nog een aantal vrienden van de kunstacademie, met wie ze gesprekken over het leven voert. Door deze gesprekken voelt ze soms dat het leven dat ze nu leidt niet precies is zo als als ze zou willen. Gevoed door haar fascinatie voor Frankrijk, vertrekt ze na een one night stand met een Fransman halsoverkop naar Parijs. Na een wat teleurstellende ontmoeting met de ‘minnaar’ ontmoet ze Cleo in een kroeg. Amber heeft meteen veel bewondering voor haar en de rest van de week trekken ze veel met elkaar op. Er ontstaat een heftige vriendschap tussen deze wereldwijze vrouw en de wat onzekere Amber. Na een paar maanden vertrekkken ze naar New York om een nieuw leven op te bouwen. Dit gaat allemaal wel goed, hoewel er soms wat vreemde dingen gebeuren, die Amber niet helemaal kan plaatsen. Tot ze er achter komt dat Cleo dingen heeft verzonnen.

Na een barre tocht door de regen waren we voldoende verkwikt om thuis ons gesprek voort te zetten. Misschien is het beter als ik het woord ‘monoloog’ gebruik. Ik heb namelijk niet veel gezegd. In vergelijking met de wereldvrouw die ik tegenover me zag, voelde ik me onnozel en saai en om haar niet te vervelen, woog ik al mijn woorden. Ik keurde de meeste af.

Verborgen identeit

Identiteit speelt een belangrijke rol in deze roman. Wat is identiteit? Wanneer ken je iemand? Wie ben ik? Het zijn vragen waar Amber zich mee bezig houdt. In haar gesprekken met Cleo probeert ze te formuleren wie ze is en hoe ze in de wereld staat. Waarheid is erg belangrijk voor haar. Een van haar manieren om de waarheid te kennen, heeft te maken fotografie: Amber maakt veel portretten. In een portet kan ze het ware gezicht van die persoon zien en zijn/haar identiteit ontdekken, die anders misschien verbloemd zou kunnen worden. De camera vangt echter de ziel en de persoonlijkheid, volgens Ambers theorie. Tijdens de vriendschap met Cleo wordt ze echter ook met dingen geconfronteerd, waar ze niet goed raad mee weet of die ze niet verwacht had. Cleo blijkt iemand anders te zijn dan ze zich voordoet.

Sadder but wiser

De vragen over identiteit en wie je bent, of wanneer je iemand kent, hangen samen het een soort volwassen worden van Amber. In die zin is De onfeilbare eigenlijk een Bildungsroman. Haar oude kaders worden veranderd. De onzekerheid van Amber en de bewondering die ze voor Cleo heeft leiden tot vriendschap, maar deze twee eigenschappen is ze aan het einde van het verhaal kwijt. De ideeën of gedachten van Amber over de wereld om haar heen, lijken toch niet geheel te kloppen, of zijn op verschillende manieren te interpreteren.
Doordat het verhaal vanuit Ambers perspectief is geschreven, zijn de analyses die ze van zichzelf maakt en de veranderingen van dichtbij te volgen. Hoewel Amber voortdurend kleine vooruitblikken en aanwijzingen geeft over wat er gaat gebeuren of wanneer het mis zal gaan, ben je als lezer toch soms oprecht verrast door sommige gebeurtenissen. Ondanks de vooruitwijzingen blijft De onfeilbare spannend.

Genrekwestie

Door de overvloed aan vrouwenliteratuur die de laatste tijd verschijnt, vraag je je bij elke boek geschreven door een vrouw af met wat voor soort boek je te maken hebt. Is het een roman met literaire kwaliteiten of is het een amusant boek, dat niet uitsteekt boven de vrouwenromans over jonge vrouwen en hun problemen. De titel De onfeilbare lijkt wat in een verkeerde richting te wijzen. Het is het een niet erg aantrekkelijke titel en lijkt wat allesomvattend. Maar in de loop van het boek wordt duidelijk dat ook dit begrip, toegepast op de personages, onderhevig is aan verandering, even als de twee hoofdpersonen Amber en Cleo. In haar taalgebruik is Polders echter niet altijd even origineel. Er zitten veel huilscenes in, die niet erg subtiel worden beschreven, maar veel cliché’s bevatten.

