We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Humor, angst en Mohammed
In de foyer van Frascati is, naar aanleiding van de actuele cartoonrellen, een discussie gaande over humor en het islamitische geloof. Hierna gaat in zaal 2 Zoeken naar Mohammed van start. Het stuk is het eerste deel van een vijfluik dat acteur Sabri Saad El Hamus de komende drie jaar wil realiseren, waarin de vijf zuilen van de islam aan bod komen. De eerste zuil van de islam, de Shahada, gebiedt dat iedere moslim Allah eerbiedigt als zijn enige god en Mohammed als zijn enige profeet. Bij zo’n aankondiging verwacht je een heel serieus stuk, maar niets is minder waar.
~
Koud
Zoeken naar Mohammed zit vol met dit soort absurdistische wendingen. Sabri vertelt aan de serveerster dat toen hij nog in Egypte woonde zijn beeld van het Westen gebaseerd was op de film Saturday Night Fever; toen hij hier kwam had hij het erg koud in zijn witte John Travolta-pak. Even later danst hij, gekleed in zijn Travolta-outfit, met de serveerster op de muziek van de film.
Angst
~
Kaarslicht
Zoeken naar Mohammed is een verrassende en humoristische voorstelling, waarbij het spel van alledrie de acteurs erg sterk en naturel is. De titel schept de verwachting dat je als leek meer te weten komt over Mohammed. Bij sprookjesachtig kaarslicht vertelt Sabri over Mohammed en zijn vrouwen, maar veel meer dan dat de profeet van vrouwen hield kom je niet te weten, en dat is jammer. Het is interessant om te zien hoe de thematiek zich in de volgende vier voorstellingen van het vijfluik zal ontwikkelen. Hopelijk zal het dan minder gaan over de actualiteit en (nog) meer over Sabri Saad El Hamus’ persoonlijke verhaal.
Zoeken naar Mohammed is te zien tot en met 8 mei 2006. Kijk hier voor een uitgebreide speellijst.
Zoeken naar Mohammed (Theatergroep Maqam Lamaqul & Productiehuis Frascati)
Artiest: Theatergroep Maqam Lamaqul & Productiehuis FrascatiGezien op donderdag 09 februari 2006 in Theater Frascati, Amsterdam
Misschien ook iets voor u
Oh zomerse klanken, red mij alstublieft!
.
~
Donna’s vrinden
Op Slow Killer kregen ze hulp van onder andere de Franse producent en muzikant Bertrand Burgalat en The Orbs Thomas Fehlmann. Burgalat werkte eerder al samen met Depeche Mode, Air en zelfs Michel Houellebecq. Het album is dan ook gevuld met Air-achtige songs, die het wat mij betreft meer moeten hebben van de instrumentale omlijsting dan van de zanglijnen en teksten. Nu wordt bij een rustig golvende band als deze tekst en zang al gauw ondergeschikt gemaakt aan de laidback loungemuziek die we krijgen voorgeschoteld. Er is er hier alles aan gedaan om de luisteraar in een ontspannen blijmoedige stemming te krijgen. De leden van Donna Regina weten wat ze willen en dat is ook te horen. Met vakmanschap is een geloofwaardig album in elkaar getimmerd.
Zing-zeg-gefluister
~
Baadt het niet…
Samengevat klinken de nummers op Slow Killer afgerond en compleet. In elk nummer een mooie opbouw, aangevuld met prachtige samples. Oh, was het niet voor haar stem, dan zou dit album mij zo uit de donkere winter naar de zomer kunnen sleuren.
Donna Regina
Album: Slow KillerMisschien ook iets voor u
Een merkwaardig figuur, die Boon
.
In één band vinden we de halve pulproman De liefde van Annie Mols (1959), de – volgens Boon mislukte – zedennovelle Het nieuwe onkruid (1964) en de uitgebreid herschreven versie Als het onkruid bloeit (1972). Het is overigens pas de tweede uitgave in de vierentwintig-delige serie. Het speciale aan De liefde van Annie Mols – dat uitkwam onder het pseudoniem Lew Waitmas – is dat de roman het resultaat is van broodschrijverij. In het weekblad De Vlam verscheen het verhaal als een achttien-delige feuilleton. “In tien dagen getrommeld op de schrijfmachine en dan naar de krant die het als feuilleton publiceert”, zei Boon hier over.
Boon zal de zaken zoals altijd wat chargeren, maar de roman is inderdaad een proeve van sentimentele literatuur met een haast niet te verkroppen happy end. Het verhaal handelt over de nylonkousenfabrikant Philip van Dongen die een verboden liefde in zich voelt branden voor de betoverende scholiere Annie Mols. Hiermee is hij uiterst chantabel, waarvan Annies vriendinnetje Liesje Winters en diens halfcriminele vrienden gebruik pogen te maken.
