Theater / Voorstelling

(Be)Zoek eens het paradijs

recensie: Masquerade

In de periode van 8 tot 18 februari spelen verschillende Midden- en Oost-Europese theatergezelschappen in zes Nederlandse theaters in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Arnhem, Haarlem en Groningen. 11 Februari opende het Small Theatre of Vilnius het festival in Groningen. Zij speelden het in 1835 door de Rus Lermontov geschreven stuk Masquerade. Het Paradise Lost?-Festival kreeg op voorhand erg weinig aandacht in de Nederlandse pers. Om het festival toch onder de aandacht van het publiek te brengen maakte de directeur van de Groninger schouwburg deze eerste avond gratis toegankelijk.

~

Laatste der Romantici

Een uur voor de voorstelling begon was in één van de foyers een lezing over Lermontov en zijn toneelstuk. Tegenwoordig wordt Lermontov veelal gezien als één van de laatste Russische romantici. Hij schreef veel poëzie en proza. Van de vijf toneelstukken die hij schreef is Masquerade eigenlijk de enige die het opvoeren waard is. In zijn schrijven is Lermontov erg beïnvloed door auteurs als Lessing, Shakespeare en Schiller.

Het boek Held van onze tijd (1840/41) is het belangrijkste werk van Lermontov. De hoofdpersoon uit dit boek lijkt in zijn karakter bijzonder op Arbenin, de hoofdfiguur uit Masquerade. Beiden hebben een grote behoefte aan avontuur, hebben te kampen met veel negatieve energie en storten anderen in het ongeluk.

Mobiele telefoon

Als het stuk begint blijkt dat de actie van de theaterdirecteur redelijk goed heeft uitgepakt; de Stadsschouwburg zit behoorlijk vol met zowel oudere als jongere mensen. Door een voorstelling gratis aan te bieden krijgen ook mensen die nooit naar het theater gaan eenvoudig de kans dat eens te doen. Uiteraard is dat alleen maar toe te juichen, maar één van de nadelen die dat met zich mee brengt bleek al meteen bij het begin van de voorstelling; twee maal ging een mobiele telefoon af.

Boventiteling

~

Het Small Theatre of Vilnius is een uit Litouwen afkomstig gezelschap. Zoals de meeste Paradise Lost?-voorstellingen is ook Masquerade voorzien van Nederlandse boventiteling. In het begin was het dan ook een beetje onwennig voor het publiek. Iedereen moest op zoek naar een goede verhouding tussen het meelezen van de boventiteling en het volgen van de figuren op het toneel. Dat wees zichzelf echter redelijk snel, waarop er volop genoten kon worden van het al dat bijzonders uit Litouwen.

Zoenende vis

“Bijzonder” en “mooi” zijn twee woorden die de voorstelling van het Small Theatre of Vilnius goed dekken. Bij het begin van de voorstelling is het podium van de Stadsschouwburg bedekt met een dun laagje nep-sneeuw. In die sneeuw staan een aantal klassiek aandoende beelden en loopt een soort van nar. De nar roept een vis op, die uit het podium omhoog komt. Hij zoent de vis, waarop die weer wegzakt naar onder het podium. Het stuk is begonnen en het verhaal gestart, alleen heeft niemand een idee waar het over gaat. Als de voorstelling echter vordert wordt duidelijk wie Arbenin (de hoofdrolspeler) is, wat voor soort persoon hij is en wat de rollen van de andere spelers zijn. Het gaat allemaal wat moeizamer dan bij een Nederlandstalig stuk, maar uiteindelijk daagt alles.

Sterk absurdistisch

Lermontov schreef zijn toneelstuk als een aanklacht tegen de 19e eeuwse burgerij van Sint Petersburg. Het stuk is bij zijn leven nooit opgevoerd omdat het zo controversieel was. Als Masquerade tegenwoordig door een westers gezelschap wordt gespeeld vind je dat er vaak niet meer in terug. Het Small Theatre of Vilnius blijft echter dichter bij de originele tekst. Naast maatschappij-kritisch is het stuk ook uitermate komisch en sterk absurdistisch, wat het allemaal wat lichter te verteren maakt.

