Film / Films

Signs

recensie: Signs

Shyamalan kan in Hollywood weinig meer fout doen na zijn kaskraker The Sixth Sense. Hij wordt door velen gezien als de nieuwe Spielberg en krijgt complete vrijheid om maar te doen en laten wat hij wil. Acteurs staan voor hem in de rij om maar een rolletje te verkrijgen in zijn nieuwe rolprent. De nieuwste film van de man heet Signs en gaat over de wereldberoemde cirkels in graan die, waar of niet, veroorzaakt worden door buitenaardse mannetjes.

~

Graham Hess (Mel Gibson) is een van zijn geloof geraakte priester die in een groot huis naast een graanveld samen met zijn broer Merril (Joaquin Phoenix) zijn 2 kinderen opvoedt. De man zit erg met zichzelf in de knoop nadat zijn vrouw door een auto-ongeluk om het leven is gekomen. De film begint direct met het ontdekken van de cirkels in het graan bij de familie Hess, en vervolgt zich verrassend genoeg als een zeer matige komedie, met o.a. een flauwe scene tussen Graham en een verkoopster in het dorp.

~

Aliens zijn ontdekt over de hele wereld en blijkbaar gebruiken ze de tekens in het graan als navigatiesysteem om zich zo te positioneren voor goede of voor kwade bedoelingen. Als Graham en Merril naar het nieuws aan het kijken zijn (flashbacks naar 11/9) begint de film pas echt.
Graham en Merril verschillen van mening over de hele situatie. Graham zegt dat alles wat er nu gebeurt puur toeval is, en Merril is van mening dat het voorbestemd is; een wonder. Nu denk je dat dit allemaal bijzaak is, maar niks is minder waar. De gehele film staat niet in het teken van de buitenaardse wezens maar in het terugvinden van Grahams geloof.

~

Wanneer de buitenaardse wezens ook het dorpje van de familie Hess onveilig maken barricaderen zij hun huis en bidden dat het allemaal overwaait. De buitenaardse wezens, die wel vette graancirkels kunnen creeëren en in geavanceerde UFO’s vliegen, blijken op zichzelf ontzettend slap en makkelijk te verslaan. Zo kunnen ze makkelijk opgesloten te worden in een kast, en kunnen ze niet tegen water. Shyamalan (die dit keer een groot rolletje voor zijn rekening neemt) heeft dit aspect van de film wat laten versloppen, en zich meer geconcentreerd op de persoonlijke ontwikkeling van Graham. Want ja, een priester die zijn geloof heeft verloren kan natuurlijk niet in Amerika en dit zal dan ook recht gezet moeten worden.

Film / Films

Metafysica in la bella Italia

recensie: Heaven

Een door het lot (of toeval) gedreven tocht van twee geliefden uit de hel van Turijn – via het vagevuur – naar de hemel van Toscane. Van een spannende thriller naar een dromerig liefdesverhaal. De vaandeldrager van de Duitse cinema Tom Tykwer opende dit jaar het filmfestival van Berlijn met een trilogie vol metafysische thema’s Heaven.

~

Philippa (Cate Blanchett) wikkelt een handzame tijdbom in een badstoffen handdoek in haar Turijnse appartement. Het verpakte explosief glijdt soepel in haar tas. Jas aan, nog even raakt ze met haar hand het verveloze gedeelte van de deurpost aan. Ze stapt kordaat naar buiten, zonnebril op, door de mensenmassa heen, vastberaden op weg naar een met spiegelglas omhuld kantoorgebouw. Een machtige bankier met banden in het drugsmilieu (en connecties bij de carabinieri) is haar doelwit.
Een moment later wordt ze van haar bed gelicht en ondervraagd door carabinieri die haar verhaal over de inmiddels door haar gepleegde aanslag niet willen geloven. De tolk Filippo (Giovanni Ribisi) gelooft haar echter wel en bedenkt – gedreven door liefde voor haar – een ingenieus plan om haar te redden.

Hollywood-acteurs

Heaven is voor de regisseur Tykwer zijn eerste Engelstalige film. Naast het feit dat voor de opnames werd afgereisd naar Italië, kon Tykwer dit keer beschikken over een paar Hollywood-acteurs. In de film The Gift (2000) speelden Cate Blanchett en Giovanni Ribisi al eerder samen, en net als in laatstgenoemde film is Blanchett degene die Heaven voor een groot deel draagt: ze zet de ontwikkeling die ze in de film maakt met overtuiging neer. Ribisi komt af en toe te eendimensionaal-sullig over, waardoor met name het meer emotioneel geladen tweede gedeelte van de film wat minder goed tot zijn recht komt.

~

Het grootste gedeelte van het driedelige script werd geschreven door in de 1996 overleden Krzysztof Kieslowski en zijn co-scenarist Krzysztof Piesiewicz. Deze laatste zou, in plaats van het scenario te gunnen aan een Poolse regisseur van de nieuwe generatie, voor het geld van de Westerse filmindustrie zijn gevallen. Hoe het ook zij, Tom Tykwer en zijn vaste cinematograaf Frank Griebe hebben geen heiligschennis gepleegd: Heaven sluit naadloos aan bij het oeuvre van Kieslowski (bestaande uit onder meer de bekende Bleu-Blanc-Rouge-trilogie) waarin serieuze thema’s als schuld, boete en het (nood)lot geregeld voorkomen. Zware kost misschien, maar na het einde – dat mij deed denken aan het slot van het verfilmde boek van Tim Krabbé Het Gouden Ei – is Heaven ook wat lichter op te vatten. Heaven is bovendien gevuld met prachtige beelden van onder meer het glooiende hemelse Toscaanse landschap. Kortom, een Kieslowski-getrouwe productie.

