Boeken / Strip

Maatschappijkritiek?

recensie: Teevee BlaBlazee

De eerste gedachte die door je hoofd schiet, is dat er een maatschappijkritische inhoud achter de titel schuil moet gaan. En bij vlagen is dit ook het geval, waardoor dit album een welkome afwisseling is. Sandra de Haan laat een sympathieke indruk achter met haar debuut. Na eerder werk te hebben gepubliceerd in Zone 5300 en op websites als NuKomix en StripSter, was het hoog tijd voor een heus album.

~

Wat direct opvalt is de tekenstijl. De personages en de omgeving waarin ze acteren, zijn zonder veel poespas en lekker strak vormgegeven. Het is knap dat ze te midden van al het stripgeweld in staat is nu al een eigen herkenbare stijl te ontwikkelen. Ook met de tekstopmaak is iets aan de hand. De letters ogen star en zakelijk maar dansen tegelijkertijd elegant over de pagina’s.

De korte verhalen hebben een autobiografisch tintje. De auteur is haar eigen protagonist. Toch is dit niet te vergelijken met de egodocumenten zoals die door Gerrie Hondius en Maaike Hartjes worden gemaakt. Sandra de Haan geeft zich nauwelijks bloot, maar poogt de lezer met korte scènes in haar leven te betrekken. Dat dit maar ten dele lukt, ligt met name aan de fletse uitwerkingen. Er wordt nog te veel getwijfeld, waardoor er een soort van intieme afstandelijkheid wordt gecreëerd. Ook met de maatschappijkritiek loopt het wel los. Een misstand aan de kaak stellen (inhoudsloze televisieprogramma’s) om het daarna weer te relativeren (‘Ik kijk er altijd naar’) is een beproefd concept dat niet meer echt tot de verbeelding spreekt.

~

Het zou echter te makkelijk zijn om hiermee het album rücksichtslos terzijde te schuiven. Er valt toch nog voldoende te genieten. Zo heeft Sandra de Haan een subtiele vorm van humor die goed werkt in enkele passages. Ook haar persoonlijke zienswijze is hier en daar op een verfrissende wijze tot uitdrukking gebracht. Wellicht kan ze met deze twee eigenschappen haar volgende album nog meer diepte en finesse meegeven.

TeeVee BlaBlaZee is een aardige proeve van bekwaamheid. Sandra de Haan weet vanaf nu veel ogen op zich gericht. Het is aan haar om te bewijzen dat ze over voldoende talent en doorzettingsvermogen beschikt. Alleen dan zal het haar lukken zich een vaste plaats te verwerven te midden van de gevestigde orde.

Film / Films

American Wedding

recensie: American Wedding

.

~

Vroeger had je de Porky’s pikante pretpark-films die veel succes wisten te behalen met behoorlijk platte sexhumor. De eerste American Pie werd veel vergeleken met Porky’s, wat niet terecht was. American Pie had een aardig script, uitgewerkte karakters, en een aantal erg leuke grappen. En ja, ook een behoorlijke hoeveelheid ranzigheid. De tweede film was niet veel meer dan een bonte verzameling sex-grap-sketches, en deze derde film is qua verhaal niet veel beter. Het huwelijk dient eigenlijk meer als een rode draad om Jim weer in zoveel mogelijk bizarre situaties te brengen, en Stifler de gelegenheid te geven de sexmaniak uit te hangen.

Geen complete cast

~

De eerste twee films draaiden om te belevenissen van vier vrienden (Jim, Finch, Kevin en Nova), Stifler was toen nog een buitenbeentje. Alle vier kwamen ze redelijk evenredig aan bod bij de uitwerking van de plotjes rond hun persoonlijkheden. In deze film draait het eigenlijk alleen nog maar om Jim en Stifler. Finch is nog wel aanwezig, maar puur als ondersteuning voor het verhaallijntje rond Stifler. Kevin, de andere vriend van het groepje, heeft zo’n triviale rol in het gebeuren dat hij eigenlijk niet eens opvalt. Het laatste lid van de Pie-groep, Nova, had kennelijk helemaal geen zin meer in deze film, en is afwezig. Een verklaring daarvoor wordt niet eens gegeven. De dames uit de eerste American Pie-films zijn, op Michelle na, allemaal verdwenen.

Hondjes en trouwringen

Ooit Father of the Bride met Steve Martin gezien? Neem alle stereotiepe grappen over het organiseren van een huwelijk uit die film, mix er een flinke portie bizarre puberale sexgrappen doorheen, en je hebt het script voor American Wedding. Slechts twee keer stijgt scenarist Herz boven zichzelf uit. De eerste keer is als Stifler in een homobar op wanhopige wijze probeert zijn eer te verdedigen, de tweede keer is het moment dat Stifler de trouwring per ongeluk aan een hondje voert. De daaropvolgende scène is ongetwijfeld de meest gore die ik de laatste tijd in een bioscoop heb gezien.

Conclusie

American Wedding is een bonte verzameling van sketches geworden zoals we die eigenlijk ook kennen uit de eerste films. Fans van de serie komen ook in dit deel prima aan hun trekken. De film is zeker niet goed of zelfs redelijk te noemen, daarvoor rammelt het script te veel, en is de film in vergelijk met het eerste deel te mager. Maar ik denk dat veel fans daar gewoon maling aan hebben. De film is in elk geval vaak genoeg goed voor een gulle lach, en daar was het toch om te doen.

