Anderhalf uur hersenloos knallen

recensie: XXX: State of the Union

Darius Stone (Ice Cube) stuurt zijn gestolen speedboot richting een toevallig net goed geplaatste schans, voert de snelheid op en landt met een nette boog boven op de op een brug geparkeerde politiewagen. De boel ontploft (uiteraard), maar dat kan de beste man niets schelen: in slow motion loopt hij zonder een schrammetje langs de brandende puinhoop, stapt in de auto van zijn hulpje en scheurt weg. Deze scène uit XXX: State of the Union zegt eigenlijk genoeg over het niveau van de film: net als in het eerste deel draait alles om snelle auto’s, luidruchtige ontploffingen en natuurlijk mooie vrouwen.

~

In dit vervolg op XXX (2002) is een groep doorgeslagen militairen van plan de macht in het Witte Huis over te nemen. NSA-agent Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson) helpt daarom de gedetineerde ex-militair Darius Stone uit een zwaarbewapende gevangenis ontsnappen om de bad guys te stoppen voor het te laat is. Dat is zo’n beetje het gehele plot van de film en het moge duidelijk zijn: een originaliteitprijs zal het geheel niet in de wacht slepen. Maar zoals gezegd draait het daar niet om: het plot van XXX2 moet meer gezien worden als een excuus voor veel schiet- en knalwerk.

Nors

~

Grootste verschil met het eerste deel is uiteraard de afwezigheid van Vin Diesels Xander Cage. Op zijn personage was de gehele eerste film immers gebaseerd: ‘Triple X’ sloeg op de drie getatoeëerde x-en op Xander’s nek. Toen Diesel echter niet bereid was voor het tweede deel te tekenen moest er iets nieuws bedacht worden. ‘XXX’ is in deel twee dan ook geen persoon, maar iets dat je kunt zijn: een speciaal soort agent. Tussen neus en lippen door wordt Diesels afwezigheid verklaard (hij zou zijn vermoord op Bora Bora) en zijn rol wordt overgenomen door Ice Cube (Three Kings, Torque). Deze doet waarvoor hij is ingehuurd: nors kijkend rent hij over daken, rijdt hij in grote snelle auto’s en blaast hij hier en daar wat op.

Nogal belachelijk

In XXX: State of the Union spelen een paar bekende namen mee: Samuel L. Jackson is terug als Gibbons, Willem Dafoe stapt in de schoenen van opper bad guy George Deckert en we zien zelfs Xzibit als ‘pimp my ride’-garagehouder. Het geheel werd geregisseerd door Lee Tamahori, die eerder Along Came A Spider en de James Bond-film Die Another Day maakte. The Fast and the Furious-regisseur Rob Cohen zag net als Diesel af van het vervolg, maar echt veel maakt het niet uit: State of the Union lijkt veel op het eerste deel, al heeft Tamahori alles nog spectaculairder, nog heftiger en nog grootser aangepakt. Helaas resulteert dat streven naar spectaculaire actie dikwijls in nogal belachelijke scènes die eigenlijk nergens op slaan – denk bijvoorbeeld aan de eerder genoemde speedbootscène of de scènes in een hogesnelheidstrein.

Hersenloos

XXX: State of the Union is net als deel één een actiefilm met een flinterdun verhaal en een overload aan actie. Steeds als het geheel een beetje op gang komt, doet een foute oneliner of een over the top actiescène je beseffen dat het hier toch echt gaat om een film zonder ook maar de minste vorm van diepgang. Alleen leuk als je zin hebt in ruim anderhalf uur hersenloos knallen dus.