Film / Films

Videotapes op een schijfje

recensie: Editie december 2003

Het is jammer dat sommige dvd-makers nog steeds denken dat een schijfje niet veel meer is dan een platte en ronde videoband. Er worden nog steeds dvd’s op de markt gebracht waarop alleen de film staat, terwijl andere vol staan met leerzaam audiocommentaar, lachwekkende bloopers, diepzinnige documentaires en andere leuke extra’s. Een dvd met ‘niks’ erop kan haast niet meer. Langzaamaan dringt dat ook tot distributeurs door. Als nu de kwaliteit van het gebodene ook nog beter wordt, kunnen we met gerust hart een punt zetten achter deze rubriek: videotapes op een schijfje.

The Tenant

(Roman Polanski • 1976 • Paramount)

Polanski speelt zelf de rol van de huurder uit de titel, die een appartement in Parijs betrekt. Op het eerste gezicht lijken zijn buren nette mensen, maar al gauw beginnen ze wel erg vreemde trekjes te vertonen. Zo wordt de man steeds beschuldigd van luidruchtigheid, zelfs al hij niet thuis is, en ziet hij vaak mensen uren naar hem staren in de wc aan de overkant van de gang. Het duurt niet lang voor hij aan zijn eigen verstandelijke vermogens begint te twijfelen. Dat The Tenant minder beklemmend is dan Polanski’s eerdere meesterwerk Rosemary’s Baby komt vooral door het vreemde, verwarrende verhaal dat moeite heeft twee uur lang te blijven boeien. De ongetwijfeld overvloedige symboliek is me bij de eerste kijkbeurt ontgaan, en ik ben bang dat ik de film niet snel weer eens zal opzetten. The Tenant is waarschijnlijk alleen interessant voor Polanski-fans, die overigens zullen smullen van de meesterlijke trailer op deze dvd.

The Neverending Story

(Wolfgang Petersen • 1984 • Dutch Filmworks)

Tot Peter Jackson zijn tanden in The Hobbit zet, zal The Neverending Story waarschijnlijk te boek blijven staan als meest fantasierijke live action kinderfilm. De avonturen van de jonge Bastian in het magische land Fantasia zijn prachtig in beeld gebracht door regisseur Petersen, die even daarvoor Das Boot had gemaakt en later in Hollywood naam zou maken met blockbusters als The Perfect Storm en het volgend jaar te verschijnen epos Troy. Dutch Filmworks brengt de film opnieuw in een geremasterde versie uit, en vermeldt in het persbericht trots dat de dvd geen enkele extra bevat om de film zoveel mogelijk digitale ruimte te geven. Een tweede disk met een terugblikkende documentaire was geen overbodige luxe geweest, maar gelukkig is de film zelf prima te genieten.

Confessions of a Dangerous Mind

(George Clooney • 2002 • RCV)

Clooney’s regiedebuut is het ogenschijnlijk ware verhaal van Chuck Barris, achtereenvolgens vrouwengek, bedenker van slechte tv-shows en huurmoordenaar voor de CIA. Confessions is niet grappig genoeg voor een komedie en niet gedetailleerd genoeg voor een biografie maar toch werkt de film, hoewel hij niet helemaal bevredigt door de vreemde sctructuur van het script en de hakkelende montage. Clooney is een prima regisseur met een aparte visuele stijl die blijkbaar goede vrienden is met de toplagen van Hollywood, getuige de vele leuke cameo’s en bijrollen van o.a. Julia Roberts, Brad Pitt, Matt Damon en Drew Barrymore. En zeg nu zelf: een film met Rutger Hauer als Duitse geheim agent met een enorme snor en dito pruik kan toch eigenlijk niet slecht zijn? Wel slecht is de Nederlandse presentatie op dvd, zeker gezien het feit dat Amerikaanse filmfans een commentaar van Clooney en zijn cameraman krijgen voorgeschoteld, plus een making of, verwijderde scènes en een interview met de echte Chuck Barris. Doodzonde, want ik had graag Clooney’s toelichting gehoord.

The Reckoning

(Paul McGuigan • 2001 • A-Film)

Hoewel dit Middeleeuwse mysterie volgens de IMDb pas volgend jaar in Amerika uitkomt, kunnen wij nu al genieten van The Reckoning. Want er valt een hoop te genieten aan de film: de hyperrealistische (lees: smerige) decors en kostuums, een geweldige vesting en een stel prima acteurs, waaronder Willem Dafoe, Paul Bettany en Brian Cox. Priester Bettany geeft aan het begin van de film toe aan vleselijke lusten, en komt bij toeval terecht in het reizende toneelgezelschap van Dafoe. In de eerder genoemde vestingstad belanden ze middenin een plaatselijke tragedie. The Reckoning had een Name of the Rose voor de 21ste eeuw moeten worden, maar dat niveau wordt niet gehaald. Gelukkig maken de prachtige beelden, het boeiende verhaal en de briljante art direction veel goed.

