Film / Films

The Hollywood Sign

recensie: The Hollywood Sign

Mijn vriendin heeft de gewoonte om tijdens de meest leuke films in slaap te vallen. Het aparte aan haar gewoonte is dat als zij tijdens een film niet in slaap valt, de kans groot is dat ze er ook niet veel aan vindt. Meestal is de film dan zo saai dat ze zich niet gaat ontspannen, en dus valt ze niet in slaap. Om hier nu een graadmeter van te maken of film al dan niet goed zijn, gaat misschien wat ver, maar lees verder, ik kom hier op terug.

The Hollywood Sign is een film over drie uitgerangeerde acteurs die als bij toeval op het spoor komen van een groepje misdadigers met veel geld. Ze ontwikkelen een vaag plan om met hun acteertalent de misdadigers het geld afhandig te maken. Eén van de acteurs, Tom Greener (Tom Berenger) ontdekt dat één van de misdadigers zijn voormalige vriendin Paula is. Paula speelt een gevaarlijk spel. Ooit schreef ze een script waarin een groepje acteurs geld afhandig maken van een misdadiger, en omdat ze het script niet kon verkopen voert ze het nu in het echte leven uit. Ze wil met het script als leidraad de misdadigers oplichten. Natuurlijk gaan de acteurs en Paula samenwerken. Het zal hun gevaarlijkste optreden ooit worden. Zoals Paula het tactisch uitdrukt: ‘vroeger zou het publiek jullie na een slechte voorstelling alleen uitschelden, maar nu gaan ze je vermoorden als het verknalt.’ Een betere peptalk konden de drie acteurs zich natuurlijk niet wensen.

Rommelig
Het verhaal is niet bijster interessant, en is over het algemeen rommelig. Wat de film het aanzien waard maakt is dat Berenger, Reynolds en Steiger een sympathieke prestatie neerzetten als uitgerangeerde filmsterren. Vooral Steiger (The Hurricane, Mars Attacks!) is erg op dreef. Zijn performance is vooral een vette knipoog naar Marlon Brando.

Toch mist de film ‘drive’: de gemiddelde kijker zal snel de aandacht verliezen door het zoals eerder gezegd rommelige script. Dat maakt dat ik deze film voor een bioscoopbezoek niet kan aanraden. Als je echt geïnteresseerd bent zou ik wachten op de videorelease. Mijn vriendin viel overigens niet in slaap.

Film / Films

High Fidelity

recensie: High Fidelity

Rob Gordon (John Cusack) is een man in zijn dertiger jaren die is blijven hangen in zijn puberteit. Zijn interesse gaat voornamelijk uit naar obscure popmuziek en zijn kennis omtrent deze kunstvorm doet hem superieur voelen aan de rest van de mensheid. Maar de grote tragedie in zijn leven is het besef van de vele mislukte relaties waarvan hij maar niet kan begrijpen waarom ze zijn beeindigd.

De film opent met de laatste relatiebreuk van Rob en we zien zijn vriendin Laura (Iben Hjejle, Mifune’s Last Song) haar koffers pakken en Rob achterlatend in zijn aftandse appartement die is afgeladen met oude grammofoonplaten. En daarmee blijft Rob achter met zijn enige betrouwbare liefde; de popmuziek.

De rest van de film wordt gewijdt aan het geven van een antwoord op het hoe en waarom van deze tragedie. Daarvoor wordt de kijker getrakteerd op een fiks aantal flashbacks die opgehangen zijn aan de relatietop-5 van Rob Gordon. Halverwege de film besluit Rob dat hij van elke verloren liefde persoonlijk wil horen wat de motivatie voor de breuk was om dit repetatieve patroon te onderzoeken en wellicht te wijzigen, en dus zien we hem zijn oude liefdes opzoeken. Meest hilarische scene is het moment dat hij zijn tweede ex-vriendin vraagt waarom zij met hem heeft gebroken. Dan blijkt dat hij door de jaren heen is vergeten, dat hij degene was die het uitmaakte omdat de sex zo lang op zich liet wachten.

Rechtstreeks in de camera

De kijker raakt al snel betrokken bij de queeste van Rob naar zichzelf en er zitten scherpe dialogen in. Mooiste line: “Was het de muziek die mij rot deed voelen, of voelde ik mij al rot?”

