8WEEKLY

Altijd weer die merchandise

Artikel: Futurama

.

~

Niet heel verrassend is het feit dat we hier te maken hebben met een cell-shaded platformspelletje. Het spel is dus in 3D, en platformspellen in 3D hebben zeker niet mijn voorkeur. Het grote probleem met dit soort spellen is vaak dat de camera niet lekker loopt, en de controle over de actiefiguurtjes vaak te wensen over laat. Helaas ontkomt ook Futurama ook niet aan dit probleem. Eenvoudigweg van punt A naar punt B springen lukt nog wel, maar als je dan direct naar punt C moet, en de camera ook nog eens in een vervelende hoek staat, dan wordt het al snel een heel ander verhaal, zeker als je ook nog eens in gevaar verkeert. Snelheid is soms geboden, maar wordt door een lastige camera vaak onmogelijk gemaakt.

Tekenfilmstijl

~

Futurama ziet er niet ontzettend geweldig uit, maar de cell-shaded graphics zijn afdoende. Er zijn qua graphics al heel wat betere games op de markt, zoals bijvoorbeeld Sly Raccoon of Rayman 3. Omdat het hier om een op een tekenfilm gebaseerde game gaat krijgt de game wat krediet, men moet immers de sfeer en kenmerken van de tekenstijl uit de tekenfilm weten over te brengen. De sfeer die de fans kennen uit de cartoon blijft men gelukkig zeer redelijk trouw. Jammer dat de tussenfilmpjes ook uit deze graphics bestaan, was het echt zoveel moeite geweest daar ook een tekenfilmpje van te maken? Dat had de connectie met de tekenfilm nog wat verstevigd.

Humor

Een groot pluspunt van de game is de humor. Matt Groening heeft zich op dat gebied persoonlijk met de game lopen bemoeien, en dat is maar goed ook. Hoe vaak hebben tekenfilmliefhebbers niet een lullig product voorgeschoteld gekregen dat inhoudelijk verder weinig met hun favoriete figuren te maken had? De Futurama-game heeft een verhaal dat prima in de serie past, en enkele leuke grappen, tussenfilmpjes en heerlijk melige dialogen. Zelfs mensen die Futurama niet erg goed kennen, zullen hier de humor wel van kunnen inzien.

Conclusie

Als game op zich is Futurama een middenmoter. Er is weinig nieuws onder de zon, en er zijn gewoon betere titels op de markt. Als merchandiseproduct doet de game het echter een stuk beter. Futurama is gewoon een erg leuke licentie, en de makers hebben in elk geval hun best gedaan om de fans een product te bieden dat trouw blijft aan de identiteit van de serie. Voor de vaste kijkers is deze game dan ook zeker geen miskoop, anderen moeten ze hem misschien eerst even uitproberen voor ze tot koop over gaan. Ik heb in elk geval best wel wat lol gehad met deze game.