Bloedbroeders

recensie: Stuck on You

De Farrelly Brothers werden bekend met enigszins flauwe komedies als Dumb and Dumber, There’s Something About Mary en Me, Myself and Irene. Maar met Shallow Hal uit 2001 leek het regisseursduo een nieuwe weg in te slaan: minder botte grappen, meer ‘zoete’ wendingen. Deze weg wordt nu vervolgd met Stuck on You: een comedy over een Siamese tweeling gespeeld door Matt Damon en Greg Kinnear.

~

Bob wil hamburgers bakken, Walt wil acteur worden. Geen probleem, zou je zo denken. Helaas hebben deze broers een klein probleempje: ze zitten sinds hun geboorte aan elkaar vast. En dus zit er voor de verlegen en aan plankenkoorts lijdende Bob (Matt Damon) niets anders op dan zijn broer Walt (Greg Kinnear) te vergezellen richting Hollywood. Hier blijkt echter al snel dat rollen voor een Siamese tweeling niet voor het oprapen liggen. Gelukkig krijgt het duo hulp uit onverwachte hoek wanneer de arrogante Cher (gespeeld door Cher) Walt een rol aanbiedt in haar televisieserie.

Rare typetjes

Stuck on You is geen platte onderbroekenlolfilm geworden – iets dat makkelijk had gekund met een film over twee mannen die aan elkaar vast zitten -, maar een originele comedy over het leven van een Siamese tweeling en alle moeilijkheden die daarbij komen kijken. Het is echter wel duidelijk dat het hier gaat om een film van de Farrelly Brothers, want ook deze film zit boordevol rare typetjes en bizarre situaties. Het grote verschil is simpelweg dat Stuck on You softer is dan het vroegere werk van het regisseursduo.

Teiltje

Het feit dat Stuck on You minder platte grappen telt en zich meer concentreert op het verhaal van de hoofdpersonen, werkt alleen maar in het voordeel van de film: de kijker leeft immers veel meer mee met de personages als deze als echte mensen worden neergezet. En gelukkig wordt Stuck on You geen moment te soft en is het duidelijk dat de Farrelly Brothers sentimenteel gedoe willen ontwijken. En als het dan een keer zo zoet wordt dat je in paniek naar een teiltje zoekt, wordt de sentimentaliteit vervolgens volstrekt belachelijk gemaakt. Iets dat heel effectief en lachwekkend is.

Toupetjes

Naast Damon en Kinnear zien we Cher die een wel heel arrogante versie van zichzelf neerzet en Eva Mendes als de nogal domme maar vriendelijke April. Als verrassing speelt Meryl Streep ook nog een rolletje. Verder zitten er nog talloze bizarre typetjes in Stuck on You, waarvan vooral de agent van Walt, Morty O’Reilly (gespeeld door Seymour Cassel), lachwekkend is door zijn toupetjes en rijstijl met zijn invalidenwagentje…

Vermakelijk

Stuck on You had makkelijk vol flauwe en platte grappen kunnen zitten, maar dit is gelukkig niet het geval. Het is dan misschien geen comedy is waar je non-stop om moet lachen, maar Stuck on You is toch een vermakelijke film met een origineel verhaal.