The One

recensie: The One

Na het alleraardigste niemendalletje Final Destination van het duo James Wong en Glen Morgan verheugde ik me enigszins op hun nieuwe creatieve uitspatting met in de hoofdrol Jet Li. Maar wat een teleurstelling is deze film! De makers lijken alles waar ze zo goed in zijn overboord gegooid te hebben om ons schaamteloos lastig te vallen met een oppervlakkige en saaie actiefilm.

~

Het verhaal van de film lijkt nog het meest op een computerspelletje. Naast ons eigen universumpje zijn er nog maar liefst 123 andere waar allemaal een evenbeeld van ons leeft. Door heen en weer te reizen en deze evenbeelden af te maken worden we steeds sterker, als het eenmaal geslaagd is, de 123 andere ikken uit te schakelen ben je “The One” met de kracht van 124 man!

~

Dat was het dan eigenlijk met de film. Yulaw (Jet Li) is goed op weg om alle anderen uit te schakelen. Alleen weer die laatste – immer een moeilijke zaak. De laatste is Gabe (ook Jet Li). Gabe is geen machtswellusteling als Yulaw, maar een brave burger met een gezond verstand. Een strijd tussen goed en kwaad met als eindgevecht Jet Li die zichzelf op zijn flikker geeft.

De film zit slordig in elkaar. Het gebrek aan verhaal wordt niet gecompenseerd door leuke grappen of scherpe dialogen. Het is elke keer wachten op de kunsten van Jet Li. Li weet met zijn eigen kunnen de kijker dan toch een paar minuutjes te vermaken. De special effects zijn bij tijd en wijle boeiend, ware het niet dat je ze wel beter gezien hebt.

Wat blijft er dan nog van deze film over? Weinig, verdomd weinig. De hardcore Jet Li-fans zullen teleurgesteld de bioscoop verlaten met slechts een paar aardige Li-acties in hun achterhoofd. Wanneer je deze mensen over een maand vraagt waar de film over ging, dan zullen ze slechts zwijgen.