Creatief met borduurnaald

recensie: Brodeuses

De kleine gebaren. De Franse film Brodeuses is een film vol details, intieme observaties en menselijke gebaren. Twee personages, een dorpje in Frankrijk, een eenvoudig verhaal en een oog voor mooie plaatjes. Het maken van een film lijkt soms eenvoudig. Regisseuse Eléonore Faucher maakt met Brodeuses duidelijk al die elementen te hebben verzameld voor een fraai opgenomen en mooi vertelde, verrassende Franse film.

~

Het verhaal is eenvoudig. Claire, amper 17 jaar, woont al een aantal maanden zelfstandig. Ze heeft telefonisch contact met haar ouders en ziet af en toe haar jongere broer. Ze werkt in een supermarkt en buiten op het land. Ze snijdt kool en ruilt deze tegen konijnenhuiden. Door deze huiden te versieren komt ze aan inkomen. Na een vrijpartij met de slagersjongen uit diezelfde supermarkt blijkt ze zwanger. Deze jongeman wil voor de abortus betalen, maar verder geen verantwoordelijkheid dragen. Claire, roodharig, sproeten en kleurig gekleed, deelt haar geheim verder alleen telefonisch met haar verhuisde vriendin. Ze maakt kennis met mevrouw Melikian, stijlvol en zwart gekleed en komt bij deze borduurster (brodeuse) in dienst. Mevrouw Melikian heeft haar zoon verloren bij een motorongeluk en rouwt nog.

Leeftijdsloos

~

Twee vrouwen die samen werken aan een tafel en een eigen verhaal hebben. Langzaam worden details duidelijk en blijken de twee vrouwen gesteld op elkaar. Respect en vriendschap blijken leeftijdsloos. Claire vertelt te willen bevallen als mevrouw X om daarna haar kind af te staan. Mevrouw Melikian vertelt het verhaal van haar zoon, ontmoet een vriend van haar zoon die bij het ongeluk betrokken was en leert door Claire om te gaan met haar verdriet. In een van de laatste scènes neemt Claire een besluit over het kind.

Bouwstenen

Eléonore Faucher debuteert met deze bioscoopfilm. In 2000 begon ze met het schrijven van het scenario. Vier jaar (in Frankrijk) of vijf jaar (in Nederland) later komt de film in de bioscopen. Brodeuses is een kleine film met twee goed uitgewerkte personages. Twee vrouwen die een verhaal te vertellen hebben. Het grote leeftijdsverschil en de verschillen in achtergrond blijken bouwstenen voor een steeds hechter wordende relatie. Claire overwint met haar charme, achteloosheid en jeugdige enthousiasme de scepsis van haar oudere werkgeefster. Mevrouw Melikian toont Claire het belang van creativiteit, maar ook van oprechtheid. Het verlies van haar zoon tekent haar leven en is voor Claire de les, dat kinderen belangrijk mogen zijn.

Van alledag

Naast deze twee vrouwen zijn de overige personages in de film niet echt uitgewerkt. De ouders van Claire, de slagersjongen en haar broertje spelen marginale rollen en komen in beeld om het verhaal verder te helpen. De thema’s zijn in lang niet alle gevallen vrolijk, maar wel van alledag. Lola Naymark (Claire) en Ariane Ascaride (mevrouw Melikian) spelen twee mooie vrouwen. Faucher is er bovendien in geslaagd het verhaal prachtig in beeld te brengen. Er wringt geen scène, geen beeld lijkt overbodig en het verhaal ontwikkelt zich volkomen logisch. Brodeuses, of: hoe borduren en alledaagse gebeurtenissen kunnen leiden tot een verrassende film.