Film / Films

How the Grinch Stole Christmas

recensie: How the Grinch Stole Christmas

Je kunt natuurlijk in de kerstvakantie naar Charlie’s Angels gaan, maar er is ook nog een heel ander engeltje in de bioscoop te vinden en dat is de Grinch.

~

De kerstfilm van dit jaar is How The Grinch Stole Christmas van Ron Howard. Het is een verfilming van het beroemde (doch mij onbekende) verhaal van Dr. Seuss. Het speelt zich allemaal af in Whoville, waar de mensen rare snuitjes hebben en bovendien zo materialistisch als de pest zijn. De ware essentie voor de Who’s is dan ook om zoveel mogelijk cadeautjes tegen een zo laag mogelijke prijs te kopen. Wie dit allemaal niet zo ziet is de Grinch (Jim Carrey). Hij leeft op de afvalberg van het dorp, leeft van de niet meer gewenste spulletjes van de Who’s. De Grinch is dan ook niet bepaald een graag geziene gast in het o zo gezellige Whoville. Gelukkig is er toch nog een klein schattig meisje dat zich om de Grinch bekommert en het goede in hem ziet, en niet wil dat hij met kerst alleen is.

grinch02.jpg

Gaandeweg wordt ons duidelijk gemaakt waarom de Grinch niet zo blij is met kerst… en wat mij betreft heeft de Grinch daar helemaal gelijk in!
Bijzonder geestig zijn de scènes waar de levensvisie van de Grinch naar voren komt: leuke zwartgallige humor die mijn sympathie voor de Grinch wonnen. Jim Carrey huppelt vrolijk rond alsof hij op Broadway staat en is en blijft ondanks zijn pak en make-up ontzettend zichzelf.

De decors zien er uit als speelgoedwinkels en mijn god, wat is alles volgestapeld met prullaria… vandaar dat de film dan ook 123 miljoen dollar gekost heeft.

Het verhaal zit rommelig in elkaar en gaat uiteindelijk een verkeerde kant uit. Van een heus kerstgevoel zonder cadeautjes is toch niet echt sprake; ongeïnspireerd staan de Who’s hand in hand met een zogenaamd kerstgevoel.

Ondanks de hypocrisie van de Who’s is The Grinch een onderhoudende film met voldoende ‘volwassen’ grapjes om je honderd minuten te laten glimlachen.

Film / Films

The Green Mile

recensie: The Green Mile

Bestsellerauteur Stephen King vraagt twee dingen van een jonge filmmaker die een kort verhaal van hem wil gaan verfilmen: het bedrag van één dollar en een kopietje van de film op een videoband. Frank Darabont was jaren geleden één van die mensen die zijn talenten wilde gebruiken voor een verhaal van de meester, namelijk The Woman in the Room, in het Nederlands vertaald als De patiënte in kamer 312, over een man die zijn zieke moeder in het ziekenhuis op gaat zoeken. Met The Green Mile is Darabont dus toe aan zijn derde King-verfilming, na het meesterlijke The Shawshank Redemption (1994).

Hoofdpersoon in The Green Mile is cipier Paul Edgecomb, gespeeld door Tom Hanks, die de leiding heeft over de dodencellen in een gevangenis ergens in het zuiden van de Verenigde Staten, waarin hij wordt bijgestaan door zijn trouwe medewerkers Brutal en Dean en het vervelende ettertje Percy Wetmore.

Op een dag wordt John Coffey binnengebracht, een reusachtige neger die twee meisjes zou hebben verkracht en vermoord. Deze kinderlijke man blijkt over helende gaven te beschikken. Zo geneest hij Pauls blaasinfectie en laat hij een dood muisje weer lopen.

De film begint en eindigt in het heden met een oude Paul Edgecomb in een bejaardentehuis. Deze scènes zijn onnodig en doen afbreuk aan het wonderlijke verhaal door de clou nog eens extra te benadrukken. Daarnaast is er slechts één ander negatief punt aan de film: de visuele effecten na de verschillende genezingen van John Coffey. Dan komen er wolken zwarte vliegen uit zijn mond, die je, hoe fotorealistisch ze ook zijn, een paar cruciale momenten uit de film trekken die wel gewerkt hadden als ze iets subtieler waren uitgevoerd. De andere effecten zijn evenwel briljant en onzichtbaar, bijvoorbeeld in het geval van Mr. Jingles, de al eerder genoemde muis.

