We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Frisse blik
/ 0 Reactiesdoor: Floortje Smit0 Sterren.
“Vijf uur lang kriskras door de Nederlandse filmgeschiedenis heenrossen”, noemt de presentator en samensteller van het programma het zelf. Wegdommelen lijkt bij voorbaat al onmogelijk. Doense is vooral bekend van de Nacht van de Wansmaak en als directeur van het Festival van de Fantastische Film. Voor het Filmmuseum in Amsterdam verzorgde hij jarenlang de cultprogrammering. Als iemand de juweeltjes uit het archief kan halen, is hij het wel.
Boeiend filmpje
“Het is niet beoogd als een nacht van de Nederlandse wansmaak”, waarschuwt hij bij voorbaat. De opzet is wel ongeveer hetzelfde: een “volstrekt willekeurige selectie” van clips, fragmenten, trailers en korte films wordt in blokken gepresenteerd aan het publiek, liefst ingeleid door een gast. “Er zit natuurlijk wel het een en ander aan camp en curiosa in, want je moet mensen wel vijf uur lang entertainen, maar het is niet alleen ‘onbedoeld grappig’. Bij Red Rain, een hommage aan Psycho met Kim van Kooten, valt er eigenlijk niets te lachen, maar het is wel een heel boeiend filmpje.”
Zakkenroller
Zo valt er bij elk fragment een mooi verhaal te vertellen. De film Godzilla vs. The Netherlands is vooral interessant om te zien omdat het vertonen ervan door de Japanse eigenaren van Godzilla eigenlijk verboden is. Ook kun je bekende acteurs van nu terugzien in oud werk, zoals in een hilarische commercial waarin Johnny Kraaijkamp Junior een zakkenroller is die Rutger Hauer en Willeke van Ammerooij berooft van onder meer hun sigaretten.
Ruig
De enige lange film die helemaal wordt getoond is de afsluiter Because Of The Cats van Fons Rademakers, ofwel “de Nederlandse Clockwork Orange“, een film over verveelde jongeren in Bloemendaal. “Zelfs voor nu is het nog een behoorlijk ruige film. Het gekke is dat het duidelijk voor de buitenlandse markt is gemaakt: de voertaal is Engels, het wordt gespeeld door Nederlandse en Engelse acteurs, maar tegelijkertijd speelt het zich wel af in Bloemendaal. Het is trouwens ook de debuutfilm van Sylvia Kristel.”
Waar voor je geld
Alleen al door de diversiteit van het programma en de enthousiaste verhalen erbij is de Hollandsche Filmnacht voor alle filmliefhebbers een aanrader. “Daarom wil ik ook niet alles verklappen wat erin zit. Het moet avontuurlijk blijven. Je moet het zien als een excursie: het enige dat ik beloof is dat je waar voor je geld krijgt.”
Herkansing
De Hollandsche Filmnacht maakt deel uit van het speciale studentenprogramma Frisse Blik van het Nederlands Film Festival in Utrecht. Binnen dit programma krijg je niet alleen de kans Nederlandse films van vorig jaar, zoals Van God Los of Interview (nog een keer) te zien, maar ook toppers van vóór die tijd (Zusje, Filmpje) gaan in de herkansing. Voor veertig euro krijg je – op vertoon van OV of studentenkaart – de speciale Frisse Blik-pas. Met deze kaart krijg je toegang tot alle films binnen het programma èn tot de Eerste Hollandsche Filmnacht. Losse kaartjes met studentenkorting kosten 5 euro (de filmnacht is 10 euro). Voor meer informatie en het complete programma: www.filmfestival.nl
Misschien ook iets voor u
Return of the Killer Tomatoes
Return of the Killer Tomatoes: de titel verraadt al dat dit geen serieuze tomatenhorror is. Het rondspetterend tomatensap is gewoon tomatensap en gaat niet door voor nepbloed, de stukjes erin zijn geen ingewanden maar vruchtvlees. Welkom in de wereld van de ‘ode aan de B-film’.