Tykweriaans stempeltje

Maar Tykwer heeft ook zijn eigen stempel op de film gedrukt. De shots van Turijn vanuit de lucht en de spannende tikkende-tijdbom-sequentie in het begin deden denken aan zijn videoclipachtige film Lola Rennt (1998), terwijl we de lome wijze van filmen in het meer romantische laatste gedeelte van de film kennen uit Tykwers films Winterschläfer (1997) en Der Krieger und Die Kaiserin (2000). Verder nam Tykwer, naast componist Arvo Pärt, een klein deel van de soundtrack voor zijn rekening.

De door andermans script geknechte Tykwer heeft met Heaven een betekenisvolle kwaliteitsfilm afgeleverd. Een oprecht postuum eerbetoon aan Kieslowski.

Film / Films

l’Auberge Espagnole

recensie: l'Auberge Espagnole

~

De Franse student Xavier (Romain Duris) besluit een jaar in het buitenland te studeren. Via een Erasmusbeurs gaat hij naar Barcelona. Zijn doel is om zich de Spaanse taal eigen te maken, om zo een baantje bij het ministerie van buitenlandse zaken te krijgen. Zijn vader heeft dit alles voor hem geregeld, maar Xavier is eigenlijk weinig enthousiast over zijn toekomst. Xavier gaat echter in Spanje meer leren dan de taal alleen…

Aangezien mijn vriendin op het punt stond om een half jaar in het buitenland te gaan studeren leek deze film voor ons uitermate geschikt. Het begin van de film is meteen raak. De chaos en bureaucratie waarin Xavier terechtkomt als hij zijn beurs probeert aan te vragen is heel herkenbaar. Deze herkenbaarheid blijft de hele film terugkomen. De eerste indrukken en overpeinzingen van Xavier in het hem vreemde land zijn precies raak. De hele film heeft een hoog ‘zo voelde ik dat ook’ gehalte.

Het studentenleven

~

Eenmaal in Barcelona aangekomen vindt Xavier tijdelijk onderdak bij een pasgetrouwd stel. Daarna volgt de voor vele studenten overbekende hopeloze huizenjacht. Uiteindelijk vindt Xavier onderdak bij een groep studenten die met z’n zevenen een grote etage hebben gehuurd. Allemaal hebben ze een andere nationaliteit. De herkenbaarheid blijft zich doorzetten. Colleges, lastige en stijfkoppige leraren, medestudenten, boze huurbazen. Het is in Barcelona soms niet anders dan in Groningen.

Karakterontwikkeling

Het belangrijkste element in de film is vooral de persoonlijke ontwikkeling die Xavier doormaakt. Voor zijn vertrek is Xavier eigenlijk maar een grijze muis. Hij weet niet wat hij van het leven wil, en eigenlijk interesseert het hem ook niet. Hij heeft een gezapige relatie met zijn vriendin, en de omgang met zijn moeder is ook verre van vlekkeloos. Zijn jaar in Spanje is daarom erg belangrijk, hij maakt daar een ontwikkeling door die zijn leven flink overhoop zal halen.

Prima vermaak

l’Auberge Espagnole is een prettige film. Hilarisch, herkenbaar en afwisselend, zo’n film die het predikaat een lach en ’n traan verdient. Misschien is het wat veel om l’Auberge Espagnole een klein juweeltje te noemen, maar in kan u deze film met een gerust hart aanraden. Na mijn kritiek op Lucia Y El Sexo toch weer een leuke Europese film.
Waarschuwing: het zien van deze film kan een voorkeur voor lange reizen naar het buitenland aanwakkeren.

Muziek / Achtergrond
special: Lowlands 2002

Lowlands: De tiende editie

De rij op donderdag wordt elk jaar weer langer. Het lijkt wel of niemand meer gewoon op vrijdag komt. Donderdag is een niet te missen extra festivaldag geworden. Wie later komt, heeft al geen kans meer op een goede plaats op campings 1 tot en met 4. Dat wordt dus lopen, want de overige campings liggen voorbij de ‘mooie brug’, een loopbrug over de snelweg die de entree verbindt met het festivalterrein. Zestigduizend mensen moesten deze tiende editie hun weg vinden over deze brug. Lowlands dat in 1993 van start ging met een capaciteit van ongeveer vijftienduizend bezoekers is nu dan ook flink uit de kluiten gewassen. Nu is de drukte nog te doen, maar het moet niet gekker worden.

~

Stonede hiphop bij The Stereo MC’s

Goed geregeld

Maar waarschijnlijk beseft de organisatie dat zelf ook wel. Want het moet gezegd worden dat het festival loopt als een trein. Alles is tot in de puntjes geregeld. Misschien hebben ze het afvalprobleem nog niet helemaal oop de rails, maar lof voor de manier waarop men het met bussen af- en aanvoeren van festivalgangers onder controle heeft. Ook qua sanitair zat het in ieder geval voor de mannen wel goed, voor de vrouwen blijft het altijd moeilijk om voldoende faciliteiten te bieden. En wat betreft de muntprijs: die stond op 1 euro 75. Zelfs als dat een fikse prijsstijging is, zien wij dat toch niet. Alles is immers duurder geworden met de komst van de euro.

Vrijdag: Bravo beats Alpha

~

Dreadlock Pussy: de beste Nederlandse metal komt uit Limburg

Drie officiële festivaldagen dus, waarvan de eerste op vrijdag om vier uur van start ging. Met een toch ietwat afwijkende line-up in de Alpha-tent. Drie Nederlandse acts: Def P & The Beat Busters, Green Lizard en Brainpower, plus Nickelback als afsluiter.
De laatste speelde een echte strakke Amerikaanse rockshow met veel vuurwerk a la Metallica en speciaal neergezette verhogingen op het podium waarop men zo stoer mogelijk kon poseren tijdens het bespelen van de gitaar. De typische hardrock van de band is echter niet erg bijzonder en ook was het niet nodig hun hitje drie keer opnieuwe in te zetten.

