Muziek / Concert

Verhit en zinderend

recensie: Counting Crows live

“Show it, show it!!” schreeuwt het publiek terwijl zanger Adam Duritz zich verkneukelt over een T-shirt dat hij net in zijn handen gedrukt kreeg door een fan uit de voorste linies. Adam gaat bij alle bandleden rond, stuk voor stuk schieten ze in de lach. “Show it to us”, probeer ik nog te verduidelijken. Adam belooft ons om het shirt straks, na afloop, aan het publiek te laten zien en gaat weer verder met een zinderend concert in een uitverkochte Heineken Music Hall.

~

Het zit de Counting Crows en het publiek niet echt mee deze avond. De drukkende hitte die de hele dag al niet te harden was, is binnen in de zaal nog eens tien keer zo erg. Na een prachtig optreden van het voorprogramma, het Belgische Arid, komen de Amerikaanse helden om kwart over negen het podium op gelopen. Geen Beatles-introband, zoals bij de vorige tour, niks geen poeha, maar gewoon inpluggen en spelen.

Exploded

De band speelt de eerste tonen van Mrs. Potter en het publiek gaat uit haar dak. Daarna volgen Hard Candy (van de gelijknamige nieuwe cd) en Mr. Jones, een ijzersterk begin van de avond. Tijdens de eerste nummers lijkt Duritz wat nerveus te zijn. Het is voor het eerst dat de Counting Crows een zaal van dit formaat in Nederland vullen. Maar zou hij zich daar werkelijk druk om maken? Alhoewel? Na een paar nummers stelt hij opgelucht en schijnbaar stomverbaasd vast: overal waar zij komen lijkt het bijna te gaan exploderen, maar “here it looks like it has exploded already”. En hij heeft gelijk. Bij Good Night Elizabeth mag het publiek hele coupletten en refreinen meezingen, en je ziet de Crows wederom verbaasd denken: dat al die Hollanders woord voor woord de teksten uit hun hoofd kennen…

Uitwringen

~

Na een aantal nummers kan Adam Duritz het zweet uit zijn flodderige overhemd uitwringen, weer een paar nummers later is zijn spijkerbroek net zo doorweekt. Het mag de pret allemaal niet drukken. Opeens valt me op: de Counting Crows zijn enorm funky! De drummer heeft een lekkere groove en de rest van de band weet er ook wel raad mee. De Crows zijn in topvorm en spelen, zoals we eigenlijk wel van ze gewend zijn, de sterren van de hemel.

Opvallend vrolijk

Hun opzwepende gevoel voor dynamiek, het spelplezier dat er van af straalt en de magische uitstraling van de ietwat corpulente dreadlocks zanger (die overigens opvallend vrolijk en blij is) missen hun uitwerking op het publiek niet. Duritz is een meester in het scheppen van een intieme sfeer, ongeacht de grootte van de zaal. Ook hier weer lijkt hij voor iedereen een privé-show weg te geven en krijgt hij het publiek in no-time aan het zingen en klappen of -waar nodig – snakkend naar adem. Deze man is één poel van emoties en weet ze als geen ander uit te dragen.
Het gaat goed met Mr. Duritz, en dat klinkt door in alle nummers van de nieuwste cd. Ongeveer de helft van de songs van Hard Candy passeert tijdens het concert de revue. Ze zijn een stuk opgewekter dan de oudere, melancholieke songs, en vaak up-tempo. Naast het nieuwe werk worden klassiekers zoals Omaha, het prachtige A Long December (met Duritz achter de piano) en Rain King uit de kast gehaald.

Brok in de keel

In de toegift komt Hangin’ Around langs, dat plotseling een stuk minder als highschoolrock klinkt als op de cd. Ook Big Yellow Taxi, een cover van Joni Mitchell, wordt met groot enthousiasme door het publiek gesoupeerd. De gevoelige afsluiter Sullivan Street geeft menigeen een brok in de keel. De teleurstelling is daarom ook groot als blijkt dat het concert, na bijna twee uur spelen, echt over is en de band echt niet meer terug komt. “En ze hebben geeneens Round Here gespeeld”, beklaagt mijn buurvrouw zich.

Dat verrekte T-shirt…

Toch moet je het vooral opvatten als een compliment aan de band dat het publiek er geen genoeg van kan krijgen. Verhitte gezichten met een vreemde grimas, of met tranen in de ogen van ontroering zie ik om me heen. Wie dit kan bewerkstelligen is heel groot. Alleen: wat stond er nou toch op dat verrekte T-shirt?

Boeken / Achtergrond
special: Een gesprek met Ruben Libgott:

‘Mijn voorouders zijn ook humoristische mensen’

Een jongen van zeventien die woont in Naarden, naar de vijfde klas van het gymnasium gaat, viool speelt en niet onverdienstelijk strips tekent. Hoe kan zo iemand zich inleven in de wereld van de dakloze, of zelfs de wereld van de student? Zijn zwervers en lullo’s echt zulke stereotypen of kan deze zeventienjarige zich gewoon goed inleven? Dames en heren: Ruben Libgott.

~

Ruben is Grafisch Entertainer. “Een door mij persoonlijk bedacht synoniem voor striptekenaar. Ik teken strips voor het Utrechtse Straatnieuws en verschillende andere bladen, zoals de universiteitskrant van de TU Eindhoven.” Voor Straatnieuws schiep Ruben Erro, de vrolijke zwerver.
“In het begin ging ik uit van de stereotype zwerver: vies, stinkend, verkoopt de daklozenkrant, drinkt bier en babbelt met vrienden op straat. Op die manier ontstaan er al veel grappen. Binnen zes weken had ik al rond de honderd grappen. En dat terwijl ik ver van die wereld sta. Om ze een hart onder de riem te steken en het negatieve beeld over de dakloze weg te halen, heb ik er een vrolijke positief denkende zwerver van gemaakt.
De eerste daklozenkrant die ik heb gekocht, moest ik kopen om het adres te hebben waar ik mijn strips naartoe kon sturen. Ik wilde de strips namelijk graag publiceren.”