Dit is ook het geval in de vriendschap van Amber en Cleo. Er is eerst heel duidelijk een zwakker iemand, Amber als teken van een niet gelijkwaardige vriendschap. Ook de jaloezie die de twee voor elkaar voelen is welbekend, evenals het idee datdingen soms niet zijn zoals ze misschien lijken. Daar tegenover staat dat de karakters wel goed uitgewerkt zijn en dat Amber en Cleo beide een duidelijke ontwikkeling door maken. Ook de korte filosofische bespiegelingen over hoe ze in het leven staan zijn interessant om te lezen. De ruimtes zijn ook belangrijk en uitgewerkt, zo hebben de verschillende delen de titel van een stad. Elke stad staat voor een bepaalde levensfase, of een bepaald gevoel. Zo staat Parijs voor het avontuur en de verandering, terwijl Amsterdam meer voor de rust staat, voor dingen-die-hetzelfde-blijven.

Het verschil
Hoewel Polders misschien niet op alle punten overtuigt, zoals in taalgebruik bijvoorbeeld, is De onfeilbare een bijzondere roman. Het is zeer boeiend geschreven en het verhaal zit goed in elkaar. Zoals in een detective vallen sommige dingen in elkaar. Een ander interessant aspect is dat de manier waarop Amber anders in de wereld komt te staan, vol nuances is. Er zijn niet twee kanten, evenals dat Cleo niet slecht genoemd kan worden, hoewel ze Amber bedroog. Die nuancering maakt het verhaal interessant, omdat er geen echt slachtoffer is en de vraag wie er nu goed of slecht was onbeantwoord blijft. Het zijn deze nuances die het verschil maken tussen chicklit en een echt boek.

Film / Films

Een suikerzoet Amsterdam

recensie: Flirt

Na het zien van Flirt zou je bijna vergeten dat er ook lelijke mensen rondlopen in Amsterdam. En dat het er wel eens regent. En dat er normaal gesproken géén vuurwerk is als je er staat te zoenen. Flirt, de debuutfilm van Jaap van Eyck (oud-medwerker van Eddy Terstall, mede-scenarist van de film) overtuigt in vrolijkheid.

~

Lex (Egbert Jan Weeber) danst bijna over straat, kan elke vrouw krijgen en woont in een fantasiestad die verdomd veel lijkt op Amsterdam. De zon schijnt, de kleuren zijn vrolijk. Hij wordt ook nog eens verliefd op Ankie (Lidewij Mahler), wiens kleurrijke huis en karakter direct de herinnering oproepen aan haar Franse ‘zusje’ Amélie. Probleem is dat zij – in tegenstelling tot hij – geen enkele behoefte voelt om bij anderen te blijven slapen. Nou ja, probleem? Zijn relatie met de ruimdenkende Ankie komt pas onder druk te staan door de gefrustreerde documentairemaakster Kim (Rifka Lodeizen) die zelf bedrogen is door haar wederhelft. Ze is vastberaden Lex te ontmaskeren als man met bindingsangst.

Vlak geheel

~

Flirt overtuigt niet met het verhaal. Het uitgangspunt is interessant als klucht of als drama, maar het resultaat is geen van beiden. Soms is het hard lachen – de vreemdgaande Youssef (Javier Guzman) is hilarisch – en soms is het even serieus, maar het geheel blijft wat vlak. Bij vlagen is het zelfs wat langdradig. Ook Weeber overtuigt niet als womanizer. Voor iemand boven de twintig is het onmogelijk om je voor te stellen dat al die bloedmooie vrouwen bij bosjes voor hem vallen. En dat hij daar vervolgens weinig tot niets mee uitspookt.

