Film / Films

Final Fantasy: The Spirits Within

recensie: Final Fantasy: The Spirits Within

.

Final Fantasy is voor sommige mensen een begrip in video-gaming. Voor mij persoonlijk in ieder geval wel, want ik speel de spellen al sinds 1994. Final Fantasy 2 op de oude Super Nintendo was een geweldig spel en zijn opvolger Final Fantasy 3 (hoe verrassend) wordt nog steeds door veel mensen als een van de beste Role Playing Games ooit beschouwd. Want daar gaat het hier om: RPG’s, spellen waar je bijna honderd uur over doet om volledig uit te spelen. En nu hebben de makers van onder andere Final Fantasy 7 (waardoor FF doorbrak bij het grote publiek) besloten om er een 106 minuten durende animatiefilm over te maken.

Geen gemakkelijke opgave, want probeer maar eens een Final Fantasy-verhaal, wat normaal enorm uitgediept kan worden in de spellen, nu zo in te korten dat het nog wel het FF-stempel verdient, maar ook nog eens spannend en toegankelijk is voor het grote popcornpubliek.

~

Het verhaal van Final Fantasy: The Spirits Within gaat over een buitenaards ras dat de wereld rap aan het overnemen is. Deze aliens zijn er in de vorm van geesten die alleen te spotten zijn met een soort van night-vision goggles en tevens zeer hardnekkig zijn om te verslaan. Het verzet heeft twee opties om de aliens terug te dringen. Optie nummer 1 is een enorm kanon dat recht in de meteoor zal schieten en hopelijk de gehele colonie spookjes zal vernietigen. General Hein is de grote voorstander hiervan, tevens gek in z’n hoofd, en zal daardoor alles doen om dit plan door te laten gaan.
Optie nummer 2 is een stuk minder rigoureus en ook zo onwaarschijnlijk als wat, maar ja we hebben het hier over Final Fantasy, dus er moet een beetje fantasie bij aan te pas komen. Aki Ross is eigenlijk optie 2, zij is geinfecteerd door de aliens, en probeert de nog resterende levensvormen van de planeet af te plukken om de aliens zo te bestrijden. Het is namelijk hun idee dat de levensvormen als tegenovergestelde van het alien-dna de aliens kunnen zuiveren. Tevens is het voor Aki Ross een strijd tegen de klok, want zij gaat zelf ook steeds meer een stukje dood door de infectie in haar lichaam. Ross krijgt elke nacht dromen over het alien ras, die haar steeds een stukje meer laten zien over hun motieven. De dromen zijn werkelijk schitterend weergegeven en zijn duidelijk de mooiste scènes in de film.

Het verhaal van Final Fantasy: The Spirits Within begint goed, maar eindigt matig. Aki Ross wordt op haar zoektocht naar de levensvormen ondersteund door het Deep Eyes-team en door haar mentor Doctor Sid (goed trouw gebleven aan de spellen). Naarmate het einde nadert zie je toch dat de regisseurs het even niet meer wisten. De gehele film wordt dit verhaal opgebouwd, en dan binnen tien minuten is eigenlijk alles voorbij. General Hein is geobsedeerd door zijn plan, en draait compleet door en met het Deep Eyes-team gaat opeens ook alles fout. Het is allemaal wat abrupt afgelopen en dat is misschien jammer van het verhaal. De film had ook makkelijk twee uur kunnen en moeten duren. Maar toch zal de standaard scifi-fan zich niet vervelen bij het verhaal en absoluut watertanden bij de prachtige, oogverblindende visuals die Final Fantasy: The Spirits Within rijk is.

Film / Films

Fast Food, Fast Women

recensie: Fast Food, Fast Women

.