Niet schaars

Toch was de act opvallend omdat het moeilijk is om een dergelijke band op het Nederlandse podium te kunnen aanschouwen. Eens per jaar is al een ruime schatting. Dat kan niet gezegd worden van de andere drie acts. De Nederlandse gezelschappen trekken het hele jaar door het land. Als je naar een optreden van Brainpower wilt, dan kan dat altijd. Hetzelfde geldt voor Green Lizard en Def P. Daarom is het niet zo interessant om deze drie acts in de Alpha-tent te programmeren. Hun waar is niet schaars genoeg, om het maar eens in economische termen uit te drukken.

Gotan

Eén van de leukste acts van het festival speelde al om vijf uur op de vrijdag. Gotan Project kreeg de hele tent in beweging met haar tango-georiënteerde dansmuziek. Elektronica gemixt met klassieke instrumenten. Een fantastische violist en een zeer geonspireerde accordeonist kwamen volledig in evenwicht met de computer. Dit wordt een hele grote naam.

Kippevel

~

Independent hiphop van het Def Jux-label: Mr. Lif

Ook The Notwist uit Duitsland deed haar goede naam eer aan. De band speelde vooral werk van het prachtige album Neon Golden, dat het erg goed zal doen in de jaarlijstjes. En volkomen terecht, want deze pareltjes doen hun werk nog beter op het podium dan op de plaat. Opzwepende doch ingetogen semi-elektronische prachtmuziek met een zanger die technisch niet uitblinkt, maar wel garant staat voor een uur lang kippevel. Absolute klasse.

Essent

In India waren bands te zien die allen een zogenaamde Essent-award hebben gewonnen voor hun talent, iets wat aan This Beautiful Mess niet was af te zien. Geen goede live-band, laten we het daar maar op houden. Silkstone daarentegen is wel veelbelovend. Al een tijd lang gepromoot door Isabelle op 3FM en terecht, want de jongens gaan di-rect Kane achterna ;-)

Overbodig

Ook leuk was El Tattoo Del Tigre. Een zeer humoristische mengeling van stijlen met een goed spelende bigband en onder andere een stel zwarte diva’s en een ultragladde latino. Black Rebel Motorcycle Club wist iets minder te overtuigen. De heren speelden een harde strakke set, maar de vonk ontbrak een beetje. Die vonk ontbrak niet bij de Belgische folkartiest Flip Kowlier. Hij speelde een set met soms grappige en vaak prachtige liedjes. De covers van onder andere Nirvana waren echter wel een beetje overbodig.

Zaterdag: Rain, rain go away, come again some other day

De zaterdag was het best te beschrijven als regen, modder, modder en eh… nog eens modder. Vanaf een uur of acht in de morgen heeft het aan een stuk door geregend tot drie uur in de middag. Het gevolg was dat je geen stap kon zetten zonder tien centimeter in de modder te zakken. Met als resultaat: anderhalve dag zeiknatte voeten. Dat vergt veel van een mens. Maar goed, volgens optimisten komt na regen zonneschijn. Deze naïevelingen hadden allerminst gelijk, want telkens werd de grote kraan boven weer open gedraaid om ons festivalbezoekers weer even zeik- en zeiknat te maken.

Eendagsvlieg

~

Stuurbaard Bakkebaard: kraak- en piepmuziek met hoog rock ’n rollgehalte

Gelukkig begon om drie uur ’s middags een twee uur durende en zeer gezellige All Star Show, ter ere van het tienjarig bestaan van Lowlands. Waar je lekker droog kon genieten (de tot regenmantel verknipte vuilniszak mocht even uit) van de crème de la crème van de Nederlandse alternatieve muziekwereld. Dat betekent dus: Van Dik Hout, Def P, Rowwen Hèze, Skik, Brainpower, Ome “Broodje Poep” Willem en Krezip. Krezip!? Ja hoor, de van de Tilburgse rockacademie afkomstige gedoodverfde eendagsvlieg mocht haar grote hit komen spelen. Maar daar bleef het niet bij: de band mocht ook nog eens twee nieuwe nummers ten gehore brengen voor een langzaam leeglopende tent. Een dergelijke marketingtruc is aan het kritische Lowlandspubliek niet besteed.

Godfathers

Zaterdag was ook de dag van het grote Amerikaanse gitaargeweld. Puddle Of Mudd, Incubus en Korn speelden na elkaar. Puddle Of Mudd in de Golf en de andere twee in Alpha. Dit keer geen vuurwerk zoals bij Nickelback, maar toch veel snoeiharde muziek. Vooral bij Korn, de hoofdact van het festival. De nu-metalgodfathers zetten een fantastische show neer. De mensen die in de regen buiten stonden hadden prachtig zicht op de menigte die enorm uit zijn dak ging en de muziek en het geluid waren angstwekkend goed. Status verplicht.

Niet origineel

Incubus is inmiddels ook een band van formaat. Opgegroeid uit het alternatieve circuit tot absolute wereldband. De postgrunge van de heren is misschien niet altijd even origineel maar wel krachtig en energiek en bij vlagen bloedmooi. Misschien was de show iets te geregisseerd (inclusief het uittrekken van het shirt van zanger Brandon Boyd), maar dat is ze vergeven. Leuke band.

Spellbound

~

Hoorntjes in de lucht voor Dimmu Borgir

De echte die-hards, die bovengenoemde gitaarbands en hun aanhangers mietjes vinden, konden ondertussen genieten van een volledig over-the-top, theatraal en snoeihard optreden van de IJslandse death-metalband Dimmu Borgir. Perfect uitgevoerde metal vermengd met opera-samples en kamerbrede keyboards zorgden ervoor dat de complete Golf-tent spellbound by the devil was.

