88-67 | 66-45 | 44-23 | 22-1
88: Low – The Great Destroyer
~
Al vroeg in het jaar wist de Slowcore-formatie Low ons te verrassen met hun schitterende album
The Great Destroyer. De voortkruipende songs waar het drietal uit Duluth doorgaans om bekend staat, zijn nauwelijks tot niet te vinden op hun hardste en meest up-tempo-plaat tot nu toe. De melodische kracht is gebleven, de rest werd ingevuld met gruizige en vervormde gitaren die een verfrissende werking hebben op de toch al zo unieke sound van Low.
The Great Destroyer heeft, zeker na een van de mooiste concerten van het afgelopen jaar in Paradiso, al die maanden in of in de buurt van de cd-speler gelegen. Een plaat van grote klasse, die ook het volgende jaar vaak de weg naar de cd-speler zal maken. (Niek Hofstetter)
Lees ook onze recensie.
87: World Press Photo – Things As They Are
~
Voor de makers van de tentoonstelling
World Press Photo – Things As They Are moet het bijna niet te doen zijn geweest: een overzicht geven van vijftig jaar World Press Photo. Hoe maak je een selectie van al die foto’s die in die jaren gemaakt zijn, van al die belangrijke en minder belangrijke gebeurtenissen van de afgelopen halve eeuw? Want de foto’s geven niet alleen een indruk van het talent van de fotografen, maar ook van vijftig jaar wereldgeschiedenis. Het was dan ook een omvangrijke tentoonstelling. Veel foto’s zijn in de loop der jaren iconen geworden van armoede, sociaal en politiek onrecht, oorlog, wreedheden en rampen. Daarmee tonen ze ons gebeurtenissen die anders wellicht voor onze ogen verborgen zouden zijn gebleven: de dingen zoals ze zijn. En dat maakte deze tentoonstelling volgens ons een van de indrukwekkendste van het afgelopen jaar. (Anita Terpstra)
Lees ook onze recensie.
86: Josien Laurier – De verhalenbundel
~
Zoals gezegd: het is waanzin om de beste cultuuruitingen van 2005 in een lijst bij elkaar te gooien. Nergens is die waanzin duidelijker aanwezig dan in
De Verhalenbundel, waarin ieder verhaal opnieuw wordt gekenmerkt door spottend absurdisme en zotte creativiteit. De personages worden door een nieuw inzicht uit hun alledaagse leven gerukt op manieren die parallel lopen aan de werkelijkheid, maar in werkelijkheid nooit zover zouden doorslaan als Lauriers verhalen. De grillige lijnen die Josien Laurier in haar boek trekt, haar verfrissende kijk op alledaagse situaties en haar inventiviteit zijn de redenen dat
De Verhalenbundel niet kan, niet mág ontbreken in de Crazy 88. (Sarah Sloot)
Lees ook onze recensie.
85: Le conseguenze dell’amore – Paolo Sorrentino
~
Le conseguenze dell’amore was een van de meer charmante films van het filmfestival in Rotterdam en is geschikt voor
een breed filmhuispubliek. In deze bijzonder stijlvolle film ondervindt een oude
man de gevolgen van de liefde. Maar hoofdpersoon Titta is niet zomaar iemand: achter zijn arrogantie en uiterlijke vertoon gaan geheimen schuil die het daglicht niet kunnen verdragen. De kijker leert wie hij eigenlijk is terwijl de
kille man langzaamaan smelt voor een serveerster, met tragische gevolgen. Paolo
Sorrentino maakt er een zwaar ironisch en strak geregisseerd schouwspel van, maar topacteur Toni Servillo draagt de film: zijn perfecte vertolking van de intrigerende cynicus is de spil van
Le conseguenze
dell’amore. (Paul Caspers)
Lees ook onze recensie.
84: Sigur Rós – Takk…
~
Vernieuwend is het deze keer niet, onverminderd mooi wel: het IJslandse viertal Sigur Rós heeft zijn eigen gebaande paden nog niet platgetreden en stelt daarom niet teleur.
Takk… is niet zo overdonderend als zijn voorganger, niet zo veelzijdig als
Ágætis Byrjun, maar gewoon een sterk album van een unieke band. De meeste nummers zijn op bedriegelijk simpele patronen en melodieën gebaseerd; alleen Sigur Rós kan van zulke eenvoud zoiets moois maken. En bij tijd en wijle is de muziek ongegeneerd blij: zo euforisch en expansief als in het nummer
Hoppipolla klonk de band nooit eerder. Afsluiter
Hey Sátan is dan weer Sigur Rós op zijn meest economisch: de band vindt melancholie in minimalisme. (Paul Caspers)
Lees ook onze recensie.
83: Turks Fruit, de musical
~
Dit jaar geen Van den Ende-musical in onze lijst der lijsten, want de verrassendste Nederlandse musical van dit jaar werd geproduceerd door Stichting Beeldenstorm en Harry Kies Theaterproducties.
Turks Fruit, naar het welbekende boek van Jan Wolkers, is op een heel mooie manier op het toneel gebracht. Acteurs Antonie Kamerling en Jelka van Houten houden – als je terugdenkt aan de filmversie – aardig wat kleren aan, maar het ontbreken van seks op het toneel wordt ruimschoots gecompenseerd door hun taalgebruik. Na de pauze weet dit duo de gevoelige snaar van het publiek te raken. Een prachtige musical met een goede live-band en uitstekende acteurs.
Turks Fruit, de musical is nog steeds te zien in de theaters. (Nathalie van Eck)
Lees ook onze recensie.
82: Paradise Now – Hany Abu-Assad
~
Met de documentaire
Ford Transit kwam Hany Abu-Assad onder vuur te liggen, omdat hij niet verteld had dat de taxi-chauffeur in de film gespeeld werd door een acteur. Voor de regisseur maakte dat weinig uit, want hoe scherp is de grens tussen fictie en documentaire nu helemaal? En is de werkelijkheid niet altijd geconstrueerd, zelfs in een documentaire? Met
Paradise Now lijkt Abu-Assad zijn credo te willen bevestigen: fictie kan de werkelijkheid net zo dicht naderen als een documentaire. We volgen twee Palestijnse zelfmoordterroristen in de laatste uren voor hun aanslag. Het scenario, bekroond met een Europese Film Award, is ijzersterk: terwijl de ene jongen gaat twijfelen aan zijn zaak, raakt de ander er juist steeds meer van overtuigd. Hiermee, maar ook met de vele heftige discussies in de film, maakt Abu-Assad inzichtelijk hoe ingewikkeld en uitzichtsloos het Israëlisch-Palestijnse conflict is. (Niels Bakker)
Lees ook onze recensie.
81: Haruki Murakami – De olifant verdwijnt
~
De Japanse schrijver Haruki Murakami is een bijzonder soort mens. Hij heeft namelijk continu vreemde hersenspinsels en hij schrijft ze ook op, zodat iedereen van zijn absurde ideeën kan genieten.
De olifant verdwijnt is een verzameling lachwekkende verhalen over hoogst onwaarschijnlijke personen en situaties: mensen in olifantenfabrieken, broodjesrovers en mysterieuze
TV people. De bundel is in dezelfde stijl geschreven als Murikami’s grootste succes, het veelgeprezen
De jacht op het verloren schaap. Naast onnavolgbare humor bevat zijn werk ook een vleugje levensbeschouwing en een snufje onverschilligheid, en dat maakt zijn verhalen ongewoon hilarisch. Zijn nieuwste bundel verdient dan ook zeker een plaats in de lijst van het jaar! (Jesper Docter)
Lees ook onze recensie.