~

De kijker wordt aan het begin van deze film op de hoogte gesteld van zijn stille verdriet. En meteen wordt er een interactie tussen publiek en Rob persoonlijk bewerkstelligd doordat Rob zijn gevoelens en gedachten aan ons meedeelt terwijl hij rechtstreeks in de camera kijkt. Dit op zich is een leuk gegeven, maar naar het einde toe begint het vervelend te worden en heb je liever dat hij zijn leven leidt en dat wij als voyeurs mogen meekijken.

Rob heeft een platenzaak met twee medewerkers die ook zijn twee enige vrienden zijn. Hij verteld over hun dat hij ze voor drie dagen had aangenomen, maar dat ze al snel elke dag verschenen omdat ze verder nergens naartoe konden. Medewerker Dick (Todd Louisa) is een beetje schlemielige man die sociaal onderontwikkeld lijkt en altijd drie keer een vraag hardop overdenkt voordat hij een antwoord geeft die ook driemaal herhaald wordt. Medewerker Barry (Jack Black) is een gezette aso die geen enkele rekenschap houdt met zijn medemens en iemand het liefst nog een paar beledigingen toevoegd. Tim Robbins speelt Ian Ray, de nieuwe geliefde van Laura en hij doet dat op zijn typische manier.

Klein menselijk drama

Robbins en Cusack hebben in verleden vaker samengewerkt (The Player, Bob Roberts) en beleven daar kennelijk veel plezier aan. Catherina Zeta-Jones speelt een koude carrièregerichte bitch en doet dat zeer overtuigend.

~

De film is gebaseerd op een boek van Nick Hornby en speelt zich af in de jaren tachtig. Stephen Frears nam de regie voor zijn rekening en John Cusack speelde een belangrijke rol als co-producent. Stephen Frears is bekend van films als Dangerous Liasons, Accidental Hero (met Dustin Hoffman) en My Beautiful Laundrette. Deze laatste film lijkt nog de meeste overeenkomsten te vertonen met High Fidelity: My Beautiful Laundrette speelt zich ook in kleine setting af en de cast is ook daar beperkt tot een klein aantal hoofdpersonen. Daarmee kunnen de karakters beter worden uitgewerkt en komt de oorspronkelijke sfeer van het boek meer tot zijn recht. Stephen Frears is wederom de regiseur die oog heeft voor het klein menselijke drama.

 

Film / Films

Hannibal

recensie: Hannibal

Dr. Hannibal Lecter is een intrigerend figuur, weten allen die Silence of the Lambs gezien hebben. Hoe kan een man die ogenschijnlijk zo welgemanierd, intelligent en innemend is, zulke gruwelijke dingen met zijn slachtoffers doen? Die vraag wordt ook in Hannibal, het langverwachte vervolg op Silence of the Lambs, niet beantwoord.

~

De film roept juist vragen op. Met welke van de drie hoofdpersonages moet je jezelf als kijker identificeren? Met Mason Verger, de man die door Lecter verleid werd zijn eigen gezicht eraf te snijden en nu verminkt door het leven gaat? Hij wil wraak, een alleszins redelijke eis. Met Clarice Starling, die verbeten blijft geloven in de scheidslijn die de FBI trekt tussen goed en kwaad? Het goede hoort te overwinnen. Of met Lecter zelf? Hij lacht je charmant toe, imponeert met zijn helder opmerkingsvermogen, maar hij blijft de brute moordenaar.

Hannibal is geen thriller. Verwacht geen bloedstollende scènes in een duistere kelder, want deze film gaat over hoe fascinerende mensen je leven kunnen gaan bepalen. “Denk je ooit nog aan hem?” vraagt de verzorger van de inrichting aan Clarice. “Elke dag zeker een halve minuut. Hij maakt deel uit van mijn leven.”

~

Clarice’s leven is zo vervlochten met dat van Lecter, dat de twee moeilijk nog te scheiden zijn als Goed en Kwaad. Ze spelen een spel dat boven elk waardeoordeel komt te staan. Verger, de mismaakte engel der wrake, valt daar al gauw buiten. De schrijvers hebben ervoor gekozen om de man die de meeste sympathie zou moeten opeisen neer te zetten als een sadist, die de dood wellicht nog meer verdient dan Lecter.

