Film / Films

Mooi en sfeervol

recensie: Sounds of Sand (Si le vent soulève les sables)

Weggaan lijkt de enige optie als je in een woestijn woont waar de oogst is mislukt, te weinig water is en een oorlog dreigt. In Sounds of Sand is nog veel meer aan de hand.

Sounds of Sand (gebaseerd op het boek Chamelle van Marc Durin-Valois) begint met een hartverscheurend gegeven. In een niet nader benoemd Afrikaans land overlegt vader Rahne met zijn dorpsgenoot of hij zijn pasgeboren dochtertje moet laten leven. Nog een mond om te voeden, en een die later niets zal opbrengen. Omwille van moeder Mouna mag de kleine meid blijven leven en ze wordt Shasha genoemd. Een paar jaar later wordt het land geteisterd door extreme droogte en besluit Rahne om met zijn gezin op zoek te gaan naar water. Om dit te bereiken zullen zij echter door grote stukken woestijn moeten reizen, waar ook nog verschillende gevaarlijke militaire groeperingen rondzwerven.

Wanhoop

~


Regisseuse Marion Hänsel (bekend van Between the Devil and the Deep Blue Sea) windt er geen doekjes om: overleven is klote. Op onverbloemde wijze laat zij zien hoe de bevolking van verscheidene Afrikaanse landen kampen met droogte, honger en dorst en de constante dreigingen van oorlog en losgeslagen milities. Ook de vreemde manier waarop vrouwen op waarde worden geschat is een pijnlijke gewaarwording. Vader Rahne is constant bereid om zijn dochter op te offeren, maar wil zijn zonen koste wat kost behouden. Terwijl het gezin steeds verder van huis raakt, lijden zij steeds meer verliezen en komen in de meest onmenselijke situaties terecht.

De wanhoop van het verhaal is goed voelbaar, mede door de onmetelijk grote woestijn en de bijna tastbare droogte. Het spel van de charismatische acteurs en de goed ingezette tempowisselingen maken Sounds of Sand een film met een grote impact, zonder te verzanden in clichés of overmatige zoetsappigheid. Het drama zit niet in grote emotionele gebaren maar in het ingetogen verdriet van de personages. Zij nemen de dingen die hen overkomen op een pragmatische manier, om te overleven moet je immers altijd doorgaan.

Haatgevoelens en medelijden

~


Behalve de maatschappelijke thema’s staat vooral de moeizame relatie tussen Shasha en haar vader centraal. De wrange ironie van hun groeiende wederzijdse afhankelijkheid is zeer sterk in beeld gebracht en daarom een heel bijzonder onderdeel van de film. Hoe meer Rahne van haar af probeert te komen, hoe duidelijker de levenslust en overlevingsdrang van het meisje. Het levert ontroerende en soms schokkende taferelen op, waarbij haatgevoelens voor Rahne soms weer omslaan in medelijden en sympathie. Het is geen slechte man, hij houdt zeker wel van zijn kinderen, maar zijn cultureel bepaalde instincten zijn op sommige momenten sterker. Uiteindelijk groeien de twee naar elkaar toe en ontstaat er een wederzijds respect.

Sounds of Sand is een mooie film, die als maatschappelijk document én persoonlijk verhaal goed werkt. De met vulkanisch gesteente gevulde woestijn van Djibouti, waar de film geschoten is, levert mooie plaatjes op en de onervarenheid van de acteurs is totaal geen belemmering. Vooral de algemeen heersende droevige toon blijft na het kijken nog lang hangen. Een mooie, sfeervolle film die op een ingetogen manier een sterke boodschap overbrengt.

Film / Films

Weer een hit voor Harry

recensie: Harry Potter and the Order of the Phoenix

Als Harry Potter and the Order of the Phoenix een chocoladereep was geweest, dan had ‘nu nóg donkerder’ niet misstaan op de wikkel. Want met de terugkomst van Lord Voldemort in het vierde filmdeel, kon het niet anders dan dat de sfeer grimmiger werd. De vijfde Harry Potter is de meest volwassen film uit de serie tot nu toe – er is bijna geen tijd voor vrolijke bijfiguren of een vredig ritje op de bezemsteel.