80: Rineke Dijkstra – Portretten
~
De tentoonstelling
Portretten van Rineke Dijkstra staat garant voor een middagje lekker mensen kijken in het Stedelijk. 75 fotoportretten en twee video-installaties geven een overzicht van Dijkstra’s werk vanaf begin jaren negentig tot nu. Bijzonder is dat Dijkstra met haar portretten en portrettenseries iets universeel menselijks bloot weet te leggen. Tijdens het fotograferen wacht ze net zo lang totdat de personen hun aangenomen pose loslaten en zo hun masker laten vallen. De portretten zijn op prachtig groot formaat afgedrukt en in fraaie houten lijsten gestoken. Gelukkig hebben de tentoonstellingsmakers daarbij gekozen voor een sobere vormgeving zonder franje en met weinig tekst, zodat de foto’s voor zich kunnen spreken. Deze hartverwarmende tentoonstelling is – na een toer langs Parijs, Winterthur en Barcelona – nog tot 6 februari 2006 in Amsterdam te zien. Fotografe Rineke Dijstra is onze Hollandse trots met een klassieke en internationale uitstraling! (Mireille de Putter)
Lees ook onze recensie.
79: The Life Aquatic – Wes Anderson
~
Regisseur Wes Anderson is onder meer bekend van
Rushmore en
The Royal Tenenbaums; films waarin Anderson telkens op lichtvoetige wijze kleinmenselijke drama’s uitbeeldt.
The Life Aquatic is daarop geen uitzondering. Maar meer nog dan de voorgaande films blinkt
Aquatic uit in dramatisch reliëf. Alle facetten van menselijke relaties worden onder de loep genomen. Het is in alles Andersons meest ambitieuze en meest geslaagde project te noemen. De personages hebben een volwassenheid en diepte die de regisseur tot nu toe niet heeft bereikt. Bill Murray is als de onvolwassen
hasbeen Steve Zissou een psychologische uitdieping te noemen van het personage van Gene Hackman in
The Royal Tenenbaums, zoals dat weer een uitvergroting te noemen was van Murrays rol in
Rushmore. En de typische Anderson-lulligheid, waar zijn werk grotendeels de charme aan ontleent, heeft in
The Life Aquatic een nieuwe standaard gekregen. De matrozenpakjes, de elektrodeuntjes, de stop motion-diepzeevissen: het is een kneuterigheid die wordt opgeroepen door een opzettelijke ambivalentie tussen ambachtelijkheid en amateurisme. (Paul Boon)
Lees ook onze recensie.
78: My Morning Jacket – Z
~
De heren van My Morning Jacket wisten dit jaar, ondanks een dubbele wissel in de band, een verfrissende vierde plaat te maken. Na de ingetogenheid van
The Tennessee Fire en
At Dawn en de rock van
It Still Moves kreeg My Morning Jacket meer oog voor de soul van de jaren zeventig en de hiphop-vibes van de jaren tachtig. Hiermee probeerde de band een vervolg te vinden op de ochtend-middag-avond-trilogie. Hun idee van de ideale autoplaat resulteerde in
Z. En ondanks het prominent aanwezige orgelgeluid is Neil Young nog altijd heel dichtbij.
Z is een meesterwerkje, waarop My Morning Jacket ietwat anders klinkt, maar toch net zo vertrouwd overkomt. (Niek Hofstetter)
Lees ook onze recensie.
77: Elementaire deeltjes – Het Nationale Toneel
~
Een door technische hulpmiddelen gedomineerde toneelvoorstelling, die desondanks intiem en persoonlijk is. Dat is wat regisseur Johan Doesburg neerzet met zijn theaterversie van
Elementaire deeltjes, de bestseller van de Franse romancier Michel Houllebecq. Twee broers vormen elkaars tegenpolen: Michel is de rationele, Bruno de emotionele. Ratio betekent doordraven met wetenschappelijke theorieën. Emotie betekent bij Houllebecq dat je bent geobsedeerd door seks. Doesburg kruipt zijn acteurs op de huid met camera’s, op een manier die van Big Brother een preutse kleuterklas maakt. Elke trilling, elke aarzeling wordt uitvergroot geprojecteerd op grote beeldschermen. Zonder goedkoop of ranzig te worden, fileert Doesburg zijn personages tot op het bot. Gevoel en verstand, zo lijkt hij te zeggen, rukken de mens steeds weer uit balans, een blijvend evenwicht tussen die twee is niet mogelijk. (Mieke Zijlmans)
Lees ook onze recensie.
76: Helen Walsh – Millie
~
De uitgever heeft er alles aan gedaan om dit boek zo onaantrekkelijk mogelijk te presenteren. Het model op de voorkant suggereert vanilleporno zoals Franse damesschrijvers die per ton over ons uitstorten. De auteur trekt op de achterflap het smoel dat we al ruimschoots – gaap – kennen van popmuzikanten die stoer willen doen door hevig drugsgebruik te suggereren. Ook de vergelijking met het voorspelbare
Trainspotting doet het ergste vrezen. Toch raden wij je aan om door te zetten, want in het genre van de
down & out-romans is dit een klein meesterwerkje; vooral door de onnadrukkelijke en zeer beheerste individuele stijl waarin Walsh verslag doet van het leven aan de onderkant van Liverpool. (Enno de Witt)
Lees ook onze recensie.
75: Brunhilde 40+ – Mugmetdegoudentand
~
Een actrice (40+) raakt in een hevige crisis nadat ze haar rol en haar minnaar kwijtraakt aan een veel jongere concurrente. Is er leven na de veertig op het toneel en daarbuiten?
Brünnhilde 40+ is de eigenzinnige theater
come-back van actrice en scenarioschrijfster Joan Nederlof, die na tien jaar van schrijven
achter de schermen de plankenkoorts weer trotseert. Tegenspeler en Mug-maatje Marcel Musters staat als zachtmoedige
Personal Assistant de weifelende, woedende, en bij tijd en wijle hysterische diva terzijde
in haar zoektocht naar een nieuwe identiteit. Een mooie kleine voorstelling met energiek en uitmuntend spel, maatschappijkritische noten, ironisch commentaar op het Nederlandse theaterwereldje en een sterk filosofische inslag. Maar vooral komisch, origineel, sprankelend en ontroerend. (Ellen op de Weegh)
Lees ook onze recensie.
74: Michelangelo
~
De expo
Michelangelo in het Teylers Museum staat om een aantal redenen in de Crazy 88. Ten eerste is het getoonde schetswerk van Michelangelo van uitzonderlijk goede kwaliteit en heeft het zelfs na honderden jaren nog een enorme zeggingskracht. Daarnaast laat deze indrukwekkende tentoonstelling niet alleen de goddelijke kunstenaar Michelangelo, maar ook de mens Michelangelo zien en dat gebeurt maar zelden. Een compliment aan de samenstellers van deze tentoonstelling! Zo is het leuk om een kijkje in de keuken te nemen bij een kunstenaar die tijdens zijn leven als de dood was dat men erachter kwam dat zelfs hij honderden schetsen moest maken. Maar misschien is het allerleukste wel dat je de plafondschildering van de Sixtijnse kapel gewoon hier in Nederland kunt bekijken, en nog wel tot en met 8 januari 2006. Haast je dus naar Haarlem! (Jacqueline van Ouwerkerk)
Lees ook onze recensie.
73: Saw – James Wan
~
Regisseur James Wan en scenarioschrijver/acteur Leigh Whannell maakten een goedkope demo, stuurden hem op naar Hollywood en kregen vervolgens ruim één miljoen om de horror slasher
Saw te maken. Zonder enige vorm van repetitie werd de gehele film in achttien dagen opgenomen, om vervolgens op verschillende festivals een publiekslieveling te worden. Alleen al in Amerika bracht de film 55 miljoen dollar op. Begrijpelijk, want deze variatie op
Cube, waarin twee mannen vastgeketend wakker worden in een ranzige badkamer, zorgt ruim anderhalf uur lang voor vermakelijke horror met meerdere plotwendingen. Die wendingen zijn weliswaar vaak vergezocht en het acteerwerk laat meer dan eens te wensen over – dus aan kritische filmfans is
Saw dan ook niet besteed. Voor horrorfans op zoek naar entertainment is het echter wel degelijk een van de leukste films van het jaar. (Jenny Hoogeboom)
Lees ook onze recensie.
