Film / Films

Requiem for a Dream

recensie: Requiem for a Dream

Opgekropte tranen dringen zich naar buiten en in je maag zit een ongemakkelijke knoop. Alle films die ooit zoiets met je deden, vallen in het niet bij Requiem for a Dream. Het is de eerste keer dat ik bij een film ongegeneerd gehuild heb, ook na afloop nog. En nu ik deze recensie schrijf, waart de beklemming weer door mijn keel.

~

Requiem for a Dream is een ontluisterende reis naar de wereld van onomkeerbare drugsverslaving. Alles gaat goed en vier dromerige naïevelingen leven in een utopie. Harry en Tyrone hebben een hele schoenendoos vol drugsgeld, Marion krijgt haar eigen kledingzaak en Sara slankt af zodat ze in haar rode jurk op tv kan verschijnen.

Maar deze dromen zijn verslavend, en om ze in stand te houden zijn er hulpmiddelen nodig, en ook nog in steeds grotere hoeveelheden. Wat begint als een stap in de richting van het geluk, eindigt als een nachtmerrie. Misselijkmakend, ontgoochelend, angstaanjagend en intens droevig tegelijk zien we hoe Sara geterroriseerd wordt door haar koelkast, hoe Harry en Tyrone alles op het spel zetten voor hun dagelijkse dosis en hoe Marion zich tot het uiterste vernedert om te voorkomen dat ze wakker wordt uit haar droom.

Repetitie

Het is moeilijk te beschrijven wat je precies ziet. Regisseur Darren Aronofsky blijft de kijker verrassen met technische hoogstandjes, die niet alleen symbolisch zijn, maar de kijker ook het idee geven dat hij zich in een hallucinatie bevindt. Aronofsky gebruikt splitscreens om geestelijke verwijdering te laten zien, sequenties van steeds weer dezelfde beelden om routine uit te drukken. Steeds weer zijn er die staccato shots: de voorbereiding, de spuit of het opgerolde bankbiljet en de spiegel, de verwijde pupillen. Het is een steeds terugkerend refrein in een steeds droeviger wordend muziekstuk.

~

In een allesomvattende climax waar je maag van omdraait worden tenslotte drie van de vier de dromers ruw wakkergeschud. De vierde zal zich voor altijd in een toestand tussen slapen en waken bevinden. Het is een onthutsend beeld wanneer Marion op de bank haar pakje drugs in de armen klemt om zo in slaap te vallen. Deze mensen zijn zo echt, hun ellende is zo tastbaar en hun lot is zo immens droevig, dat ik knock-out in mijn stoel zat en niets tegen al die tranen kon doen. Een chemische droomwereld houdt nooit stand. Deze hallucinatie op celluloid blijft echter dagenlang werken.

Het boek Requiem for a Dream is al evenzeer de moeite waard. Lees hier de boekrecensie

Film / Films

Normaal: Ik kom altied terug

recensie: Normaal: Ik kom altied terug

.

~

Goed høken is een kunst

Samen met de andere bandleden vertolken zij al 25 jaar het leven op het platteland. Met hun plat gezongen liedjes bieden ze de jonge boerenlullen van dit land troost, hoop en erg veel lol. Lekker høken, dat is wat ze willen. Voor wie al eens bij een concert van Normaal geweest is kan vertellen dat de boerenlullen kunnen høken dat het een aard heeft. Glazen bier tegen je kop, kapotte kleren, een bloedneus en in de hoogtijdagen ook nog de kans om in de bierfontein gegooid te worden. Die verdomde studenten weten ze wel een lesje te geven. Goddomme: goed høken is nog een kunst ook.

~

Wat jammer dat Van der Engel een beeld van Bennie Jolink probeert te geven dat niet bestaat, en waar Jolink tevens geen zak mee te maken wil hebben. Het was zoveel aardiger geweest de invloed van Normaal op de boerenjongens te laten zien. De concertregistraties bestaan voor het overgrote deel uit podiumopnames. Maar wanneer Oerend Hard van A tot Z wordt gespeeld behoort de camera zich midden in de høkende menigte te bevinden en niet op het podium. Dat is Normaal.