De titel slaat op het genootschap dat zo’n vijftien jaar geleden actief was om Voldemort (Ralph Fiennes) een halt toe te roepen. Met de herrijzenis van de duistere tovenaar zijn de nog levende leden weer bij elkaar gekomen. Het mag weinig baten: Voldemort zit achter Harry (Daniel Radcliffe) aan, en probeert zelfs in zijn hoofd door te dringen om te krijgen wat hij wil: een mysterieuze profetie.

Pestwijf in roze

~


David Yates is de vierde regisseur die in de serie mag aantreden, en hij deed het kunstje zo goed dat hij mag blijven voor de verfilming van boek zes. Geen slechte prestatie voor een man die tot deze Harry Potter-verfilming alleen wat televisieseries had geregisseerd. En het moet gezegd: het loopt ook allemaal gewoon lekker. De film duurt ruim twee uur, maar doordat er eigenlijk constant vaart in het verhaal zit, lijkt het helemaal niet zo’n lange zit. Ook de acteurs zitten goed in hun rollen. De drie hoofdrolspelers zijn weer een beetje meer gegroeid, en de volwassen bijrolacteurs doen het zoals altijd weer erg goed. Vooral Alan Rickman als professor Snape, en Gary Oldman als Sirius Black spelen bovengemiddeld sterk. Nieuwkomer is Imelda Staunton als de verschrikkelijke professor Umbridge. Zij zet het in roze geklede personage net zo neer als ze in het boek overkomt: gehaat, vervelend en een pestwijf. Ook niet-lezers zullen binnen een minuut een hekel aan haar hebben.

De CGI-effecten zijn tot op een minimum teruggedrongen, maar ze zijn niet allemaal even mooi. De Dementors zijn veel beter vormgegeven dan in het derde deel, maar de half-reus Grawp is erg lelijk geworden. Ondanks het volle schema van het verhaal, laat Yates ruimte over voor wat sfeervolle scènes, zoals een mooie vlucht langs de Theems, een uitgebreide introductie van het Ministery of Magic. Door daar tijd aan te besteden komen sommige nieuwe en oude personages misschien wel wat minder uit de verf. Zo blijft Tonks, een favoriete tovenaar uit de boeken, maar wat op de achtergrond; net als Draco Malfoy, Harry’s vijand op school. Wel leuk is de vage schoolgenoot Luna Lovegood, al heeft ze een erg irritante stem waar maar niet aan te wennen is.

Het boek is beter

~


Zoals het nu eenmaal met verfilmingen uit deze reeks gaat, ontbreekt er heel veel uit de boeken, waaronder een hoop leuke, kleinere verhaallijnen. Misschien zit de vaart er zelfs zo in dat degenen die het boek niet gelezen hebben niet alle details zullen snappen. Het is nog even wachten tot deel zes, maar voor de lezers ligt het zevende en laatste deel eind juli dan eindelijk in de winkels. Dat maakt het wachten op de films wat minder zwaar. Het boek is tóch beter.

Theater / Voorstelling

Pluk de Dag met Rent

recensie: Studenten muziektheater van het Fontys Conservatorium Tilburg - Rent

Carpe diem! Geniet, heb lief en leef alsof er geen morgen meer is, want iedere dag kan je laatste zijn. De musical Rent, gespeeld door de afdeling muziektheater van het Fontys Conservatorium Tilburg, weet op ingenieuze wijze een beeld te schetsen van het leven van een groep kunstenaars en hun problemen. Het lukt de Fontys studenten om dit beeld met minimale middelen op een ontwapenende manier aan het publiek over te brengen.