Prison On Fire

(Ringo Lam • 1987 • Dutch Filmworks)

Het vervolg op Ringo Lams eigen City on Fire, dat op zijn beurt weer model stond voor Quentin Tarantino’s Reservoir Dogs. Chow Yun-Fat is de eigenzinnige Ching, die in een vlaag van woede zijn vrouw vermoordde. Hij sluit in de gevangenis vriendschap met Yiu (Tony Leung), die bijna per ongeluk is veroordeeld tot drie jaar cel. Yiu is, in tegenstelling tot de rest van de gevangenen, geen crimineel en wordt al gauw het pispaaltje door zijn eerlijkheid en naieve gedrag. Verschillende triaden hebben de pik op hem, en ook de gemene bewaker Scarface (ja, echt!) zou hem graag iets aandoen. Prison on Fire is een typische oudere Hongkongse actiefilm, met stereotiepe karakters, slecht geluid, vreselijke synthesizermuziek en veel realistisch (lees: rommelig) geweld. Toch werkt de film uitstekend door de goede hoofdrolspelers, het ondanks alle clichés prima verhaal en de rauwe actiescènes. Jammer genoeg staat er helemaal niks op de dvd, behalve dan de film.

Film / Films

De Passievrucht

recensie: De Passievrucht

Een op de tien kinderen is niet verwekt door de man die denkt dat hij de vader is. Een minnaar spuit twee keer zoveel sperma in een vrouw dan haar vaste partner. Deze feitjes moeten iedere man in de bioscoop doen schuifelen op hun stoel. De Passievrucht behandelt de diepste biologische angst van mannen: dat hun kind niet echt hun kind is.

~

Voor Armin Minderhout (Peter Paul Muller) wordt die angst werkelijkheid. Hij blijkt onvruchtbaar. Wie de vader is van zijn dertienjarige zoon Bo (een goed acterende Dai Carter), kan hij zijn eerste vrouw Monika (Carice van Houten) niet meer vragen: ze is negen jaar eerder gestorven. Het wordt voor Armin een obsessie: hij zal en moet ‘de dader’ vinden. De Passievrucht is dus een echte whodunnit. Dat er van het gelijknamige boek van Karel Glastra van Loon 300.000 exemplaren zijn verkocht en het de meest gelezen Nederlandse roman is onder scholieren, zou dan een probleem kunnen zijn. Vrijwel iedereen weet inmiddels wie de vader van Bo is.

Mooie overgangen

~

Toch is dat niet storend. Ten eerste omdat de tocht van Armin, die gravend in zijn geheugen de mannen uit Monika’s leven de revue laat passeren en ze vervolgens opspoort als een soort bloedhond, prachtig is verfilmd. Regisseur Maarten Treurniet (Pleidooi, Zwarte Sneeuw) speelt leuk met het verschil tussen de flashbacks en het heden, maakt mooie overgangen naar de volgende scène en weet de fantasieën van Armin grappig te integreren.

Babykleertjes

Daarbij duikt het verhaal meer de diepte in als de speurtocht steeds gefrustreerdere vormen aanneemt. Zo vergeet Armin de belangrijke andere implicatie die het doktersbericht inhoudt: dat hij met zijn nieuwe vriendin Ellen (Halina Reijn) geen kinderen kan krijgen, en zij inmiddels al roze babykleertjes had ingeslagen. Bijna achteloos vertelt hij Bo dat hij niet zijn echte vader is, zonder een seconde aan de consequenties te denken.

Warrig

Peter Paul Muller mag dan een eikel spelen, hij is wel een overtuigende eikel. Ook Ellen wordt prachtig neergezet door Halina Reijn. Dat kan niet gezegd worden van Monika. Zij blijft ongrijpbaar. Is zij nu gewoon een eersteklas bitch, of juist niet? Heeft zij echt meerdere minnaars gehad, of bleef het bij die ene? Misschien is dat met opzet gedaan, om te laten zien dat je iemand nooit helemaal kent. Toch is het jammer, want ook de vraag die Armin zich stelde aan het begin van zijn speurtocht – waarom? – blijft daardoor onbeantwoord. Zelf lijkt Armin dat volkomen te vergeten. Zoals hij ook vergeet alle kerels op te zoeken waar hij zijn jaloerse oog op heeft laten vallen. Omdat de film wat de speurtocht betreft een beetje warrig is opgebouwd, merk je daar bijna niets van.

Kerstdiner

Hoe dan ook: als whodunnit met een beetje extra inhoud is De Passievrucht prachtig. Bovendien moeten de scholieren nu toch het boek blijven lezen om het op hun lijst te kunnen zetten. En al die leuke weetjes over onechte kinderen doen het vast erg leuk tijdens het kerstdiner.