Zondag: Hawksley en de Noren

Normaal gesproken is niets lekkerder dan op zondag te beginnen met even lekker in het gras te liggen. Dat was echter onmogelijk door de enorme lagen modder die zich overal hadden gevormd. Zoiets is toch jammer voor een festival. Gelukkig was er weer genoeg muziek om naar toe te gaan.
Saybia, de nieuwste trots van Denemarken, speelde een mooie set. De gelijkenis met Starsailor is echter treffend. Misschien wel ietsje te treffend. Muziekkrant Oor vraagt zich in een recensie van de cd

The Second I Sleep

terecht af of deze band nog wel iets toevoegt aan het bestaande canon. Met de muziek is verder niets mis.

Betoverend

Hawksley Workman is een van de meest talentvolle aanstormende artiesten. Samen met zijn begeleidingsband The Wolves speelde hij een mooie, betoverende set. Workman heeft een fantastische stem en een intens gevoel voor drama. Hij stond dit jaar ook al op het Haagse The Music In My Head, waar hij de topper van het festival was. Je kunt hem over the top vinden, ik vind hem geweldig.

Inspiratie

~

Sproojesachtige pop uit Finland:
22 Pistepirkko

Jammer dat 16 Horsepower voor een deel tegelijkertijd speelde met DJ Shadow, wiens optreden op zijn beurt weer overlapte met dat van The Breeders. Helaas zullen dit soort dingen altijd voorkomen. 16 Horsepower was redelijk op dreef. De inspiratie was er wel, maar misschien was het tijdstip niet helemaal geschikt voor een band als deze. Wel veel afwisseling. Het ene moment speelden David Eugene Edwards en zijn muzikanten pure folk, terwijl op het andere moment de rockkranen op werden gedraaid. Soms een beetje mat, maar toch vooral bezwerend.

Psychedelisch

Het Noorse Motorpsycho, die hun band hadden aangevuld met een drietal blazers van het eerder op de dag spelende Jagga Jazzist, is een van de meest productieve bands ter wereld. Het laatste album Phanerothyme stond vol met prachtige psychedelische seventies-pop, en binnenkort komt er alweer een nieuw album uit, waarvan op Lowlands vast een voorproefje werd gegeven. En wat voor één: het hele optreden swingde de spreekwoordelijke pan uit. De blazers waren een geweldige toevoeging op een band die toch al uit virtuozen bestaat. Motorpsycho is precies wat je wilt zien op een festival als dit. En het slotnummer Vortex Surfer is een van de mooiste nummer ooit. Prachtig.

Dance

Het dansgenre was op Lowlands zoals altijd goed vertegenwoordigd: grote namen als Royksopp, Darren Emerson en DJ Tiësto waren mini-hoogtepunten op de voorgaande dagen, maar de ultieme toppers, en daarmee perfecte afsluiters, waren op zondag geprogrammeerd.

Levensgroot

~

Beuken met Speedy J

DJ Shadow kreeg in de media kritiek op de ondansbaarheid van zijn muziek. Dat viel echter best mee, en daarbij komt dat de muziek ook prachtig is om naar te luisteren. De bijna verlegen Californische DJ legde vooraf netjes uit wat hij van plan was: hij zou alleen eigen nummers gaan draaien. Gejuich klonk op bij de eerste bastonen, de eerste beats en de eerste scratches, die dankzij de mini-camera’s boven de pick-ups levensgroot te zien waren op drie schermen achter de DJ.

Murw

De perfecte DJ-set van Shadow leek vrijwel onmogelijk te evenaren, maar de Rotterdamse Speedy J bewees dat dit wel degelijk kon: waar Shadow zijn kracht haalt uit zoveel mogelijk variatie en verschillende samples, beukt Speedy zijn publiek anderhalf uur lang murw met steeds dezelfde technobeat. Vervelend? Geenszins: Speedy’s set was een continu evoluerend beest, een heerlijke techno-nachtmerrie die, ondanks de aanhoudende vierkwartsmaat, geen tien seconden hetzelfde klonk. Staand achter een zwart podium dat slechts de bovenkant van zijn gezicht liet zien, zweepte hij het publiek op tot een kolkend hoogtepunt. Beste optreden van het festival!

Samples

~

De broertjes DeWaele achter the weels of steel

Underworld is na een dergelijk concert toch wel een standaard afsluiter. Het tweetal speelde wel muziek van A Hundred Days Off, het in september te verschijnen nieuwe album, maar wie geen zin meer had in dance waren daar gelukkig nog de jaarlijks terugkerende broertjes De Waele. Zij deden hun fantastische sampleplaat As heard on radio Soulwax pt. 2 nog eens dunnetjes over in Golf. Een leuke afsluiter.

Obscuur!

Nou ja, afsluiter? Natuurlijk slaapt Lowlands niet al om een uur of elf. Het festival draait elke avond nog door tot een uur of vier. Er is altijd nog tijd voor een film of een avond dansen in de verschillende tenten, en Lowlands houdt niet op bij de muziek. We hebben het nog helemaal niet over theater, cabaret of dans gehad. Er is van alles te doen. Lowlands gaat zelfverzekerd op weg naar aflevering twintig. Als men het lef maar houdt om ook artistiek interessante artiesten te programmeren en de obscurtiteit niet te schuwen. Eén Pinkpop in Nederland is meer dan genoeg.

Muziek / Album

De bonustrack is het beste nummer

recensie: Green Lizard - Newborn

Green Lizard verwierf enige bekendheid door in het TV-programma Jiskefet op te treden met het nummer Virgin. Naast dit optreden had de band inmiddels een goede live reputatie opgebouwd in het land en toerde dan ook vorig jaar door Nederland met de Marlboro Flashback Tour – waarin zij de nummers van Nirvana voor één keer weer op het podium tot leven brachten.