Ik zwerf

Publicatie in de daklozenkrant was een succes en kreeg een vervolg. Sinds maart 2001 is Erro (Latijn voor ‘ik zwerf) een vaak geziene gast van Straatnieuws. “Mijn vader kocht een keer bij de Albert Heijn een Straatnieuws van een dakloze verkoper. Hij vertelde toen dat ik de strip Erro maakte die erin stond. De dakloze zei toen: ‘Hij heeft goed door hoe het daklozenprobleem in elkaar zit en hoe het is om dakloos te zijn.’ Dat is een mooi compliment.”

“In mijn strip Erro probeer ik onderwerpen naar voren te brengen die zo’n dakloze dagelijks meemaakt. In een paar plaatjes is dat natuurlijk een stuk vereenvoudigd, maar het komt wel op hetzelfde neer. Ik probeer aan de meest schrijnende dingen nog een positieve draai te geven, zodat men er toch nog de humor van kan inzien. Met mijn humor hoop ik dat de daklozen de moed krijgen om de draad van het normale leven weer te kunnen oppakken.”

Nerds en kinky studenten

~

Sinds mei heeft Erro er collega-striphelden bijgekregen. Ruben heeft zijn doelgroep uitgebreid en zal vanaf heden ook grappen maken over studenten. IT-studenten weliswaar, maar toch studenten. “Beert stond het eerste op papier, als een echte nerd. Maar Geert was een probleem. Hoe moest hij eruit zien? Als een kale student, zoals ik hem oorspronkelijk had getekend, als een slonzige student, of als een relaxte kinky student? Een groot dilemma…
Maar opeens knalde de inspiratie door m’n hoofd! Geert werd een echte slungelige student, die net iets te vaak naar de kinky-kapper is gegaan. Een slome goedzak die relaxed door het leven gaat. Beert is een ranzige intelligente nerd. Een kleine irritante betweter met een grote bril.”

Cliché?

Een IT-er met een fout kapsel? Dat is in ieder geval geen stereotype. Toch lijkt het erop, dat Ruben nog een beetje in clichés denkt als het om de huisvesting gaat: “Ze wonen samen in een studentenhuis, maar kunnen niet goed voor zichzelf zorgen. Ze stinken een uur in de wind en het huis zit onder de schimmel.”
Ook hun sociale leven is niet optimaal: “Het zijn onpopulaire losers, die er alles aan proberen te doen om onder studenten een netwerk op te bouwen. Tevergeefs. Ze zoeken allebei een vriendin, maar helaas durft er geen enkele vrouw bij hen in de buurt te komen.”

~

Clichématig of niet, Ruben publiceert met zijn zeventien jaren wel mooi in een vakblad, een studentenkrant, daklozenkrant en een schoolkrant. Interviews en samenwerkingsverbanden zijn er al geweest met Dick Bruna, Peter de Wit en Jean-Marc van Tol. Verder speelt Ruben al sinds z’n vierde viool en componeert hij zelf ook wel eens een deuntje. Tekenen zat er al vroeg in.
“Mijn oudere broer tekende en verzamelde altijd strips en zo kwam ik in contact met het medium. Mijn eerste artwork maakte ik toen ik anderhalf was, op mijn slaapkamerbehang. Je kon er al meteen echte figuren in zien. Ik heb altijd wel in een stripachtige stijl getekend en maakte al heel snel de combinatie tussen tekst en tekenen.”

Humor

Iedereen kan wel zomaar een strip beginnen, maar vaak ontbreekt het de meeste mensen aan de juiste humor om een beeldverhaal ook tot een succes te maken. Rubens humor komt hem aangewaaid. “Zolang je alles kritisch bekijkt en er altijd iets positiefs inziet, komt de humor je tegemoet. Mijn voorouders zijn ook humoristische mensen.”

Maar niet alles is zomaar leuk. “Ik heb een hekel aan de man-glijdt-uit-over-bananenschilhumor. Het moet kort zijn, intelligent en zo mogelijk subtiel. Grofheid is uit den boze. “Ik wil absoluut geen mensen beledigen, kwetsen of discrimineren. Dat kost je ook al gauw een hele hoop lezers. Met shockeren heb ik minder moeite, al heb ik zelf nog nooit iets shockerends meegemaakt. Maar het moet een positieve uitwerking hebben, bijvoorbeeld dat mensen iets op een andere, positieve manier gaan bekijken.”

Walt

~

Ruben heeft grootse plannen met de wereld, zijn eigen toekomst en die van Geert en Beert. Zijn grote voorbeeld is Walt Disney. “Hij heeft Mickey Mouse niet eens zelf bedacht. Dat was namelijk zijn vriend Ub Iwerks, omdat Walt hem in een vieze schuur vol muizen liet tekenen, maar toch heeft hij het geld verdiend en weet iedereen wie Mickey Mouse is. Dat succes hoop ik ook met Geert & Beert te bereiken.”

Ruben begint daarom vanaf 27 augustus 2002 met de publicatie van Geert & Beert op 8WEEKLY. Maar er komt meer. “Ik hoop op korte termijn een album van ERRO en daarna Geert & Beert uit te kunnen brengen. Ook zou ik graag een dagelijkse strip in een grote landelijke krant willen hebben.”