~
B-films zijn, voor wie het nog niet weet, films van veelal terecht miskende talenten die zonder geld toch hun artistieke visie op het witte doek willen brengen. Er wordt bezuinigd op acteurs, effects, lokaties, kleding, een goede scriptschrijver, materiaal, geloofwaardigheid, logica, spanning en fatsoenlijk nepbloed. Ergens in een bezuinigingsprobleem op nepbloed moet het idee voor de Killer Tomatoes bedacht zijn. Een cultfilm werd geboren.
Amerika
Het wat en hoe van de dodelijke pomodori’s is onbelangrijk in dit vervolg op Attack of the Killer Tomatoes uit 1987: feit is dat ze er waren, dat ze een gevaar voor de Amerikaanse volksgezondheid vormden (zoals alle vreemde elementen een gevaar voor de Amerikaanse volksgezondheid vormen) en dat de Yanks ze overwonnen (zoals de Yanks eigenlijk iedereen overwinnen). Nu zijn tomaten verboden (zoals Amerikanen eigenlijk alles wat hen niet zint verbieden) en de bevolking reageert hysterisch en xenofoob op alles wat rood en rond is. De pizzeria van een Tomatenoorlogsveteraan Wilbur Finletter en zijn bezorger Chad loopt echter als een trein: wie hoeft er nog tomatensaus op een pizza als je pindakaas hebt, of kersenjam? Mag ik een pindakaas-kokos-ansjovis-kaas-marshmallowpizza?
Borsten
~
Logica
Return of the Killer Tomatoes is gezegend met een relatief sterk script, vol logica en met een snuifje spanning. Aan de uitvoering is te zien dat Return eigenlijk al geen B-film meer mag heten: de sets zijn relatief groot en stevig, de acteurs zijn beter dan verwacht (George Clooney ging na dit staaltje tomatengore verder met realistisch bloed in ER) en ook de bijrollen worden leuk uitgewerkt, zelfs al helpen ze het verhaal nauwelijks vooruit. Return of the Killer Tomatoes is meer een ode aan de B-film, maar daarmee krijgt de film een dubbele agenda: zowel cult zijn als cult eren. Dit maakt dat je niet voluit kunt lachen om de absurditeit van het idee en de uitvoering, omdat je het gevoel hebt dat alles met opzet gedaan wordt.
Hilarische momenten
Het is het enige rotte plekje op een goede tomaat – eh film -, deze opzettelijke camp- en cultsfeer. Je moet in de stemming zijn voor Return of the Killer Tomatoes, maar dat moet je ook voor titels als Wayne’s World en Dude, Where’s My Car?. De agressieve groenten (of fruit?) spelen in ieder geval een hoofdrol in vele hilarische momenten. Je kunt niet anders dan tenminste een paar keer voluit lachen.
Merchandise
Wanneer je op de fansite Killertomatoes.com kijkt, zie je dat al die tomatenhumor in totaal vier films heeft opgeleverd, plus een tekenfilmserie, een videospel en een hoop merchandise. De merchandise moet betrekkelijk eenvoudig te regelen zijn geweest: verse tomaten, tomatenblokjes, gezeefde tomaten, tomatenpuree, ketchup, spaghettisaus, kookboeken… Return of the Killer Tomatoes doet voor de tomaat wat Jaws voor zwemmen in de zee deed, maar dan met een moddervette knipoog. Pak je scherpste keukenmes en een kilo tomaten, en leef je uit!
Return of the Killer Tomatoes
Regie: John de BelloJaar: 1988
Distributeur: World Wide Cinema
Misschien ook iets voor u
Dances With Wolves: Deluxe Edition
Het is nog steeds een van de grote raadsels van de modere cinema: hoe heeft het toch zo fout kunnen gaan met Kevin Costner, naast Tom Cruise dè superster van de jaren 80, na het wereldwijde succes van zijn regiedebuut Dances With Wolves uit 1990? Was Waterworld op zich een prima te verteren B-film, de roddels eromheen zorgden voor de eerste smetjes op het blazoen van Costner, terwijl hij zijn eigen graf groef met het absurde The Postman. Dat was in 1995, het is nu 2003 en nog steeds gaat het niet goed met Costners carrière. Zijn nieuwste film, de western Open Range, verdween na een week of twee alweer uit de Amerikaanse bioscopen, en ook zijn acteerprestaties zijn sinds het begin van de jaren 90 op zijn zachtst “discutabel” te noemen.
