Film / Films

Moonlight Mile

recensie: Moonlight Mile

Ik weet nog steeds niet waarom ik ooit een recensie-exemplaar van Moonlight Mile heb aangevraagd. Hoewel hoofdrolspelers Dustin Hoffman, Susan Sarandon en Jake Gyllenhaal stuk voor stuk interessante acteurs zijn, zorgen ze bij mij niet voor een automatische “must see”-aantekening. Ook het cv van regisseur Silberling (Casper, City of Angels) was weinig hoopgevend, om over de onoriginele synopsis (jongen verliest vriendin en wordt verliefd op een ander meisje) maar te zwijgen. Laten we het daarom maar op goddelijke interventie houden dat ik de film onder ogen kreeg, want Moonlight Mile is van het zeldzame soort dat overloopt van emotie, maar nergens sentimenteel wordt.

~

We ontmoeten Joe (Gyllenhaal) op de ochtend van de begrafenis van zijn verloofde, die door een dronken gek in een bar is neergeschoten. Joe is ingetrokken bij zijn, ietwat excentrieke, ex-schoonouders (Hoffman en Sarandon), en de rest van de film draait om hun relatie. Wanneer Joe verliefd wordt op de knappe Bertie (nieuwkomer Ellen Pompeo, een kruising tussen Renée Zellweger en Georgina Verbaan), realiseren zijn schoonouders zich dat ze hem, net als hun dochter, ooit eens zullen moeten loslaten.

Realisme

~

Wat opvalt aan de film is de totale afwezigheid van goedkoop sentiment. Alle acteurs spelen hun rollen ingetogen en heel realistisch, en de film is precies zo: ingetogen en realistisch. Iedereen die ooit een geliefde heeft verloren zal de gevoelens van verbazing en irritatie herkennen die Joe en zijn schoonouders voelen als ze merken dat het leven voor anderen niet stil heeft gestaan, maar gewoon doorgaat. Silberling baseerde zijn script op de ervaringen die hij in 1991 had, toen zijn vriendin bij een soortgelijk ongeluk om het leven kwam. Jarenlang leurde hij met zijn scenario langs verschillende studio’s voordat Disney uiteindelijk toehapte. Silberling wist zijn droomacteurs Hoffman en Sarandon te strikken voor hun rollen en uiteindelijk mocht hij de film na bijna tien jaar maken. Die persoonlijke band met het materiaal is in elk filmbeeldje te merken: de film voelt namelijk nergens “over the top” en is op een intelligente manier gemonteerd. Scènes duren precies lang genoeg om de essentiële informatie over te brengen en beginnen vaak midden in de handeling. Brad Silberling is een regisseur die de intelligentie van zijn kijkers respecteert, en dat is heel plezierig.

Extra’s

In een zo persoonlijke film als Moonlight Mile is een audiocommentaar van de schrijver/regisseur simpelweg een vereiste, en gelukkig stelt de DVD-release van de film niet teleur. Silberling praat op uiterst coherente wijze de speelduur van de film vol, en het klinkt alsof hij zich zeer goed heeft voorbereid. Op bijna chronologische wijze vertelt hij over de totstandkoming van de film, het lange schrijfproces, het zoeken van de juiste acteurs en locaties, het bepalen van de periode (het verhaal speelt zich af in 1973) en de opnamen. Na een commentaartrack als deze is elke documentaire overbodig, en de bijgeleverde making-of is dan ook niet veel meer dan een veredelde reclamespot, hoewel de interviews eerlijk zijn en de beelden achter de schermen interessant.

Het moge duidelijk zijn: Moonlight Mile is een aangename verrassing. Laat je niet afschrikken door de onopvallende hoes en wees bereid dit pareltje in je hart te sluiten!

Film / Films

Insomnia

recensie: Insomnia

Er is een moord gepleegd in een stadje in Alaska en rechercheur Will Dormer (Al Pacino) wordt er vanuit Los Angeles op afgestuurd: het uitgangspunt van Insomnia is op het eerste gezicht weinig bijzonder. Maar in de noordelijke regionen van de wereld blijft het in sommige perioden van het jaar 24 uur per dag licht, en dat is niet bevorderlijk voor de nachtrust van city cop Dormer (wiens naam slechts één letter verschilt van het Franse woord voor ‘slapen’). Het wordt steeds moeilijker zijn hoofd bij de zaak te houden, en als hij tijdens een achtervolging in dichte mist ook nog eens per ongeluk zijn maat doodschiet, is hij helemaal ten einde raad.

~

Insomnia is de derde film van Christopher Nolan, die eerder lof oogstte met het weinig geziene Following en de megahit Memento. Nolan deed nogal wat wenkbrauwen fronsen toen hij besloot deze film, een remake van de gelijknamige Noorse thriller uit 1997, met steracteurs Pacino, Robin Williams en Hilary Swank te willen maken, maar ook in Insomnia laat hij zien niet tevreden te zijn met een standaard detectiveverhaal; de verschillende lagen (het constante daglicht, de slapeloosheid, de verwrongen moraal van zowel de hoofdpersoon als de moordenaar) houden de film interessant tot aan de iets te standaard onknoping.