~

Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de muziek van Green Lizard vaak aan Nirvana doet denken. De muziek is af en toe ingehouden, maar ook weer stevig en stampend op zijn tijd.

Newborn verveelt halverwege

Het geluid is ondanks de frisse manier waarop de CD gemixt is, herkenbaar. De band die we zo goed kennen van de podia klinkt op het zilveren schijfje even strak en helder. Toch dreigt de CD halverwege een beetje te gaan vervelen, vooral omdat de mix tussen de langzamere nummers en de wat hardere songs het laat afweten. Ook de onopvallende bijdrage van Henry “Liar” Rollins aan het nummer Common God kan hier niet aan veranderen. Als dan ook het op zich lekker nummer Erase met een fade out hard de nek wordt omgedraaid krijg ik even de rillingen. Het is jammer dat een sterke band als Green Lizard haar eigen nummer op zo’n goedkope manier laat eindigen. Waarom moet een nummer in niets eindigen in plaats van met een climax?

Beste stuk CD aan het einde

~

De plaat gaat pas echt weer leven aan het einde van de CD. Het laatste nummer Awake is samen met de bonustrack (jawel een bonustrack, nummer 14 – maar waarom is dat een bonustrack en niet gewoon nummer 14?) Without me het hoogtepunt van de CD. Zanger Remi Tjon Ajong laat horen wat hij kan. Muziek die je tot in je tenen raakt – passie – warmte – mooi.

Conclusie

Wat moeten we nu uiteindelijk zeggen van deze nieuwste Green Lizard? Een lekker rockplaat met af en toe een misser die Green Lizard eigenlijk niet verdient. De nieuwe single Wrong klinkt best aardig, maar het is toch echt te hopen dat binnenkort de bonustrack Without me op single wordt uitgebracht en de band bij het grote publiek doorbreekt.

Links

www.green-lizard.com

Film / Films

Austin Powers in Goldmember

recensie: Austin Powers in Goldmember

Ik moet iets bekennen. Tot ongeveer een maand geleden had ik nog nooit een Austin Powersfilm in zijn geheel gezien. Mijn doortastende vriendin vond het wel welletjes en sleepte me achter de video recorder. Binnen 2 dagen was ik helemaal up-to-date, en vond mijn vriendin me waardig genoeg om met haar mee te gaan naar de KEI-film: een sneak preview op de Groningse Vismarkt van Austin Powers nummer 3: Goldmember.

~

Wat de eerste drie films leuk maakte was flauwe, kneuterige, recht voor zijn raap humor. De verwijzingen naar James Bond waren niet van de lucht. Menigeen zal nog de prachtige Dr. Evil (Mike Myers) song “just the two of us” (echt door Dr. evil zelf geschreven…not!) kunnen herinneren. De bordkartonnen decors, de groovy jaren ’60, het lelijke gebit van Austin (Mike Myers), Mini-me, de fembots en vooral Austin’s mojo. Humor zo flauw dat het af en toe geniaal was. Maar zit het publiek nog wel op een derde Austin Powers film te wachten?

De parodie uitgewerkt?

De film begint fantastisch, ik zal nog niks verklappen, maar qua intro is de film zijn bioscoopkaartje wel waard. Vervolgens gaat de film over in het gebruikelijke stramien. Dr. Evil heeft een plan om de wereld af te persen, en Austin moet hem al swingend tegen houden met een mooie dame (Beyoncé Knowles) aan zijn zijde. Deze standaardformule was eerst nog als parodie op de Bond formule bedoeld, maar nu doet het ook in Austin Powers wat suf aan. Daarom introduceert Mike Myers een nieuwe schurk: Goldmember.

Duitse Nederlander

~

Deze Goldmember is ook meteen de grote zwakte aan de film, hij is absoluut saai, niet grappig en op zijn best hooguit wat goor te noemen. De man wordt geïntroduceerd als een Nederlandse (!) schurk, maar spreekt met een raar Scandinavisch Engels, en gooit er af en toe een Duits scheldwoord tussendoor. Verder eet de man graag zijn eigen huidschilfers op. Een ander nieuw karakter in deze film is Nigel Powers, de vader van Austin. Deze rol wordt ingevuld door Michael Caine. Niet een enorm diepgaande rol, maar Caine is nu eenmaal Caine, goed dus.

Te veel mogelijkheden

Beyoncé Knowles maakt in deze film haar acteerdebuut, maar het is te hopen dat ze het bij dit soort rolletjes houdt. Haar overdreven attitude past misschien nog bij videoclipjes en over the top-bijrollen, maar acteren kan het lieve schaap niet. Verder zijn er veel cameo’s van supersterren als Tom Cruise, Gwyneth Paltrow en Britney Spears. Toch geven die supersterren nog een zwakte van de film bloot. Door het succes van de eerste twee films heeft Myers ineens meer mogelijkheden en geld gekregen en mocht hij voor deze film flink uitpakken. Het expres goedkope en charmante kneuterige is daardoor uit de film verdwenen. De eerste twee films waren een geslaagde parodie op het spionage-genre, dit derde deel is op zijn best een aardige komedie.

8WEEKLY

Familiedag

Artikel:

.

Het is een uur of twaalf als Youri en ik op station Groningen de trein naar Rotterdam pakken. We zijn uitgenodigd voor de perspresentatie van Mafia (inderdaad, maar 1 f in Mafia), en dat moet volgens de uitnodiging een mooie dag mobster-style worden. Wat onwennig hebben we daarom een net overhemd en stropdas aangedaan, black tie is nu eenmaal onderdeel van de dress-code. Met wat vakliteratuur (computerbladen) nestelen we ons in de trein, en wachten op de dingen die komen gaan.

