Muziek / Album

Dimension F3H – Reaping The World Winds

recensie: Reaping The World Winds

Morpheus, voormalig lid van de band Limbonic Art, vormt de basis van de nieuwe band Dimension F3H. Wat de naam exact betekent weet zelfs de oprichter zelf niet getuige enkele interviews. De opzet van de band was in eerste instantie om juist een keer geen metal te gaan maken, maar uiteindelijk is het album toch duidelijk met metalklanken doorspekt. De grote vraag is of er nog veel van het uitstapje van Morpheus is blijven hangen, of dat Dimension F3H weer niets meer dan een ‘gewone’ metalband geworden is.

~

De plaat begint stevig met het nummer Reaping the world winds. Wat direct opvalt is dat er veel gebruik wordt gemaakt van elektronische klanken. Dit maakt de muziek niet ineens een stuk meer melodisch, maar het zorgt er wel voor dat de muur van geluid die de band produceert warmer van klank is meer is dan simpel ragwerk. Mooi uitgewerkte akkoorden dus en een brede symfonische klank. Een verademing binnen het metalgeweld.

Geen gebrul

Tevens valt op dat de zang van Nesmoth (van de beruchte band Arch Nemesis) niet het ouderwetse ‘gebrul’ is dat je normaliter vaak bij death metal om je oren krijgt, maar dat er echt gezongen wordt. Dit verhoogt het effect van de gebruikte elektronische klanken en zorgt voor een aangenaam volle klank.

Nieuwe impuls

Dimension F3H is dus allesbehalve een gewone metalband. De muziek is bijna zonder uitzondering erg stevig, maar heeft zeker meer muzikale diepgang dan de gemiddelde metalband. De elektronische klanken en de beschaafde zang zorgen er voor dat het album vernieuwend klink, maar toch stevig blijft. Dit is absoluut een leuke nieuwe impuls binnen de wereld van de deathmetal.

Links

Officiële website

Film / Films

Any Way the Wind Blows

recensie: Any Way the Wind Blows

Tom Barman – voormalig voorman van dEUS – houdt van Antwerpen. Het kan niet anders: met Any Way the Wind Blows maakt hij een uiterst liefdevolle en realistische schets van de stad. De kade van de Schelde, de Groenplaats en ‘Het Dagelijks Brood’, dé plek om hip te ontbijten: bijna terloops vormen ze het decor van zijn eerste speelfilm.

~

Gedurende 24 uur volgt Barman – die zowel het scenario schreef, de regie deed en de (voortreffelijke) muziek uitzocht – acht inwoners van Antwerpen, die ’s avonds allemaal op hetzelfde feest terechtkomen. De opzet doet denken aan films als Amores Perros en Piedras: mensen die op het eerste gezicht in hun eigen wereldjes leven maar meer met elkaar verbonden zijn dan ze denken. Tegelijkertijd zijn deze films een soort ode aan de steden waarin ze zich afspelen.

Matje

Het verschil is dat Any Way the Wind Blows minder gekunsteld is. Sommige personen beleven vrijwel niets, anderen maken veel mee. De dingen die gebeuren, hadden bovendien op elke andere dag kunnen plaatsvinden. Een figurant niest in het voorbijgaan. Iemand wordt ontslagen en van een ander wordt de auto gestolen. Zelfs de man die in operagezang uitbarst in bakkerij annex ontbijtcafé Het Dagelijks Brood, zit er elke dag. Ook de Kiss-fan met het ranzige matje die in een platenzaak komt vragen om een elpee van zijn favoriete band, doet dat met regelmaat, blijkt uit de reactie van de verkoper. Het zijn de ongewone dingen die dagelijks in een stad plaatsvinden die het verhaal zo werkelijk maken.

~

Open einde

Het realisme wordt versterkt door de dialogen, die soms grappig, soms banaal, soms licht-filosofisch maar altijd ‘echt’ zijn, en de onbekende acteurs. De kijker wordt daardoor een voyeur: eindelijk kun je onbeschaamd – maar kort – in de levens gluren van mensen die je op straat nauwelijks zouden opvallen. Het kijken en bekeken worden is dan ook een van de rode draden die door de film lopen. Wie een “echt plot” verwacht, komt bedrogen uit. Het feestje, waarbij uiteindelijk de relaties tussen de acht mensen duidelijk wordt, is niet het einde van de film. Sommige verhaallijnen worden (gedeeltelijk) afgerond, andere niet.

dEUS als ringtone

Dit fragmentarische en doelloze karakter is het probleem van de film. Het is moeilijk de spanning vast te houden zonder verhaal en dat lukt Barman niet in elke scène. Juist omdat er geen echt einde is, had de film gemakkelijk een kwartier korter kunnen duren. Bovendien vond ik het jammer dat er in de laatste tien minuten opeens een paar heel onwerkelijke elementen opduiken. Wel heel leuk zijn de kleine verwijzingen naar films (de openingsscène lijkt op die van Jackie Brown of The Graduate), literatuur (iemand citeert Cees Buddingh’ alsof hij het zelf heeft verzonnen) en muziek (dEUS als ringtone).

