Muziek / Achtergrond
special:

Lord of the Rings-soundtrack online

.

Eerder deze week konden Lord of the Rings-fans zich al verheugen: de eerste dertig seconden van elke track waren te beluisteren en te downloaden. En nu staat de volledige soundtrack van The Fellowship of the Ring online. Eén nadeel: je kunt hem niet downloaden.

De soundtrack wordt online afgespeeld. Je kunt luisteren, maar de muziek niet naar je harde schijf kopiëren. De kwaliteit is niet al te best en af en toe hapert er wat, maar echt LotR-adepten zullen daar weinig aanmerkingen op hebben. De muziek zelf klinkt tegelijk bekend en nieuw, precies zoals een filmsoundtrack moet klinken. Opgewekte deuntjes voor Hobbitton, naargeestige tromslagen in Moria, snerpende koren en een pakkend thema.

De soundtrack ligt op 20 november in de winkel. Je kunt nu hier luisteren.

8WEEKLY

Máxima in Groningen

Artikel:

.

~

De twee corpsstudentes staan rillend aan de kant. “We waren de enigen die wilden studeren,” klagen ze. “De universiteitsbibliotheek was helemaal uitgestorven. Dus gaan wij ook maar kijken.” Naast hen belt een opgetogen Groningse met haar moeder: “Ik sta voor een camera, dus zet snel TV Noord maar aan!”

~

Langzaam lopen de straten van het centrum vol met stadjers. De regen ten spijt gaan overal de ramen open van de studentenhuizen op de Oude Ebbinge – hordes oranje studenten leunen naar buiten, blij met hun plekje op de eerste rij. “Maxima, biertje?” is er op een raam geverfd. “Goed gedaan Willem!” siert een spandoek een gevel.

Ver weg op de Grote Markt zwelt het gejuich aan. Vlaggen komen tevoorschijn, capuchons vliegen af, nog snel even kijken of je haar goed zit – daar komen de camera’s, daar komt Maxima. Ze lacht, ze zwaait! Willem schudt een verbaasde zwerver hartelijk de hand.

~

Na een paar seconden is het paar voorbij. “Sjonge,” verzucht een druipende Groningse. “Wat ’n mooie meid is dat, ja.” De stadjers gaan snel weer hun weegs. De studenten niet. Die lopen snel naar een ander punt van het parcours, voor weer een glimp van Maxima.

Muziek / Achtergrond
special:

Foute roddels of liegende MTV

.

~

Heeft Kane haar MTV Award al binnen?

Donderdag 8 november worden de MTV Europe Music Awards wederom uitgereikt. Het geruct gaat echter dat Kane de hare al binnen heeft. Op verschillende internetpagina’s staat te lezen dat Kane het ding zaterdag 2 november al in de TMF Studio’s in ontvangst mocht nemen.

Vorig jaar won Kane ook al een MTV Award in de categorie “beste regionale act”. Dat is de categorie waar Kane ook dit jaar weer voor genomineerd is. De Haagse band moet het in deze categorie opnemen tegen Johan, Bastian, Brainpower en Anouk.

Als het waar is dat Kane de Award al in ontvangst genomen heeft, liegt MTV de mensen willen stemmen voor. Op de homepage waar je kunt stemmen staat namelijk letterlijk: “Stemmen – Er is nog steeds tijd om een winnaar te kiezen, dus ga nu stemmen!”. Hier staat nog altijd de rubriek “Best Dutch Act” open. Dus óf de geruchten berusten niet op enige waarheid, óf MTV liegt tegen de stemmers.

Muziek / Concert

Eels is cabaret

recensie: Eels live

Het publiek dat afgelopen maandag aanwezig was in de Groningse Oosterpoort voor het concert van Eels stond werkelijk perplex toen een kogelronde lilliputter met een cowboyhoed het podium beklom. De beste man was het enige onderdeel van het meest bizarre voorprogramma dat ik ooit heb gezien. Hij speelde met een keyboard verschillende zeer herkenbare deuntjes, ik noem Dromen zijn bedrog en Oerend Hard. De zaal lag plat en de toon voor de avond was gezet. Ook voor feesten en partijen.