Cynici

Natuurlijk kun je heel zuur doen over deze bezwaren. De hardcore cynici houden het waarschijnlijk ook geen half uur vol in de bioscoop. Je kunt er ook voor kiezen deze zoete Nederlandse romcom een kans te geven. En je te verliezen in de kleurrijke karakters, het mooie weer en het fijne van de hoofdstad in de zomer. Dat Amsterdam en de liefde in het echt niet zo mooi zijn, dat weet je wel, maar toch overtuigt Flirt je. Voor eventjes.

Film / Films

Nagelbijten zonder spanning

recensie: Birth

In een zaal van een ziekenhuis besluit een arts een college. Hij maakt duidelijk niet in reïncarnatie te geloven en spreekt over “onzin. En verder geen vragen. Ik moet mijn kilometers nog doen.” De arts wil snel naar huis, weg van de vragen van studenten en zijn kilometers lopen. In de volgende scène van de film volgt de camera de jogger. In een besneeuwd landschap legt de arts zijn meters af. Onder een brug neemt hij even pauze, zakt door zijn benen en sterft.

~

Tien jaar na het overlijden van haar eerste echtgenoot heeft Anna, een rol van Nicole Kidman, een beslissing genomen. Ze wil niet verder rouwend door het leven, heeft haar jawoord gegeven aan haar vriend Joseph en denkt daarmee een keuze te maken voor het geluk. Op dat moment stapt een 10-jarige jongen haar huis binnen. Hij zegt haar overleden echtgenoot Sean te zijn, adviseert haar niet te trouwen en beweert smoorverliefd op haar te zijn. De jongen weet details die Anna alleen met haar overleden echtgenoot heeft gedeeld. Hij neemt haar onder meer mee naar de tunnel.

Kortsluiting

~

Nicole Kidman heeft al verschillende prijzen gewonnen voor haar rol in Birth. In 2004 behaalde ze een nominatie op het filmfestival van Venetië. Kidman lijkt een garantie voor succes en is een van de hedendaagse actrices die rollen voor het uitzoeken heeft. In Birth speelt Kidman, ondanks de prijzen en de juichende recensies in Amerika, nogal vlak. Als een soort prijswinnares van een anorexiawedstrijd schrijdt ze door het beeld en door het in het scenario geschreven leven. Kidman geeft weinig invulling aan emoties, raakt op een ongeloofwaardige manier in de war van de verhalen van de jonge Sean en lijkt bij elke verhaalwending van haar stuk gebracht.

Zenuwen

De rol van Sean wordt gespeeld door de jonge Cameron Bright. Hij veroorzaakt kortsluiting in een aantal levens om zich heen. Hij is de enige die bij alle spanningen, onduidelijkheden en beschuldigingen rustig blijft. Hij is de rust zelve, althans zolang hij Sean speelt. In een van de scènes belandt hij in bad bij Anna en legt zijn hand op de rand. En dan ziet de kijker in de bioscoop de nageltjes van deze acteur. Een filmrol spelen, naakt in bad met Kidman, het blijkt veel van de zenuwen te vergen. Bright bijt in het echte leven nagels en doet dat tot over de nagelriem. Het is grappig dat dit soort details aan de aandacht van regisseur Jonathan Glazer zijn ontsnapt.

Branding

Terug naar het verhaal. Uiteindelijk lijkt het huwelijk tussen Anna en haar vriend Joseph plaats te kunnen vinden. Regisseur Glazer tovert een aantal bochten uit de hoge hoed. Via een geheime minnares, een aantal begraven brieven en andere verhaalwendingen komt het verhaal ten einde. Voor de toeschouwer blijft er slechts verbijstering over. Bij de aftiteling is er slechts het woord “onzin” dat blijft hangen. En daarmee is Birth rond. De eerste en de laatste scène lopen vrijwel naadloos in elkaar over. De toeschouwer heeft 100 minuten naar gebakken lucht en “onzin” gekeken. De enige die op tijd de juiste beslissing heeft genomen is de overleden echtgenoot. Na een fris partijtje joggen is hij erbij gaan liggen om verder geen deel te hoeven uitmaken van deze film.