Nonlineair

~

Ondanks het feit dat dit nog maar zijn derde film is, is Christopher Nolan een vakman, en dat blijkt vooral uit zijn audiocommentaar die hij voor de film insprak (en trouwens nergens op de hoes staat vermeld). Nolan houdt de nonlineaire vorm van Memento aan, en presenteert de film tijdens zijn commentaar in de volgorde waarin hij werd opgenomen, iets wat ik nog nooit eerder op een DVD had gezien. Deze optie geeft een briljant beeld van de logistieke problemen die bij het maken van een film komen kijken. Nolans stem is aan de monotone kant en door het technische karakter van zijn monoloog zal zijn commentaar vooral voor filmstudenten interessant zijn. Voor de “normale” filmfans is er daarom nog een tweede audiospoor, waarin hoofdrolspeelster Hilary Swank, schrijfster Hillary Seitz, editor Dody Dorn, cameraman Wally Pfister en production designer Nathan Crowley ieder een paar scènes van toelichting voorzien. In totaal duurt dit commentaar ongeveer drie kwartier, dus perfect voor de geïnteresseerde kijker.

Extra’s

Onder het kopje Production Diaries vinden we de rest van de extra’s. 180°: A Conversation with Christopher Nolan and Al Pacino is precies wat de titel al zegt: een onvoorbereid maar zeer interessant gesprek tussen regisseur Nolan en zijn steracteur, over wie hij in het commentaar zegt: “He’s knows more about filmmaking than anyone on the set.” Eyes Wide Open: gaat over een onderwerp dat voor iedereen interessant is, omdat we er allemaal wel eens mee te maken hebben: de wetenschappelijke kant van slapeloosheid. Twee mensen die aan slapeloosheid lijden vertellen over hun ervaringen, en twee deskundigen lichten Dormers toestand in de film toe. De DVD van Insomnia bevat slechts één gesneuvelde scène, die optioneel door Nolan wordt toegelicht. In the Fog bestaat uit video-opnamen van de belangrijke scènes die in dichte mist werden opgenomen, aangevuld met commentaar van Wally Pfister en Nathan Crowley. Day For Night: The Making of Insomnia is een korte featurette die interessanter is dan de speelduur van zeven minten zou doen vermoeden.

Insomnia maakt niet dezelfde indruk die Memento enkele jaren geleden achterliet, maar de film is boeiend genoeg om hem tenminste twee keer te zien (de tweede keer uiteraard met het briljante commentaar van Nolan).

Muziek / Album

Ondoorgrondelijk

recensie: Hearse - Dominion Reptilian

.

~

Het album werd niet onverdeeld positief ontvangen. Een aantal recensenten bleken de muziek te rustig te vinden. Er is zelfs een recensent die de band eerder met de Scorpions zou vergelijken dan met ‘echte’ metalbands. Dit is interessant, want dit verklaart misschien waarom ik als luisteraar van toch wat ‘softere’ rock dit album lekker in mijn gehoord vind liggen. Ik zou de band zeker niet met de Scorpions vergelijken, omdat ze veel steviger muziek maakt, maar Dominion Reptilian is toegankelijk genoeg om een lekker ’s avonds op te zetten en een biertje bij te drinken.

Interessante melodielijn

De single Torch valt daarbij als eerste op. Door de muzikale lijn van de gitaar wordt hier een interessante melodielijn toegevoegd aan het nummer. Deze erkenning van de soms wat eentonige klank van metal siert de band en je merkt ook tijdens het hele album dat gekozen is om via gitaarsolo’s meer melodie en dus dynamiek toe te voegen. Dit maakt het een prettig album om te horen, waarbij je ook na een aantal keren nog nieuwe dingen aan de muziek ontdekt.

Massieve muur van geluid

Het album is echter vaak ook wel weer heel ontoegankelijk. Nummers als bijvoorbeeld Contemplation zijn echt erg moeilijk te doorgronden. In dit soort nummers wordt er zo’n massieve muur van geluid op je los gelaten dat je ook na twintig keer luisteren geen nuance kan ontdekken. Die nummers skip je dan ook op een gegeven moment.

~

Aantrekkelijk

Hearse klinkt dus duidelijk heel afwisselend. Sommige nummers zijn heel erg zwaar maar op een groot deel van de nummer is het zware metalgeluid opgebroken door een tweede melodielijn. Deze nummers zijn daardoor erg aantrekkelijk om te beluisteren. Ook voor hen die niet dagelijks metal in hun CD speler hebben liggen.

Link:

Officiële website – http://medlem.spray.se/hearse/

Boeken / Fictie

Illusionisme voor meisjes

recensie: De Engelse rozen & Wat moet ik aan?

.