Paradise Lost? is nog tot 18 februari in Nederland. Masquerade speelt helaas niet meer, maar vele andere stukken nog wel. Het is een erg bijzondere ervaring om Midden Oost Europese gezelschappen hier bezig te zien en de boventiteling maakt het mogelijk de stukken goed te volgen. Er zijn geen gratis voorstellingen meer, maar studenten krijgen wel vaak korting.

Links

Paradise Lost?

Film / Films

Nog steeds verteerd door het verleden

recensie: Qui Vive

Oudgediende Frans Weisz (1938) presenteerde Qui Vive (2001) op het Nederlands Film Festival. Qui Vive is een vervolg op de perikelen van een joodse familie die al te zien waren in zijn film Leedvermaak uit 1989: alle familieleden en aanhang hebben met elkaar gemeen dat ze de oorlog (Tweede Wereldoorlog) maar niet kunnen vergeten. In Qui Vive, dat in de jaren 80 speelt, komt daar nog de geboorte van een buitenechtelijk kind bovenop.

~

Gebruiksaanwijzing

Qui vive is een film waarbij je eigenlijk al voordat je de film ziet de gebruiksaanwijzing gelezen moet hebben. Namelijk ondanks de introductie van de acteurs in het begin van de film, wordt er veel van de kijker gevergd om uit te vinden wie welke rol binnen de familie speelt. Een korte synopsis:

~

Ada (Kitty Courbois, de moeder van Lea) en Simon (Peter Oosthoek, de vader van Lea) zijn in de openingsscène veertig jaar getrouwd. Tijdens dit “feestje” komt er allerlei oud zeer bovendrijven. Zo is Dory (Marjon Brandsma, de eerste vrouw van Nico), in verwachting van Simon. Nico (Pierre Bokma) is met Lea (Catherine ten Bruggencate) getrouwd (in de film Leedvermaak) en heeft net zijn topbaan bij een ziekenhuis opgezegd. Hans (Edwin de Vries, de beste vriend van Nico) is getrouwd met Pien (Ingeborg Loedeman) en heeft een affaire. Zwart (Rijk de Gooijer) is de vader van Nico, heeft zijn eerste vrouw in de oorlog verloren en is getrouwd met Duifje (Sigrid Koetse). Kortom, een interessante wirwar van soapachtige relaties.

De eeuwige oorlog

Net als in Leedvermaak blijven in Qui vive herinneringen aan de oorlog een grote rol spelen temidden van het soapgeweld. Naast de ouderen (Ada, Simon, Zwart, Duifje) hebben vaak ook kinderen van ouders die de oorlog al dan niet hebben overleefd, hun ervaringen
nog niet verwerkt. Ze behoren tot de groep van zogenaamde tweede generatiekinderen. Ze zijn nog niet in het geheel met de werkelijkheid geconfronteerd. In Qui vive zien we onder meer een pijnlijk bezoek van Alexander, Hans en Nico aan Westerbork.

Homevideo en cryptische dialogen

~

Het enige personage dat wèl normaal met het verleden om kan gaan is Alexander (Hugo Haenen, de eerste echtgenoot van Lea), die tijdens de openingsscène het gezelschap filmt met zijn camera. Zijn beweeglijke beelden, die zijn versneden met mooie filmbeelden, zijn van een matige kwaliteit. Dat doet afbreuk aan de film. De beelden die Alexander registreert zijn slechts flarden van hetgeen er gebeurt zonder verdere samenhang.

De dialogen blijven sowieso nogal vaag, omdat men in de familie vaak langs elkaar heen praat. Het literaire gehalte van de dialogen is bij vlagen iets te hoog: bij filmdialogen is het taalgebruik toch meestal iets soepeler, dit ten dienste van de beelden. Maar als je er even voor gaat zitten, pik je in de soms cryptische dialogen toch nog aardige vondsten op.

Reünie

Het originele script werd geschreven door Judith Herzberg; ze bewerkte het oorspronkelijke toneelstuk Rijgdraad met Frans Weisz voor het witte doek, dezelfde aanpak als bij Leedvermaak. Ook dezelfde acteurs verschijnen na twaalf jaar weer samen voor
de camera: een reünie van half acterend Nederland die voldoende blijft boeien.

Qui Vive is, mits je de gebruiksaanwijzing hanteert, nog net de moeite waard.