Film / Films

Creatief met borduurnaald

recensie: Brodeuses

De kleine gebaren. De Franse film Brodeuses is een film vol details, intieme observaties en menselijke gebaren. Twee personages, een dorpje in Frankrijk, een eenvoudig verhaal en een oog voor mooie plaatjes. Het maken van een film lijkt soms eenvoudig. Regisseuse Eléonore Faucher maakt met Brodeuses duidelijk al die elementen te hebben verzameld voor een fraai opgenomen en mooi vertelde, verrassende Franse film.

~

Het verhaal is eenvoudig. Claire, amper 17 jaar, woont al een aantal maanden zelfstandig. Ze heeft telefonisch contact met haar ouders en ziet af en toe haar jongere broer. Ze werkt in een supermarkt en buiten op het land. Ze snijdt kool en ruilt deze tegen konijnenhuiden. Door deze huiden te versieren komt ze aan inkomen. Na een vrijpartij met de slagersjongen uit diezelfde supermarkt blijkt ze zwanger. Deze jongeman wil voor de abortus betalen, maar verder geen verantwoordelijkheid dragen. Claire, roodharig, sproeten en kleurig gekleed, deelt haar geheim verder alleen telefonisch met haar verhuisde vriendin. Ze maakt kennis met mevrouw Melikian, stijlvol en zwart gekleed en komt bij deze borduurster (brodeuse) in dienst. Mevrouw Melikian heeft haar zoon verloren bij een motorongeluk en rouwt nog.

Leeftijdsloos

~

Twee vrouwen die samen werken aan een tafel en een eigen verhaal hebben. Langzaam worden details duidelijk en blijken de twee vrouwen gesteld op elkaar. Respect en vriendschap blijken leeftijdsloos. Claire vertelt te willen bevallen als mevrouw X om daarna haar kind af te staan. Mevrouw Melikian vertelt het verhaal van haar zoon, ontmoet een vriend van haar zoon die bij het ongeluk betrokken was en leert door Claire om te gaan met haar verdriet. In een van de laatste scènes neemt Claire een besluit over het kind.

Bouwstenen

Eléonore Faucher debuteert met deze bioscoopfilm. In 2000 begon ze met het schrijven van het scenario. Vier jaar (in Frankrijk) of vijf jaar (in Nederland) later komt de film in de bioscopen. Brodeuses is een kleine film met twee goed uitgewerkte personages. Twee vrouwen die een verhaal te vertellen hebben. Het grote leeftijdsverschil en de verschillen in achtergrond blijken bouwstenen voor een steeds hechter wordende relatie. Claire overwint met haar charme, achteloosheid en jeugdige enthousiasme de scepsis van haar oudere werkgeefster. Mevrouw Melikian toont Claire het belang van creativiteit, maar ook van oprechtheid. Het verlies van haar zoon tekent haar leven en is voor Claire de les, dat kinderen belangrijk mogen zijn.

Van alledag

Naast deze twee vrouwen zijn de overige personages in de film niet echt uitgewerkt. De ouders van Claire, de slagersjongen en haar broertje spelen marginale rollen en komen in beeld om het verhaal verder te helpen. De thema’s zijn in lang niet alle gevallen vrolijk, maar wel van alledag. Lola Naymark (Claire) en Ariane Ascaride (mevrouw Melikian) spelen twee mooie vrouwen. Faucher is er bovendien in geslaagd het verhaal prachtig in beeld te brengen. Er wringt geen scène, geen beeld lijkt overbodig en het verhaal ontwikkelt zich volkomen logisch. Brodeuses, of: hoe borduren en alledaagse gebeurtenissen kunnen leiden tot een verrassende film.

