Pane e tulipani

recensie: Pane e tulipani

.

Vele mensen zijn op zoek naar een ander leven. De een hoopt stiekem op roem en geld, de ander is wat bescheidener en wenst slechts wat meer vrijheid. Zo ook Rosalba (Licia Maglietta). Zij is een lieve huismoeder die haar hele leven heeft opgeofferd aan de zorg voor haar man en zoon. Zodoende is Rosalba nooit aan de dingen toegekomen waar ze eigenlijk van droomde. Wanneer tijdens een vakantie met haar gezinnetje de bus zonder haar ervan doorgaat, hoeft Rosalba niet lang na te denken… ze gaat eens een kijkje nemen in Venetië. In al die jaren is ze nog nooit alleen op vakantie geweest. Rosalba maakt van de nood een deugd.

Op een heerlijk nostalgische manier laat Soldini ons Venetië zien. De mensen zijn niet van deze tijd… of nog beter: de tijd staat stil in Venetië. Ze ontmoet prachtige figuren als Fernando, hij is een depressieve IJslandse ober bij wie Rosalba een kamer huurt. Of de anarchistische bloemenman waar Rosalba een baantje heeft. Het zijn stuk voor stuk prachtige karakters die niet meer van deze tijd zijn.

~

Rosalba’s man is natuurlijk niet blij met haar vertrek en geeft een amateuristische detective de opdracht zijn vrouw op te sporen. Op een manier die veel lijkt op de avonturen van Bassie en Adriaan gaat de detective op pad.

Pane e tulipani is een heerlijke film. De personages zijn allerliefst, het verhaal is leuk en nog belangrijker: je wordt er hartstikke blij van. Het gaat er niet om dat alles nou geloofwaardig of goed moet zijn. Hier en daar grenst het aan het clowneske, maar het zij de film vergeven. Het is een komedie zoals de Italianen dat zo goed kunnen: licht verteerbaar en vermakelijk tot en met.

Pane e tulipani was een enorme hit in Italië zelf. Bij de David di Donatello filmprijs, de grootste van Italië, won de film maar liefst negen prijzen. Het doet mij deugd dat dit soort films nog steeds aanslaat. Bij het kijken van de film betrapte ik mezelf op de uitspraak: “Jammer dat dit soort films niet meer gemaakt worden.”
Ja, Pane e tulipani neemt je eventjes mee terug in een tijd waar alles altijd goed komt en de zon altijd schijnt.