De magische wereld van Kilkenny

recensie: Wolfwalkers - Tomm Moore, Ross Stewart

Animatiestudio Cartoon Saloon heeft met Wolfwalkers een unieke film geproduceerd. Gepassioneerde animatoren brachten indrukwekkende beelden tot stand, waarin hun creativiteit tot leven komt in een wonderlijke 2D-geanimeerde film.

Aan wolven kun je niet ontkomen in Wolfwalkers. Het verhaal start met het dreigende beeld van deze angstaanjagende beesten. Veelal wordt de wolf gezien als boosdoener. Echter, wat deze film bijzonder maakt is het finale kantelpunt, waarin hoofdpersonage Robyn als menselijke protagonist geliefd in de wolvenroedel wordt opgenomen. Een symbolisch element voor het koesteren van familie en vriendschap. Naast de amuserende verhaallijn, waarin de Ierse stad Kilkenny geteisterd wordt door wolven, is het vooral de vormgeving die deze film interessant maakt.

Acceptatie van diversiteit

Vrijheid, dierenleed en onderdrukking zijn enkele aspecten die in Wolfwalkers naar voren komen. Ook worden er diepere boodschappen in verwerkt. Eén daarvan gaat over het leren accepteren van individuele persoonlijkheden en daarbij omgaan met veranderingen. Het verhaal legt de nadruk op gedaanteveranderaars, afgeleid van mythen en volksverhalen. Robyn ondergaat in de film een transformatie door interactie met de wolvenroedel. Dit levert thuis bij haar vader problemen op, die zal moeten accepteren dat zij nu ook tot de wolvenroedel behoort waar hij op jaagt. Een moeilijk conflict wordt hierbij naar voren gebracht, overeenkomstig met onze huidige samenleving, waarin buitenstaanders beangstigend overkomen. Met dit actuele thema als basis wordt een goede balans gezocht tussen onbekendheid en acceptatie. Het verwilderde wolvenmeisje Mebh leert Robyn om een band op te bouwen met vreemden. De heersende generalisatie wordt daarbij teruggebracht naar het opmerken van karaktervolle individuen.

Kunstzinnige creatie

Visueel is de film fascinerend vormgegeven waarbij alle beelden, vergelijkbaar met de Ghibli films van Hayao Miyazaki, prachtig zijn uitgewerkt. Dit maakt Wolfwalkers tot een artistieke expressie die door de hele film heen waarneembaar is. Daarbij zijn alle elementen zoals achtergronden, personages en muziek gebaseerd op het Ierse volk. De animatiestudio is overeenkomstig gelegen in de stad Kilkenny, met het voordeel direct de Ierse omgeving te kunnen ervaren en te verwerken in het concept. Interessant is verder dat de personages en decors uit geometrische vormen bestaan die hun volumes krijgen door organische bewegingen en dimensionale plaatsingen. Het is duidelijk dat diverse animatoren hun talenten hebben gebundeld om Wolfwalkers een krachtige uitstraling te geven.

Te goed verstopt

Hoewel het een ervaring is voor jong en oud, hebben veel mensen de film gemist. Nadelig is namelijk dat de film nog enkel beschikbaar is op Apple TV. Nochtans is de film erg goed ontvangen en was zelfs genomineerd voor een Oscar voor Beste Animatiefilm, net zoals de eerdere drie films van Cartoon Saloon: The Secret of Kells (2009), Song of the Sea (2014) en The Breadwinner (2017). Door deze opvolgende prestaties is er een grote kans dat Cartoon Saloon doorgaat met het maken van originele artistieke films. Het is nog afwachten met wat voor productie ze zich de komende tijd gaan bezighouden, wat zeker iets is om naar uit te kijken. Een groot deel van de visueel aantrekkelijke beelden is samengebracht in een volmaakt boek: The Art of Wolfwalkers. Het bevat een complete beschrijving van zowel inhoudelijke als visuele aspecten, geïllustreerd met originele beelden van het productieproces. Het blijkt wel dat Wolfwalkers zeker andere animatiefilms overstijgt met zijn unieke artistieke stijl.

Wolfwalkers is nu te zien via Apple TV en vanaf 5 juni in bioscopen.