De kijker volgt, en wordt meegezogen in de wisselwerking tussen sympathie en antipathie. Mag Clarice deze innemende figuur wel overdragen aan het botte rechtssysteem, dat van een mythe als Lecter weinig over zal laten? Maar Hannibal mag ook niet ontsnappen, dat zou ondermijning zijn van elk gezag en bovendien ingaan tegen alle ethische waarden die er zijn. De makers van Hannibal hadden voor een dramatische oplossing kunnen kiezen: Lecter sterft tijdens een alomvattende climax, de mythe blijft bestaan en het rechtssysteem staat nog overeind. Dat doen ze niet, en dat siert ze.

~

Hannibal is een film met zeer goed spelende acteurs. Julianne Moore als Clarice Starling moet even op gang komen, maar is heel overtuigend. Decor, aankleding en handelingsverloop zijn realistisch, duidelijk met grote aandacht verzorgd en passen perfect in het verhaal. Een goede soundtrack ondersteunt de film, en wordt nergens opdringerig. Anthony Hopkins moet nog oppassen dat hij zichzelf niet gaat identificeren met Lecter. Dat doet de kijker wel voor hem.

Film / Films

How the Grinch Stole Christmas

recensie: How the Grinch Stole Christmas

Je kunt natuurlijk in de kerstvakantie naar Charlie’s Angels gaan, maar er is ook nog een heel ander engeltje in de bioscoop te vinden en dat is de Grinch.

~

De kerstfilm van dit jaar is How The Grinch Stole Christmas van Ron Howard. Het is een verfilming van het beroemde (doch mij onbekende) verhaal van Dr. Seuss. Het speelt zich allemaal af in Whoville, waar de mensen rare snuitjes hebben en bovendien zo materialistisch als de pest zijn. De ware essentie voor de Who’s is dan ook om zoveel mogelijk cadeautjes tegen een zo laag mogelijke prijs te kopen. Wie dit allemaal niet zo ziet is de Grinch (Jim Carrey). Hij leeft op de afvalberg van het dorp, leeft van de niet meer gewenste spulletjes van de Who’s. De Grinch is dan ook niet bepaald een graag geziene gast in het o zo gezellige Whoville. Gelukkig is er toch nog een klein schattig meisje dat zich om de Grinch bekommert en het goede in hem ziet, en niet wil dat hij met kerst alleen is.

grinch02.jpg

Gaandeweg wordt ons duidelijk gemaakt waarom de Grinch niet zo blij is met kerst… en wat mij betreft heeft de Grinch daar helemaal gelijk in!
Bijzonder geestig zijn de scènes waar de levensvisie van de Grinch naar voren komt: leuke zwartgallige humor die mijn sympathie voor de Grinch wonnen. Jim Carrey huppelt vrolijk rond alsof hij op Broadway staat en is en blijft ondanks zijn pak en make-up ontzettend zichzelf.

De decors zien er uit als speelgoedwinkels en mijn god, wat is alles volgestapeld met prullaria… vandaar dat de film dan ook 123 miljoen dollar gekost heeft.

Het verhaal zit rommelig in elkaar en gaat uiteindelijk een verkeerde kant uit. Van een heus kerstgevoel zonder cadeautjes is toch niet echt sprake; ongeïnspireerd staan de Who’s hand in hand met een zogenaamd kerstgevoel.

Ondanks de hypocrisie van de Who’s is The Grinch een onderhoudende film met voldoende ‘volwassen’ grapjes om je honderd minuten te laten glimlachen.

Film / Films

The Green Mile

recensie: The Green Mile

Bestsellerauteur Stephen King vraagt twee dingen van een jonge filmmaker die een kort verhaal van hem wil gaan verfilmen: het bedrag van één dollar en een kopietje van de film op een videoband. Frank Darabont was jaren geleden één van die mensen die zijn talenten wilde gebruiken voor een verhaal van de meester, namelijk The Woman in the Room, in het Nederlands vertaald als De patiënte in kamer 312, over een man die zijn zieke moeder in het ziekenhuis op gaat zoeken. Met The Green Mile is Darabont dus toe aan zijn derde King-verfilming, na het meesterlijke The Shawshank Redemption (1994).

Hoofdpersoon in The Green Mile is cipier Paul Edgecomb, gespeeld door Tom Hanks, die de leiding heeft over de dodencellen in een gevangenis ergens in het zuiden van de Verenigde Staten, waarin hij wordt bijgestaan door zijn trouwe medewerkers Brutal en Dean en het vervelende ettertje Percy Wetmore.

Op een dag wordt John Coffey binnengebracht, een reusachtige neger die twee meisjes zou hebben verkracht en vermoord. Deze kinderlijke man blijkt over helende gaven te beschikken. Zo geneest hij Pauls blaasinfectie en laat hij een dood muisje weer lopen.