Ik zal er maar geen doekjes om winden: ik kan Anna Levine Thompson niet uitstaan. Alles aan haar irriteert me. Van haar schouders, borsten, buik, heupen, benen en voeten word ik al niet blij. Maar het allerergste vind ik toch wel haar hoofd. Daar staat ze dan op het grote witte doek met die lijzige blik in haar ogen. En als ze alleen maar zou staan, en naar ons zou staren, dan zou ik er wel vrede mee hebben. Maar Anna Levine Thompson praat ook nog eens op een belachelijke zeikerige manier. Tot mijn grote schok kwam ik erachter dat ik al zestien films gezien heb waarin Anna haar opwachting maakte. Godzijdank waren de meeste rolletjes van haar niet zo groot, anders was de kans aanwezig dat ik nooit weer een film in mijn leven zou willen zien.

Anna werd cult toen ze in Sue een werkeloze kantoorsloof speelde. Ik had helemaal niet met haar te doen, vond haar wanhoop juist zeer smakelijk. Nu is er dan weer een nieuwe film met mijn grote vriendin in de hoofdrol.

Geloof het of niet maar in Fast Food, Fast Women speelt Anna een meisje dat Bella (sic!) heet. Nou weet ik ook wel dat Wopke ook niet een naam is om mee op te scheppen, maar ik vind Bella een nog dommere naam. Zelfs voor een hond of een koe.

Bella heeft op haar vijfendertigste niet alles op een rijtje: ze neukt met een getrouwde vent die nimmer zijn vrouw zal verlaten. Haar werk is ook niet om over naar huis te schrijven, ze is een serveerster.
Het leven lijkt dan ook niet veel te bieden. Maar de mensen in een grote stad als New York blijven hun weg zoeken met immer een stil verlangen naar de liefde. Amos Kollek probeert hiervan een luchtig portret geven. Met wat droge humor en geestige voorvallen volgen we levenspad van een paar inwoners. De film ergerde mij mateloos en bereikte bij mij een hoogtepunt van pissigheid. Fast Food, Fast Women lijkt mij het meest geschikt voor geflipte typmiepen die op hun dertigste nog steeds alleen zijn, maar wel dromen van toekomstige alimentatie.

Film / Films

The Fast and the Furious

recensie: The Fast and the Furious

.

Heeft u ooit de film Point Break met Keanu Reeves en Patrick Swayze gezien? Vervang de surfborders door Hot Rod straatracers en voila, je hebt exact dezelfde film in een nieuw jasje.
Enkele truckers worden overvallen door durfallen met snelle wagens. Via een onduidelijke gedachtengang wordt duidelijk gemaakt dat de politie de daders onder straatracers zoekt en ze zenden de jonge aankomende agent Brian undercover. De politie is niet te zuinig, want Brian krijgt de beschikking over een state of the art racewagen.
Je wordt echter niet zomaar als straatracer geaccepteerd: om zich te bewijzen moet hij natuurlijk laten zien wat hij tijdens straatraces waard is. Tijdens zo’n race moet hij het opnemen tegen de gerespecteerde Dominic Tortetto (een rol van Vin Diesel). Als de politie de straatracers wil oppakken zorgt Brian ervoor dat Dominic kan ontsnappen. Zijn auto wordt echter tijdens deze ontsnapping in een drive by shooting gereduceerd tot schroot. Al snel ontwikkelt hij een vriendschappelijke band met de man die eigenlijk hoofdverdachte nummer één is. En omdat elke film een onvermijdelijk liefdesplotje nodig heeft wordt Brian ook nog eens verliefd op de zus van Dominic (Jordana Brewster, bekend uit The Faculty).

~

Voor de raceliefhebber draait reeds Sylvester Stallone’s Driven. Een vergelijking tussen beide films ligt daarom voor de hand. Beide films zijn absoluut niet origineel of realistisch, maar het grote voordeel van The Fast and the Furious is dat de film totaal pretentieloos is waar Driven zich veel te serieus neemt. De film probeert geen diepe karakters of een goed verhaal te vertellen, en dat is wel zo prettig, want in Driven heeft men daar jammerlijk gefaald. Daarom wint The Fast and the Furious het op alle fronten.