Pseudo-intellectueel

Het is prachtig dat Jolink vertelt dat de plattelandslui hun teksten in één keer begrijpen. Niet dat intellectuele gelul over betekenis dit of dat, maar gewoon boem, raak… de kern van het boerenbestaan. Ook dit heeft Frank van den Engel heeft niet begrepen. Hij blijft proberen een poëtische diepgang bij Jolink te vinden, en hiermee doet hij zowel Jolink als de documentaire te kort.

Dat Normaal – Ik kom altied weer terug geen geslaagde documentaire geworden is, is niet de fout van Bennie Jolink of van de andere bandleden. Frank van den Engel heeft met de verkeerde middelen iets van Normaal proberen te maken waarmee hij Zij gelooft in mij naar de kroon had willen steken. Een portret maken van een groep als Normaal vereist iemand met beide benen op de grond, geen ambitieuze pseudo-intellectueel.

Film / Films

Monkeybone

recensie: Monkeybone

.

~

Stu Miley (Brendan Fraser) is een getalenteerd striptekenaar. Hij is aangekomen op het hoogtepunt uit zijn cariere: zijn strip Monkeybone zal als tekenfilm gaan verschijnen. Stu weet echter nog niet zeker of al die roem nu helemaal is wat hij wil van het leven. Waar hij wel zeker van is, is zijn vriendin Julie (Bridget Fonda). Dan krijgt Stu een ernstig auto-ongeluk en raakt hij in een diepe coma. Stu’s zus wil zijn laatste wil honoreren, en dat is een onnodig verlengen van zijn doodstrijd voorkomen. Maar is Stu wel echt op sterven na dood?

Whoopi is dood

Stu is in een soort droomwereld terecht gekomen. Zijn stripheld Monkeybone is er ook, en samen proberen ze de weg terug te vinden. Stu ontdekt dat deze wereld een soort wachtkamer is voor mensen in coma. Red je het, dan word je met een schietstoel het leven weer in gelanceerd, maar anders stuurt de dood (vertolkt door Whoopi Goldberg) je door naar het hiernamaals. Al snel komt Stu erachter dat de wereld veel gelijkenissen vertoont met zijn ergste nachtmerries. Als hij dan eindelijk zijn felbegeerde ticket naar aarde bemachtigd heeft, keert Monkeybone zich tegen hem, en gaat er met het ticket aan de haal. Op aarde komt het tekenfilmfiguurtje in het lichaam van Stu terecht…

Monkey Trouble

Op aarde gaat Monkeybone zich in Stu’s lichaam behoorlijk te buiten aan allemaal ongein. Hier krijgt Fraser de ruimte om een soort Jim Carrey-act ten beste te geven, en dat doet hij naar behoren. Monkeybone heeft een duivels plan bedacht om de hype rond zijn strip afgrijselijk uit te buiten…

Mens vs. tekenfilm

Monkeybone doet vaag denken aan Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas. Vaag, want deze film kan niet tippen aan het brilljante sfeertje wat Burton wist op te roepen. Fraser doet zijn best en redt de film een beetje. En dat is precies wat er schort aan deze film. Want een mens die de show weet te stelen qua rare capriolen tussen diverse tekenfilmfiguurtjes, dat kan toch niet?

Boeken / Fictie

Voorspelbaar en onvoorstelbaar

recensie: Waarom ze viel op

Amerikanen zijn geen Engelsen. Dat wordt maar weer eens duidelijk uit de debuutroman van Lucinda Rosenfield uit New York. De titel en de voorkant van het boek deden mij even denken met een nieuwe Helen Fielding te maken te hebben, maar niets is minder waar. Waarom ze viel op en dan een hele rij namen van mannen waarmee hoofdpersoon Phoebe Fine een of andere relatie had, haalt bij lange na niet het niveau van de subtiele en humoristische Bridget Jones-boeken.

