Videotapes op een schijfje

recensie: Editie december 2003

Het is jammer dat sommige dvd-makers nog steeds denken dat een schijfje niet veel meer is dan een platte en ronde videoband. Er worden nog steeds dvd’s op de markt gebracht waarop alleen de film staat, terwijl andere vol staan met leerzaam audiocommentaar, lachwekkende bloopers, diepzinnige documentaires en andere leuke extra’s. Een dvd met ‘niks’ erop kan haast niet meer. Langzaamaan dringt dat ook tot distributeurs door. Als nu de kwaliteit van het gebodene ook nog beter wordt, kunnen we met gerust hart een punt zetten achter deze rubriek: videotapes op een schijfje.

The Tenant

(Roman Polanski • 1976 • Paramount)

Polanski speelt zelf de rol van de huurder uit de titel, die een appartement in Parijs betrekt. Op het eerste gezicht lijken zijn buren nette mensen, maar al gauw beginnen ze wel erg vreemde trekjes te vertonen. Zo wordt de man steeds beschuldigd van luidruchtigheid, zelfs al hij niet thuis is, en ziet hij vaak mensen uren naar hem staren in de wc aan de overkant van de gang. Het duurt niet lang voor hij aan zijn eigen verstandelijke vermogens begint te twijfelen. Dat The Tenant minder beklemmend is dan Polanski’s eerdere meesterwerk Rosemary’s Baby komt vooral door het vreemde, verwarrende verhaal dat moeite heeft twee uur lang te blijven boeien. De ongetwijfeld overvloedige symboliek is me bij de eerste kijkbeurt ontgaan, en ik ben bang dat ik de film niet snel weer eens zal opzetten. The Tenant is waarschijnlijk alleen interessant voor Polanski-fans, die overigens zullen smullen van de meesterlijke trailer op deze dvd.

The Neverending Story

(Wolfgang Petersen • 1984 • Dutch Filmworks)

Tot Peter Jackson zijn tanden in The Hobbit zet, zal The Neverending Story waarschijnlijk te boek blijven staan als meest fantasierijke live action kinderfilm. De avonturen van de jonge Bastian in het magische land Fantasia zijn prachtig in beeld gebracht door regisseur Petersen, die even daarvoor Das Boot had gemaakt en later in Hollywood naam zou maken met blockbusters als The Perfect Storm en het volgend jaar te verschijnen epos Troy. Dutch Filmworks brengt de film opnieuw in een geremasterde versie uit, en vermeldt in het persbericht trots dat de dvd geen enkele extra bevat om de film zoveel mogelijk digitale ruimte te geven. Een tweede disk met een terugblikkende documentaire was geen overbodige luxe geweest, maar gelukkig is de film zelf prima te genieten.

Confessions of a Dangerous Mind

(George Clooney • 2002 • RCV)

Clooney’s regiedebuut is het ogenschijnlijk ware verhaal van Chuck Barris, achtereenvolgens vrouwengek, bedenker van slechte tv-shows en huurmoordenaar voor de CIA. Confessions is niet grappig genoeg voor een komedie en niet gedetailleerd genoeg voor een biografie maar toch werkt de film, hoewel hij niet helemaal bevredigt door de vreemde sctructuur van het script en de hakkelende montage. Clooney is een prima regisseur met een aparte visuele stijl die blijkbaar goede vrienden is met de toplagen van Hollywood, getuige de vele leuke cameo’s en bijrollen van o.a. Julia Roberts, Brad Pitt, Matt Damon en Drew Barrymore. En zeg nu zelf: een film met Rutger Hauer als Duitse geheim agent met een enorme snor en dito pruik kan toch eigenlijk niet slecht zijn? Wel slecht is de Nederlandse presentatie op dvd, zeker gezien het feit dat Amerikaanse filmfans een commentaar van Clooney en zijn cameraman krijgen voorgeschoteld, plus een making of, verwijderde scènes en een interview met de echte Chuck Barris. Doodzonde, want ik had graag Clooney’s toelichting gehoord.

The Reckoning

(Paul McGuigan • 2001 • A-Film)

Hoewel dit Middeleeuwse mysterie volgens de IMDb pas volgend jaar in Amerika uitkomt, kunnen wij nu al genieten van The Reckoning. Want er valt een hoop te genieten aan de film: de hyperrealistische (lees: smerige) decors en kostuums, een geweldige vesting en een stel prima acteurs, waaronder Willem Dafoe, Paul Bettany en Brian Cox. Priester Bettany geeft aan het begin van de film toe aan vleselijke lusten, en komt bij toeval terecht in het reizende toneelgezelschap van Dafoe. In de eerder genoemde vestingstad belanden ze middenin een plaatselijke tragedie. The Reckoning had een Name of the Rose voor de 21ste eeuw moeten worden, maar dat niveau wordt niet gehaald. Gelukkig maken de prachtige beelden, het boeiende verhaal en de briljante art direction veel goed.

Prison On Fire

(Ringo Lam • 1987 • Dutch Filmworks)

Het vervolg op Ringo Lams eigen City on Fire, dat op zijn beurt weer model stond voor Quentin Tarantino’s Reservoir Dogs. Chow Yun-Fat is de eigenzinnige Ching, die in een vlaag van woede zijn vrouw vermoordde. Hij sluit in de gevangenis vriendschap met Yiu (Tony Leung), die bijna per ongeluk is veroordeeld tot drie jaar cel. Yiu is, in tegenstelling tot de rest van de gevangenen, geen crimineel en wordt al gauw het pispaaltje door zijn eerlijkheid en naieve gedrag. Verschillende triaden hebben de pik op hem, en ook de gemene bewaker Scarface (ja, echt!) zou hem graag iets aandoen. Prison on Fire is een typische oudere Hongkongse actiefilm, met stereotiepe karakters, slecht geluid, vreselijke synthesizermuziek en veel realistisch (lees: rommelig) geweld. Toch werkt de film uitstekend door de goede hoofdrolspelers, het ondanks alle clichés prima verhaal en de rauwe actiescènes. Jammer genoeg staat er helemaal niks op de dvd, behalve dan de film.