Film / Films

The One

recensie: The One

Na het alleraardigste niemendalletje Final Destination van het duo James Wong en Glen Morgan verheugde ik me enigszins op hun nieuwe creatieve uitspatting met in de hoofdrol Jet Li. Maar wat een teleurstelling is deze film! De makers lijken alles waar ze zo goed in zijn overboord gegooid te hebben om ons schaamteloos lastig te vallen met een oppervlakkige en saaie actiefilm.

~

Het verhaal van de film lijkt nog het meest op een computerspelletje. Naast ons eigen universumpje zijn er nog maar liefst 123 andere waar allemaal een evenbeeld van ons leeft. Door heen en weer te reizen en deze evenbeelden af te maken worden we steeds sterker, als het eenmaal geslaagd is, de 123 andere ikken uit te schakelen ben je “The One” met de kracht van 124 man!

~

Dat was het dan eigenlijk met de film. Yulaw (Jet Li) is goed op weg om alle anderen uit te schakelen. Alleen weer die laatste – immer een moeilijke zaak. De laatste is Gabe (ook Jet Li). Gabe is geen machtswellusteling als Yulaw, maar een brave burger met een gezond verstand. Een strijd tussen goed en kwaad met als eindgevecht Jet Li die zichzelf op zijn flikker geeft.

De film zit slordig in elkaar. Het gebrek aan verhaal wordt niet gecompenseerd door leuke grappen of scherpe dialogen. Het is elke keer wachten op de kunsten van Jet Li. Li weet met zijn eigen kunnen de kijker dan toch een paar minuutjes te vermaken. De special effects zijn bij tijd en wijle boeiend, ware het niet dat je ze wel beter gezien hebt.

Wat blijft er dan nog van deze film over? Weinig, verdomd weinig. De hardcore Jet Li-fans zullen teleurgesteld de bioscoop verlaten met slechts een paar aardige Li-acties in hun achterhoofd. Wanneer je deze mensen over een maand vraagt waar de film over ging, dan zullen ze slechts zwijgen.

8WEEKLY

Van LEGO kun je alles maken

Artikel:

De meeste mafkezen maken maffe pagina’s die niemand interessant vindt. Bruce echter heeft zijn hobby op een leuke manier toegankelijk gemaakt voor anderen. Volwassen mannen spelen niet met LEGO, maar voor Bruce maken we een uitzondering. Op zijn
LEGO-pagina
speelt hij scenario’s en verhalen na met de altijd glimlachende poppetjes. Zijn laatste project omvat het epische Lord of the Rings.

~

Bruce heeft de Fellowship al tot en met Moria af. Zijn reisgenootschap van negen is nog aardig herkenbaar. Boromir heeft een snor, Legolas in stemmig groen. De dwerg Gimli heeft een baard, maar is wel de langste van allemaal. Aragorn tenslotte heeft een ruige stoppelbaard en een jagersmuts. Ook de kwade Nazgûl zijn zeer herkenbaar. Bruce nam een aantal Darth Vaders uit de LEGO-Star Wars-serie en zette die op zwarte paarden. Heel overtuigend allemaal.

~

Bruce’s afbeeldingen springen wel van de hak op de tak. Het verhaal begint pas wanneer de vier hobbits in Bree zijn aangekomen en ook onderweg naar Rivendel zijn er allerlei hiaten. Ook zijn acteurs zijn soms wat star in hun houdingen en kennen jammer genoeg maar één gelaatsuitdrukking. Maar daar staat tegenover dat de landschappen erg zorgvuldig gestileerd zijn. Ook de belichting is uitgekiend. Dat worden wel een paar Oscars voor de Fellowship.

Net als bij een echte film heeft Bruce ook opnamen gemaakt van de set. Hoe is alles geconstrueerd, wat doen de acteurs als ze even niks te doen hebben? Waarschijnlijk heeft Bruce meteen aan een DVD-versie van zijn foto’s gedacht.

Ook deze Bruce is gek, net als de andere karikaturen met wie je al eerder kennis kon maken. Bruce heeft niet alleen The Lord of the Rings verfotografeerd, maar ook Robin Hood, Moby Dick en Hamlet. In zijn persoonlijke hoekje vertelt hij hoe de riddertjes zijn boekenkast bewaken en dat hij een heleboel LEGO op zijn werk heeft.