Film / Films

Te veel clichés in Bollywoodspektakel

recensie: Bride And Prejudice

Jane Austen schreef lang geleden het boek Pride And Prejudice. Voor het zien van de film Bride And Prejudice is het niet noodzakelijk om iets van de roman te weten. Het uitgangspunt van het boek is overgenomen en er is een nieuw verhaal van gemaakt. De thema’s zijn naar het jaar 2005 verplaatst en het verhaal is omgevormd tot een Bollywoodspektakel vol kitsch, glitter en glamour.

~

Het verhaal is simpel. Vader en moeder hebben vier dochters. De meisjes zijn mooi, hebben gestudeerd en zijn – vooral – maagd. Moeder wil haar dochters laten trouwen met vooraanstaande mannen. Deze kandidaten moeten over een goede naam en over veel geld beschikken. Vader is de relativerende factor binnen het gezin. Hij is degene die verbaal zijn vrouw van repliek dient en zorg draagt voor het gevoelsgeluk van zijn dochters. Vader is een goede sul, maar heeft het hart op de juiste plaats.

Verliefd

~

Natuurlijk worden de meiden verliefd op de verkeerde kandidaten. Verkeerd in de ogen van moeder althans. De kandidaat met het meeste geld is het minst bereikbaar. De minder gefortuneerde man is dat wel, maar komt in de ogen van moeder niet in aanmerking om een van haar dochters te mogen kapen. En dan is er nog de mogelijkheid dat een van de dochters als oude vrijster zal eindigen.

Saturday Night

Regisseur Gurinder Chadha heeft te weinig keuzes gemaakt. Hij lijkt te hebben gekozen voor een soort uitbundige vakantiefilm over India, een combinatie van de televisieserie Fame en de film Saturday Night Fever. En die keuze werkt twee of drie keer. De scènes zijn kleurrijk en er is gebruik gemaakt van veel figuranten. Na twee of drie keer deze truc te hebben uitgehaald, is het wachten op andere oplossingen, op creativiteit in beeld. Dat blijkt in de film niet te gebeuren. Bride And Prejudice is vanaf dat moment een voorspelbare film. Natuurlijk komen de meiden aan de man, zweet moeder peentjes over de beurzen van de kandidaten, ziet vader alles gelaten en relativerend aan en komt alles op zijn pootjes terecht. Chadha heeft de locale kleur van India naar de grandeur van Hollywood geknipt, elke locatie kan van het ene op het andere moment veranderen in een dansvloer en elke acteur of actrice blijkt ook te kunnen zingen. Camp, kitsch, glamour, glitter en dat alles bij elkaar en voor 100 procent voorspelbaar.

Bollywood

Bride And Prejudice heeft een hoog campgehalte. Als bezoeker in de bioscoop is het aanvankelijk vermakelijk om de verwachte keuzes te volgen, de verwijzingen naar Fame en Travolta te herkennen. De toeschouwer weet echter binnen 10 seconden of er uiteindelijk een huwelijk uit een eerste contact zal komen. Bride And Prejudice is een film die de Bollywoodmarkt in Nederland moet gaan vergroten. Volgens kenners gaan er miljoenen om in deze Bollywoodwereld. De film flopte echter in Amerika. Te veel clichés en te weinig origineel. De film lijkt ook in Nederland weinig kans te hebben. Deze poging om te komen tot een bestuiving van Indiase culturele normen en de financiële Amerikaanse ranzigheid is volkomen mislukt.