Snelle race-scenes, die mooi in beeld worden gebracht, maken de film de moeite waard, die verder weinig memorabel is. Vooral een actrice als Michelle Rodriguez, die in Girlfight liet zien heel wat in haar mars te hebben, wordt jammerlijk weinig gebruikt. Van dialogen en verhaal moet The Fast and the Furious het dus niet hebben. Toch voorspel ik dat de film bij een breed publiek (de film richt zich vooral op jongeren) populair zal worden vanwege de prachtige beelden en de geweldige soundtrack.
Als je naar de bioscoop wilt voor simpel vermaak, dan is The Fast and the Furious dus meer dan geschikt. Persoonlijk had ik liever een onsje meer verhaal in deze film gezien.

Film / Films

eXistenZ

recensie: eXistenZ

The Matrix was in 1999 de grote hype van het jaar. Van de afgelopen tien jaar tot dan toe eigenlijk. Nieuwe, oogverblindende special effects maakte de film tot de blockbuster van het jaar. eXistenZ, in vergelijking met The Matrix een relatief kleine film, volgt een vergelijkbaar principe als The Matrix.

Allegra Geller (Jennifer Jason Leigh) is een spelletjesontwerper, die nu met een nieuw revolutionair systeem op de markt komt. Door middel van een game pod kun je jezelf naar een andere realiteit verplaatsen. Wel virtueel, maar levensecht. Het doel van het spel moet je maar uitvinden naarmate je vordert in het spel. Een ontzettend cool idee, en iedereen die ook maar een beetje interesse heeft in de nieuwste computer games zal smullen bij het principe van eXistenZ.

Geller wordt in het verhaal van eXistenZ het doelwit van een terroristische aanslag wanneer zij het spel demonstreert voor een groep mensen. Ze weet samen met beveiligingsagent Ted Pikul (Jude Law) te ontsnappen en samen vluchten ze van deze terroristische groepering. Geller weet Pikul al snel te overtuigen dat hij ook aan eXistenZ moet geloven. En samen gaan zij het spel spelen. Vanuit hier wordt het allemaal zeer verwarrend en de verhaallijn die in het begin werdt gevolgd schijnt niet meer zo belangrijk te zijn. De film focust zich nu meer op het spel en zijn karakters, eigenlijk de essentie waarop de film is gebaseerd.

De hoofdpersonages bevinden zich nu in een spel waarvan ze het doel niet weten, en zijn compleet losgekoppeld van de realiteit. Naarmate de film vordert zijn de personages zo in de war, dat ze af en toe niet meer weten of ze zich in de realiteit bevinden of in het spel. Niks is meer zeker, en ondertussen vreest Geller nog steeds voor haar leven.
Als de film beëindigd is zit je nog tien minuten naar het scherm te staren over wat er nu precies in het laatste kwartier gebeurd is, en hoe jijzelf, de kijker, zo op het verkeerde been bent gezet de hele film door.

Dit is hoe films gemaakt moeten worden. Spannend, complex, een uitstekend script, en een geweldig einde. De film komt langzaam op gang, de eerste 30 minuten kunnen dan ook redelijk saai zijn, maar daarna komt de film goed op snelheid en zit je een uur lang zeer geboeid te kijken.

Natuurlijk is eXistenZ niet zo’n spektakelstuk als The Matrix, maar toch is de film zeer geslaagd qua verhaallijn en principe. Heel erg goed bedacht, en zeer goed uitgevoerd.

Film / Films

Erin Brockovich

recensie: Erin Brockovich

Steven Soderbergh is niet alleen één van de hardstwerkende regisseurs van Amerika, hij is ook één van de origineelste; hij heeft niet één vaste stijl, maar wisselt oortdurend van benadering. Zo bestaat Out of Sight voor een groot deel uit flashbacks en -forwards, is The Limey gefilms in een gritty jaren 60-stijl en is Erin Brockovich “gewoon” een lineair verteld en waargebeurd verhaal over een vrouw die op een groot milieuschandaal stuit. “Een menselijk verhaal als dit behoeft geen jumpcuts en flitsend camerawerk,” moet Soderbergh gedacht hebben toen hij aan Brockovich begon.