Boeken / Strip

Verschilloos

recensie: Verschilloos

Sinds kort is er een nieuwe flonkerende ster aan het stripfirmament te ontwaren: haar naam is Linda van Erve. Voor veel stripliefhebbers leek zij uit het niets op te duiken. Des te opmerkelijker is het dan ook dat ze een heel eigen stijl tentoonspreidt die zeer professioneel overkomt. Het is duidelijk dat ze flink haar best heeft gedaan tijdens haar studie aan de Academie voor Kunst en Vormgeving.

~

Na een aantal optredens in verschillende (strip)bladen, was het moment daar: de eerste echte uitgave. Voor de verwezenlijking hiervan sloot zij een pact met stripwinkel Bee Dee gevestigd in Haarlem. Het resultaat mag er zijn. De aanvankelijk wat cryptische titel Verschilloos wordt na lezing van het verhaal pas echt duidelijk. Linda van Erve voert twee personages ten tonele, met elk een eigen leven en een eigen manier om dit voor even te ontvluchten. Op geraffineerde en ludieke wijze wordt er een verband gelegd tussen het tekenen van strips en het beoefenen van yoga. Hierdoor weet Linda van Erve een bijna voelbare sfeer van ontspanning en contemplatie te scheppen.

De tekenstijl is al zeer volwassen te noemen. Al komt dit niet overal tot uiting in dit album. De lijnvoering oogt hier en daar nog wat grillig en gehaast. De personages weet ze echter op een driedimensionale en geloofwaardige manier vorm te geven. Dit blijkt niet alleen uit dit boekje maar meer nog uit haar andere werk. Dat ze over dit talent beschikt, geeft haar dan ook een flinke voorsprong op andere beginnende tekenaars.

Kortom, als Linda van Erve het verstandig aanpakt, ziet haar toekomst er als striptekenaar veelbelovend uit. Het is te hopen dat stripwinkel Bee Dee dit lovenswaardige initiatief een vervolg gaat geven. Ongetwijfeld loopt er nog veel meer talent rond dat extra zendtijd verdient.

Film / Films

Zakdoeken gereed houden

recensie: In America

.

~

In America gaat over een Iers gezin dat op zoek gaat naar geluk in New York. Ze hebben het niet breed en vinden een woning in een drugspand. Daar maken ze kennis met een aparte kunstenaar met aids (Djimon Hounsou). In de loop van de film wordt duidelijk dat de ouders geëmigreerd zijn in de hoop de dood van hun zoontje Frankie te kunnen verwerken en een nieuw leven te beginnen.

Speciaal effect

~

Hoop, geloof een liefde staan centraal in deze film. Soms wat klef en vervelend als het gezin de ene na de andere tegenslag te boven komt. Niets lijkt hun liefde in de weg te staan en alles komt goed; dat is soms tenenkrommend. Desalniettemin is het een prachtige kleine film, dat voor een groot deel verteld wordt vanuit het perspectief van de 11-jarige Christy. Ze bekijkt de wereld door haar camera, wat een speciaal effect geeft. Sowieso is er gekozen voor interessante camerapunten in combinatie met mooie muziek.

Gevoelige kant

De acteerprestaties zijn van hoog niveau. De zusjes Bolger zijn nog jong, maar spelen alsof ze nooit anders hebben gedaan. Hopelijk zien we de komende jaren dit duo nog vaak terug. De kinderen werken heel relativerend in deze emotionele film. Het kleintje, Ariel, komt vaak met pientere en grappige opmerkingen. En als je daar niet om kunt lachen, dan verdwijn je ongetwijfeld in haar mooie grote ogen. Goed gecast dus, net als de ouders: moeder Samantha Morton (Minority Report) en vader Paddy Considine (24 Hour Party People). Beiden laten zien dat ze erg geschikt zijn om in een film als deze hun gevoelige kant geloofwaardig neer te zetten.

Brok

Het script van deze semi-biografische film werd geschreven door regisseur Jim Sheridan (My Left Foot, In The Name Of The Father, The Boxer) samen met zijn twee dochters. Het heeft Sheridan wat moeite gekost, maar dan heb je ook wel wat. Mede door de goede acteurs en strakke regie is dit een film om een brok van in je keel te krijgen.

Film / Films

Bulletproof Monk

recensie: Bulletproof Monk

“Waarom zijn hotdogs per tien verpakt en de bijbehorende broodjes per acht?”, vraagt de monnik uit Bulletproof Monk zich af. Het hotdog-mysterie vormt vervolgens een rode draad door de actiecomedy van videoclipregisseur Paul Hunter.

~

In Bulletproof Monk speelt Yun-Fat Chow (Anna and the King, Crouching Tiger, Hidden Dragon) een onsterfelijke Monnik Zonder Naam. Het is zijn taak een oeroude boekrol – die de lezer ervan ultieme macht geeft – te beschermen. Nadat zijn medemonniken in 1943 worden vermoord door Nazi’s, vlucht hij de wereld over, op de voet gevolgd door Nazi-bad guy Strucker (Karel Roden) en diens hulpjes. Zestig jaar later ontmoet hij in Amerika een zakkenroller genaamd Kar, gespeeld door Seann William Scott (American Pie, Evolution). Uiteraard worden de twee dikke maatjes en ziet de monnik zelfs zijn opvolger in de jonge Kar. Ondertussen moeten ze echter wel hele bendes schurken met snode plannetjes van zich af slaan.