Muziek / Album

In het reine met zichzelf

recensie: Ill Niño - Confession

Twee jaar geleden debuteerde Ill Niño met het album Revolution, Revolucion en bewees daarmee dat de band goed heeft opgelet op het Van Beukesteijn College, maar net niet helemaal vooraan zat in de klas. De originele mix van Spaanse gitaren met harde riffs en de afwisselend Spaanse en Engelse zang trokken behoorlijk wat aandacht van de pers, zowel in thuisland Amerika als in Europa. De band bewees vorig jaar in het Goffert Park in Nijmegen, als onderdeel van Ozzfest, dat deze mannen in staat zijn een intense en beukende live-show neer te zetten. Maar wat toen ook duidelijk werd, was dat de publieke aandacht voor deze band niet meer dan gemiddeld genoemd kan worden.

~

En nu komt Ill Niño met Confession. Een plaat die direct is opgenomen na twee jaar intensief touren, onder leiding van producer Bob Marlette, die eerder ook samenwerkte met onder andere Black Sabbath. Echter, de samenstelling van de band veranderde. Ex-Machine Headgitarist Ahrue Luster en percussionist Danny Couto kwamen opdraven om de gaten in de band op te vullen na het vertrek van twee bandleden. Samen met gitarist Jardel Paisante, drummer Dave Chavarri, bassist Laz Pina en zanger Christian Machado hebben zij een plaat afgeleverd die het midden houdt tussen enigszins harde nu-metal en lichte metal, besprenkeld met een vleugje tribal.

Wat direct opvalt aan dit album is de wisselwerking tussen verstomd geschreeuw en open, melodisch en zweverig gezang. Dat maakt van ieder nummer afzonderlijk een vrij sterke compositie, maar na een heel album van dik vierenveertig minuten begint dat wat te storen. Alsof je naar één lang nummer hebt zitten luisteren. De single How Can I Live zal waarschijnlijk niet slecht ontvangen worden door het publiek, maar of dat ook geldt voor het hele album is een tweede. Zeker ook omdat deze plaat niet bijzonder afsteekt bij het ruime aanbod in dit genre.

~

Nummers als Te Amo… I Hate You en Two (Vaya Con Dios) klinken lekker tribal, maar missen overtuigingskracht. Een verklaring daarvoor kan zijn, net zoals met de overige nummers, dat Machado een nogal hoge zangstem heeft. Gekoppeld aan de vrij zware muziek levert dat een luisterervaring op die in tweestrijd staat met zichzelf. Want past zo’n stem bij de muzikale koers die Ill Niño aanhoudt? Het meest duidelijk wordt dit bij het nummer Numb, wanneer de muziek ineens van die koers afwijkt. Numb klinkt ontzettend als popmuziek en dat zou je toch niet verwachten van een dergelijke band. In contrast met Cleansing, dat strak en hard opent, kun je je afvragen wat Ill Niño probeert op te biechten op Confession. Duidelijk wordt wel dat deze jongens, uit de ‘wat-hardere-muziek-school’, in de schaduw staan van hen die ècht weten hoe snoeiharde muziek te maken.

Film / Films

Welke jonge Adam?

recensie: Young Adam

Als Joe (Ewan McGregor) voor het eerst zijn hand onder de rok van de schippersvrouw laat glijden, duikt de camera schaamteloos mee onder de stof. Blauwe aders kronkelen door het witte vlees. Niets is geretoucheerd. De body doubles die volgens de aftiteling zijn ingezet voor de vrouw, hadden in ieder geval niet de taak om haar mooier te maken.

~

In Young Adam is de seks zweterig en ligt pijn dicht bij genot. Het is het tegenovergestelde van de keurige Hollywood-seks waarbij vrouwen hun bh aanhouden in bed en hun make-up altijd blijft zitten. De meeste vrouwen in de film zijn geen schoonheden: ze hebben buikjes en hangborsten en de camera registreert dat feilloos.

Verleiden

~

De rauwe film van David McKenzie is gemaakt naar het gelijknamige boek uit 1954 van de Schotse beatschrijver Alexander Trocchi. Joe is de nieuwe hulp van binnenvaartschipper Leslie (Peter Mullan). Over zijn verleden praat hij niet en niemand vraagt ernaar. Hij doorbreekt de sleur van het bestaan door de vrouw van de schipper (Tilda Swinton) te verleiden.

Nieuwe vragen

De film opent met een andere doorbreking van die sleur: Joe vist met zijn baas een dood meisje in een niets verhullende onderjurk uit het water. Als zijn baas niet kijkt, legt hij zijn hand liefdevol op haar natte rug. Wat de relatie is tussen Joe en het meisje, is de vraag die je vanaf de eerste minuten bezig houdt. Als het antwoord halverwege de film wordt gegeven, besef je dat je inmiddels andere, boeiendere vragen hebt: wat drijft de zwijgzame Joe? Schuldgevoel, verveling, uitzichtloosheid of iets anders? Wat moet hij toch met die oudere vrouwen met kinderen? Hoe komt het dat hij vrij is en tegelijkertijd zo vast zit? Elk antwoord roept nieuwe vragen op en daardoor is het niet erg dat de dialogen schaars zijn.