Verliefd op Antwerpen

Voor wie niet per se een lineair verhaal wil zien in de bioscoop, valt er bij Any Way the Wind Blows veel te genieten. De montage en muziek zijn in het grootste deel van de film zo goed dat een plot overbodig wordt. Barman heeft gewoon het gevoel van een grote stad willen overbrengen, en dat is hem heel goed gelukt: tijdens het feestje ’s avonds heb je het idee na een lange dag zelf dronken tussen de groep vreemden te zitten. Je hoort flarden van gesprekken, gezichten zijn vaag, het is donker en er beweegt veel, maar met een kleine vertraging. Laat je meevoeren door Barman. Wie nog niet verliefd was op Antwerpen, wordt het na deze film.

Boeken / Fictie

Onverwoestbaar mooi?

recensie: Driek van Wissen - Onverwoestbaar mooi

Je verzamelde gedichten onverwoestbaar mooi noemen. Je moet behoorlijk overtuigd van jezelf zijn om dat te schrijven of misschien ontzettend veel zelfspot hebben. Wanneer je dan in een gedicht over zijn vrouw ook dit “onverwoestbaar mooi” tegenkomt en je weet dat de bundel is uitgegeven ter gelegenheid van een 25-jarig huwelijk, moet de lezer zich toch af vragen waar dit naar toe zal gaan.

~

Driek van Wissen is een andere Groningse dichter naast meer bekende als Rutger Kopland en Jean Pierre Rawie. Zijn eerste bundel verscheen in 1978. In deze verzameling van gedichten zijn niet alleen alle sonnetten opgenomen die hij schreef, maar ook liederen, limericks en andere rijmelarijen. Het is een behoorlijke bonte verzameling, al maakt Van Wissen vooral sonnetten.

Zelfspot

De gedichten gaan over allerlei onderwerpen. Soms zijn recente gebeurtenissen een aanleiding, maar ook Friezen inspireren Van Wissen zo dat hij er verschillende gedichten overschreef. De gedichten hebben een luchtige toon, maar hebben vaak ook iets tragisch. De gedichten zijn soms ironisch en zelfspot is erg mooi in het soort gedichten dat Van Wissen schrijft. Hij blijkt een woordkunstenaar, maar ook een beetje een flauwe grappenmaker. De sonnetten en de liederen hebben iets cabaretesk. Maar dat het soms toch niet echt grappig is, komt vooral naar voren in de limericks. Dit genre was in de jaren vijftig nog erg populair, maar nu is het toch wat passé.

Behalve de ietwat komische gedichten zijn soms hele gedichten doordrenkt met een somber liefdesgevoel. Er is weinig relativering, die de andere gedichten wel kennen. De gedichten zouden heel mooi kunnen zijn, ware het niet dat de metaforen die Van Wissen gebruikt nogal cliché zijn. Een kenmerk van een goed gedicht is immers dat er nieuwe metaforen worden gebruikt, maar bij Van Wissen zijn die niet te vinden. Uit het gedicht Niemandsland bijvoorbeeld spreekt een bepaald levensgevoel, dat echter in minder mooie zinnen wordt uitgedrukt. De volgende zinnen klinken als iemand die zich verbaast over de grote hoeveelheid sterren aan de hemel en zich zo ontzettend nietig voelt en daar twee regels over op papier schrijft.


De mensen zijn als wrakhout aangespoeld
Uit onbekende zeeën losgeslagen.

Ze kwamen in dit leven niet bedoeld
En zullen weer verdwijnen zonder vragen.