~

Na de première van Rent op Broadway in 1996, is het stuk de hele wereld over gegaan en in verschillende talen vertaald, ook in het Nederlands. Het verhaal draait om een groep kunstenaars die probeert te overleven temidden van uitzettingsbevelen, individualisme en onzekerheid. Het overheersende thema in Rent is ‘pluk de dag.’ Dat moet ook wel wanneer het AIDS virus de helft van de hoofdpersonen in zijn greep heeft.
Iedereen gaat daar echter anders mee om en dat vormt de rode draad in de relatie tussen songwriter Roger en danseres Mimi. Mimi probeert van ieder moment te genieten: “Alleen maar nu, alleen maar wij / Geen schuld, geen spijt / Je tijd is zo voorbij […] Alleen maar vandaag!” Roger daarentegen zegt het vuur kwijt te zijn en durft zich niet te binden uit angst om de liefde te verliezen. In plaats daarvan probeert hij de ultieme song te schrijven. Pas op het einde beseft Roger dat een leven vol angst en zonder liefde eigenlijk helemaal geen leven is en vindt hij zijn lied. Roger is echter niet de enige die vanwege zijn ziekte zijn emoties wegstopt.
Documentairemaker Mark distantieert zich van het leven doordat hij alles indirect, door de lens van zijn camera ervaart. Hij is er zich maar al te bewust van dat hij zijn beste vrienden zal overlevenUiteindelijk leert hij om zijn dromen te volgen en alles uit het leven te halen.
Ook filosoof Collins en de drummende drag queen Angel laten iedereen zien wat echte liefde is tot daar een abrupt einde aan komt.

Overtuigend Spel

Dat Rent door studenten gespeeld wordt, doet geen enkele afbreuk aan de kwaliteit of effectiviteit van de voorstelling. Hun jeugdige enthousiasme en talent werkt juist ontwapenend en draagt bij aan de thematiek van Rent.
Vooral de rollen van Roger, Collins en Angel worden zeer overtuigend neergezet. De rol van Roger, bijvoorbeeld, wordt heel klein gespeeld zonder grootste gebaren en overdrijving zodat de emotie net onder de oppervlakte blijft en daarmee sterker en geloofwaardiger wordt. Hierdoor maakt de echte emotionele uitbarsting, halverwege de tweede acte waarin Roger ruzie heeft met Mark en afscheid neemt van Mimi, des te meer indruk.
Door het goede samenspel en de soms overweldigende muzikaliteit van de acteurs valt het amper op dat er enkele scènes geschrapt zijn uit het origineel. De enige opmerking die ik bij de voorstelling zou willen plaatsen heeft niet direct met de acteurs te maken, maar met de vertaling naar het Nederlands. Er zaten relatief veel Engelstalige zinnen in die niet goed te vertalen waren en soms simpelweg verkeerd geïnterpreteerd werden. Ook bepaalde woordspelingen en nuances van het Engels zijn als het ware lost in translation, wat erg jammer is.

Podiumkunst

~

Wat direct opvalt aan deze voorstelling is dat er zeer creatief met de ruimte wordt omgegaan. Het decor bestaat enkel uit een verhoging waar de band voor zit en een groot wit scherm als achtergrond.
Met minimale middelen wordt echter maximaal effect bereikt. Erg inventief is bijvoorbeeld hoe de namen van de personages in het wit op de zwarte vloer staan geschreven en hoe er tijdens het verhaal met wit krijt lijnen worden getrokken die de relaties tussen de personages uitbeelden. Met enkele tafels en stoelen of een stuk plastic wordt heel simpel, maar effectief een andere sfeer gecreëerd.
Filmmaker Mark is ook de hele tijd bezig met zijn camera. Wat hij filmt is vaak te zien op het grote projectiescherm en ook tijdens de laatste scène flitsen beelden van de personages over het scherm. Deze combinatie van media zorgt voor een interessante dynamiek tussen de acteurs onderling en tussen cast en publiek.

Samenvattend kan gezegd worden dat de studenten van de afdeling muziektheater er zeer goed in zijn geslaagd om met eenvoudige middelen een indrukwekkende voorstelling op de planken te zetten. Aan acteer- en zangtalent is geen gebrek en de personages worden overtuigend neergezet waardoor de thematiek van Rent duidelijk naar het publiek wordt gecommuniceerd wordt en de emotionele impact groot is. Iedereen in het publiek moet zijn geraakt door het spel en de muziek.