~
Thematiek
De thematiek van de decadente, illusieloze jeugd die liever hele nachten in een rokerig hol al whisky drinkend voor de jukebox schuifelt dan hard te werken of studeren, komt op een persoonlijkere wijze terug in Het nieuwe onkruid. De naamloze ikpersoon – in veel gelijkend op Boon zelf – komt via zijn treinvriendinnetje Tania (voortbordurend op het personage Annie Mols) en via de vriendenclub van zijn zoon in aanraking met die jeugd. Hij vat sympathie op voor hun verzet tegen de burgerlijke moraal, tegen de verstikkende greep van de maatschappij. Toch maakt hij zich zorgen over hun nihilisme en ongebreidelde hedonisme. Als oudere jongere beweegt de hoofdpersoon zich al observerend tussen de jongelui. Steeds meer onder de indruk van die prachtige meisjeslichamen die zo zonder scrupules hem het hof maken. Met wroeging denkt hij aan zijn lieve vrouw, die onwetend thuis zit.
Achteraf oordeelde Boon het boek als niet geslaagd. Het was té autobiografisch, waardoor de te schetsen jeugdproblematiek niet goed uit de verf komt. In de tweede versie, de roman Als het onkruid bloeit, reflecteert de verteller hierop in cursieve terzijdes. Hij benadrukt dat veel van het beschrevene ditmaal aan fantasie is ontsproten.
Expliciet
Als het onkruid bloeit is veel verbitterder van toon dan zijn voorganger en de gebeurtenissen en personages zijn veel grotesker. Ten eerste is het taalgebruik in deze roman opvallend expliciet. Vervolgens heeft elk meisje een dermate kort kleedje aan, dat – wanneer het toevallig wat opkruipt – al snel het rafelige broekje daaronder te zien is, waarlangs zonder uitzondering enkele haartjes priemen. De meisjes stellen zich beschikbaar aan elke jongen of oudere man die toevallig lust heeft. Zo bezien is het niet verbazingwekkend dat Boon in dezelfde periode de pornografische satire Mieke Maaike’s obscene jeugd voltooide. Naast deze losbandigheid duwt menigeen elkaar spuitjes in de aderen en worden dertien-jarigen tamelijk nonchalant aangerand door bij voorbeeld de sadistische tekenleraar meneer Derek. Ook heeft hoofdpersonage meneerke Boin uiterst curieuze relaties met de vriendinnetjes van zijn zoon Jan. Op een gegeven moment lijkt deze alsmaar merkwaardiger wordende roman te ontsporen. Culminerend in een slot dat in een paar alinea’s alle rampspoed over de lezer uitstort. In Als het onkruid bloeit speelt Boon een gewaagd autobiografisch spel. In het voorwoord merkt hij op dat zijn vrouw Jeanneke in de roman Els genoemd wordt.
Het is een vaker terugkerend gegrap met fictie en werkelijkheid. Normaal uiterst vermakelijk, maar in een heftig boek als dit lijkt het allemaal wat ongepast. Na het lezen van deze ‘onkruidromans’ besef je eens te meer wat voor een merkwaardig figuur de in 1979 – zeven jaar na verschijning van Als het onkruid bloeit – overleden auteur was. Uiterst getalenteerd en even eigenzinnig, steeds maar blijk gevend van zijn discutabele obsessie voor jonge meisjes, op onnavolgbare wijze zijn eigen biografie in zijn werk vermengend en eeuwig provocerend zonder onsympathiek te worden. Hoofdschuddend sla je deel 14 dicht om vervolgens de volgende uitgave van Boons Verzameld Werk gretig op te pakken: binnenkort deel 4 (De atoombom en het mannetje met den bolhoed / Mijn kleine oorlog).
Prijs: 22.95
Bladzijden: 928
ISBN: 9789029563062
Misschien ook iets voor u
Vlamingen met Amerikaanse dromen
Laat ik het meteen maar vertellen: Jan van Loy heeft mij bekeerd. Ik las nooit fictie – of half. Als ik al begon, verloor ik na een paar honderd pagina’s interesse. Alleen non-fictie kon mij bekoren: doorgaans saaie historische beschouwingen en politieke, maatschappelijke en culturele polemieken sierden mijn nachtkastje. Maar nu, na het lezen van Alfa Amerika, is dat allemaal anders. Alleen dat al beschouw ik als een prestatie van formaat.