Voorspelbaar

Bulletproof Monk is een voorspelbare film: alles wat je na het lezen van het plot denkt dat er in de film gaat gebeuren, gebeurt ook. Hebben de twee hoofdrolspelers het aanvankelijk niet echt op elkaar, maar worden ze later toch vrienden? Juist. En verovert de held uiteindelijk toch het meisje en worden de schurk en de rest van de slechteriken verslagen? Alweer juist. Nu maakt die voorspelbaarheid voor een actiecomedy natuurlijk niet verschrikkelijk veel uit, maar het is toch jammer.

Onderhoudend

~

Op originaliteit zal Bulletproof Monk dus niet echt scoren, maar gelukkig zijn de actiescènes vermakelijk. Ze bestaan voornamelijk uit snelle kung fu-moves, een mix van The Matrix en Crouching Tiger, compleet met bullet time en het tarten van de zwaartekracht. Ook niet echt origineel dus, maar het ziet er in ieder geval leuk uit. Ondanks een aantal coole gevechten en originele bewegingen kunnen de stunts echter niet tippen aan de kwaliteit van bovengenoemde films. Maar dat is misschien ook te veel gevraagd. Belangrijker is dat de actiescènes onderhoudend en overtuigend ogen, ondanks de snelle montage.

Jennifer Lopez

Het is vooral de snelle montage die verklapt dat dit de eerste film is van een videoclipregisseur. Paul Hunter werkte eerder met sterren als Christina Aguilera, Jennifer Lopez, Eminem en P. Diddy. Het is dus begrijpelijk dat Hunter net als in zijn videoclips de vaart erin wil houden, maar hij vergeet hierbij dat dit niet altijd werkt voor een film. Vooral bij de actiescènes is het af en toe storend dat de helft van een sprong of beweging niet te zien is, simpelweg omdat er beelden doorheen zitten.

Houterig

Het acteerwerk in Bulletproof Monk is tot slot een beetje teleurstellend. Seann William Scott kan erg grappig zijn en Yun-Fat Chow zette een goede rol neer in Crouching Tiger, Hidden Dragon. Toch is het acteerwerk in Bulletproof Monk af en toe ronduit houterig tot slecht. Toegegeven, Chow en Scott hebben zeker hun momenten en dat zorgt gelukkig voor een aantal leuke grappen en scènes.

Dus?

Ondanks de voorspelbaarheid en het bij vlagen slechte acteerwerk is Bulletproof Monk een vermakelijk filmpje geworden. Dat wil zeggen: voor de kijker die alles op nul zet en uit is op een avondje vermaak. Voor de kritische kijker zou Bulletproof Monk echter wel eens een bron van ergernis kunnen zijn.

Bulletproof Monk ligt vanaf deze week in de videotheek.

Boeken / Achtergrond
special: Het Alternatief Groot Dictee

Zeg het foutloos, maar zeg het simpel!

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal, dat aanstaande maandag (15 december) weer gehouden zal worden, zorgde bij ons thuis altijd voor tranen. Ik, enthousiaste gymnasiaste en begenadigd speller, dwong mijn zusje altijd mee te doen aan de spellingskwelling. Ik kon dan trots melden dat zij drie keer zoveel fouten had als ik, wat mijn eigenwaarde natuurlijk alleen maar bevestigde.

~

Maar langzaamaan drong het besef tot mij door dat dat hele Grote Dictee eigenlijk een farce was, een masochistische kwelling voor taalfrikken. Zeker, ik vind dat gepubliceerde teksten foutloos moeten zijn in spelling en grammatica. Maar dat er mensen zijn die niet weten wat guichelheil* is, maar het wel kunnen spellen, vind ik een teken van verregaand taalnerdschap.

Sleutelgatserie en trefzin

Er zijn talloze verenigingen in Nederland en België die zich op de een of andere manier bezighouden met taal. Allemaal hebben ze puristische trekjes en willen ze een aantal dingen verbieden, meestal vanuit de achterliggende gedachte verloedering tegen te gaan. Het Algemeen-Nederlands Verbond bijvoorbeeld is een internationale vereniging ter bevordering en ontplooiing van de Nederlandse taal en cultuur in de breedste zin van het woord. De club bestaat al sinds 1895 en toch had ik er -tot vandaag- nog nooit van gehoord.
Dan is er Natuurlijk Nederlands, een vereniging die zich tot taak heeft gesteld anglicismen in de Nederlandse taal uit te bannen. Tegen grapefruit moeten we pompelmoes zeggen (dat klinkt nogal Appelsientje) en een oneliner wordt een trefzin of pakzin. Het alternatief voor real-life soap is wel weer erg leuk: sleutelgatserie.