Sinterklaasgedichten

Alles rijmt. Nu zijn er twee soorten rijmende gedichten te onderscheiden. Er is het rijmende gedicht zoals bij een dichter als Martinus Nijhoff, waarbij elk woord met zorg gekozen is. Daarnaast is er het volrijm dat eerder aan Sinterklaasgedichten doet denken. De amateurdichter heeft een bepaalde zinsnede in zijn hoofd die hij graag wil opschrijven en komt dan met kromme zinnen of erg gekunstelde rijmen en vergezochte rijmwoorden.
Nu wil ik Van Wissen niet meteen scharen onder het gros van de Nederlanders dat rond de 5e van december een aantal gedichten bedenkt, maar soms is het rijm niet alleen meer belangrijk voor het ritme, maar stoort het doordat het woord vergezocht over komt. Een voorbeeld hiervan is een gedeelte uit het gedicht Het Laatste Avondmaal. Het schrijven van het woord ‘sinjeur’op deze manier klinkt wel als een erg makkelijke manier van rijmen.


En daar staat plots een duistere sinjeur,
Klaarblijkelijk belust op bloedvergieten
Die in het wilde weg begint te schieten
Met een bazooka of een mitrailleur.

Bij het lezen van de poëzie van Van Wissen komen vergelijkingen met De Schoolmeester boven drijven. Niet alleen is of was Van Wissen leraar, maar hij schrijft evenals deze negentiende eeuwse dichter deed humoristische gedichten. Een verschil is echter dat in de gedichten van Van Wissen meer ironie zit. Die ironische gedichten zijn ook de betere gedichten uit de bundel. En zelfspot is leuk om in een gedicht te lezen. Maar onverwoestbaar mooi? Dat moet Van Wissen maar enkel tegen zijn vrouw fluisteren.

Boeken / Fictie

Kijken naar de pijn van Sontag

recensie: Susan Sontag - Kijken naar de pijn van anderen

In Kijken naar de pijn van anderen analyseert de Amerikaanse romancier en essayist Susan Sontag de ‘macht van de media’. Tenminste, dat beweert de flaptekst. Sontag zou onderzoeken wat de dagelijkse portie wreedheid, die ons via de televisie en de kranten bereikt, met ons doet. Er gebeurt echter meer in dit boek en dat komt het antwoord op de vraag welke rol de media speelt in onze perceptie van oorlogen niet ten goede.

~

In 1977 verscheen Sontags essaybundel On photography, een boek dat algemeen werd aanvaard als een oorspronkelijk en belangrijk boek. In Kijken naar de pijn van anderen (een opvallend soepele vertaling van Regarding the pain of others vervaardigd door Heleen ten Holdt) zoomt Sontag in op één aspect van beeld (met name fotografie) in de media: het geweld.
En hier zit gelijk het eerste probleem van het boek. Het is een gedeeltelijke herneming van een onderwerp waarover zij al uitvoerig heeft geschreven, zij het dat ze op een paar punten haar mening wil bijstellen. Dit had ze natuurlijk in een voetnoot bij de tekst uit 1977 kunnen doen, maar in dit tijdsgewricht waarin zoveel oorlogen via de media door onze huiskamers vliegen, zou dat een te goedkope oplossing zijn geweest. Sontag greep daarom een uitnodiging voor een lezing aan om haar veranderde inzichten te voorzien van een hedendaagse context.

~

Alle recente veldslagen passeren de revue: Bosnië, Rwanda en ook 11 september en Afghanistan (de laatste Irak-oorlog moest nog beginnen toen Sontag haar tekst had voltooid) en Sontag neemt de beelden van deze oorlogen onder de loep. We worden bedonderd, laat Sontag ons weten. De beelden vertellen wat de media ons willen laten zien. En dat is niets nieuws. Vanaf het begin van de oorlogsfotografie hebben de fotografen de werkelijkheid naar hun hand gezet. Opgeblazen paleizen werden gelardeerd met geraamten en verlaten slagvelden extra versierd met oorlogstuig.

Alhoewel dit aangename bladzijden zijn om te lezen, brengen ze niets nieuws. Verhalen over in scène gezette taferelen en geretoucheerde afbeeldingen zijn legio en het feit dat oorlogvoerende landen geen openheid van zaken geven, kan ook nauwelijks voor opschudding zorgen. Tenminste, dat denken wij als West-Europeanen met gezond verstand. In het land dat vrije nieuwsgaring hoog in het vaandel heeft en waar men desondanks blind vaart op de als CNN vermomde Staats Voorlichtings Dienst, kan dit heel anders zijn. Maar als maatschappijkritiek mist Kijken naar de pijn van anderen toch scherpte en richting. Bovendien haalt Sontags verhulde uitspraak dat de foto’s van de aanval op het World Trade Center esthetische waarde hebben het niet bij het vernietigende commentaar op de Bush-regering van Noam Chomsky ten tijde van de oorlog in Afghanistan en Michael Moore’s dankspeech die hij uitsprak toen hij de Oscar kreeg voor Bowling for Columbine. Desondanks is het mogelijk dat Sontags boek in Amerika inderdaad ‘noodzakelijk’ is, zoals de uitgever ons wil doen geloven.