Wereldverbeteren

“Ik hoop dat Geert & Beert onder studenten net zo populair of misschien zelfs populairder dan Fokke & Sukke of Loesje worden. Studenten zijn de mensen bij uitstek met een geweldig gevoel voor humor. Als zij iets leuk vinden, dan is het goed. Ik wil binnenkort ook merchandising op de markt brengen van Geert & Beert: bierglazen, T-Shirts, asbakken, agenda’s, vliegenmeppers, lappenpoppen, muismatten, themaparken, sigaren en plasstickers. Welke student wil nou niet tegen Beert z’n kop aan zeiken?”

En met zijn strips en alle merchandising een hoop geld verdienen, dat lijkt hem wel wat. “Ik wil dolgraag een eigen enterprise opzetten. Dat lijkt mij een geweldige uitdaging. Het moet een verrijking voor de wereld zijn, dat iedereen er wat aan heeft. Een politieke carrière lijkt mij daarom ook wel wat. Er valt nog veel te verbeteren in de wereld, volgens mij.”

Film / Films

The Princess Diaries

recensie: The Princess Diaries

Er is geen enkel meisje dat er in haar jonge jaren niet van droomde om ooit een prinsesje te zijn. Behalve dan Mia Thermopolis. En juist zij krijgt in The Princess Diaries te horen dat ze eigenlijk een prinses is. De perfecte Barbiemeisjesfilm is zoet en vooral heel voorspelbaar. Maar toch nog verrassend leuk, zelfs voor mensen die meer van Lego hielden of met He-Man speelden.

Manicure

~

Als de ragebol Mia op een dag van haar mantelpakoma te horen krijgt dat zij de troon van het kleine Europese landje Genovia moet bestijgen, is de eerste reactie er een van absolute afkeer. Dat is de enige denkfout die de bedenkers van deze film gemaakt hebben: meisjes zijn namelijk blij wanneer ze een prinsesje mogen zijn. Maargoed, zonder afkeer van manieren en manicure kan er geen oogverblindende metamorfose plaatsvinden, dus het is de regisseur van Pretty Woman vergeven.

Mia twijfelt: moet ze een prinses worden of kan ze niet beter gewoon het onzichtbare lelijke eendje blijven? Dat gaat gepaard met de nodige overwegingen. Koninklijk bloed heeft z’n nadelen, maar ook de nodige voordelen, zo wordt op een luchtige en originele manier uit de doeken gedaan. De pers zit achter je aan, je krijgt plotseling een hoop onechte vrienden, maar uiteindelijk krijg je wel mooi de kans om iets aan de wereld te verbeteren.

Prinsessenlessen

~

The Princess Diaries is een hele aardige film. In verschillende scènes en situaties komen alle voor- en nadelen van een kroontje aan bod. Echt schaterlachen is het niet, maar een glimlach kan er vaak genoeg af. Alleen bij de ‘prinsessenlessen’ hebben de makers zich te veel laten gaan in scènes die komisch bedoeld zijn, maar de plank misslaan. Het acteren is daar net wat te overdreven en de knipoog is wel heel vet. Maar voor de rest gedraagt Anne Hathaway als Mia als een schattig puberend meisje op een Belangrijke Tweesprong in haar leven en is Julie Andrews een waardige, strenge, maar toch ook coole koningin.

Vies mannetje

Het verhaal, de hele film eigenlijk, is zo voorspelbaar als een pak bloem, maar juist de aankleding maakt een heleboel goed. De bijrollen zijn met zorg ingevuld, al zijn de meeste figuren wel typetjes. De blonde surferboy, het hippe cheerleadertje en haar vriendinnetjes, de geeky wereldverbeteraar, ze zitten er allemaal in. Vreemde eend in de bijt is limo-chauffeur Joseph, die een soort beschermengel moet spelen, maar door de bank genomen maar een vies mannetje is. Zijn komisch bedoelde opmerkingen klinken een wat volwassener publiek nogal dubbelzinnig in de oren.

The Princess Diaries is een soort Miss Congeniality voor kleine meisjes met strikjes in het haar. Er valt geen onvertogen woord en de Ware Liefde manifesteert zich in een pop-foot, zoals in klassieke films de dame haar voet optilt wanneer ze gekust wordt door Bogart, Grant of enig ander figuur met pommade in de lokken. En ze leefde nog lang en gelukkig.

Boeken / Strip

Horizon: de vogel en de steen

recensie: Horizon: de vogel en de steen

In den beginne was de aarde niet meer dan een steen. Een steen op de bodem van de hemel. Zo lag zij daar, stil en geduldig wachtend. Toen kwam daar de eerste vogel aangevlogen. Hij landde op de steen en deed daar wat iedere vogel doet: hij poepte; schreef geheimzinnige tekens op de steen met witte vogellijm. Niet lang nadat de vogel was gevlogen, gebeurde het wonder. De steen groeide en groeide. Tot de hele hemelbodem was bedekt. Zo ging er een eeuwigheid voorbij zonder dat er iets gebeurde. Toen verscheen er een andere vogel aan de horizon. Ook deze landde op de steen en liet daar van alles achter: besjes, torretjes, vliegjes en zaadjes. En zo ontstond de natuur.

~

Roerloos lag de steen tussen de eeuwige graanvelden van de hemelbodem. Zonder enige aanleiding begon ze scheurtjes te vertonen. De ondiepe scheuren en barsten werden de rivieren. De diepste scheuren echter waren zo diep dat de mensen vanuit de hemelbodem naar boven konden kruipen. Als roze regenwormen zijn ze op aarde gekomen. Daarom leven ze, net als de beesten, van de aarde. En als ze sterven, worden ze begraven.

