Film / Films

Geperfectioneerd uiterlijk vertoon

recensie: Le conseguenze dell'amore

Deze Italiaanse film is een stijlvol, ironisch portret van een eigenzinnige, eenzame man die niets meer van het leven verwacht, totdat hij de liefde ontdekt. Dit banale gegeven wordt met verve uitgewerkt tot een onwaarschijnlijke, maar knappe acteursfilm.

~

De kennelijk gepensioneerde man Titta di Gerolamo slijt zijn dagen in een luxueus hotel. Hij is een arrogante, geharde cynicus die om niemand iets lijkt te geven. Hij gaat ook prat op geperfectioneerd uiterlijk vertoon: hij is smetteloos gekleed, een toonbeeld van stijlvolle maniertjes en zelfverzekerde lichaamstaal. De kille einzelgänger lijkt een rijk man met complete zelfbeschikking, maar na verloop van tijd blijkt juist dat hij bijna alle controle op zijn eigen leven is kwijtgeraakt. De lusteloze Titta heeft niets te verliezen, maar wanneer hij beseft dat hij iets voelt voor de serveerster die hij normaal gesproken genadeloos negeert, besluit hij betekenis aan zijn leven te geven, met onafwendbare en verstrekkende gevolgen.

Stijlvol

~

Regisseur en scenarist Sorrentino maakte een intrigerend portret van een aanvankelijk onsympathieke figuur, die de liefde ontdekt en de gevolgen daarvan ondervindt. Slechts af en toe gaat hij de fout in, bijvoorbeeld als hij een ongepaste Hollywoodstijl met flitsende muziek en MTV-editing toepast, maar in grote lijnen is Le conseguenze dell’amore een uitstekende en stijlvol geregisseerde film. Die zelfverzekerde vorm weet meestal de banale plot en onwaarschijnlijke komische ontwikkelingen te verhullen, zodat de film vanaf het intrigerende begin tot aan het onvermijdelijke slotstuk interessant blijft.

Klasse

Acteur Toni Servillo maakt de antiheld met een feilloos gevoel voor klasse komisch, maar toch menselijk. Als een soort verveelde John Malkovich maakt hij van de tragische man een fascinerend en uiteindelijk respectabel karakter. Servillo draagt de film bijna op eigen handen: zijn cynische intonatie, gelaatsuitdrukkingen en geconditioneerde maniertjes geven een schitterende indruk van een soort levensmoede wereldwijsheid. Het is het werk van een eersteklas acteur, en het is deze Italiaanse maestro die de film echt de moeite waard maakt.