CD-presentatie Meindert Talma

recensie: cd-presentatie

.

Schoonouders

~

Het voorprogramma werd verzorgd door DJ Keu. Dit is een immens lelijke man, die afschuwelijk zingt over een nog slechter karaoke-beatje. Dj Keu is typisch datgene waar je voor vreest als je naar het 25 jarige huwelijksfeest van je schoonouders gaat. Ik vermoed echter dat meneer Keu behoorlijk goede contacten heeft, want hij stond niet alleen in het voorprogramma van Meindert Talma, maar hij mag ook optreden tijdens het Eurosonic Festival begin volgend jaar in Groningen. Maar waarschijnlijk is dit het soort kritiek waar de goede man naar op zoek is. Ik vermoed dat zodra hij dit leest er een zelfgenoegzame glimlach op zijn gezicht verschijnt. En dat gun ik hem van harte, zolang ik hem maar NOOIT meer hoef te zien of te horen.

Bedenkelijke grondeekhoorn

Daarna betrad echter Gummbah het podium. Gummbah is één van de vier leden van het striptekenaarscollectief De Bedenkelijk Kijkende Grondeekhoorn, dat verantwoordelijk is voor het zeer fraai vormgegeven boekje dat bij de cd gaat.
Gummbah kondigde aan met enkele gedichten “de feestvreugde te temperen”. Zijn gedichten bleken echter grappig en de zaal vond het jammer dat het slechts bij enkele gedichten bleef. Maar daarop betrad Meindert Talma samen met de Negroes het podium. En dat was toch waar het publiek voor gekomen was.

~

Meindert Talma is een Fries die al lang in Groningen woont. Veel mensen daar kennen hem dan ook, met als gevolg dat Vera helemaal vol zat. Talma staat bekend om zijn droge opmerkingen. Tijdens het optreden wist hij het publiek tijdens de nummers dan ook te vermaken met fijne opmerkingen.
Het eerste nummer dat gespeeld werd was De renner, waarbij op de cd een speaker een verhaal houdt over een wielerwedstrijd. Deze speaker was ook in Vera, “maar deed helaas niet mee tijdens de presentatie, om de eenvoudige reden dat we hem niet gevraagd hebben”, kondigde Meindert het nummer aan.

Achtergrondmuziek

Zo krijg je lachers wel op je hand. Dit maskeerde echter niet dat de geluidskwaliteit veel te wensen over liet. Talma had van te voren al gewaarschuwd dat er geen tijd was geweest voor een soundcheck, wat een groot probleem bleek. De aandacht van het publiek dwaalde dan ook al snel af. Bij de eerste paar nummers werd nog goed geluisterd, maar naar gelang de middag vorderde werd de behoefte met de buurman of buurvrouw te groot en verwerd het optreden voor velen tot achtergrondmuziek. Dat is jammer, omdat een band daar toch haar vierde cd staat te presenteren. Maar het is ook erg begrijpelijk. De toegang bedroeg deze middag slechts een maandkaart a ƒ2,- die nog tot het eind van de maand geldig blijft. Het optreden was dus zo goed als gratis en als de kwaliteit van het geluid dan niet optimaal is, maken de mensen er op een andere mannier wel een gezellige middag van. En een gezellige middag was het zeker.