Film / Films

Pane e tulipani

recensie: Pane e tulipani

.

Vele mensen zijn op zoek naar een ander leven. De een hoopt stiekem op roem en geld, de ander is wat bescheidener en wenst slechts wat meer vrijheid. Zo ook Rosalba (Licia Maglietta). Zij is een lieve huismoeder die haar hele leven heeft opgeofferd aan de zorg voor haar man en zoon. Zodoende is Rosalba nooit aan de dingen toegekomen waar ze eigenlijk van droomde. Wanneer tijdens een vakantie met haar gezinnetje de bus zonder haar ervan doorgaat, hoeft Rosalba niet lang na te denken… ze gaat eens een kijkje nemen in Venetië. In al die jaren is ze nog nooit alleen op vakantie geweest. Rosalba maakt van de nood een deugd.

Op een heerlijk nostalgische manier laat Soldini ons Venetië zien. De mensen zijn niet van deze tijd… of nog beter: de tijd staat stil in Venetië. Ze ontmoet prachtige figuren als Fernando, hij is een depressieve IJslandse ober bij wie Rosalba een kamer huurt. Of de anarchistische bloemenman waar Rosalba een baantje heeft. Het zijn stuk voor stuk prachtige karakters die niet meer van deze tijd zijn.

~

Rosalba’s man is natuurlijk niet blij met haar vertrek en geeft een amateuristische detective de opdracht zijn vrouw op te sporen. Op een manier die veel lijkt op de avonturen van Bassie en Adriaan gaat de detective op pad.

Pane e tulipani is een heerlijke film. De personages zijn allerliefst, het verhaal is leuk en nog belangrijker: je wordt er hartstikke blij van. Het gaat er niet om dat alles nou geloofwaardig of goed moet zijn. Hier en daar grenst het aan het clowneske, maar het zij de film vergeven. Het is een komedie zoals de Italianen dat zo goed kunnen: licht verteerbaar en vermakelijk tot en met.

Pane e tulipani was een enorme hit in Italië zelf. Bij de David di Donatello filmprijs, de grootste van Italië, won de film maar liefst negen prijzen. Het doet mij deugd dat dit soort films nog steeds aanslaat. Bij het kijken van de film betrapte ik mezelf op de uitspraak: “Jammer dat dit soort films niet meer gemaakt worden.”
Ja, Pane e tulipani neemt je eventjes mee terug in een tijd waar alles altijd goed komt en de zon altijd schijnt.

Film / Films

One Night At McCool’s

recensie: One Night At McCool's

.

Jewel (Liv Tyler) droomt al haar hele leven van haar eigen stekje. Ze heeft een mooi plakschriftje waar alles in staat wat ze graag zou willen hebben. Maar in de praktijk verliep alles toch net wat anders en zodoende is het schriftje het enige tastbare bewijs van haar droom. Maar als je Jewel Valentine heet, dol bent op seks en DVD-spelers, dan moet er toch een manier zijn die droom te kunnen verwezenlijken?

Op een gewone avond verschijnt Jewel in het café McCool’s. Dit is een ware openbaring voor barman Randy (Matt Dillon) en zijn neef de advocaat Carl (Paul

~

Reiser). Vanaf dat moment neemt hun leven een definitieve wending. Wanneer Jewel haar ex doodschiet in McCool’s krijgt Jewel er een derde aanbidder bij: detective Dehling (John Goodman). Ieder van de drie mannen gelooft heilig in de onschuld van Jewel.

Wanneer Jewel het huis van Randy ziet, weet ze dat ze thuis is. Althans vanaf de buitenkant gezien. Aan het interieur moet nog heel wat gebeuren voordat het er net zo uitziet als haar droomhuisje in haar plakschrift. Maar aangezien Randy is ontslagen rest hem geen andere mogelijkheid de gewenste spulletjes voor Jewel te jatten. De wensen groeien, maar dat geldt ook voor de wellust van de drie mannen. Wanneer Randy ten einde raad is doet hij en beroep op de louche huurmoordenaar Burmeister (Michael Douglas).