Phoebe Fine houdt er in haar leven heel wat mannen op na. Dat is ook niet verbazingwekkend, gezien haar psychologische omstandigheden, die Rosenfield zo overduidelijk als doctor Phil bij Oprah schetst. Opgegroeid in een saaie buitenwijk van New Jersey, net niet the place to be, ouders die hun geld verdienen met klassieke muziek en een zus die altijd overal beter in is. Geen wonder dat Phoebe boulimia krijgt, van preuts meisje in een nymfomane verandert en haar hart verliest aan all the wrong guys, toch?

Schotse kilt

De mogelijkheid tot identificatie is vaak een criterium voor een goed boek. Identificatie in combinatie met verbazing. Lucinda Rosenfield slaat de plank daarin mis. De verhalen over Phoebe’s jeugdliefdes in de eerste hoofdstukken zijn te voorspelbaar. Ze zouden uit mijn eigen dagboek afkomstig kunnen zijn en dat lees ik altijd met schaamrood op mijn kaken. De daarop volgende verhalen gaan weer mijn verbeeldingsvermogen te boven. Phoebe blijft een plat karakter, die het plotseling aanlegt met een anarchist in Schotse kilt, een getrouwde professor, een oude neger in een nappa jas en nog meer weirdo’s.

En aan het eind van het verhaal heeft zij plotseling een ontwikkeling doorgemaakt. Hoera! In drie pagina’s beseft Phoebe (die al haar psychologische kronkels op haar relaties heeft geprojecteerd) plotseling dat het anders moet. “Eind goed, al goed”, zeggen ze wel eens. Nou, in dit geval niet. Zeker niet als de schrijfster mij trakteert op het volgende: “Phoebe begon steeds meer te denken dat de beloningen op deze van ellende en vernedering vergeven aarde dun gezaaid waren.”

Maar wie Amerikaanse retoriek prefereert boven Engelse bescheidenheid, moet dit boek vooral lezen.

Muziek / Achtergrond
special: Bands op Eurosonic/Noorderslag

Onbekend Voorspel: David Kitt

Vrijdag 11 en zaterdag 12 januari 2002 vinden respectievelijk het Eurosonic- en het Noorderslag-festival plaats. Op Eurosonic staan talentvolle bands uit geheel Europa die de potentie hebben om binnenkort helemaal door te breken, terwijl op Noorderslag het beste dat de Nederlandse popmuziek momenteel te bieden heeft zal aantreden. Bands als Bløf en Di-rect behoeven geen introductie, maar aangezien er erg veel, nog betrekkelijk onbekend, talent op beide dagen staat geboekt, zullen wij enkele bands hier introduceren. Een voorspel met het onbekende.

Deel 1: David Kitt

~

Het was 23 oktober dit jaar dat ik rustig op mijn stoeltje in Vredenburg Utrecht zat, toen David Kitt het podium betrad. Hij was het voorprogramma van de Tindersticks, die enkele jaren geleden Arab Strap als voorprogramma meenamen.
David Kitt wist mij daar compleet te overtuigen. Hij zette een geweldige live-show neer, waarbij hij het ene moment rockte en het andere moment de akoestische gitaar te hand nam. Na zijn set verkocht hij zelf zijn cd’s, signeerde ze en sprak even met de koper. Ook ik heb daar The Big Romance gekocht en even met hem staan praten. Hij leek me een erg aardige en sympathieke jongen, die plezier heeft in het maken van muziek graag contact heeft met zijn fans. Na het optreden van de Tindersticks kwam ik hem weer tegen in de gang. We groetten elkaar vriendelijk en mijn respect voor hem groeide.

The Big Romance is zijn eerste volledige studioalbum. Een aantal jaar geleden heeft hij de mini-CD Small Moments uitgebracht, die zeven nummers telt. Thuis gekomen gooide ik verwachtingsvol The Big Romance in de CD-speler. De plaat klonk veel minder rauw dan het optreden en rockte veel minder. In eerste instantie was ik bang voor een miskoop. Toen ik hem na een aantal dagen echter weer opzette bleek het een schitterende plaat te zijn. The Big Romance is ingetogen en geeft niet meteen alles prijs. Als je de nummers echter goed beluistert, ontdek je prachtige momenten.