72: Proust 4 / De kant van Marcel – Ro Theater
~
Met zijn vierluik over de Franse schijver Marcel Proust leverde regisseur Guy Cassiers bij het Ro Theater een tour de force af die alom is bejubeld. Het vierde en laatste deel,
De kant van Marcel, ging in mei in première. In de eerdere delen werd Marcel verliefd, ontwikkelde hij zich tot gevierd schrijver en verwierf hij een plek in de wervelende salons, waar het gonsde van affaires en roddels. Van dat decadente, turbulente leven is in dit laatste deel nog maar een ijle ademtocht over. In een broze, doorzichtige omgeving kan de stervende schrijver alleen nog het gezelschap van zijn huishoudster Cèleste verdragen. Het verhaal van de schim Marcel wordt verteld door deze Cèleste, fier en levenslustig zittend aan de keukentafel. Een bijzonder fraaie Marlies Heuer zet haar neer als een levensechte, wat volkse vrouw, die feitelijk nauwelijks beseft aan welk groot leven ze een bijdrage heeft geleverd. Een beeldschone, fragiele voorstelling die een waardig besluit vormt voor het tumult uit de eerdere delen. (Mieke Zijlmans)
Lees ook onze recensie.
71: Gerard Reve & Geert van Oorschot – Briefwisseling 1951-1987
~
Jaren naar uitgekeken. We wisten dat ze bestonden, alleen hadden we ze nog nooit gezien, deze brieven. Het belang van de uitgave mag dan ook duidelijk zijn. Uitgever Van Oorschot drukte in de jaren vijftig als geen ander zijn stempel op de vaderlandse letteren. Reve is onze grootste – nog net – levende schrijver. In de brieven komen dan ook talloze incidenten en affaires aan bod die de Nederlandse samenleving in de turbulente decennia na de oorlog in beroering brachten. Op zich is dat al voldoende voor een plaats in onze lijst, maar de brieven zijn ook nog eens uitstekend geschreven. Die van Van Oorschot dan. De bijdragen van Reve zijn als gewoonlijk subliem en, tot in de punten en komma’s, onnavolgbaar briljant. (Enno de Witt)
Lees ook onze recensie.
70: Willem van de Poll (1895 – 1970)
~
Deze expositie over het werk van fotograaf Willem van de Poll behoort om meer dan één reden in deze Crazy 88. Ten eerste is het een expositie die een prachtig tijdsbeeld schetst van de jaren dertig tot en met vijftig van de vorige eeuw. Van de Poll was dan ook niet minder dan politie-, pers-, reis-, reclame-, mode-, product-, bedrijfs-, oorlogs- en hoffotograaf. Ten tweede is het altijd leuk om de koninklijke familie in privé-situaties te zien zonder dat je daarvoor met een
Privé op schoot bij de tandarts hoeft te zitten. En tenslotte is het een tentoonstelling die nog tot 5 februari te zien is in het fotomuseum in Den Haag. Dus heb je zelf nog volop de kans om te beoordelen of zijn plaats in de Crazy 88 terecht is of niet. (Erik Meijers)
Lees ook onze recensie.
69: Perfect Wedding – Toneelgroep Amsterdam
~
Perfect Wedding is de grootse finale van het huwelijksvierluik dat Ivo van Hove dit seizoen bij Toneelgroep Amsterdam regisseerde. Op dit fantasierijke bruiloftsfeest treedt het voltallige ensemble aan in een speciaal voor de gelegenheid verbouwde Stadsschouwburg. Shakespeariaanse geslachtsverwarring, multiculturele danssessies, alle kleuren van Bollywood en een hoopvolle boodschap komen op wonderlijke wijze samen in een associatief en uitbundig spektakel. Omarm het vreemde en vier de liefde! Al was het alleen maar omdat Joop Admiraal zo prachtig rondzweeft in een felroze sari. Het spel is bevlogen, het plezier spat er van af, de setting is sprookjesachtig, en je avond is goed. Een waardige afsluiter van de cyclus en een mooi pleidooi voor een nieuw begin. (Ellen op de Weegh)
Lees ook onze recensie.
68: …And You Will Know Us By The Trail Of Dead – Worlds Apart
~
Het muziekjaar 2005 kent vele leuke bandjes met een geluid dat geïnspireerd
is op dat van begin jaren tachtig: elektronische poprock met frisse
puntige songs.
Worlds Apart, de vierde plaat van Guinness Book-recordhouder
in de categorie ‘langste bandnaam’ …And You Will Know Us By The Trail Of
Dead, gaat daar dwárs tegen in. Rock, pop en noise, gemengd met koortjes en
strijkers, alles door elkaar. Het is op de eerste plaats heel veel geluid,
waarbij af en toe Pink Floyd om de hoek komt kijken. Het pakt wonderwel
allemaal prachtig uit. De teksten zijn niet altijd even sterk, maar dat is
dan ook maar een klein minpuntje.
Worlds Apart is één grote overdonderende
bombastische geluidsexplosie. (Aryen Meijer)
Lees ook onze recensie.
67: Harry Potter and the Goblet of Fire – Mike Newell
~
Het is een goed jaar om Harry Potter-fan te zijn. Eerder dit jaar lag het zesde deel uit de boekenreeks in de winkels, en de herfst brengt de verfilming van het vierde boek,
The Goblet of Fire, met zich mee. Na het zoetsappige eerste en tweede deel van Chris Columbus en het donkere
The Prisoner of Azkaban van Alfonso Cuarón, maakte de Britse regisseur Mike Newell een sprookjesachtig vierde deel. Daarin komt de naam van Harry Potter op mysterieuze wijze in een wedstrijdbeker,
the Goblet of Fire, terecht. Nu moet hij zichzelf bewijzen tegenover de oudere en wel rechtmatig gekozen kampioenen van de drie tovenaarsscholen. Intussen loeren ook de liefde en de duistere Lord Voldemort op Harry. Ook dit vierde deel is weer uitstekend, de karakters zijn sterk, de film is eng en duister, maar ook grappig en kleurrijk. En meer dan ooit vraagt dit vierde deel om een vervolg. En wel zo snel mogelijk! (Mark Hospers/Nora Sinnema)
Lees ook onze recensie.
Crazy 88
.
88-67 | 66-45 | 44-23 | 22-1
66: Guernsey – Nanouk Leopold
~
Lees ook onze recensie.
65: Zadie Smith – On Beauty/Over schoonheid
~
Lees ook onze recensie.
64: Egon Schiele – Liefde en dood
~
Lees ook onze recensie.
63: Gilgamesj – De Theatercompagnie
~
Lees ook onze recensie.
62: Tunng – Mother’s Daughter And Other Songs
~
Lees ook onze recensie.
61: Joe Sacco – Onder Palestijnen
~
Lees ook onze recensie.
60: Scènes uit een huwelijk – Toneelgroep Amsterdam
~
Lees ook onze recensie.
59: Memories of Murder – Joon-Ho Bong
~
Lees ook onze recensie.
58: Philippe Claudel – Zonder mij
~
Lees ook onze recensies van Zonder mij en Het meisje van meneer Linh. We hielden bovendien een interview met Claudel over zijn werk en werkwijze.
57: Editors – The Back Room
~
Lees ook onze recensie.
56: The Aviator – Martin Scorsese
~
tweemaal is het raak. De docufilm No Direction Home is een indrukwekkende en
lange ‘folkumentary’ over Bob Dylan en The Aviator een
geslaagde (wederom lange) biopic over Howard Hughes. Het fascinerende verhaal blijft dankzij de
schitterende beelden, de prima acteerprestaties en de machtige klanken constant
boeien. Goed, DiCaprio’s babyface is net niet overtuigend genoeg als de
oudere Hughes, en Hughes wordt veel te florissant neergezet, maar dat neemt
niet weg dat The Aviator een romantisch spektakel van de bovenste plank is. (Aryen Meijer)
Lees ook onze recensie.