Madonna • De Engelse rozen • Vassallucci • 48 bladzijden • ISBN 90 5000 642 6

Trinny Woodall en Susannah Constantine • Wat moet ik aan? • Archipel • 160 bladzijden • ISBN 90 6305 099 2

~

De Engelse rozen

Zangeres Madonna mag zichzelf inmiddels Vrouw noemen, het meisjesstadium gepasseerd. Ze heeft echter een dochtertje, en voor dat Meisje heeft ze een prentenboek geschreven. Het wat simpele verhaaltje gaat over vier vriendinnen die jaloers zijn op een meisje uit de straat, dat bijzonder knap is. Ze willen nooit met deze Binah spelen, omdat ze denken dat zij verwaand is. Maar wanneer een petemoei in een droom laat zien dat Binah geen moeder heeft en thuis keihard moet werken, slaat de jaloezie om in medelijden. Binah mag ook bij het vriendinnenclubje.

Het verhaal van De Engelse rozen is bijna ontstellend simpel en daarbij ook nog eens ontstellend meisjesachtig. Alleen meisjes zouden zo jaloers kunnen zijn. Het is een zoet verhaaltje, en als het al ergens op de Kabbala geïnspireerd is, dan is dit wel het meest suikerspinroze fabeltje uit de Joodse mystieke traditie. De tekeningen daarentegen, van Jeffrey Fulvimari, zijn erg mooi. Een beetje kriebelig misschien, en de tekst in de tekeningen zelf is niet vertaald, maar de illustraties zijn zeker mooier dan het verhaal.

Zoet

De Engelse rozen is het eerste prentenboek in een serie van vijf. Madonna mag wel wat minderen met haar suikerzoete toontje, zolang ze Fulmivari maar aanhoudt als tekenaar. Een zoet boekje voor zoete meisjes.

Eind goed al goed voor de vriendinnetjes uit De Engelse rozen. Het vervolg op dat boek komt in de vorm van een ander soort prentenboek: een fotoboek vol kledingadviezen. Wat moet ik aan? is het-boek-bij-de-serie van de Britse Trinny Woodall en Susannah Constantine.

Onmisbaar

~

Woodall en Constantine zijn twee modedames die Meisjes vertellen wat voor soort kleding ze moeten dragen. Dat doen de Cosmopolitan, de Elle en de Viva ook, inderdaad, maar W&C geven adviezen voor onvolmaakte lichamen. En welk Meisje heeft er nu niet een iets te dikke buik, te kleine of juist te grote borsten, dikke enkels of een korte hals? Om Wat moet ik aan hangt een air van onmisbaarheid.

Elk Meisje wil er wel eens leuk uitzien, zelfs wanneer ze een zichzelf verwaarlozend hobbezak-grotetruien-meisje is (zoals ik). W&C hebben hoofdstukjes gemaakt voor de gewraakte lichaamsdelen en poseren op de linkerpagina met een don’t en op de rechterpagina met een do. Jammer alleen dat ze daarbij gemaakt chagrijnige of hyperopgewekt glimlachende gezichten trekken, want zo is de kijk-en-vergelijk wel heel duidelijk.

Zadeltassen

W&C poseren in van alles en nog wat, en geven ook aan in welke winkels je dat kunt kopen, wat erg handig is (de meeste adressen bevinden zich natuurlijk weer in Amsterdam). Ze deinzen niet terug voor onflatteuze termen als waterballonnen (grote borsten), een niet goed gevuld condoom (zonder borsten in een jurk) en zadeltassen (brede heupen). Wat moet ik aan? is een boekje voor een regenachtige middag met vriendinnen en laat je ongegeneerd schelden op je eigen onvolmaakte lichaam, maar leert je intussen wel hoe je die dikke kuiten moet verhullen en hoe je je grote borsten wat minder groot laat lijken (diepe decolleté’s en v-halzen).

Abracadabra!

Wat deze twee boeken, voor kleine en grote Meisjes, ons leren? Dat Meisjes meesteressen in het illusionisme zijn. Een petemoei tovert alle jaloezie uit de wereld en een boekje als Wat moet ik aan? is niets minder dan een toverspreuk ter verhulling van die zadeltassen, waterballonnen en staalkabelkuiten. Het verschil met Madonna’s preek is dat Wat moet ik aan? echt helpt. Abracadabra!

8WEEKLY

Waar ligt Mekka eigenlijk?

Artikel: Spiritus

Een van de meest bekende en succesvolle programma’s van de NCRV is Man Bijt Hond. Dit programma, dat rond etenstijd wordt uitgezonden, geeft op eigenzinnige wijze een doorsnee van de Nederlandse samenleving. Met het programma Spiritus doet de NCRV in principe hetzelfde, alleen gaat het hierbij over de wereld van het geloof. In verschillende korte items wordt een mengelmoes aangeboden betreffende zeer uiteenlopende zaken omtrent religie. Niet erg diepgaand, maar wel vermakelijk.