~

Wat blijft er dan over voor ons? Wellicht Sontags inzichten over de kracht van het beeld. Zijn wij immers niet meer betrokken bij de oorlog in Kosovo, die ons in principe niet persoonlijk raakt, dan bij de Tachtigjarige Oorlog, die onze identiteit voor een deel heeft bepaald, louter en alleen vanwege het feit dat de gruwelen zichtbaar zijn? Tegelijkertijd signaleert Sontag de inflatie van de kracht van het beeld. Hoe meer ellende we zien, hoe minder het ons raakt (wie ligt er immers nog wakker van weer een aanslag in Israël?). De inwisselbaarheid van beelden maken de oorlogen minder voelbaar en, zo vond Sontag in 1977, de media zorgen ervoor dat het zoveelste conflict in de hoofden van de nieuwsconsument in feite niet bestaat. Nee, zegt Sontag nu, die oorlog blijft bestaan en we worden ook nog geraakt door de beelden, maar veel hangt af van de context waarbinnen die beelden worden aangeboden.

Film / Films

McCabe & Mrs. Miller

recensie: McCabe & Mrs. Miller

McCabe & Mrs. Miller speelt zich rond het jaar 1900 af in een klein dorpje in het Noord-westen van de Verenigde Staten. De mannelijke helft uit de titel, John McCabe, een naïeve en koppige gokker/zakenman gespeeld door Warren Beatty, rijdt op een avond het stadje binnen. Binnen enkele weken begint hij met de bouw van een saloon. Het duurt niet lang voor McCabe een bezoekje krijgt van de dure prostituee Mrs. Miller (Julie Christie) met het voorstel een luxe bordeel en badhuis naast de saloon te bouwen.

Het verhaal is bij McCabe & Mrs. Miller van ondergeschikt belang, zoals dat voor de meeste films van Robert Altman geldt. Het script is voor Altman niet meer dan een blauwdruk, een kale structuur op basis waarvan een bepaalde sfeer gecreëerd wordt met behulp van improvisatie, bijrolacteurs en veel mooie beelden. Voor McCabe bouwden de filmmakers bijvoorbeeld een echt dorpje waarin de meeste medewerkers ook echt woonden. Omdat de film in chronologische volgorde werd opgenomen, konden de werkzaamheden tijdens de opnamen gewoon doorgaan; de timmerlieden mengden zich in historische kostuums tussen de acteurs en waren niet van echt te onderscheiden. Al die details dragen ontzettend veel bij aan de sfeer van de film, en dat is ook de reden waarom veel van Altmans films pas echt goed worden nadat je ze vaker hebt gezien.

In de rij

Gelukkig is dat op deze dvd geen probleem vanwege het informatieve audiocommentaar van Altman en producent David Foster, voor wie dit zijn eerste speelfilm was. De beide heren zijn afzonderlijk van elkaar opgenomen, hoewel Foster wel een paar keer reageert op Altmans uitspraken. Foster vertelt veel over de voorgeschiedenis van de film, hoe hij het boek kocht waarop het script is gebaseerd en aan het begin moeite had de film aan een studio te verkopen. Pas na het grote succes van Altmans film M*A*S*H stonden de studio’s in de rij om de film te maken.

Modder

Hoewel Altman vertelt dat hij filters gebruikte om de film een extra zacht en “ouderwets” uiterlijk te geven, lijkt het beeld op deze nieuwe dvd wel uit dezelfde modder getrokken als die in het stadje ligt. Er is weinig contrast en scherpte, en de gebruikte filmkopie is erg korrelig en zit vol krassen. Ook de geluidskwaliteit is behoorlijk slecht: Altmans karakteristieke gebruik van overlappende dialogen wekt hier vooral irritatie op omdat veel stemmen onverstaanbaar zijn. Leonard Cohens prachtige liedjes klinken plat en ondynamisch.