~

In Rotterdam komen we al snel andere journalisten tegen die op weg zijn naar de persdag. Youri en ik blijken in vergelijk met de collega’s hopeloos overdressed, en besluiten onze dassen in onze rugzakjes te verstoppen. Na een flinke tramrit komen we aan bij Parkzicht, en worden we opgewacht door enkele maffiosi die ons naar binnen sturen. Daar nemen we plaats tussen de andere journalisten die al snel in twee groepjes zijn te verdelen. De mensen met een ‘seen this, done that’ blik werken voor tijdschriften, de wat onwennig om zich heen kijkenden werken voor internetmagazines.

Na heel veel bitterballen en cola worden we weer naar buiten gebracht. Daar staan een ouderwetse schoolbus (van Star Academy) en twee mooie jaren ’40 auto’s. Youri en ik nemen vlug plaats op de achterbank van één van de twee, en worden vervolgens in stijl door Rotterdam gereden! Bij de Maas aangekomen vraag ik me angstig af of ze ons nu Maffia-style met een blok beton om onze pootjes gaan verdrinken, maar dat valt gelukkig mee. Alle journalisten krijgen een soort rondvaart op een varend restaurant, zo’n mooie ouderwetse boot met waterrad.

~

Na nog wat Maffiagrollen (sommige organisatoren hebben zichtbaar lol in hun outfits) begint waar we voor gekomen zijn, de presentatie. Één van de makers van Mafia laat ons wat beelden zien via een groot projectiescherm, en vertelt wat over de mogelijkheden van het spel. Wat we zien lijkt verdacht veel op een Mafiafilm met Grand Theft Auto-intermezzo’s. Het ziet er allemaal prachtig uit, en stilletjes hopen we dat we zo zelf eens mogen spelen.

Die gelegenheid hebben we even later; een dek hoger zijn zes testcomputers neergezet om ons op het spel los te laten. Verder zijn er een Roulette en Black Jack neergezet waar we diverse leuke prijsjes (drank) kunnen winnen. Met name Youri is al vlug ‘on a roll’ met het grootste gemak scoort hij de ene ’21’ na de andere. Al vlug heeft hij zijn startaantal fiches (10) uitgebouwd naar 50! Youri krijgt voor zijn inspanningen een mooie fles whisky.

Vervolgens nestelen we ons achter één van de computers om te zien wat Mafia ons te bieden heeft. Het spel ziet er prachtig uit, maar is nog niet helemaal af. Youri vraagt zich verwonderd af waar toch de blauwe lucht van het spel gebleven is. Ondanks enkele schoonheidsfoutjes krijgen we wel een aardige indruk van het spel. Liefhebbers van zowel maffiafilms als GTA3 kunnen hun hart aan dit spel ophalen. Mafia ziet er prachtig uit, en met name de sfeer die het spel uitademt spreekt me aan. Toch moeten we ook een paar kanttekeningen plaatsen. Het is namelijk nog maar de vraag of je dit spel nog vaak uit de kast zult pakken als je het eenmaal hebt uitgespeeld.

~

Verder is er, net als in GTA3, een grote afwezige in Mafia; een multi-player optie. Enige navraag leerde ons dat men echter wel nadenkt over de ontwikkeling daarvan. Of dit een downloadable patch wordt, of een add-on die je zelf moet kopen is momenteel nog onduidelijk. Maar de bedoeling is dat je met de multiplayer via mooie shoot-outs en races tegen je vrienden kan spelen.

Terwijl Youri het spel aan een serieus onderzoek onderwerpt probeer ik manieren te vinden om met het spel zo creatief mogelijk zelfmoord te plegen. Na een paar keer mijn auto behoorlijk in de soep te hebben gereden laat ik het spel even voor wat het is, en stort ik mij met enkele andere journalisten op het buffet. Een flink aantal aardappelkroketjes en pasta’s later staan Youri en ik uit te waaien op het bovendek. De Maas glijdt aan ons voorbij. Het is een mooie dag. Binnenkort natuurlijk een pittige recensie van Mafia in 8weekly!

De Nederlandse Mafia-site
Officiële, engelstalige site

Boeken / Strip

Horizon: de onzichtbare draden

recensie: Horizon: de onzichtbare draden

Het beloofde land dat in het eerste deel werd bereikt, valt ten prooi aan de ontembare woede van de elementen. De queeste begint dus opnieuw. De verbondenheid tussen de mensen is inmiddels een stuk minder geworden. Onderlinge twisten breken de collectieve wilskracht. De wanhoop zaait, vals grinnikend, tweespalt onder de mensen. Uiteindelijk leidt dit tot een definitieve breuk. De overgebleven groep splitst zich in tweeën. Het volk zaait zich uit over de aarde.

~

Het schrijnende is, dat op dit moment duidelijk wordt dat de leden van de stam niet alleen door het lot met elkaar zijn verbonden. Er blijkt ook een sterke bloedband te bestaan. Sterker dan ze ooit zelf konden vermoeden. Dit gegeven verleent het verhaal een sterke emotionele lading. Het biedt de mensen echter ook de kans hun leven helemaal opnieuw te beginnen. Al blijven ze eeuwig met elkaar verbonden door onzichtbare draden, slechts de innige verbondenheid met de aarde is nog tastbaar en biedt hen houvast.