~
Maar gelukkig kunnen we dankzij deze prachtige DVD-box net doen alsof die lelijke jaren 90 nooit gebeurd zijn en we weer met open monden in de bioscoop zitten te staren naar die weidse landschappen en die intrigerende Indianencultuur die tot dan toe nog nooit zo realistisch in beeld was gebracht. Costner wist met slechts 16 miljoen dollar en een hele hoop doorzettingsvermogen een klassieke, tijdloze film te maken die tegenwoordig nog steeds boeit, zelfs in deze “nieuwe” lange versie van vier uur, die al eens door de AVRO is uitgezonden en, ondanks de vermelding op de hoes, al lang op DVD beschikbaar was.
Geen “ultieme versie”
~
Doorgewinterd
Maar het is maar een klein minpuntje vergeleken bij de extra’s die wel zijn meegeleverd. Er zijn niet minder dan twee audiocommentaren aan de film toegevoegd. Het eerste is van Costner en zijn producent Jim Wilson, het tweede van editor Neil Travis en cameraman Dean Semler. De laatste twee heren laten nogal eens gaten vallen in hun technische verhaal, maar het eerste spoor is een stuk interessanter door de vele anecdotes van de opnamen. Ik moet wel toegeven dat ik beide tracks niet helemaal beluisterd heb, want twaalf uur Dances With Wolves is zelfs voor de meest doorgewinterde fan wel veel van het goede. Maar het is mooi dat de tracks aanwezig zijn, en ik zal ze in de nabije toekomst zeker nog eens van begin tot eind beluisteren.
Verplichte kost
Voor degenen die wel geïnteresseerd zijn in de totstandkoming van de film, maar geen commentaartracks van vier uur aankunnen, zijn er twee uitvoerige documentaires over Dances With Wolves toegevoegd aan de derde schijf van deze luxe set. The Making of Dances With Wolves is een vrij standaard kijkje bij het maken van de film. De documentaire stamt uit dezelfde tijd als de film en was ooit al eens op tv te zien en stond ook als verborgen optie op de eerdere DVD-versie van de film. The Creation of an Epic is daarentegen een geheel nieuwe productie en vertelt in bijna anderhalf uur het hele verhaal achter de film. Vrijwel iedereen die iets met Dances With Wolves te maken heeft gehad, zowel voor als achter de schermen, komt aan het woord, en dat levert verplichte kost op voor de echte fans.
Ik twijfel altijd een beetje voordat ik iets opschrijf als: “deze DVD moet je zeker aan je collectie toevoegen!”, maar in het geval van deze Deluxe Edition van Dances With Wolves kan ik geen andere conclusie bedenken. Een tijdloze klassieker als deze moet je op elk gewenst moment uit de kast kunnen trekken, ook al is het maar voor een half uur.
Dances With Wolves: Deluxe Edition
Regie: Kevin CostnerJaar: 1990
Distributeur: A-Film
Misschien ook iets voor u
Eerlijk en oprecht
De BBC zendt elk jaar urenlang livemateriaal uit van het Glastonbury Festival. Het programma wordt onder meer aan elkaar gepraat door de legendarische DJ John Peel. Soms worden de artiesten ook uitgenodigd om een nummer in de studio te komen spelen. Ook Damien Rice mocht een nummer van zijn nieuwe plaat O ten gehore brengen. Die prachtige versie van Volcano, samen met zijn rechterhand Lisa Hannigan, spookt nog steeds in mijn hoofd rond.
~
O is een echte singer-songwritersplaat. Dat wil zeggen: veel akoestische gitaren en bovenal veel hartstochtelijke zang. Rice heeft een prachtige stem, net als Hannigan trouwens. De teksten gaan vooral over liefde en verlangen. Can’t take my eyes off of you, is misschien wel een beetje standaard als refrein, toch werkt het nummer. Rice weet de meeste valkuilen, zoals die van teveel slijmerigheid en slecht jatwerk te omzeilen. Hier en daar balanceert hij wel een beetje op de rand van met name die eerste valkuil, zonder er overigens ooit in te vallen.