55: BSUR 1 – Jan Jaap van der Wal
~
Lees ook onze recensie.
54: Thomas Rosenboom – Denkend aan Holland
~
Lees ook onze recensie.
53: Paul McCartney – Chaos And Creation In The Backyard
~
Lees ook onze recensie.
52: Toe vader, drink – Het Gasthuis
~
We zagen Toe vader drink als onderdeel van het Absolute Theatre-programma tijdens de IETM-bijeenkomst in Utrecht. Lees ook ons verslag daarover.
51: Alias & alibi. Alter ego’s en klonen in de hedendaagse kunst
~
Lees ook onze recensie.
50: Bin Jip – Ki-duk Kim
~
meisjesvoeten zijn van een fotomodel, de echtgenote van een gefrustreerde
zakenman die zijn woede zowel op zijn golfballetjes als op zijn vrouw
afreageert. De jongensvoeten zijn van een zonderlinge knaap die ’s nachts in
verlaten huizen verblijft. Hij steelt niets, maar voltrekt slechts enkele
eigenzinnige rituelen en neemt tijdelijk een gedeelte van de identiteit van de
bewoner over. Als hij vertrekt, laat hij alles keurig achter. Op een dag
ontmoet hij tijdens een van zijn ‘inbraken’ bovengenoemd fotomodel. Ze vluchten
en blijven bij elkaar, want samen wegen ze niets. Hun zwijgzame samenzijn wordt
wreed verstoord als ze op een nacht worden ontdekt. Het meisje gaat terug naar
haar echtgenoot en de jongen komt in het gevang. Daar perfectioneert hij zijn
techniek. Opnieuw verrast de Koreaanse regisseur Ki-duk Kim met een
minimalistische fabel over verwrongen mensen op zoek naar tederheid. Humor en
geweld wisselen elkaar af in deze pijnlijke, maar tegelijkertijd tedere film. (Martijn Boven)
Lees ook onze recensie.
49: Raak me aan – Het Toneel Speelt
~
Lees ook onze recensie.
48: Garden State – Zach Braff
~
Lees ook onze recensie.
47: Salman Rushdie – Shalimar de clown
~
Lees ook onze recensie.
46: Antony & The Johnsons – I Am A Bird Now
~
Lees ook onze recensie.
45: Yeee-haa! – Jochem Myjer
~
Lees ook onze recensie.
Een boek dat de Europese cinema beslaat zal nooit het hele verhaal kunnen vertellen: de omvang van zo’n project is eenvoudigweg te groot. De lange geschiedenis, de onderlinge verschillen en overeenkomsten in de nationale cinema’s en de oneindige mogelijke invalshoeken maken een alomvattende beschouwing onmogelijk. Daarom bestaan de meeste boeken op dit gebied uit aparte essays die een select gebied beslaan. De twee meest recente boeken over Europese film slagen er op die manier in interessante leesstof te bieden.
Het Britse European Cinema neemt genoegen met een zestiental korte artikelen die via een driedeling van vroege, naoorlogse en recente cinema een beeld schetsen van wat er vroeger, voorheen en tegenwoordig speelt in de Europese filmwereld. Afgezien van een compacte inleiding zijn de onderlinge verschillen groot: sommige auteurs beperken zich tot gecanoniseerde regisseurs (Postwar Scandinavian Cinema behandelt bijna uitsluitend Dreyer en Bergman), andere (hoofdstuk één over de Italiaanse cinema en hoofdstuk negen over de Britse) concentreren zich voornamelijk op genres. Martine Beugnet werpt een bondige en verfrissende blik op de zelfkantpersonages van de nieuwe Franse films; Sue Harris bespreekt de hypergestileerde films van Luc Besson als een nieuwe stroming op zich. Oost-Europa moet het doen met slechts één artikel. Een coherent geheel is de bundel daarmee niet, maar de hoofdstukken zijn afzonderlijk overzichtelijke en beknopte beschouwingen van nationale cinema’s. Een fraaie afsluiting hierbij is een oppervlakkig maar interessant artikel over nieuwe stromingen in de Europese film.
Festivals
De auteur van het hoofdstuk over naoorlogse Duitse cinema is Thomas Elsaesser (1943). Het door onze eigen Universiteit van Amsterdam uitgegeven European Cinema is een collectie essays van de professor: een selectie uit zijn vele schrijfsels van de afgelopen 35 jaar, die de geschiedenis van Europese film sinds 1960 behandelen. De wijd uiteenlopende essays hebben een basis in thema’s als in aparte films, regisseurs en nationale cinema’s. Een greep uit wat de revue passeert: het netwerk van filmfestivals als motor voor de Europese filmcultuur; de internationale positie van Europese film; Bergman, Greenaway en uiteraard Fassbinder, over wie Elsaesser eerder een boek schreef; de nationale cinema’s van Engeland, Duitsland en Frankrijk. Hiernaast tref je ook nog een enkel interview aan en een losse recensie (Friendship’s Death).
Visies
Elsaessers standpunt, zo blijkt voornamelijk in zijn latere essays en expliciet in het afsluitende hoofdstuk, stelt voor om de traditionele oppositie van Europese en Amerikaanse cinema op te geven – de antipathie tegen Hollywood en het idee van Europa als auteurfilmgebied is volgens hem onterecht. Hier heeft hij zonder meer gelijk in, en deze fraaie essaybundel is een bedachtzame collectie die niet alleen deze denkwijze consistent ondersteunen, maar ook elk afzonderlijk waardevolle visies en inzichten geven over de variëteit in Europese films. Het boek was gebaat geweest bij een strengere redactie: het bevat een aardig aantal opmaakfouten en slordigheden (Aziatische films zijn duidelijk niet Elsaessers gebied – veel regisseursnamen worden verkeerd gespeld). Verder bevat het een slechts matige literatuurlijst en helaas waardeloos fotomateriaal: schamele, willekeurig geselecteerde foto’s op postzegelformaat.
Elizabeth Ezra (Ed.) • European Cinema (new edition) • Uitgever: Oxford University Press • Prijs: £16.99 (paperback) • 350 bladzijden • ISBN 0-19-925571-7
Thomas Elsaesser • European Cinema: Face to Face with Hollywood • Uitgever: Amsterdam University Press • Prijs: € 59,90 (hardback)/€ 29,50 (paperback) • 568 bladzijden • ISBN 90-5356-594-9
Link: Amsterdam University Press
Link: Thomas Elsaesser homepage
Misschien ook iets voor u
Waar is Taco Zip?
Net nu we de hoop op een nieuwe Taco Zip al bijna hadden opgegeven, komt tekenaar Luc Cromheecke met een nieuw album, dat grappen uit oude albums afwisselt met nieuwe lolligheden. De grote vraag is natuurlijk of dit nieuwe album wat toevoegt aan de vorige, en of het überhaupt het lezen waard is voor diegenen die Taco Zip nog niet kenden…
Voor lezers van het voormalige weekblad Robbedoes zal het iets korter geleden zijn, maar voor de meeste mensen is Taco Zip een (kranten)strip uit lang vervlogen tijden. Destijds was de strip redelijk populair en verschenen er vier albums, die een deel van de grappen uit Robbedoes en uit de kranten bundelden. Zuigen met de tenen is als het ware een uitgebreide best-of, met door Cromheecke zelf samengestelde grappen uit de vorige vier albums en grappen die in het verleden buiten de boot vielen.
Waar is Taco Zip?