~

‘Vlamingen zijn geen Nederlanders’ is een website (webstek) waarop de eigenheid van de Vlaamse taal gepropageerd wordt. Een echte site is het niet, meer een discussiegroep, maar de belangrijkste regel van het Vlaams lijkt te zijn dat men Franse woorden gebruikt waar men Nederlandse gebruikt (coiffeur voor kapper) en dat je niet ‘jijt en jouwt’ maar ‘gijt en uut’.

Makkeliker

De mooiste site voor taalverbetering is echter wel De Vereniging voor Wetenschappelike Spelling. Het bestuur, onder leiding van Bart Slooten, propageert een sterk vereenvoudigde spelling. Hond moet voortaan met een -t, omdat je het zo hoort. Op hun wepsite plyten zy voor deze spelling, die makkeliker aan te leren is en uit minder regels en vooral minder uitzonderingen bestaat. Probleem is echter dat je ‘hart’ en ‘hard’ niet meer van elkaar zult kunnen onderscheiden, net als ‘moet’ en ‘moed’. Een groot aantal problemen ligt voor de hand. Of hant.

Het 8WEEKLY Alternatief Groot Dictee

Maar het idee van de Vereniging voor Wetenschappelike Spelling is goed. Het idee van Natuurlijk Nederlands ook. Van alle taalclubjes is er eigenlijk maar één te noemen die echt te ver gaat in de schoolmeesterij die spelling heet: de mannen en vrouwen die het Groot Dictee maken en ondergaan. Voor iedereen die zo zijn bedenkingen heeft bij de kommaneukerij van de leerlingen van Philip Freriks heeft 8WEEKLY het Alternatief Groot Dictee in het leven geroepen!

Wat is de bedoeling? Onderstaand tekstje komt uit het Groot Dictee van vorig jaar.

Peinzende treinreizigers worden heden ten dage in hun gecapitonneerde coupés frequent lastiggevallen; zij horen medereizigers sans gêne en met bravoure telefonisch tekeergaan over intieme zielenroerselen en particuliere aangelegenheden.
Zelfs in de weidsheid van een rijke concertzaal wordt de ascetische klavecinist die geconcentreerd en consciëntieus een cantate begeleidt, rauwelijks gestoord door gedownloade riedels van een hinnikend paard of een hit uit de toptien; je krijgt er welhaast het
heen-en-weer van.

~

Begrijp jij wat er staat? 8WEEKLY is een voorstander van helder taalgebruik. Foutloos gespeld, dat wel, maar ook makkelijker dan dit. Zeg het simpeler! Maak van deze verzameling van 69 onzinwoorden twee zinnen die precies duidelijk maken wat hier staat. Verbouw de klinkklare onzin die Philip Freriks elk jaar weer moet oplezen tot heldere, correcte, Nederlandse zinnen.

De regels:

-je spelt en schrijft foutloos Nederlands
-je mag maximaal twee zinnen maken
-je zinnen mogen samen niet langer zijn dan 50 woorden

Originaliteit en creativiteit worden beloond! Winnende inzenders en eervolle vermeldingen worden met naam en toenaam gepubliceerd op deze site en ontvangen van 8WEEKLY een rode pen, waarmee ze voortaan troebel taalgebruik kunnen doorstrepen.

Mail je werkstuk naar de leraar Nederlands van 8WEEKLY en wie weet win jij een rode pen en eeuwige roem!

* guichelheil: plant die in de volksgeneeskunde tegen zenuwziekten werd gebruikt. (guichelen betekent: iemand voor de gek houden)

Boeken / Strip

Huil mee met Dirk en Desiree

recensie: Huil mee met Dirk en Desiree

Hein de Kort was vroeger samen met Eric Scheurs (Joop Klepzeiker) één van de meer controversiële stripmakers van ons land. Hun strips waren hard, absurd en meestal lekker vies getekend. Grappen over seks, pis, poep, vrouwen en politiek-incorrect-zijn werden niet geschuwd. Jaren later lijkt het heilige huisjes omtrappen er wel een beetje af. Hein de Kort tekent vrolijk verder en bracht onlangs zijn twaalfde Dirk en Desiree-album uit.

~

Dat de grappen niet meer het keiharde venijn van vroeger hebben merk je al vrij snel. Het is een beetje vergelijkbaar met de laatste afleveringen van Married with Children: je weet dat Al Bundy een paar grappen over dikke vrouwen gaat maken en dat Peggy vervolgens iets gaat zeggen over de bedprestaties (of liever het gebrek daaraan) van Al. Ook in Dirk en Desiree zijn er wat dat betreft weinig verrassende grappen te ontdekken. Desiree is nog altijd het vieze, dikke en ranzige wijf dat getrouwd is met de kleine, onbeduidende en uiterst onsympathieke Dirk.

