De tepels van Batman

recensie: Batman Begins

Bob Kane tekende in 1939 de eerste aflevering van Batman. Bruce Wayne veranderde van een rijkeluisjoch in de schrik van crimineel Gotham City. In de strip was de jeugd van de held niet meer dan een voetnoot. In Batman Begins maakt regisseur Christopher Nolan van deze bijzaak ruim twee uur superieur zomervermaak. Wat opvalt aan deze nieuwe Batfilm zijn een nieuwe hoofdrolspeler (Christian Bale), een echt Engelse butler en prima bijrollen. En dat alles bij een stripfiguur, die al enige tijd WAO zou mogen ontvangen: zesenzestig jaar en nog steeds op de barricaden.

~

Sinds Quentin Tarantino zich in Kill Bill te buiten ging aan gevechten met zwaarden, is er geen actiefilm denkbaar zonder martial arts. Regisseur Nolan (Memento) laat de jeugd van Bruce Wayne, de angsten van de jongen en de moord op zijn ouders zien, terwijl diezelfde Bruce in latere jaren leert vechten met zwaarden. Wayne is in Batman Begins puber, blikt terug op zijn jeugd en komt terug in Gotham City. Hij leert zijn angsten onder ogen zien en emoties te overwinnen.

Robin

~

In 1997 maakte regisseur Joel Schumacher de film Batman and Robin. Het werd een ongeïnspireerde film, die aan de kassa flopte. Het einde van een strip- en cultfiguur leek nabij. Batman verloor zijn imperium en Robin zijn aandeel in het verhaal. In 2005 verlaat de jonge Bruce Wayne na de moord op zijn ouders zijn geliefde Gotham City, maar uiteindelijk keert hij terug, klaargestoomd voor de strijd tegen de criminaliteit die inmiddels in de stad hoogtij viert.

Grapjes

De eerste negentig minuten van Batman Begins zijn vertederend, charmerend, zitten niet bomvol geweld en worden vooral gebruikt om de sfeer weer te geven, de nieuwe Batman te leren kennen en butler Alfred zijn grapjes te laten maken. Christian Bale is net onbekend genoeg om met deze Batmanfilm beroemd te worden. De keuze van Michael Caine als butler Alfred is een voltreffer. Zouden er al gaten in het verhaal zitten, Alfred becommentarieert de zaken op een dermate relativerende manier, dat de toeschouwer glimlachend de schouders ophaalt. Rutger Hauer speelt een prominente rol in Batman Begins. Hij staat aan het hoofd van de onderneming van Wayne’s vader. Morgan Freeman is zijn vertrouwde zelf, een anker van kwaliteit en een genot om naar te kijken. Katie Holmes (Rachel) bijt als medewerkster van het openbaar ministerie stevig van zich af, maar heeft uiteindelijk de bescherming van Batman nodig.

Bouwvakkers

In Batman Begins vliegt in de laatste scènes van de film zo ongeveer heel Gotham City de lucht in. De film heeft 180 miljoen gekost en dat mogen de toeschouwers weten. In al dat geweld blijft Bale overeind en blijken de martial arts te leiden tot de overwinning. Voor de sequel met The Joker, kort geïntroduceerd in de laatste scène van de film, zullen veel bouwvakkers hard moeten werken aan het herstel van Gotham City. Batman Begins laat de terugkeer van Batman zien: een terugkeer als held. Batman is in deze film mens, vleermuis en vooral held. En de tepels? Twee details die in de vorige film veel aandacht kregen, zijn verdwenen.