De acteerprestaties in The Green Mile zijn allemaal perfect: we geloven Tom Hanks als hij met gruwelijke pijn boven de tioletpot hangt en we lachen met ‘m mee als hij die pijn kwijtraakt. We haten Percy Wetmore en voelen medelijden bij het zien van de wegterende vrouw van één van Pauls collega’s.
Maar de meeste indruk maakt Michael Clarke Duncan, die de rol van John Coffey speelt en al eerder te zien was in Armageddon. Met een slechtere acteur in deze rol was The Green Mile heel wat minder overtuigend geweest.

Film / Films

Gossip

recensie: Gossip

Een stel hippe communicatiestudenten gaat de impact van roddelen proefondervindelijk testen. Ze bedenken een roddel: een verwend meisje zou ontmaagd zijn tijdens een feestje. Zijzelf weet niets meer omdat ze dronken was.

Al snel groeit en verspreidt de roddel zich tot onaangename proporties. Het meisje denkt dat ze inderdaad verkracht is. Er lijkt geen weg meer terug en Gossip ontwikkelt zich hier tot een thriller met mogelijkheden. Deze elementen zouden voor een degelijke film kunnen zorgen ware het niet dat de film volgegooid wordt met zinloze twists and turns. Dit heeft tot gevolg dat er op het einde niets van de hele film overblijft; de film vernielt zichzelf.

Gossip is de debuutfilm van Davis Guggenheim en het lijkt erop dat hij teveel gewild heeft. Het verhaal is te veel van het goede. De beelden zijn eveneens too much: diepe kleuren en veel contrasten zorgen voor een ongemakkelijke sfeer die niet uitnodigt het verhaal binnen te treden. De acteurs dragen niets bij, lopen wat rond met hun vervelende kapseltje en arrogante smoeltjes en vallen weg bij beeld en muziek.
Zonder alles overhoop te halen was Gossip een redelijke film geworden. Het idee is namelijk best leuk.

Met wat meer bescheidenheid komt Davis Guggenheim vast nog wel eens met een aardige film.

Film / Films

The Goddess of 1967

recensie: The Goddess of 1967

.

De gemiddelde Nederlander is wel ergens compleet weg van. Velen onder ons dromen van snelle auto’s en lekkere wijven. Voor de een blijft het bij dromen, omdat zijn wensen bijvoorbeeld te absurd zijn, weer een ander probeert er voor te sparen in de hoop dat zijn droom ooit eens verwezenlijkt zal worden. JM, een jongeman uit Tokio, is al jaren geobsedeerd door een Citroën DS uit het jaar 1967. Op het internet vindt hij er tenslotte een. In Australië. JM besluit af te reizen om zijn droom in bezit te nemen.

Wanneer hij daar aankomt blijkt de eigenaar en zijn vrouw dood te zijn. Alleen een blind meisje, ‘genaamd’ BG, en een kind zijn nog aanwezig. Gelukkig is zijn droomauto nog wel aanwezig. BG haalt JM over en ze gaan met de Citroën op reis.

~

We krijgen hier een road movie voorgeschoteld met het prachtige Australische land als decor. Maar waar gaan ze naar op zoek? Wordt het een reis naar het verleden, of een reis voor de verwerking van het verleden. Dit alles wordt niet echt duidelijk gemaakt, en komt ook niet echt uit de verf. Veel thema’s passeren de revue: de maagdelijke liefde, de vernietigende werking van het verleden, het zoeken naar voldoening en zo kan ik nog wel even door gaan. Is dit niet wat veel voor een film van twee uren? Ja. Veel te veel als je het mij vraagt. Clara Law (Floating Life) probeert zoveel mogelijk onderwerpen te behandelen zonder een duidelijke en goed uitgewerkte overkoepelde thematiek. We worden geconfronteerd met allerlei pijnlijke jeugdherinneringen die mijns inziens geen duidelijk verband houden met het uitgangspunt van de film. De Citroën vervult niet de thematische functie die het had moeten doen. De auto had voor een verbindend patroon moeten zorgen, maar doet dit in het geheel niet. Misschien moeten we de betekenis dan zoeken in de aanwezigheid van de auto. Het is tenslotte een model uit het jaar 1967. Maar hierover wordt niet verder uitgeweid.

