Film / Films

Thirteen Days

recensie: Thirteen Days

.

We moeten een heel stuk terug in de tijd om een fatsoenlijke rol van Kevin Costner tegen te komen. Met films als Field of Dreams, The Untouchables, JFK en zijn eigen regiedebuut Dances with Wolves leek Costner een talentvol en degelijk acteur te zijn. Maar Costner wilde meer, en kwam vervolgens met producties als Waterworld en The Postman. Dit was in mijn ogen filmische zelfmoord. Nu met Thirteen Days, waar Costner tevens een van de producers was, lijkt het toch nog goed met hem te komen.

Op 15 oktober 1962 neemt een Amerikaans spionagevliegtuig delen van Russische kernraketten waar boven Cuba. De politieke spanning tussen de twee grootmachten bereikt een hoogtepunt. Wanneer de Amerikaanse marine Cuba gaat omsingelen, lijkt en derde wereldoorlog dichterbij dan ooit. De militaire adviseurs dringen aan op een invasie, terwijl de andere helft een diplomatieke oplossing wenst.

~

In deze moeilijke periode wordt John F. Kennedy bijgestaan door zijn belangrijkste adviseur Kenny O’Donnell (Costner). O’Donnell is de enige persoon waar we meer van komen te weten. Zijn privéleven wordt enigszins getoond. Op deze manier krijgt O’Donnell een grotere rol toebedeeld dan historisch gezien het geval was. Dit alles is helemaal niet erg of storend. Het zwaartepunt dat op hem gelegd wordt zorgt voor een mooie verdeling van de belangen die de afzonderlijke adviseurs nastreven. Costner lijkt zijn pretentieuze egotripperij achter zich gelaten te hebben, en doet wat hij het beste kan; gewoon goed acteren. Costner overtuigt als politiek adviseur, echtgenoot en vader. Juist deze combinatie zorgt er voor dat O’Donnell als verteller de uitgelezen persoon is

Ondanks dat iedereen wel weet hoe de Cubacrisis is afgelopen, zorgt de film dat je tegen beter weten in toch wordt meegesleurd in het gevaarlijke politieke machtsspel. Dit is denk ik te danken aan het eenzijdige gezichtpunt dat wordt ingenomen. Alles wordt bekeken vanuit de Amerikaanse beleving. De enige manier waarop we in aanraking komen met Castro en Chroesjtsjov is via de telex en afgevaardigden.

Veel politieke films lijken vaak meer op een documentaire dan op een speelfilm, het is dan ook prijzenswaardig dat Roger Donaldson erin geslaagd is van Thirteen Days een spannende politiek thriller te maken. Het is een goed geschreven, sterk geacteerde en bovenal degelijke film waarvan je de paar historische onjuistheden voor lief neemt.

Muziek / Concert

Paradiso kreunt en zucht

recensie: The Waterboys

.

Even na negenen kruipt een eenzame figuur, outfit Small Faces, vrijwel onopgemerkt het podium van Paradiso op en vertelt: vandaag geen voorprogramma van Mic Christopher, aangezien hij zojuist een ernstig ongeluk heeft gehad en in het ziekenhuis is beland. “In plaats daarvan zullen wij langer spelen”, zegt de man met de grote haardos in een sappig Schots accent.

~

We? Het begint door te dringen: dit is Waterboys-frontman Mike Scott in eigen persoon en het wordt hoog tijd om je om te draaien en naar het podium te kijken. En wat zei hij net? Een extra lange set? Het publiek begint te juichen, volstrekt niet bekommerd om wat het arme voorprogramma is overkomen.

Amsterdam is raar

“Hello Amsterdam, it’s great to be back at Paradiso. Amsterdam is such a strange, strange town.” Het publiek juicht een beetje confuus. Hoezo is Amsterdam raar? Scott opent sober, zichzelf begeleidend op een akoestische gitaar, met het onbekende nummer “Storms”. Tijdens de tweede song mengen de toetsenist en de violist (die ook elektrisch mandoline speelt) zich in het nummer, de akoestische gitaar wordt op een gegeven moment ingeruild voor een elektrische en halverwege het derde lied klimt de rest van The Waterboys, onder wie een watermeisje (bas), achter de instrumenten. Een ongeveer 2,5 uur durend concert volgt. En wat voor concert!

Tampons in je oren!