David Kitt is een singer-songwriter, die in het verleden met een minidiskje met beats op het podium stond. Daar knoeide hij dan wat met het apparaatje, terwijl hij zong en de gitaar bespeelde. Tegenwoordig gaat het er echter heel anders aan toe. Over het algemeen staan er met David een toetsenist en saxofoon-/klarinetspeler op het podium. Als er echt gerockt wordt, betreedt ook de roadie het podium, die dan de vierde gitarist vormt. 23 oktober pakte hij er zelfs een stok bij waarmee hij de gitaar bewerkte. Hij sloeg het instrument op de grond en sleepte het voort. Dat zijn momenten waarbij hij wat mij betreft op zijn top is.

Ik weet dat ik hem ga bekijken en ik hoop dat jij het ook gaat doen. Want hij verdient het.

Links

De officiële site van David Kitt
Concertreview David Kitt en Tindersticks, 23 oktober

Muziek / Achtergrond
special:

Sita verlaat K-otic!

.

~

Zangeres Sita heeft besloten om K-otic te verlaten! Ze laat haar eigen solocarrière voorgaan. De groep begrijpt haar keuze. Sita zegt dat ze ‘als vrienden uit elkaar gaan’.

Hart bij K-otic

“Mijn hart is nog steeds bij K-otic. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst nog zullen samenwerken”. Maar eerst werkt ze samen met Marco Borsato: op 18 december verschijnt Lopen op het water, een duet voor het huwelijk tussen Maxima en Willem Alexander.

Happy staat op één

Sita bezet momenteel de eerste plaats in de hitarades met haar single Happy. Begin volgend jaar komt haar solo-album uit. K-otic gaat gezellig met zes man verder – ook zij brengen begin 2002 een nieuw album uit. Het wordt spannend welke release het best gaat scoren!

Muziek / Album

Ongelooflijk krachtig

recensie: Clint Mansell - Requiem for a Dream

.

Requiem For A Dream is de tweede film van Darren Aronofsky, regisseur van ? (Pi) en laat de downward spirals zien van de vier hoofdpersonen die allemaal met drugs te maken krijgen. De film heeft in Amerika de gevreesde NC-17 keuring gekregen, wat meestal het commerciële einde van een film betekent omdat de meeste bioscopen hem niet willen draaien en grote kranten en tijdschriften er niet voor willen adverteren.
Toch schijnt de film de moeite waard te zijn: hij krijgt op internet uitsluitend lovende kritieken (alhoewel de gevestigde pers [Variety, Newsweek] minder enthousiast is).

Voor zijn tweede film riep regisseur Aronofsky opnieuw de hulp in van Clint Mansell, ooit voorman van de techno-rock-formatie Pop Will Eat Itself uit het begin van de jaren negentig, die hier met Requiem For A Dream een beklemmende soundtrack aflevert in samenwerking met het Kronos Quartet. Dit kwartet, bekend van hun samenwerking met componist Philip Glass, werkte voor een klein deel van hun gewoonlijke tarief mee aan deze soundtrack – meestal een goede indicatie voor de kwaliteit van een film.

req000.gif
req001.gif
req002.gif

In de eerste paar nummers worden de thema’s geïntroduceerd die gedurende de rest van het album terugkeren. De beste daarvan zijn die waarin de boventoon wordt gevoerd door de strijkers, die verrassend goed klinken in combinatie met Mansell’s synthesizerklanken (die soms zo ijl klinken dat je geneigd bent naar een zuurstofmasker te grijpen) en diens desolate beats, die steeds verder naar de achtergrond verdwijnen naarmate het album vordert.

Twee vrijwel identieke tracks vallen uit de toon want klinken als een opname uit een Russische kroeg met medewerking van een Mexicaanse trompettist en enkele leden van het huisorkest van de Muppet Show, terwijl sommige momenten doen denken aan de briljante Fight Club-soundtrack.