Zwerftocht

~

Dit is het scheppingsverhaal dat Lian Ong haar op drift geraakte volk heeft aangereikt. Een volk dat in de greep is van een allesverwoestende ziekte. Huis en haard zijn verlaten teneinde deze gruwelijke vijand te ontlopen. Het doel van de zwerftocht is duidelijk: het vinden van een nieuwe vruchtbare plek om zich voorgoed te vestigen. Het verwezenlijken van dit doel is echter niet eenvoudig. Niet alleen de ziekte moet worden overwonnen, elk individu moet ook zijn eigen geesten het hoofd bieden. De ontstane situatie biedt immers weinig ruimte voor nuances; de primaire driften vieren niet zelden hoogtij. De mens moet en zal overleven.

Slaaf van de schepping

Tijdens de zwerftocht maken we kennis met de belangrijkste leden van de stam. Illustere namen als Grote Ploeger, Sterke Haver en Klapbes, maken duidelijk waar deze mensen zich mee verbonden voelen. Toch is het meer dan alleen verbondenheid. In tegenstelling tot de vogel, die opvliegt en neerstrijkt als hij daar zin in heeft, is de mens genoodzaakt contact te houden met de aarde. Alleen dan kan hij overleven; hij is een slaaf van de schepping.

Wedergeboorte

~

Het wordt de dolenden niet gemakkelijk gemaakt. De horizon is immer kaal en desolaat en biedt geen enkel houvast. Het is duidelijk, de toekomst zal stap voor stap veroverd moeten worden. Toch wordt hun doorzettingsvermogen beloond. Het beloofde land strekt zich uitnodigend voor hen uit. En in het midden daarvan een gigantische steen, begroeid met bomen en bosschages. Door zich via de scheuren omhoog te werken, zijn ze in staat het weelderig begroeide plateau te betreden. De schepping herhaalt zich. De geboorte van een nieuw volk is ophanden. De ziekte lijkt overwonnen te zijn, maar de angst heeft zich voorgoed genesteld in de geest van de overlevenden.

Dolende zielen

Lian Ong is er met verve in geslaagd dit aangrijpende verhaal vorm te geven met haar poëtische teksten en wonderschone tekeningen. Ook de uitwerking van de verschillende karakters is erg goed gelukt. Het zijn driedimensionale personages geworden die ook echt iets fundamenteels toevoegen aan het verhaal. Net als deze dolende zielen wordt daarom ook de lezer heen en weer geslingerd tussen hoop, verdriet en vreugde. Hij voelt zich één met hen; samen zijn ze immers voor eeuwig verbonden met de aarde.

Film / Films

The Sweetest Thing

recensie: The Sweetest Thing

Dames, meisjes, vrouwen pas op! Hollywood brengt tegenwoordig humoristische films uit die claimen origineel te zijn omdat ze alles bezien vanuit vrouwelijk gezichtspunt bezien. Trap er niet in. Dit is gewoon een truc om dezelfde type films als There’s Something About Mary, American Pie en Road Trip nog eens op te voeren. We zagen dit al in Legally Blonde, en nu zien we het in The Sweetest Thing. American Pie meets Sex and the City.

~

Het is soms echt te kneuterig voor woorden zoals Hollywood probeert politiek correct te zijn. Laatst kon men Reese Witherspoon bloedserieus horen vertellen dat Legally Blonde een mooi antwoord is op het onderschatten van domme blondjes. Hoezo? Witherspoons karakter bleef een grote tuttebel die vooral op zoek was naar de juiste man. De reclamebonzen begonnen bij The Sweetest Thing dezelfde onzin over de rol van vrouwen in de comedy weer uit te kramen, maar ik trap er niet meer in.

Mister Right Now

~

In de film speelt Cameron Diaz een mannenverslinster die op een avond dan toch mister ‘right’ tegen komt. Al haar gereutel over het feit dat ze niet direct op zoek is naar een relatie kan meteen worden uitgewist. Want dat is de politiek correcte boodschap van The Sweetest Thing: uiteindelijk willen alle vrouwen gewoon een leuke man voor altijd. Dit levenslesje zagen we andersom ook al in American Pie, en nu krijgen we ‘m in enkele zeer fantasieloze scènes weer door onze strot geramd.

Cockringen, pijpen en sperma

Gek genoeg is The Sweetest Thing toch af en toe gewoon een leuke film. Dit komt deels door Christina Applegate die een leuke rol heeft als Diaz’ beste vriendin. De dames mochten zich op de set behoorlijk uitleven, en steken hier en daar zichtbaar de draak met het suffe script. Dit zorgt ervoor dat sommige afgrijselijke stukjes film toch nog verdraagbaar worden. Verder is de humor in de film zeer afwisselend. Soms zijn de grappen net zo origineel als Seth Gaaikema, om dan ineens over te gaan in compleet bizarre taferelen. Cockringen die tijdens het pijpen in de keel van de dame in kwestie blijven steken, een lied over de te grote pik en sperma op geleende jurken.

Toch maar zien

~

The Sweetest Thing is door het enthousiasme van haar cast nog enigszins redelijk geworden. Zet je over het nooit of te nimmer verrassende plot heen, en je houdt er misschien nog een leuke avond aan over. En je zult waarschijnlijk na deze film nooit meer gewoon naar het nummer I Don’t Want to Miss a Thing van Aerosmith kunnen luisteren…

8WEEKLY

Star X

Artikel: Star X

Ooit in een grijs verleden wel eens Star Fox gespeeld op de SNES? Ik niet, want eigenlijk heb ik nooit begrepen waar al die heisa om begonnen was. Lelijke platte graphics, eentonige missies en weinig lol. Dat was althans mijn mening destijds. Toen ik het doosje van Star X op mijn bureau zag liggen dacht ik dat we met de zoveelste port van SNES naar GBA te maken hadden, maar Star X is meer een kloon dan een kopie.