~
Simpel, maar doeltreffend
De tekenstijl van Cromheecke is simpel maar doeltreffend: er is ook niet méér voor nodig om de grappen te laten werken, en meer details hadden teveel afgeleid. Cromheecke weet de situaties vaak komisch neer te zetten, waarbij vooral de gelaatsuitdrukkingen erg sterk zijn. Voor de rest valt er niet veel op te merken aan Zuigen met de tenen, al springt er een enkele keer in het begin van de bundel nog wel eens een foutje in het oog (zo wil de snuit van Vantilt binnen één strookje nog weleens verschillen in omvang). Maar als we de kleine Jessie (van wie er een ingezonden brief in het album is opgenomen) mogen geloven, is het ook heel moeilijk om de figuurtjes te tekenen..
Handig bij elkaar
~
Aanrader?
Zuigen met de tenen roept onvermijdelijk de vraag op of deze bundel eigenlijk wel nodig was. Als soort van compilatiebundel voegt hij niet zoveel toe aan de bestaande albums, al bestaat hij volgens Cromheecke toch voor ongeveer 1/5 deel uit nieuwe grappen en zijn er enkele ansichtkaarten met figuren uit de strip bijgevoegd. Als je de albums echter nog niet kende is dit dé kans om in aanraking te komen met deze leuke krantenstrip. Haast je echter wel, want hij is verspreid in een kleine oplage en zou dus weleens snel uitverkocht kunnen zijn.
Prijs: 19.95 (softcover)
Bladzijden: 225
ISBN: 90 77331 00 X
Misschien ook iets voor u
‘Begrijpen dat het onbegrijpelijk is’
Het centrale thema binnen het oeuvre van de Hongaarse Nobelprijswinnaar Imre Kertész is de holocaust. In zijn beroemde roman Onbepaald door het lot (1975) kijken we door de ogen van een joods-Hongaarse jongen naar de gruwelijkheden om hem heen in de concentratiekampen Auschwitz en Buchenwald. In De samenzwering (1977) is de plaats van handeling een Zuid-Amerikaanse junta. Het perspectief is verschoven naar dat van de dader, maar de kern blijft hetzelfde: de absurde logica van het totalitaire regime en de verantwoordelijkheid die wij allen hebben in die logica.
De samenzwering is een apologie die de politiecommandant Martens schrijft terwijl hij in gevangenschap zijn proces afwacht na de val van een junta-dictatuur in Zuid-Amerika. De aanklacht luidt: betrokkenheid bij de onschuldige veroordeling van en moord op vader en zoon Salinas.
Opvallend aan het manuscript van Martens is de haast voyeuristische wijze waarop hij zich over het leven van de familie Salinas buigt. Je kunt zijn betrokkenheid bij de mensen voelen, maar zijn koele uitvoerdersgeest registreert als een ambtenaar. Het is deze schizofrene houding die zijn rol in de dictatuur mogelijk maakte: “Martens erkende tijdens het opnemen van het proces-verbaal zonder gêne, vrijwillig en zelfs bereidwillig zijn misdaden, met zo’n gevoelloosheid en onverschilligheid dat het leek alsof hij geen rekenschap aflegde van zijn eigen daden, maar van die van een ander”, zo deelt zijn advocaat ons aan het begin van het boek mee.
De Eichmann-mentaliteit
Een goede verstaander herkent hier de mentaliteit van Eichmann, de kritiekloze ambtenaar van de Endlösung. Toen het tribunaal in Jeruzalem – dat hem uiteindelijk ter dood veroordeelde voor zijn rol in het nazi-regime – hem vroeg of hij geen schuld of berouw voelde, ontkende Eichmann dat, want, zo zei hij, de treinen waren altijd op tijd vertrokken, hij had zijn opdrachten altijd naar behoren uitgevoerd, dus hoe kon hij ergens schuldig aan zijn?
Salinas, die over eenzelfde houding beschikt, leest dan ook met toenemende verbazing de dagboeken van de jonge Enrique Salinas: “Overal moest hij een argument voor hebben, zelfs om te leven. Iemand die zo denkt is nog een kind, geen volwassen man.” Enrique Salinas is de absolute tegenpool van Martens, hij vergelijkt het leven in een dictatuur met ‘non-existentialisme’, met ‘een non-existerend existeren’, omdat er geen mogelijkheid is om het leven in eigen hand te nemen.
~
Wie zweert er samen?
In deze trant moeten we ook de ambigue lading van de titel lezen: want wie zweert er nu eigenlijk tegen wie samen? Zweren de Salinas’ samen tegen de machthebbers, zweren de machthebbers samen tegen de Salinas’, of zweert het ‘systeem’ samen tegen beiden? Kertész lijkt in elke situatie de persoonlijke verantwoordelijkheid van ieder mens te benadrukken: het lot is geen excuus, anders is er immers ook geen vrijheid.
Kertesz’ werk is een een poging om onder woorden te brengen wat de holocaust zegt over de mens en de Europese beschaving. Hij beschouwt Auschwitz niet als een incident, maar onderkent de grote kans op herhaling, die als een ‘lange, donkere schaduw van de holocaust’ over onze tijd hangt. Voor Kertesz betekent Auschwitz de werkelijke dood van god, het einde van de houdbaarheid van elk metafysisch principe. Nu moet de mens bij elke stap die hij zet zélf de morele uitdaging aangaan. In zijn essaybundel De verbannen taal zegt hij hierover dat we ons best moeten doen om te “begrijpen dat het onbegrijpelijk is”.
In die zin kunnen we De samenzwering opvatten als bevestiging van deze these. Voor Kertész representeren alle totalitaire regimes van de twintigste eeuw (hij leefde zelf lang onder het Hongaarse communisme) de holocaust. De taak van de mens is om zich teweer te stellen tegen de objectiverende logica van dergelijke regimes, om zo herhaling te voorkomen.
Prijs: 16,50 (gebonden)
Bladzijden: 123
ISBN: 90 234 1861 1
Misschien ook iets voor u
In de greep van Lost
Een man in driedelig pak wordt wakker in de jungle. Hij staat verward en gedesoriënteerd op, loopt weg en komt terecht op een strand. Een paradijs: wit zand, blauwe zee, palmbomen. Ware het niet dat er net een vliegtuig is neergestort en het strand bezaaid ligt met brokstukken, lijken en overlevenden. Een uit de hand gelopen aflevering van Expeditie Robinson? Nee, het is de openingsscène van de ongekend populaire televisieserie Lost.
~
Pilot van twaalf miljoen
Hoofd Entertainment van ABC Lloyd Braun geloofde meteen in Lost. Na het lezen van de synopsis voor de pilot, door Abrams en Lindelof in vijf dagen in elkaar gezet, stelde hij twaalf miljoen dollar beschikbaar. Twaalf miljoen dollar voor een twee uur durende eerste aflevering van een serie die misschien niet eens zou aanslaan en waarvoor nog niet eens een echt script was geschreven. ABC nam het hem niet in dank af: nog voor de pilot van Lost op tv verscheen, werd Braun op staande voet ontslagen.
~
Niets is wat het lijkt
Mysterie. Dat is de allergrootste kracht van Lost. Net als bij andere succesvolle series van de afgelopen tijd – denk bijvoorbeeld aan Desperate Housewives – komen ook in Lost verschillende genres aan bod: de serie kent drama, humor, actie en spanning. Maar niets is zo belangrijk als de mysteries rondom het eiland en die worden op briljante wijze opgebouwd. Wat schuilt er precies op het eiland? Waar ligt het eiland precies, waarom is het nooit eerder ontdekt en waarom komt er maar geen hulp? Voor de kijker is dit een bron van inspiratie en al meteen na het zien van de pilot heeft iedereen een eigen theorie. Alle inzittenden zijn eigenlijk al dood, op het eiland bevindt zich een geheim onderzoekscentrum, het is iemands droom; op internet gonst het van de geruchten en ideeën. Hoe dan ook, als kijker wil je maar één ding: de volgende aflevering zien om antwoorden te vinden.