Grootste punt van kritiek zou kunnen zijn dat sommige thema’s wel erg vaak herhaald worden. Maar doordat de melodiëen zo goed zijn en de verschillende instrumenten zo goed op elkaar aansluiten is het een genot om naar deze CD te luisteren – en vaak.

Als je over een goeie computer met bijbehorende internetverbinding beschikt, moet je vooral eens gaan rondkijken op de officiele website. Geniaal gebruik van Flash zorgt voor een beleving die uniek is op het web. (De trailer is trouwens ook erg mooi!)

Muziek / Concert

CD-presentatie Meindert Talma

recensie: cd-presentatie

.

Schoonouders

~

Het voorprogramma werd verzorgd door DJ Keu. Dit is een immens lelijke man, die afschuwelijk zingt over een nog slechter karaoke-beatje. Dj Keu is typisch datgene waar je voor vreest als je naar het 25 jarige huwelijksfeest van je schoonouders gaat. Ik vermoed echter dat meneer Keu behoorlijk goede contacten heeft, want hij stond niet alleen in het voorprogramma van Meindert Talma, maar hij mag ook optreden tijdens het Eurosonic Festival begin volgend jaar in Groningen. Maar waarschijnlijk is dit het soort kritiek waar de goede man naar op zoek is. Ik vermoed dat zodra hij dit leest er een zelfgenoegzame glimlach op zijn gezicht verschijnt. En dat gun ik hem van harte, zolang ik hem maar NOOIT meer hoef te zien of te horen.

Bedenkelijke grondeekhoorn

Daarna betrad echter Gummbah het podium. Gummbah is één van de vier leden van het striptekenaarscollectief De Bedenkelijk Kijkende Grondeekhoorn, dat verantwoordelijk is voor het zeer fraai vormgegeven boekje dat bij de cd gaat.
Gummbah kondigde aan met enkele gedichten “de feestvreugde te temperen”. Zijn gedichten bleken echter grappig en de zaal vond het jammer dat het slechts bij enkele gedichten bleef. Maar daarop betrad Meindert Talma samen met de Negroes het podium. En dat was toch waar het publiek voor gekomen was.

~

Meindert Talma is een Fries die al lang in Groningen woont. Veel mensen daar kennen hem dan ook, met als gevolg dat Vera helemaal vol zat. Talma staat bekend om zijn droge opmerkingen. Tijdens het optreden wist hij het publiek tijdens de nummers dan ook te vermaken met fijne opmerkingen.
Het eerste nummer dat gespeeld werd was De renner, waarbij op de cd een speaker een verhaal houdt over een wielerwedstrijd. Deze speaker was ook in Vera, “maar deed helaas niet mee tijdens de presentatie, om de eenvoudige reden dat we hem niet gevraagd hebben”, kondigde Meindert het nummer aan.

Achtergrondmuziek

Zo krijg je lachers wel op je hand. Dit maskeerde echter niet dat de geluidskwaliteit veel te wensen over liet. Talma had van te voren al gewaarschuwd dat er geen tijd was geweest voor een soundcheck, wat een groot probleem bleek. De aandacht van het publiek dwaalde dan ook al snel af. Bij de eerste paar nummers werd nog goed geluisterd, maar naar gelang de middag vorderde werd de behoefte met de buurman of buurvrouw te groot en verwerd het optreden voor velen tot achtergrondmuziek. Dat is jammer, omdat een band daar toch haar vierde cd staat te presenteren. Maar het is ook erg begrijpelijk. De toegang bedroeg deze middag slechts een maandkaart a ƒ2,- die nog tot het eind van de maand geldig blijft. Het optreden was dus zo goed als gratis en als de kwaliteit van het geluid dan niet optimaal is, maken de mensen er op een andere mannier wel een gezellige middag van. En een gezellige middag was het zeker.