Julia Roberts is Erin Brockovich, een vrouw die weinig gelukt heeft in het leven: twee huwelijken, evenzoveel scheidingen, geen baan en een auto-ongeluk op de koop toe. Dit laatste brengt haar in contact met een advocaat (Albert Finney), bij wiens kantoor ze als assistent mag gaan werken. In deze rol ontdekt ze dat een groot bedrijf al jaren stelselmatig het grondwater van een klein plaatsje aan het vervuilen is. Ze duikt bovenop de zaak en weet er uiteindelijk een enorme schadeclaim voor de bewoners uit te slepen.

Julia Roberts is perfect in de rol van Erin: de warmte, humor en echtheid waarmee ze haar speelt is aanstekelijk en het houdt de film boeiend. Steven Soderbergh blijkt ook zonder technische hoogstandjes een overtuigende film neer te kunnen zetten en daarmee is zijn kwaliteit weer eens bewezen. Erin Brockovich is op dit moment een groot succes in Amerika, het eerste voor Soderbergh, die op dit moment alweer bezig is met twee films: Traffic, over drugskoeriers, en de remake Ocean’s Eleven, waarin zoveel sterren mee gaan spelen dat je je ogen bijna niet gelooft.

Film / Films

Enemy at the Gates

recensie: Enemy at the Gates

.

Iedere oorlog heeft zo zijn helden, althans ze zijn tot helden gebombardeerd. De meeste van deze helden zijn allang vergeten. Van sommige kunnen we nog een geweer of kledingstuk terugvinden in een museum, of er duikt er weer eentje op in de vorm van een boek of film. De held krijgt zo toch nog zijn postuum eerbetoon.
In Enemy at the Gates is de heldenrol weggelegd voor Vassali Zaitsev (Jude Law). Hij is eigenlijk een herder uit de Oeral waar zijn grootvader hem wolven leerde schieten. Wanneer tijdens een Duitse invasie Vassali een paar hoge Duitse militairen doodschiet, wordt dat opgemerkt door de politieke officier Danilov (Joseph Fiennes). Deze verplaatst Vassali naar de scherpschuttersgarde. Daarmee zijn we meteen bij het beste van de film aanbeland.

Met deze gegevens wordt de roemvolle carrière van Vassali in gang gezet. Bij elke Duitser die hij doodschiet groeit het Russische zelfvertrouwen. Ondanks dat hij voorpaginanieuws wordt, groeit zijn eigen zelfvertrouwen niet mee. Wanneer de Duitsers de aristocratische majoor König (Ed Harris) uit Berlijn laten overkomen om Vassali Zaitsev te laten vermoorden, zijn we meteen bij het beste van de film: de acteurs zijn erg goed in hun rol. Jude Law is zowaar geloofwaardig als Rus en Ed Harris is een uitstekende mof. Beiden spreken gewoon Engels, maar dat is verder niet storend.

~

Was het hier bij gebleven dan was er sprake geweest van een goed gemaakte en spannende oorlogsfilm. Maar Jean-Jacques Annaud (Seven Years In Tibet, The Name of the Rose) maakt er zoals zo vaak weer teveel van.
Ten eerste moet de romantiek een plaats krijgen, en wel op het niveau van lik-m’n-vestje. Bovendien wordt er een vaderlandslievend jongetje ten tonele gevoerd die de geneugten van het Derde Rijk krijgt voorgeschoteld.

Dat de persoonlijke relaties intiemer worden uitgebeeld is wat mij betreft geen bezwaar. Maar in Enemy at the Gates krijgen deze een merkwaardige, quasi-filosofische inslag. Zowel het nazisme als marxisme blijken niet naar behoren te werken; de ideologieën sneuvelen, zij het slechts op persoonlijk niveau. Deze lijn moet dan door worden getrokken naar de oorlog als geheel. Dit is een grote misser, wat de film iets hypocriets geeft.