De film begint en eindigt in het heden met een oude Paul Edgecomb in een bejaardentehuis. Deze scènes zijn onnodig en doen afbreuk aan het wonderlijke verhaal door de clou nog eens extra te benadrukken. Daarnaast is er slechts één ander negatief punt aan de film: de visuele effecten na de verschillende genezingen van John Coffey. Dan komen er wolken zwarte vliegen uit zijn mond, die je, hoe fotorealistisch ze ook zijn, een paar cruciale momenten uit de film trekken die wel gewerkt hadden als ze iets subtieler waren uitgevoerd. De andere effecten zijn evenwel briljant en onzichtbaar, bijvoorbeeld in het geval van Mr. Jingles, de al eerder genoemde muis.

De acteerprestaties in The Green Mile zijn allemaal perfect: we geloven Tom Hanks als hij met gruwelijke pijn boven de tioletpot hangt en we lachen met ‘m mee als hij die pijn kwijtraakt. We haten Percy Wetmore en voelen medelijden bij het zien van de wegterende vrouw van één van Pauls collega’s.
Maar de meeste indruk maakt Michael Clarke Duncan, die de rol van John Coffey speelt en al eerder te zien was in Armageddon. Met een slechtere acteur in deze rol was The Green Mile heel wat minder overtuigend geweest.

Film / Films

Gossip

recensie: Gossip

Een stel hippe communicatiestudenten gaat de impact van roddelen proefondervindelijk testen. Ze bedenken een roddel: een verwend meisje zou ontmaagd zijn tijdens een feestje. Zijzelf weet niets meer omdat ze dronken was.

Al snel groeit en verspreidt de roddel zich tot onaangename proporties. Het meisje denkt dat ze inderdaad verkracht is. Er lijkt geen weg meer terug en Gossip ontwikkelt zich hier tot een thriller met mogelijkheden. Deze elementen zouden voor een degelijke film kunnen zorgen ware het niet dat de film volgegooid wordt met zinloze twists and turns. Dit heeft tot gevolg dat er op het einde niets van de hele film overblijft; de film vernielt zichzelf.

Gossip is de debuutfilm van Davis Guggenheim en het lijkt erop dat hij teveel gewild heeft. Het verhaal is te veel van het goede. De beelden zijn eveneens too much: diepe kleuren en veel contrasten zorgen voor een ongemakkelijke sfeer die niet uitnodigt het verhaal binnen te treden. De acteurs dragen niets bij, lopen wat rond met hun vervelende kapseltje en arrogante smoeltjes en vallen weg bij beeld en muziek.
Zonder alles overhoop te halen was Gossip een redelijke film geworden. Het idee is namelijk best leuk.

Met wat meer bescheidenheid komt Davis Guggenheim vast nog wel eens met een aardige film.

Film / Films

The Goddess of 1967

recensie: The Goddess of 1967

.

De gemiddelde Nederlander is wel ergens compleet weg van. Velen onder ons dromen van snelle auto’s en lekkere wijven. Voor de een blijft het bij dromen, omdat zijn wensen bijvoorbeeld te absurd zijn, weer een ander probeert er voor te sparen in de hoop dat zijn droom ooit eens verwezenlijkt zal worden. JM, een jongeman uit Tokio, is al jaren geobsedeerd door een Citroën DS uit het jaar 1967. Op het internet vindt hij er tenslotte een. In Australië. JM besluit af te reizen om zijn droom in bezit te nemen.

Wanneer hij daar aankomt blijkt de eigenaar en zijn vrouw dood te zijn. Alleen een blind meisje, ‘genaamd’ BG, en een kind zijn nog aanwezig. Gelukkig is zijn droomauto nog wel aanwezig. BG haalt JM over en ze gaan met de Citroën op reis.