~

Vroeger speelde ik heel veel met LEGO. Ik had indiaantjes, piraten en een karrevracht aan bouwstenen. Mijn eerste doos was een ambulance en ik kreeg later een mooie ANWB-doos. Ik moet ook maar eens een filmset gaan bouwen. Ambulances, de ANWB, indianen en piraten. Ik weet het al: wegpiraten rijden voor de lol indianen omver, die de ambulance dan op moet halen. Dit wordt een kaskraker, ik zweer het.

Muziek / Achtergrond
special:

Cornershop maakt remix van 24 uur

.

De Brits-Aziatische band Cornershop heeft ter gelegenheid van het uitkomen van hun nieuwste CD Handcream For A Generation een 24-uurs remix gemaakt van hun nummer Spectral Mornings. Een plaatsje in het Guinness Book of Records is hun doel, naast de nodige publiciteit voor het nieuwe album natuurlijk.

Het nummer, dat in de originele versie al een behoorlijke 14 minuten duurt, is speciaal voor de officiële site van de band uitgebouwd tot een monster van 24 uur dat “constantly mutates and changes pointing to the spectral evenings, nights, mornings and afternoons the band went through to deliver this epic of epics”, aldus de band.

De mix zal slechts eenmaal te beluisteren zijn en duurt nog tot vanavond 20:00. Gauw luisteren dus!

Film / Achtergrond
special:

Opnamen Pietje Bell van start

Maandag beginnen de opnamen voor alweer een hele coole Nederlandse jeugdfilm: Pietje Bell. De cast bestaat uit zo’n beetje half acterend Nederland en de regie is in handen van Maria Peters, die eerder ook verantwoordelijk was voor Kruimeltje.

~

Pietje Bell is het ondeugende broertje van Kruimeltje. Beide straatschoffies hebben als geestelijk vader de onderwijzer Chris van Abkoude. Pietje maakt in de jaren dertig de stad Rotterdam onveilig. Met zijn streken drijft hij zijn ouders, de zure apotheker Geelman en zijn vervelende zoon Jozef tot wanhoop. Wanneer hij per ongeluk een dievenbende ontdekt, wil niemand hem geloven.

Het belooft een waar feest van herkenning te worden, want er spelen een heleboel bekende namen mee in Pietje Bell, waaronder Angela Groothuizen, Arjan Ederveen, Rick Engelkes en Willem Nijholt. Pietje zelf wordt gespeeld door Quinten Schram, die uit de 1200 gegadigden naar voren kwam als de ideale belhamel.

Pietje Bell is vanaf november in de bioscoop te zien. Wie wil weten hoe het ook alweer afliep met Pietje, kan voor één van de acht boeken terecht op de site van Uitgeverij Kluitman of vanaf 1 maart op de officiële Pietje Bell-site.

Boeken / Fictie

Zes sterren

recensie: Zes sterren

W.F.Hermans schreef ooit dat de zelfmoordenaar nooit het genoegen van zijn eigen daad zou kunnen smaken. De vraag is natuurlijk of de zelfmoordenaar daar enig belang aan hechtte toen hij zijn definitieve levenskeuze nam. Veel zelfmoordenaars zou ik niet de nasleep van hun vrijheidskeuze gunnen. Het alles overkoepelend onbegrip immer gericht op egoïsme en hypocrisie is wat overblijft van een persoon die het in de laatste periode van zijn leven heel moeilijk gehad moet hebben. “Zonder de gedachte aan zelfmoord had ik me allang van kant gemaakt” stelde Emil Cioran treffend. De mogelijkheid te beschikken over je eigen leven is eigenlijk het enige dat de mens enige vrijheid geeft en het leven in tijden van misère enigszins draaglijk maakt.

~

Het lukt vaak niet de beweegredenen te achterhalen waarom iemand de hand aan zichzelf slaat. Hoe vaak horen we niet: “Hij had toch een gezin?” of “Ze had toch een goede baan?” Deze vingerwijzingen geven elke keer weer aan dat veel mensen op een nodeloos oppervlakkige manier met elkaar omgaan. De rouwverwerking staat teveel in het licht van verwijten en zien de zelfmoordenaar als verrader. Angst voor de eigen dood en juist egoïsme aan de kant van de overlevenden lijkt deel uit te maken van de verwerping van zelfmoord als (al dan niet) vrijwillige keuze.