Maar toch blijft er bij McCabe & Mrs. Miller nog genoeg over om van te genieten, zeker als je de moeite neemt de film een paar keer te zien. De film wordt vaak als een van de eerste meesterwerken van Robert Altman gezien, en is alleen daarom al een kijkje waard.

Film / Films

Practically perfect in every way

recensie: Mary Poppins

Supercalifragilisticexplialidocious. Het is even oefenen, maar dan heb je ook wat te zeggen. De Nederlandse vertaling van het onzinwoord uit Mary Poppins blijft veel minder lang hangen. Superkwalikwantiviaextraquasi.. em, nogwat.

~

Het verhaal is bekend. Twee Britse kindertjes (en hun ouders) zijn op zoek naar een nieuwe nanny, die op een dag gewoon aan komt waaien. Mary Poppins heet ze, en nadat ze via de trapleuning omhoogglijdt maken we kennis met een magische wereld vol liedjes, animatie en een snufje magie. Een bijzondere kinderjuf, die Mary Poppins. Zoals ze het zelf zegt: “Practically perfect in every way”.

Mary Poppins bestaat volgend jaar veertig jaar. In 1964 ging de film in première, in het Chinese Theater in Los Angeles. Dat weet ik niet omdat ik dat nagezocht heb, maar omdat op de dvd van Mary Poppins, de zogenaamde ‘speciale uitvoering’ een filmpje van de feestelijke première te zien is. Julie Andrews in een zilverkleurige bontmantel, Dick van Dyke en zijn voltallige familie, Walt Disney himself, voorafgegaan door een stoet van zeven dwergen en een Sneeuwwitje, allemaal betreden ze de rode loper. Het is een leuk filmpje: de commentator noemt namen waarvan je nog nooit gehoord hebt en de kleding is prachtig. Hollywood goed to a World Premiere heet het filmpje, en het is alvast één van de pluspunten.

Middelbaar

Volgende pluspunt: de film zelf. Hoewel Mary Poppins inmiddels de middelbare leeftijd heeft bereikt, is er nog niets gaan roesten. Kleuren zijn helderder dan ooit (Technicolor) en beeld en geluid zijn allemaal tiptop in orde. Maar ook de inhoud van het verhaal vertoont nog geen slijtplekjes. Omdat Mary Poppins geen seconde realistisch probeert te zijn, is er niets aan verouderd. De liedjes zijn nog net zo leuk en het verhaal is nog net zo romantisch-avontuurlijk als in je vroegste herinnering.
Het enige waaraan je je zou kunnen ergeren is de idiote grijns van Dick Van Dyke. Als straatartiest en schoorsteenveger Bert trekt hij een stel hyperactieve glimsmoelen die mij in ieder geval behoorlijk op de zenuwen gingen werken. Maar goed, het hoort er een beetje bij. In een film waarin gedanst wordt, vooral als het op tapdansen aankomt, horen nu eenmaal dergelijke glimsnuiten. Gene Kelly doet het ook, en daar zeg ik niks van.

Nogwat

~

De dvd bevat, naast het eerder genoemde premièrefilmpje, nog drie karaokesporen (Nederlands, Engels en Frans), een korte kinderdocumentaire over de special effects en een simpel spelletje. Wie in het keuzemenu voor Engels heeft gekozen zit goed, al is de kinderdocumentaire niet ondertiteld, net als het spel. Wie echter voor een Nederlands keuzemenu kiest, komt bedrogen uit. Weliswaar is de film Nederlands nagesynchroniseerd, maar het karaokespoor werkt alleen als ondertitel. De woorden kleuren niet mee op de zangsnelheid, terwijl ze dat bij Engels en Frans wel doen. En wanneer een woord als superkwalikwantiviaextraquasi-nogwat in beeld komt, kun je alle hulp gebruiken. Het filmpje over de special effects bevat geen ondertiteling en is evenmin nagesynchroniseerd. Jammer, want hoewel de gegeven informatie voor volwassenen misschien wat basaal is, is het toch een leerzaam filmpje. Het spelletje is wel weer Nederlands gesproken en erg makkelijk, en gelukkig ook niet zo irritant als sommige spelletjes op andere Disney-dvd’s.

Niet supercalifragilisticexplialidocious

Mary Poppins is een leuke dvd voor mensen die goed Engels spreken. Voor het predikaat ‘speciale uitvoering’ is het bonusmateriaal wat te mager. Het geheel is dan misschien niet supercalifragilisticexplialidocious, maar het gebodene (in het Engels) is in ieder geval, net als Mary Poppins zelf, “practically perfect in every way”.

