Miss Congeniality

recensie: Miss Congeniality

“Never Mess With An Agent In A Dress”, zo luidt een van de taglines van deze film. En zo is het! Met Gracie Hart (Sandra Bullock) valt niet te spotten. Gracie is een FBI-agente, of eigenlijk moet ik “agent” zeggen. Gracie gedraagt zich namelijk allerminst als een vrouw. Ze loopt erbij als een lesbische milieuactiviste, zuipt, rookt en lost haar problemen met de vuist op. Maar laten we nou wel wezen; op een ordinaire Sandra Bullock zitten we echt niet te wachten. Wij willen een lieve schattige en charmante Sandra – daarvoor gaan we toch naar deze film…

Wanneer er bij de Missverkiezing van Amerika dreigementen binnen komen van de terrorist “Citizen” wordt de FBI opgetrommeld om deze zaak te gaan onderzoeken. Tot grote ontsteltenis van Gracie moet zij undercover, als deelneemster, de zaak onderzoeken. Om Gracie toch nog een beetje fatsoenlijk voor de dag te brengen, wordt de hulp ingeroepen van een uitgerangeerde homofiele mode- en cosmeticakenner genaamd Victor Melling (Michael Caine.) Victor heeft er niet veel vertrouwen dat er van deze “Dirty Harriet” nog iets te maken valt. Maar gelukkig valt er met wat make-up en mooie kleding heel wat te verbergen. Na een flinke metamorfose hebben we onze eigen lieve Sandra weer terug! Althans esthetisch gezien; voor de rest blijft ze zo recalcitrant als de pest. Onder het mom van “jullie kotsen het toch weer uit” leert Gracie de andere meisjes pizza’s eten en de geneugten van de alcohol.

~

Op het pad naar de finale blijkt Gracie toch meer vrouw te zijn, maar dat was voor ons aan het begin van de film allang duidelijk. Op jacht naar de terrorist gebeuren er hier en daar nog wat grappige dingen, Sandra maakt wat cliché-opmerkingen en dat was het dan wat betreft Miss Congeniality.
Echt slecht kan ik Miss Congeniality niet noemen. De grappen zijn weliswaar zo afgezaagd als het maar kan, maar brengen nog wel een glimlachje teweeg. Dit is zo’n film waar je je prima mee kunt vermaken, maar nooit weer aan terug zult denken. Sandra Bullock is best grappig ofschoon het haar niet goed afgaat een onbeholpen wijf te spelen. Haar knorrende lachje is misschien wel het enige wat mij van deze film zal bijblijven. Michael Caine heeft een leuke rol en had wel wat meer aandacht mogen krijgen.

Sandra Bullock was zelf een van de producers. Jammer genoeg heeft ze in die rol tot nu toe niet meer dan zeer middelmatige dingen laten zien (Hope Floats, Gun Shy). Het lijkt erop dat Bullock gewoon voor de camera moet staan in plaats van zich te bemoeien met andere facetten van de filmindustrie.