Dubieuze maniertjes

In de nieuwe roman van Joost Zwagerman wordt deze problematiek aan de kaak gesteld. Justus Merkelbach is een jonge vent die het ontzettend goed kan vinden met zijn oom Siem Merkelbach. Met zijn oom heeft hij meer dan met zijn eigen vader. Na zijn middelbare schooldiploma vraagt Siem dan ook of Justus voor hem wil komen werken. Deze twijfelt geen seconde en gaat bij hem in dienst. Siem heeft een goedlopend blad waarin hij hotels in Nederland recenseert. Samen reizen ze stad en land af om op eigenzinnige manier de hotels te beoordelen en de eigenaren zover te krijgen advertentieruimte te kopen. Siem heeft zo zijn eigen maniertjes die niet altijd even zuiver zijn.

Zelfmoord is voor losers

~

Wanneer Siem schijnbaar uit het niets zelfmoord pleegt begrijpt niemand waarom. Zijn vader vindt Siem een laffe klootzak die nooit enige vorm van verantwoordelijkheid gekend heeft. Wie laat nou zijn eigen moeder in de steek? Had hij niet eens het fatsoen te wachten tot zijn moeder gestorven was? Ja, zelfmoord is voor losers, maar dit slaat wel alles. Voor Justus liggen deze zaken niet zo eenvoudig. Als opgroeiende jongeman zit hij met veel meer vragen, zonder in het patroon van een vastgeroeste man te vervallen. De indruk die de dood van Siem op Justus maakt is groot. Justus probeert als iedereen het verleden te reconstrueren om zo tot een bevredigend antwoord te komen.

We reizen mee door het land waar Siem hoog opgeeft van zijn zessterrenvrouw Til. Toch kan Siem het niet nalaten tweederangs bordelen te bezoeken en het aangaan van affaires in elke stad. Justus en Siems secretaresse houden hem altijd de hand boven het hoofd. Ze lijken zijn misstappen bij voorbaat te vergeven. Waarom? Siem was niet gek toen hij hen aannam. Hij had hen nodig om op deze manier zijn leven te kunnen leidden.

Wanneer een affaire flink uit de hand begint te lopen, en een maîtresse liefdesbrieven aan Til begint door te faxen loopt het huwelijk van Siem op de klippen. Justus’ moeder, die niet van alles op de hoogte is, geeft dan ook Til de schuld van Siems zelfmoord. Als zij niet bij hem weggegaan was dan had Siem nog geleefd. Justus lijkt gaandeweg op de meest volwassen manier met het verlies om te gaan. Ieder trekt zijn of haar conclusies, maar Justus wordt zich er van bewust dat de definitieve vraag waarom iemand zelfmoord pleegt niet te beantwoorden valt. Justus weet dat emotie en het zoeken naar antwoorden niet te verenigen valt.

Omgeven door zijn eigen verdriet en met vragen waarom Siem dan niet voor hem had willen blijven leven, geeft Justus de zelfmoordenaar de ruimte en vrijheid die hem toekomt. Ondanks dat Justus nooit achter het ontstaan van Siems laatste keuze zal komen, weet hij ook dat het afscheid van Siem geen eindpunt van zijn eigen leven is maar juist het startpunt als volwassen man.

Volwassen

Voor de ideeën over zelfmoord heeft Zwagerman geput uit een stel klassieke werken die over dit probleem verschenen zijn, waaronder The Savage God van Alvarez en De hand aan zichzelf slaan van Améry. Zwagerman heeft op een fantastische manier van deze ideeën gebruik gemaakt. De mijmeringen van Justus die zo oprecht en mooi zijn komen op deze manier erg goed over. Het denken over en het omgaan met zelfmoord is moeilijk. Zwagerman valt in geen enkele kuil en beheerst zijn onderwerp tot in de puntjes. Tevens moet worden opgemerkt dat Zwagermans stijl bij elk boek dat van hem verschijnt beter wordt. Zijn taal wordt steeds rijker en kneedbaarder, zijn inhoud steeds volwassener.