Omdat de voorstelling een project is van het Fontys Conservatorium, is het helaas niet meer mogelijk om Rent nu nog te zien.

Muziek / Album

Mierzoet wordt af en toe scherp en zuur

recensie: Stateless - Stateless

Zoet, zoetsappig. Het zijn woorden die op ons 8WEEKLY-medewerkersforum rondzingen. Het gaat over de debuutplaat van de Engelse band Stateless. Nu houd ik wel van een lekkere kleffe lolly op z’n tijd, dus waag ik me aan dit rockalbum met dance-invloeden. Zoetekauwen beware! Want Stateless is niet altijd wat je van suiker verwacht. ’t Is eerder de gemene vuurbal van vroeger, de salmiakkogel of die lichtgele Napoleonbol. Stateless wisselt zoet subtiel af met scherp en zuur.

~

Stateless: een band waarvan ene DJ Shadow rondbazuinde dat het ‘As close to perfection as I’ve heard in a long time’ was. Nou, dát lijkt me sterk. Maar deze schijf een kans geven, kan natuurlijk geen kwaad. De ‘wikkel’ van de Stateless-cd is onbeduidend. Fikse zwarte letters in een rond font lijken halverwege te exploderen, wat associaties opwekt met mislukte hardrockmuziek in de trant van Europe, Styx of Journey. Maar goed, een wikkel van een lolly gooi je ook meteen weg.

Plakkerige Langnese-pot

De schijf gooi ik in mijn cd-speler als een half pond suiker in oma’s cake. Het eerste nummer Prism#1 kleeft de eerste seconden letterlijk aan mijn oren. Pure honing. En dat vindt misschien niet iedereen lekker, maar na 31 seconden komt er een onverwachts scherpe bijsmaak. De drumpartij in dit nummer is waanzinnig knap bedacht. Drummer David Levin dartelt als een bezetene door de plakkerig zoete Langnese-pot. Ook de dwingende, zeer aanwezige, pompende baspartij van Justin Percival verrast.

Met mate genieten

~

De sombere, donkere teksten wekken helaas irritaties op. Ook de zanglijnen zijn niet overal even sterk: zo klinken zij op het nummer Crash zeer matig. Zanger Chris James hanteert vaak dezelfde toonhoogte als de Belgische zanger Jasper Steverlinck (voormalig lid van de band Arid). Dat is zeker geen schande om naar te luisteren. Wél is dit zo’n typische stem (denk bijvoorbeeld aan Thom Yorke
of Dinand Woesthoff) die op je zenuwen kan werken. Geniet dus met mate. Hoogtepunten? De apotheose van Bluetrace, de frivool ronddeinende vioolpartij en raps in This Language, de klassieke pianopartij in Down Here. En natuurlijk de retestrakke drumpartij in Radiokiller. De plaat Bloodstream doet door samples en het kale basgeluid denken aan Portishead.

Overdosis suiker

Stateless levert een redelijk debuutalbum af, maar ook niet meer dan dat. Het past prima op Lowlands en zou live best verrassend zijn. De (inderdaad) zoete sound van Stateless wordt hier en daar prima afgewisseld met scherpe licks en ritmes met zure teksten. Maar te veel van deze suiker maakt je uiteindelijk wel misselijk.

Theater / Achtergrond
special: Videoverslagen van het Festival

Over het IJ beweegt!

8WEEKLY deed het al met Oerol en nu doen we het weer! Videoverslaggevers Petra van der Werff en Nanette Danckaarts pakten het pontje over het IJ, en maakten filmpjes van een paar voorstellingen tijdens Festival Over het IJ. Bekijk ze op deze pagina. Natuurlijk doet 8WEEKLY ook op meer traditionele wijze verslag van het festival: kijk hier voor de recensies van de reguliere voorstellingen en hier voor de containervoorstellingen.

