Thriller laat giftige kantoorcultuur zien

recensie: The Assistant - Kitty Green

Verontrustende gebeurtenissen stapelen zich op in The Assistant. De film is gebaseerd op de verstopt geraakte bedrijfscultuur, wat drie jaar geleden resulteerde in de #MeToo-beweging. Subtiele hints en details sijpelen door de film heen en zowel de hoofdpersoon als de kijker worden meerdere malen verrast.

The Assistent volgt een werkdag van Jane (Julia Garner). Jane is een jonge vrouw die, zoals de titel al doet vermoeden, als assistent in een New Yorks kantoor werkt. Ze is de assistent van een hoge pief in de filmindustrie. Hem krijg je in de film niet te zien, maar het is niet moeilijk om te bedenken dat het hier gaat om een Harvey Weinstein-achtig persoon. Het is overigens best een verrassing wanneer je erachter komt dat Jane voor een groot filmproductiebedrijf werkt. Er is namelijk niks wat op de filmindustrie duidt. Geen glitter, glamour of bekende acteurs met een groot ego. Wat Jane in conversaties van collega’s oppikt over de filmindustrie gaat strikt over de zakelijke kant. Creativiteit ontbreekt in zijn geheel op het kantoor.

#MeToo

Regisseur Kitty Green laat met The Assistent een aangrijpende #MeToo thriller-drama zien die de giftige kantoorcultuur weergeeft in een tijd voordat misbruik op de werkvloer publiekelijk aan de kaart werd gesteld. Overigens is het verhaal niet bedoeld om te laten zien dat seksueel misbruik op een hiërarchische manier alleen in de filmindustrie voorkomt. Met The Assistent wordt puur de aanzwengeling van de #MeToo-beweging getypeerd zoals die destijds ontstond in de filmwereld, met Jane als inkijkje in hoe het kán zijn.

Hard werken

Jane’s baan als assistente is de eerste stap voor haar om dichter bij een carrière als filmproducent te komen, maar dat is nog lastiger dan gehoopt. Er wordt van alles van haar verwacht, ze werkt hard. Maar onzichtbaarder kon ze niet zijn. Jane is de eerste die in alle vroegte op kantoor verschijnt, en ook weer de laatste die na een lange werkdag huiswaarts keert. Het wordt duidelijk dat haar werk geen privéleven toestaat. Daarnaast is er een bijna constante stroom van jonge vrouwen op het kantoor en in het leven van de grote baas. Jane moet hen soms zelfs naar een hotel brengen. Niemand die een enkele opmerking maakt over deze dubieuze praktijken.

Verzetten of zwijgen

Jane staat op een keerpunt: zal ze zich verzetten tegen het misbruik en een catastrofe voor haar carrière riskeren, of zal ze erin meegaan en zwijgen zoals de rest? Dat is precies wat The Assistent zo goed maakt: er staat geen rebel centraal, wat in zo’n soort film makkelijk had gekund. Hierdoor wordt de spanning opgevoerd en houdt regisseur Kitty Green controle over hoe ze het verhaal verteld.

The Assistant is nu te zien via diverse on demand kanalen.