Dit alles is jammer, vooral omdat The Goddess of 1967 een werkelijk prachtig gemaakte film is. De beelden zijn schitterend, alles ziet er cinematografisch buitengewoon gelikt uit. Het ziet er zelfs zo mooi uit dat de meeste mensen die ik gesproken heb over deze film geen klachten hadden over de inhoud ervan. Ondanks de geleverde kritiek, moet gezegd worden dat The Goddess of 1967 geen slechte film is. Pas wanneer je de puzzelstukjes in elkaar wilt zetten kom je erachter dat het een en ander ontbreekt. Op deze manier blijft er nou eenmaal van het positieve beeld dat ik had op het laatst weinig over.

Film / Films

Gladiator

recensie: Gladiator

.

~


Alhoewel ik niet beschik over een professioneel home theater, was het toch duidelijk dat de beeldkwaliteit van deze disc uitmuntend is: de kleuren zijn zo mogelijk nog intenser dan toen ik de film in de bioscoop zag en alle details zijn zichtbaar in materialen als bont, haar en stof. Zelfs de poriën in de huid van de acteurs zijn te zien.
Het geluid zal ongetwijfeld even indrukwekkend zijn, gezien het feit dat er zowel een Dolby 5.1- als een DTS-soundtrack aanwezig is. Helaas heb ik thuis slechts mono…

Extra’s
Daarom maar snel door naar de goodies. Daar zijn er zoveel van, dat er twee DVD’s voor nodig waren om ze kwijt te kunnen.
Eerst is daar het audiocommentaar onder de film van regisseur Scott, cameraman John Mathieson en editor Pietro Scalia. De drie mannen, en met name Scott, praten uitvoerig over de thematiek van het verhaal, het productieproces en historische achtergronden. Alhoewel de technische kant wat beter belicht had kunnen worden, is dit een boeiende commentaartrack zonder dode punten.
Disc twee bevat twee documentaires: de eerste is een standaard Making Of, met genoeg blikken achter de schermen en komische quotes van met name titelheld Russel Crowe om interessant te blijven. De tweede gaat over de echte gladiatoren. Hun leven wordt in historisch perspectief gezet door een stel deskundigen en is met een speelduur van bijna een uur aan de lange kant.
Interessanter zijn de deleted scenes, met optioneel commentaar van Scott, waarin hij uitlegt waarom hij (soms met pijn in het hart) bepaalde scènes heeft moeten verwijderen uit de film. De mooiste van deze scènes heet de Treasure Chest van editor Scalia, die speciaal voor de DVD-release zeven minuten ongebruikt materiaal aan elkaar heeft gesneden op muziek van Hans Zimmer. Deze “schatkist” zit vol met hele mooie shots en is een genot om naar te kijken.
Een genot om naar te luisteren is de soundtrack van Gladiator en in Hans Zimmer: Scoring Gladiator wordt Zimmer 25 minuten lang geïnterviewd over het componeerproces. Uitgebreid vertelt de componist over zijn werkwijze, het zoeken naar thema’s en het verfijnen van de score aan de hand van de gemonteerde beelden.
Naast deze drie documentaires bevat de DVD van Gladiator nog honderden stilstaande beelden in de vorm van foto’s, storyboards, promotiemateriaal en het dagboek van de jonge acteur Spencer Treat Clark, die Lucius, het neefje van de keizer, speelt.
Trailers en televisiespots zetten de spreekwoordelijke puntjes op deze mooie special edition, waar je wel een paar uurtjes zoet mee bent.