~

Zo laat een jongen van de priesteropleiding zien hoe het is om mee te lopen in een ouderwetse processie ter ere van de heilige Willibrord. We werpen hierbij een korte blik achter de schermen van de Rooms-Katholieke tradities en we leren dat het toch wel heel zwaar is om een schrijn door de stad te dragen en dat ook priesters in opleiding na een flinke inspanning een lekker biertje nemen. In navolging van de vakantieman, die toeristen op een kaart liet aanwijzen waar zij nou eigenlijk op vakantie waren, vroeg Spiritus de Nederlander in welk land Mekka ligt. Na veel belachelijke antwoorden biedt de redactie zelf het verlossende woord. Oh, ja in Saudi-Arabië natuurlijk.

~

Met eten de buurt in

Verder gaat Spirtitus op bezoek in het plaatsje Godlinze, de enige Nederlandse plaatsnaam met het woord God erin. Er wordt gepraat met de eigenaar van een vermaard beeldenpark aldaar en met mensen uit de kerk. Ja, je had hetzelfde kunnen doen voor Baflo, Wierden of Ureterp, alleen kennen deze dorpen geen directe naamsverbindtenis met het christelijke geloof. Wel leuk is het item over de islamitische Hanife, die volgens traditioneel recept een gerecht kookt en dat volgens het geloof uit moet delen aan zeven mensen. Zij gaat de buurt in en geeft iedereen een bakje eten. Leuk item, al lijkt het me vooral interessant om na te gaan hoeveel van deze oerhollanders daadwerkelijk van dit Turks-Islamitische gerecht (met daarin een kilo suiker) hebben gegeten.

Alle items duren slechts een paar minuten. Het is dus inderdaad het soort zap-televisie volgens de Man Bijt Hond-formule, die overigens uitstekend werkt tijdens het eten, na een lange werkdag. Dan moet de inhoud niet al te moeilijk zijn. Spiritus biedt geen aanleiding tot overpeinzing, daarvoor is het programma te luchtig en te afwisselend samengesteld. De meeste religieus getinte programma’s dagen je uit om ook eens over het geloof of spiritualiteit na te denken. Die prikkel voel ik geen moment bij het kijken naar Spiritus.

Het boeddhisme en ik

Het programma heeft een erg leuke website, met daarop een test. Na het beantwoorden van een twintigtal vragen, wordt er een suggestie gedaan betreffende de religie die het best bij jou zal passen. Ik heb die test natuurlijk gedaan en ik moet zeggen dat de vragen en antwoordmogelijkheden hier en daar een beetje bizar overkomen. Ik vraag me bijvoorbeeld af welke Nederlander liever zijn auto met een noodgang in de sloot rijdt om een schaap te ontwijken. Liever een dood schaap dan een whiplash zeg ik dan maar.

~

Uit de test bleek dat het boeddhisme de meest geschikte religie voor mij was, met het humanisme en het jodendom als een goede tweede en derde. De site biedt ook nog eens heel kort profiel van de verschillende godsdiensten, waaruit blijkt dat het boeddhisme helemaal geen godsdienst is maar een levenswijze, want Boeddha is natuurlijk geen god maar een mens. Je kunt zelfs een vraag stellen die wordt beantwoord in stijl van deze levenswijze: zou een miljoen euro mij gelukkiger maken (vraag uit de categorie geld en bezit)?

Zoals de akker bedorven wordt door onkruid, zo de mens door zijn begeerten.
(Boeddha)

Nee, dus. Een andere vraag in de categorie leven en dood: als ik sterf, zie ik dan mijn familie weer terug in bijvoorbeeld het hiernamaals?

Beleef plezier aan het leven, dan zal het leven je omarmen.
(Anonieme Oosterse wijsheid)

Dat is wel een vreemd antwoord, nog een keer proberen.

Jullie gaan ook eens dood. Hoe kun je, als je dat weet, nog ruziemaken?
(Boeddha)

Mmmmm…

Het is ook mogelijk om een opdracht mee te krijgen in de stijl van de verschillende religies of levenswijzen. Bijvoorbeeld op het gebied van werk en carrière: “praat die onenigheid met je collega nou eindelijk eens uit.” Of op het gebied van lichaam en gezondheid: “probeer minimaal een keer in de week vegetarisch te eten.”

Het concept van de site is erg goed doordacht en uitermate geschikt als eerste kennismaking met de verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen. Hier en daar is het ‘horoscoop’-gehalte van het interactieve deel wel een beetje erg hoog, maar het geheel is zeker leerzaam en ook er vermakelijk. Het programma wordt op maandag uitgezonden om 22:30 en herhaald op zondag rond een uur of vier. Neem vooral eens een kijkje op de site.

Spiritus
NCRV, Ned 1
maandag ca. 22.30u
herhaling: zondag 16.00u

8WEEKLY

Altijd weer die merchandise

Artikel: Futurama

.