Film / Films

De hemel ontnomen

recensie: Turtles Can Fly

In een dorp op de grens tussen Iran en Turkije leven kinderen tussen hoop en vrees. Er woedt een oorlog en de Amerikanen kunnen elk moment binnenvallen om de bewoners te bevrijden. Er zijn al een aantal kinderen slachtoffer van de oorlog. Blind, zonder armen of anderszins gehandicapt door rondvliegende oorlogsmijnen. Het opruimen van deze mijnen is tevens een bron van inkomsten. De ouderen in het dorp kijken naar een televisie terwijl de kinderen het nieuws beleven.

~

Regisseur Bahman Ghobadi neemt geen stelling in Turtles Can Fly. Hij vertelt met veel ironie en in prachtige beelden het verhaal van een groep kinderen. Er is hiërarchie, er is humor, er is hoop en de kinderen zoeken hun weg tussen de mijnen, het nieuws en dreiging van nieuwe aanvallen. Hij laat de chaos bij de volwassenen zien, terwijl de kinderen inventiever blijken om te gaan met de steeds veranderende omstandigheden. Het opruimen van mijnen is niet alleen gevaarlijk, het levert ook wat geld op. En natuurlijk kost dat slachtoffers, maar de kinderen blijken met de risico’s om te willen gaan.

CNN

~

De ouderen willen vooral televisie kijken. Ze geloven de waarheid van CNN en niet de waarheid die in hun voortuin plaatsvindt. Satellite, een rol van Soran Ebrahim, is dertien jaar. Hij is de handige jongen die door de ouderen van het dorp wordt gevraagd om een antenne te richten of een schotel te plaatsen. Hij laat de kinderen van het vluchtelingenkamp mijnen ruimen en onderhandelt met handelaren over de prijs. De kinderen strijden om te overleven. Een mijn is het gevaar, maar levert geld op. Satellite heeft een bril, een fiets en overwicht. Hij bepaalt, ritselt en houdt de oorlog weg uit het kamp door de kinderen bezig te houden.

Leugens

Veel van de kinderen zijn al slachtoffer. “De oorlog heeft ons de hemel ontnomen,” is een treffende uitspraak van een van de kinderen. Ze hebben daarnaast in veel gevallen hun ouders verloren. Regisseur Ghobadi brengt al dit leed onomwonden in beeld. Ouders en kinderen zijn beide slachtoffer van de oorlog. De ouderen willen het nieuws, dus geeft Satellite ze het nieuws. Hij vertaalt boodschappen van CNN, zodat de oudjes hem met rust laten. Hij begrijpt als enige dat nieuws geld is. Zelfs als het nieuws leugens zijn.

Schildpadden

In Turtles Can Fly zijn veel memorabele scènes te zien. Een vierjarig blind kind slaapt met een touw om zijn enkel. Hij zou op een landmijn kunnen lopen als hij slaapwandelt. Satellite hoort de Amerikaanse helicopters en noemt dit “het geluid van Amerikaanse paspoorten.” Een van de meisjes uit het dorp wil de strijd opgeven. Ze wil vluchten, maar zit gevangen in het kamp. Als schildpadden zouden kunnen vliegen, zou zij een uitgang kunnen vinden.

Kiezen

Turtles Can Fly, op het meest recente Filmfestival Rotterdam terechte winnaar van de Publieksprijs, werd met minimale middelen opgenomen. De beelden zijn echter overdonderend. De landmijnen, de oude tenten in het kamp en de verwaarloosde kinderen leveren schrijnende beelden op. Regisseur Ghobadi komt niet met boodschap. Hij laat de resultaten zien van een wereld, die kiest voor wapens en niet voor kinderen. Turtles Can Fly is een prachtige film met een echte boodschap. De film brengt geen nieuwe inzichten, maar laat opnieuw de wonden zien die elke oorlog slaat.

Bij het kijken naar Turtles Can Fly is er eerst wat irritatie. Het exploiteren van deze slachtoffers lijkt niet van goede smaak te getuigen. De chaos, het geschreeuw en de anarchie waarin de kinderen leven, zijn echter zo schrijnend, zo levensecht in beeld gebracht, dat de kijker wordt meegevoerd naar de wanhoop en de ellende in het kleine dorp. Een gemeenschap in tenten, op de grens van een aanval van of een bevrijding door de Amerikanen.