~
Vooral een paar verrassende wendingen geven deze plaat net die extra schoonheid. Zo zijn de inzet van een operazangeres in het prachtige Eskimo en het gebruik van de basstemmen in het hartverscheurende Cold Water briljant gevonden. Ook de plotselinge breuk in het traditioneel klinkende I Remember doet de luisteraar wakker schudden wederom door de prachtige wisselwerking tussen Rice en Hannigan.
O is een album boordevol intensiteit en klasse. De nummers bekruipen je en maken je aan de ene kant verdrietig en aan de andere kant dolblij. Het is een plaat die met je emoties speelt, zoals Rice met zijn eigen emoties speelt. Eerlijk en oprecht, precies zoals het hoort.
Meer Damien Rice:
www.damienrice.com
Damien Rice
Album: OMisschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Jon Spencer zegt het met muziek
/ 0 Reactiesdoor: Jan Auke Brink / beeld: Wideke Piël 0 Sterren“Zo, en hoe heet jij?” vraagt Jon Spencer, terwijl hij de kleedkamer van popclub Vera in Groningen instapt. We schudden elkaar de hand en ik vertel wie ik ben, en wat 8WEEKLY is: een online magazine over muziek, theater, litera… “Ja, ja. ’t Is al goed. Kom maar op met je vragen.” De toon is gezet, meneer Spencer heeft blijkbaar haast, enkele uren voor het eerste optreden sinds jaren in Vera.
~
De Jon Spencer Blues Explosion is net begonnen aan een kleine Europese tour: gisteren 013 in Tilburg, morgen door naar Athene, zaterdag Brussel, en de afsluiter is aanstaande zondag in de Melkweg in Amsterdam. En mijn God, de man ziet er nu al dodelijk vermoeid uit. “Tja, er moet geld worden verdiend, hè. We zijn bezig met opnames voor een nieuw album. Het huren van de studio kost veel geld, en toen we een aantal aanbiedingen voor festivalletjes in Europa kregen, hapten we toe. Al dat reizen is zeker niet het leukste aspect van de rock ‘n’ roll, maar ach… het hoort er bij.”
Akoestisch
~
Dit jaar deed de Blues Explosion het wat rustiger aan, maar vorig jaar zijn ze bijna constant aan het touren geweest. Ze speelden toen een aantal maal in Nederland, waaronder in Paradiso en op Swingin’ Groningen. Als ik opper dat ze in kleine zaaltjes beter op hun plaats zijn dan op grote festivals, knikt Jon Spencer instemmend. “Hoe intiemer de zaal is, hoe beter de sfeer tussen ons en het publiek. We deden vorig jaar wel veel festivals, maar ik voel me het best in een club als Vera.”
Hartstochtelijke trip
Als de chemie tussen band en publiek goed is, weet de grote man van het trio – naast hem staan Judah Bauer (gitaar/zang) en Russell Simins (drums) op het podium – het publiek mee te nemen op een hartstochtelijk trip door de wereld van de rock, waarbij Jon Spencer als een preacher man voorgaat. “Ik ben niet religieus opgevoed, maar in onze shows speelt religie inderdaad een belangrijke rol. Ik ben een grote fan van gospelmuziek. De passie die in die muziek zit, leg ik ook in onze optredens.” Iedereen moet bekeerd tot the Church of Rock.
Religie heeft voor Jon Spencer een duidelijk andere betekenis dan voor bijvoorbeeld Nick Cave of de onlangs overleden Johnny Cash. Hij speelt er alleen maar mee op het podium, terwijl de andere twee de Bijbel als inspiratiebron gebruiken. Ze verkondigen het geloof niet in hun muziek, maar verwijzen in teksten wel naar Bijbelverhalen. Jon Spencer: “Ik ben geen Bijbelkenner. Ik heb wel delen gelezen, maar gebruik die niet in mijn muziek, zoals zij doen. Het was overigens een trieste dag, toen Johnny Cash stierf. Eerder was zijn vrouw al overleden en hij was ziek, dus zat het er al aan te komen, maar toch was het een trieste dag. Hij heeft veel mooie dingen gedaan.”