~
Casten en schrijven
Naast de vele mysteries kent Lost een sympathieke cast. De veertien hoofdpersonen worden gespeeld door veelal minder bekende acteurs, maar de rollen zijn hen stuk voor stuk op het lijf geschreven. Letterlijk eigenlijk, want in dezelfde periode dat het geheel gecast werd, schreven Abrams en Lindelof de serie. Zo’n vijf weken hadden ze daarvoor en in die periode veranderde het plot constant. Zo zou hoofdpersoon Jack (Matthew Fox) aanvankelijk in de eerste aflevering worden verslonden en deed de Koreaanse actrice Yoon-jin Kim auditie voor de rol van hoofdrolspeelster Kate. Jack mocht uiteindelijk blijven leven, voor Kim werd spontaan de rol van Sun in het leven geroepen.
~
Rode draden
Lost is geen serie om af en toe eens te bekijken. De rode draden die door de afleveringen lopen zijn zo belangrijk dat je de hele serie moet volgen om er echt in op te kunnen gaan. Doe je dit niet en pik je af en toe een episode mee, dan mis je de helft, snap je er waarschijnlijk weinig van en vind je de serie misschien zelfs saai… Door de vele reclameblokken is de serie op tv volgen lang niet alles. Bovendien duurt het steeds een week voor je het vervolg kunt zien. En één ding is zeker: als Lost je eenmaal in zijn greep heeft, wil je zo lang echt niet wachten.
Lost – seizoen 1 is sinds kort als box met 7 dvd’s [55 euro] uitgebracht door Buena Vista, compleet met een bonusdisk met extra’s.
Lost: seizoen 1
Jaar: 2024Distributeur: Buena Vista
Misschien ook iets voor u
Crazy 88
Eigenlijk is het waanzin, alle kunst- en cultuurdisciplines op een hoop gooien in een grote eindejaarslijst, maar we deden het toch. 8WEEKLY maakte een lijst voor eenentwintigste-eeuwse culturele alleseters: de Crazy 88. In deze democratische samengestelde lijst staan achtentachtig cultuuruitingen die de redactie om welke reden dan ook belangrijk vond voor 2005. Er kan over de inhoud gediscussieerd worden, en er is flink over gediscussieerd. Maar we vinden uiteindelijk wel dat de Crazy 88 een mooi beeld geeft van het afgelopen jaar. De Crazy 88 wordt gepubliceerd in vier delen. Vandaag deel één met de nummers 88 tot en met 67. Tel morgen met ons mee van 66 naar 45.
88-67 | 66-45 | 44-23 | 22-1
88: Low – The Great Destroyer
~
Lees ook onze recensie.
87: World Press Photo – Things As They Are
~
Lees ook onze recensie.
86: Josien Laurier – De verhalenbundel
~
Lees ook onze recensie.
85: Le conseguenze dell’amore – Paolo Sorrentino
~
een breed filmhuispubliek. In deze bijzonder stijlvolle film ondervindt een oude
man de gevolgen van de liefde. Maar hoofdpersoon Titta is niet zomaar iemand: achter zijn arrogantie en uiterlijke vertoon gaan geheimen schuil die het daglicht niet kunnen verdragen. De kijker leert wie hij eigenlijk is terwijl de
kille man langzaamaan smelt voor een serveerster, met tragische gevolgen. Paolo
Sorrentino maakt er een zwaar ironisch en strak geregisseerd schouwspel van, maar topacteur Toni Servillo draagt de film: zijn perfecte vertolking van de intrigerende cynicus is de spil van Le conseguenze
dell’amore. (Paul Caspers)
Lees ook onze recensie.
84: Sigur Rós – Takk…
~
Lees ook onze recensie.
83: Turks Fruit, de musical
~
Lees ook onze recensie.
82: Paradise Now – Hany Abu-Assad
~
Lees ook onze recensie.
81: Haruki Murakami – De olifant verdwijnt
~
Lees ook onze recensie.
80: Rineke Dijkstra – Portretten
~
Lees ook onze recensie.
79: The Life Aquatic – Wes Anderson
~
Lees ook onze recensie.
78: My Morning Jacket – Z
~
Lees ook onze recensie.
77: Elementaire deeltjes – Het Nationale Toneel
~
Lees ook onze recensie.
76: Helen Walsh – Millie
~
Lees ook onze recensie.
75: Brunhilde 40+ – Mugmetdegoudentand
~
achter de schermen de plankenkoorts weer trotseert. Tegenspeler en Mug-maatje Marcel Musters staat als zachtmoedige Personal Assistant de weifelende, woedende, en bij tijd en wijle hysterische diva terzijde
in haar zoektocht naar een nieuwe identiteit. Een mooie kleine voorstelling met energiek en uitmuntend spel, maatschappijkritische noten, ironisch commentaar op het Nederlandse theaterwereldje en een sterk filosofische inslag. Maar vooral komisch, origineel, sprankelend en ontroerend. (Ellen op de Weegh)
Lees ook onze recensie.
74: Michelangelo
~
Lees ook onze recensie.
73: Saw – James Wan
~
Lees ook onze recensie.
72: Proust 4 / De kant van Marcel – Ro Theater
~
Lees ook onze recensie.
71: Gerard Reve & Geert van Oorschot – Briefwisseling 1951-1987
~
Lees ook onze recensie.
70: Willem van de Poll (1895 – 1970)
~
Lees ook onze recensie.
69: Perfect Wedding – Toneelgroep Amsterdam
~
Lees ook onze recensie.
68: …And You Will Know Us By The Trail Of Dead – Worlds Apart
~
is op dat van begin jaren tachtig: elektronische poprock met frisse
puntige songs. Worlds Apart, de vierde plaat van Guinness Book-recordhouder
in de categorie ‘langste bandnaam’ …And You Will Know Us By The Trail Of
Dead, gaat daar dwárs tegen in. Rock, pop en noise, gemengd met koortjes en
strijkers, alles door elkaar. Het is op de eerste plaats heel veel geluid,
waarbij af en toe Pink Floyd om de hoek komt kijken. Het pakt wonderwel
allemaal prachtig uit. De teksten zijn niet altijd even sterk, maar dat is
dan ook maar een klein minpuntje. Worlds Apart is één grote overdonderende
bombastische geluidsexplosie. (Aryen Meijer)
Lees ook onze recensie.
67: Harry Potter and the Goblet of Fire – Mike Newell
~
Lees ook onze recensie.
Alles van Elsschot
Wie zichzelf het predikaat ‘belezen’ wil geven, zal toch van tenminste enkele schrijvers het volledige werk gelezen moeten hebben. Alleen na het doorspitten van alle letters die een schrijver op papier heeft gezet, kun je immers iets zinnigs zeggen over het werk, de schrijver en de ontwikkelingen. Het volledige werk is meestal veel. Gelukkig valt het Verzameld werk van Willem Elsschot wel te behappen, want het telt maar iets meer dan 750 bladzijden. Een mooi project voor de kerstvakantie.
Uitgeverij Athenaeum – Polak & Van Gennep heeft Elsschot waardig uitgegeven in hun Gouden Reeks. Het is een kritische editie, wat betekent dat de spelling gemoderniseerd is en fouten zijn weggewerkt. Bij elk verhaal is bovendien een treffende illustratie van Peter van Hugten afgedrukt. Het mooie papier, een stofomslag en een goudkleurige cassette maken van het Verzameld werk een pronkstuk voor in je boekenkast.
Maar het gaat natuurlijk om de inhoud. Velen hebben op de middelbare school weleens wat van Elsschot gelezen, want zijn boekjes zijn lekker dun en niet al te moeilijk. Maar daarmee doe je de schrijver geen recht. Pas wanneer je begint bij Villa des Roses uit 1910 en je in 1947 eindigt bij zijn laatste gepubliceerde gedicht, krijg je een echt beeld van de kwaliteiten van Elsschot. Zijn thematiek en schrijfstijl laten zich niet in één novelle vangen.