Geen body double

Wat ook helpt zijn het camerawerk en de prachtige composities: de dichte Schotse mist waarin het schip plotseling opdoemt. Een schip dat van bovenaf gefilmd schuin het beeld uitvaart, terwijl Joe tegen de vaarrichting in loopt en dus stil lijkt te staan in het beeld. De troosteloze duisternis waarmee de hoofdpersonen het grootste deel van de tijd omringd zijn. Bovendien kun je in deze film zien hoe vooral Ewan McGregor – die overigens geen body double gebruikt – maar ook de andere acteurs, het beste uit zichzelf weten te halen.

Ongepolijst

Weinig dialoog, veel seks, fletse kleuren, een onbegrijpelijke titel (in de hele film komt geen Adam voor) en een kadrering die net zo belangrijk is als het verhaal. Ik geef toe dat deze typische filmhuisfilm voor sommigen misschien te traag of te ongepolijst is. Voor anderen – en ook voor mij – is het juist een herademing na al het plastic Hollywood-geweld van de afgelopen zomer.

Film / Films

Albino in een witte wereld

recensie: Nói Albinói

Noi de Albino is de vertaling van Nói Albinói, een film die gaat over een bleke blonde jongen die zich op de koude vlakten van IJsland moet weten te handhaven, zonder helemaal gek te worden. Nói Albinói is een film over de tienerangst, de angst om op te groeien en volwassen te moeten worden. Hoe verrassend.

~

Als rebelse tiener, die zo uit een jaren ’70-film gesprongen kan zijn, zweeft Noi door de film, die zich afspeelt in IJsland. In deze komedie/tragedie leren we hoe het niet moet, willen we een beetje vooruit komen. Noi is niet dom, alleen een beetje jong. Hij is 17 als hij van school getrapt wordt, omdat hij zijn lessen niet volgt en proefwerken inlevert met alleen zijn naam erop. Een jongen die van zijn vader geen sturing krijgt en wiens grootmoeder hem alleen met het geluid van een afgaand geweer uit bed weet te krijgen heeft ook geen kans van slagen.

Zijn vader helpt hem aan werk, als de graver van graven, maar Noi weet het wel beter. Hij wil niet geconfronteerd worden met de dood, alleen met het levende. En hoe kun je je beter levend voelen dan door verliefd te worden? De bediende van een benzinestation is een mooi meisje dat zich de aandacht van Noi laat welgevallen, maar als het erop aan komt is Noi weer helemaal alleen en blijft hij moederziel alleen achter.

Je zou denken, dat een film die zoveel prijzen in de wacht heeft gesleept (prijzen op filmfestivals in Rouen, Rotterdam, Brussel, Edinburgh) toch wel erg goed zou moeten zijn. Helaas heb ik die kwaliteit niet in deze film kunnen ontdekken. Zo af en toe was de film grappig, in uitzonderlijke gevallen zelfs hilarisch, maar echt genieten van de film kon ik niet. Wat het nou precies was, weet ik niet, maar deze film was voor het overgrote deel gewoon niet interessant. De acteurs waren prima, het filmische gedeelte was prima, maar toch miste ik iets. Een doel van de film misschien, de snelheid van de film, of de dialogen?

~

En dan plotsklaps neemt de film een treurige wending, die volgens regisseur Dagur Kári zo gepland was dat het de hele film op zijn kop zette: van het komische naar het diep tragische. Maar helaas, dat mocht niet baten bij deze film. Geen onverwachte wending die mij ervan kan weerhouden om Nói Albinói uit mijn geheugen te wissen. Na lange overpeinzing ben ik er over uit, deze film is niet besteed aan de lichthartige filmkijker, en ook niet aan mij.

Boeken / Fictie

Traumaverwerking

recensie: Geerten Meijsing - Malocchio

Italië is behalve het land van Berlusconi ook een land voor toeristen. Hoewel de staatssecretaris deze liever weert en dan vooral de Duitse toeristen, wonen er ook buitenlanders. Ze zullen nooit als Italianen worden beschouwd, maar ze voelen zich ook zeker verheven boven de toeristen, die cappuccino’s drinken. Geerten Meijsing laat zijn hoofdpersoon los in een van de mooiste plaatsjes van Toscane: Lucca.

~

De schrijver voedt daar in Lucca zijn dochtertje Chiara op en schrijft er boeken. Ze wonen op het landgoed van een ‘bevriende’ buurman, die hen eerder het leven zuur maakt door telkens te dreigen met het opzeggen van de huur. Alleen tegen de blikken van de kleine Chiara is hij niet opgewassen.

Boze oog

Malocchio is de bijnaam die de schrijver Chiara geeft. Zij denkt dat het zoiets betekent als Pinocchio die ook uit de buurt van hun dorp komt. Maar in plaats van pijnboompitzaadje betekent malocchio ‘het boze oog’. De schrijver en vast ook trotse vader denkt dat zijn dochter speciale krachten bezit. Er is een bijzondere manier waarop ze bijvoorbeeld de buurman weet te betoveren met vriendelijkheid. Wanneer de schrijver aan het einde van zijn memoires komt, vermoedt hij dat de buurman het boze oog heeft. Hij was het immers die vader en dochter uit het huis probeerde te jagen, maar dan komt hij er achter dat hij het zelf is.