~

Het concert van Eels leek in het begin wat onpersoonlijk te gaan verlopen, want zanger E had gedurende de eerste acht nummers nog niets tegen zijn publiek gezegd. Toen haalde hij echter een pijp tevoorschijn en begon hij een hilarische onzinspeech te geven als oude man. Het publiek was meteen voor honderd procent betrokken bij het optreden en het werd nog leuker door de niet geringe inbreng van drummer Butch.

E en Butch zijn de bandleden van het eerste uur en daarmee eigenlijk ook de spil van de band. Butch stelt zich op als een ietwat kwetsbare mafkees die steeds de spot van E over zich heen krijgt, wat leidt tot leuke situaties op het podium. Tijdens een van de maar liefst vijf toegiften, waar van twee plaatsvonden toen iedereen al bier aan het halen was, zong Butch een eigen liedje. Als dit liedje zou aanslaan dan zou Butch een solocarrière beginnen. Het publiek was dolenthousiast en Butch verdween het volgende nummer van het podium. Het leek wel cabaret.

~

De liedjes werden allemaal uitermate strak uitgevoerd en je kunt zien dat de mannen van Eels, bijgestaan door John Parish (onder andere bekend door samenwerking met Polly Jean Harvey), met zeer veel plezier op het podium staan. Er werd een zeer afwisselende set neergezet met als een van de hoogtepunten een lang uitgesponnen versie van Not ready yet, afkomstig van het eerste album Beautiful Freak. Eels vond het duidelijk leuk in Groningen, de muzikanten kwamen niet voor niets vijf keer terug voor een toegift.

Eels bezit alle ingrediënten voor het geven van een goed concert. De liedjes zijn mooi en afwisselend en de muzikanten zijn zeer volleerd. Ik betwijfel echter of een optreden als dit een groot succes zou worden zonder de droge humor van E en Butch. De grappen van deze jongens zorgen voor een niet te onderschatten toegevoegde waarde. Zij maken er een echte show van, echt entertainment.

Mocht je naar een concert van Eels toegaan en verwachten een afspiegeling te krijgen van hun eerste twee behoorlijk zwaarmoedige albums Beautiful Freak en Electroshock Blues, dan heb je het mis. Eels is vrolijk en straalt energie en plezier in het spelen uit. Die mafkees in het voorprogramma en de twee weirdo’s in de band zelf geven het optreden iets extra’s. Eels maakt echte popmuziek en dat niet alleen: Eels is cabaret.

Muziek / Album

Muzikale sfeerschetsen van de wereld

recensie: Steve Vai - Alive in an Ultra World

.

~

Steve Vai is voor velen waarschijnlijk niet een bekende naam. Vai is ook niet iemand van de grote hits en dat zal hij ook nooit worden. Bij mijn weten heeft hij nog nooit een single uitgebracht en dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien hij eigenlijk bijna alleen maar instrumentale muziek maakt. Met een ongekende virtuositeit speelt hij gitaar en in de meeste van zijn composities wordt de stem dan ook volledig vervangen door de gitaar.

Alive in an Ultra World is een erg speciaal album. Vai kwam tijdens zijn vorige tour op het idee om voor een aantal landen een song te schrijven en die tijdens zijn tournee uit te voeren en op te nemen. De nummers werden tijdens de tour geschreven, geoefend en opgenomen. Dit hele proces heeft bij het eerste nummer (een lied voor Polen) overigens niet meer dan 11 minuten in beslag genomen. Aan de spontaniteit en echtheid van het album valt dus niet te tornen. Wel merkt Vai op dat er af en toe een partij is overgespeeld in de studio, omdat de opnamen niet goed gelukt waren, maar dit staat per nummer duidelijk beschreven in het boekje.