De Heiploeg – The Big Chill

Fragmenten uit de voorstelling The Big Chill op het schip De Blommendal, door De Heiploeg omgebouwd tot intergalactische megacruiser Nooitgedacht 3. Met dit schip wordt aardbewoonster Chantal ontvoerd door buitenlandse wezens omdat zij het alomvattende geheim van het universum zou weten.

Get
the Flash Player
to see this player.

reportage Petra van der Werff

Kassys – GOOD COP BAD COP

Kassys onderzoekt in deze voorstelling het gedrag van mensen. Letterlijke quotes uit reality-programma’s op het scherm worden geplakt op het dierlijke gedrag dat plaats vindt op de toneelvloer.

Get
the Flash Player
to see this player.

reportage Petra van der Werff

Made in da Shade/Cosmic – Conversations with Ice

In Sierra Leone zijn diamanten al jaren de inzet van een bloedige burgeroorlog. Maar in het Westen betekenen diamanten bling bling: status, weelde, feest… Over deze paradox gaat de voorstelling van Made in da Shade. Het is een feest, maar ook een performance en theatervoorstelling met acteurs, muzikanten, dj’s, vj’s, sounddesign, interactiondesign en publiek.

Get
the Flash Player
to see this player.

reportage Petra van der Werff

Karlijn Smit en Kes Blans – De leugen in ere hersteld

Een man en een vrouw zitten aan tafel op appeltaart-maak-dag. Met een aan-uit knop onderbreken ze hun conversatie en Für Elise om uitstapjes te maken naar het publiek. In dit filmpje zien we de twee hoofdrolspelers voor het eerst samen de voorstelling spelen en wordt het thema “Onbewerkte Werkelijkheid” eer aan gedaan.

Get
the Flash Player
to see this player.

reportage Nanette Danckaarts

Diane Elshout – “L” or the women who challenged God

Volgens een Joodse traditie was Lilith Adams eerste vrouw en zij streeft in deze relatie, ook op seksueel gebied, naar gelijkwaardigheid. Ze weigert de onderliggende partij te zijn en verlaat Adam. Choregrafe en danseres Diane Elshout wil vragen stellen over het zware oordeel dat God uiteindelijk over haar had. “Waarom is Adam niet gevraagd of hij het wel zo’n goed idee vond om Lilith te overheersen?”

Get
the Flash Player
to see this player.

reportage Nanette Danckaarts

Dries Verhoeven – U bevindt zich hier

Dries Verhoeven legt in dit filmpje uit hoe hij op het idee kwam van het hotel en de spiegels. We zien hoe het bouwen van de enorme stalen constructie verloopt en welke plannen Dries heeft met het stuk. Het decor zou uitgangspunt zijn van de voorstelling, ten tijde van de opnames moest de voorstelling zelf nog helemaal gemaakt worden.

Get
the Flash Player
to see this player.

reportage Nanette Danckaarts

Anna Verduin en Annie Gerretsen – Knijp

Een vrouw zit gevangen in twee werelden. Als ze haar Balinese knijperdans uitvoert, wordt ze opeens geconfronteerd met haar eigen schaduw. Ze ziet niet dat die een deel van haarzelf is en beschouwt hem als tegenspeler. In dit filmpje beelden uit de voorstelling en een interview met de performster.

Get
the Flash Player
to see this player.

reportage Nanette Danckaarts

Elien van den Hoek – In een land hier

De dingen die Elien van den Hoek bezighouden passen niet in een sprookjeswereld. Daarom maakte ze voor het eerst een tekstvoorstelling, ontdaan van alle opsmuk. Elien vertelt in dit filmpje over het afstand doen van haar sprookjeswereld en over theatermaken om te vermaken terwijl je er een boodschap in verpakt.

