Film / Muziek / Theater / Film / Muziek
special: Waar kijkt onze redactie deze maand naar uit?

8WEEKLY staat te trappelen

Elke maand zijn er zoveel mooie albums, voorstellingen en boeken te beluisteren, zien en lezen dat het soms lastig is om de parels ertussenuit te vissen. Daarom vertellen onze redacteuren in ‘8WEEKLY staat te trappelen’ waar zij zich de komende maand het allermeest op verheugen. Deze maand kijken we uit naar een nieuw album, een festival en een theatermarathon.

Het IFFR: als je alle films op Netflix al gekeken hebt
Door Joke Maas

Het maakt niet uit hoeveel films en series je al hebt gekeken in de lockdown: het IFFR blijft een festival om naar uit te kijken. Het is natuurlijk jammer dat de vijftigste editie van dit internationale filmfestival online moet plaatsvinden. Deze mijlpaal was vast groots gevierd in Rotterdam. Maar goed, de films zelf zijn er niet minder om en bijkomend voordeel is dat je per huishouden maar één ticket hoeft te kopen. Je kan kiezen of je de films op de specifieke premièretijd ziet, of voor de flexibele screening waarbij je 72 uur toegang hebt tot de film. Op mijn lijstje staan onder andere The Last Farmer, Sweat en Les Sorcières de l’Orient. Maar eigenlijk zijn er te veel mooie films om op te noemen. Ik sluit mijzelf deze week in ieder geval extra goed op!

Romeinse Tragedies: hier kan Rutte niet tegenop
Door Roos Wolthers

Jaren geleden zag ik het marathontoneelstuk Romeinse Tragedies van Internationaal Theater Amsterdam. Het was een reprise en de jaren erna zouden er nog veel meer reprises van het stuk volgen. Terecht, want de aangrijpende monologen, de bijzondere vorm en de fantastische acteurs zijn indrukwekkend. Als bezoeker mocht je plaatsnemen op het podium en de acteurs gingen tijdens de korte pauzes in hun rol de interactie aan met het publiek. Weinig mensen zullen net als ik kunnen zeggen dat ze terecht zijn gewezen door Julius Caesar en dat ze per ongeluk in de weg stonden toen Brutus een belangrijke redevoering moest geven.

Fysiek op het podium aanwezig zijn is helaas niet mogelijk als je net als ik naar de lifestream van het stuk gaat kijken (op 14 februari). Maar afgaande op de eerdere lifestreams die ITA organiseerde, zal ook dit stuk weer haarscherp en dynamisch worden vastgelegd. En een lifestream heet ook voordelen. Bij mij thuis maken we er meteen een Romeinse themadag van, inclusief kostuums, trossen druiven en grote glazen wijn. Maar of je nu op de bank gaat zitten in een zelfgemaakte toga of in een spijkerbroek: het wordt sowieso bijzonder. Eén nadeel heeft het zien van het stuk wel. Nadat je Marcus Antonius een van de mooiste redevoeringen aller tijden hebt zien voordragen (fantastisch gespeeld door Hans Kesting), steekt Rutte daar tijdens de persconferenties wel heel magertjes tegenaf.

The Last Exit: een hoeksteen voor het jaarlijstje
Door Joost Festen

Een kolkende mix van Dire Straits (gitaarklanken), The Doors (orgeltje), Yazoo (elektronica), maar Still Corners klinkt ondanks alle invloeden als iets totaal eigens. De band slaagt er steeds opnieuw in om iets volstrekt nieuws te maken. Misschien vroeg in het jaar, maar ik denk dat hun nieuwe album The Last Exit toch alweer een album wordt voor het jaarlijstje van 2021! Ik durf het gerust te roepen. Eind van het jaar maar een zien of het ook een jaar lang houdbaar is geweest en of dat andere muzikale lekkernijen dit mogelijk verdrongen hebben uit het muzikale geheugen. Of dat het dringen geblazen wordt aan de top van de mooiste plaatjes van het jaar.