~

Met dit verhaal over dit album in het achterhoofd krijgt de CD een heel andere waarde. Eerst zit je te luisteren en baal je dat je nauwelijks een bekend nummer van Vai in een live uitvoering te horen krijgt maar na het lezen van de filosofie achter de CD is het fascinerend om te horen hoe goed de muziek de sfeer van een land weergeeft. Babushka voor Roemenië en Black Forest voor Duitsland. Briljante muzikale sfeerschetsen van deze landen. En met Blood and Glory dat hij voor het Verenigd Koninkrijk schreef mag wat mij betreft het God Save the Queen voorgoed in de prullebak worden gedonderd! Vai laat duidelijk zien dat hij de taal van de muziek prima in de vingers heeft. Hij praat beter met zijn gitaar dan met zijn stem.

Er kan dus gezegd worden dat Alive in an Ultra World echt een album is voor de liefhebbers van Steve Vai. Als je houdt van de taal die Vai spreekt met zijn gitaar, dan is de kan heel erg groot dat je dit album briljant vindt. Houd je niet van het geluid van een elektrische gitaar, dan gaat dit muzikale juweeltje aan je oren voorbij.

Boeken / Reportage
special:

Harry Potter nu ook boek van het jaar

.

~

Voor de eerste keer in de geschiedenis wint een kinderboek de titel Boek van het Jaar 2001. J. K. Rowling liet met Harry Potter en de vuurbeker schrijvers als Harry Mulisch, Isabel Allende en Nicci French achter zich. De publieksprijs werd dondermiddag uitgereikt in Amsterdam, waar ‘een tovenaar’ voor de gelegenheid de prijs in ontvangst kwam nemen. Rowling kwam het beeldje en de bijbehorende 15.000 gulden niet zelf ophalen.

Boek van het Jaar is een prijs van de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Om te stemmen kon men in duizend bibliotheken en boekwinkels en via internet kiezen voor onder andere Portret in Sepia (Isabel Allende), Onderhuids (Nicci French), De erfpachters (John Grisham), Siegfried (Harry Mulisch) en Moederkruid (Carry Slee).

Harry Potter en de vuurbeker (Harry Potter and the Goblet of Fire) is het vierde boek in een reeks die in totaal zeven boeken moet gaan beslaan, evenveel als de schooljaren van de jonge tovenaar. Zondag gaat in Londen de film Harry Potter and the Philosopher’s Stone in première. Deze film zal vanaf 22 november in Nederland te zien zijn.

Film / Films

The Score

recensie: The Score

.

~

The Score heeft een cast waar je van tevoren van gaat watertanden. Misschien wel de beste acteurs van drie generaties; Marlon Brando, Robert de Niro en Edward Norton staan samen in één film. Verder zien we Angela Bassett op de titelrol staan. Allemaal grote acteurs met een goede staat van dienst. Het is dan ook tragisch om te zien wat voor ontzettend gemiddelde film The Score is geworden.

Het verhaal gaat over twee inbrekers die een geweldige kraak willen zetten in een politiedepot. Hun doel is een Franse scepter van goud. Alle standaardelementen van het inbrekersgenre komen voorbij: verraderlijke partners, boosaardige tegenpartijen, een spannende inbraakscène, vrouwlief die het inbrekers bestaan niet ziet zitten, en natuurlijk de beroemde uitspraak: “dit wordt mijn laatste klus”. De kijker weet dan natuurlijk allang dat die laatste klus natuurlijk niet goed kan gaan.

~

Brando is vrij grotesk en zijn gemurmel in de film is bijna gênant. Laatst hield de goede man een speech van een uur bij een optreden van Michael Jackson. Na het zien van deze film begrijp ik waarom het publiek hem begon uit te fluiten, hij is soms amper verstaanbaar, en mompelt dat het een lieve lust is. Van Norton weten we nu wel dat hij briljant is, dus hadden we graag ietsje meer van zijn vermogens gezien. Hoewel de manier waarop zijn personage (een inbreker die doet alsof hij verstandelijk gehandicapt is) weer fantastisch is krijg je toch het idee dat hij een beetje op automatische piloot acteert. Weirdo’s en psychopaten zijn nu eenmaal zijn specialiteit. De Niro zet zijn rol prima neer, maar het karakter wat hij speelt is niet bijster interessant. Angela Bassett is niet veel meer dan verhaaltechnisch decor, en voor een actrice van haar formaat is dat natuurlijk zonde.