Enemy at the Gates schijnt gebaseerd te zijn op ware gebeurtenissen, maar gezien de inhoud van de film heb ik daar zo mijn twijfels bij. Enemy at the Gates is met een budget van 70 miljoen dollar de grootste Europese filmproductie tot nu toe. De film werd volledig opgenomen in Duitsland. Ondanks dat dit een Europese productie is, lijkt de film meer op een Hollywoodproduct. Desalniettemin valt er genoeg te beleven in deze film; cinematografisch is het een lust voor het oog, de acteurs zijn goed gecast en leveren prachtige rollen af.
Enemy at the Gates mag dan niet in alle aspecten een geslaagde film zijn, maar is een bezoek wel degelijk waard.

Film / Films

The Emperor’s New Groove (Keizer Kuzco)

recensie: The Emperor's New Groove (Keizer Kuzco)

Al sinds jaar en dag ben ik een enorme fan van Disney. Elk jaar lees ik meer negatieve reviews over hun onoriginele animaties, hun slappe verhaaltjes, de overbodige sidekicks, de crappy liedjes en de kinderachtige toon. En hoewel het me niet licht af gaat, moet ik elke recensent gelijk geven. Sinds The Lion King (1994) gaat het bergafwaarts, maar ik blijf stug volhouden dat elke film een juweeltje op zich is. Zelfs Pocahontas en zelfs The Hunchback of the Notre Dame.

emperorsnewgroove1.jpgDat ik The Emperor’s New Groove een leuke film vind zal dan ook geen verrassing zijn. Maar ik zeg dit niet omdat ik alle Disneyfilms goed vind. Dit is nu eens geen film over twee geliefden die elkaar pas kunnen krijgen nadat ze hun innerlijke vooroordelen hebben overwonnen, maar een buddy-movie met een enorm gevoel voor humor. Disney kopieert zichzelf schaamteloos door scènes en personages uit elke mogelijke andere animatie te jatten en de film, noch zichzelf, serieus te nemen.

Keizer Kuzco is een despoot die op een dag bedenkt dat hij een Kuzcotopia gaat laten bouwen op een heuveltop. Dat is jammer voor het Sneeuwwitje-huisje van het boerengezinnetje dat daar woont. ‘Die Kuzco krijgt zijn trekken nog wel thuis’ denk je, -want het is tenslotte moraalridder Disney aan het woord- maar dat gebeurt nu eens niet. Het verwende kereltje wordt door zijn gemene raadsvrouwe Yzma (scary beyond reason) veranderd in een lama, wordt gered door de boer Pacha wiens huis hij gaat verpletteren en alles komt weer goed. Niks geen straf voor zijn arrogante, hooghartige houding. En dat kasteel bouwt hij wel op een andere heuveltop en. Op de heuvel van boer Pacha fluiten toch geen vogeltjes.

~

Kuzco ziet eruit als een Inca-versie van Aladdin en gedraagt zich als de jonge Simba. Wijze raadsvrouwe Yzma speelt Jafar, en lijkt verdacht veel op de drie lotsbestemmingen uit Hercules en op Cruella de Vil. Hulpje Kronk is de domste en meest sympathieke hulp-slechterik die je ooit hebt gezien en Patrick Warburton (ook de stem van de fameuze Tick) verdient alle lof.
Redding van de film is niet alleen het gebrek aan serieuze ondertoon, maar ook de cartooneske tekenstijl. Achtergronden zijn bewust simpel en er scieten geen ‘over the top’ computerliaan- en boomslingersessies zoals in Tarzan voorbij. De grappen zijn enorm gevat en hebben soms niet eens meer iets met de film te maken. Beste scène is ongetwijfeld de naderende ontknoping, waar Kuzco en Pacha plotseling Yzma en Kronko in het kasteel tegenkomen:

Kuzco: No! It can’t be! How did you get back here before us?
Yzma: … huh? How did we, Kronk?
Kronk: Well, you got me. By all accounts, it doesn’t make sense.