Het verhaal wordt vanuit de perspectieven van Randy, Carl en detective Dehling vertelt. Randy bespreekt zijn obsessie met de bingominnende Burmeister, Carl probeert de hele zaak te begrijpen door dit met zijn psychiater te bespreken en detective Dehning zoekt heil bij de priester. Het is aardig om de verschillende verhalen te zien en om de onderlinge contradicties waar te nemen. De film leunt volledig op de structuur en dat is helaas niet voldoende om One Night At McCool’s te kunnen betitelen als de gevatte en rappe komedie die het belooft te zijn. De grappen zijn simpelweg niet spitsvondig genoeg om negentig minuten te kunnen boeien.

Wat maakt One Night At McCool’s dan toch zo vermakelijk? Ten eerste de absurde uitwerking van het verhaal. Er wordt een leuk accent gelegd op zinloze details zoals DVD-spelers en andere huiselijke aangelegenheden. Ten tweede de cast. Met name Michael Douglas ziet er buitengewoon cool uit als huurmoordenaar, zeker als hij bingo aan het spelen is. Ondanks de tekortkomingen van film als geheel is One Night At McCool’s leuk zomervermaak, vooral geschikt voor liefhebbers van Liv Tyler, Michael Douglas, Paul Reiser en John Goodman.

Film / Films

Nynke

recensie: Nynke

.

Monic Hendrickx en Jeroen Willems hebben voor Nynke gepoogd de Friese taal onder de knie te krijgen. Dat dit niet makkelijk is blijkt uit het bewonderenswaardige maar povere resultaat van deze inspanningen. Dit zal de meeste bezoekers niet opvallen simpelweg om het feit dat ze de Friese taal niet machtig zijn, maar voor de rechtgeaarde Fries komen de dialogen over als nodeloze toeristische spraakinspanningen. Afgezien van dit heikneuterige gezeik van mij valt er op Nynke eigenlijk niets negatiefs aan te merken. Het is een uitstekende film met een prachtige cast over het leven van Nynke van Hichtum, kinderboekenschrijfster en vrouw van Pieter Jelles Troelstra.

Geboren als Sjoukje Bokma de Boer(1860-1939) ontmoet ze in 1885 de politiek geëngageerde advocaat en dichter Pieter Jelles Troelstra (1860-1930). Ze lijken voor elkaar gemaakt te zijn en leven de eerste jaren in volledige harmonie en geluk met elkaar. Wanneer Pieter Jelles zich steeds meer gaat inzetten voor zijn socialistische idealen komt zijn narcistische kant naar boven. Troelstra was niet vies van eigengeilerij en zag zichzelf als een groot en belangrijk man. Hij verwachtte dat zijn vrouw aan haar huiselijke plichten voldeed, zoals dat in die tijd gangbaar was. Het geijkte en tevens beklemmende levenspad dat Nynke moest gaan, zorgde ervoor dat ze een zenuwinzinking kreeg. Aan de wieg van de psychiatrie werd dat natuurlijk als hysterie gediagnosticeerd; de vrouw die net zo in het voetlicht wil staan als haar man leek een weerloos slachtoffer te worden van de zogenaamd ongeneeslijke hysterie. Van Hichtum werd opgenomen in Groningen en onderging daar in onze ogen een macabere therapie gevuld met dikdoenerij, onbegrip en onwetendheid.

~

Wanneer Pieter Jelles zich steeds meer gaat bevinden in de intellectuele kringen lijkt de discrepantie tussen hun levens steeds groter te worden. Pieter Jelles die zijn trouw aan zijn vrouw op talloze manieren probeert (of lijkt) te omzeilen, en Nynke die tegen beter weten in zich probeert neer te leggen bij de gang van het burgerlijk leven. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zo probeert ze een pad voor haar zelf aan te leggen. Langzamerhand realiseert Nynke dat ze moet schrijven, wil ze een draaglijk leven hebben. Vier jaar na het verschijnen van Afke’s Tiental scheiden ze; Pieter Jelles heeft een verhouding met het huishoudstertje dat nota bene ook Sjoukje heet.

