Boeken / Strip

Huil mee met Dirk en Desiree

recensie: Huil mee met Dirk en Desiree

Hein de Kort was vroeger samen met Eric Scheurs (Joop Klepzeiker) één van de meer controversiële stripmakers van ons land. Hun strips waren hard, absurd en meestal lekker vies getekend. Grappen over seks, pis, poep, vrouwen en politiek-incorrect-zijn werden niet geschuwd. Jaren later lijkt het heilige huisjes omtrappen er wel een beetje af. Hein de Kort tekent vrolijk verder en bracht onlangs zijn twaalfde Dirk en Desiree-album uit.

~

Dat de grappen niet meer het keiharde venijn van vroeger hebben merk je al vrij snel. Het is een beetje vergelijkbaar met de laatste afleveringen van Married with Children: je weet dat Al Bundy een paar grappen over dikke vrouwen gaat maken en dat Peggy vervolgens iets gaat zeggen over de bedprestaties (of liever het gebrek daaraan) van Al. Ook in Dirk en Desiree zijn er wat dat betreft weinig verrassende grappen te ontdekken. Desiree is nog altijd het vieze, dikke en ranzige wijf dat getrouwd is met de kleine, onbeduidende en uiterst onsympathieke Dirk.

Dirk

Door de jaren heen is de strip zich eigenlijk steeds meer gaan concentreren op Dirk, en is Desiree meer de veel terugkerende sidekick geworden. Dirk is de absolute antiheld, en het beste voorbeeld daarvan zien we in een stripje waarin Dirk een vergadering bijwoont. Voor de vergadering begint, krijgt de voorzitter een briefje toegemoffeld. Vervolgens deelt hij vlug mee dat er zich een Dirk in hun midden verkeerd. Er ontstaat lichte beroering, maar al snel heeft men Dirk gevonden, en wordt deze uit de zaal verwijderd. Dirk blijft al twaalf albums lang proberen om bij de wereld te horen, en ondergaat al even lang vele afwijzingen.

Geen verrassingen meer

~

De tekenstijl van Hein de Kort shockeerde vroeger veel mensen. Lelijke letters in slecht getrokken tekstballonnetjes, inktvlekken en een krasserige, vluchtige stijl. Anno 2003 weten we inmiddels wel wat we aan de Kort hebben, en lijkt alles aan zijn albums ‘normaal’ geworden. Het absurde van titels als Pardon lul, u staat op mijn hondje is volledig verdwenen. Het feit dat Hein de Kort al enkele jaren met vaste karakters zoals Dirk en Desiree werkt, onderstreept dat alleen maar.

Lekker leesvoer

Het nieuwste album van Dirk en Desiree blijft erg leuk leesvoer. Vroeger kocht ik albums van Hein de Kort altijd op het station, omdat de treinreis van een half uur genoeg was om zijn strips geheel uit te lezen. Ook Huil mee met Dirk en Desiree voldoet aan de criteria die ik toen stelde. Grappig, snel, grof en binnen een half uurtje uit. Dirk en Desiree is gewoon prettig stripvoer, en is prima geschikt om na lezing door te geven als geschenk.