Vruchtbare bodem

~

Wanneer Zephyr, de god van de wind, de kiem van pril leven op ijle vleugels zaait, reikt Lian Ong hen echter een nieuwe toekomst aan. Aan het eind van het verhaal volgen we Kefir (inmiddels jonge moeder), Tchack, Mispel en Sesam. Zij bereiken een veelbelovend gebied, vruchtbaar genoeg om een nieuwe gemeenschap te stichten. De oude Sesam verlaat met stille trom het gezelschap. Zijn taak zit erop. Hij is overbodig geworden. Zijn onbegrijpelijke verhalen beklijven niet meer; zijn antwoorden op de vele vragen vinden niet langer een vruchtbare bodem.
Hij gaat terug naar de steen, het begin van de schepping. Toen alles nog te overzien was; samen te vatten in onbegrijpelijke maar troostende verhalen. Nu lijkt dit alles niet meer nodig. De schepping zelf, in al haar verschijningsvormen, is genoeg voor de pioniers in dit leven. Toch zullen er altijd vragen blijven rijzen. En de belangrijkste: wat wacht er voorbij de horizon? zal telkens opnieuw om een antwoord smeken.

Ademhalen

Net als het eerste album is ook dit deel met veel zorg vormgegeven. Lian Ong heeft voor een schilderachtige opzet gekozen. Met mooie, sfeervolle kleuren. Samen met de evenwichtige en aangrijpende verhaallijn en ragfijne teksten is het een epos geworden dat de lezer bij de strot grijpt. Pas na lezing van het laatste woord durft hij weer adem te halen. Bang als hij is dit web van fragiel leven en sterven met één enkele ademtocht te vernietigen.

~

Horizon laat de lezer wankelen en duizelen. Roept vragen op en geeft raadselachtige antwoorden. Dit maakt het verhaal fascinerend. Het laat de lezer zelf zoeken naar de waarheid. Moedigt hem aan eens tot voorbij de einder te turen; op te vliegen om in vogelvluchtperspectief zijn wereld te beschouwen. Wie weet welke verrassingen de schepping voor hem nog in petto heeft.

Hij zal zijn eigen antwoorden, zijn eigen waarheid moeten zoeken. Onderwijl de woorden van de oude Sesam indachtig:’De waarheid? Ach… Wie zou haar herkennen als hij haar tegenkwam?’

8WEEKLY

Crazy Taxi

Artikel: Crazy Taxi

Een paar jaar terug was er in de arcadehallen een ongelofelijk populair spel te vinden onder de naam: Crazy Taxi. Een tijdje later was dit spel de reden voor velen om een Dreamcast aan te schaffen. Toen het spel naar andere platformen werd overgebracht werden de positieve reacties minder en minder. Het spel bleef uiteraard tof, maar raakte toch enigszins verouderd. Nu is het dan zover, de PC mag er ook aan gaan geloven.

Nu pas op de pc

~

Crazy Taxi kwam zo’n 3 jaar geleden uit voor de Dreamcast en is inmiddels al op alle next gen consoles verschenen. Sterker nog, Crazy Taxi 3 is reeds uit voor de Xbox. En nu pas komt het eerste deel op de pc. Veel te laat dus, aangezien het spel inmiddels verouderd is. Crazy Taxi was toen het uitgebracht werd een geniaal spel, vanwege de graphics, de fun, de goede soundtrack en de bewegingsvrijheid. Maar inmiddels zijn er betere spellen op de markt gekomen. Neem bijvoorbeeld GTA3, waar je ook taxichauffeurtje kan spelen, wat er veel beter uit ziet, ongelooflijk leuk is, een goede soundtrack heeft en nog veel meer bewegingsvrijheid met zich meebrengt. Kortom, wat beter is.

Slechte port

Dat het spel een directe port is zie je onder andere aan de ‘niet pc waardige’ graphics, de slechte besturing met het toetsenbord en het belachelijke feit dat het menu niet met de muis te bedienen is. Elk pc-spel heeft tegenwoordig een menu dat met de muis te bedienen is, simpelweg omdat het lekker snel is. Crazy Taxi niet, alles werkt met toetsenbord of bijvoorbeeld je gas- en rempedaal.

Gameplay

~

Je kiest een van de vier taxichauffeurs, je kiest je spelstijl en begint. Het spel is bijzonder eenvoudig. Je pikt een klant op, en brengt hem of haar naar de plaats van bestemming. De klanten zijn te herkennen aan de dollartekens boven hun hoofd, aan de kleur van deze dollartekens zie je of ze naar een ver of dichtbij gebracht moeten worden. Je hoeft niet de hele stad uit je kop te kennen want de grote pijl boven je hoofd geeft aan waar je naartoe moet.

Besturing

Als je slechts de beschikking hebt over een toetsenbord, hoef je niet eens aan dit spel te beginnen. De game is heel duidelijk een slechte port van de console versies, waar je altijd een analoge gamepad tot je beschikking hebt. Een druk op de knop van je toetsenbord en je schiet naar links. Heb je echter een stuur, dan wordt de game een stuk leuker. Op de analoge besturing valt simpelweg weinig aan te merken.

Conclusie

Crazy Taxi was 3 jaar geleden een briljant spel. De fun is er nog steeds, maar je merkt aan alles dat het veroudert is. Crazy Taxi is een leuk spel voor een avondje fun, maar meer ook niet. Misschien een leuke titel om een keer te huren.

Systeemeisen

OS: Win Windows 98/ME/2000
PC: PII 450Mhz
RAM: 64 MB
Video: 3D kaart, minstens 16MB RAM

Film / Films

Pearl Harbor: The Director’s Cut

recensie: Pearl Harbor: The Director's Cut

.

~

Twee jaar lang keken filmliefhebbers uit naar Pearl Harbor, Michael Bay’s eerste “serieuze” film na actiefilms als The Rock en Armageddon, en twee jaar lang werd het project afgezeken, juist omdat Bay achter de camera stond. De man kon prachtige plaatjes schieten, dat was duidelijk, maar hij miste de emotionele lading die een film als Pearl Harbor dringend nodig had.