Zes sterren is een buitengewoon volwassen roman geworden waarin Zwagerman de grote vragen van het leven durft aan te gaan op een eerlijke, mooie en goed doordachte manier.

Muziek / Concert

Poep van de liefde

recensie: Vive la Fête

In de Verakrant stond in twee woorden een perfecte beschrijving van de muziek van het Belgische Vive la Fête: geile belgenpop. De dansbare keyboardklanken en de sensuele franse stem van zangeres Els Pynoo gaven de aanzet tot wat het best te vergelijken is met een broeierige zomeravond in Frankrijk.

~

Vive la Fête bestaat in feite alleen maar uit Pynoo en haar vriend Danny Mommens, ons beter bekend als de bassist van het Antwerpse dEUS. Op het podium wordt de spil van de band aangevuld met een bassist, een drummer en een keyboardspeler. Vooral de man achter de toetsen was buitengewoon enthousiast en demonstreerde ons een ouderwets staaltje eighties-muziek. Mommens zelf speelde naar eigen zeggen een beetje nerveus omdat hij net een joint had gerookt. Je bent rock ‘n’ roll of je bent het niet.

Merde à l’Amour

~

Het tweetal heeft inmiddels al weer twee platen uitgebracht. Allebei met Franse titel (Attaque Surprise en Republique Populaire) en Franse teksten. Het was echt aandoenlijk om te zien hoe Mommens steeds weer zijn best deed om de teksten van Pynoo te vertalen naar het Nederlands. Uit de vele verbeterende antwoorden van Pynoo bleek wel dat Danny Mommens toch echt wel een Vlaming moet zijn. Ik vond zijn vertaling voor het nummer Merde à l’Amour wel erg vindingrijk: poep van de liefde.

Jesus Christ Superstar

In eerste instantie leek er maar erg weinig publiek naar het concert te zijn gekomen, totdat het eerste nummer was geweest en het gejoel losbarstte. Het publiek vermaakte zich uitstekend en dat bleek wel uit het aantal mensen dat meedanste op de lichte en vaak ook vrolijke klanken van deze Belgen, vaak ten navolging van de onafgebroken dansende Pynoo. Met af en toe een geintje, zoals het spelen van de bekende melodieën van Jesus Christ Superstar en Je t’aime, gaven de muzikanten van Vive la Fête aan dat zij er alleen stonden om hun naam waar te maken. Vive la Fête!

Film / Films

Va Savoir

recensie: Va Savoir

Een goed uitgewerkt script biedt niet alleen de kijker een comfortabele filmvoorstelling, ook voor de makers zorgt een degelijk script voor een duidelijk gebruik van tijd, middelen en overzichtelijkheid. Jacques Rivette, een van de grondleggers van de nouvelle vague, lijkt in Va Savoir hier anders over te denken. Met een film die het houdt tussen toneel en film lijkt hij improvisatie en de dagelijkse sleur van het leven te willen gebruiken voor wat hij zelf als komedie bestempelt. Of dit nou door iedereen zo leuk gevonden zal worden vraag ik mij ten zeerste af.

~

De film draait om zes personages die op een kluchtige manier met elkaar in verband worden gebracht. Op de achtergrond wordt het toneelstuk Come tu mi vuoi van Pirandello opgevoerd. Het toneelstuk wordt vermengd met het dagelijkse bestaan van de acteurs en (potentiële) geliefden die daaromheen cirkelen. Camille (Jeanne Balibar) oefent haar Italiaanse zinnen non stop. Het gaat eigenlijk niet van harte, na drie jaar is ze weer terug in Parijs waar ze haar voormalig geliefde Pierre in de steek heeft gelaten.

Meanderend plot

~

Haar nieuwe partner Ugo is opzoek naar een onbekend toneelstuk van Goldini. Op zoek naar het toneelstuk ontmoet hij de familie Desprez. Zij hebben een oude bibliotheek waar Ugo misschien meer over het toneelstuk te weten kan komen. De dochter Do (Hélène Fougerolles) en haar halfbroer komen al snel terecht in relationele rondedans. Ugo valt voor Do, Camille zoekt Pierre zo snel mogelijk op en de halfbroer gaat achter de dure ring van Pierre’s nieuwe vriendin Sonia aan. In plaats van de spanning op te bouwen wordt de kijker meegenomen in de dagelijkse gang van zaken van de personages. Hun onzekerheden, angsten, en ideeën worden breed uitgemeten in een op het eerste gezicht oneindig meanderend plot.