~

Bla Bla Bla

Het verhaal is de gebruikelijke blablabla zoals wel vaker het geval is bij ruimteschietspelletjes. Jij bent lid van de goeien, en de anderen (aliens) zijn de slechten. De slechten hebben besloten van jouw volk een troosteloze slaven gemeenschap te maken, maar gelukkig kom jij tijdig achter hun plannen. Vervolgens moet je aan de aliens ontkomen en je volk waarschuwen. Met een soort ruimteschip knok je je door zo’n 20 missies, en dan is de klus geklaard…

Oefening baart kunst

Het intro van het spel is wel aardig, het cheesy verhaaltje wordt in een kort filmpje verteld. De scrollende letters tegen de ruimte-achtergrond geven de speler (vast niet toevallig) een Star Wars-gevoel. Naast het hoofdspel kan de speler ook een practice optie kiezen zodat men eerst wat met de besturing van het ruimtescheepje kan priegelen. Dat is aan te raden, want de actie in Star X vereist wel enige stuurmans kunst. Als de speler alle facetten van de besturing onder de knie heeft kan het spel beginnen…

Duck ’n Cover

~

En dan is het blasten geblazen. In een 3D-omgeving zie je een klein vliegtuigje (de speler) die over een afwisselend landschap van rots pieken en zee vliegt. Zwermen aliens proberen de speler zo snel mogelijk naar de eeuwige ruimtevelden te helpen. Behalve blasten is het dus ook voortdurend strak manoeuvreren geboden, anders knal je tegen een ander toestel of een rotspiek op. Verder duiken er diverse power-ups op die de speler nieuwe wapens of extra energie geeft.

Conclusie

Star X is een redelijke shooter. Het is allemaal niet erg afwisselend, maar het spel houdt de speler wel bezig. Vooral de kunsten die de speler kan uithalen door tussen nauwe rotsformaties door te vliegen geven het spel toch een klein beetje extra diepgang. Voor iedereen die voor zijn GBA nog geen leuk pieuw pieuw-schietspelletje had is Star X een aardige suggestie.

Film / Films

Lucia y el sexo

recensie: Lucia y el sexo

Wat is dat toch met sommige films en seks? Nu ben ik niet direct een preutse moraalprediker. Soms verliezen sommige mensen echter hun kunstzinnige geloofwaardigheid door overmatig seksgebruik. Soms is het functioneel, soms is het zo’n overkill dat het volledig doodslaat. Regisseur Medem zit met deze film op het randje, en gaat er af en toe scheutig overheen. Lucía y el sexo is zo’n typische film waarbij je de lovende recensies al weer direct voor je ziet.

~

De vrouwelijke hoofdpersoon (Lucia) heeft een stormachtige relatie met de schrijver Lorenzo, op wie ze na het lezen van zijn debuut roman verliefd werd. Zowel gevoelsmatig als seksueel springen de vonken eraf. Als Lorenzo weer probeert te gaan schrijven verflauwt zijn aandacht voor de relatie. Lorenzo gaat dermate op in zijn verhaal dat realiteit en fantasie door elkaar heen beginnen te lopen. Lucia valt steeds meer buiten zijn belevingswereld. Als Lorenzo op een avond verongelukt gaat Lucia gebroken door verdriet en onmacht naar het eiland uit Lorenzo’s boek.

Knip!

Eigenlijk is het allemaal niet zo bijzonder. De film voert enkele karakters op. Allemaal zijn ze in het plot onderling slechts licht met elkaar verbonden, en komt aan het eind alles bij elkaar. Op zich wordt dat ook hier toch knap gedaan, maar eigenlijk is het concept niet heel erg origineel. Het eerste half uur van de film is dermate saai dat je je echt bekocht begint te voelen. Na een uurtje begin het verhaal pas eindelijk te lopen. Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat de regie voor een rustige opbouw heeft gekozen, maar die vlieger gaat niet op. Uit het eerste uur van de film kan zonder probleem een half uur aan beeldmateriaal worden geknipt.

seks, seks en nog eens seks

~

Persoonlijk vond ik Medem’s Los Amantes del Círculo Polar (1998) veel beter. Het idee is het vergelijkbaar, liefde als lotbestemming, veel verschillende karakters die door toeval verenigd worden. Het jammere is dat dit zo langzamerhand een standaard trucje lijkt te gaan worden, en dat kan zelfs Medem niet verhullen. De veel aanwezige expliciete seksscènes lijken toch een poging daartoe. Het lijdt namelijk vooral de aandacht van de kijker af, en is allemaal voor drie kwart net zo functioneel als een raketaandrijving in een Volkswagen Kever.

Weinig soeps

Verder slaan alle karakters poëtisch fatalistisch liefdesgebrabbel uit, er is niet één persoon in de film die een “realistische” tekst weet uit te kramen. Is iedereen in Europese producties dan een poëet? Er daar leg ik de vinger op de zere plek. Behalve het Duitse Das Experiment heb ik dit jaar weinig soeps van Europese bodem gezien, daar waar we de afgelopen jaren behoorlijk verwend zijn met films als Le fabuleux destin d’Amelie Poulain, Festen, Fucking Amal en Tillsammans. Zelfs de mooie beelden in Lucía y el sexo kunnen de huidige armoede van het Europese en alternatieve filmcircuit niet verhullen.

Film / Films

Eight Legged Freaks

recensie: Eight Legged Freaks

.

~

Eight Legged Freaks verspilt geen tijd met het nodeloos opbouwen van het verhaal. Een vat chemisch afval dondert van een vrachtwagen en rolt in een naburig meertje. Naast dit meertje staat een spinnenkwekerij, en binnen de kortste keren muteren de beestjes tot heuse monsters zo groot als een Fiat Panda. In het plaatsje vlakbij de kwekerij worden snel enkele standaard rampenfilmtypes neergezet. De vriendelijke tante, de knappe politieagente, het alwetende jongetje (waar niemand naar luistert), het puberale meisje, de corrupte burgemeester en de held die na lange afwezigheid terugkeert thuis. Zij zullen allen een belangrijke rol spelen in de strijd tegen het spinnentuig.