Zakelijk en menselijk
Lijmen/Het been en Kaas zijn de bekendste boeken van de Vlaming, en die werken ademen een schitterend cynisme uit. In beide boeken laat een gewone man zich strikken in de netten van het kapitalisme: tegen wil en dank wordt hij een handelaar, een zakenman die alleen op geld uit zou moeten zijn. Zou moeten zijn, want het is duidelijk dat Laarmans – zoals de hoofdpersoon in bijna alle boeken van Elsschot heet – geen zakenman is en eigenlijk veel liever ongecompliceerd kantoorwerk doet, zonder verantwoordelijkheid en, belangrijker: zonder de genadeloosheid die bij een koopman hoort die geld wil verdienen. Maar omdat de ik-persoon zichzelf toch dwingt hard te zijn, krijgen we als lezer een adembenemend uitzicht op de kloof tussen het cynisme van de kapitalist en de zachte meelevendheid van de gewone man.
Dat cynisme komt ook in Elsschots andere novelles naar voren, maar telkens met een iets andere invalshoek en met geleidelijk aan meer warmte en vrede. In Een ontgoocheling gaat de hoofdpersoon nog ten onder aan zijn streven zakelijk te zijn, in Kaas constateert hij gelaten: “Immers, ik ben nu geen koopman meer.” In Het tankschip zit er zowaar een mogelijk succes in het open einde: “En het kapitalisme heeft toch ook zijn goede kant, is ’t waar of niet?”
Daarnaast zorgen de novelles die minder over zaken en meer over familie gaan, voor een beter beeld op die kloof tussen geldzucht en medeleven. In Tsjip, De Leeuwentemmer en Pensioen krijgen we de andere en tegelijk dezelfde kant te zien van de handelaar tegen wil en dank: ook thuis kan Laarmans niet handelen. Hij is iemand die alleen optreedt als zijn familie dat van hem verlangt. Met fijne pen tekent Elsschot het gebrek aan daadkracht, maar met het grote verschil dat de huiselijke Laarmans vrede heeft met zijn rol als buitenstaander. Hoewel hij zich telkens weer genoodzaakt ziet om mee te doen aan het grote circus van de zakelijke markt, is hij binnen zijn gezin tevreden met zijn positie aan de zijlijn.
Ontroering
Slechts één keer in het hele verzamelde werk van Elsschot ontvlamt er bij die eeuwige bankzitter een enthousiast laaiend vuur, en juist omdat je het hier tegenkomt tussen al die andere verhalen van kalme mislukking, krijgt het extra betekenis. Aan het einde van Tsjip spreekt Laarmans zijn pasgeboren kleinzoon toe:
Het is het enige moment in het boek waarop Laarmans een waarlijk sterke man is die de hele wereld aankan, en het is ontroerend om te zien dat de aanleiding daarvoor allerminst zakelijk is.
Tsjip is dan ook het beste boek van Elsschot, met het ‘vervolg’ De leeuwentemmer en het vlijmscherpe maar heerlijk droge Pensioen op een gedeelde tweede plaats. Maar eigenlijk zijn alle novelles goed en is het onzin een nummering aan te brengen. Alleen de gedichten, die helemaal achterin het boek staan, vallen een beetje uit de toon na al het schitterende, aardse proza. De Verzen zijn soms wat al te plechtstatig en verheven, maar ook deze gaan over mensen die het leven niet (meer) de baas zijn: ‘Tot den arme’, ‘De bedelaar’ en ‘Van der Lubbe’ (over het proces tegen Marinus van der Lubbe, die in 1934 het Duitse parlementsgebouw in brand stak) zijn titels die op zichzelf al genoeg zeggen.
Making of
Een bijzonder element in Elsschots Verzameld werk tenslotte is de gelegenheid die de lezer krijgt om op eigen houtje aan literaire tekstinterpretatie te gaan doen. Bij Kaas en Tsjip heeft Elsschot een soort making of geschreven: die bij Kaas is wat abstract en gaat over de opbouw van een goed verhaal, verpakt in de metafoor van een strakblauwe lucht die langzaam maar zeker vol ‘wolkgevaarten’ raakt. Bij Tsjip beschrijft Laarmans (want hij is de ik-figuur) gedetailleerd hoe hij heeft zitten wikken en wegen bij de totstandkoming van de zinnen van de inleiding. Deze twee blikken achter de schermen, plus interessante, maar beknopte aantekeningen bij elk verhaal, maken dat je na het Verzameld werk niet alleen alles gelezen hebt van Elsschot, maar dat je ook alles over zijn verhalen weet.
Prijs: 54,95
Bladzijden: 851
ISBN: 9025311644
Misschien ook iets voor u
Louis Malle Collection
De Franse regisseur Louis Malle is minder bekend dan collega-regisseurs als Truffaut, Godard en Resnais. Enerzijds is dit terecht – Malles films zijn net iets minder eigenzinnig, experimenteel en gedurfd dan die van voornoemde collega’s – anderzijds behoren veel van Malles films wel tot de hoogtepunten uit de Franse cinema. Reden genoeg dus om de Louis Malle Collection, die in acht delen bij Video/Film Express staat te verschijnen, enthousiast te onthalen. Onlangs verschenen de eerste twee delen: Ascenseur pour l’échafaud uit 1957 en Au revoir les enfants uit 1987.
De filmcarrière van Louis Malle nam een aanvang met de documentaire Le Monde du Silence (1956), die hij samen met Jacques Yves Cousteau maakte. De documentaire bleek een groot succes en won in Cannes een Gouden Palm voor de beste film. Na deze veelbelovende start kreeg Malle de kans om de assistent te worden van zijn idool Robert Bresson, die echter zo onafhankelijk te werk ging dat Malle al snel weer afhaakte en zijn eigen weg insloeg.
Geïmproviseerde jazzmuziek
Met zijn eerste speelfilm Ascenseur pour l’échafaud maakte Malle de weg vrij voor een van de invloedsrijkste filmstromingen aller tijden: de nouvelle vague. Al enkele jaren voor het verschijnen van Truffauts Les 400 Coups (1959) en Godards A Bout de souffle (1960) paste Malle de principes toe die deze films zo succesvol zouden maken, zonder zelf overigens onderdeel van de nouvelle vague uit te maken. Met Ascenseur pour l’échafaud was Malle een van de eerste regisseurs die op locatie ging filmen met de camera op de schouder, zonder decor, kunstlicht of make-up. De film werd verder met een zeer beperkt budget gemaakt en introduceerde enkele destijds nog volstrekt onbekende acteurs, zoals Jeanne Moreau (die uit zou groeien tot een van de grootste Franse actrices ooit) en Maurice Ronet. Malles meesterzet betrof echter de geïmproviseerde jazzmuziek van Miles Davis die de beelden van een door de straten van Parijs dwalende Jeanne Moreau ondersteunen.
~
De schuld van toeschouwer
Het met fatalistische ironie doordrenkte Ascenseur pour l’échafaud was een stilistisch hoogtepunt in de Franse cinema van de jaren zestig. Het dertig jaar later gemaakte Au revoir les enfants is stilistisch veel minder interessant, maar is wel een ingenieuze meditatie op de schuld en de verantwoordelijkheid van de toeschouwer die getuige is van onrechtvaardig geweld. De film is gebaseerd op Malles eigen herinneringen aan de oorlog, waarin hij als kostschooljongen moest aanzien hoe een van zijn Joodse medeleerlingen door de nazi’s uit de klas gehaald werd. Dit autobiografische feit verwerkt hij in zijn verhaal over de verschrikkingen van WO II, waarin hij echter vooral de universele thematiek van schuld en verantwoordelijkheid aan de orde stelt.
