Een innige omhelzing

recensie: In Her Shoes

Fikse ruzies afwisselen met innige omhelzingen en tussendoor elkaar jaloerse of meewarige blikken gunnen. Dat kunnen eigenlijk alleen twee zussen elkaar aandoen. In Curtis Hansons In Her Shoes hebben de twee zussen weinig met elkaar gemeen, behalve hun DNA en schoenmaat.

Maggie (Cameron Diaz) loopt rond in sexy strings, bikini’s en rokjes, terwijl de bebrilde Rose (Toni Colette) liever coltruien en nette mantelpakjes draagt. Maggie leeft nog als een losbandige puber, terwijl Rose verstandig en
volwassen overkomt. Natuurlijk botst dat als Maggie bij Rose komt wonen. Na een fikse ruzie tussen de twee wordt Maggie het huis uitgezet en lijkt de vriendschappelijke relatie voorgoed voorbij, maar oma (Shirley MacLaine) grijpt in. Ver van elkaar verwijderd komen ze toch weer nader tot elkaar. Eerst in gedachten en daarna ook fysiek, met een innige omhelzing tot gevolg.

Sex and the City

~

Familie, vriendschap en relaties zijn de hoofdthema’s van de film. Dat kan uitdraaien op een zoetsappig, typisch Hollywoodverhaal (zeker met Cameron Diaz in een van de hoofdrollen), waarvan er dertien in een dozijn gemaakt worden. In het geval van In Her Shoes valt het best wel mee. Hoewel het verhaal best zoetsappig is, weet de film op sommige momenten wel de juiste toon te raken. De film is op zijn best als de ironie en het hoge camp-gehalte de overhand heeft. Op die momenten is de film het beste te vergelijken met Sex and the City. Er wordt lekker veel gezeurd over mannen, er wordt veel geklierd met dure kleren en schoenen en er wordt genoeg gezeken op elkaar. Dat zijn de leukste stukjes uit de film. Zodra de familieperikelen de overhand nemen, wordt de film dramatischer van toon en worden de grapjes gesmoord. Het laatste gedeelte van de film is onaantrekkelijker, kattig wordt dan schattig, met een innige omhelzing tot gevolg.

Echte zusterliefde

~

Cameron Diaz maakt van Maggie een verveeld, neurotisch en op sommige momenten zelfs manisch personage. Dat doet ze overtuigend. In dit soort rollen komt ze het beste tot haar recht. Af en toe deed ze me weer denken aan Mary uit haar doorbraakfilm There’s Something About Mary. Je gaat met haar personage meevoelen. Van opgewekt naar verdrietig en van ontdeugend naar zielig, ze kan je een hele film lang op sleeptouw nemen. Toni Collette geeft ook een prima prestatie weg als de verlegen zuster van Maggie en vooral haar komisch talent komt in deze film goed uit de verf. Ze heeft een perfect gevoel voor timing en vult Diaz op de juiste momenten aan. Hun samenspel is sowieso (met MacLaine erbij) van zeer hoog niveau. Innerlijk en uiterlijk lijken ze totaal niet op elkaar, maar toch klinkt het als zusterliefde wanneer Maggie een gedicht voor Rose afsluit met de woorden “I carry your heart with me…”, met een innige omhelzing tot gevolg.

Het verkeerde been

In Her Shoes is een luchtige, frisse film geworden met een sterke cast en een gedegen regie onder leiding van Curtis Hanson. Hij is een meester in het op het verkeerde been zetten van de publieke opinie. Van zijn hand zijn o.a. The River Wild, 8 Mile, L.A. Confidential en Wonder Boys. Allemaal kwaliteitsfilms, waarmee hij risico’s nam: hij maakte namelijk van Meryl Streep een actieheldin, van rapper Eminem een serieus acteur, van Kim Basinger een Oscarwinnares en van Michael Douglas een loser. Ik ging er daarom ook van tevoren vanuit dat In Her Shoes een goede film zou worden in plaats van een typisch Cameron Diaz-vehikel met een Hollywoodsausje eroverheen. Of ben ik nu toch weer op het verkeerde been gezet? Het voelde in ieder geval aan als een innige omhelzing.