Een schrijver als hoofdpersoon zorgt vaak voor een soort verwarring. Wanneer treedt de schrijver zelf op? Zou dit boek deel uit maken van zijn niet bestaande oeuvre? In Malocchio komt de schrijver er dus achter dat hij het boze oog is. Hij is de man die zijn leven construeerde, hij heeft de gebeurtenissen in de hand en hij kan ze beïnvloeden. Hij werd niet beïnvloed door zijn dochtertje, maar hij regelde en bedacht haar leven en dat van de andere personen in het boek. Hij voerde de geboortedata, sterrenbeelden enzovoort in en maakte zijn eigen SimCity.

Geen Sim

~

Meijsing gebruikt de vergelijking met de Sims meerdere malen. Hij was de invoerder en de persoon die alles onderging wat anderen voor hem besloten. Maar aan deze manier van leven zijn nadelen verbonden. Wanneer je het spel Sim toepast op je eigen leven, laat het echte leven zich niet voegen naar de manier waarop de Sims bestaan. De schrijver kan in zijn eigen leven niet een mindere dag wegstrepen, maar een interessante vraag is of hij dat nu wel doet in zijn eigen verhaal of niet. Aan tragiek ontbreekt het in ieder geval niet, getuige de vele vrouwen die hem verlaten.

Wat opvalt aan het boek is de warrige stijl, die het enthousiasme van vertellen aangeeft. De eerdere verhalen gaan over zijn dochtertje, de vrouwen die hij had, de haat-liefde verhouding met de buurman. Hij is nog in de bloei van zijn leven, maar met het vertrek van Chiara houdt zijn leven een beetje op. Hij wordt meer beschouwend, wat ook interessante passages oplevert, zoals over herinnering. Die stukken vindt hij dan in andere literatuur, maar de wijsheden gaan zeker voor hem op. Want dat is het boek eigenlijk, een verzameling van memoires.

Men kan geboren worden met een in aanleg fenomenaal geheugen, maar men wordt niet geboren met een hang om te herinneren; die komt pas bij veranderingen en scheidingen in het leven- scheidingen van mensen, plaatsen, gebeurtenissen en situaties, vooral wanneer ze van groot belang zijn geweest, als men ze intens heeft gehaat of lief gehad.

Spel

De roman kan als een spel of een video gelezen worden. Een van de eerste bladzijden van het boek bestaat uit een lijstje met aangekruiste spelopties. De hoofdstukken beginnen met een play-teken en eindigen met een forward-teken. De eerste hoofdstukken lijken allerlei aan elkaar gemonteerde shots, die door verschillende tijden en periodes heen lopen. Dit is ook een aspect van de warrigheid van het boek. De hoofdstukken zouden zelfs los van elkaar gelezen kunnen worden door het thema dat het hoofdstuk kent. De titulatuur doet soms wat overdreven modern aan en misleidt misschien, want het boek is niet hypermodern, ook al worden er metaforen uit een computerspel gebruikt.

Misschien juist door het gefragmenteerde van het boek, is er veel informatie maar wordt die door leuke flashbacks en allerlei eerst nog onduidelijke verbanden verteld. Vooral aan het einde van de alinea’s of hoofdstukken zitten grappige en soms tragi-komische wendingen, zoals wanneer de schrijver vertelt over een vrouw die hem verliet. De persoon van Chiara is soms wat vervelend. Het is een erg zinnig meisje dat met haar blik mensen tot stilte kan manen en niets eet wat door haar vader gekookt is. Door dat eigenwijze dochtertje wordt de vader een beetje een sul.

Rotparadijs

Zoals bij meerdere werken van Meijsing zitten ook in dit boek autobiografische elementen. Het persbericht vertelt ons dat ‘hij zelf uit dit paradijs (Toscane) verdreven is.’ En ook met de schrijver uit zijn boek zal het niet helemaal goed aflopen. Hoewel Meijsing graag met het geweldige imago van Toscane af wil rekenen, lukt dat maar moeilijk. Er zijn te veel boeiende beschrijvingen van het landschap, verhalen over de taarten die daar te koop zijn en het enigszins romantische leven met een houtkachel en een grote tuin. Het boek maakt nog meer nieuwsgierig naar de haarspeldbochten en de befaamde focaccia van een bakkersfamilie uit Lucca. In die opzet is Meijsing dus minder geslaagd. Dergelijke ’traumaverwerking’ zou ook niet te veel in een roman moeten zitten.

Alleen het brood en de olie! In Lucca maken ze de enige focaccia die de naam verdient. De beste olie ter wereld komt uit de olijfgaarden in de heuvels boven Lucca, ik zeg het voor de tweede keer. Op deze plekken boven de wereld raakt de aarde aan het paradijs.

Malocchio is eerder het verhaal van een vader en een dochter, die met elkaar samen leven. De setting, Italië, geeft het verhaal een leuk extraatje. Ze moeten namelijk met een andere cultuur om zien te gaan en niet alleen met de relatie die tussen hen voortdurend verandert door vriendinnen van de vader en andere omstandigheden. Dat Italië een land was om samen te leven blijkt wel uit het feit dat de vader ook zal vertrekken wanneer zijn dochter al vertrokken is naar Nederland. Dan pas haat hij Toscane, maar misschien nog meer de eenzaamheid.