Film / Films

Gladiator

recensie: Gladiator

Gladiator begint met een veldslag: de Romeinen tegen de Duitsers. Generaal Maximus (Russell Crowe) heeft de leiding over de Romeinse manschappen die hij deskundig naar de overwinning brengt. De keizer is dusdanig onder de indruk van zijn capaciteiten dat hij hem voorstelt niet meer de leiding over een leger te hebben, maar over heel Rome. Voordat de twijfelende Maximus antwoord kan geven, is de keizer dood – vermoord door zijn eigen zoon Commodus, die de keizersvacature al bijna aan zijn ogen voorbij zag gaan.

~

Commodus (Joaquin Phoenix) geeft opdracht Maximus ook te doden, maar deze ontsnapt en komt in een gladiatorenschool terecht, nadat hij heeft gezien hoe zijn vrouw en zoontje zijn gedood door Commodus’ mannen. Maximus ontpopt zich als een ware held die maar één ding wil: Commodus vermoorden om zijn vrouw en kind te wreken. In een serie uitermate gewelddadige en prachtig gefilmde gevechten werkt hij zich omhoog naar de natte droom van elke gladiator: het Colosseum in Rome.

Ondanks zijn lange staat van dienst is regisseur Ridley Scott slechts bekend door drie films: de sciencefictionmeesterwerken Alien en Blade Runner en de feministische roadmovie Thelma & Louise. De rest van zijn filmografie wordt doorgaans ergens tussen ‘middelmatig’ (Legend, Black Rain) en ‘slecht’ (G.I. Jane) geklassificeerd, met als voornaamste verwijt dat alles er prachtig uitziet, maar dat de inhoud ver te zoeken is.

~

Met Gladiator slaat Scott evenwel hard terug. Natuurlijk werd een groot deel van het budget opgeslokt door de production design en de visuele effecten, waardoor de film de meest authentieke visie op het oude Rome tot nu toe geeft, maar deze keer wordt de menselijke kant niet verwaarloosd: gladiator Maximus is geen hersen- en harteloze vechtmachine à la een Schwarzenegger of Stallone, maar een emotionele figuur die zwaar getroffen is door het verlies van zijn geliefden. Dit gegeven wordt alleen maar krachtiger doordat het zich afspeelt in een van de wreedste periodes van de geschiedenis van de mensheid.

Film / Films

Bring It On

recensie: Bring It On

Cameron Diaz, Lauryn Hill, Uma Thurman, Madonna, Halle Berry, Raquel Welch, Dwight D. Eisenhower, Kirsten Dunst, Shirley MacLaine, Priscilla Presley, Samuel L. Jackson en Steve Martin zijn allemaal cheerleader geweest. Zo zien we maar weer eens waar je met wat aanmoediging kan komen. Cheerleading is een echt Amerikaans fenomeen gebleven, het schaamrood stijgt me naar de kaken wanneer ik die stumperdjes zie die de Amsterdam Admirals proberen aan te moedigen. In Amerika gebeurt dit fenomeen tenminste op een dermate profesionele wijze dat er studiebeurzen te verkrijgen zijn voor de zogenaamde ‘stunters’, de jongens die de meisjes de lucht in gooien. Zo hoort het.

~

Bring it On wordt om onverklaarbare redenen in Nederland uitgebracht onder de titel Girls United. Ook is het jammer dat de film slechts in Alkmaar, Arnhem, Eindhoven, Maastricht en Venlo draait. Bring It On is namelijk een erg vermakelijke en blije komedie waarmee je dag niet meer stuk kan.

Kirsten Dunst is de populaire Torr Shipman die in de harde cheerocratie tot nieuwe aanvoerdster van het Rancho Carne Highschool cheerleaderrteam is gekozen. Haar team is niet zomaar een team, ze zijn al vijf keer nationaal kampioen geworden. Torr is een cheerleader met een doel. Wanneer een van de cheerleaders uit de handen van een stunter glipt en ten aarde stort wordt het dringend tijd voor een invalster. Zie hier Eliza Dushku als Missy. In de ogen van de andere cheerleaders een geboren überdyke. Maar Missy is goed, en kwaliteit komt altijd van pas.