~

Niet heel verrassend is het feit dat we hier te maken hebben met een cell-shaded platformspelletje. Het spel is dus in 3D, en platformspellen in 3D hebben zeker niet mijn voorkeur. Het grote probleem met dit soort spellen is vaak dat de camera niet lekker loopt, en de controle over de actiefiguurtjes vaak te wensen over laat. Helaas ontkomt ook Futurama ook niet aan dit probleem. Eenvoudigweg van punt A naar punt B springen lukt nog wel, maar als je dan direct naar punt C moet, en de camera ook nog eens in een vervelende hoek staat, dan wordt het al snel een heel ander verhaal, zeker als je ook nog eens in gevaar verkeert. Snelheid is soms geboden, maar wordt door een lastige camera vaak onmogelijk gemaakt.

Tekenfilmstijl

~

Futurama ziet er niet ontzettend geweldig uit, maar de cell-shaded graphics zijn afdoende. Er zijn qua graphics al heel wat betere games op de markt, zoals bijvoorbeeld Sly Raccoon of Rayman 3. Omdat het hier om een op een tekenfilm gebaseerde game gaat krijgt de game wat krediet, men moet immers de sfeer en kenmerken van de tekenstijl uit de tekenfilm weten over te brengen. De sfeer die de fans kennen uit de cartoon blijft men gelukkig zeer redelijk trouw. Jammer dat de tussenfilmpjes ook uit deze graphics bestaan, was het echt zoveel moeite geweest daar ook een tekenfilmpje van te maken? Dat had de connectie met de tekenfilm nog wat verstevigd.

Humor

Een groot pluspunt van de game is de humor. Matt Groening heeft zich op dat gebied persoonlijk met de game lopen bemoeien, en dat is maar goed ook. Hoe vaak hebben tekenfilmliefhebbers niet een lullig product voorgeschoteld gekregen dat inhoudelijk verder weinig met hun favoriete figuren te maken had? De Futurama-game heeft een verhaal dat prima in de serie past, en enkele leuke grappen, tussenfilmpjes en heerlijk melige dialogen. Zelfs mensen die Futurama niet erg goed kennen, zullen hier de humor wel van kunnen inzien.

Conclusie

Als game op zich is Futurama een middenmoter. Er is weinig nieuws onder de zon, en er zijn gewoon betere titels op de markt. Als merchandiseproduct doet de game het echter een stuk beter. Futurama is gewoon een erg leuke licentie, en de makers hebben in elk geval hun best gedaan om de fans een product te bieden dat trouw blijft aan de identiteit van de serie. Voor de vaste kijkers is deze game dan ook zeker geen miskoop, anderen moeten ze hem misschien eerst even uitproberen voor ze tot koop over gaan. Ik heb in elk geval best wel wat lol gehad met deze game.

Film / Films

Opgelicht

recensie: Matchstick Men

Oplichters worden in het Engels ook wel “flim flam men” of “matchstick men” genoemd. Een zeer toepasselijke benaming, want net als luciferpoppetjes zijn oplichters flinterdun. Ze vallen niet op om het risico om gepakt te worden te verkleinen. Ze wisselen bij iedere scam van identiteit, ze zijn de kleine onbekenden die zich vertrouwd maken met de slachtoffers om hen daarna genadeloos af te slachten en berooid achter te laten.

~

Matchstick Men beschrijft drie verhalen: dat van een man die last heeft van obsessieve en dwangmatige handelingen, dat van twee oplichters die hun grote slag kunnen slaan en dat van een vader die de dochter leert kennen die hij nooit gekend heeft. De obsessieve, kettingrokende oplichter Roy (Nicolas Cage) en zijn protégé Frank (Sam Rockwell) kunnen in een klap heel erg rijk worden. Om Roy van zijn fobieën en dwangmatige handelingen af te helpen, als hij voor de zoveelste keer volledig doordraait, besluit Frank om Roy in contact te brengen met een psychiater. Bij de psychiater leren we dat Roy getrouwd is geweest en dat hij zijn zwangere vrouw achterliet omdat hij haar in een dronken bui geslagen had. Zou zijn vrouw ooit bevallen zijn van een kind, zijn kind? Met behulp van de psychiater wordt Roys leven op z’n kop gezet door de ontmoeting met zijn 14-jarige dochter, Angela (Alison Lohman).

Uitentreure

~

Ik moet eerlijk toegeven, ik ben niet zo’n fan van Nicolas Cage. Op de een of andere manier weet hij altijd maar één gezichtsuitdrukking per film te handhaven, en die benut hij dan meestal ook uitentreure. Gone in Sixty Seconds (2000) is zo’n film waarin de gezichtsuitdrukking van Cage zich vooral concentreert op het trouwe hondenuiterlijk, compleet met trouwe doch droevige ogen. Maar in Matchstick Men laat Cage zien dat hij wel degelijk kan acteren. De door tics geplaagde Roy is overtuigend en vertederend tegelijk. Cage heeft goed gegokt met deze film. De grote nieuwkomer is natuurlijk Alison Lohman. Deze 25-jarige (!) actrice weet heel goed een tiener te spelen, die het leven van Roy wel even op zijn kop zal zetten. Lohman zal nog veel vaker op ons netvlies verschijnen.

