Charlie’s Angels

recensie: Charlie's Angels

.

Na de openingsscène van Charlie’s Angels is het al meteen duidelijk: dit wordt honderd minuten dikke pret. We zien LL Cool J in Afrikaans gewaad uit de nooduitgang van een vliegtuig springen, tijdens de vrije val een bom onschadelijk maken en landen in een speedboot die door Cameron Diaz wordt bestuurd. LL blijkt Drew Barrymore in vermomming te zijn, die samen met Diaz en Lucy Liu de drie angels uit de titel zijn.

De film is gebaseerd op de gelijknamige serie uit de jaren ’70 en werd geregisseerd door debuterend regisseur McG (Joseph McGinty Nichol), die zijn sporen verdiende in de videoclip- en reclamewereld. Het verhaal heeft niet zoveel om het lijf en bestaat uit drie delen, bijna drie afleveringen van een TV-serie. Het begint met de ontvoerde software-magnaat Eric Knox die de drie Angels en hun baas Bosley (een rol van Bill Murray) moeten opsporen. Daarna worden ze ingezet om gestolen software terug te vinden en tenslotte moeten ze – in een onverwachte plotwending – vechten voor hun eigen levens.

Het eerste uur van Charlie’s Angels puilt uit van de grappen, sexy shots van de dames en hele opwindende vechtscènes, maar daarna zakt het tempo wat in tot ongeveer een kwartier voor de spetterende finale. De achtergrond van regisseur McG zorgt voor veel visueel vuurwerk en de hele film is gemaakt met de tong ferm in de wangzakken gedrukt. Alles wordt extra dik aangezet, van het veelvuldig gebruik van slow motion tot de decolletés van de drie Angels. Echt over the top wordt het nooit, en dat is met name te danken aan het plezier waarmee de drie hoofdrollen worden vertolkt. Vooral Diaz straalt als nooit tevoren.

Niet echt origineel is het gebruik van muziek in de film: hadden de producenten nu echt niets beters dan “Smack my bitch up” en Blur’s “Song 2” als begeleiding van de vechtscènes? Een klein minpuntje dat is vergeten bij het zien van een moonwalkende Drew Barrymore op de tonen van Michael Jacksons “Billy Jean”.

Charlie’s Angels is geen kwalitatief hoogstaande cinema, maar zal zeker zorgen voor een paar van de leukste uurtjes die je deze kerstvakantie kunt beleven.