Veel details over het huwelijk zijn nog steeds niet bekend, vaak lijken ze elkaar ook nog eens tegen te spreken; wie wilde er nou eigenlijk scheiden of wat waren de redenen van de bedproblemen? Troelstra trouwt met de jonge Sjoukje en de oude Sjoukje gaat een leven als schrijfster tegemoet zoals ze dat wenste, ten koste van de liefde maar wel gezegend met een sterke eigen wil en onafhankelijkheid, en dat is uiteindelijk waar je het voor doet.
Nynke geeft een mooi beeld van een voorbij Friesland, een cultuur waar te weinig films over gemaakt worden. Van al die kleine en dorre levens kunnen toch prachtige films gemaakt worden? Verhoeff is een filmmaker die een goed oog heeft voor kleine details, een juist oog voor het ontleden en tonen van het Friese verleden. Hopelijk worden er in de toekomst meer van dit soort films geproduceerd, het zou fijn zijn dat Nederlandse en Friese films elkaar in grotere regelmaat zouden afwisselen.

Film / Films

Nurse Betty

recensie: Nurse Betty

Betty (Renée Zellweger) heeft een uitzichtloos rotleven: een simpel baantje in een wegrestaurant, en de ergste, domste en lompste echtgenoot die je je kunt voorstellen (de enorme mat die in zijn nek slingert zegt genoeg). Hij geeft niets om haar, maar Betty weet niet beter. Ze leeft slechts voor een ding: de soap A reason To Love. Te zeggen dat ze valt voor de hoofdrolspeler in die soap – dokter Ravell – is een understatement. Zodra hij op het scherm verschijnt valt de wereld om haar heen stil.

Terwijl ze ’s avonds een soapaflevering zit te kijken, wordt in de kamer ernaast haar man gescalpeerd door twee huurmoordenaars (Morgan Freeman, Chris Rock). Ze schrikt pas op als ze hem hoort gillen, en ziet nog net hoe hij sterft in een regen van kogels. De bandieten gaan er vandoor, op zoek naar de beloofde drugs, en Betty blijft in shock achter.

Door deze shock trekt ze zich terug in haar eigen wereldje. Ze beeldt zich in dat ze de ex-verloofde is van haar dokter Ravell, en dat ze hem gaat opzoeken. De lange weg naar Los Angeles – de stad waar Ravell in de soap woont – begint. In de achterbak van haar auto liggen de drugs, wat ervoor zorgt dat Freeman en Rock haar proberen op te sporen.

Wat volgt is een wonderlijke film, die het midden houdt tussen een zwarte komedie, een road-movie en… een soap. Een vreselijke gok, maar een goede, want de verschillende elementen versterken elkaar. Tot welke variant het slot behoort, is niet duidelijk. Loopt het nou goed, of slecht af? Ik hoor hier graag je mening over!

Wat de film echt goed maakt is niet zozeer het verhaal, maar de acteerprestaties. Zellweger (uit Jerry Maguire) schittert in haar meest naieve rol tot nu toe (en dat moet je ook kunnen), en het is duidelijk te zien dat Morgan Freeman zijn rol van filosofische killer voor de lol heeft aangenomen – hij geniet. Nurse Betty is geschikt voor iedereen die van soaps houdt of soaps haat!

Film / Films

The Ninth Gate

recensie: The Ninth Gate

31 jaar na Rosemary’s Baby graaft Roman Polanski zich weer in in de occulte wereld van duivelaanbidders en orgieën, maar dit keer pakt het resultaat heel wat minder gunstig uit.

Het is triest maar waar: Polanski is zijn talent kwijt. Maakte hij in de jaren 60 en 70 tenminste vier klassiekers, waaronder Chinatown en Rosemary, in de jaren daarna zakte het peil van zijn films dramatisch, met als voorlopig dieptepunt The Ninth Gate, zijn nieuwste, met Johnny Depp in de hoofdrol.

