Kaspar Baum: onbevangen en ervaren tegelijk

recensie: Optreden Kaspar Baum in dB's

Vanwege twee supportacts wordt het geduld van de bezoekers in dB’s voor de albumrelease van Kaspar Baum aardig op de proef gesteld. Gelukkig zijn de optredens van rockveteraan Henk Koorn en nieuwkomer Ismena ook de moeite waard. Pas laat op de avond speelt de kersverse Utrechtse formatie Kaspar Baum een bezielde set, beïnvloed door new wave van de jaren 80 en alternatieve rock uit de jaren 90, maar ook door een band als The War on Drugs.

De aftrap van vanavond is voor Henk Koorn, zanger en gitarist van Hallo Venray. Met zijn Haagse band staat Koorn met enige regelmaat op het podium van dB’s. Vanavond speelt hij in zijn uppie alvast een aantal liedjes van het nieuwe album van Hallo Venray, dat dit najaar zal verschijnen. Dat doet hij op zijn kenmerkende manier: met een paar akkoorden, een lijzige stem en een droogkomische presentatie. Sommige liedjes vereisen nog enige verfijning, en af en toe is Koorn de draad kwijt. Maar hij krijgt de lachers op zijn hand met teksten over zijn jaloezie voor het publiek, dat rustig achterover kan leunen terwijl hij op het podium peentjes zweet. Of over het treurige dat er resteert na een overlijden: koffie met cake.

Muzikaal avontuur

De tweede opwarmband van de avond is Ismena, een vierkoppige band die laveert tussen donkere indie en melancholische droompop. De hoge stem van zangeres Ismena Goossen contrasteert mooi met het soms stevige geluid van haar band. Het debuutalbum van Ismena is in Utrecht geproduceerd, in de Vuurland studio van Erny Green. Geheel toevallig is het niet dat Ismena fungeert als support-act voor Kaspar Baum. Kasper Baum is namelijk de nieuwe formatie van Erny Green (echte naam: Ernst Grevink). Samen met drummer Jelmer de Haas, gitarist Rempe Kooij en bassist Evert Smit (die inmiddels is vervangen door Erwin Raasveld) is deze ervaren Utrechtse muzikant en liedjesschrijver begonnen aan een nieuw muzikaal avontuur.

Vanavond krijgt Kaspar Baum eindelijk de kans om hun eerste album Vuurland te presenteren aan het Utrechtse publiek, na (m)eerdere annuleringen vanwege corona. De cd verscheen al op 10 december vorig jaar. Met veel energie speelt de band de tien nummers van hun prima debuut. Net als op de albumhoes zijn de mannen vanavond gekleed in een overall, die naar alle waarschijnlijkheid op het kleine podium van het uitverkochte dB’s tot enige oververhitting geleid zal hebben.

Kinderlijke onbevangenheid

De bezielde zang van Erny Green, de inventieve gitaarpartijen van Rempe Kooij, en de rake klappen van Jelmer de Haas zorgen, samen met de sterke nummers, voor een prima optreden. Stevige rock en stemmige ballads wisselen elkaar af. Het puntige ‘Licking My Wounds’ klinkt live een stuk feller dan op het album. In de toegift wordt het nummer, bij gebrek aan ander nieuw materiaal, nogmaals uitgevoerd. De gitarist Kooij begeeft zich dan tussen het publiek en weet met zijn capriolen het enthousiasme in de zaal nog aardig wat op te poken.

Tijdens het donkere, slepende ‘Ugly Black Monster’, aan het begin van de show, wordt op de achtergrond de bijbehorende clip geprojecteerd. Verrassend feit: de clip is gemaakt door een negenjarig kind. ‘We waren bezig met een clip voor onze single ‘Blindfolded’. Onze videomaker draaide dat nummer thuis en zijn dochter begon op haar iPad spontaan tekeningen te maken van draakjes. Die liet hij ons zien, met het lied op de achtergrond, en we dachten: ‘Een leuke clip voor Ugly Black Monster!’ vertelt Erny Green in een interview met de NUK .

Met diezelfde kinderlijke onbevangenheid willen de door de wol geverfde muzikanten van Kaspar Baum meer nieuwe muziek blijven maken, zo vertellen ze in datzelfde interview. Het sterke optreden in dB’s en het prima debuutalbum hebben de verwachtingen voor de toekomst van deze Utrechtse band alvast flink opgeschroefd.