Haantjesgedrag

Rivette vraagt veel geduld van de kijker. Hij houdt van toekijken, het registreren van de kleine dingen in het leven en vooral van vrouwen. Er zit een discrepantie in de wijze waarop hij vrouwen en mannen filmt. Mannen zijn eigenlijk een onoverkomelijk kwaad in het leven van de vrouw. De manier waarop vrouwen met hun problemen omgaan lijkt veel poëtischer te zijn dan het zielige haantjesgedrag van de mannen. Rivette weet op een buitengewone smakelijke manier een duel neer te zetten tussen Ugo en Pierre waarmee hij dit idee nogmaals aandikt. Ongeacht hun problemen lijken de vrouwen een wijsheid te bezitten waar een man nooit achter zal komen, het theatrale einde van de film weet dit prachtig uit te buiten.

Non-actie

Va Savoir is een film die met buitengewoon veel liefde is gemaakt. Rivette, die nu 73 is, heeft niet echt een relatiekomedie gemaakt: de manier waarop mensen leven lijkt meer centraal te staan dan de humor. Als we de absurdheid ervan inzien dan werkt het kluchtige karakter goed door als humor. Ondanks de tweeënhalf uur non-actie kijkt de film lekker weg. Het eenvoudige cameragebruik en de simpele aankleding dragen bij tot deze smaakvol gemaakte film. Maar een half uurtje minder had van mij wel gemogen.

Film / Films

Spy Game

recensie: Spy Game

Spy Game speelt zich af in 1991 en gaat over de CIA-spion Tom Bishop (Brad Pitt) die op eigen houtje een actie in China onderneemt. Daarbij wordt hij ontdekt en ter dood veroordeeld. Het moment is voor de VS niet prettig. De president van de VS staat namelijk op het punt om naar China te gaan voor een handelsmissie en hoopt natuurlijk op vette contracten voor de Amerikaanse industrie. Een politiek incident in China kan hij dus niet gebruiken.

~

Een aantal onderzoekers van de CIA heeft de opdracht om uit te zoeken wat Bishop nu precies in China deed. Bishop heeft namelijk in 1986 zijn laatste opdracht uitgevoerd voor de CIA en is toen zijn eigen weg gegaan. Zijn recruiter en voormalige chef Nathan Muir (Robert “the Mummy” Redford) wordt op het
matje geroepen en gevraagd om een profielschets te geven van Bishop.

Tijdens het verhaal van Muir wordt het één en ander duidelijk over Bishop. De CIA wil Bishop opofferen voor het grote doel (handelsmissie van president naar China) en daar is Muir uiteraard niet blij mee. Hij doet dan ook een poging om via de pers de beslissing te beïnvloeden. Dat lukt niet echt en dus speelt hij zijn eigen spel met zijn collega’s die nu zijn tegenstanders zijn. (Aardig detail is dat het Muir’s laatste werkdag is, hij gaat met pensioen. De ideale situatie om nog lekker dwars te liggen tegenover je bijna ex-collega’s.) Zijn contacten met de ambassadeur in Hong Kong en wat criminelen komen daarbij goed van pas.

~

De strijd die Muir voert tegen zijn eigen CIA om Bishop te redden is zeer interessant. Je kunt je natuurlijk wel afvragen in hoeverre zo’n situatie daadwerkelijk plaatsvindt, maar los daarvan is het een zeer geslaagde film. De vaart komt er pas in in het tweede deel van de film. Daarvoor wordt het verhaal duidelijk maar soms te traag opgebouwd. Maar dit is volgens de makers waarschijnlijk nodig om een goed beeld te scheppen van Bishop en de situatie waarin hij is verzeild.

Ik twijfel niet aan de intelligentie van de gemiddelde 8WEEKLY-lezer. Daarom verklap ik ook niets als ik zeg dat het een echte Amerikaanse film is. Met een dito einde natuurlijk. Maar de manier waarop dit einde tot stand komt is toch wel aardig.