Het intro van de film is vrij saai, een inbraakje, en vervolgens 5 à 6 minuten naar een rond de wereld tuffende De Niro kijken. En dat tekent driekwart van de film. Eigenlijk is de film niet meer dan een opzetje voor het laatste half uur waar de spannende inbraak in wordt vertoond. Een goede scène, dat wel, maar een tikkie lang, tikkie saai, en een tikkie teleurstellend.

Film / Films

The Pledge

recensie: The Pledge

.

~

Het lijkt een gesloten zaak. Een dood kind wordt nabij een bevroren meertje gevonden. Een zwakzinnige Indiaan bekent de moord, en pleegt vervolgens zelfmoord. Detective Jerry Black (Jack Nicholson) zwoer de moeder van het kind de zaak op te lossen, en nu dat gebeurd is kan hij met een gerust hart met pensioen… of niet?

Sean Penn heeft zich de afgelopen jaren van rebelse acteur tot talentvolle regisseur ontwikkeld. Zijn regie kenmerkt zich door rust en oog voor detail. Dat Nicholson de hoofdrol vervult in deze film maakt de verwachtingen alleen maar hooggespannen. Helaas worden die verwachtingen niet ingelost. De eerste sleutelscène in de film (wanhopige moeder laat Jerry Black met zijn hand op een kruis zweren de zaak op te lossen) is zo ontzettend theatraal dat het bijna de film verpest. Het verhaal is namelijk voor een groot gedeelte van deze scène afhankelijk, en dat doet de film geen goed.

De regie van Penn is net als het acteerwerk van Nicholson nagenoeg perfect. Alles ziet er goed uit, en elke scène ademt een aparte sfeer uit. Het zwakke van The Pledge zit ‘m dan ook niet in de scènes, maar in de film als geheel. Dit is namelijk zo’n film waarvan het eerste half uur wel aardig is, en je gewoon meteen naar de ontknoping wilt. Het anderhalf uur daartussen is bedoeld om de film wat meer diepte te geven, maar is vervelend traag te noemen.

Hoewel er toch een hoop goeds in zit, is The Pledge geen publiekstrekker. Dat maakt de film een vreemde eend in de bijt, en het zal mij behoorlijk verbazen als de film het in de Nederlandse bioscopen goed gaat doen, want daarvoor spreekt hij het doorsnee bios-publiek niet genoeg aan. Voor de fijnproever en fans van Penn en Nicholson valt er echter genoeg te beleven.

Film / Films

KM 0

recensie: KM 0

Welkom in Madrid, waar passie, hartstocht en liefde de basis vormen voor deze luchtige Spaanse komedie. In deze film staat het punt KM 0 (een stoeptegel met “KM 0” erop geschreven) centraal, zowel fysiek als mentaal. KM 0 is het nulpunt van waaruit afstanden naar andere punten gemeten worden, en het keerpunt in de levens van veertien mensen.

~

Op een snikhete zomerdag spreken veertien mensen per twee met elkaar af, of komen elkaar tegen bij KM 0. Terwijl sommigen de juiste persoon treffen, gaan anderen met de verkeerde persoon weg, of hun afspraak lijkt niet te komen opdagen. De meest uiteenlopende mensen ontmoeten elkaar. Een rijke oudere, nog steeds stralende, getrouwde vrouw gaat naar huis met een gigolo, die zijn klant net iets te veel service geeft. Een hoertje, dat dringend geld nodig heeft, ontmoet een debuterend filmregisseur, die haar verwart met zijn nichtje. Het hoertje’s eigenlijke afspraak, een zakenman, die tegen betaling zijn amoreuze kwaliteiten wil verbeteren, gaat koffie drinken met een man wiens internetdate er niet is, in een nabij gelegen cafeteria. Deze, een professionele danser, die op zoek is naar een stevige sexpartij, gaat naar huis met een student die de ware liefde zoekt. Daarnaast gooit een wanhopige actrice zich voor de auto van een musicalregisseur om zo zijn aandacht te krijgen, en komt het verhaal van de eigenaar van het cafetaria, wiens verloofde er met een ander vandoor gaat en wiens carrièreverbetering op de tocht staat, ook nog eens voorbij.