Een beetje kenner weet dat de Schotse band The Waterboys al 20 jaar aan de top staat en in die tijd vele samenstellingen heeft gekend, met als grote motor achter de band de bevlogen zanger/gitarist/pianist/componist Mike Scott. De vijf muzikanten waaruit The Waterboys nu bestaan vormen een soepel geoliede band. Zij laat met drums, bas, toetsen, (prachtige!) viool, elektrische mandoline en (akoestische en elektrische) gitaar een perfect mengsel van rock, folk en blues horen, en soms zelfs echte zwarte gospel.

De leden van The Waterboys zijn nog lang niet bejaard en het spelplezier straalt er vanaf. Het zijn ook zeker geen watjes: het geluid is zo hard, dat ondergetekende naar de dames-WC vlucht om tampons (3 voor 1 piek) uit de automaat te trekken en ze vervolgens tot oordoppen te verwerken. Werkt overigens perfect; een echte aanrader!

Too Close To Heaven

~

De band put uit het omvangrijke repertoire van The Waterboys en Mike Scott solo: Don’t bang the drum, de grote hit Whole of the moon, het prachtige Glastonbury Song, Bring ‘em all in, I know she’s in the building, en veel meer. Tussendoor wordt natuurlijk veel nieuw materiaal gespeeld, afkomstig van de in oktober verschenen cd Too Close To Heaven, wat feitelijk deel twee is van de legendarische Fisherman’s Blues uit 1988.

Sex

Wat opvalt is dat het publiek niet alleen veel uit dertigers en veertigers bestaat, maar vooral ook veel uit vrouwen. Is dat te verklaren door de sensuele uitstraling van de androgyne Scott die met zijn prachtig hese stemgeluid, barstend van emotie, ieder woord laat zinderen? Of omdat Mike Scott (“Is Amsterdam a sexy city? Then I’ll play a sexy song.”) zelf zijn muziek als sex schijnt te beleven, zoals blijkt uit zijn vaak onomwonden teksten en de meer dan opzwepende gitaarsolo in The Pan within, waarbij hij op het hoogtepunt plots op zijn knieën valt en zich daarna duidelijk moet herstellen van zijn opwinding? Een uitverkocht Paradiso kreunt en zucht mee, gaat volledig plat…

Heksenketel

Maar niet alleen spanning zit in de muziek, vaak is het ook ronduit hossen geblazen, zoals op de hoempa-gospel On my way to heaven, afkomstig van de nieuwste cd. Voor het podium is een grote heksenketel van uitzinnig publiek dat maar geen afscheid kan nemen, ook niet na drie toegiften (waaronder This is the sea). Bijna verlegen door zoveel enthousiasme staat de band te dralen: zullen we of zullen we niet? Ja, hoor, toch wel.

What language do you speak?

Tijdens het laatste nummer, Savage earth heart, krijgen we een verhaal te horen dat moet verklaren waarom Amsterdam zo’n “strange town” is. Scott liep door de straten met haar “coffeeshops, touristshops and teashops”, toen een man aan hem vroeg “What language do you speak?” “Why?” wilde Scott weten. De man antwoordde dat hij onder zijn jas een pistool had waarmee hij een kogel door hem heen zou schieten als hij niet snel zijn geld zou geven. Scott: “I said to him: show me the gun, and I’ll show you the money. And the man ran away.”

Oerkreet

Vervolgens kwam Scott bij een oude groene deur en ging naar binnen. Hij kwam tot zijn verbazing in een paradijselijke tuin terecht. Hij had het gevoel dat hij werd bekeken. Hij draaide zich om en zag Lord Pan. “I felt I had permission to speak”, en hij vroeg: “Lord Pan, What are you doing here in the middle of this city?” Het antwoord daarop: een oerkreet van Lord Pan van anderhalve minuut waar je het koud van krijgt. Einde nummer. Publiek volledig uit haar dak. Waterjongens af. Half 12.

Officiële bandsite: www.mikescottwaterboys.com

Muziek / Achtergrond
special:

Eurosonic en Noorderslag 2002

.

