Muzikale sfeerschetsen van de wereld

recensie: Steve Vai - Alive in an Ultra World

.

~

Steve Vai is voor velen waarschijnlijk niet een bekende naam. Vai is ook niet iemand van de grote hits en dat zal hij ook nooit worden. Bij mijn weten heeft hij nog nooit een single uitgebracht en dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien hij eigenlijk bijna alleen maar instrumentale muziek maakt. Met een ongekende virtuositeit speelt hij gitaar en in de meeste van zijn composities wordt de stem dan ook volledig vervangen door de gitaar.

Alive in an Ultra World is een erg speciaal album. Vai kwam tijdens zijn vorige tour op het idee om voor een aantal landen een song te schrijven en die tijdens zijn tournee uit te voeren en op te nemen. De nummers werden tijdens de tour geschreven, geoefend en opgenomen. Dit hele proces heeft bij het eerste nummer (een lied voor Polen) overigens niet meer dan 11 minuten in beslag genomen. Aan de spontaniteit en echtheid van het album valt dus niet te tornen. Wel merkt Vai op dat er af en toe een partij is overgespeeld in de studio, omdat de opnamen niet goed gelukt waren, maar dit staat per nummer duidelijk beschreven in het boekje.

~

Met dit verhaal over dit album in het achterhoofd krijgt de CD een heel andere waarde. Eerst zit je te luisteren en baal je dat je nauwelijks een bekend nummer van Vai in een live uitvoering te horen krijgt maar na het lezen van de filosofie achter de CD is het fascinerend om te horen hoe goed de muziek de sfeer van een land weergeeft. Babushka voor Roemenië en Black Forest voor Duitsland. Briljante muzikale sfeerschetsen van deze landen. En met Blood and Glory dat hij voor het Verenigd Koninkrijk schreef mag wat mij betreft het God Save the Queen voorgoed in de prullebak worden gedonderd! Vai laat duidelijk zien dat hij de taal van de muziek prima in de vingers heeft. Hij praat beter met zijn gitaar dan met zijn stem.

Er kan dus gezegd worden dat Alive in an Ultra World echt een album is voor de liefhebbers van Steve Vai. Als je houdt van de taal die Vai spreekt met zijn gitaar, dan is de kan heel erg groot dat je dit album briljant vindt. Houd je niet van het geluid van een elektrische gitaar, dan gaat dit muzikale juweeltje aan je oren voorbij.