Vanaf pagina één had de Belgische auteur Jan van Loy me te pakken. Dat hij me boeide kwam vooral door de vorm; ik verwachtte een bedacht geheel, maar Van Loy trakteerde me op het eerste gezicht toch op non-fictie. Sterker nog: de beste non-fictie die ik sinds tijden had gelezen. Van Loy schrijft in een vorm en een stijl waar veel historici, sociologen, filosofen en andere chroniqueurs van de werkelijkheid een puntje aan kunnen zuigen. Hij heeft weliswaar als voordeel dat hij zich niet aan de werkelijkheid hoeft te houden – deze reportages en historische opstellen komen uit Van Loys duim – maar feit blijft dat hij met de middelen van echte reportageschrijvers een levend en spannend verleden weet op te roepen. Alfa Amerika sprankelt, kriebelt, overtuigt en doet verlangen naar meer.
Wolkenkrabber
~
De auteur, die voor zijn boek Bankvlees de Debuutprijs Vlaanderen 2005 ontving, opent meteen overdonderend met het intrigerende verhaal Manhatten on the left bank. Deze eerste en beste van vier verhalen over Vlamingen met Amerikaanse dromen speelt in de eerste helft van de twintigste eeuw, en verhaalt over een jongen die naar Amerika trekt om op Wallstreet zijn talent te ontdekken. Pierre Verbeeck wordt daar de rijkste beursspeculant ter wereld, en veroorzaakt – volgens de beschuldigende kranten althans – eigenhandig de beurskrach van 1929.
Gedwongen keert hij terug naar het door hem zo verfoeide kleine, bekrompen en achterlijke België. Daar wordt hij bevestigd in de afkeer van zijn geboorteland. Op de linker Scheldeoever, de onbebouwde kant van Antwerpen, bouwt hij een ‘Manhatten’, een stadsuitbreiding met ondermeer de hoogste wolkenkrabber ter wereld. Tot zijn onbegrip wilde geen enkele Belg wonen in die ‘Neustadt’. Alleen uit Duitsland gevluchte joden trekken er naar toe, wat tijdens de Duitse bezetting tot een bijna natuurlijke getto leidde.
Dit fantastische leven wordt door Van Loy op overtuigende wijze beschreven. Met gefingeerde brieven, krantenartikelen en interviews met oude familieleden weet hij een treffend historisch beeld te schetsen – ook al is het allemaal bedacht.
Verschillende vormen
Na het eerste, goed geannoteerde en overtuigend vormgegeven verhaal volgen nog drie andere zogenaamde non-fictie verhalen. Allen in een andere vorm; rockster Eddie Eijkelboom vertelt zijn hilarische verhaal over The Jet-Cats rechtstreeks in een interview, en het leven van politieman en scriptschrijver Johnny Vanhees komt via zijn dagboek tot de lezer. Alleen Pornologie, het vierde en laatste verhaal, is minder vormvast. Dit lijkt door Van Loys aanhalen van gedachten in eerste instantie meer dan het voorgaande op ’tradtionele’ literatuur. In de tweede helft van dit verhaal, als de schijnwerper wordt verplaatst van tv magnaat Christian Michiels naar gefrustreerde vader André Thijs, wordt echter weer de vertrouwde non-fictie-vorm van het eerste verhaal uit de kast gehaald. Politieverhoren, krantenberichten en interviews vormen dan weer de bronnen van Van Loy.
Ieder verhaal uit Alfa Amerika vervulde me tijdens het lezen met respect en bewondering; Van Loys schrijven is knap en verzorgd, maar het is vooral de vorm die verrast. Meteen na Alfa Amerika stortte ik me op een Nederlander met Amerikaanse dromen: Arnon Grunberg, wiens Blauwe maandagen evenzo snel van het nachtkastje verdween als Alfa Amerika – en niet omdat ik de interesse verloor. Ik lees weer fictie, met dank aan Jan van Loy.
Alfa Amerika is genomineerd voor De Gouden Uil 2006
Prijs: 18,50
Bladzijden: 382
ISBN: 9046800091
Misschien ook iets voor u
The likeable rogue
/ 0 Reactiesdoor: Martijn Boven0 Sterren“If I have any genius,” aldus Errol Flynn, “it’s a genius for living.” En inderdaad, het leven van deze bekende Australische acteur verschilde niet zo heel veel van dat van de personages die hij speelde, al was het bij tijden aanmerkelijk minder glamoureus. Flynn was een avontuurlijk en ietwat tragisch figuur die het tot een filmster van allure schopte. Een echt groots acteur kan hij echter niet genoemd worden, daarvoor zijn de rollen die hij speelde te eenduidig en te weinig diepgaand. Onlangs bracht Warner zeven van zijn films uit in de Errol Flynn Collection.