Link:

www.animated-movies.net/MaryPoppins.html

Muziek / Album

F33L3R voelt goed aan

recensie: F33L3R - F33L3R

Wat een lastige plaat is dit. Continu word je bij het beluisteren heen en weer geslingerd tussen gedachten als: ‘Dit rockt wel lekker’ en ‘Dit is ordinair jatwerk.’ Hoe dan ook, het Nederlandse F33l3r debuteert dit najaar en daarmee is ons land een leuke en interessante rockband rijker. Maar dan wel één die nodig op zoek moet naar een eigen geluid.

~

Zelf zeggen Eef (gitaar) en Jeroen (zang) van Riet, Matthijs Gaspar (bas) en drummer Jochem Aarts ‘groove rock’ te maken, maar de term ‘post-grunge’ is waarschijnlijk meer van toepassing op de muziek van deze in 2000 opgerichte band. Samen met producer en medecomponist Gordon Groothedde hebben de jongens een plaat gemaakt ‘die een stempel moet drukken op de hedendaagse rock en pop scene.’ En daar ligt nu net het probleem van deze plaat. Want de muziek van F33l3r klinkt wel èrg vertrouwd in de oren. Vanaf opener Engine komt er een oud en bekend Stone Temple Pilotsgevoel naar boven, dat de rest van het album niet meer weggaat. Sterker nog, dat gevoel neemt toe in intensiteit en steeds meer vergelijkingen met andere (inmiddels opgeheven) bands passeren de revue.

Muzikale erfenissen

~

Zoals bij Heaven Sent, wat de eerste single van dit album is. Niet alleen hoor je een duidelijke STP-zanglijn, ook het meerstemmige van Alice in Chains komt naar voren. Natuurlijk heeft AIC nooit het alleenrecht op meerstemmige zanglijnen gehad, maar toch… Luister ook eens naar Elaine van deze plaat en vervolgens naar It Ain’t Like That van het uit 1990 afkomstige album Facelift van AIC. Dan volgt het nummer Like I Did. Deze zanglijn, behalve het refrein, lijkt zo van Faith No More overgenomen te zijn. Keer op keer komen voornamelijk in de zanglijnen en in de zangstijl namen als die van eerder genoemde bands en bijvoorbeeld ook Creed, Fuel en Silverchair naar boven. En dat is zonde, want deze band bestaat uit muzikanten die hun vak goed verstaan.

Strijkers

Vandaar ook het dubbele gevoel dat deze plaat oplevert. Want de muziek is goed, rockt hier en daar lekker en komt ‘live’ ook over, zoals op Lowlands is gebleken. Een nummer als Nicoteen laat horen dat de band met goede riffs op de proppen kan komen, zoals ook bij Bitter Game. En net als je dat bedacht hebt, toch hoopt dat deze band goed aan de weg aan het timmeren is, realiseer je je dat het zingen van ‘na na na’ bij Nicoteen en Wanderer in You nou niet echt ‘rock’ over komt.
En dan de strijkers… Bij I Tried, Heaven Sent, Like Fireflies en Beautiful Echo is er besloten om een viool en een cello het geheel te laten aanvullen. Dat kan. Maar bij zo veel nummers? Beautiful Echo is er in ieder geval niet mooier door geworden.

~

F33l3r is een band die iets met muziek doet wat al veel eerder (en beter) is gedaan. Toch, ze komen uit Nederland, de plaat klinkt opnametechnisch lekker ruimtelijk, de muziek zit goed in elkaar en als je niet beter zou weten soms zelfs wat aanstekelijk. Maar misschien moeten de bandleden de muziek waarmee ze ongetwijfeld zijn opgegroeid (die leeftijd hebben ze namelijk wel ongeveer) wat meer vergeten. Dat schept misschien ruimte om meer hun eigen ding te doen en zo hun eigen sound en stijl te ontwikkelen.

Film / Films

Down With Love

recensie: Down With Love

Er zijn een aantal dingen die ik – en met mij vele andere vrouwen – niet kan weerstaan. Chocolade bijvoorbeeld. Of romantische komedies. Niet de standaard tranentrekkers, maar films die wat extra’s bieden. Daarom had ik mij zo verheugd op Down With Love, een komedie met een twist, zoals de posters melden.