De verhalen die loskomen door de ontmoetingen worden met een goede dosis humor verteld. Hier en daar lijkt het alsof de film de humor ietwat te ver doordrijft, zoals de scène waarin de verloofde van de eigenaar van het cafetaria van de ene ramp in de andere valt – ze wordt steeds door dezelfde dief beroofd, tot ze geen geld meer over heeft – en uiteindelijk wordt opgevangen door een emotioneel onstabiele politieagent. Toch past dit soort humor in een film als deze. De regisseurs hebben van alles uit de kast getrokken om ons aan het lachen te krijgen, en dat is ze wonderbaarlijk goed gelukt. Ik zeg wonderbaarlijk, omdat het toch wel een kunst is om een geslaagde komedie te maken met de zware onderwerpen, die behandeld worden in deze film, zoals overspel, prostitutie en homosexualiteit.

Maar de regisseurs hebben in deze film ook zeker een keer een klein plankje misgeslagen. Wat ik me namelijk afvraag, is waarom er in vredesnaam in deze film gekozen is voor een bovennatuurlijke draai aan het einde. Het bovennatuurlijke in de vorm van een beschermengel – voor de zakenman -, die eerst nog de cyberdate van iemand anders was, is niet alleen totaal overbodig, maar vooral ook onlogisch, en had beter weggelaten kunnen worden, omdat het totaal niet in de lijn van de film lijkt te passen.

Het kost je ongeveer vijf minuten om te wennen aan het Spaanse karakter van deze film, maar daarna ben je dan ook verkocht aan deze zonnige comedy, en lig je weldra slap van het lachen, terwijl je toch het gevoel hebt iets belangrijks gekeken te hebben.

Film / Films

Kiss of the Dragon

recensie: Kiss of the Dragon

.

~

Wat me vaak aan films met oosterse vechtmachines opvalt zijn die titels met dragon daarin. Eigenlijk is er nooit echt een titelverklaring, en zal het allemaal wel slaan op het oosterse ontzag voor de kracht van de draak, en een soort haantjesgedrag. Deze film heeft echter wel een reden om de draak in de titel te noemen.

Jet Li speelt een soort oosterse superagent, wiens specialiteiten uiteraard op het gebied van martial arts liggen. Daarnaast heeft hij een armband vol kleine speldjes, want hij is ook nog een absolute meester in de acupunctuur. In een fractie van een seconde weet hij zijn tegenstander uit te schakelen door een speldje in de juiste nekwervel te steken. Hierdoor wordt het zenuwstelsel van de ongelukkige tegenstander uitgeschakeld, en is hij machteloos en sterft hij een bloederige en pijnlijke dood. Vandaar Kiss of the Dragon. Een gruwelijke bedoening, dus niet geschikt voor jonge kijkers.

Jet Li wordt gestuurd om een Franse eenheid te helpen bij het observeren van een Chinees-Franse deal van uiteraard duistere aard. De Franse politie bestaat echter ook uit keiharde misdadigers (je kunt ook niemand meer vertrouwen), en al snel proberen ze Li voor een moord op te laten draaien. Hoe dit gebeurt zal ik niet verklappen, maar het is allemaal werkelijk te bizar voor woorden. Vervolgens zien we Li al vechtende een hele film lang agenten, pooiers en gangsters in elkaar trappen, terwijl tussen de bedrijven door ook nog even een prostituée (Briget Fonda, slachtoffer van de Franse politie) helpt met het terugvinden van haar dochter.

~

Deze film leert ons dat de Franse politie absolute vechtmeesters zijn, niet kijken op een onschuldig slachtoffer meer of minder, dat het allemaal pooiers zijn bovendien. De actie is way over the top, het verhaal te stupide voor woorden, en Kiss of the Dragon is een ontzettend slechte film. Jet Li’s acteerprestaties zijn ver onder de maat, en de dialogen zijn zo onorigineel als maar kan.

Toch kan je prima lachen om Kiss of the Dragon omdat het zo verschrikkelijk slecht is dat het weer leuk wordt. Voorwaarde is echter wel dat je geen andere eisen aan de film stelt dan harde knokscènes en over the top actie.