Op de weg naar de nationale kampioenschappen stapelt het ene probleem zich op de ander: ruzie met een zwart cheerleaderteam over gestolen cheeracts, jaloezie, verliefdheden en nog veel meer van die highschool kwaaltjes. Alles is bij voorbaat bekend, maar dat is dankzij de feestelijke aanpak en invulling juist erg grappig en bevredigend.

83% van de cheerleaders schijnt gemiddeld een B of hoger te scoren op school. Het zijn harde tijden voor de liefhebbers van domme naïeve dansende meisjes. Gelukkig zijn er films.

Film / Films

The Gift

recensie: The Gift

Dit soort films is bekend. Een vrouw met paranormale gaven, een beetje het buitenbeentje van het dorp vanwege dat enge gedoe met die kaarten. Maar wel erg handig als je wilt weten of je een goed huwelijk krijgt of je andere problemen opgelost wilt zien. Deze vrouw, in deze film heet ze Annie Wilson (Cate Blanchett), krijgt van de cynische sherrif de opdracht haar gave aan te wenden om een vermissing op te helderen. Het vermiste slachtoffer is dood, Annie krijgt daar enge dromen van en helpt de politie. De ogenschijnlijke moordenaar wordt gepakt maar de echte killer loopt uiteraard nog rond, wat nog meer enge visioenen oplevert. In een enge scène bij een enge waterpoel met een eng onweer volgt de ontknoping. De moordenaar was degene van wie iedereen heilig geloofde dat hij het niet was.

~

Van zulke films gaan er doorgaans dertien in een dozijn en ze zijn allemaal bedoeld om de kijker de stuipen op het lijf te jagen. Met paranormale visioenen in je film heb je een uitgelezen kans gebruik te maken van schokeffecten, van verminkte lijken en vaag flitsende scènes met zaklampen en andere slagwapens. Ook The Gift maakt veelvuldig gebruik van visioenen om de kijker overeind te doen schieten. Ze werken: regisseur Raimi heeft ze goed gepland en stemmig enge muziek erbij gezet, maar het niet-paranormale gedeelte van de film is als vanillevla: wel lekker, maar elke hap hetzelfde en je hoeft niet eens te kauwen.

Cate Blanchett is niet op haar best in slobberige joggingbroeken of vormeloze rokjes. Zij speelt het medium en moet de film dragen, maar dat lukt maar half. Ze speelt de waarzegster te integer en te passief, terwijl ze het scenario makkelijk had kunnen uitbuiten en er wat meer karakter in had kunnen leggen. Keanu Reeves is een stuk beter als redneck en echtgenoot-met-losse-handjes, maar omdat hij al voor de ontknoping opgesloten wordt als dader mist de ontknoping een aantal sinistere blikken die de film best had kunnen gebruiken. Greg Kinnear, de bordkartonnen dokter uit Nurse Betty, doet in deze film alles wat hij kan: oprecht en integer kijken. De hele film door, met een vlotte scheiding in het haar en opgetrokken wenkbrauwen. In Nurse Betty was hij dan ook veel beter op zijn plaats.

The Gift moet het hebben van de schokeffecten, die visueel goed in elkaar zitten. Lijken zweven in bomen en uit de kraan druppelt bloed. De dromen van Annie zijn gestileerd met veel cross-overs en technisch ziet de film er goed uit. Jammer alleen dat zowel de cast als het scenario te wensen overlaat. Voor een avondje plat griezelen is The Gift echter uitstekend geschikt.

Film / Films

Frequency

recensie: Frequency

Tijdreizen. Dit begrip heeft de frequente bioscoopbezoeker vaker gehoord. In films als Back to the Future en Bill & Ted’s Excellent Adventure wordt hier op een leuke manier aandacht aan besteed. Ook bij TV-series als The Outer Limits en Quantum Leap is tijdreizen een groot onderwerp en wie de boeken van Michael Chrichton kent is het boek Timeline misschien wel de meest serieuze gedachte ten opzichte van tijdreizen. Met behulp van Quantumtechnologie wordt het mogelijk om terug te gaan in de tijd.