Vrijdag 11 en zaterdag 12 januari 2002 vindt wederom het jaarlijkse Eurosonic- en Noorderslag-weekeinde in Groningen plaats. Deze tweedaagse wordt veelal gezien als het begin van het nieuwe muziekjaar. Vrijdag de elfde spelen veelbelovende bands uit heel Europa in alle mogelijke zalen die Groningen rijk is, terwijl op zaterdag de twaalfde het beste van de Nederlandse muziek in zalencomplex Oosterpoort aantreedt.
16 Down (Nederland)
4Lyn (Duitsland)
Aereogramme (Groot Brittanië)
The Bays (Groot Brittanië)
Blind Dog (Zweden)
Caesars Palace (Zweden)
Celtica (Groot Brittanië)
Clone (Zwitserland)
Cristina Dona (Italië)
Daryll Ann (Nederland)
David Kitt (Ierland)
Dax Riders (Frankrijk)
Dead Brothers (Zwitserland)
DJ Keu (Nederland)
DJ Wizard (Nederland)
Ekova (Frankrijk)
Heaven Street Seven (Hongarije)
Herman Grimme (Nederland)
Isak (Zweden)
Ish (Nederland)
Jane Doe (Nederland)
Jaya The Cat (Verenigde Staten)
Jomi Massage (Denemarken)
King Shiloh Sound System (Nederland)
Kwan (Finland)
Lawn (Nederland)
L-Dopa & MC (Nederland)
Leaves (IJsland)
Liquid (Nederland)
Llorca (Frankrijk)
Mardi Gras bb (Duitsland)
Maximilian Hecker (Duitsland)
Millionaire (België)
MI (Nederland)
Monza (België)
Morningstar (Nederland)
New Cool Collective (Nederland)
Paleface (Finland)
Passion Flower (Nederland)
The Perishers (Zweden)
The Plan (Zweden)
Rapalje (Nederland)
Reiziger (België)
Sergent Garcia (Frankrijk)
SpicyGoat (Groot Brittanië)
Stereo Total (Duitsland)
Supersub (Nederland)
Swan Lee (Denemarken)
Teddybears Sthlm (Zweden)
The Wray Gunn (Portugal)
Zornik (België)

Noorderslag:
16 Down
After Forever
Black Market Audio
Di-Rect
Elfi-Jarz
Floris
IM
Johan
Klein vs Fatmen
Luie Hond
Mimezine
Peter Pan Speedrock
Praful
Relax
Rose
Soaptrip
Soulvation
Stuurbaard Bakkebaard
Suimasen
Wealthy Beggar
Winnaar Popprijs 2001
Winnaar Grote Prijs van Nederland pop/rock 2001

8WEEKLY

Eredivisie live op interne

Artikel:

.

~

De Bredase voetbalclub NAC heeft dit weekeinde een Nederlandse primeur: voor het eerst zal een wedstrijd van de Eredivisie live op internet te zien zijn. Het gaat om de thuiswedstrijd tegen FC Groningen. Het kost ƒ7,50 om de wedstrijd via de pc te bekijken. In afspraken tussen de Eredivisie NV, Canal+ en de NOS is geregeld dat een wedstrijd alleen tegen betaling mag worden uitgezonden. Het is onduidelijk waar en hoe je moet betalen. De website van NAC geeft weinig extra informatie.

De ontwikkelingen op het gebied van live voetbal op internet worden door vele andere clubs gevolgd. Op 28 november zal Roda JC de tweede club zijn die een wedstrijd via internet uitzendt.

bron:spits

Boeken / Fictie

De onvermijdelijke vergelijking

recensie: Artemis Fowl

Het brein van Sherlock Holmes, de koelbloedigheid van James Bond en de onverzettelijkheid van Attila de Hun, dit alles is verenigd in Artemis Fowl, zo moet de lezer geloven. De uitgeverij zal een tweede Harry Potter in deze Artemis gezien hebben: een glimmend omslag en binnenin magie, elfen en trollen en een heuse prijsvraag.

~

Verwend jochie

Deze Artemis is geen lieverdje. Het twaalfjarige jochie commandeert zijn rechterhand Butler en bedreigt en bedriegt iedereen op zijn pad. Dat maakt het moeilijk om met deze jongen mee te leven. Hij heeft technische snufjes waar de NASA jaloers op zou zijn en een bankrekening waar de Sultan van Dubai van zou schrikken, maar Artemis mist sympathie. Deze jongen is een ordinair rotjochie.

Het wordt nog erger als Artemis kapitein Holly Short kidnapt. Deze Holly is een elf, een fairy, en Artemis laat haar alleen gaan in ruil voor een pot vol van het beroemde elfengoud. Wat een inhalig jongetje. Daarmee wordt Artemis Fowl echter geen saai of stom boek, want de humor en de vreemde combinatie van elfenlegendes en hypermoderne technologie geven het verhaal een leuke draai.