Depp speelt Dean Corso, een expert op het gebied van zeldzame boeken, die wordt ingehuurd door de excentrieke bibliofiel Boris Balkan. Deze heeft kortgeleden één van de drie nog bestaande exemplaren van The Ninth Gate gekocht, een boek dat in 1666 (ja, je leest het goed!) werd geschreven en waarmee De Heer der Duisternis zelve met behulp van een ritueel tot leven kan worden gewekt.
Slaap je al? Het wordt nog erger: Balkan vermoedt dat slechts één van de drie boeken echt is, en stuurt Corso daarom met een hoop geld Europa in om de overige boeken
te gaan onderzoeken. Hij stuit daarbij op een nymfomane weduwe, een geblondeerde neger in een BMW en een “mysterieuze” studente die zich niet veel aan blijkt te trekken van de zwaartekracht.

Alhoewel de film erg goed begint met een zelfmoord die in een paar ingenieuze shots wordt neergezet, daalt de kwaliteit daarna met sprongen – te beginnen met de begintitels die volzitten met crappy computeranimatie.
De overige 120 minuten zitten vol met beelden en situaties die meer lachwekkend dan spannend zijn en eindigen met een absurd einde waarin in echte horrorstijl zelfs een optie wordt opengehouden voor een mogelijk deel twee.
Laten we hopen dat het nooit zover zal komen.

Film / Films

The Mummy Returns

recensie: The Mummy Returns

.

70.1 miljoen dollarin het openingsweekend in Amerika. Dit zegt heel wat over het vervolg van het dramatisch slechte The Mummy en over de special effects die The Mummy Returns rijk is. Want daar gaat het in deze film toch echt om. Hierdoor gaan de mensen naar de bioscoop. De technologie is nu zo ver, dat de prachtigste effecten kunnen worden gecreëerd. Op een groot scherm met perfect surround geluid is dit een waar spektakelstuk.

Het verhaal in een notendop. Rick (Brendan Fraser) is inmiddels getrouwd met de hete stoot uit het eerste deel (Rachel Weisz). Samen hebben zij een zoontje, en op nogal onverklaanbare redenen gaan zij terug naar het strijdtoneel waar het eerste drama zich heeft afgespeeld. Vanuit daar brengen zij een belangrijk artifact mee terug, en dit blijkt alleen maar onheil te brengen. Zoontje doet het artifact op zijn pols, zoontje krijgt het artifact niet meer af, zoontje wordt ontvoerd en wederom meegenomen naar “mummy-town”. Natuurlijk moeten vader en moeder nu weer terug om hun nazaat van alle narigheid te bevrijden. Tegelijkertijd worden er natuurlijk een zootje mummy’s weer tot leven geroepen en is de ellende weer helemaal opnieuw begonnen.

~

Dit is eigenlijk het belachelijke verhaal van de mummy, maar wat je jezelf eigenlijk moet afvragen is: maakt het verhaal echt uit? Nope. Helemaal niks. Waar The Mummy zichzelf nog serieus nam, doet zijn opvolger dit totaal niet. Brendan Fraser speelt wederom de avonturier Rick O’Connell. En hij met name is een grappige factor in de film. Je kan je met hem indentificeren omdat hij ook weinig van al deze mummy-mythologie afweet. Dus telkens als hij weer vaag gebrabbel over mummy’s en reincarnaties naar zijn hoofd krijgt reageert hij onverschillig, en zonder blikken of blozen kraakt hij het gehele script meerdere keren af.
De makers waren ook echt al van plan om er een humoristische film van te maken. En dit is een goed punt. Het gaat om de special effects, en alles daaromheen is bijzaak. Waarom dat dan niet zo grappig en leuk mogelijk maken. Ik geef ze helemaal gelijk.

Werkelijk duizelingwekkend mooie special effects maken deze film tot een ware must om in de bioscoop te zien. Je aandacht verslapt geen moment omdat de actie onverstoord twee uur lang doorstuwt. Het verhaal is een drama, maar door de humor die erin verweven zit, blijft de film ten alle tijden vermakelijk.

Film / Films

Moulin Rouge!

recensie: Moulin Rouge!

.

Aan het einde van de negentiende eeuw was het in Parijs goed toeven voor schilders, schrijvers en andere artistiekelingen. Het klimaat in de stad stimuleerde nieuwe ideeën en idealen leken daadwerkelijk een kans van slagen hebben. Van heinde en verre kwamen jonge dromers op de stad af, niet wetende dat opium en absint de enige redmiddelen voor hun dromen zouden worden. Het dagelijks bestaan had weinig plaats voor dromen, maar voor syfilis en teleurstellingen des te meer. Parijs is geen stad om in te wonen, Parijs is een stad om over te dromen.