Tijdens de twintig minuten die ik Jon Spencer spreek, lijkt de op het podium zo energieke bandleider met zijn gedachten niet bij het gesprek. Interviews behoren blijkbaar net als reizen tot de negatieve kant van de rockwereld. Muziek is voor Jon Spencer heilig, en op het podium voelt hij zich op zijn best. Dat weegt zeker op tegen de nadelen. Als hij na twintig minuten naar de klok begint te kijken, en vraagt of ik nog meer wil weten, is het interview voorbij. Hij kan terug naar het podium, beginnen met de soundcheck. Vanavond kom ik wel kijken wat hij écht te vertellen heeft.
Misschien ook iets voor u
The Rules Of Attraction
Vreemd genoeg aan de Nederlandse bioscopen voorbijgegaan: een boekverfilming van de schrijver van American Psycho en geregisseerd door de co-scenarist van Pulp Fiction, met Dawson uit Dawsons Creek in de hoofdrol. Dat klinkt zowel onwaarschijnlijk als veelbelovend, en het resultaat is dan ook curieus, maar net zo zeer teleurstellend.
~
Het verhaal draait om een aantal studenten aan een college in New England: de drugs dealende Sean Bateman (het broertje van Patrick Bateman uit American Psycho), de bisexuele Paul en de onzekere Lauren. Het zijn bijna allemaal egoïstische, onsympathieke figuren die verveeld en decadent door het leven gaan. Ze liggen allemaal met zichzelf in de knoop, maar kunnen daar niet mee omgaan. Ze neuken, zuipen, gebruiken drugs en geven niets om elkaar – behalve als ze verliefd zijn, wat binnen hun onvolwassen wereld soms desastreuze gevolgen heeft. Een scène waarin iemands zelfmoordpoging alleen irritatie bij een van de hoofdpersonen losmaakt – hij heeft haast en geen zin om hulp te halen – zegt wat dat betreft genoeg.
Nihilisme
~
Vorm boven inhoud
De perikelen van Ellis’ antihelden worden in de film samengevlochten door middel van een arsenaal aan flitsende foefjes als split-screens, surreële uitstapjes, versnelde scènes, terugspoelend beeld, enzovoorts. Bovendien gebruikt hij een ingewikkelde vertelstructuur: de film begint aan het einde en wisselt voortdurend in perspectief en tijd. Dit houdt de film aan de ene kant wel boeiend, maar het is ook waar het fout gaat: Avary richt zich zozeer op de buitenkant dat hij de essentie van zijn bronmateriaal vergeet. Zijn debuut Killing Zoe (1994) had ook geen inhoud, maar was in al zijn glorieuze nihilisme wel fascinerend en indrukwekkend. Ook de films Pulp Fiction en True Romance, die hij met Quentin Tarantino schreef, verkiezen vorm boven inhoud, maar dat zal niemand hen kwalijk nemen. Nu Avary een boek geadapteerd heeft (hij schreef het scenario zelf), gaat die vlieger helaas niet op.
Onverschillig
De Amerikaanse auteur Bret Easton Ellis (American Psycho, Glamorama, Less Than Zero) beschrijft op gedetailleerde en realistische wijze egoïsme en materialisme, onverschilligheid, wellust en hebzucht, en houdt de westerse mens daarmee een spiegel voor. Zijn boodschap is een uiterst serieuze, die hij in al zijn boeken overbrengt door middel van bijtend, extreem sarcasme. Daar valt in deze verfilming zeker wel wat van te bespeuren, maar Avary is te druk bezig om het er allemaal flitsend uit te laten zien, zodat van Ellis’ achterliggende moralisme bar weinig overblijft. Dit doet de film de das om: het is een halflege huls, als een parodie die zijn eigen onderwerp vergeet. Ellis’ boeken zijn ook grappig, maar dat gaat nooit ten koste van de duistere en vaak huiveringwekkende moraal die je erin terugvindt. Bij Avary is dat, op één prachtig akelig zelfmoordscène na, helaas wel zo. Wat hij doet is choqueren zonder er zelf al te serieus over te zijn. Je kunt wel lachen om het relaas van de personages in de film, en blijft bij de leest door Avary’s visuele aanpak, maar uiteindelijk blijf je net zo onverschillig voor de hier geschilderde werkelijkheid als de personages zelf.