Boeken / Fictie

En wat gebeurde er dan?

recensie: Julie Myerson - Hier gebeurt nooit wat

Het leven valt niet altijd mee. Niet als hoofdpersoon in een roman, niet als schrijfster van zo’n roman, maar ook zeker niet als lezer van diezelfde roman. Hier gebeurt nooit wat onderstreept deze drie zaken. De hoofdpersoon heeft het moeilijk, de schrijfster heeft niet het volle potentieel uit het boek gehaald en de lezer zit met een dubbel gevoel.

~

Het begint in ieder geval veelbelovend: er is een gruwelijke moord gepleegd. Lennie, de beste vriendin van Tess, is vermoord op een parkeerplaats, nadat ze ’s avonds een vergadering van de oudercommissie heeft bijgewoond. Het altijd zo rustige dorpje, waar nooit iets gebeurt dus, is diep geschokt.

De daarop volgende emotionele situaties die in de directe omgeving van de overledene ontstaan vormen de basis voor het verdere verhaal. Dat daarbij de liefde van de weduwnaar voor Tess en de ontluikende verliefdheid van Tess voor de maatschappelijk werker Lacey welkome bijkomstigheden zijn moge duidelijk zijn.

The Bold and the Beautiful

De schrijfstijl van Julie Myerson deed me sterk denken aan de bekende soap The Bold and the Beautiful. Het tempo, en dan voornamelijk het tempo van de conversaties, ligt redelijk laag. Je voelt de stiltes in de gesprekken ook daadwerkelijk vallen bij ongemakkelijke situaties of onderwerpen. En terwijl ik bij de tv-soap deze tergend langzame conversatie uitermate vervelend vind, is dit tempo in dit boek en bij de hier geschetste personen en ontwikkelingen juist heel erg op z’n plaats.
Je voelt het ongemak als Tess en haar man Alex het weer eens over de voortgang van hun relatie hebben of als Tess’ kinderen een pijnlijke vraag stellen over de dood van Lennie. Op dit vlak kan ik Julie Myerson dan ook alleen maar complimenteren voor de sfeerzetting van haar boek.

Echter…

~

Wat voor mij een boek tot een goed boek maakt is, naast een boeiende schrijfstijl, een kop en een staart. Een roman hoort voor mij ergens te beginnen om via een onderhoudend verhaal tot een einde te komen. En dat mag gerust een open einde zijn, als ik maar het idee krijg dat datgene wat verteld had moeten worden, of datgene waarover ik aan het denken gezet dien te worden, afgehandeld is.
En daarbij schiet dit boek volgens mij tekort. Wat heeft Julie Myerson mij hier duidelijk willen maken? Ik wil niet teveel over de moordzaak in dit verhaal uitweiden, maar aan het eind is mij niet geheel duidelijk waarom een moord als kapstok voor het verhaal is gebruikt.
Wil ze mij duidelijk maken dat het leven helemaal niet zo mooi is, als menigeen ons doet geloven? Of dat je gestraft wordt voor overspel?

Hoewel ik het boek tijdens het lezen redelijk onderhoudend vond, was het nadat ik het uit had eigenlijk een beetje een tegenvaller. Ik had, tijdens het lezen, meer verwacht van het einde. Van het gehele verhaal eigenlijk.
Het onderhoudende verhaaltje leidde uiteindelijk nergens toe. En dat is jammer, want er zat meer in. Het potentieel zit er vanaf bladzijde één al helemaal in, maar komt er tot aan de laatste pagina niet geheel uit.

En dus?

Tja, dus niets. Het verhaal leest goed weg. En de gebeurtenissen en de gevolgen daarvan voor de verschillende relaties zijn duidelijk. Maar zoals gezegd: het leidt nergens heen. Wil je gewoon een paar uurtjes entertainment, dan is Hier gebeurt nooit wat een aardige keus. Maar wil je een roman met een begin en een eind en eventueel een duidelijke boodschap voor de lezer, laat dit boek dan in de schappen staan. Er zijn betere alternatieven.

Theater / Achtergrond
special:

Het glittert en glamourt in het Vip Theater

.

~

Het Vip Theater bestaat nog niet zo lang. In mei 2003 heeft het theater haar deuren geopend in het pand van de voormalige poptempel Noorderligt. Sindsdien trekt het met dinershows op vrijdag en zaterdag halfvolle zalen. Daarnaast worden er ook regelmatig evenementen georganiseerd. Directeur Vughts heeft één droom; hij wil dat het Vip Theater niet alleen wordt bezocht door inwoners van Tilburg, maar uit heel Nederland.

Bekende namen

Om die klus te klaren heeft hij het productiebureau van Frank Halters gevraagd om hem te helpen het Vip Theater op de kaart te zetten. En dat doet Halters heel handig door een paar bekende namen aan de programmering toe te voegen. Zo zal Jette van der Meij, beter bekend als Laura uit de soap Goede Tijden, Slechte Tijden, in het voorjaar van 2004 eens per maand op een zondag een showtje weggeven. Ze is naast actrice ook bekend als jazzzangeres en ze zal samen met muzikanten van Matilde Santing laten horen wat ze in haar mars heeft. Ook gecontracteerd zijn musicalsterren Brigitte Nijman, Rolf Koster en Tony Neef. Inmiddels beter bekend als het trio Heidi und die Heino’s. Ze zingen de ene na het andere aanstekelijke songfestivalliedje. Uiteraard ontbreekt hun eigen vertolking van Ich bin wie du niet.