~

De voortekenen waren erg goed. Jubelende vrouwenbladen, maar ook positieve recensies in kranten. Kameleon Ewan McGregor (van Young Adam tot Moulin Rouge) en Renée – “You had me with hello” (Jerry Maguire) – Zellweger in de hoofdrollen. Maar belangrijker nog: helemaal in de stijl van de Doris Day-films uit de jaren zestig. De tijd dat overkokende koffie nog dé manier was om seksuele opwinding in beeld te brengen. De tijd dat decors nog gewoon van bordkarton waren.

Technicolor

~

Alles aan de film is betoverend. Het begint al met de openingsscène waarin het provinciaaltje Barbara Novak (Zellweger) in New York aankomt om haar zelfhulpboek voor vrouwen avant la lettre Down With Love te promoten. In een knalroze mantelpakje staat ze stil in de grijze massa en snuift de geur van de stad op. Ook het kantoor waar ze doorheen trippelt, de restaurants waar ze heen gaat, zelfs de cover van haar boek: alles ademt de tijdsgeest tot op de details. De kleuren spatten in Technicolor van het scherm af.

Sokophouder

Ook het camerawerk is aangepast: van de kadrering tot de splitscreen-techniek bij telefoontjes. De grijnzende “man’s man, ladies man, man about town” McGregor en de pruilende Zellweger – allebei met een dikke knipoog naar hun voorgangers Rock Hudson en Doris Day – zijn helemaal op hun plaats in deze omgeving. Hilarisch is bijvoorbeeld de discussie tussen sterreporter Catcher Block (McGregor) en zijn chef (David Hyde Pierce, Niles uit Frasier, hier met extra neuroses) over het nut van de sokophouder na de komst van de kniekous.

Vette moraal

Maar de betovering van Down with Love is te snel uitgewerkt. Het lijkt of de makers zich ook hebben laten verblinden door de felle pastelkleurtjes. Is deze film bijvoorbeeld een hommage of een remake? Voor een hommage is alles te dik besmeerd met een laag ironie. Voor een remake moeten de grappen toch net zo spicy zijn als toen, maar in een standaard studentenkroeg kun je tegenwoordig pikantere seksuele toespelingen horen. Daarbij is ook het verhaal niet goed aangepast aan deze tijdsgeest. Het boek van Novak, waarin vrouwen wordt geleerd hoe je onafhankelijk van een man kunt worden, is heel Sex and the City, maar de vette moraal van het verhaal blijft dat elke vrouw tóch een man nodig heeft om helemaal gelukkig te worden.

Simpel

Misschien kun je Down With Love pas echt op waarde schatten als je de oude Doris Day-films kun dromen en bij elke grap weet waar die vandaan komt. Ik vind alleen dat dit soort verwijzingen een extraatje moeten zijn voor de doorgewinterde filmkijker. Als het film moet dragen, werkt het niet voor het grote publiek waar Down With Love wel degelijk op mikt. Noem me simpel, maar bij een romantische komedie wil ik gewoon na een minuut of honderd met een gelukszalige glimlach de bioscoop verlaten. Dat dát niet het geval was, was de grootste teleurstelling.

8WEEKLY

Voor kenners

Artikel: DragonballZ: The Legacy of Goku II

DragonballZ lijkt in ons landje inmiddels weer een beetje over zijn hoogtepunt heen. De nieuwe serie DragonballZ GT weet geen potten te breken, en de oude serie is inmiddels als weer aan de zoveelste herhaling toe. Om oude tijden te doen herleven, kunnen de fans nu naar de winkel hollen en deze game halen. Spelenderwijs kunnen ze dan de avonturen van Goku tijdens de Trunks, Android en Cell Saga’s naspelen.

~

De eerste DragonballZ game had de juiste sfeer te pakken, maar was vooral voor hardcore DBZ-fans leuk. Had je niets met de serie, dan was het wel zeer onwaarschijnlijk dat je de game echt zou gaan waarderen. In deze nieuwe game heeft men naast de typische DBZ-sfeer gepoogd wat meer gameplay toe te voegen. DBZ II is een adventure/RPG volgens de Zelda-traditie. Dit betekent dat je een mannetje schuin van boven ziet, en zo diverse werelden moet afschuimen, missies voltooien en puzzels op moet lossen.