Links
Avary’s domain, Roger Avary’s eigen website
The Rules Of Attraction
Regie: Roger AvaryJaar: 2024
Distributeur: H.O.M. Vision
Misschien ook iets voor u
Ierse heldin
Een waargebeurd verhaal over een gemotiveerde misdaadjournaliste die tot uiterste gaat in haar onderzoek naar drugsbaronnen, waarbij de rillingen je over de rug lopen en tegelijkertijd vragen door je hoofd spoken: waarom laat Veronica de drugsdealers niet voor wie ze zijn? Waarom neemt ze zoveel risico’s? Veronica Guerin ging uiteindelijk zover in haar drugsverhaal, dat de dealers wraak namen en ze haar succes met de dood moest bekopen. Haar dood in 1996 liet de bevolking in Ierland schrikken. Haar intrigerende verhaal leverde een film op die je naar je strot grijpt.
Veronica’s onderzoek en onthullingen over de drugsdealers maakten haar tot een heldin in de ogen van het Ierse volk. En zo wordt ze ook gefilmd, terwijl het in principe natuurlijk haar werk is om nieuws naar buiten te brengen. De nadruk ligt in deze film iets teveel op dat held-imago. Het komt erg overdreven, op z’n Amerikaans zeg maar, over.
Naïviteit
Het is trouwens ongelooflijk hoe deze journaliste de onderste steen boven wil krijgen. Voordat de fatale schoten worden gelost, wordt er al een keer een kogel door haar raam gevuurd, wordt ze in haar been geschoten, geslagen en bedreigd. Het weerhoudt haar er echter niet van om door te gaan met haar onderzoek en de criminelen steeds weer op te zoeken, ondanks het feit dat ze daarmee ook het leven van haar man en zoontje in gevaar brengt. Het komt over als naïviteit, maar het kan ook worden geschaard onder beroepsgekte. Ze ziet steeds het beeld voor zich van een straat vol met verslaafden en kinderen die met vuile spuiten spelen en wil persé weten wie er achter die drugsdeals zit. Helaas worden haar motieven niet verder uitgewerkt, waardoor je geen grip op haar krijgt en haar handelingen niet altijd kan begrijpen.
Regisseur Joel Schumacher (Phonebooth, Bad Company) is beter geslaagd in de casting van Veronica. Cate Blanchett (Lord of the Rings, The Talented Mr. Ripley) speelt de rol voortreffelijk. Ze komt geloofwaardig over en weet iedereen mee te slepen in haar verhaal. En ook de criminelen (Gerard McSorley en Ciarán Hinds) spelen hun rol goed, alhoewel ze erg stereotiep overkomen. Verder is Veronica Guerin mooi gefilmd en is ook zeker goed geprobeerd om de Ierse sfeer over te brengen.
Sentimenteel
Het is een aparte film, in de goede zin van het woord. Een film die je nog even herinnert aan de aanslag op Pim Fortuyn. Veronica Guerin laat je na de eerste scène niet meer los, want door de vaart en de details in het verhaal blijft deze film boeien. Alhoewel… tot even voor het eind. Dan slaat Schumacher even door en geeft hij een wel heel sentimentele draai aan het verhaal, waarin de ‘helden’ wel erg wordt geëerd. Hij had die tijd beter kunnen benutten om de vraag te beantwoorden waarom Veronica haar eigen leven en dat van haar gezin op het spel zette. En waarom iedereen (politie en de chef van de krant) deze koppige journaliste haar gang liet gaan en haar niet tegen zichzelf in bescherming nam.
Veronica Guerin
Regie: Joel SchumacherJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Hoe zie jij de wereld?