Zingende postbode

~

Tijdens de dinershow Glitter en Glamour, die op 5 september haar première beleefde, wordt het duidelijk dat het wel verstandig is om wat bekendere namen in huis te halen. Al komen de meeste mensen niet voor de kwaliteit van de show, maar meer voor een gezellig, vermakelijk avondje met een hapje en een drank, het oor wil ook wat natuurlijk. De musicalsterren, die hun sporen wel hebben verdiend, steken wel qua zangtalent uit boven de andere artiesten van de avond. Al moet gezegd worden dat de zingende postbode uit Tilburg wel verrassend goed uit de hoek komt.

De optredens die elkaar in rap tempo opvolgen, worden onderbroken door een hapje eten. De bunny’s huppelen vrolijk in de rondte en een illusionist grijpt meteen zijn kans om de mensen te entertainen tijdens het wachten op het eten. Zodra de meeste mensen hun eten op hebben, gaat de show weer verder; de vaart zit er goed in. De mix van muziek is prima; het klinkt voor iedereen bekend. Abba, Frank Sinatra, Elvis, Grease, ze komen allemaal voorbij.

Vip Award

Hoogtepunt en tegelijkertijd ook het dieptepunt van de Glitter en Glamour show is de uitreiking van de Vip Award. Mensen uit het publiek zijn bijvoorbeeld genomineerd voor de award bestgeklede vrouw (per show kan er steeds weer een andere reden bedacht worden). Een presentator en zijn assistente maken bekend wie er naar huis gaat met de award. Zat de vaart er eerst nogal in, nu verliest de show zijn tempo. Dat vindt ook directeur Vughts: “Ja, dit onderdeel vertraagt de show. Het tempo moet hier wat hoger gaan liggen. Zo’n nominatie met een Award hoort wel bij de Glitter en Glamour. Het is vooral grappig bedoeld.”

Dan het eten; de kwaliteit is redelijk. Voor de toegangsprijs krijg je als voorgerecht een soep waardoor je je overigens niet moet laten afschrikken, want deze soep met tomatenvellen en zonder ballen stelt niet veel voor. Dan volgt een prima hoofdgerecht in buffetvorm en daarna het toetje dat je ook zelf mag pakken.

‘Lekker tussen de mensen’

~

Het hele concept van een dinershow is natuurlijk niet nieuw. Toch wilde Vughts proberen om in Tilburg ook zoiets op poten te zetten. “Het thematische en werken met artiesten aan tafel vind ik erg leuk. Dat boeit me heel erg. En daarnaast heb ik met m’n vrouw bij AA&Z Producties shows gedaan voor onder andere René Froger en Lee Towers. Dat zijn dus de wat grotere dingen en we hebben geprobeerd een combinatie te vinden tussen de grotere theatervoorstellingen en het restaurant en dan kom je vaak bij een dinershow uit. De locatie is hier prachtig, lekker tussen de mensen, dus vandaar Tilburg.”

Het theater onderscheidt zich in prijs (voor 59,50 krijg je een 3-gangen maaltijd, onbeperkt drinken en een hele avond show, die dan misschien wat minder kwaliteit heeft dan een professionelere, dure dinershow) en in atmosfeer. De ambiance is prima. Het theater ziet er mooi en knus uit, al zou je dat aan de buitenkant van het gebouw niet zeggen. Jette van der Meij is onder de indruk: “Ik vind de ambiance goed. Het is een hele mooie zaal om in op te treden. Dit theater heeft alles in zich om er iets moois van te maken. Nu moet het zich nog goed ontwikkelen.”

Harde realiteit

Of het theater ook genoeg bezoekers zal trekken, zal de toekomst uitwijzen. Vughts moet voor zichzelf aan het eind van het jaar de balans opmaken. De eerste Glitter en Glamour avond gaat in ieder geval de boeken in als een redelijk geslaagd feest. “Zo hier en daar wel wat foutjes en dingen die beter of anders kunnen, maar dat heb je altijd”, zegt Vughts. Na het toetje gingen in ieder geval alle remmen los en konden veel mensen de verleiding niet meer weerstaan om te gaan dansen. De dansvloer is niet al te groot, maar dat maakt de bezoekers niet veel uit. Bij al die bekende hits moet gewoon gedanst worden.
Na zo’n vermakelijke avond kregen de VIP’s echter één tegenvaller te verwerken: daar waar ze zo vol bravoure onthaald werden met glazen champagne en de hele avond in de watten werden gelegd, moesten ze bij de uitgang toch tot de conclusie komen dat de vipstatus maar van korte duur was, want ze moesten echt zelf naar huis lopen of rijden. De limousine met chauffeur was nergens te bekennen…

Boeken / Fictie

Goede trucjes

recensie: De vliegeraar van Kabul

Het is een truc, maar in dit geval wel een goede. Het boek De vliegeraar van Kabul begint met de volgende zin: Op mijn twaalfde ben ik geworden wat ik nu ben, op een kille bewolkte dag in de winter van 1975. Schrijver Khaled Hosseini vertelt het verhaal van de Afghaanse Amir, diens jeugd in Kabul, de vlucht naar de Verenigde Staten en diens uiteindelijke terugkeer naar zijn land, dat dan door de Taliban geregeerd wordt.