Ga deze film zien! Hij draait alleen in kindermatinees, wat erg jammer is, maar ook een zaal vol piepende, lachende kindjes moet je tenminste één keer in je leven meemaken. Voor Atlantis (komt in november) houd ik mijn hart vast, maar met The Emperor’s New Groove levert Disney dit jaar tenminste één geslaagd werkje af.

Film / Films

Down

recensie: Down

.

De Lift uit 1983 is, of je het nu leuk vindt of niet, een mijlpaal in de Nederlandse filmgeschiedenis. Het was de eerste speelfilm van Dick Maas en hij was de eerste die in Nederland een “Amerikaanse” film maakte, met suspense in plaats van spruitjeslucht, een actierijk plot en gelikte cameravoering.

Bijna twintig jaar later blijkt dat er nog niets is veranderd aan Maas’ aanpak: suspense, actie en camerawerk zijn nog steeds de sterkste drie punten in Down, de Engelstalige remake van De Lift – en helaas blijft het daar ook bij.
Het verhaal van de monteur die te maken krijgt met een moorddadige lift is verplaatst naar het fictieve Millennium Building in New York (“102 floors, 72 elevators”). De film begint veelbelovend, met een fantastisch helicopter-shot dat begint boven het water van de Hudson en eindigt in close-up op twee beveiligingsagenten die de verrekijkers op de wolkenkrabber gebruiken om te kijken hoe Peer Mascini (in de eerste van tenminste drie Nederlandse cameo-rolletjes) een beurt krijgt van twee hoertjes.

~

Na een onweersbui beginnen de liften in het gebouw kuren te vertonen. De eerste slachtoffers zijn – met typische Maas-ironie – een paar hoogzwangere vrouwen die terug komen van zwangerschapsgymnastiek. De volgende paar “ongelukken” (de onthoofding, de blinde man) komen rechtstreeks uit het origineel en in deze scènes blijkt weer dat Maas een uitstekend talent heeft voor actie en suspense. Een stuk slechter is het gesteld met de manier waarop hij zijn acteurs regisseert: het grootste gedeelte van de cast brengt de dialogen alsof ze een pond gehakt bestellen bij de slager. Enige uitzonderingen zijn Dan Hedaya, die eigenlijk nooit echt slecht is en hoofdrolspeelster Naomi Watts, die niet alleen erg mooi is, maar meer talent heeft dan ze in Down kwijt kon. (Misschien mag het later dit jaar wel in David Lynch’ Mulholland Drive.)

Ik kijk altijd uit naar de nieuwe film van Dick Maas, maar tenzij hij zijn zwakke punten weet te verbeteren, zullen de resultaten altijd wel teleurstellend blijven.

Film / Films

Crouching Tiger, Hidden Dragon

recensie: Crouching Tiger, Hidden Dragon

Een legendarisch zwaard geeft in Crouching Tiger, Hidden Dragon aanleiding tot spannende avonturen in beeldschone landschappen, ingehouden romantiek en een paar van de meest spectaculaire gevechten aan deze kant van The Matrix.

~

Alles begint met de held en krijger Li Mu Bai (Chow Yun-Fat), die na lange meditatie op een bergtop tot verlichting is gekomen en besloten heeft het vechtersbestaan op te geven. Hiertoe doet hij afstand van zijn legendarische zwaard Het Groene Lot, dat prompt gestolen wordt door een mysterieuze gevechtskunstenaar, op wie de zwaartekracht geen vat lijkt te hebben: er wordt tegen muren omhoog gelopen, over daken gesprongen en schoppen uitgedeeld die normaal alleen met behulp van trampoline en een stel heliumballonnen uitgevoerd zouden kunnen worden.