Sympathie

Na zijn grote kaskraker Gladiator (2000), die deze week voor het eerst op tv was, is de wereld van Matchstick Men heel wat anders voor regisseur Ridley Scott. Terwijl het bij Gladiator vooral ging om kostuums en grootse effecten, moet Matchstick Men het vooral van het verhaal en de filmkunst hebben. En laat dat maar aan Scott over. Hij bewees al met Thelma and Louise (1991) dat hij de kunst van sympathie creëren perfect in de vingers heeft. Hij heeft alleen het juiste script nodig, blijkt nu. Heb je in het begin nog een bloedhekel aan de leugenachtige Roy, maar als hij zijn dochter probeert te leren kennen en van zijn tics af probeert te komen, kan het toch niet anders dan dat je Roy in de eerste plaats gaat zien als een nog ietwat onervaren vader, die het beste met zijn dochter voor heeft en dan pas als de oplichter die hij zijn hele leven is geweest.

Big Bang

En dan slaat Scott genadeloos toe. Wat een idyllische situatie had moeten worden in de film, loopt uit op een regelrechte ramp. Een echt Scott-moment. Terwijl de film over het geheel je op het puntje van je stoel laat zitten om vooral maar niets te missen, is het toch een beetje jammer dat Scott de laatste minuut aan de film heeft geplakt. Scott moet gedacht hebben dat hij het publiek toch met een blij gevoel de bioscoop moest doen verlaten. Hij laat de kijker niet aan de rand van het ravijn achter zoals in Thelma and Louise, maar rondt het verhaal mooi af. Roy laat zich een vrouw en kind aanmeten, die het eerder mislukte huwelijk van de meesteroplichter doet verbleken. Het einde van Thelma and Louise had een inspiratie kunnen en moeten zijn voor Matchstick Men, maar blijkbaar heeft Scott zich iets te veel laten beinvloeden door de scripts van zijn films van de afgelopen jaren.

Film / Achtergrond
special: De eerste Hollandsche Filmnacht

Frisse blik

.

Blue Movie

“Vijf uur lang kriskras door de Nederlandse filmgeschiedenis heenrossen”, noemt de presentator en samensteller van het programma het zelf. Wegdommelen lijkt bij voorbaat al onmogelijk. Doense is vooral bekend van de Nacht van de Wansmaak en als directeur van het Festival van de Fantastische Film. Voor het Filmmuseum in Amsterdam verzorgde hij jarenlang de cultprogrammering. Als iemand de juweeltjes uit het archief kan halen, is hij het wel.

Boeiend filmpje

“Het is niet beoogd als een nacht van de Nederlandse wansmaak”, waarschuwt hij bij voorbaat. De opzet is wel ongeveer hetzelfde: een “volstrekt willekeurige selectie” van clips, fragmenten, trailers en korte films wordt in blokken gepresenteerd aan het publiek, liefst ingeleid door een gast. “Er zit natuurlijk wel het een en ander aan camp en curiosa in, want je moet mensen wel vijf uur lang entertainen, maar het is niet alleen ‘onbedoeld grappig’. Bij Red Rain, een hommage aan Psycho met Kim van Kooten, valt er eigenlijk niets te lachen, maar het is wel een heel boeiend filmpje.”

Zakkenroller

Because Of The Cats

Zo valt er bij elk fragment een mooi verhaal te vertellen. De film Godzilla vs. The Netherlands is vooral interessant om te zien omdat het vertonen ervan door de Japanse eigenaren van Godzilla eigenlijk verboden is. Ook kun je bekende acteurs van nu terugzien in oud werk, zoals in een hilarische commercial waarin Johnny Kraaijkamp Junior een zakkenroller is die Rutger Hauer en Willeke van Ammerooij berooft van onder meer hun sigaretten.

Ruig

De enige lange film die helemaal wordt getoond is de afsluiter Because Of The Cats van Fons Rademakers, ofwel “de Nederlandse Clockwork Orange“, een film over verveelde jongeren in Bloemendaal. “Zelfs voor nu is het nog een behoorlijk ruige film. Het gekke is dat het duidelijk voor de buitenlandse markt is gemaakt: de voertaal is Engels, het wordt gespeeld door Nederlandse en Engelse acteurs, maar tegelijkertijd speelt het zich wel af in Bloemendaal. Het is trouwens ook de debuutfilm van Sylvia Kristel.”

Waar voor je geld

Alleen al door de diversiteit van het programma en de enthousiaste verhalen erbij is de Hollandsche Filmnacht voor alle filmliefhebbers een aanrader. “Daarom wil ik ook niet alles verklappen wat erin zit. Het moet avontuurlijk blijven. Je moet het zien als een excursie: het enige dat ik beloof is dat je waar voor je geld krijgt.”