Ik ben opgegroeid met Disney, zoals bijna elk kind in een forensendorp uit de jaren tachtig en negentig. Dat er meer was dan Mickey Mouse en The Little Mermaid leerde ik pas later, toen ook Dreamworks zich op animatie stortte (The Prince of Egypt, Shrek). Dat er meer was dan Hollywood-animatie leerde ik nog weer later, met Akira, Metropolis en Mononoke Hime. Nu leer ik opnieuw: Franse animatie van Sylvain Chomet. Les Triplettes de Belleville overklast alle eerder genoemde films met gemak.
~
Het verhaaltje is noch zoet Amerikaans noch magisch-spiritueel Japans. Een oma woont met haar kleinzoon in een Frans dorpje. Het dikke, vroegoude jongetje is met niets te plezieren, tot hij op een dag een fiets krijgt van zijn oma. Een twintigtal jaren later is het dikke jongetje veranderd in een afgetrainde renner met ballonkuiten en doet hij mee aan de Tour de France. Zijn oma begeleidt hem, het ritme van de pedaalslagen fluitend terwijl zij op het dak van de bezemwagen zit. Maar wanneer oma haar kleinzoon uit het oog verliest, wordt deze ontvoerd. Waar naartoe? Waarom?
Geniale observator
Chomet weet met veel okertinten een beeld op te roepen van een vervlogen tijd: de jaren vijftig, toen de wereld op de rand van de moderne tijd stond, maar toch nog klein en knus en vooral: eenvoudig was. De Tour de France-scènes aan het begin van de film zijn meesterlijk en Chomet is een geniale observator. Metaforen uit het radiocommentaar komen tot leven: de renners staan inderdaad bijna stil tegen de berg en in de wijd opengesperde ogen van de renners lees je wanhoop, berusting en wezenloosheid tegelijk. De Tour die Chomet afbeeldt voelt echter dan die reclamekaravaan van afgelopen zomer.
~
Paarden en muizen
De personages in Les Triplettes de Belleville zijn eigenlijk menselijke lichamen met dierlijke trekjes. De renners zijn paarden, de mafiamannen zijn gorilla’s en er lopen muizen en olifanten door de straten. Chomet is niet bang een mannetje met grote oren en grote tanden ook als een muis te laten piepen en de renners klinken soms ook echt als vermoeide paarden. De uiterlijke kenmerken zijn zo ver doorgevoerd dat ze deel gaan uitmaken van het personage. Dat er in de film bijzonder weinig gesproken wordt (als er al iets gezegd wordt is het een onverstaanbaar mengelmoesje van Frans, Engels en Italiaans) draagt bij aan de herkenbaarheid van de dierlijke trekjes in de mens. Het gebrek aan dialoog betekent echter niet dat Les Triplettes de Belleville een stille film is. Er is meer dan genoeg te horen: muziek, kikkers, maar ook verzengende hitte, uitputting en onverzettelijkheid.
Ik kan nog wel uren doorgaan, maar het voldoet hier te zeggen dat Chomet een meesterlijk oog voor detail heeft. Les Triplettes de Belleville is een film die je moet zien en die je dwingt tot kijken,
Les Triplettes de Belleville
Regie: Sylvain ChometJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Stelletje striphelden
Zelden had ik zoveel gezapige recensies gelezen als over deze film. In de stortvloed van superheldenfilms die we dit jaar voor de kiezen hebben gekregen, werd op dit prestigieuze project bijna consequent het stempel ‘had veel meer ingezeten’ gedrukt. Zo vaak zien we Sean Connery niet meer op het witte doek, dus dan verdient hij mijns inziens nog een paar geweldige rollen om zijn glanzende carrière uit te luiden. Ik ging dus al enigszins bevooroordeeld naar deze film, want ik verwachte dus een middelmatige superheldenfilm.
~
TLOEG is geschreven door Alan Moore, een alom geprezen comicbookschrijver die ook verantwoordelijk was voor de comicjuweeltjes Batman: Killing Joke en Watchmen. Als hij dan zijn medewerking verleent aan een superheldenfilm gaan logischerwijs de harten van alle comicfans ter wereld een beetje harder kloppen. Veel comicverfilmingen missen vaak de juiste touch, omdat ze door filmmakers zijn geschreven, niet door mensen die feeling hebben met het wereldje van de comic.