Spannend

~

Wanneer Artemis zich met zijn gevangene en zijn hulpje Butler in zijn onneembare vesting heeft verschanst, komt de elfencavalerie te hulp. De elfen, trollen en dwergen zijn voorzien van de modernste snufjes en zoeken een manier om het huis binnen te komen. Eén probleem: een fairy mag alleen een huis binnen als hij uitgenodigd wordt. Dus wanneer Artemis zegt dat ze het huis niet in komen zolang hij leeft, moeten ze allemaal buiten blijven.

Artemis Fowl ontwikkelt zich tot een aardig spannend losgeld-verhaal: de klok tikt, er zijn allerlei extra complicaties en de gevangen Holly blijft ook niet stil zitten. Een woest gevecht waar mensen en elfen bloederige wonden en verbrijzelde ledematen oplopen is net iets teveel van het goede, maar het heeft zeker vaart.

De vergelijking

Toch háált Artemis Fowl het niet bij dat andere beroemde boek vol magie: Harry Potter. Dat is jammer, vooral omdat het boek zo nadrukkelijk wordt gebracht als ‘iets vergelijkbaars’.
Artemis is weliswaar een gemeen neefje van Harry, maar ook schurken zouden, mits goed beschreven, sympathie moeten kunnen oproepen. Artemis blijft echter een vervelend, hebberig jongetje, en hoewel er aan het eind van het verhaal iets van een klein hartje in de jongen begint te kloppen, is dat veel te laat om hem nog te redden.

8WEEKLY

KONIJNEN OP VOETBALVELDEN MOGEN AFGESCHOTEN WORDEN

Artikel:

.

~

De rechter in Leeuwarden bepaalde dat de gemeente een vergunning moet geven aan vier voetbalclubs aan de rand van de stad. Twee keer is die geweigerd. Voetballers lopen gevaar beenbreuken op te lopen als ze in een konijnenhol trappen.

Maar nu kunnen de geweren uit het vet – de konijnen, die zich de afgelopen jaar tot een ware plaag ontwikkeld hebben, zijn hun leven nu niet meer zeker.

Film / Films

RKO 281

recensie: RKO 281

We zijn in het Amerika van voor de oorlog. Het jeugdige genie Orson Welles verrast de wereld met zijn radio-uitzending War of the Worlds waarin Welles het doet voorkomen alsof de aarde aangevallen wordt door kwaadaardige aliens. Het is voor velen allemaal zo echt dat Welles daadwerkelijk paniek veroorzaakt.

Bijten in de hand die je voert

~

Welles (gespeeld door Liev Schreiber) werd door Hollywood opgemerkt en kreeg carte blache om een film te maken. Iedereen dacht dat Welles zijn War of the Worlds wel zou willen verfilmen, maar hij besloot iets veel gewaagders. Welles had een gezonde hekel ontwikkeld tegen de rijke mediamagnaat William Randolph Hearst (James Cromwell). Daarom besluit Welles een film te maken tegen rijke mensen die hun geld aanwenden om invloed, weelde en liefde te kopen: Citizen Kane. Als Hearst hiervan op de hoogte raakt, zet hij als zijn middellen in om Welles en zijn project kapot te maken. En dat is naast zijn media imperium ook nog eens een hoop invloed bij de studiobazen, iets dat Welles niet direct voorzien had.

Saai

RKO 281 verhaalt over de problemen die Orson Welles moest overwinnen om zijn meesterwerk in de bios te krijgen. Kennelijk lag RKO 281 al een tijdje op de plank en wisten de studiobazen niet goed wat ze ermee aanmoesten. De film staat te boek als een TV-film uit 1999, maar desondanks kreeg het sneakpubliek in Groningen haar alsnog in 2001 onder ogen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen? Nee, dat gaat niet op. Voor deze film geldt: beter nooit dat laat. Over het maken van Citizen Kane is ooit al eens een prachtige documentaire gemaakt, dus waarom dan deze film? De acteurs weten weinig raad met het saaie script. Misschien dat scènes uit de film ooit nog eens voor een Discovery Channel-documentaire gebruikt kunnen worden, maar als film is dit product niet pakkend genoeg. Ga liever Citizen Kane zelf huren.