Herkansing

De Hollandsche Filmnacht maakt deel uit van het speciale studentenprogramma Frisse Blik van het Nederlands Film Festival in Utrecht. Binnen dit programma krijg je niet alleen de kans Nederlandse films van vorig jaar, zoals Van God Los of Interview (nog een keer) te zien, maar ook toppers van vóór die tijd (Zusje, Filmpje) gaan in de herkansing. Voor veertig euro krijg je – op vertoon van OV of studentenkaart – de speciale Frisse Blik-pas. Met deze kaart krijg je toegang tot alle films binnen het programma èn tot de Eerste Hollandsche Filmnacht. Losse kaartjes met studentenkorting kosten 5 euro (de filmnacht is 10 euro). Voor meer informatie en het complete programma: www.filmfestival.nl

Film / Films

Return of the Killer Tomatoes

recensie: Return of the Killer Tomatoes

Return of the Killer Tomatoes: de titel verraadt al dat dit geen serieuze tomatenhorror is. Het rondspetterend tomatensap is gewoon tomatensap en gaat niet door voor nepbloed, de stukjes erin zijn geen ingewanden maar vruchtvlees. Welkom in de wereld van de ‘ode aan de B-film’.

~

B-films zijn, voor wie het nog niet weet, films van veelal terecht miskende talenten die zonder geld toch hun artistieke visie op het witte doek willen brengen. Er wordt bezuinigd op acteurs, effects, lokaties, kleding, een goede scriptschrijver, materiaal, geloofwaardigheid, logica, spanning en fatsoenlijk nepbloed. Ergens in een bezuinigingsprobleem op nepbloed moet het idee voor de Killer Tomatoes bedacht zijn. Een cultfilm werd geboren.

Amerika

Het wat en hoe van de dodelijke pomodori’s is onbelangrijk in dit vervolg op Attack of the Killer Tomatoes uit 1987: feit is dat ze er waren, dat ze een gevaar voor de Amerikaanse volksgezondheid vormden (zoals alle vreemde elementen een gevaar voor de Amerikaanse volksgezondheid vormen) en dat de Yanks ze overwonnen (zoals de Yanks eigenlijk iedereen overwinnen). Nu zijn tomaten verboden (zoals Amerikanen eigenlijk alles wat hen niet zint verbieden) en de bevolking reageert hysterisch en xenofoob op alles wat rood en rond is. De pizzeria van een Tomatenoorlogsveteraan Wilbur Finletter en zijn bezorger Chad loopt echter als een trein: wie hoeft er nog tomatensaus op een pizza als je pindakaas hebt, of kersenjam? Mag ik een pindakaas-kokos-ansjovis-kaas-marshmallowpizza?

Borsten

~

Zoals dat gaat in cheapo horrorkomedies met een vettere knipoog dan het budget, is er een dolgedraaide professor die zich niets aantrekt van de tomatofobie en vrolijk experimenteert met tomaten die op muziek in mensen veranderen. Langharige rock uit de eighties? Uw tomaat wordt een Rambo. Zwoele rumba? U hebt nog nimmer grotere borsten aan een Barbiepop gezien. Een van die tomaten loopt in de vorm van een knap meisje weg bij de professor en ontmoet Chad en diens vriend Matt (George Clooney in een van zijn eerste filmrollen!). Het meisje neemt op haar vlucht een bij een mislukt experiment gecreëerde wollige tomaat mee, die ze FT (Furry Tomato) noemt. Wanneer deze kwijtraakt gaat het balletje – pardon, tomaatje – aan het rollen.

Logica

Return of the Killer Tomatoes is gezegend met een relatief sterk script, vol logica en met een snuifje spanning. Aan de uitvoering is te zien dat Return eigenlijk al geen B-film meer mag heten: de sets zijn relatief groot en stevig, de acteurs zijn beter dan verwacht (George Clooney ging na dit staaltje tomatengore verder met realistisch bloed in ER) en ook de bijrollen worden leuk uitgewerkt, zelfs al helpen ze het verhaal nauwelijks vooruit. Return of the Killer Tomatoes is meer een ode aan de B-film, maar daarmee krijgt de film een dubbele agenda: zowel cult zijn als cult eren. Dit maakt dat je niet voluit kunt lachen om de absurditeit van het idee en de uitvoering, omdat je het gevoel hebt dat alles met opzet gedaan wordt.

Hilarische momenten

Het is het enige rotte plekje op een goede tomaat – eh film -, deze opzettelijke camp- en cultsfeer. Je moet in de stemming zijn voor Return of the Killer Tomatoes, maar dat moet je ook voor titels als Wayne’s World en Dude, Where’s My Car?. De agressieve groenten (of fruit?) spelen in ieder geval een hoofdrol in vele hilarische momenten. Je kunt niet anders dan tenminste een paar keer voluit lachen.

