Veel toeval, toch geen klucht

recensie: Ôtez-moi d’un doute (dvd/vod)
Ôtez-moi d’un doute

Ôtez-moi d’un doute had zomaar een zouteloze klucht kunnen zijn. En hoewel toevalligheden in deze Franse komedie een wel erg grote rol spelen, is het aan de voortreffelijke acteurs te danken dat de film naar het niveau van bitterzoete tragikomedie wordt gepromoveerd.

De altijd ijzersterke Waalse acteur Francois Damiens speelt de goedzak Erwan Gourmelon. Wanneer de weduwnaar bij een medisch onderzoek in het kader van de zwangerschap van zijn dochter te horen krijgt dat de man die hem heeft grootgebracht niet zijn vader is, wordt hij gedwongen zijn routineuze bestaan op te geven. Hij schakelt een privé-detective in die zijn echte vader opspoort.

Incest

Voorzichtig bouwt hij een band op met de oude man en zijn hond Pinochet. Deze eerste stap richting een nieuw leven maakt de tobbende weduwnaar ook ontvankelijk voor nieuwe relaties. Een auto-ongeval lijdt tot een ontmoeting met de aantrekkelijke arts Anna en een eerste date. Maar o jee, Anna blijkt de dochter van zijn nieuwe vader. Als dat maar niet tot incest leidt.

Tegelijkertijd worstelt Erwan met de zwangerschap van zijn dochter Juliette. Wie de vader van haar kind is, is onbekend. Het enige dat ze kan vertellen, is dat de verwekker een Zorro-kostuum aan had. En dan ontdekt Erwan in de kofferbak van de sullige stagiair een Zorro-masker.

Kwetsbare karakters

Zo vertelt lijkt Ôtez-moi d’un doute ideaal materiaal voor de Franse collega’s van John Lanting en Jon van Eerd. Leugentjes, misverstanden, ‘o la la’-grapjes, slapstick en zelfs een scène waarin een deur en precieze timing samenkomen. Tegelijkertijd laten regisseur Carine Tardieu en hoofdrolspelers François Damiens en Cécile De France (als Anna) zien dat je zo’n verhaal ook heel ingetogen kunt spelen en vertellen, waardoor de emoties nooit ontsporen in vals sentiment of de grappen in vette grollen. Erwan en Anna blijven ondanks alle komische verwikkelingen kwetsbare karakters waarvan je als kijker makkelijk gaat houden.

Ook de beeldvoering getuigt van smaak. De Bretonse kust bij Vannes vormt een aantrekkelijk decor voor alle verwikkelingen rondom hervonden familiebanden en ontluikende verliefdheid. De soundtrack met opera en Franse chansons zou niet misstaan in een zwaarder arthousedrama. Ook fijn: hoofdpersoon Erwan heeft nu eens een beroep dat je zelden ziet in de bioscoop. Zo zorgt de laconieke bomexpert bij de explosievenopruimingsdient zelfs nog voor wat spannende momenten in deze sympathieke film.