The Mothman Prophecies

recensie: The Mothman Prophecies

Wat krijg je als je The Sixth Sense kruist met The Twilight Zone? Dan krijg je The Mothman Prophecies. Gebaseerd op het gelijknamige boek van John A. Keel krijgen we te maken met bovennatuurlijke wezens die ons mensen soms een glimpje van de toekomst laten zien. Geen Bruce Willis, maar Richard Gere die de queeste om achter de waarheid te komen aanvaardt.

~

Verstoord geluk

Richard Gere speelt John Klein, een sterjournalist die op het punt staat om met zijn vrouw een huis te kopen. Na een dag huisjesjagen rijdt het tweetal terug naar Washington D.C.. Klein’s vrouw schrikt van iets, raakt de macht over het stuur kwijt, en de twee belanden naast de weg. Klein’s vrouw komt in het ziekenhuis terecht waar een zeldzame vorm van kanker wordt geconstateerd. Verder beweert ze iets “bovennatuurlijks” gezien te hebben. Wanneer ze sterft vindt John een boekje met tekeningen van afzichtelijke wezens, allen getekend door zijn vrouw.

Geheimzinnige wezens

Twee jaar later is John onderweg naar een interview als hij in het plaatsje Pleasant Point terechtkomt. Daar gebeuren de laatste tijd veel geheimzinnige dingen, en worden wezens gezien die verdacht veel op de tekeningen van John’s vrouw lijken. Samen met de plaatselijke politieagente Connie (Laura Linney) probeert John een antwoord voor al zijn vragen te vinden, maar hoe meer hij te weten komt, hoe meer raadsels hij vindt.

Angstaanjagend

~

The Mothman Prophecies is een film die zich qua spanning kan meten met The Others. De spanning komt niet zozeer van schrikmomenten, maar juist door strakke claustrofobische regie. Er wordt veel “over de schouder” van de acteur meegefilmd, waardoor we constant het gevoel hebben dat iets of iemand de hoofdpersoon volgt, terwijl er niets te zien is. De muziek, die soms uit astmatisch ademgehaal lijkt te bestaan, verhoogd de spanning voelbaar. Verder wordt door suggestie in sommige scènes de spanning zo hoog opgevoerd dat de kijker zelfs in de rustige momenten niet weet wat het kan verwachten.

Geen grande finale

Al met al is The Mothman Prophecies een zeer geslaagde film geworden. De finale van de film valt misschien een beetje tegen. Anderhalf uur lang heb je de meest ijzingwekkende gebeurtenissen mogen observeren, en dan verwacht je iets baanbrekends. Dat wordt het dan net niet, The Mothman Prophecies laat een hoop vragen onbeantwoord. Maar eigenlijk past dit wel, tenslotte hebben we hier met bovennatuurlijke zaken te maken. Een aanrader, ook voor mensen die niet van horror houden.