Pulp

Eight Legged Freaks begint lekker standaard, en de echte pulpliefhebber lijkt een lekkere film voorgeschoteld te krijgen. De spanning wordt in de spinnenkwekerij flink opgebouwd, en de film lijkt zowaar nog een tikkie eng te worden ook. Maar als de spinnen eenmaal beginnen aan hun slachtfeestje is het enge er snel af. De lol neemt in rap tempo de overhand, en zelfs de spaarzame scènes dat je nog een beetje suspense kan verwachten verliezen hun kracht door net iets te melige grappen. De makers van de film proberen de charme van de jaren ’50 pulphorror te evenaren, maar slaan net de plank mis. Het is allemaal net iets te leuk, en al snel is het niet meer een hommage aan de pulp, maar meer een parodie.

Niet genoeg kaas

~

De spinnen zelf zijn overigens best aardig, ze zien er eng genoeg uit, maar zijn ook zo onrealistisch dat daar gelukkig wel het juiste ‘cheesy’ gehalte wordt bereikt. Het is eigenlijk jammer dat de film gewoon heel erg op de automatische piloot wordt afgewerkt, want dat spinnenfilm best potentieel hebben zagen we al in Arachnophobia. De makers vanEight Legged Freaks waren ook verantwoordelijk voor Godzilla, en net als in die film weten ze Eight Legged Freaks net niet de juiste touch te geven. Voor een melig avondje bioscoop best geschikt, maar niemand die er ’s nachts van wakker zal liggen.

Film / Films

Disney en de DVD’s

recensie: Alice in Wonderland, Peter Pan, Frank en Frey en Atlantis: The Lost Empire

Het gaat slecht met Disney. In Amerika verroesten de draaihekjes van de parken en ook de boekhouding is roestig. Misschien wel daarom dat de Disney-DVD’s bijzonder hoog geprijsd zijn. Maar de tweeëndertig euro die de hieronder besproken schijfjes kosten, zijn ze eigenlijk niet waard.

Bij mij thuis kregen wij vroeger elk jaar in augustus de nieuwste Disney-video, die vervolgens tot sneeuw gedraaid werd. Het begon met Beauty and the Beast, later werden het er meer, totdat we ze allemaal (alle vijfendertig) hadden.
De vier DVD’s hieronder zijn eigenlijk een soort uitgebreide videobanden. In zekere zin probeert Disney hetzelfde nu op schijf, maar ik vraag me af of er straks families zijn met vijfendertig Disney-DVD’s op de plank. Slechts 10 procent van de Nederlanders heeft een DVD-speler, tegen 88 procent een videorecorder, en de videobanden zijn ook nog eens veel goedkoper. Volwassenen, of grote kinderen zoals ik, wel in het bezit van een DVD-speler, willen best Disney kijken, maar dan ook de extra’s zien die DVD’s zo gewild maken. Die levert Disney wel, maar die zijn dan weer alleen voor een jong publiek.

Alice in Wonderland

~

Mijn opa en oma hadden deze film op video toen ik jonger was, en ook toen kon Alice mijn aandacht niet de volle speeltijd vasthouden. Het kolderieke gedartel, het alles-op-z’n-kop-gegrijns en die vreselijke Hartenkoningin en die wervelende kaarten waren blijkbaar niet aan mij besteed. Het einde (alles was een droom) was evenmin bevredigend.
Jaren later is de humor beter te vinden, maar het blijft een trippy film. De talloze woordgrapjes zijn geniale vondsten, maar daarvoor moet bedenker Lewis Carroll de eer krijgen en niet de Disney-animators, die van Alice een verzameling chaotische scènes gemaakt hebben. Toch zitten er leuke scènes in, met als hoogtepunten de mysterieus-bijdehante Cheshire Cat en de rokende rups, een Timothy Leary avant la lettre.

Peter Pan

~

Peter Pan is een avonturenfilm zoals ze tegenwoordig niet meer gemaakt worden: indianen, piraten, zeemeerminnen en een geheime schuilplaats in een holle boom. Optimaal vermaak voor de kids, maar van een moraal of wijze les, zo geliefd door Disney, is geen sprake. Normaliter hebben de films (vrij algemene) boodschappen als ‘je moet je niet voor jezelf schamen’ (The Lion King, Dumbo) of ‘ware liefde overwint alle hindernissen’ (Beauty and the Beast, The Little Mermaid), maar bij Peter Pan is geen boodschap te vinden. Wel duidelijk aanwezig zijn een aantal vooroordelen uit de jaren vijftig.
Racisme en rolpatroonbevestiging troef in deze veertiende Disney-animatie. Het Amerikaanse Imperium is zelfs aangeklaagd omdat het liedje What Makes a Red Man Red? politiek incorrect zou zijn. De Indianen worden afgeschilderd als domme roodhuiden die niet meer kunnen zeggen dan how en ugh.
Het überbrave meisje Wendy leert kinderen van haar leeftijd dat er voor vrouwen maar één recht is, en dat is dan niet eens het aanrecht, maar de kinderkamer. Moeders moeten ze worden. Het liedje Your Mother and Mine is voor deze tijd veel te zoetsappig en braaf. Zoiets hoor je kinderen met moederdag niet eens meer zingen.
Wie Peter Pan meteen na Alice in Wonderland kijkt zal wel wat overeenkomsten horen. De Britse actrice die Alice insprak is hier Wendy en White Rabbit is hier Smee. Alice’s zus is opgegroeid tot de moeder van Wendy.