~
Het Amerikaanse studiosysteem
De jaren dertig vormden het begin van de hoogtijdagen van het Amerikaanse studiosysteem dat pas rond 1970 ontmanteld werd. Hoewel vele acteurs zich in een grote populariteit mochten verheugen en daardoor veel roem en aanzien verkregen, waren ze in feite de speelbal van de studio waarbij ze een contract hadden. De studio kon naar eigen believen besluiten in welke films de acteurs werden ingezet en elke zes maanden had de studio (en niet de acteur) de mogelijkheid om het zevenjarige contract van een acteur ofwel te verlengen ofwel te beëindigen. Flynn hield zich lang staande in dit systeem, hoewel hij vaak conflicten had met Jack Warner, zijn werkgever. Zo schijnt het volgende gesprekje geregeld te hebben plaatsgevonden:
Flynn: “I wanna have a raise”
Warner: “You can’t have it.”
Flynn: “Well, then I’m not coming to work tomorrow.”
Uiteraard bleef Flynn gewoon op zijn werk komen, alhoewel hij het filmproces af en toe behoorlijk kon vertragen. Verder waren acteurs als Flynn wel zo belangrijk dat ze niet zomaar gepasseerd kon worden. Zo werd de titel van de film over koningin Elizabeth na veel gedoe uiteindelijk veranderd in The Private Lives of Elizabeth and Essex (1939), zodat beide hoofdrolspelers (Bette Davis als Elizabeth en Errol Flynn als Essex) in de filmtitel terug zouden komen. Hoewel er rekening werd gehouden met acteurs moest Bette Davis toch maar opdraven, ondanks het feit de ze de rol eigenlijk helemaal niet wilde. Bovendien vond ze Flynn een oppervlakkige acteur en mocht ze hem totaal niet. Desondanks is er overduidelijk sprake van chemie tussen de twee acteurs en werkt de combinatie tussen hun beiden verassend goed.
De rechtszaak
Errol Flynn had eigenlijk schrijver willen worden, maar zijn romans – zoals Beam Ends (1937) en Showdown (1946) – hadden nooit veel succes. Door zijn geheime ambitie bezag hij zijn succes als acteur met gemengde gevoelens. “Always the same song: give him a horse, give him a sword and Errol does it”, zoals hij het zelf ooit stelde. Dit werd nog versterkt door een tragisch voorval dat diepe sporen heeft nagelaten in het leven van Flynn. In 1942 werd Flynn beschuldigd van het verkrachten van twee minderjarige meisjes, Betty Hansen en Peggy LaRue Satterlee. In de rechtszaak werd hij echter vrijgesproken. Hoewel het zijn carrière nauwelijks schaadde, voelde Flynn zich voor de hele wereld te kijk gezet. Hij vertelt hierover:
~
Technicolor
In deze collectie zijn vrijwel alle belangrijke films uit Flynns carrière opgenomen, alleen Gentleman Jim (1942) en Adventures of Don Juan (1948) ontbreken eigenlijk. De collectie is uitgebreid met een interessante documentaire over het veelbewogen leven van de acteur. Verder staan er een groot aantal extra’s op de dvd’s, waaronder het steeds terugkerende Warner: A Night at the Movies, waarin een poging gedaan wordt de ervaring op te roepen van een bioscoopbezoek in de jaren dertig. Er is ook nog een aantal andere documentaires toegevoegd, zoals Glorious Technicolor, over de revolutie die technicolor teweegbracht en die voor een groot deel te danken was aan de Flynnfilm The Adventures of Robin Hood. Verder krijgen epigonen als Leonard Maltin de kans om vrijwel elke film van Flynn uitgebreid de hemel in te prijzen. Als je daar op af moet gaan zijn al deze films onmisbare meesterwerken die de geschiedenis van de film voor eeuwig veranderd hebben. Helaas is de praktijk weerbarstiger en zijn de films toch vooral typische vertegenwoordigers van
~
Errol Flynn Collection (Warner, 8 dvd’s)
Captain Blood (1935)
The Adventures of Robin Hood (1938)
Dodge City (1939)
The Private Lives of Elizabeth and Essex (1939)
The Sea Hawk (1940)
Dive Bomber (1941)
They Died With Their Boots On (1941)
The Adventures of Errol Flynn (2005, documentaire)
The likeable rogue: Errol Flynn Collection
Regie: Diverse regisseursJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Onmogelijke en onontkoombare liefde
Met een Gouden Leeuw in Venetië, vier Golden Globes en acht Oscarnominaties op zak is het bijna onmogelijk om nog nooit van Brokeback Mountain gehoord te hebben. En dan ken je ook het label dat er zo vaak opgeplakt wordt: gay western. Onterecht: de homoseksualiteit lijkt een bijzaak en revolvers of shoot-outs schitteren in afwezigheid. Nee, de nieuwe film van regisseur Ang Lee (Hulk, Crouching Tiger, Hidden Dragon, Sense and Sensibility) is eerder een klassiek liefdesdrama. Een universeel verhaal over verlangen, frustratie en verdrongen hartstocht.