Titanic-kloon

~

Toen ook nog duidelijk werd dat de film een regelrechte Titanic-kloon was, een simpel liefdesverhaaltje omgeven door veel dure special effects, wisten de critici genoeg. Het publiek, toch wel een beetje onder de indruk van de vele slechte recensies, ging de film wel zien maar Pearl Harbor werd niet het succes waar filmmaatschappij Disney op gehoopt en gerekend had.

Geloofwaardig

En nu is er dan een prachtige DVD-box waarmee we de film eens goed kunnen bekijken (en hoe) zonder de hype, zonder de vernietigende kritieken, en wat blijkt? Pearl Harbor is helemaal nog niet zo slecht. Sterker nog: alhoewel de film zijn zwakke punten heeft, is hij eigenlijk best goed. Ik heb nooit moeite gehad met het liefdesverhaal, dat in mijn ogen heel plausibel is (jongen wordt verliefd op meisje, jongen wordt neergeschoten, meisje wordt verliefd op zijn beste vriend, jongen blijkt toch niet dood en ontsteekt in woede als hij terugkomt), en de beelden…

~

De beelden zijn een eigen alinea waard. Want je kunt Michael Bay van alles beschuldigen, maar niet dat hij geen visueel gevoel heeft. Pearl Harbor zit vol met prachtige beelden, waaronder het één-na-mooiste shot allertijden: de bom die vanuit het vliegtuig door de lucht wordt gevolgd tot hij zich in het dek van een schip boort. (Het mooiste shot ooit zit in Contact, maar dat terzijde.) Werkelijk alles aan de film ziet er fantastisch uit, van hoofdrolspeelster Kate Beckinsale tot de perfect uitgevoerde visuele effecten.

Commentaar

Om de beeldkwaliteit van deze director’s cut optimaal te houden, is de film verdeeld over twee DVD’s – er past tenslotte maar een bepaald aantal bits op zo’n schijfje. Je kunt kiezen uit maar liefst drie commentaartracks, waarvan de derde (met de belangrijkste technici) de droogste is en de eerste (met Michael Bay en zijn vroegere filmjuf) de interessantste, maar de show wordt gestolen door Ben Affleck op spoor twee, die samen met Josh Hartnett grappen maakt over de film, hun acteerprestaties en alles wat er verder voorbij komt.

Jaren 40

Bay en zijn docente maken duidelijk dat de hele sfeer van de film is gebaseerd op de jaren ’40, en dat is iets wat de moderne kijkers niet meteen (of helemaal niet) oppikten tijdens het zien van de film. Bepaalde scènes die voor ons sentimenteel en langzaam lijken, waren in die tijd heel gewoon. Het is waarschijnlijk daarom dat oudere mensen veel beter op de film reageerden dan jongeren.

Why widescreen

Op disk twee staan verder nog twee trailers, een documentaire die ook al op de eerste DVD-versie stond en een (helaas moeilijk te vinden) demonstratie over het nut van breedbeeld. Veel mensen klagen over de zwarte balken boven en onder in beeld, maar dit filmpje maakt nog eens goed duidelijk dat je bijna 50% van het filmbeeld mist als je hem in fullscreen op je televisie bekijkt.

Grove korrels

~

Bij een gemiddelde film mag je al blij zijn met een paar commentaartracks, een trailer en een documentaire, maar Pearl Harbor gaat verder – veel verder. Op de derde schijf is alles te vinden over zowel het maken van de film als de geschiedenis erachter. Er zijn verschillende production diaries, filmpjes van vijf minuten tot een kwartier, over verschillende stunts, grote actiescènes en de geschiedenis van Dorie Miller, de zwarte matroos die een held werd toen hij een Japans vliegtuig neerschoot. Verder kun je een – overbodige – videoclip van Faith Hill bekijken en één van de mooiste extra’s in deze set: de Super-8 Montage. Een cameraman liep tijdens de opnamen rond met een oud Super-8 cameraatje en de beelden die dat opleverde zijn zo mooi en authentiek dat ze zo gebruikt kunnen worden als historisch materiaal. In grove zwart-witte korrels zie je schepen exploderen, mensen verdrinken en vliegtuigen crashen en dat ziet er echt fantastisch (maar verschrikkelijk) uit.

Geschiedenis

~

De geschiedenis van de gebeurtenissen uit de film wordt zeer goed weergegeven door middel van verschillende documentaires en een fascinerende interactive timeline, een zeer uitgebreid video-overzicht van de betrekkingen tussen Amerika en Japan van de negentiende eeuw tot aan 1941. Voor degenen die niet houden van het navigeren met menu’s is er ook een mogelijkheid om alle fragmenten achter elkaar af te spelen. Dit soort opties laat zien hoeveel werk en tijd er is gestoken in deze fantastische DVD-set.
De documentaire One Hour Over Tokyo van The History Channel gaat over de aanval op Tokyo onder leiding van James Doolittle, terwijl er ook een getuigenis van een verpleegster te horen is over de aanval.

Martelen

~

Op de vierde en laatste disk kun je zien hoe de acteurs in een week worden getraind (gemarteld?) tot echte soldaten. Maar het grootste gedeelte van de ruimte is gereserveerd voor de totstandkoming van de visuele effecten: in een half uur vertellen Michael Bay en zijn visual effects supervisor Eric Brevig de kijker over een paar shots hoe ze zijn opgebouwd.

Uniek

En dan is er nog de interactive attack sequence: de complete aanval uit de film, met verschillende commentaarsporen en verschillende camerahoeken (de film zelf, de beelden vanaf de set en storyboards) waardoor je deze sequentie op een unieke manier kunt beleven. Dit is waar DVD voor uitgevonden is!

Deze DVD-box van Pearl Harbor is het beste wat het formaat tot nu toe heeft opgeleverd. Echt alle mogelijkheden worden benut om de kijker een blik te laten werpen op het maken van een monsterproductie als Pearl Harbor.
En de slotzin? Leuke film, kopen die DVD!