Bulletproof Monk

recensie: Bulletproof Monk

“Waarom zijn hotdogs per tien verpakt en de bijbehorende broodjes per acht?”, vraagt de monnik uit Bulletproof Monk zich af. Het hotdog-mysterie vormt vervolgens een rode draad door de actiecomedy van videoclipregisseur Paul Hunter.

~

In Bulletproof Monk speelt Yun-Fat Chow (Anna and the King, Crouching Tiger, Hidden Dragon) een onsterfelijke Monnik Zonder Naam. Het is zijn taak een oeroude boekrol – die de lezer ervan ultieme macht geeft – te beschermen. Nadat zijn medemonniken in 1943 worden vermoord door Nazi’s, vlucht hij de wereld over, op de voet gevolgd door Nazi-bad guy Strucker (Karel Roden) en diens hulpjes. Zestig jaar later ontmoet hij in Amerika een zakkenroller genaamd Kar, gespeeld door Seann William Scott (American Pie, Evolution). Uiteraard worden de twee dikke maatjes en ziet de monnik zelfs zijn opvolger in de jonge Kar. Ondertussen moeten ze echter wel hele bendes schurken met snode plannetjes van zich af slaan.

Voorspelbaar

Bulletproof Monk is een voorspelbare film: alles wat je na het lezen van het plot denkt dat er in de film gaat gebeuren, gebeurt ook. Hebben de twee hoofdrolspelers het aanvankelijk niet echt op elkaar, maar worden ze later toch vrienden? Juist. En verovert de held uiteindelijk toch het meisje en worden de schurk en de rest van de slechteriken verslagen? Alweer juist. Nu maakt die voorspelbaarheid voor een actiecomedy natuurlijk niet verschrikkelijk veel uit, maar het is toch jammer.

Onderhoudend

~

Op originaliteit zal Bulletproof Monk dus niet echt scoren, maar gelukkig zijn de actiescènes vermakelijk. Ze bestaan voornamelijk uit snelle kung fu-moves, een mix van The Matrix en Crouching Tiger, compleet met bullet time en het tarten van de zwaartekracht. Ook niet echt origineel dus, maar het ziet er in ieder geval leuk uit. Ondanks een aantal coole gevechten en originele bewegingen kunnen de stunts echter niet tippen aan de kwaliteit van bovengenoemde films. Maar dat is misschien ook te veel gevraagd. Belangrijker is dat de actiescènes onderhoudend en overtuigend ogen, ondanks de snelle montage.

Jennifer Lopez

Het is vooral de snelle montage die verklapt dat dit de eerste film is van een videoclipregisseur. Paul Hunter werkte eerder met sterren als Christina Aguilera, Jennifer Lopez, Eminem en P. Diddy. Het is dus begrijpelijk dat Hunter net als in zijn videoclips de vaart erin wil houden, maar hij vergeet hierbij dat dit niet altijd werkt voor een film. Vooral bij de actiescènes is het af en toe storend dat de helft van een sprong of beweging niet te zien is, simpelweg omdat er beelden doorheen zitten.

Houterig

Het acteerwerk in Bulletproof Monk is tot slot een beetje teleurstellend. Seann William Scott kan erg grappig zijn en Yun-Fat Chow zette een goede rol neer in Crouching Tiger, Hidden Dragon. Toch is het acteerwerk in Bulletproof Monk af en toe ronduit houterig tot slecht. Toegegeven, Chow en Scott hebben zeker hun momenten en dat zorgt gelukkig voor een aantal leuke grappen en scènes.

Dus?

Ondanks de voorspelbaarheid en het bij vlagen slechte acteerwerk is Bulletproof Monk een vermakelijk filmpje geworden. Dat wil zeggen: voor de kijker die alles op nul zet en uit is op een avondje vermaak. Voor de kritische kijker zou Bulletproof Monk echter wel eens een bron van ergernis kunnen zijn.

Bulletproof Monk ligt vanaf deze week in de videotheek.