Film / Films

Harry Potter and the Philosopher’s Stone

recensie: Harry Potter and the Philosopher's Stone

Het is zover. We zijn eindelijk aanbeland in de periode die voor filmliefhebbers wel eens de meest opwindende aller tijden zou kunnen zijn, een tijd waarin er bijna wekelijks grote films uitkomen, vergezeld van zulke hoge verwachtingen dat de resultaten niet anders dan teleurstellend kunnen zijn.

~

Harry Potter and the Philosopher’s Stone (Sorcerer’s Stone in Amerika, Steen der Wijzen in Nederland) is de tweede van tenminste drie veelgehypete boekverfilmingen die in de laatste drie maanden van 2001 in première gaan. The Discovery of Heaven ging Harry al voor, en het eerste deel van The Lord of the Rings zal eind december te zien zijn.

De moeilijkheid bij het verfilmen van een (populaire) roman ligt in het feit dat de kracht van zo’n boek vrijwel nooit alleen in het verhaal ligt, maar eerder in andere, ongrijpbaardere begrippen als sfeer, personages, schrijfstijl of een combinatie daarvan. Het plot van De ontdekking van de hemel is zo groots dat het nauwelijks in één film te vatten is, laat staan dat er ruimte is voor Mulisch’ thematiek en denkbeelden. The Discovery of Heaven was daardoor niet veel meer dan een bewegend uittreksel voor liefhebbers van een goede avonturenfilm.

Fantastisch

~

Het verhaal van Harry Potter is een stuk minder wijdlopig en mag, gezien de verkoopcijfers van J.K. Rowlings boeken, als bekend worden verondersteld.
Regisseur Chris Columbus, de man die ons klassiekers als Home Alone en Mrs. Doubtfire bezorgde, heeft het eerste deel van de zevendelige cyclus uitermate getrouw in beeld gebracht – zo getrouw dat er weinig verrassends aan is. De film ziet er fantastisch uit (met uitzondering van een paar dingen, maar daar kom ik zo op), de acteurs passen zonder uitzondering volledig bij de rol die ze spelen (uitschieters zijn Rupert Grint als Ron, die een paar van de beste reacties van de film heeft, en John Hurt, die eigenlijk in elke film een rolletje zou moeten hebben), de film ziet er fantastisch uit en de opbouw van het verhaal is bedachtzaam maar doeltreffend: scène voor scène word je in de magische wereld van tovenaars en trollen getrokken.

Had ik al gezegd dat de film er fantastisch uitziet?

Niet spannend

~

Harry Potter and the Philosopher’s Stone is bedoeld voor die drie mensen die het boek niet hebben gelezen en de veel grotere groep die genoeg hebben aan het verhaal en de mooie plaatjes. Problematischer wordt het bij de structuur van de film.
Alhoewel het langzame tempo in de eerste helft van de film heerlijk is omdat we daardoor met open monden naar het magische schouwspel kunnen kijken, mist de film in het laatste uur dringend suspense. De spanning had opgebouwd moeten worden vanaf het moment dat Harry Voldemort voor het eerst ontmoet, maar in plaats daarvan gaat het verhaal in hetzelfde tempo door tot de ontknoping. De opgaven waar Harry en zijn vrienden voor gesteld worden tegen het einde van de film zijn ongeveer even spannend als een kruiswoordraadsel – in tegenstelling tot het boek.

Kleinere problemen zijn te vinden bij de muziek en de visuele effecten. Het thema dat John Williams componeerde is mooi, maar begint na tien keer aardig te vervelen. Ook special-effectsleverancier Industrial Light & Magic lijkt na twintig jaar toe aan nieuwe apparatuur, gezien de vele knullige effecten in Harry Potter en eerder dit jaar The Mummy Returns.

Alle blikken zijn nu gericht op The Fellowship of the Ring. De verwachtingen voor deze film zijn hoger dan die van The Discovery of Heaven en Harry Potter samen, maar de eerste berichten zijn hoopvol: Peter Jackson lijkt meer te kunnen dan domweg binnen de lijntjes kleuren.

Film / Films

Good Advice

recensie: Good Advice

Charlie Sheen is het zat. Niet langer wil hij meer opgezadeld worden met de naam Charlie, maar met het meer seieuze Charles. Maar om dat de studio ook niet helemaal gek is en maximum reclame voor zijn film wil, ging hij toch maar weer voor zijn bekendere naam Charlie. Tragiek alom, het is toch maar zwaar om acteur te zijn.