~

De rest van het verhaal heeft in feite weinig meer om het lijf dan de zoektocht naar het zwaard en de gebeurtenissen die daaruit voortvloeien, maar de simpelheid van het verhaal wordt ruimschoots goedgemaakt door de oogverblindende cinematografie van Peter Pau en de gevechtschoreografie van Yuen Wu Ping, die datzelfde voor The Matrix deed. Zowel de acteurs als regisseur Ang Lee (bekend van uiteenlopende films als Sense And Sensibility, The Ice Storm en Ride With The Devil) lijken enorm veel plezier te hebben gehad bij het maken van deze film.

Alhoewel Crouching Tiger, Hidden Dragon niet het non-stop actiespektakel is dat sommige publicaties doen voorkomen, is het toch een virtuoos gemaakt en gewoon heel mooi sprookje, waarvan sommige scènes dagen later nog steeds door je hoofd spoken.

Film / Films

Coyote Ugly

recensie: Coyote Ugly

.

~

Het eerste wat opvalt tijdens Coyote Ugly is dat de film eigenlijk anders is dan de indruk die de trailer geeft.
Daar waar de trailer snel, leuk en humoristisch is en veel verwachtingen schept, is de film redelijk voorspelbaar en gewoon.

Het verhaal dat verteld wordt vanuit het perspectief van de hoofdpersoon gaat eigenlijk gewoon over het leven: “Wat moet ik ermee, wat wil ik en als ik besloten heb wat ik wil, doe ik het ook”; en zoals een goede feelgood-movie behoort te zijn (want dat is het, ook al is er duidelijk aan gewerkt om ook de tegenslagen van het leven te verwerken) gebeurt het ook allemaal zoals we het het liefste zien.
Is dit het einde van het verhaal?

Toch niet. De film is allerminst een slecht of saai product, en zeker als je kijkt naar wat producent Bruckheimer de afgelopen tijd heeft geproduceerd is dit een uitschieter. De rollen zijn goed gespeeld, vlot en de persoonljkheden hebben karakter.

Het verhaal gaat over een meisje van het platteland die het helemaal wil gaan maken in de grote stad (New York) als songwriter maar ze ontdekt daar dat je er toch wat voor moet doen om werk te krijgen. Zo gaat ze bijvoorbeeld naar een platenmaatschappij met de vraag, “Kan ik even met Whitney of Mariah praten?”.
Ook ontdekt ze dat niet al haar verwachtingen van het leven in de stad uitkomen. Ze moet nodig gaan werken om in haar levensonderhoud te kunnen voorzien en belandt zo heel toevallig als dansende en zingende serveersteer in de bar Coyote Ugly.

coyote002a.jpgOndanks het nogal vrij voorspelbare en tegelijk geidealiseerde verhaal heeft de film ook een aantal pluspunten: de ‘uithangborden’ van de film (en de trailer): feest, lekkere meiden, girl power en nog een keer feest, zijn weliswaar aanwezig maar blijven het verhaal trouw. Het is duidelijk om zo een moraal (als je het zo al kan noemen) te tonen: het relativeren van dingen en het-doen-wat-jij-wilt (ook al gaat het soms niet goed) staan duidelijk centraal in de hele film.

Dit kan zeker als een pluspunt worden beschouwd: de film is goed opgebouwd en verzuipt niet in het eigen feestgedruis. Aan de andere kant is het verhaal niet echt realistisch en loopt alles eigenlijk als in een sprookje, inclusief duidelijk ingebouwde tegenslagen.

De muziek in de film is in een goed bijpassende stijl en de overgang van de folk-stijl naar een meer urban sound is zeer typerend. Alleen jammer dat de echte zangeres van de prachtige nummers die Violet zingt niet zelf de hoofdrol kon spelen. Haar aandeel is erg klein, op de site wordt haar naam niet eens vermeld. Alleen op de aftiteling is te zien dat het LeAnn Rimes is, die ook in Con Air de titelsong deed.