Dirk

Door de jaren heen is de strip zich eigenlijk steeds meer gaan concentreren op Dirk, en is Desiree meer de veel terugkerende sidekick geworden. Dirk is de absolute antiheld, en het beste voorbeeld daarvan zien we in een stripje waarin Dirk een vergadering bijwoont. Voor de vergadering begint, krijgt de voorzitter een briefje toegemoffeld. Vervolgens deelt hij vlug mee dat er zich een Dirk in hun midden verkeerd. Er ontstaat lichte beroering, maar al snel heeft men Dirk gevonden, en wordt deze uit de zaal verwijderd. Dirk blijft al twaalf albums lang proberen om bij de wereld te horen, en ondergaat al even lang vele afwijzingen.

Geen verrassingen meer

~

De tekenstijl van Hein de Kort shockeerde vroeger veel mensen. Lelijke letters in slecht getrokken tekstballonnetjes, inktvlekken en een krasserige, vluchtige stijl. Anno 2003 weten we inmiddels wel wat we aan de Kort hebben, en lijkt alles aan zijn albums ‘normaal’ geworden. Het absurde van titels als Pardon lul, u staat op mijn hondje is volledig verdwenen. Het feit dat Hein de Kort al enkele jaren met vaste karakters zoals Dirk en Desiree werkt, onderstreept dat alleen maar.

Lekker leesvoer

Het nieuwste album van Dirk en Desiree blijft erg leuk leesvoer. Vroeger kocht ik albums van Hein de Kort altijd op het station, omdat de treinreis van een half uur genoeg was om zijn strips geheel uit te lezen. Ook Huil mee met Dirk en Desiree voldoet aan de criteria die ik toen stelde. Grappig, snel, grof en binnen een half uurtje uit. Dirk en Desiree is gewoon prettig stripvoer, en is prima geschikt om na lezing door te geven als geschenk.

Muziek / Album

Een stap terug is twee passen vooruit

recensie: Vioolconcert (1998), Aditus (2000-2002), Exodus (1999), Isabelle van Keulen (viool); City of Birmingham Orchestra o.l.v. Paavo Järvi.

.

~

De ontwikkeling van ‘modern-klassieke’ muziek in de twintigste eeuw is een schoolvoorbeeld van de manier waarop een artistieke elite zich kan loskoppelen van het publiek – waar rond 1910 een concert van een moderne componist een aansporing kon zijn om te gaan kijken, is zo’n aankondiging tegenwoordig bijna een garantie voor een zaal waarin alleen de meest geharde liefhebbers nog durven te gaan zitten. Nou moet je wel een beetje voorzichtig zijn met dat soort oordelen. Beethoven, Berlioz, Bartók, Stravinski: ze werden er allemaal wel eens van beschuldigd de muziek en de goede smaak daarin om zeep te helpen, en zeker Stravinski heeft dat ook wel geprobeerd. Maar hun muziek bleef zich tot op zekere hoogte binnen begrijpelijke kaders bevinden – al snapte je het niet, je kon het wel mooi vinden.

Terroristen

Dat veranderde in de loop van de twintigste eeuw, totdat we ergens in de jaren zeventig waren aangekomen op het punt dat het leek alsof ‘modern klassiek’ per definitie onbegrijpelijk en onaangenaam moest zijn. Iedereen die niet naar twaalftoonsterroristen of seriële psychopaten van het slag Boulez, Berio of Nono wilde luisteren werd uitgemaakt voor barbaar – tijdens de minder prettige dagen van de jaren zeventig werden zelfs actieve pogingen gedaan om alle ideologisch niet-correcte muziek de nek om te draaien.

Plichtmatig

Maar ergens houdt het natuurlijk op: het moet oneindig frustrerend zijn om continu voor lege zalen te staan, om alleen maar plichtmatige applausjes te ontvangen. De omslag begon ergens in het midden van de jaren zeventig, met componisten als Arvo Pärt, Henryk Górecki, Nicholas Maw en Steve Reich (om maar een paar stromingen door elkaar te husselen). Hun muziek was zeker niet minder ambitieus, maar wel een stuk aangenamer om naar te luisteren. Ook de Est Erkki-Sven Tüür mag zich gerust in dit rijtje scharen. Tüür heeft goed geluisterd naar tijdgenoten zonder de geschiedenis uit het oog te verliezen. Het resultaat is transparante, virtuoze maar zonder meer eigentijdse muziek.