~
Etiketje
Juist het etiketje van gay western heeft al voor de film in de bioscoop kwam een paar problemen opgeleverd. Zo lag het scenario, gebaseerd op het korte verhaal waar Annie Proulx de O. Henry Prize voor kreeg, al acht jaar te verstoffen op de plank: voor Hollywood was de film over twee homoseksuele cowboys iets te gewaagd. Na de release werd Brokeback Mountain uit angst voor de seksscènes verbannen uit een aantal Amerikaanse bioscopen.
~
Wanhoop
Het is te makkelijk om dat alleen af te schuiven op de verwachtingen. Jake Gyllenhaal en vooral Heath Ledger maken de spanning en de wanhoop in elke scène voelbaar. Juist hun verlangen om de twee werelden waarin ze leven te combineren, levert strijd op. Het gaat dus niet om de seksscènes, het gaat om het spel van aantrekken en afstoten. Het gaat om een onmogelijke, maar onontkoombare liefde. Het zijn die thema’s, gecombineerd met sterk acteerwerk en de beelden van de overweldigende natuur, die Brokeback Mountain universeel en hartverscheurend mooi maken.
Brokeback Mountain
Regie: Ang LeeJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Daar zijn de Vlamingen!
/ 0 Reactiesdoor: Jan Auke Brink, Diana van der Sluis0 SterrenDe tijden waarin wij het slechts met zotteke Urbanus moesten doen, zijn definitief voorbij. Het Vlamingen-virus is sinds enkele jaren losgebarsten in cabaretland. 8WEEKLY biedt een overzicht van Belgische grappenmakers in de Nederlandse theaters.
~
Wat het verschil is tussen het Vlaamse en het Nederlandse cabaret is op het eerste gezicht moeilijk te zeggen. Immers; zoveel cabaretiers, zoveel stijlen, ook in België. Natuurlijk is daar in de eerste plaats het accent en hier een daar het typische Vlaamse woord. Daarnaast is het Vlaams cabaret vaak wat absurder en fantasievoller. Hoe het ook zij: het Vlaams vermaak is een hit en nu de Vlamingen ook nog om de haverklap een prijs winnen op ‘onze’ festivals, wordt het tijd om de leukste Belgen in de spotlights te zetten. Daarom de beste, leukste, nieuwste en opvallendste Vlaamse comedians op een rijtje.
Wim Helsen
De absolute teddybeer van dit moment. Helsen wordt bejubeld en geroemd en is graag gezien in de Nederlandse theaters. In 2002 werd hij tweede op het Leids Cabaret Festival, vervolgens vierde hij successen met Heden Soup! en vorig jaar ging zijn tweede avondvullende show Bij mij zijt ge veilig in première. De charismatische Helsen lijkt heel aaibaar, maar kan als contrast ook aardig grof uit de hoek komen. Zijn voorstelling is vooral absurdistisch met mooie vertellingen en bizarre uitschieters.
www.helsen-williams.be
Kamagurka
Over absurdistisch gesproken. Als er een man is waarop dit begrip van toepassing is, is het Luc Zeebroek, beter bekend als Kamagurka, wel. Hoewel de meeste mensen hem kennen als striptekenaar, betreedt deze wereldvreemdeling ook regelmatig het podium. In 2004 toerde Kamagurka zelfs samen met Jules Deelder door Nederland en België. Hij mag dan geen cabaretier zijn, hij weet in ieder geval zijn publiek aan het lachen te maken, hoe flauw hij soms ook is. Momenteel toert hij met zijn show Ontoerekening langs de Nederlandse theaters.
www.kamagurka.com
Wouter Deprez
Vanavond, 16 februari, gaat zijn programma WAR in première. De Belgische belofte van dit moment behaalde in 2004 een gedeelde eerste plaats (samen met Dames voor na vieren) bij het Amsterdams Kleinkunst Festival. Belgische critici spreken over hem als een begenadigd verteller met een grote fantasie.
www.wouterdeprez.be
Kommil Foo
De broers Raf en Mich Walschaerts staan al sinds eind jaren tachtig als Kommil Foo op de planken. Met tv-optredens in het programma Morgen Maandag verkreeg het duo Vlaamse bekendheid. Een jarenlange succesperiode volgde, en die lijkt nog lang niet voorbij. Met het programma Spaak wonnen de broers vorig jaar de Poelifinario, de Nederlandse prijs voor het indrukwekkendste cabaretprogramma. Volgens de jury is Spaak het beste programma van Kommil Foo, waarin muziek, toneel en cabaret succesvol worden gemengd tot totaaltheater.