~

In de eerste tien hoofdstukken lezen we over de vriendschap tussen de jongens Amir en Hassan in Kabul. Amir is een Pahstun, een afstammeling van de Moguls, terwijl Hassan, een jongen met een hazenlip, een mindere Hazara is. Het is voor Amir dan ook vanzelfsprekend dat ze bevriend zijn, maar dat Hassan zijn ontbijt, zijn kleding en zijn veiligheid verzorgt. Het is meteen duidelijk dat deze ongelijke vriendschap uiteindelijk op scherp zal komen te staan. Dat gebeurt dan ook: de trouwe Hassan wordt door Amir op een zoektocht gestuurd naar een vlieger, waarmee Amir de gunsten van zijn vader hoopt te herwinnen. Hassan vindt de vlieger, maar wordt vervolgens belaagd door enkele jongens, die hem zijn vlieger willen afpakken. Terwijl de jongens Hassan aftuigen ziet Amir het gebeuren, maar hij heeft de moed niet in te grijpen. Zich schamend voor zijn eigen lafheid besluit hij Hassan de rug toe te keren: hij wil niet langer elke dag met zijn eigen onvermogen geconfronteerd worden.

Meesterschilder

~

Het is het prachtige verhaal van een vriendschap die stukgaat, maar het is meer dan dat. Schrijver Hosseini vangt de couleur locale van het vredige Kabul van de jaren ’70 in schitterende taal en bijzonder indrukwekkende beschrijvingen. Grootse verjaardagsfeesten en winterse vliegerwedstrijden, dingen die je als westerling nog nooit gezien hebt, staan je plotseling levendig voor de geest. Hosseini is een meesterschilder.

De roman had kunnen eindigen na de eerste tien hoofdstukken over vriendschap en verraad. Maar het gaat verder. Amir en zijn vader vluchten na de inval van de Russen naar Amerika. Het verhaal gaat nu over hun band. In hun thuisland Afghanistan waren ze vreemden voor elkaar, maar hier groeien de jonge en de oude man naar elkaar toe. Hosseini beschrijft opnieuw met verve hun bezigheden als rommelmarkthandelaren, en schetst de toenadering tussen Amir en Baba subtiel, meer in beelden dan in woorden. Wanneer de oude Baba sterft druipt Amirs verdriet over de man die eindelijk zijn vader is geworden van de pagina’s.

Laatste akte

Ook na de dood van Amirs vader had het boek uit kunnen zijn, maar Hosseini voegt er nog een laatste akte aan toe, die echter wat minder mooi is dan de voorgaande twee. Amir gaat terug naar Afghanistan om daar zijn stervende oom te bezoeken. Die oom herinnert hem aan de vriendschap met Amir: Hassan heeft hem verteld wat er gebeurd is en Amir krijgt een kans om goed te maken wat hij fout gedaan heeft. Dat resulteert in een gevaarlijke onderneming in het land van de Taliban, waar mensen in voetbalstadia, tijdens de rust, gestenigd worden.

De boetetocht van Amir is een loutering waarin allerlei eerder aangehaalde thema’s en motieven terugkomen. Soms ligt het er wat te dik bovenop, zoals wanneer Amir in elkaar geslagen wordt en daar een hazenlip aan overhoudt. De parallel met Hassan kan niet gemist worden. Een aantal toevalligheden zijn ook niet geloofwaardig. Amir komt op een willekeurige straathoek een bedelaar tegen die zijn moeder nog heeft gekend. Uiteindelijk komt het allemaal neer op een levenswijsheid van Baba. Diefstal is de enige zonde:

‘Als je iemand vermoordt, steel je een leven,’ zei Baba. ‘Je steelt het recht van zijn vrouw op een echtgenoot, berooft zijn kinderen van een vader. Als je een leugen vertelt, steel je iemands recht op de waarheid. Als je iemand bedriegt, steek je zijn recht op een rechtvaardige behandeling. Kun je dat volgen?’

Niet alleen Amir is een dief, ook zijn vader leeft niet met een zuiver geweten. Tijdens zijn tocht door het verwoeste Afghanistan komt Amir daar achter. Hij leert ook wat er met Hassan gebeurd is en na een beklemmende en aangrijpende climax, een ontmoeting met één van Hassans vroegere kwelgeesten (toeval!), verandert Amir in een beter mens. Hij is geen dief meer, maar een redder. Dat Hosseini vervolgens nog twee hoofdstukken gebruikt om alle, maar dan ook alle losse eindjes aan elkaar te knopen om vervolgens tot een wat zoet happy end te komen, mag hem vergeven worden.

Streekromanhuisvrouwen

Ondanks de soms wat knullig dik opgelegde symboliek is De vliegeraar van Kabul een verbijsterend mooi boek. Het is een ontroerend, ongekunsteld en prachtig mooi boek dat je in één adem uit kunt lezen. Geschikt voor zowel streekromanhuisvrouwen als literatuurvreters is De vliegeraar van Kabul een boek dat een plaatsje in de kast verdient.