~
We zullen bidden voor hen die lijden
Malle weet de thematiek van schuld en verantwoordelijkheid aan te snijden door een betekenisvolle spanning te creëren tussen de verschillende scènes. Een voorbeeld hiervan is het contrast dat hij creëert tussen de woorden en de daden van de priester die aan het hoofd van het internaat staat. Eerst zien we hoe deze priester een toespraakje over de moraal houdt: “We zullen bidden voor hen die lijden, voor hen die honger hebben, voor hen die vervolgd worden.” Even later zien we echter hoe de priester de kreupele en armoedige keukenhulp (allerminst een vijand) wegstuurt vanwege de zwarte handel die hij heeft opgezet, terwijl hij de leerlingen die er ook bij betrokken waren slechts een lichte straf geeft. Malle laat hiermee niet alleen zien dat de priester ook niet vrij van smetten is, maar zet veeleer zijn moralistische toespraak onder spanning. Van de ene kant is de priester een held die zichzelf niet ontziet om enkele onbekende Joodse jongens te redden, van de andere kant is hij een wrede despoot die een armoedige ondergeschikte zonder al te veel scrupules wegstuurt.
~
Ascenseur pour l'échafaud / Au revoir les enfants
Regie: Louis MalleJaar: 2024
Distributeur: Video/Film Express
Misschien ook iets voor u
Sleetse vriendschap
Net als elke lange relatie vertoont een vriendschap na vijftig jaar sleetse trekken. Helga, Sofie en Lidwien leerden elkaar kennen in hun bloeitijd, inmiddels zijn ze dik in de zeventig, deze vriendinnen voor het leven uit de voorstelling Slangevel. De dames mijmeren veel, over zichzelf én over de anderen, en bemoeien zich gretig met elkaars leven. Maar de onderlinge verhoudingen blijken, net als de oudjes zelf, niet meer echt op scherp te komen.
~
Eigenbelang eerst
De drie vriendinnen houden zich constant met elkaar bezig. Als de indolente Helga niets onderneemt om haar huwelijk te redden, rijdt Lidwien – nooit vies van een beetje actie – wel even op de motor langs haar man. En Helga’s dochter die nooit op bezoek komt geeft ze meteen een belletje. Sofie blijft hopen dat Helga’s man “gewoon” weer terugkomt. Op hun beurt rouwen de vriendinnen mee om de enige echte liefde in Lidwiens leven, die verongelukte in het meer.
Maar eigenbelang blijkt steeds de motivatie om zich met de ander bezig te houden. Lidwien lijkt het vooral zelf leuk te hebben met Helga’s belezen man en haar dochter die “echt een énig mens is.” Helga laat op haar beurt iets te veel doorschemeren dat Lidwiens Grote Liefde best oog had voor ander vrouwelijk schoon, zoals zijzelf bijvoorbeeld. En Sofie wil het jubilerende paar alleen maar weer samen zien om een vlammend optreden te geven op het jubileumfeest, met een meezinger van eigen hand over levenslang geluk.
Actie zonder reactie
~
Maar deze sterkte draagt tegelijkertijd een zwakte in zich. De personages prikkelen elkaar wel, maar daaraan zijn ze zo gewend dat er geen actie volgt, ze mijden elke confrontatie. Zo kabbelen hun leventjes voort in een steeds kleinere wereld en leiden onverwachte wendingen in het verhaal niet tot spannende momenten. Als Helga aan het eind eindelijk actie onderneemt en iets totaal anders doet dan verwacht, zelfs dan kiezen de dames bijna gelaten voor de makkelijke weg: de één is nou eenmaal zus en de ander zo, te laat om daar iets aan te veranderen. Actie zonder reactie. Het laat de toeschouwer achter met hetzelfde gelaten gevoel: deze geestige, in potentie zeer sterke voorstelling mist ontwikkeling.
Deze voorstelling is nog te zien tot en met 12 maart 2006. Kijk hier voor een uitgebreide speellijst.
Slangenvel (Orkater)
Artiest: OrkaterGezien op donderdag 22 december 2005 in De Toneelschuur, Haarlem
Misschien ook iets voor u
Van Steen dirigeert grootse Ives en rommelige Beethoven
Muziekstukken kunnen om vele redenen een obstakel vormen voor een orkest. Omdat ze ingewikkeld zijn, te virtuoos, slecht in elkaar gezet of domweg te grootschalig. Of, omdat ze inmiddels door elk orkest al honderd keer zijn gespeeld en opgenomen op CD. Zodat, wat je ook doet, je altijd vergeleken zult worden met wat de Karajannen, Furtwänglers, Rattles en Harnoncourts met hun ook al niet kinderachtige orkesten hebben gepresteerd. Dat probleem gaat meer dan voor welk ander stuk op voor Beethovens negende symfonie.
~
Om een kans te maken zal het NNO dan toch eerst moeten beginnen zich iets beter te organiseren. Na een wat flets eerste deel volgde een ronduit rommelig scherzo, waarin vooral de houtblazers (hobo en piccolo) zich vergaloppeerden. Dat maakt het zo merkwaardig dat het langzame derde deel dan weer wel heel gecontroleerd en evenwichtig werd gespeeld.
Toetssteen
Maar de toetssteen voor elke uitvoering van Beethovens Negende is toch de finale, waarin vier solisten en een groot koor aantreden om onder orkestbegeleiding Schillers hymne te zingen. Revolutionair bij de première in 1824 en nog steeds duivels lastig, naar ook nu bleek. Het werd een uitvoering met vragen. Hoorde ik daar toch een licht Gronings accent in het “Seid umschlungen, Millionen”? Dacht die sopraan echt dat ze in Aïda meedeed? Bas Mario Hoff en tenor Robert Künzli weerden zich naar behoren, maar het stuk als geheel viel toch in het water door een combinatie van gehaastheid en gebrek aan samenhang bij het orkest, een ongelukkige keuze van solisten en een dirigent die niet in staat bleek richting te geven. En een routinematige, ongeïnspireerd gespeelde Negende van Beethoven is iets waar het NNO gewoon niet mee weg komt.
Sober
~
Crescendo
Artistiek leider Mandos voelde zich genoodzaakt om de gang van zaken aan het publiek uit te leggen, want met zeven orkestgroepen op diverse plekken in de zaal was het niet alleen voor het oor, maar ook voor het oog opletten geblazen. Maar eigenlijk leidde dat nogal af van wat een substantiële compositie bleek te zijn. In drie delen werd de Oosterpoort door het verleden, het heden en de toekomst geleid. Vooral het eerste deel, een twintig minuten durend crescendo met een prominente rol voor percussie, was een openbaring. Gaandeweg de uitvoering werd merkbaar dat ook het traditioneel niet bijster avontuurlijke abonnementspubliek (duidelijk gekomen voor Beethoven na de pauze) gegrepen werd. Dat is geen geringe prestatie voor een dergelijk modern werk waarin naar hartelust gejongleerd wordt met notenklusters, atonaliteit en orkestraal effectbejag.
Alle lof voor de durf die het NNO wederom in de programmering heeft getoond. Maar de echte test komt pas later dit seizoen, wanneer het orkest Aleksandr Skrjabins twee-en-een-half-uur durende visie op de Apocalyps ten gehore brengt. Deze Ives-uitvoering geeft alle reden om die met enige vertrouwen tegemoet te zien. Het feit dat Scriabins werk te lang is om daar evenals vanavond een fletse evergreen naast te zetten betekent dat ik eind mei zeker de gang naar Groningen weer zal maken en iedereen op het hart druk hetzelfde te doen.
Noord Nederlands Orkest o.l.v. Jac van Steen
Album: Ives: Universe Symphony; Beethoven: Negende SymfonieGezien op zaterdag 17 december 2005 in Oosterpoort, Groningen
Misschien ook iets voor u