www.kommilfoo.be
Gino Sancti
Ook deze twee Belgen namen de nodige Nederlandse prijzen mee naar Vlaanderen. Met het succesprogramma Niet op de openbare weg strooien wonnen Han Coucke en Frank van Erum in 2002 het Cabareteske Festival en het Amsterdams Kleinkunst Festival. Op beide festivals kregen ze de juryprijs én de publieksprijs. In hun nieuwste voorstelling Après-ski is het befaamde Vlaamse absurdisme weer volop aanwezig. In liedjes en sketches schotelen de twee het publiek een Romeo en Julia in de sneeuw voor, met snowboarders en skiërs als de strijdende families.
www.ginosancti.be
Neveneffecten
En alweer een Vlaamse winnaar van een Nederlands festival. Jaar: 2003, plaats: Groningen, winnaars: de neven Jonas Geirnaert en Lieven Scheire, aangevuld met Koen De Poorter en Jelle De Beule. De stijl van Neveneffecten wordt vaak vergeleken met die van Monty Python. Zo won het viertal het Groninger Cabaret Studenten Festival met een programma samengesteld rond de meest waanzinnige wereldkampioenschappen: WK Doen alsof er niks aan de hand is, WK op twee benen staan, enzovoorts. Momenteel toert de club met de voorstelling Zinloos geweldig langs de Belgische en Nederlandse theaters. De Belgische cabaretsite Wittenond: “De vier neven brengen gewoonweg pretentieloze huis-, tuin- en keukenabsurdititeiten. Vanuit dagdaaglijkse herkenbare situaties slepen ze je voorzichtig hun wonderlijke wereld in. Geen ontoegankelijke, hoogdravende humor (waarvoor u zeer lang dient gestudeerd te hebben) maar verantwoord, lollig vermaak voor jong en oud.”
www.neveneffecten.be
Meer Belgen op 8WEEKLY
Op 8WEEKLY hebben we in het verleden al meer aandacht besteed aan Belgisch talent. Zo zagen we vorig jaar Begijn Le Bleu Cameretten op overtuigende wijze winnen. Volgens de jury is hij “geen typetje, maar een karakter, subtiel en gedoseerd. Hij is een vertegenwoordiger van het Vlaamse cabaret-absurdisme, die onderstreept dat die bron nog lang niet is opgedroogd.” Ook vorig jaar zagen we op Hard Gelach de Britse Belg Agnew, die in 2003 het Leids Cabaret Festival won. Hij valt vooral op door zijn hoge tempo van spreken, en zijn hilarische imitaties van ondermeer Stevie Wonder. Tot slot interviewden we in 2004 de grappenmakers van MANMANMAN, die dat jaar bijkans alle Nederlandse festivals afstroopten. Ze waren van het begin af aan meer op de Nederlandse festivalpodia te zien, dan in België: “Eigenlijk waren dat voor ons try-outs van onze liedjes en sketches. In Vlaanderen hebben we bijna geen podia om ruw materiaal uit te testen, dus hop! naar Nederland.”
Vlaams cabaret in Nederland
Misschien ook iets voor u
Nieuwe dvd’s
.
