The Sweetest Thing

recensie: The Sweetest Thing

Dames, meisjes, vrouwen pas op! Hollywood brengt tegenwoordig humoristische films uit die claimen origineel te zijn omdat ze alles bezien vanuit vrouwelijk gezichtspunt bezien. Trap er niet in. Dit is gewoon een truc om dezelfde type films als There’s Something About Mary, American Pie en Road Trip nog eens op te voeren. We zagen dit al in Legally Blonde, en nu zien we het in The Sweetest Thing. American Pie meets Sex and the City.

~

Het is soms echt te kneuterig voor woorden zoals Hollywood probeert politiek correct te zijn. Laatst kon men Reese Witherspoon bloedserieus horen vertellen dat Legally Blonde een mooi antwoord is op het onderschatten van domme blondjes. Hoezo? Witherspoons karakter bleef een grote tuttebel die vooral op zoek was naar de juiste man. De reclamebonzen begonnen bij The Sweetest Thing dezelfde onzin over de rol van vrouwen in de comedy weer uit te kramen, maar ik trap er niet meer in.

Mister Right Now

~

In de film speelt Cameron Diaz een mannenverslinster die op een avond dan toch mister ‘right’ tegen komt. Al haar gereutel over het feit dat ze niet direct op zoek is naar een relatie kan meteen worden uitgewist. Want dat is de politiek correcte boodschap van The Sweetest Thing: uiteindelijk willen alle vrouwen gewoon een leuke man voor altijd. Dit levenslesje zagen we andersom ook al in American Pie, en nu krijgen we ‘m in enkele zeer fantasieloze scènes weer door onze strot geramd.

Cockringen, pijpen en sperma

Gek genoeg is The Sweetest Thing toch af en toe gewoon een leuke film. Dit komt deels door Christina Applegate die een leuke rol heeft als Diaz’ beste vriendin. De dames mochten zich op de set behoorlijk uitleven, en steken hier en daar zichtbaar de draak met het suffe script. Dit zorgt ervoor dat sommige afgrijselijke stukjes film toch nog verdraagbaar worden. Verder is de humor in de film zeer afwisselend. Soms zijn de grappen net zo origineel als Seth Gaaikema, om dan ineens over te gaan in compleet bizarre taferelen. Cockringen die tijdens het pijpen in de keel van de dame in kwestie blijven steken, een lied over de te grote pik en sperma op geleende jurken.

Toch maar zien

~

The Sweetest Thing is door het enthousiasme van haar cast nog enigszins redelijk geworden. Zet je over het nooit of te nimmer verrassende plot heen, en je houdt er misschien nog een leuke avond aan over. En je zult waarschijnlijk na deze film nooit meer gewoon naar het nummer I Don’t Want to Miss a Thing van Aerosmith kunnen luisteren…