Theater / Achtergrond
special: Cabaretier Jeroen Pater timmert aan de weg

Werken voor de lach

Wat maakt een cabaretier leuk? Youp van ’t Hek brak definitief door met een zinderende oudejaars conference. Hans Teeuwen veroverde zijn publiek met een rare en onberekenbare mix van typetjes: rare kwezels en licht psychopathische gekken. Als je eenmaal bent doorgebroken, dan kom je met een hoop mindere grappen weg. De laatste show van Teeuwen had niet het niveau van datgene dat hem aan de top had gebracht. Van ’t Hek schreeuwt al jaren in wisselende volgorde dezelfde teksten (over mobieltjes, wintersport, de dood en mannen met ringbaardjes), maar het publiek vindt het toch wel leuk. Het echte werken voor de lach lijkt er bij deze mensen vanaf. Resultaten uit het verleden bieden dus wel degelijk garanties voor de toekomst…

~

Soms kan het daarom leuk zijn de wereld van cabaret in te duiken, en te kijken of daar iets nieuws te ontdekken valt. Soms pakt dit dramatisch uit en zit je te kijken naar vrouwen die hun programma doorspekken met platte seksgrappen of naar Surinamers die negergrappen maken. Dat werkt één keer, maar als we het daarna allemaal gaan doen…
Gelukkig valt dit ook vaak genoeg goed uit, en soms vind je zo’n onontdekt talent. Hier zie je de mensen nog werken om het publiek voor zich te winnen.

Geen groentje

Jeroen Pater een Aankomend Talent noemen is wellicht een verkeerde typering. Hij timmert al geruime tijd aan de weg, heeft inmiddels al aan diverse cabaretfestivals meegedaan en is ook geen onbekende bij de comedytrain. Je zou kunnen zeggen dat er dus inmiddels al een flink aantal jaren ervaring op het podium plaatsneemt. En die ervaring is soms hard nodig, want het ene publiek is het andere niet.
De tweede keer dat ik Jeroen Pater aan het werk zag trad hij op in een café voor een grote groep studenten. Het optreden was door de organisatie ingelast tijdens een almanakuitreiking, en de aankondiging dat er een cabaretier zou optreden deed de zaal nou niet echt de horlepiep van enthousiasme dansen. Men was immers gewoon gekomen om te zuipen en elkaar te versieren.

De eeuwige mobiele telefoon

~

Vooraf voorspelde Jeroen eigenlijk al een beetje wat er zou gaan gebeuren. En ja hoor, natuurlijk was er de student wiens mobiele telefoon afging tijdens het optreden. Regelmatig probeert Jeroen zijn publiek bij het optreden te betrekken, en dat is met een dergelijke zaal erg moeilijk. Het was dus ouderwets bikkelen geblazen op het podium, en dan wordt er door veel cabaretiers vaak gegrepen naar botte middelen. Meestal vliegen dan de seksgrappen en neukwoorden door de zaal. Hoewel ook Jeroen één keer aan die noodrem greep was een al te makkelijke avond vol seksuele toespelingen toch echt zijn eer te na. Door mensen persoonlijk aan te spreken en zijn publiek een spiegel voor te houden wist hij de zaal met wisselend succes los te spelen.

Paterhumor

Hoe typeer je ‘Jeroen Paterhumor’? Zelf zegt hij daarover: “Typische Paterhumor. Van mij en niemand anders. Ik ben mijn stijl en die ontwikkelt zich nog dagelijks. Ik lijk op niemand behalve mezelf. Dus doe mij maar na.” Ik heb Jeroen inmiddels twee keer aan het werk gezien, en meestal vallen drie dingen op. Soms bouwt hij zorgvuldig een ‘bad boy’achtig imago op, omdat dan uiteindelijk met een rigoureuze beweging omver te werpen. Verder probeert hij de verbeelding van het publiek aan te spreken door herinneringen en situaties naar voren te halen waarin iedereen zich herkend. Het vechten om de stuurkar op de kleuterschool, het uitmaken van een verkering of het ontdekken van de pornoboekjes van je ouders. Soms lijkt Jeroen echter ook een vreemde bui te krijgen op het podium, en dan volgen een paar melige grappen, die in de context wel weer werken. De bio op zijn website is hier een voorbeeld van.

Hij rookt niet

Bij vragen aan theatergroepen, cabaretiers en kunstenaars die nog niet ontdekt zijn komt altijd de waarheen, waarvoor-vraag boven. Jeroen is daarover kort en duidelijk: “Ik wilde er toen niets mee bereiken en nu nog steeds niet. Het is niet dat ik geen doel heb maar het is niet heilig. Ik ben een hedonist. Ik zoek plezier en vermijd pijn. Comedy geeft mij plezier hier en nu. Dus het is een bevrediging. Ik rook niet!” En dat is eigenlijk wel typerend voor de hele instelling waarmee Jeroen het podium opgaat, hij wil gewoon zichzelf en zijn publiek een leuke avond bezorgen en is niet vies om daarvoor keihard te werken. Wilt u weer eens wat anders dan de geijkte cabaretiers, dan kunt u op de nu volgende data eens naar Jeroen gaan kijken.

September 2003

17 sept: voorronde Gulle Lach in Amsterdam
18 sept: Diogenis Nijmegen
19 sept: finale Gulle Lach Amsterdam
20 sept: Muziekcafé Jams Deventer
21 sept: voorronde Culture Comedy Arnhem
22 sept: Kamer van Koophandel Rotterdam (Besloten)
27 sept: Afscheid v/e Politicus Leek

Oktober 2003

1 okt: Voorronde Cameretten Capelle aan de IJssel
2 okt: selectie Holland Casino Podium Prijs Nijmegen
3 okt: Buk buk Heilo