King Kong Production Diaries
(Michael Pellerin, 2005 • Universal)
~
She Hate Me
(Spike Lee, 2005 • A-Film)
~
Eros
(Michaelangelo Antonioni, Steven Soderbergh, Kar-wai Wong, 2004 • Total Film)
Als een soort eerbetoon aan Antonioni organiseerden een paar producenten een project waarin twee jongere filmmakers ieder een korte film mochten maken, die samen met een korte film van de voormalige maestro als een drieluik vertoond werd. Het overkoepelende thema was erotiek. Zulke initiatieven worden zelden tot een goed einde gebracht, en zo verging het het drieluik Eros ook. Het is niet voor niets dat voor de dvd-uitgave Antonioni’s film vooraan in plaats van achteraan (zoals in de originele bioscoopversie) is geplaatst: de anticlimax zou anders te groot zijn. Nu is de beste van de drie films voor het laatst bewaard – een logische keuze. Antonioni bewijst met The Dangerous Thread of Things namelijk alleen maar hoe ver hij van zijn publiek verwijderd is: het is een volstrekt ontoegankelijk, hopeloos pretentieus werkje met lachwekkend slechte acteerprestaties. Soderbergh brengt het er met zijn dodelijk saaie Equilibrium niet beter vanaf: zijn aflevering is een formalistisch experiment met twee acteurs die de aandacht niet van een zwak scenario af kunnen lijden. Wong levert de beste film af: zijn The Hand is een schitterend vormgegeven, sensueel portret van de ingehouden romance van een luxe hoer (Li Gong) en haar kleermaker (Chen Chang). De diep melancholieke sfeer die de magistrale beelden van Christopher Doyle, Wongs fraaie vertelling en de overtuigende prestaties van de twee topacteurs in de hoofdrollen opwekken, maakt van The Hand de enige episode die de moeite waard is. De dvd bevat geen noemenswaardige extra’s. (Paul Caspers)
King Kong Production Diaries // She Hate Me // Eros
Regie: diverseJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Onbekende tekenaars, bekende series
Wat is, behalve het feit dat ze beide door Dupuis zijn uitgegeven, de overeenkomst tussen de nieuwe Quintett en de nieuwe Robbedoes? Nou, beide moeten hoge verwachtingen zien waar te maken en bovendien zijn ze allebei door nieuwe tekenaars verzorgd. Jazeker, hoge verwachtingen én nieuwe tekenaars, dat is een rare combinatie. Normaalgesproken krijgt een nieuwe tekenaar namelijk rustig de kans om zich aan het publiek voor te stellen, maar nu moeten alletwee de tekenaars meteen goed presteren, want ze vertegenwoordigen goede series…
Een verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot: Versteende Reuzen
~
Lekker verfrissend
Het tekenwerk van de in Nederland onbekende Yoann is prima verzorgd, en doet vagelijk aan het werk van Manu Larcenet denken. Met zijn verfrissende stijl maakt hij een mooie entree bij het Nederlandse strippubliek, en wellicht wordt er bij succes van dit album wat van zijn Franse werk vertaald. Hij zet de personages herkenbaar neer, maar drukt ook zijn eigen stempel op dit album, iets wat we aan hun covers te zien vermoedelijk ook van de andere one-shot tekenaars kunnen gaan verwachten. Die persoonlijke stijl lijkt echter niet helemaal spontaan te zijn ontstaan, op het internet zijn namelijk pagina’s van Yoann te zien die veel meer in de oorspronkelijke Robbedoesstijl zijn getekend. Wat precies de reden van de aanpassing is geweest, is niet helemaal duidelijk maar een ding moge wel helder zijn: een tekenaar vervangt niet zomaar zijn al helemaal geïnkte en ingekleurde pagina’s.
Zeker een aanrader
Deze Robbedoes nieuwe stijl is wellicht niet geschikt voor lezers die vooral van heel serieuze of ingewikkelde verhalen houden, maar voor liefhebbers van de originele Robbedoesalbums of van gewoon lekker vermakelijke strips is dit album absoluut niet te versmaden. Yoann en Vehlmann leveren een flitsend en verfrissend pareltje af, en zorgen dat de naam Robbedoes weer wat charme krijgt. Met een beetje geluk geldt dat ook voor de andere, nog te verschijnen one-shots.
Quintett 3: Het verhaal van Elias Cohen
~
Franz?
De tekeningen van dit deel zijn verzorgd door Cuzor, die evenals de tekenaar van het nieuwe Robbedoesalbum in Nederland vrij onbekend is. Zijn tekenwerk doet, afgezien van de uitwerking van de gezichten, sterk aan dat van Franz denken, de onlangs overleden tekenaar van Jugurtha. Vooral het kleurgebruik en de diverse landschappen lijken zo uit een van diens albums te zijn weggelopen, en doordat Cuzor qua personages wél een eigen stijl heeft, is die vergelijking alleen maar positief te noemen, Franz was namelijk niet de minste. Gek genoeg ziet zijn kleine plaatje op de kaft er slechter uit dan het werk in het album, iets wat eerder andersom te verwachten is.
Meer van hetzelfde
Deze Quintett is eigenlijk meer van hetzelfde, maar als je de andere delen wist te waarderen is daar natuurlijk niks mis mee. Giroud doet op de laatste pagina weer een aantal mysterieuze uitspraken omtrent de diverse personages, dus hij mag zijn best gaan doen voor deel vijf, want het wordt moeilijk om de verwachtingen die hij zelf wekt waar te maken.
