75 jaar bevrijding muzikaal herdacht

recensie: 75 jaar bevrijding: Knight Area – D-Day & Sunshine Cleaners – Silent Voices

De Nederlandse formatie Knight Area heeft met het album D-Day niet alleen een bijzonder moment in onze historie herdacht, maar ook een volgende stap als band gemaakt. De Sunshine Cleaners tappen uit een heel ander muzikaal vat om de driekwart eeuw vrijheid te gedenken: Folk en Americana geïnspireerd door poëzie.

Knight Area

Een album uitbrengen met als titel D-Day in het jaar dat we in Nederland vijfenzeventig jaar bevrijding vieren, getuigd van timing. De nieuwe zanger Jan Willem Ketelaars zingt voor het eerst mee op een Knight Area album en is met zijn krachtige stem een aanwinst voor de sound van de band. Bassist Peter Vink (ex. Q65, Finch en Ayreon) heeft altijd een grote belangstelling gehad voor de Tweede Wereldoorlog en D-Day, drummer Pieter van Hoorn is een Dutchbat-II veteraan. Het inlevingsvermogen bij wat er zich heeft afgespeeld op D-Day is duidelijk voelbaar in de kracht die dit album uitstraalt.

Zelf geeft de band aan te zijn opgeschoven van progressieve-symfonische rock naar symfonische rock. Naar onze persoonlijke mening vatten we beide genres tegenwoordig samen onder de noemer ‘Progrock’. Met het album D-Day heeft de band niet alleen de intentie om te gedenken, maar het is ook bedoeld voor de jongere generaties om waakzaam te blijven en dit niet nogmaals te laten gebeuren.

Het album opent met de speech van Eisenhower vlak voor de landing in Normandië. Tegen de afronding van het album luidt de speech van Churchill en in het midden van het album zingt het luchtmachtkoor een bijdrage. Als je dit leest zou je je wenkbrauwen kunnen gaan fronsen, maar als je het album als een geheel beluistert past het prima bij de muziek, het verhaal en de beleving. Dit maakt van D-Day een prachtalbum waar de stevige gitaarriffs van Mark Bogert je regelmatig om de horen vliegen, maar waar ook voldoende rust is ingebouwd om het muzikale verhaal te vertellen. Knight Area doet een stevige gooi naar de jaarlijstjes van 2019. Het zal een hele klus worden om een volgend album boven dit conceptalbum te laten uitstijgen. Voorlopig genieten we met volle teugen van deze bezongen vrijheid! Met D-Day maakt de band Knight Area een enorme stap voorwaarts!

Sunshine Cleaners

Het is nog maar een maand geleden dat de Middelburgse formatie Sunshine Cleaners de aandacht trok met het album Silent Voices. Zelfs popmagazine Heaven besteedde aandacht aan deze bijzondere release. Ondergetekende werd opmerkzaam gemaakt op de schoonheid van het album in De Drvkkery te Middelburg. Getroffen door de aanbeveling, de eerste luisterervaring en het onderwerp van het album werd er al vele malen van genoten. Op 15 november jl. konden we in Goes genieten van het livedebuut van het volledige programma rond het album Silent Voices. Op uitnodiging van de plaatselijke dominee, die ook de aankondiging en het bedankje verzorgde, was het trio te gast in de Vredeskerk. Dit leverde een prima ambiance voor de liedjes van het album, gelardeerd met klassiekers uit de rootsmuziek en natuurlijk de gedichten van Dietrich Bonhoeffer. Bonhoeffer schreef deze poëzie in de gevangenis na zijn arrestatie op verdenking van medeplichtigheid aan een aanslag op Hitler. Deze gedichten dienden als inspiratie voor de liedjes op Silent Voices, die door Sjef Hermans werden geschreven.

De uitvoering samen met Jacqueline Heijmans voor de zang en Geert de Heer op mandoline en dobro zijn een feest voor het oor. Sjef en Jacqueline geven de nodige uitleg over de liedjes en lezen gedeeltes voor van de gedichten die onder de liedjes liggen. In ruim anderhalf uur worden we 75 jaar teruggeworpen in de tijd ter gelegenheid van dit jubileumjaar van de bevrijding. Het is niet alleen heel passend in stemmig, maar bovendien zeer onderhoudend. Muzikaal klinkt het als een topprestatie die door velen gehoord zou moeten worden. Het wordt akoestisch, met smaak, oor voor detail en met groot vakmanschap en enthousiasme voor het voetlicht gebracht.

Wie niet in staat is ze live te horen mist de bewerkingen van composities van Blaze Foley, Townes van Zandt, Blind Willy McTell en andere grootheden, maar krijgt op de cd een pracht aan composities rond de poëzie van Bonhoeffer. In het bijgeleverde boekje worden de teksten ook in het Nederlands weergegeven. Inmiddels heeft de band internationale aandacht getrokken met het album. Het is verplichte kost voor de Americana- en folk-liefhebber, maar ook als je niet christelijk bent een heel fijn album.