The Hollywood Sign

recensie: The Hollywood Sign

Mijn vriendin heeft de gewoonte om tijdens de meest leuke films in slaap te vallen. Het aparte aan haar gewoonte is dat als zij tijdens een film niet in slaap valt, de kans groot is dat ze er ook niet veel aan vindt. Meestal is de film dan zo saai dat ze zich niet gaat ontspannen, en dus valt ze niet in slaap. Om hier nu een graadmeter van te maken of film al dan niet goed zijn, gaat misschien wat ver, maar lees verder, ik kom hier op terug.

The Hollywood Sign is een film over drie uitgerangeerde acteurs die als bij toeval op het spoor komen van een groepje misdadigers met veel geld. Ze ontwikkelen een vaag plan om met hun acteertalent de misdadigers het geld afhandig te maken. Eén van de acteurs, Tom Greener (Tom Berenger) ontdekt dat één van de misdadigers zijn voormalige vriendin Paula is. Paula speelt een gevaarlijk spel. Ooit schreef ze een script waarin een groepje acteurs geld afhandig maken van een misdadiger, en omdat ze het script niet kon verkopen voert ze het nu in het echte leven uit. Ze wil met het script als leidraad de misdadigers oplichten. Natuurlijk gaan de acteurs en Paula samenwerken. Het zal hun gevaarlijkste optreden ooit worden. Zoals Paula het tactisch uitdrukt: ‘vroeger zou het publiek jullie na een slechte voorstelling alleen uitschelden, maar nu gaan ze je vermoorden als het verknalt.’ Een betere peptalk konden de drie acteurs zich natuurlijk niet wensen.

Rommelig
Het verhaal is niet bijster interessant, en is over het algemeen rommelig. Wat de film het aanzien waard maakt is dat Berenger, Reynolds en Steiger een sympathieke prestatie neerzetten als uitgerangeerde filmsterren. Vooral Steiger (The Hurricane, Mars Attacks!) is erg op dreef. Zijn performance is vooral een vette knipoog naar Marlon Brando.

Toch mist de film ‘drive’: de gemiddelde kijker zal snel de aandacht verliezen door het zoals eerder gezegd rommelige script. Dat maakt dat ik deze film voor een bioscoopbezoek niet kan aanraden. Als je echt geïnteresseerd bent zou ik wachten op de videorelease. Mijn vriendin viel overigens niet in slaap.