Muziek / Achtergrond
special: In Memoriam: George Harrison

All things must pass

Vrijdag 30 november bereikte ons het trieste bericht dat ex-Beatle George Harrison op 58-jarige leeftijd aan kanker is overleden. Veel te jong, maar daar wordt niet naar gevraagd. George werd wereldberoemd in de jaren ’60 als sologitarist van The Beatles. Zijn gitaargeluid was zeer herkenbaar, onmisbaar voor de zo beroemde “Beatle-sound”. Een bepalende factor in een bepalende band. Maar hij was meer…

Te jong

~

De ietwat schuchtere Liverpudlian werd geboren op 25 februari 1943. Hij was de jongste van de vier Beatles. George leerde op de middelbare school ene Paul McCartney kennen, die hem voorstelde aan zijn bandje The Quarrymen, waar ook John Lennon in speelde. Harrison was toen 14 jaar oud, nog te jong om mee te doen. Hij adoreerde Lennon en hing een beetje rond in het groepje dat zich rond het bandje had gevormd. Hij miste geen enkel optreden en af en toe kreeg hij de kans om in te vallen als gitarist. Uiteindelijk werd hij toch opgenomen in de band, die vervolgens werd omgedoopt tot Johnny and the Moondogs, een voorloper van de later ongeëvenaard populaire Beatles.

Mystiek

George ontpopte zich als een serieus muzikant die uren en uren op zijn gitaar oefende. Binnen de Beatles trok vooral het duo Lennon & McCartney de aandacht. Niet helemaal terecht. Met zijn belangstelling voor Indiase muziek en mystiek had Harrison een grote invloed op de sound van The Beatles in de late jaren 60. De sound die in de jaren daarna keer op keer weer geïmiteerd zou worden.

Juweeltjes

Bovendien schreef de stille George in die tijd verschillende juweeltjes die wat mij betreft tot de beste songs van de “Fab Four” gerekend mogen worden. Bloedmooie liedjes als Something, While my guitar gently weeps en Here comes the sun. Maar ook het voor Harrison ongewoon cynische Taxman en Piggies, gebaseerd op George Orwells boek Animal Farm. Zij doen niet onder voor de Lennon/McCartney composities.

Beroemde “oudjes”

Als zesentwintigjarige had George er al een carrière op zitten: de Beatles hielden het voor gezien. Maar voordat zijn eerste muzikale loopbaan goed en wel was afgerond ging hij zonder adempauze verder, met de onlangs opnieuw uitgebrachte solo-schijf “All things must pass”, waarop hij zijn liefde voor Krishna niet onder stoelen of banken stak. Er zouden nog vele platen volgen. Niet alleen solo, maar ook met beroemde “oudjes” als Bob Dylan, Roy Orbison, Tom Petty en Jeff Lynne, met wie hij in de jaren ’80 The Traveling Wilburys vormde.

Idealist

Harrison was erg begaan met de vraagstukken van het leven, met het lot van zijn medemens en met de natuur. Zijn idealisme bracht hem o.a. tot het organiseren van het legendarische benefietconcert voor Bangladesh (vrijwel direct na het uitkomen van All things must pass). In de jaren ’80 was hij actief voor de Britse natuurwetpartij, de “Natural Law Party”.

Zelfspot

Harrison was echter niet alleen maar “een zwever” of “serieus”, hij beschikte ook over een gezonde dosis humor. Zo produceerde hij o.a. Monty Python’s Life of Brian en was mede-brein achter de geniale Beatles-parodie The Rutles, waarbij in zijn geval zelfspot niet van de lucht was. Van hem was dan ook de kwinkslag “I guess if you’re going to be in a rock group it might as well be The Beatles” afkomstig.