~

We krijgen hier een road movie voorgeschoteld met het prachtige Australische land als decor. Maar waar gaan ze naar op zoek? Wordt het een reis naar het verleden, of een reis voor de verwerking van het verleden. Dit alles wordt niet echt duidelijk gemaakt, en komt ook niet echt uit de verf. Veel thema’s passeren de revue: de maagdelijke liefde, de vernietigende werking van het verleden, het zoeken naar voldoening en zo kan ik nog wel even door gaan. Is dit niet wat veel voor een film van twee uren? Ja. Veel te veel als je het mij vraagt. Clara Law (Floating Life) probeert zoveel mogelijk onderwerpen te behandelen zonder een duidelijke en goed uitgewerkte overkoepelde thematiek. We worden geconfronteerd met allerlei pijnlijke jeugdherinneringen die mijns inziens geen duidelijk verband houden met het uitgangspunt van de film. De Citroën vervult niet de thematische functie die het had moeten doen. De auto had voor een verbindend patroon moeten zorgen, maar doet dit in het geheel niet. Misschien moeten we de betekenis dan zoeken in de aanwezigheid van de auto. Het is tenslotte een model uit het jaar 1967. Maar hierover wordt niet verder uitgeweid.

Dit alles is jammer, vooral omdat The Goddess of 1967 een werkelijk prachtig gemaakte film is. De beelden zijn schitterend, alles ziet er cinematografisch buitengewoon gelikt uit. Het ziet er zelfs zo mooi uit dat de meeste mensen die ik gesproken heb over deze film geen klachten hadden over de inhoud ervan. Ondanks de geleverde kritiek, moet gezegd worden dat The Goddess of 1967 geen slechte film is. Pas wanneer je de puzzelstukjes in elkaar wilt zetten kom je erachter dat het een en ander ontbreekt. Op deze manier blijft er nou eenmaal van het positieve beeld dat ik had op het laatst weinig over.

Film / Films

Gladiator

recensie: Gladiator

.

~


Alhoewel ik niet beschik over een professioneel home theater, was het toch duidelijk dat de beeldkwaliteit van deze disc uitmuntend is: de kleuren zijn zo mogelijk nog intenser dan toen ik de film in de bioscoop zag en alle details zijn zichtbaar in materialen als bont, haar en stof. Zelfs de poriën in de huid van de acteurs zijn te zien.
Het geluid zal ongetwijfeld even indrukwekkend zijn, gezien het feit dat er zowel een Dolby 5.1- als een DTS-soundtrack aanwezig is. Helaas heb ik thuis slechts mono…

Extra’s
Daarom maar snel door naar de goodies. Daar zijn er zoveel van, dat er twee DVD’s voor nodig waren om ze kwijt te kunnen.
Eerst is daar het audiocommentaar onder de film van regisseur Scott, cameraman John Mathieson en editor Pietro Scalia. De drie mannen, en met name Scott, praten uitvoerig over de thematiek van het verhaal, het productieproces en historische achtergronden. Alhoewel de technische kant wat beter belicht had kunnen worden, is dit een boeiende commentaartrack zonder dode punten.
Disc twee bevat twee documentaires: de eerste is een standaard Making Of, met genoeg blikken achter de schermen en komische quotes van met name titelheld Russel Crowe om interessant te blijven. De tweede gaat over de echte gladiatoren. Hun leven wordt in historisch perspectief gezet door een stel deskundigen en is met een speelduur van bijna een uur aan de lange kant.
Interessanter zijn de deleted scenes, met optioneel commentaar van Scott, waarin hij uitlegt waarom hij (soms met pijn in het hart) bepaalde scènes heeft moeten verwijderen uit de film. De mooiste van deze scènes heet de Treasure Chest van editor Scalia, die speciaal voor de DVD-release zeven minuten ongebruikt materiaal aan elkaar heeft gesneden op muziek van Hans Zimmer. Deze “schatkist” zit vol met hele mooie shots en is een genot om naar te kijken.
Een genot om naar te luisteren is de soundtrack van Gladiator en in Hans Zimmer: Scoring Gladiator wordt Zimmer 25 minuten lang geïnterviewd over het componeerproces. Uitgebreid vertelt de componist over zijn werkwijze, het zoeken naar thema’s en het verfijnen van de score aan de hand van de gemonteerde beelden.
Naast deze drie documentaires bevat de DVD van Gladiator nog honderden stilstaande beelden in de vorm van foto’s, storyboards, promotiemateriaal en het dagboek van de jonge acteur Spencer Treat Clark, die Lucius, het neefje van de keizer, speelt.
Trailers en televisiespots zetten de spreekwoordelijke puntjes op deze mooie special edition, waar je wel een paar uurtjes zoet mee bent.