Een verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot: Versteende Reuzen • Scenario: Vehlmann • Tekeningen: Yoann • Uitgever: Dupuis • Prijs: € 7.50 (Kleur, softcover) • 62 bladzijden • ISBN: 90 314 2773 X
Quintett deel drie: Het verhaal van Elias Cohen • Scenario: Frank Giroud • Tekeningen: Steve Cuzor • Uitgever: Dupuis • Prijs: € 7.50 (Kleur, softcover ) • 64 bladzijden • ISBN: 90 314 2748 9
Misschien ook iets voor u
Mystiek tuinieren met C.O. Jellema
Als dichter en essayist bereikte de germanist en theoloog C.O. Jellema (1936-2003) een plaats in de subtop van de Nederlandse letteren. In zijn Verzameld Werk is alles opgenomen wat hij zelf voor de eeuwigheid bestemde, wat wil zeggen dat een aantal gedichten afviel. Een stuk of zeshonderd gedichten bleven over, waaronder een groot aantal sonnetten. Daarin veel heimwee, natuur, verlangen en weemoed, in navolging van grote Duitse voorbeelden als Hölderlin, die ook in het al even onvolledige deeltje essays uitgebreid aan bod komt.
Moeizaam – daarmee zou je werk en naar verluidt ook leven van Jellema in één woord kunnen samenvatten. Hij debuteerde in het poëtisch godvergeten jaar 1961, te laat voor de storm die de Vijftigers ontketenden, en dan ook nog zwaar onder invloed van Achterberg. Het zijn fijnzinnige verzen waarmee hij de boekwinkels bestookte. Ze moeten toen al ouderwetsig hebben geklonken, met hun tederheid die uit ‘de avondvensters van een keuken’ naar buiten straalt, hun vormvastheid en natuurlyriek.
~
Kenmerkend voor de poëzie van Jellema is de voortdurende reflectie op leven, persoon en het gedicht zelf. De dichter die zijn kunst gebruikt in de relatie tot de hem omringende wereld.
Even verderop de wat mismoedige constatering, dat het bij een schamel pogen blijven moet:
Pas in de laatste twee bundels, gedeeltelijk postuum, laat Jellema de strakke vorm weer een beetje los, en gaat zijn bevrijde poëzie weer wat leven – hoewel ook dat weer met alle mitsen en maren omkleed. Zijn late poëzie wordt het aansprekendst gevangen in het beeld van de dichter die als tuinier de natuur slechts benadert.
Kwellende bedachtzaamheid
Eenzelfde omzichtigheid spreekt uit het proza, dat in een wat dunner deeltje is bijgevoegd. Het valt grofweg uiteen in beschouwingen over literatuur, en persoonlijke ontboezemingen van meest weemoedige aard, waar de liefhebbers van subtiele overpeinzingen op een fundament van smalle eruditie van zullen smullen.
De stukken over poëzie werpen niet echt een nieuw licht op het eigen werk, bevestigen eerder wat we zelf al uit de verzen konden opmaken. Jellema was vóór alles een bewonderaar, die als hij over zijn helden moet schrijven een enorme belezenheid tentoonspreidt en allerlei dwarsverbanden legt, waar de lezer die wat minder thuis is in vooral de Duitstalige laat-romantiek nooit of slechts met moeite op zou zijn gekomen. Veel Hölderlin natuurlijk, maar ook iemand als Trakl.
Ook in zijn proza heeft Jellema grote moeite om zich helder en eenduidig uit te drukken, en hult hij zich in nevels van woorden zonder tot de aard van de zaak te geraken:
Hier zou eventueel misschien mogelijkerwijze kunnen staan dat iemand die een gedicht schrijft daar bewust of onbewust iets van zichzelf in stopt, maar zèg dat dan. Die enorme en op den duur dodelijk vermoeiende omslachtigheid maakt het lezen van de beschouwingen langzaam maar zeer zeker tot een kwelling. Nam hij tenminste één keer stelling, kon je hem ergens op een mening over wat dan ook betrappen, positief of negatief of voor mijn part neutraal, dan scheelde dat alweer, maar je kunt wel aan het quoten blijven zonder dat je ook maar één stap verder komt en uiteindelijk onherroepelijk verzinkt in een verstikkende, naar zichzelf verwijzende redundantie:
Helemaal bont wordt het, als de auteur zich al taalspelend mee laat slepen op de modderige golven van de spiritualiteit. Als een incarnatie van de inmiddels godzijdank vergeten Gary Zukav en zijn dansende wollige meesters, verhaspelt hij middeleeuwse mystiek met moderne wetenschap, waar hij overduidelijk geen moer van begreep. Uiteindelijk strandt hij dan bij God, en dan niet die lekker duidelijke God van Bijbel en Calvijn, maar een soort Kuitertiaanse concoctie waaruit iedere notie van logisch denken met grote zorgvuldigheid is verwijderd:
God is een menselijke inventie. Maar dat vermoedden we al.
Prijs: 39,95
Bladzijden: 659 + 309
ISBN: 902146807-7
Misschien ook iets voor u