All things must pass

De laatste jaren van zijn leven zat het de goedhartige muzikant jammer genoeg niet mee. Twee jaar geleden werd hij bijna vermoord door een gestoorde insluiper die hem verwondde met vier messteken in zijn borst. En in de afgelopen drie jaar werd bij George Harrison maar liefst vier keer kanker geconstateerd. Een tumor in de longen werd met succes geopereerd. Maar de hersentumor, waaraan hij vermoedelijk is overleden, viel niet te genezen. En ook al sprak hij zelf de laatste maanden het hardst de geruchten tegen dat hij ongeneeslijk ziek zou zijn… all things must pass…

Meer lezen op internet over het overlijden van George Harrison? Kijk op de site van de BBC.

Film / Films

Pauline et Paulette

recensie: Pauline et Paulette

.

Alle kleuren roze

~

Pauline (Dora van der Groen) heeft geluk gehad; als zwakzinnige vrouw achter in de zestig woont ze nog altijd bij haar zus Martha. Martha zorgt als enige van drie zussen voor Pauline. Ze smeert haar brood, strikt haar veters en houdt altijd een oogje in het zeil. De andere twee zussen hebben het niet zo op Pauline, ze zien haar meer als last dan als een lid van de familie.
Cecile vertrok al gauw naar de stad en Paulette (Ann Petersen), de plaatselijke operettediva, begon in het dorp een kledingwinkeltje met alle gradaties van de kleur roze die je je maar kunt voorstellen.

Pauline verheerlijkt Paulette, waar ze de kans maar heeft zoekt ze Paulette op. Dit tot grote ergernis van Paulette. De mooie kleuren van Paulette’s winkeltje hebben een bijzondere aantrekkingskracht op Pauline. Martha heeft Pauline redelijk in de hand en weet alles in goede banen te leiden. Wanneer Martha plotseling overlijdt willen de twee zusters dat Pauline naar een tehuis gaat; dat zou toch het beste voor zo’n vrouw zijn? Zo makkelijk komen de zusjes er niet af. Willen ze aanspraak maken op de erfenis dan moet een van de twee Pauline in huis nemen. Cecile geeft meteen te kennen dat Martha niet bij haar kan wonen, haar nieuwe vriend is onlangs bij haar ingetrokken. Pauline is dolblij dat ze nu bij haar geliefde Paulette kan intrekken. Paulette is er absoluut niet van gediend en probeert elk initiatief van Pauline de grond in te boren. Pauline daarentegen blijft ononderbroken positief. Ze speelt met het inpakpapier, doet Paulette na in alles wat ze doet en geeft de ultieme gekleurde tuin op een briljante manier water. Paulette trekt het niet langer en besluit Pauline bij Cecile te dumpen.

Ongekende schoonheid

~

Pauline is niet geheel achterlijk, ze wil bij Paulette zijn. Ze neemt de eerste de beste taxi terug naar Paulette. Wanneer Pauline terugkomt heeft Paulette haar winkeltje verkocht en is van plan in een appartementje aan zee te gaan wonen. Pauline moet nu wel naar een tehuis, voor een zwakzinnige vrouw van achter in de zestig weet ze er zowaar wat van te maken, ze maakt er nieuwe vrienden. Voor Paulette is het echter de eenzaamheid die op haar wacht. Al haar irritaties, woede en onbegrip lijken om te slaan in een rare vorm van liefde en begrip voor Pauline. De onnozelheid van Pauline heeft bij Paulette voor een uitgesteld begrip gezorgd.

Pauline et Paulette is een film van ongekende schoonheid. Het langs elkaar heen leven van de vrouwen is met de grootste zorg uitgebeeld en uitgebuit. De dagen die ze samen doorbrengen met de liefde en bewondering van Paulette, en de irritaties van Paulette zijn een wonderlijke eenheid geworden. De emotionele invloed van Pauline op Paulette is zoveel groter dan Paulette ooit had durven dromen. Pauline wordt werkelijk briljant geacteerd door Dora van der Groen (1927). Ze forceert nooit en weet Pauline zoveel werkelijkheidswaarde mee te geven dat het grenst aan het poëtische.
Lieven Debrauer (1969) won in 1997 met Leonie op Cannes de prijs voor de beste korte film. Met de realisering van Pauline et Paulette is hij wat mij betreft voor de Belgische cinema the man to watch.