~

Van Wall Street naar Mona weet raad

Good Advice zou je als metafoor voor Charlie’s carriere kunnen zien: eerst aan de absolute top (Platoon) vervolgens een keiharde val (drugs) en daarna langzaam weer overeind krabbelen (met o.a. Being John Malkovich en ook deze film).
Good Advice is wat het verhaal betreft een dertien-in-een-dozijn-filmpje. Een vervelende Wall Street bigshot (Sheen) verliest alles: zijn geld, zelfrespect, baan, appartement en uiteindelijk zijn vriendin (Denise Richards), die hem dumpt voor een rijke gozer in Zuid-Amerika. Ze laat haar baantje achter: een column waarin mensen raad vragen voor hun problemen, een soort Mona weet raad. Sheen zit zonder baan, en besluit zich voor te doen als zijn ex, en dus de column te gaan schrijven. Omdat hij nogal een boers mannelijk type is, komt hij in aanvaring met de knappe hoofdredactrice.

Erg mager

GAAAAAAAAAAP hoor ik u nu denken, en terceht, want het verhaal klinkt inderdaad wel erg mager. Toch is de humor van zo’n gehalte dat het de film boven de middelmaat uittrekt en daarom is het een good advice om deze film toch te gaan zien. Alle acteurs doen hun uiterste best en let vooral op John Lovitz (The Wedding Singer, Rat Race) en Estalla Harris (de moeder van George uit Seinfeld), die zeer goede bijrollen afleveren. Met name Harris als oude geile secetaresse met Miss Monneypenny-neigingen is bij vlagen hilarisch.
Voor Charlie (of Charles) lijken er na deze film weer betere tijden aan te breken.

Film / Films

Drift

recensie: Drift

.

~

Jacob (Dragan Bakema) en Sammy (Christel Oomen), broer (20) en zus (15), vast aan de zelfkant van de maatschappij, proberen het hoofd boven water te houden met niet al te frisse praktijken. Met een weggelopen moeder en een seniele, aan alcohol verslaafde vader in een tehuis, wil de driftige Jacob koste wat het kost Sammy op het rechte pad zien te houden. De schijnbaar redelijke situatie waarin broer en zus verkeren, verslechtert al snel. Eerst door Sammy, die blijkbaar met voorrang te geven aan haar seksuele driften haar verstand geheel verliest, en daarna door het motorongeluk van haar broer, die dus voor een aantal weken zijn onfrisse praktijken aan zijn zusje en diens potentiële seksuele object moet overlaten. Wanneer Sammy eindelijk haar verstand weer terugkrijgt, heeft dit desastreuze gevolgen voor één persoon in het bijzonder. Jacob voelt zich eindelijk vrij om naar het zuiden te gaan, en Sammy blijft alleen, maar gelukkig achter.

~

Drift – een sterk regiedebuut van Michiel van Jaarsveld naar een script van Jacqueline Epskamp – is een pijnlijk realistische film over incest, overleven en vastzitten. Deze rauwe vertoning laat de dunne scheidslijn tussen goed en slecht zien, waarbij de kijker zonder omhaal met zijn neus op de gruwelijke feiten wordt gedrukt: dat het niet altijd mogelijk of wenselijk is een duidelijk oordeel te vellen over goed en slecht. Jacob, die Sammy op het rechte pad probeert te houden, verkoopt zelf verrot vlees aan snackstandjes om brood op de plank te krijgen. Terwijl Sammy zich door een klasgenoot wil laten ontmaagden, maakt de vader (Henk Hoes) van Liesbeth (haar beste vriendin, gespeeld door Maud Dolsma), die geteisterd wordt door onthouding omdat zijn vrouw steeds ‘ziek’ op bed ligt, handig gebruik van Sammy’s onschuld en onwetendheid. Wanneer Sammy dan eindelijk door heeft waar ze aan begonnen is, accepteert hij geen nee – “Wie A en B zegt, moet ook C zeggen”. De bijna maar nooit helemaal incestueuze relatie die broer en zus lijken te hebben, wordt als normaal ervaren. De jaloerse en broederlijke gevoelens van Jacob zorgen voor de ambigue spanningen in de film. Dat een 15-jarig meisje snel volwassen wordt in zo’n wereld is natuurlijk niet verbazingwekkend.

Mede door het sterke acteerwerk, de realistische verhaallijn en de ruwe manier van filmen zou deze film tot de top van Nederland moeten behoren. Het is dan ook jammer en onvoorstelbaar dat deze film op het Nederlands Film Festival alleen bekroond is met de Pauze Jongeren Award.