8WEEKLY

Van LEGO kun je alles maken

Artikel:

De meeste mafkezen maken maffe pagina’s die niemand interessant vindt. Bruce echter heeft zijn hobby op een leuke manier toegankelijk gemaakt voor anderen. Volwassen mannen spelen niet met LEGO, maar voor Bruce maken we een uitzondering. Op zijn
LEGO-pagina
speelt hij scenario’s en verhalen na met de altijd glimlachende poppetjes. Zijn laatste project omvat het epische Lord of the Rings.

~

Bruce heeft de Fellowship al tot en met Moria af. Zijn reisgenootschap van negen is nog aardig herkenbaar. Boromir heeft een snor, Legolas in stemmig groen. De dwerg Gimli heeft een baard, maar is wel de langste van allemaal. Aragorn tenslotte heeft een ruige stoppelbaard en een jagersmuts. Ook de kwade Nazgûl zijn zeer herkenbaar. Bruce nam een aantal Darth Vaders uit de LEGO-Star Wars-serie en zette die op zwarte paarden. Heel overtuigend allemaal.

~

Bruce’s afbeeldingen springen wel van de hak op de tak. Het verhaal begint pas wanneer de vier hobbits in Bree zijn aangekomen en ook onderweg naar Rivendel zijn er allerlei hiaten. Ook zijn acteurs zijn soms wat star in hun houdingen en kennen jammer genoeg maar één gelaatsuitdrukking. Maar daar staat tegenover dat de landschappen erg zorgvuldig gestileerd zijn. Ook de belichting is uitgekiend. Dat worden wel een paar Oscars voor de Fellowship.

Net als bij een echte film heeft Bruce ook opnamen gemaakt van de set. Hoe is alles geconstrueerd, wat doen de acteurs als ze even niks te doen hebben? Waarschijnlijk heeft Bruce meteen aan een DVD-versie van zijn foto’s gedacht.

Ook deze Bruce is gek, net als de andere karikaturen met wie je al eerder kennis kon maken. Bruce heeft niet alleen The Lord of the Rings verfotografeerd, maar ook Robin Hood, Moby Dick en Hamlet. In zijn persoonlijke hoekje vertelt hij hoe de riddertjes zijn boekenkast bewaken en dat hij een heleboel LEGO op zijn werk heeft.

~

Vroeger speelde ik heel veel met LEGO. Ik had indiaantjes, piraten en een karrevracht aan bouwstenen. Mijn eerste doos was een ambulance en ik kreeg later een mooie ANWB-doos. Ik moet ook maar eens een filmset gaan bouwen. Ambulances, de ANWB, indianen en piraten. Ik weet het al: wegpiraten rijden voor de lol indianen omver, die de ambulance dan op moet halen. Dit wordt een kaskraker, ik zweer het.