De jonge schrijver Christian (Ewan McGregor) gaat naar Parijs om zich aan te sluiten bij de bohémiens van Montmartre. Met een enorme obsessie voor liefde, maar nog nooit verliefd geweest krijgt hij de kans van Toulouse Lautrec een show voor de Moulin Rouge te schrijven. Met de veelbelovende titel “Spectacular Spectacular” gaat Christian vrolijk aan de slag. Wanneer hij voorgesteld wordt aan Satine (Nicole Kidman), de hoofdrolspeelster van de show, is het mis. Christian is op slag verliefd en zijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Satine is het paradepaardje van de Moulin Rouge. Ze weet wat mannen willen en speelt daar genadeloos op in. Satine is zoals dat vroeger zo mooi heette een courtisane. Een courtisane had stijl, hield van stijl en oversteeg het niveau van de gewone huis-tuin-en-keukenhoer. Tegenwoordig moeten we het doen met hulpeloze Oostblokmeisjes die sip en veel te zwaar opgemaakt achter hun raampje zitten te wachten tot er een of andere boerenlul langskomt met honderd gulden. Dansjes maken zullen deze meisjes niet doen en de mannen het hoofd op hol brengen zal er ook wel niet meer bij zijn.

~

Maar in de wereld van hoeren, pooiers en geile rijkaards is het voor een goedwillende naïeve jonge schrijver moeilijk zich te handhaven. Verliefd worden op een hoer is niet zo moeilijk, wat veel moeilijker is, is omgaan met de argwaan en jaloezie, maar Christian laat zijn liefde niet zomaar van zich afpakken. Hij gaat de strijd aan met de gefrustreerde hertog van Monroth die Satine min of meer gekocht heeft, maar wat is belangrijker voor een prostituee? Geld of liefde, een moeilijke zaak voor een vrouw die haar lichaam altijd beschouwde als een bron van inkomen. Zal de liefde overwinnen?

Wat een heerlijk eenvoudig liefdesverhaal. Van liefdesverhalen kennen we er genoeg, maar Moulin Rouge is in alles een unieke en schitterende film. Parijs ziet er dromerig uit als in je stoutste fantasieën. Van begin tot eind is alles zo dik en mooi aangezet dat je denkt in een sprookje rond te lopen. Alles beweegt, straalt en kookt. De beelden lopen op ongekende energieke wijze in elkaar over en zijn zeer goed gemonteerd.

Speciale aandacht verdient de muziek in Moulin Rouge. Zoals bekend speelt de film zich af aan het einde van de negentiende eeuw, en daardoor lijkt de muziekkeuze bizar: Madonna, Nirvana, Elton John, Queen, Fat Boy Slim, U2, the Beatles en ga zo maar door. Het is duidelijk dat de muziek niet strookt met de periode waarin alles zich afspeelt, maar het werkt wonderwel. Wanneer de liedjes door de acteurs gezongen worden lijkt het in die zin ook de juiste keuze voor de scène. Voor dit soort postmoderne grapjes heb je bij uitstek iemand als Baz Luhrmann nodig, die met zijn Strictly Ballroom en zijn superuitvoering van Romeo + Juliet al liet zien dat er wel degelijk leuk gespeeld kan worden met filmconventies.

Moulin Rouge is een prachtig en levendig filmisch feest geworden waarvan je eigenlijk alleen kunt zeggen: Gaat dat zien!