Film / Films

Neuzen boven rode wijn

recensie: Sideways

Miles geeft Engelse les. Zijn leerlingen zijn niet echt geïnteresseerd, dus de lessen kruipen voorbij. De grootste wens van Miles is om zelf te publiceren. Hij leurt met een manuscript bij een uitgever, maar krijgt telkens nul op rekest. Het echte talent van Miles ligt bij de wijn: hij kan een aardige wijn proeven, kan daar smakelijk over vertellen en heeft voldoende vrije tijd om zo af en toe de neus flink diep in het glas te steken. Als zijn vriend Jack gaat trouwen neemt Miles hem een week voor de bruiloft mee op reis. Een trip voor vrienden, afscheid van het bestaan als vrijgezel. Vriendschap en goede wijn is de combinatie waar de twee mannen naar op zoek zijn.

~

Miles (Paul Giamatti) wil proeven, een goed glas wijn drinken. Jack (Thomas Haden Church) wil vooral genieten van zijn laatste week als vrijgezel en wil nog één keer met een vreemde vrouw naar bed. Voor Miles is het rijden naar een volgende wijngaard in California een trip op weg naar een belofte, een autorit naar de perfecte fles. Voor Jack is het een volgende mogelijkheid om een vrouw te ontmoeten met wie hij plat kan. Het is zijn laatste reis als vrijgezel, hij houdt van zijn aanstaande vrouw, maar zegt nog een week te hebben om de beest uit te hangen.

Losers

In Sideways komen een aantal vreemde talenten bij elkaar. Regisseur Alexander Payne maakte in 2003 About Mr. Schmidt met Jack Nicholson. Paul Giamatti maakte vorig jaar indruk in American Splendor. Een regisseur die een film maakt over een loser, een acteur die vooral bekend is door zijn rollen als loser. Sideways is een film over eenlingen, over einzelgängers. Payne heeft een script geschreven over twee mannen, die denken vrienden te zijn. Ze lijken te zorgen voor elkaar, maar gaan compleet hun eigen gang. Het is een verhaal over twee mannen, vrienden, die weinig meer gemeen hebben. Samen op pad, maar vooral alleen. Er is terechte twijfel over de vriendschap, de onmacht om elkaar de waarheid te vertellen en de zekerheid van respect voor elkaar.

~

Miles is de schrijver, de dromer. Hij heeft jaren gewerkt aan zijn boek, een grote Amerikaanse roman. Hij heeft het niet getroffen met zijn uitgever en belt om telkens dezelfde afwijzing te horen. Jack is een acteur, speelde in soaps en is nu afgezakt naar het inspreken van zeepcommercials. Zijn stem is zijn kapitaal en die stem heeft hij altijd bij zich. Hij probeert ‘de vrouwtjes’ nog steeds te imponeren en vergeet daarbij huis, haard en echtelijk bed. Twee antihelden op reis, twee mannen die denken elkaar te kennen, maar een eigen agenda hebben. Miles is zo bezig met proeven, dat hij prachtige vrouwen over het hoofd ziet.

Gewone mensen

Sideways is een simpel, maar prachtig verteld en gefilmd verhaal. Sideways is zo’n film waarbij het einde zich langzaam aankondigt en de toeschouwer bij elke scène meer gaat genieten. Zo’n film die met gemak een half uur langer zou mogen duren, en daarvoor vooral complimenten verdient. Sideways verdient niet alleen complimenten, maar ook volle zalen. Regisseur Payne heeft met behulp van een fantastische cast een prachtige film gemaakt. Sideways is een film over gewone mensen in eerlijke avonturen. In Hollywood is dat uitzonderlijk. In de Nederlandse bioscopen ook.