Film / Films

Gladiator

recensie: Gladiator

Gladiator begint met een veldslag: de Romeinen tegen de Duitsers. Generaal Maximus (Russell Crowe) heeft de leiding over de Romeinse manschappen die hij deskundig naar de overwinning brengt. De keizer is dusdanig onder de indruk van zijn capaciteiten dat hij hem voorstelt niet meer de leiding over een leger te hebben, maar over heel Rome. Voordat de twijfelende Maximus antwoord kan geven, is de keizer dood – vermoord door zijn eigen zoon Commodus, die de keizersvacature al bijna aan zijn ogen voorbij zag gaan.

~

Commodus (Joaquin Phoenix) geeft opdracht Maximus ook te doden, maar deze ontsnapt en komt in een gladiatorenschool terecht, nadat hij heeft gezien hoe zijn vrouw en zoontje zijn gedood door Commodus’ mannen. Maximus ontpopt zich als een ware held die maar één ding wil: Commodus vermoorden om zijn vrouw en kind te wreken. In een serie uitermate gewelddadige en prachtig gefilmde gevechten werkt hij zich omhoog naar de natte droom van elke gladiator: het Colosseum in Rome.

Ondanks zijn lange staat van dienst is regisseur Ridley Scott slechts bekend door drie films: de sciencefictionmeesterwerken Alien en Blade Runner en de feministische roadmovie Thelma & Louise. De rest van zijn filmografie wordt doorgaans ergens tussen ‘middelmatig’ (Legend, Black Rain) en ‘slecht’ (G.I. Jane) geklassificeerd, met als voornaamste verwijt dat alles er prachtig uitziet, maar dat de inhoud ver te zoeken is.

~

Met Gladiator slaat Scott evenwel hard terug. Natuurlijk werd een groot deel van het budget opgeslokt door de production design en de visuele effecten, waardoor de film de meest authentieke visie op het oude Rome tot nu toe geeft, maar deze keer wordt de menselijke kant niet verwaarloosd: gladiator Maximus is geen hersen- en harteloze vechtmachine à la een Schwarzenegger of Stallone, maar een emotionele figuur die zwaar getroffen is door het verlies van zijn geliefden. Dit gegeven wordt alleen maar krachtiger doordat het zich afspeelt in een van de wreedste periodes van de geschiedenis van de mensheid.

Film / Films

Bring It On

recensie: Bring It On

Cameron Diaz, Lauryn Hill, Uma Thurman, Madonna, Halle Berry, Raquel Welch, Dwight D. Eisenhower, Kirsten Dunst, Shirley MacLaine, Priscilla Presley, Samuel L. Jackson en Steve Martin zijn allemaal cheerleader geweest. Zo zien we maar weer eens waar je met wat aanmoediging kan komen. Cheerleading is een echt Amerikaans fenomeen gebleven, het schaamrood stijgt me naar de kaken wanneer ik die stumperdjes zie die de Amsterdam Admirals proberen aan te moedigen. In Amerika gebeurt dit fenomeen tenminste op een dermate profesionele wijze dat er studiebeurzen te verkrijgen zijn voor de zogenaamde ‘stunters’, de jongens die de meisjes de lucht in gooien. Zo hoort het.

~

Bring it On wordt om onverklaarbare redenen in Nederland uitgebracht onder de titel Girls United. Ook is het jammer dat de film slechts in Alkmaar, Arnhem, Eindhoven, Maastricht en Venlo draait. Bring It On is namelijk een erg vermakelijke en blije komedie waarmee je dag niet meer stuk kan.

Kirsten Dunst is de populaire Torr Shipman die in de harde cheerocratie tot nieuwe aanvoerdster van het Rancho Carne Highschool cheerleaderrteam is gekozen. Haar team is niet zomaar een team, ze zijn al vijf keer nationaal kampioen geworden. Torr is een cheerleader met een doel. Wanneer een van de cheerleaders uit de handen van een stunter glipt en ten aarde stort wordt het dringend tijd voor een invalster. Zie hier Eliza Dushku als Missy. In de ogen van de andere cheerleaders een geboren überdyke. Maar Missy is goed, en kwaliteit komt altijd van pas.

Op de weg naar de nationale kampioenschappen stapelt het ene probleem zich op de ander: ruzie met een zwart cheerleaderteam over gestolen cheeracts, jaloezie, verliefdheden en nog veel meer van die highschool kwaaltjes. Alles is bij voorbaat bekend, maar dat is dankzij de feestelijke aanpak en invulling juist erg grappig en bevredigend.

83% van de cheerleaders schijnt gemiddeld een B of hoger te scoren op school. Het zijn harde tijden voor de liefhebbers van domme naïeve dansende meisjes. Gelukkig zijn er films.