The Fox and the Hound

~

In Frank en Frey leven het hondje en vosje als vrienden naast elkaar. Totdat de puppy opgroeit tot een jachthond en leert dat vossen er zijn om op te jagen. De vos en de hond komen tegenover elkaar te staan, worden vijanden, maar Disney zou Disney niet zijn als het niet goed afliep. Toch is dit een van de weinige films waar de zoetsappige koren aan het einde ontbreken.
The Fox and the Hound is een van de meest volwassen Disney-animaties wat betreft thema, maar in de uitwerking hebben de makers zich er niet van kunnen weerhouden om toch de nodige sidekicks en liedjes toe te voegen. Nu hebben we een een interessant en mooi uitgewerkt verhaal over vriendschap, waar dwars doorheen twee New Yorks-sprekende vogels op een rupsje jagen.

Atlantis: The Lost Empire

~

Het moet anders, hebben ze tijdens de voorbereiding voor deze veertigste avondvullende tekenfilm gedacht. Geen liedjes meer, en ook geen dieren als bijdehante sidekicks. Actie, avontuur, dat willen we.
Het is gelukt, maar niet helemaal vlekkeloos. Atlantis is in zoverre een goede film dat er waarlijk actie en avontuur en ook nog goede animatie te vinden is, maar omdat de dierlijke karakters niet meer mochten, heeft hoofdpersoon Milo nu een heel arsenaal aan bijdehante mensen om zich heen. En dat zijn je reinste typetjes: een eigengereide Latina, een stoïcijnse explosievenexpert, een hoogblonde Helga, een kettingrokende marconiste en een hyperirritante geoloog. Plus nog wat.
De animatie is prima, bij vlagen zelfs magnifiek, maar toch weet Atlantis maar op een paar momenten echt te boeien. De gebeurtenissen doen je niets of zijn niet te bevatten. Onder het mom van mystiek en mysterie hebben de makers een bij vlagen vreemd verhaal in elkaar gepuzzeld. Het is niet helemaal onbegrijpelijk, er mist alleen een waarom.

De DVD’s

Alice, Peter of Frank en Frey beurtelings Engels, Nederlands en Hongaars laten spreken is niet mogelijk. Tijdens de film kan er niet van audiospoor gewisseld worden. Je moet terug naar het hoofdmenu om daar de instellingen aan te passen. Ook voor de ondertitels moet je terug naar het menu, alleen bij Alice zijn wel te veranderen tijdens het kijken.
Geen van de drie klassiekers is te bewonderen in widescreen, en hoewel ik niet zeker weet of ze in de jaren ’50 ook 16:9-formaat hadden, had het van mij toch allemaal wat breder gemogen. Die zwarte balken boven en onder geven net wat meer elan aan een film en bovendien kijkt breed gewoon beter.
Elke DVD heeft extra’s. Een lijstje van minimaal vijf bonussen (bonii) prijkt op elke cover, maar laat je niet in de luren leggen door kwantiteit. Zogenaamde ‘plakboeken’ met stills zijn op elk van de drie schijfjes te vinden. Bij Alice, Peter Pan en Frank en Frey staan ook elk vreselijke sing-along-songs op het menu. Die van Alice wordt zelfs in dermate hoge octaven gezongen dat er van meepiepen nauwelijks sprake kan zijn.
Het is voornamelijk kleutermateriaal op deze drie DVD’s: de meezingers, een interactief verhalenboekje waarin stills uit de film op knullige wijze worden hergebruikt en suffige spelletjes op Peter Pan en Alice.
Wel weer leuk zijn de korte making of-documentaires die op elk van deze drie DVD’s te vinden zijn. Op de Alice-DVD laat een aardig pogramma uit 1951 de goeie ouwe Walt zien die op een treintje over het studiocomplex rijdt. En passant vertelt een voice-over hoe het maken van een animatie in z’n werk gaat.
Ander spul uit de oude doos zijn korte animaties waarin Mickey het opneemt tegen speelkaarten of Pluto allerlei kunstjes uithaalt. Deze shorts zijn duidelijk oefeningen voor de grotere producties, in meer of mindere mate geslaagd, maar daardoor niet minder amusant. En leerzaam ook nog, want ze geven, soms meer nog dan de documentaire, zicht op de ontwikkeling van zo’n film.

Volwassen

Atlantis is een DVD apart. Als meest volwassen film krijgt deze ook de meest volwassen benadering. Er is audiocommentaar, een scène kan naar believen onderbroken worden met hapklare pakjes achtergondinfo over shots, techniek of plot en er zijn documentaires over de totstandkoming van het verhaal en de digitale productie. Mooi extraatje is het alternatieve begin van de film, dat uiteindelijk geschrapt werd omdat het een verhaallijn opriep die nergens mee te maken had.
Het audiocommentaar van beide regisseurs en de producent is goed, de onderbrekende filmpjes zo mogelijk nog beter. De filmpjes zijn ook los te bekijken.
Minder goed is de vervelende nasynchronisatie in de Nederlandse versie van de disc. Alle documentaires zijn ingesproken en ook de EncyclopeDisney moet het ontgelden. Dit stukje, het enige deel dat specifiek bedoeld is voor kinderen, zou meer informatie moeten geven, maar roept juist meer vragen op. Grote minpunt van deze DVD, van alle besproken DVD’s, is dat ze stuk voor stuk het 4×3 (televisie-)beeldformaat hanteren. Geen widescreen animatie dus, terwijl de filmbeelden in de documentaires op Atlantis wel weer breed zijn… Erg jammer, want zoals ik al eerder zei: het doet afbreuk aan de kracht van een film.