Geen copycat

Het hoofdwerk van deze CD, het vioolconcert, is eigenlijk helemaal geen concert. Traditioneel is een concert altijd een soort wedstrijd tussen een orkest en een solist geweest, maar hier vullen beiden elkaar eerder aan. Dat Tüür vooral goed naar Prokofjev en Bartók heeft geluisterd is vanaf het begin duidelijk, maar een copycat is hij zeker niet: hij speelt eerder met de geschiedenis. Ritmes spelen een bepalende rol, en de orkestpartituur is meer een combinatie van instrumentale fragmenten dan een geïntegreerd geheel. Daar is niet per definitie iets mis mee, trouwens, en hier werkt het heel goed in combinatie met een vrij lyrische vioolpartij. De enige kanttekening is dat de fragmenten soms iets te kort duren, zodat je bij voortduring wordt geconfronteerd met beloftes die vervolgens niet worden waargemaakt, wat een wat nerveuze indruk achter laat.

Van intiem naar bombastisch

~

Dat het concert hier gespeeld wordt door viooldiva (in dit geval kan die term gerust worden gebruikt) Isabelle van Keulen is des te gelukkiger, aangezien Tüür het stuk voor haar heeft geschreven. La Keulen speelt het stuk naar behoren, hoewel de solist hier niet echt center stage kan nemen. Die rol is weggelegd voor orkest en dirigent, en Järvi junior weet het City of Birmingham Orchestra te bewegen tot een hecht samenspel, geen koud kunstje in een stuk dat van heel intiem naar bijna bombastisch en weer terug kan springen binnen een minuut. Järvi heeft zich altijd sterk gemaakt voor Estlandse muziek, en zijn betrokkenheid is duidelijk merkbaar – geen spoor van onverschilligheid hier.

Fillers

De twee ‘fillers’ zijn ook niet onaardig trouwens. Aditus en Exodus bedienen zich van grofweg dezelfde stijl als het vioolconcert, met veel herhalende ritmes en motieven – maar vervelend is het zeker niet, vooral omdat Tüür behendig heeft afgewisseld in de stemmingen die worden opgeroepen. De hele tijd word je gegrepen door het idee dat dit nauwelijks beteugelde muziek is, die elk moment tot uitbarsting kan komen. Dit is het sterkst merkbaar in Exodus, dat van alle delen op deze CD misschien nog het duidelijkste de invloed van Tüürs landgenoten Arvo Pärt en Eduard Tubin weerspiegelt.

Mainstream?

ECM heeft zich altijd ingezet voor moderne muziek en zoals zo vaak hebben ze ook hier een gelukkige hand gehad. De CD wordt momenteel behoorlijk gepromoot en dat is terecht, want er is zeker een markt voor dit type muziek, zeker als het met een dergelijke overgave en kwaliteit wordt gebracht. Dit blijft natuurlijk wèl muziek voor liefhebbers – Tüür zal niet snel een mainstream-componist worden. Maar ik hoop dat ik me vergis.

Theater / Voorstelling

Jonge Harten Festival

recensie: Twee keer Growing up in Public

.

~

Als Faithless is uitgeraasd, storten de vijf jongeren (a, b, c, d en e) zich op de te krappe bank. “Daar zitten we dan. Mooi kut”, zijn de eerste woorden. Het publiek wordt direct geconfronteerd met de leegte in het leven van ‘de hedendaagse jongere’. Of in ieder geval met de leegte die de volwassenen van Growing up in public in die levens zien. Onder leiding van Jeroen Kriek tourt de Utrechtse theaterfirma momenteel met twee jongerenvoorstellingen. Bovenstaand festijn is het begin van On the Road. In Coming out, het andere stuk, worstelen zeven jongeren met hun seksualiteit.

Onwerkelijke teksten

Geforceerd komen de openingswoorden uit de mond van a, zoals de hele verdere tekst geforceerd is. Waarom vinden de vijf het kut om daar te zitten? Omdat het feest voorbij is? Dat lijkt niet reëel: bier is er nog in overvloed en de stereo werkt nog: het feest kan doorgaan. Maar in de komende anderhalf uur feesten de jongeren nog maar weinig. De sfeer is gespannen, er wordt meer gesproken dan gedanst. Niets wijst er meer op dat dit het einde van een feest is; het schijnt veeleer een feestje dat moeilijk op gang komt.
Het weinig geloofwaardige uitgangspunt van On the Road krijgt een vervolg in onwerkelijke teksten en evenzo weinig realistisch spel, waardoor het stuk meteen al verzandt in te grote woorden en te overtrokken gebaren, waar geen jongere zich aan het eind van een feest in herkent.

Sukkelig meelopend

~

Coming Out, dat in, voor, achter en op de kleedhokjes van een zwembad speelt, is tekstueel natuurlijker, maar ook hier is het spel weer te gemaakt, overtrokken. Drie jongens en vier meisjes ontmoeten elkaar een zomer lang in het zwembad. Het begint met twee gescheiden clubs: drie meisjes en drie jongens. Maar dan komt er een meisje bij; ze is nieuw. De verhoudingen veranderen: de groepjes mengen. De nieuwe wordt gepest, maar één sukkelig meelopend meisje stapt uit haar rol: ze vindt de nieuwe mooi, en ze zegt het ronduit.