Oude bekenden
In TLOEG zien we dat Allan Quatermain (Connery) de leiding krijgt over een groepje buitengewone mensen. Zo is daar de Vampier Mina Harker (Wilson), de onzichtbare man Skinner, de zelfingenomen ijdeltuit Dorian Gray (Townsend), de ondoorgrondelijke kapitein Nemo, de onberekenbare Mr Hyde en de Amerikaanse avonturier Tom Sawyer. Zoals je ziet zijn alle helden min of meer bekende figuren uit de literatuurgeschiedenis. Samen moeten ze voorkomen dat de geheimzinnige wapenhandelaar Fhantom de grootmachten van de wereld meesleept in een wereldoorlog.
~
Puzzelbrij
Ook een groot probleem is de warrige regie. Soms lijkt een scène op wel heel rommelige wijze tussen de andere scènes gekwakt, de montage oogt als een behoorlijke haastklus. Vooral in het begin zien we een varia van rommelige scènes die achteraf iets heel simpels wilden vertellen. En dat is jammer, want dit soort films behoren toch vooral simpel popcornvermaak te zijn, en geen puzzelbrij van chaotische scènes. Na een goed half uur wordt dit allemaal ietsje beter, maar jammer is het wel.
~
TLOEG is misschien niet de hoogvlieger geworden die velen er van hadden verwacht, maar ik heb me toch prima met deze film vermaakt. De film was in ieder geval een stuk onderhoudender dan bijvoorbeeld The Hulk, en biedt een hoop potentie voor een spetterend vervolg. Of dat er in zit… Sean Connery schijnt nogal wat ruzie met de regie te hebben gehad, dus er zal eerst wat aan troubleshooting gedaan moeten worden voor we naar deel twee van deze buitengewone heren (en dame) mogen kijken.
The League of Extraordinary Gentlemen
Regie: Stephen NorringtonJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Warme zomer, unieke muziek
Het was een warme zomer in de tijd van Nirvana, Metallica en Pearl Jam. Ik liep deels headbangend in een Anthrax-shirt door Twente, op zoek naar voornamelijk goedkope muziek en de waarheid in algemene zin. Uitgerekend in het zwaar christelijke Rijssen dook ik in een platenbak de debuutsingle van Vals Licht Alles wat ik voel op. Voor het eerst hoorde ik echte Nederlandse grunge, die elke andere Nederlandse artiest week van klank en tekst maakt. Lekkere teksten en frisse muziek, dat was net wat ik toen even nodig had.
~
Ik ben de band blijven volgen tot op de dag van vandaag. Als je dan hoort dat de drummer van de band, Johann de Groot op 29 augustus, slechts 33 jaar oud, is overleden aan het verschrikkelijke kanker dan zit je toch even te slikken. Niet omdat ik hem kende maar wel omdat ik zijn werk vaak gehoord heb. Het nummer Droom de werkelijkheid is niet lang na zijn dood op single verschenen en de volledige opbrengst gaat naar de kankerbestrijding. Dit is een goede reden om het derde album van Vals Licht te bespreken. Wat betekent dit laatste optreden van Johann de Groot voor de ontwikkeling van de band?
Even wennen
Een goede CD begint pas lekker in het gehoor te liggen als je het een aantal keren hebt gehoord. Luidkeels is hierin geen uitzondering: de muziek is wezenlijk anders dan de gemiddelde kloon van Blof of Acda en Munnik die de Nederlandse muziekwereld siert. De sound is pittig en de stem van zanger Tony de Bruijn is heel erg typisch van klank. Maar na even doorbijten is de muziek echter fantastisch gelaagd qua muziek en tekst en dan ook erg interessant om nog vaak te horen.
Nooit meer vergeten
~
Meer Vals Licht:
Vals Licht – Lunapark
Vals Licht – Dieseljunks
Officiele website – www.valslicht.nl
Vals Licht
Album: LuidkeelsAantal tracks: 13
Misschien ook iets voor u