Narigheid

~

De meeste puzzels in DBZ behelzen toch vak het vinden van dit dingetje om dat dingetje te doen. Dit was in het eerste deel ook al zo, en het is dan ook niet heel imponerend. Het vechtgedeelte is wel verbeterd ten opzichte van het eerste deel, waar het kon gebeuren dat een simpel slangetje al een einde aan je queeste maakte voor deze goed en wel begonnen was. Dat valt gelukkig in dit deel wel mee. Door veel te trainen tegen mindere tegenstanders (wederom slangen, bosdieren en andere narigheid) kun je je powerlevel flink verhogen. Dit zorgt ervoor dat de kleine tegenstanders je minder kwaad kunnen doen. Verder is een hoog powerlevel ook nodig om latere gedeeltes van het spel te kunnen spelen.

Lamme duim

Het spel is zoals gezegd gebaseerd op de Trunks, Android en Cell saga’s. Dit betekent echter niet dat je deze tekenfilms klakkeloos kunt naspelen. Tussendoor moeten nog diverse mini-quests opgelost worden. Ook moet de speler soms even wat mannetjes uitschakelen voor hij bij het volgende stukje van de tekenfilm komt. De echte spelstukjes die we kennen uit de film zijn helaas vaak voorzien van grote lappen tekst, en je krijgt soms echt een lamme duim van het tekst wegdrukken.

Conclusie

DBZ II zal voor de fans weer smullen zijn. Beeld en geluid weten de juiste atmosfeer uit de tekenfilms moeiteloos op te roepen. Het spel is iets duidelijker en speelbaarder dan zijn voorganger. Toch geldt ook voor deze game dat het helpt als je DBZ-fan bent. Je weet wat sneller waar het allemaal over gaat, en je leeft je net wat meer in. Voor niet-kenners dus wat minder geschikt, maar fans kunnen hier wel de nodige lol aan beleven.

Film / Films

Wie o wie?

recensie: Identity

Lekker origineel zul je denken: weer zo’n film waarbij mensen die elkaar niet kennen door een ongelukkig toeval met elkaar worden opgescheept. En verrek… één voor één worden ze vermoord. Daar gaan we weer! Welke gestoorde in het gezelschap is dit keer de moordenaar? Dat er toch nog een originele draai aan dit verhaal mogelijk is, laat Identity zien.

~

De eerste zestig minuten van de film laten je denken dat dit wel weer zo’n geijkte film is. Alle standaardingrediënten worden uit de kast gehaald: een afgelegen motel waar de telefoons het niet doen, het regent, onweert en er bevinden zich onbetrouwbare types onder de gasten. Dat gezelschap, dat de nacht in het motel door moet brengen vanwege het noodweer, is overigens een vreemd mengelmoesje: een chauffeur (John Cusack) met een actrice, een pasgetrouwd stel, een gezin met een zwijgzaam jongetje, een hoertje (Amanda Peet) en een rechercheur (Ray Liotta) met een gevangene. Als één van de gasten in stukken gesneden in de wasmachine wordt teruggevonden begint de zoektocht naar de dader. In je hoofd speel je het spelletje “whodunnit” vrolijk mee, want waarom ga je anders naar zo’n type film?

Verrassend

~

Na een uur denk je wel dat het een beetje een vage film is. Natuurlijk zijn veel dingen ongeloofwaardig, maar daar moet je overheen stappen bij dit soort films. En je bent al vaak op het verkeerde spoor gezet. Hier klopt iets niet… Maar wat en vooral wie, daar kom je zelf niet op. Daarom is de clou verassend en bovendien, als je de film weer even laat passeren, goed uitgewerkt. Er is over nagedacht en alle scènes, zowel het heden als verleden, vallen langzaam in elkaar. Tot op het eind blijft de film spannend.

Standaard weinig diepgang

Regisseur James Mangold (Cop Land en Heavy) heeft het goed voor elkaar. Oké, het is niet de beste thriller/horrorfilm ooit gemaakt, maar Mangold scoort wel in de categorie verassend met de sterke ontknoping en de spanning die hij opgebouwd heeft. Alhoewel de personages weinig diepgang hebben, zoals ook standaard is in dit soort films, acteren ze wel overtuigend. Vooral Ray Liotta (John Q, Blow, Hannibal) en John Cusack (High Fidelity, Being John Malkovich, Serendipity) passen prima in hun rol.

Onverwacht origineel

Identity; in eerste instantie een standaard horror/thrillerverhaaltje dat vragen oproept als: wie is de koelbloedige moordenaar in het gezelschap en is hun toevallige ontmoeting wel zo toevallig? Uiteindelijk is het een film die je zeker bijblijft als een kippenvelmoment, maar vooral als het op de clou aankomt, een moment van “Nee, dat meen je niet!” Onverwacht origineel dus.