Kiss of the Dragon

recensie: Kiss of the Dragon

.

~

Wat me vaak aan films met oosterse vechtmachines opvalt zijn die titels met dragon daarin. Eigenlijk is er nooit echt een titelverklaring, en zal het allemaal wel slaan op het oosterse ontzag voor de kracht van de draak, en een soort haantjesgedrag. Deze film heeft echter wel een reden om de draak in de titel te noemen.

Jet Li speelt een soort oosterse superagent, wiens specialiteiten uiteraard op het gebied van martial arts liggen. Daarnaast heeft hij een armband vol kleine speldjes, want hij is ook nog een absolute meester in de acupunctuur. In een fractie van een seconde weet hij zijn tegenstander uit te schakelen door een speldje in de juiste nekwervel te steken. Hierdoor wordt het zenuwstelsel van de ongelukkige tegenstander uitgeschakeld, en is hij machteloos en sterft hij een bloederige en pijnlijke dood. Vandaar Kiss of the Dragon. Een gruwelijke bedoening, dus niet geschikt voor jonge kijkers.

Jet Li wordt gestuurd om een Franse eenheid te helpen bij het observeren van een Chinees-Franse deal van uiteraard duistere aard. De Franse politie bestaat echter ook uit keiharde misdadigers (je kunt ook niemand meer vertrouwen), en al snel proberen ze Li voor een moord op te laten draaien. Hoe dit gebeurt zal ik niet verklappen, maar het is allemaal werkelijk te bizar voor woorden. Vervolgens zien we Li al vechtende een hele film lang agenten, pooiers en gangsters in elkaar trappen, terwijl tussen de bedrijven door ook nog even een prostituée (Briget Fonda, slachtoffer van de Franse politie) helpt met het terugvinden van haar dochter.

~

Deze film leert ons dat de Franse politie absolute vechtmeesters zijn, niet kijken op een onschuldig slachtoffer meer of minder, dat het allemaal pooiers zijn bovendien. De actie is way over the top, het verhaal te stupide voor woorden, en Kiss of the Dragon is een ontzettend slechte film. Jet Li’s acteerprestaties zijn ver onder de maat, en de dialogen zijn zo onorigineel als maar kan.

Toch kan je prima lachen om Kiss of the Dragon omdat het zo verschrikkelijk slecht is dat het weer leuk wordt. Voorwaarde is echter wel dat je geen andere eisen aan de film stelt dan harde knokscènes en over the top actie.