Pesten

In de loop van het zwembaddrama wordt steeds duidelijker dat verschillende van de jongeren bezig zijn hun seksualiteit te ontdekken. De oudste heeft gesolliciteerd naar de functie van badmeester. Motivatie: ‘je kunt altijd een kleedhokje binnenlopen. Beetje vegen, ondertussen lekker naar tietjes kijken.’ Zijn daadwerkelijke geaardheid wordt door zijn constante homo-erotische Reve-citaten gedurende het stuk echter onduidelijker. Anderen durven hun homoseksualiteit daadwerkelijk uit te spreken. Het gebeurt in vertrouwen, maar alles wordt doorverteld. Dan blijkt hoe medogenloos jongeren zijn: pesten, pesten en nog eens pesten, ook al prefereer je zelf ook de mannen- of vrouwenliefde.

Zieltjes

De overeenkomsten tussen Coming Out en On the Road zijn groot. Sterker nog: je kunt zeggen dat het twee dezelfde verhalen in een andere setting zijn. Al dan niet verholen homoseksuele liefde, pesten, erbij willen horen, seks: de problemen waar de jongeren mee worstelen, komen in beide stukken naar voren. Wat dat betreft sluiten de stukken aan bij de belevingswereld van de gemiddelde jongere, maar beide voorstellingen lijden onder de overdreven acteerstijl van de gedeeltelijk overeenkomende cast, waardoor het publiek nergens daadwerkelijk meeleeft of tot nadenken wordt gedwongen. Daarnaast speelt met name On the Road in een dusdanig onwerkelijke setting, dat het hele verhaal niet geloofwaardig over komt. Met deze twee stukken wint Growing up in public weinig jonge zieltjes voor het theater, vrees ik.

Links

Growing Up In Public
Mozes de Musical (8WEEKLY review)
De Buddha Family (8WEEKLY review)

Film / Films

Toch maar het boek

recensie: The Human Stain

Een boek verfilmen blijft lastig. Bij een bekend boek moet je hoofdpersonen waar iedereen wel ‘een beeld bij had’ een gezicht geven, zoals bij Lord of the Rings. Vaak zit je met thema’s, symbolen en dubbele bodems. Het eendimensionale Bridget Jones’ Diary lijkt dan gemakkelijk. En zelfs dan heb je nog zeikerds die blijven beweren dat ze ‘het boek toch beter vonden’.

~

Dat ik het boek beter vind dan de film kan ik van The Human Stain niet beweren. Ik heb het gelijknamige boek van Philip Roth namelijk niet gelezen. In de film zien we hoe hoogleraar klassieke talen Coleman Silk (Anthony Hopkins) zijn baan verliest vanwege vermeend racisme, bevriend raakt met een eenzame schrijver (Gary Sinise) en een relatie krijgt met de 32-jarige schoonmaakster van de universiteit (Nicole Kidman).

Abrupte omslag

~

De betoverende omgeving kan de aandacht nog even afleiden, maar dan dringt de vraag zich steeds hardnekkiger op: waar gaat dit heen? Is dit alleen een verhaal over eenzame zielen die elkaar gevonden hebben? Dan blijkt dat Silk bijna zijn leven lang al een geheim heeft: hij is eigenlijk van Afro-Amerikaanse afkomst, maar verbergt dat om betere kansen te krijgen. Een fascinerend gegeven eigenlijk. Helaas is de omslag zo abrupt dat je je met dingen bezig gaat houden die er niet toe doen. Kun je een bekend gezicht als Hopkins wel gebruiken voor zo’n verhaal? Vooral omdat zijn jongere alter-ego in de flashbacks (Wentworth Miller) wel overtuigt, wordt het pijnlijk duidelijk dat het antwoord ‘nee’ is.

Trailer trash

De plotselinge wending maakt de karakters bovendien eendimensionaal. Wat eerst mysterieus en ondoorgrondelijk leek, blijkt nu simpel. Silk is een man met geheim, verleidster Kidman is trailer trash met een trauma en de interessantste man, de eenzame schrijver, verdwijnt vrijwel van het toneel tot vlak voor het einde.

Tamme kraai

Ook het verhaal zelf verliest aan diepte. Eerdere elementen uit de film lijken vergeten. Waarom het verhaal zich bijvoorbeeld afspeelt tijdens de Monica Lewinsky-affaire blijft een raadsel. Andere symbolen die de nieuwe richting kracht bij moeten zetten, zoals een tamme kraai, zijn zo duidelijk en voor de hand liggend dat het tenenkrommend is.

Nachtkastje

Dit alles maakt The Human Stain een vooral frustrerende ervaring. Ik ben ervan overtuigd dat er meer achter de karakters zit, dat de boodschap achter de film kan ontroeren. Als de regisseur maar dieper zou durven gaan, en wat meer elementen had durven schrappen. Deze film is daardoor alleen geslaagd als een reclamespot voor het boek. Een goede, dat wel: bij mij ligt Roths bestseller inmiddels op het nachtkastje.