Merchandise

Wanneer je op de fansite Killertomatoes.com kijkt, zie je dat al die tomatenhumor in totaal vier films heeft opgeleverd, plus een tekenfilmserie, een videospel en een hoop merchandise. De merchandise moet betrekkelijk eenvoudig te regelen zijn geweest: verse tomaten, tomatenblokjes, gezeefde tomaten, tomatenpuree, ketchup, spaghettisaus, kookboeken… Return of the Killer Tomatoes doet voor de tomaat wat Jaws voor zwemmen in de zee deed, maar dan met een moddervette knipoog. Pak je scherpste keukenmes en een kilo tomaten, en leef je uit!

Film / Films

Dances With Wolves: Deluxe Edition

recensie: Dances With Wolves: Deluxe Edition

Het is nog steeds een van de grote raadsels van de modere cinema: hoe heeft het toch zo fout kunnen gaan met Kevin Costner, naast Tom Cruise dè superster van de jaren 80, na het wereldwijde succes van zijn regiedebuut Dances With Wolves uit 1990? Was Waterworld op zich een prima te verteren B-film, de roddels eromheen zorgden voor de eerste smetjes op het blazoen van Costner, terwijl hij zijn eigen graf groef met het absurde The Postman. Dat was in 1995, het is nu 2003 en nog steeds gaat het niet goed met Costners carrière. Zijn nieuwste film, de western Open Range, verdween na een week of twee alweer uit de Amerikaanse bioscopen, en ook zijn acteerprestaties zijn sinds het begin van de jaren 90 op zijn zachtst “discutabel” te noemen.

~

Maar gelukkig kunnen we dankzij deze prachtige DVD-box net doen alsof die lelijke jaren 90 nooit gebeurd zijn en we weer met open monden in de bioscoop zitten te staren naar die weidse landschappen en die intrigerende Indianencultuur die tot dan toe nog nooit zo realistisch in beeld was gebracht. Costner wist met slechts 16 miljoen dollar en een hele hoop doorzettingsvermogen een klassieke, tijdloze film te maken die tegenwoordig nog steeds boeit, zelfs in deze “nieuwe” lange versie van vier uur, die al eens door de AVRO is uitgezonden en, ondanks de vermelding op de hoes, al lang op DVD beschikbaar was.

Geen “ultieme versie”

~

Het eenvoudige verhaal van luitenant John Dunbar (Costner), die ergens in de 19e eeuw op eigen verzoek wordt overgeplaatst naar de meest verafgelegen buitenpost van het Wilde Westen en daar vriendschap sluit met een Indianenstam, zal voor het gros van het publiek al bekend zijn. Wat telt is de manier waarop dat verhaal in beeld wordt gebracht. In lange, trage, maar nooit saaie shots volgen we Dunbar op zijn zoektocht naar de essentie van het leven, de band van de natuur en uiteraard de liefde. Het extra uur in deze DVD-versie maakt de film niet sneller, integendeel, maar de vele nieuwe scènes voegen zeer veel toe aan de sfeer van de film en de diepte van de personages. Toch is het jammer dat er geen optie is om de originele bioscoopversie te bekijken. Dit is met de DVD-technologie niet moelijk te realiseren, en het zou van deze set echt een “ultieme versie” gemaakt hebben.

Doorgewinterd

Maar het is maar een klein minpuntje vergeleken bij de extra’s die wel zijn meegeleverd. Er zijn niet minder dan twee audiocommentaren aan de film toegevoegd. Het eerste is van Costner en zijn producent Jim Wilson, het tweede van editor Neil Travis en cameraman Dean Semler. De laatste twee heren laten nogal eens gaten vallen in hun technische verhaal, maar het eerste spoor is een stuk interessanter door de vele anecdotes van de opnamen. Ik moet wel toegeven dat ik beide tracks niet helemaal beluisterd heb, want twaalf uur Dances With Wolves is zelfs voor de meest doorgewinterde fan wel veel van het goede. Maar het is mooi dat de tracks aanwezig zijn, en ik zal ze in de nabije toekomst zeker nog eens van begin tot eind beluisteren.

Verplichte kost

Voor degenen die wel geïnteresseerd zijn in de totstandkoming van de film, maar geen commentaartracks van vier uur aankunnen, zijn er twee uitvoerige documentaires over Dances With Wolves toegevoegd aan de derde schijf van deze luxe set. The Making of Dances With Wolves is een vrij standaard kijkje bij het maken van de film. De documentaire stamt uit dezelfde tijd als de film en was ooit al eens op tv te zien en stond ook als verborgen optie op de eerdere DVD-versie van de film. The Creation of an Epic is daarentegen een geheel nieuwe productie en vertelt in bijna anderhalf uur het hele verhaal achter de film. Vrijwel iedereen die iets met Dances With Wolves te maken heeft gehad, zowel voor als achter de schermen, komt aan het woord, en dat levert verplichte kost op voor de echte fans.

Ik twijfel altijd een beetje voordat ik iets opschrijf als: “deze DVD moet je zeker aan je collectie toevoegen!”, maar in het geval van deze Deluxe Edition van Dances With Wolves kan ik geen andere conclusie bedenken. Een tijdloze klassieker als deze moet je op elk gewenst moment uit de kast kunnen trekken, ook al is het maar voor een half uur.