Nu dan Frequency, een film die op een zeer originele wijze omgaat met het principe tijdreizen. John Sullivan (Jim Caviezel) is een politieagent die op een dag in zijn ouderlijk huis (dat hij geërfd heeft, en nog steeds woont) de oude radiozender van zijn vader onderin een oude doos ontdekt, en mee begint te spelen voor ‘old times sake’. Al gauw maakt hij contact met een brandweerman die bezeten is van honkbal. Snel komt John erachter dat deze man een zeer bekende is. Namelijk zijn vader Frank Sullivan (Dennis Quaid), die op dezelfde plek als John, alleen 30 jaar geleden, ook met zijn radio aan het spelen is.

Heel vreemd dus, maar Frequency slaagt er goed in om het op een duidelijke manier uit te leggen wat er precies aan de hand is. Wat is namelijk het geval, doordat het noorderlicht actief is in het gebied waar het huis staat van John (en Frank vroeger) ontstaat een grote hoeveelheid statische lading waardoor de juiste frequentie bereikt kan worden om radiocontact te maken met het verleden!
John en Frank beginnen elkaar veel te veel te vertellen over hun levens. Vooral John legt ongeveer de gehele toekomst uit voor zijn vader, inclusief dat hij snel dood zal gaan in een brand. Doordat Frank dit te weten komt, weet hij zichzelf te redden uit de brand, en dit had nu juist niet mogen gebeuren. Hij had daar in die brand om moeten komen omdat alles wat hij nu doet, invloed heeft op de toekomst. Herinneringen veranderen onmiddellijk, en nu is Frank opeens twintig jaar later doodgegaan aan kanker.
Tot zover het zeer boeiende eerste half uur van Frequency. Het gegeven dat alles wat Frank doet en zegt in het verleden, invloed heeft op het heden is fascinerend om te zien en erg goed gebracht.

Maar vanaf dit punt lijkt de regisseur(Gregory Hoblit, bekend van films als Fallen en Primal Fear) de weg een beetje kwijt. Nu Frank is blijven leven, wordt zijn moeder door een seriemoordenaar vermoord (die nooit had geleefd als Frank was gestorven) en moeten John en Frank samenwerken om de killer te pakken te krijgen voordat hij Johns moeder vermoordt. Wat er gebeurt is dat een zeer goed principe omgevormd wordt tot een zeer matige politiefilm met een zoetsappig einde wat ontzettend voorspelbaar is en tevens de hele theorie ongeloofwaardig maakt.

Frequency. Erg goed bedacht, zeer sterk eerste deel, maar de film haalt de eindstreep jammer genoeg niet.

Film / Films

Flawless

recensie: Flawless

Een nukkige homohater krijgt na een beroerte zangles van een travestiet. Zo luidt de samenvatting van het verhaal van Flawless, de nieuwste film van de regisseur die eerder de Batmanserie volledig liet ontsporen. Joel Schumacher is geen man van subtiliteiten: als er iets gebeurt in zijn films, gebeurt het ook met veel poeha en dit is in Flawless niet anders.

Robert De Niro speelt de ex-agent die na een beroerte het advies krijgt om zangles te nemen zodat hij zijn spraakfuncties weer enigszins terugkrijgt. Toevallig woont hij in een gebouw dat bevolkt wordt door een stel uitzinnige zingende travestieten, aangevoerd door de fantastische Philip Seymour Hoffmann (Magnolia, Happiness). Hoffmann overacteert alsof hij nooit anders heeft gedaan en past precies in zijn rol. De Niro lijkt zijn Oscarwinnende rol in Awakenings voort te zetten en speelt zeer overtuigend de door een beroerte gevelde man.

De acteerprestaties zijn dus geweldig, iets wat van het script niet gezegd kan worden. Een als een quasi rode draad door de film heen lopend subplot over een gestolen tas met geld fungeert als belangrijkste drijfveer voor de gedragingen van de personages en is weinig origineel of geloofwaardig. Toch zitten er een paar hele leuke scènes in de film, die met een iets beter uitgedacht script voor een evenwichtiger geheel hadden gezorgd.