Film / Films

Miss Congeniality

recensie: Miss Congeniality

“Never Mess With An Agent In A Dress”, zo luidt een van de taglines van deze film. En zo is het! Met Gracie Hart (Sandra Bullock) valt niet te spotten. Gracie is een FBI-agente, of eigenlijk moet ik “agent” zeggen. Gracie gedraagt zich namelijk allerminst als een vrouw. Ze loopt erbij als een lesbische milieuactiviste, zuipt, rookt en lost haar problemen met de vuist op. Maar laten we nou wel wezen; op een ordinaire Sandra Bullock zitten we echt niet te wachten. Wij willen een lieve schattige en charmante Sandra – daarvoor gaan we toch naar deze film…

Wanneer er bij de Missverkiezing van Amerika dreigementen binnen komen van de terrorist “Citizen” wordt de FBI opgetrommeld om deze zaak te gaan onderzoeken. Tot grote ontsteltenis van Gracie moet zij undercover, als deelneemster, de zaak onderzoeken. Om Gracie toch nog een beetje fatsoenlijk voor de dag te brengen, wordt de hulp ingeroepen van een uitgerangeerde homofiele mode- en cosmeticakenner genaamd Victor Melling (Michael Caine.) Victor heeft er niet veel vertrouwen dat er van deze “Dirty Harriet” nog iets te maken valt. Maar gelukkig valt er met wat make-up en mooie kleding heel wat te verbergen. Na een flinke metamorfose hebben we onze eigen lieve Sandra weer terug! Althans esthetisch gezien; voor de rest blijft ze zo recalcitrant als de pest. Onder het mom van “jullie kotsen het toch weer uit” leert Gracie de andere meisjes pizza’s eten en de geneugten van de alcohol.

~

Op het pad naar de finale blijkt Gracie toch meer vrouw te zijn, maar dat was voor ons aan het begin van de film allang duidelijk. Op jacht naar de terrorist gebeuren er hier en daar nog wat grappige dingen, Sandra maakt wat cliché-opmerkingen en dat was het dan wat betreft Miss Congeniality.
Echt slecht kan ik Miss Congeniality niet noemen. De grappen zijn weliswaar zo afgezaagd als het maar kan, maar brengen nog wel een glimlachje teweeg. Dit is zo’n film waar je je prima mee kunt vermaken, maar nooit weer aan terug zult denken. Sandra Bullock is best grappig ofschoon het haar niet goed afgaat een onbeholpen wijf te spelen. Haar knorrende lachje is misschien wel het enige wat mij van deze film zal bijblijven. Michael Caine heeft een leuke rol en had wel wat meer aandacht mogen krijgen.

Sandra Bullock was zelf een van de producers. Jammer genoeg heeft ze in die rol tot nu toe niet meer dan zeer middelmatige dingen laten zien (Hope Floats, Gun Shy). Het lijkt erop dat Bullock gewoon voor de camera moet staan in plaats van zich te bemoeien met andere facetten van de filmindustrie.

Film / Films

The Million Dollar Hotel

recensie: The Million Dollar Hotel

.

million02.jpgLos Angeles 2001 doet wat vreemd aan, wat hiervan exact de functie is wordt niet echt duidelijk. Dit is ook niet belangrijk eigenlijk. Feit is dat het ‘Million Dollar Hotel’ thuisbasis is van een groep maatschappelijk gedegenereerde figuren.

Als Izzy, zoon van een rijke Joodse bankier maar een in het leven losgeslagen kunstenaar en bewoner van het hotel, dood wordt aangetroffen op straat na een val, komt de klungelig rechtlijnige FBI-agent Skinner (Mel Gibson) in actie. Skinner doet in zijn zoektocht naar de waarheid veelvuldig beroep op Tom Tom, de sul van het gezelschap (“mijn taak bestaat eruit dat ik niet in de weg loop”). Deze heeft op zijn beurt diepe gevoelens voor Eloise, een lief, mooi, maar gestoord meisje. Skinner laat de mogelijkheid dan ook niet onbenut om de liefde als middel tot de waarheid te benutten en bedenkt een simpel plan waarin verraad en belofte elkaar overlappen. Hij biedt Tom Tom een nachtje met Eloise in ruil voor de waarheid. Dan blijkt dat Tom Tom toch niet zo traag van begrip is als iedereen dacht.

Vervolgens is er “de Walrus”: John Lennon maar dan niet dood, zeg maar. Ook hij moet van Skinner zijn relatie met de vermoorde (?) Izzy aantonen, maar ziet in alles waarover hij ondervraagd wordt een link met de Beatles. Het is uiterst komisch om te zien hoe Skinner eigenlijk gedurende de hele film tot wanhoop gedreven wordt.

