Ouderwets hakken en zagen

recensie: Terminator 3: Rise of the Machines

.

~

De mensheid staat in ieder geval op het punt van uitsterven. Skynet, het geavanceerde netwerk van vernietigende robots, is weer klaar voor de strijd. De nieuwe vrouwelijke Terminator, killing machine T-X (gespeeld door Kristanna Loken) heeft als opdracht John Connor (Nick Stahl) te elimineren. Connor, die inmiddels in de twintig is en het leven even niet meer ziet zitten, beseft dat het bestaan van de mensheid nog altijd in zijn handen ligt en hij zal moeten vechten tegen de machines. Maar niet alleen uiteraard. Hij wordt uit de armen van bitchy T-X gered en bijgestaan door de T-101 (Arnold Schwarzenegger). De tijd dringt, want ditmaal komt Judgment Day wel erg dichtbij.

Spetterend

~

Echt verassend is de film niet. Het concept is bekend en daar wordt ook gretig gebruik van gemaakt zonder gedurfde wendingen. Regisseur Jonathan Mostov (U-571), die het stokje heeft overgenomen van James Cameron, hecht niet zoveel waarde aan uitgediepte thema’s, maar aan actie. En dus moet deze Terminatorfilm het daarvan hebben. Het beste voorbeeld is de achtervolgingsscène met de kraanwagen, die goed bedacht en uitgewerkt is. Verder wordt er regelmatig gebruik gemaakt van special effects, die mooi van het doek af spetteren. Het tempo van de scènes ligt hoog waardoor je je zeker niet verveelt, maar je proeft weinig sfeer. In tegenstelling tot deel 1 en 2 is in deze derde film wel meer humor verwerkt. Een aparte keuze, want de vraag is of je tijdens deze film wel zit te wachten op ‘geforceerde’ humor.

Spierbundel

Terminator 3 wordt zeker weer gemaakt door de 50-plus acteur Schwarzenegger. Met zijn droogkloterige humor en zijn Engels met een vet accent is hij nog altijd vermakelijk. Toch is het ook dit keer geen rozengeur en maneschijn voor hem en moet hij het tegen wil en dank opnemen tegen een vrouw. En wat voor één: dit is niet goed voor zijn ego! Tijdens de confrontaties met de terminator-babe krijgt hij het zwaar te verduren. Zonder pardon beukt de T-X hem met zijn hoofd door een betonnen muur in het herentoilet. Het zit de spierbundel niet mee. Maar Arnie, zoals hij liefkozend wordt genoemd, doet gewoon waar hij goed in is en zet weer een prima terminator neer.

Snufjes

Zijn tegenspeelster, oud-model Kristanna Loken, mag er zeker zijn. Ze heeft weinig tekst (zoals dat bij een terminator hoort), maar als blikken konden doden, dan waren er heel wat meer mensen gestorven tijdens deze film. Ze speelt haar rol erg cool en overtuigend. En dat ze qua technische snufjes boven de mannelijke terminator staat is origineel. Nick Stahl (In The Bedroom) zet een John Connor neer waarmee je als kijker helaas weinig hebt. Je voelt niet die band met hem zoals in Terminator 2. En dan zijn ’toekomstige’ vrouw: Katherine Brewster (Claire Danes), een personage dat er maar een beetje bijhangt in het verhaal en bijna niet wordt uitgewerkt.

Manco

Het moge duidelijk zijn: het grote manco aan deze film is een diepliggend, goed uitgewerkt verhaal. Terminator 3 kan daarom niet tippen aan zijn voorgangers. Deze film moet het vooral hebben van het nostalgiegevoel en de actiescènes. Maar uiteindelijk is de film wel vermakelijk en zeker niet slecht te noemen. Schwarzenegger maakt veel goed. De makers van een eventueel vervolg mogen in ieder geval de volgende keer (stel dat er een deel 4 komt, want dat is mogelijk) wel een beter uitgewerkt verhaal bedenken. Tot die tijd: Hasta la vista, baby!