Dimension F3H – Reaping The World Winds

recensie: Reaping The World Winds

Morpheus, voormalig lid van de band Limbonic Art, vormt de basis van de nieuwe band Dimension F3H. Wat de naam exact betekent weet zelfs de oprichter zelf niet getuige enkele interviews. De opzet van de band was in eerste instantie om juist een keer geen metal te gaan maken, maar uiteindelijk is het album toch duidelijk met metalklanken doorspekt. De grote vraag is of er nog veel van het uitstapje van Morpheus is blijven hangen, of dat Dimension F3H weer niets meer dan een ‘gewone’ metalband geworden is.

~

De plaat begint stevig met het nummer Reaping the world winds. Wat direct opvalt is dat er veel gebruik wordt gemaakt van elektronische klanken. Dit maakt de muziek niet ineens een stuk meer melodisch, maar het zorgt er wel voor dat de muur van geluid die de band produceert warmer van klank is meer is dan simpel ragwerk. Mooi uitgewerkte akkoorden dus en een brede symfonische klank. Een verademing binnen het metalgeweld.

Geen gebrul

Tevens valt op dat de zang van Nesmoth (van de beruchte band Arch Nemesis) niet het ouderwetse ‘gebrul’ is dat je normaliter vaak bij death metal om je oren krijgt, maar dat er echt gezongen wordt. Dit verhoogt het effect van de gebruikte elektronische klanken en zorgt voor een aangenaam volle klank.

Nieuwe impuls

Dimension F3H is dus allesbehalve een gewone metalband. De muziek is bijna zonder uitzondering erg stevig, maar heeft zeker meer muzikale diepgang dan de gemiddelde metalband. De elektronische klanken en de beschaafde zang zorgen er voor dat het album vernieuwend klink, maar toch stevig blijft. Dit is absoluut een leuke nieuwe impuls binnen de wereld van de deathmetal.

Links

Officiële website