~

Hoewel de film traag op gang komt – balancerend op randje saai – wordt geleidelijk duidelijk wat de bedoeling is. Mede onder invloed van de filosofisch getinte gedichten (het erfgoed van Izzy) en uitspraken betovert de film meer en meer om op een gegeven moment te culmineren in een fantastisch samenspel waarin elementen als liefde, gedachten, eerlijkheid, eenzaamheid en status op een meeslepende manier belicht worden.

De sfeer wordt versterkt door het prachtige camerawerk. Als je niet vies bent van een beetje “satirisch noir” en het niet erg vindt om in een vrijwel lege bioscoop te zitten, bekijk dan The Million Dollar Hotel. Hij is de komende drie weken nog wel in de filmtheaters.

Film / Films

The Mexican

recensie: The Mexican

.

Op dit moment is Julia Roberts de best betaalde en meest bekende actrice van de wereld, en anno 2001 kan ze elke rol krijgen die ze wil. Zeker ook met haar kersverse Oscar op zak voor haar rol in Erin Brockovich. Haar eerstvolgende keuze na die film viel op de low-budget film The Mexican. Samen met niemand minder dan Brad Pitt. Low budget denk je dan? Ja. De film kostte bij elkaar 35 miljoen en beide acteurs namen voor hun rol elk een bescheiden bedrag in rekening. Dit met de motivatie dat ze altijd nog eens samen wilden spelen in een film met een goed script. The Mexican van Gore Verbinski is zo’n film naar hun mening.

Het verhaal van The Mexican is opgesplitst in twee verhaallijnen. De film begint met de scheiding tussen de twee geliefden Jerry (Pitt) en Samantha (Roberts). Jerry werkt voor een criminele organisatie en omdat hij zijn laatste ‘job’ verknald heeft, dient hij nu als straf naar Mexico te gaan om daar een legendarisch pistool (genaamd: The Mexican) te vinden, en vervolgens aan zijn baas te retourneren. Samantha vind dat Jerry egoïstisch bezig is en nooit aan haar denkt. Zij wil naar Las Vegas, maar Jerry kan niet omdat hij gedwongen naar Mexico moet, en daarom besluit Samantha om Jerry een goeie reis te wensen en vervolgens alleen haar weg te vervolgen naar Vegas.

~

Jerry is niet de meest pientere jongen en zorgt ervoor dat zijn trip naar Mexico niet de meest succesvolle wordt. Samantha, aan de andere kant van het verhaal, komt niet ver met het bereiken van Vegas omdat ze eigenlijk prompt na het vertrekken al de ‘bad guys’ op haar nek krijgt. Leroy (sterk neergezet door James Gandolfini) is op pad gestuurd om via Samantha het pistool in handen te krijgen wat door Jerry opgehaald wordt. Al na een tijdje komt Leroy erachter dat Samantha niks afweet van Jerry, waar hij zit en of hij het pistool al daadwerkelijk in bezit heeft. Leroy besluit de in de knoop zittende Samantha, te helpen om naar Vegas te gaan. En het merendeel van hun verhaallijn wordt besloten met diepe gesprekken over relaties, de onzekerheid van Samantha, en het feit dat Leroy homo is. De andere verhaallijn met Pitt en de problemen waar hij tegen aanloopt in Mexico is veel leuker om te zien.

Het eerste deel van de film is erg boeiend en leuk. Beide verhalen zijn onderhoudend en het tempo verslapt geen enkel moment. Na het eerste uur sluipen de clichés en Hollywoodmomenten toch de film binnen. Zo geloofwaardig en grappig dat het eerste uur was, zo cliché en ongeloofwaardig is het tweede uur. Hierin komt toch wel erg duidelijk naar voren dat het einde, het gelukkige samenkomen van Roberts en Pitt, al vast lag en hier naar toegewerkt moest worden. Een kort optreden van Gene Hackman en een onverwachte plotwisseling bij het einde kunnen niet voorkomen dat de film toch een zuur nasmaakje achterlaat.