Tips voor Disney

De DVD’s moeten voortaan in breedbeeld uitgegeven worden en er moet meer audiocommentaar komen en minder kinderspul, dat is de conclusie nadat ik deze vier DVD’s bekeken heb. Natuurlijk zijn kinderen de grootste doelgroep van het Amerikaanse Imperium, maar dat wil niet zeggen dat wat grotere (of: volwassen) fans tevreden zijn met sing-alongs, vooral als ze niet kunnen zingen. Een evenwichtiger verdeling moet kunnen, en met de Atlantis-disc is in ieder geval de goede weg ingeslagen.
En ook: die korte animaties zijn niet allemaal van memorabele kwaliteit (zie bijvoorbeeld de extra filmpjes op Dumbo), maar ze zijn leuk om te zien en vaak nog grappig en interessant ook. Waarom niet daar een DVD van samenstellen? Uitstekend materiaal, ook voor de kleintjes. Dan kunnen die vreselijke sing-alongs tenminste verbannen en verbrand.

Maar er is hoop voor de volwassen Disneyfan. Elk jaar komt er een superspeciale uitgave van een klassieker. Vorig jaar was dat een dubbel-DVD van Sneeuwwitje, inclusief full-color boekje met uitleg over de productie van de film, dit alles verpakt in een mooi doosje in de vorm van een boek. Voor dit jaar staat Beauty and The Beast op de plank, en de speciale editie van Monsters Inc. laat ook niet lang meer op zich wachten. Het zijn maar twee DVD’s per jaar, maar als die uitkomen, dan zijn ze elke prijs waard.

Film / Films

Irréversible

recensie: Irréversible

Verliefd stel, ruzie, vrouw loopt weg en wordt verkracht, man zoekt wraak op de dader. Wie met zo’n simpel gegeven een rotsvaste film wil maken die het publiek nog heel lang zal bijblijven, moet wel van goeden huize komen. Gaspar Noé weet gelukkig precies wat hij wil, en hoe hij dat kan bereiken. Het koppel wordt gespeeld door het toenmalige steracteurs-echtpaar Vincent Cassel en Monica Bellucci – een moedig optreden dat de geloofwaardigheid van de film gelukkig totaal niet in de weg staat.

~

Irréversible is zeker niet meest gewelddadige westerse film ooit, zoals in de kranten beweerd wordt, maar wel een van de meest visueel indringende. Er zitten dan wel twee geweldsscènes in die behoorlijk hard aankomen, maar Irréversible is veel meer schokkend door de manier waarop Noé zijn film vorm heeft gegeven. De Argentijns-Franse regisseur Gaspar Noé (bekend van Seul Contre Tous uit 1998) is een kunstenaar die zoals gezegd heel weet goed hoe hij zijn doel moet realiseren. Met behulp van een camera die rondvliegt, heen en weer zwaait en salto’s lijkt te maken, electronisch kabaal, opgefokte acteurs, een kleurenpalet van aardedonker en hels rood pleegt hij in het eerste half uur een heuse aanslag op de zenuwen van de kijker. Die wordt daarin meedogenloos meegezogen in een duizelingwekkende, waanzinnige helletocht, die allesbehalve realistisch, maar vaak wel levensecht is. Alleen al daarmee is Irréversible is een grensverleggende, unieke film, in die zin dat je er zelfs als doorgewinterde hedendaagse tv- en bioscoopconsument ook lichamelijk van onder de indruk raakt.

~

In de eerste helft is er zo’n intense en constante dreiging van geweld, dat je het er werkelijk benauwd van krijgt – door Noés claustrofobische enscenering, en natuurlijk doordat iedereen die iets over deze film heeft gehoord of gelezen al weet wat er gaat komen. Het is echter niet zozeer wat er in de film uiteindelijk gebeurt, maar meer datgene dat je denkt dat er gaat gebeuren dat schokt. De film zorgt ervoor dat je meer bezig bent met je eigen voorstellingen van de gruwelijke gebeurtenissen dan wat er uiteindelijk op het scherm gebeurt. En aangezien dat laatste al zo vreselijk is (een zeer uitgebreide, ononderbroken verkrachting bijvoorbeeld), wordt het geheel wel heel moeilijk te verdragen.

Murw

Noé is een filmtechnisch vakman, maar in het geval van Irréversible valt er daarnaast gelukkig wel meer te bewonderen. Hij vertelt zijn verhaal achterstevoren en speelt daarmee misschien onbedoeld een fascinerend spel met de verwachtingen van de kijker. De film zit boordevol subtiele en minder subtiele elementen (de anale verkrachter heet Lintworm en huist in homoclub Rectum- zwarte humor?) die door de structuur van de film op een intrigerende manier met elkaar verbonden worden. Die slimme kunstgreep van omgekeerd tijdsverloop hangt samen met het thema van de film: ‘de tijd maakt alles kapot’, zoals Noé aan het einde nog eens met stroboscoop-effecten op je netvlies ramt. De regisseur spaart zijn publiek niet, maar hij heeft zijn film zo interessant geconstrueerd, dat hij uitnodigt om hem direct nog een keer te bekijken – ook omdat je de eerste keer toch echt te murw gebeukt wordt om hem zonder moeite te kunnen waarderen.

~

Gaspar Noé is een beroepsprovocateur, maar wel één die voor de geharde kijker intrigerende films maakt, ondanks alle geweld en misère waar ze op gebaseerd zijn. De mens kan beestachtiger dan een wild dier zijn, en dat zal hij weten ook, lijkt zijn ideologie. Hij beweert Irréversible voor de lol als een tussendoortje gemaakt de hebben, dat geld op moest brengen voor een volgend project, een ‘echt’ baanbrekende film. Het publiek mag zijn hart vasthouden. Maar had Noé het ook deze keer nu echt allemaal zo gruwelijk moeten maken om zo’n indruk achter te laten? Misschien wel, maar wellicht zouden er meer mensen van zijn films kunnen genieten als de beste man zich eens wat meer in kon houden.