Get
the Flash Player
to see this player.

reportage Nanette Danckaarts

Theater / Achtergrond
special: Een verslag van Deventer Op Stelten 2007

Steltenlopers spotten met de zwaartekracht

Stel: je opent de gordijnen van je hotelkamer op twee hoog en staat ineens oog in oog met een enorme lappenpop. Beneden klinkt een ijzingwekkend gegil van een meisje dat haar moeder kwijt is. Even verderop slingeren dansers als een wuivende rietstengel van links naar rechts vier meter boven het publiek uit. De elfde editie van Deventer Op Stelten stond bol van dit soort verrassende ervaringen.

Veel mensen nemen aan dat steltenlopen iets typisch Nederlands is, een van de klassieke oud-Hollandse spelen. Niets is echter minder waar. Tijdens Deventer Op Stelten maakten vele professionele gezelschappen uit zowel binnen– als buitenland hun opwachting. Wat er op stelten allemaal mogelijk is, wekt verbazing op. Zeker als je het voor het eerst meemaakt.

~


Op vijftien locaties in Deventer waren van vrijdag 6 juli tot en met zondag 8 juli bijna honderd kleine en grote acts van steltenlopers te zien. Het historische centrum van de Hanzestad vormde een stijlvol decor. De kracht van het festival dat jaarlijks wordt georganiseerd schuilt vooral in de afwisseling van verschillende soorten acts. Van serieus en hoogstaand tot meer lichtvoetig en humoristisch. Van gezelschappen met veertig acteurs, dansers en muzikanten tot theaterduo’s die hun act op een klein pleintje uitvoeren. Van zeer luidruchtig tot ingetogen en kalm.
En: straattheater als dit staat natuurlijk letterlijk dichtbij de mensen. Je voelt je bijna onderdeel van de voorstellingen. Een heel intense ervaring dus.

Hoogtepunten uit binnen– en buitenland

Het voert te ver om alle bezienswaardige voorstellingen te noemen. Maar een paar acts sprongen eruit.
Theater Gajes waagde zich met De Tuin der Lusten aan een eigenzinnige weergave van het bijbelverhaal, met Adam en Eva in de hoofdrol. Vanzelfsprekend verscheen de duivel ook ten tonele. De drie steltenacteurs en de cellist maakten er een vrolijk stuk van.

~

De voorstelling speelde meerdere keren, zowel ’s avonds als overdag, waardoor het relatief weinig moeite kostte om je eigen tijdschema samen te stellen en je geen acts hoefde te laten schieten.

Ditzelfde gold ook voor alle andere voorstellingen. Het Australische gezelschap Strange Fruit zette met Absolute Pear een dynamische voorstelling neer. Zes acteurs waren vastgeketend op vier meter hoge flexibele palen. Daaraan zwiepten ze van links naar rechts en van voren naar achteren. Het feit dat ze verschillende bewegingen bijna perfect synchroon uitvoerden wekte zichtbaar bewondering bij het publiek. Het was een prachtig gezicht, ook omdat het pal tegen de zintuiglijke waarneming van zwaartekracht ingaat. Je gevoel zegt dat het niet kan maar je ziet het toch gebeuren.

Nachtelijke uren bieden extra sfeer

Voor Absolute Pear en de andere grote acts op de hoofdlocaties geldt dat ze ’s avonds veel beter uit de verf kwamen. Doordat de spotlights de artiesten en de oude gebouwen rond de pleinen vol in het licht zetten werd de sfeer duidelijk verhoogd.
De voorstelling Pi-Leau van het Nederlandse Close-Act op het Grote Kerkhof is hiervan een treffend voorbeeld. Na twee jaar

~

voorbereiding beleefde het gezelschap zijn wereldpremière in Deventer. Het stuk speelt zich af in en op de oceaan, waarbij het publiek het zeewater is. Pas in de avondschemering zorgden de lichbundels ervoor dat de om hun as tollende zeemeerminnen écht tot hun recht kwamen.

Kleine locaties hebben eigen sfeer


Tot slot is ook het Franse duo Compagnie Une de Plus met Trois een beklijvende herinnering. Deze voorstelling over de geboorte en het opgroeien van een kleine marionet was origineel en verrassend. Het kleine plein waarop het plaatsvond zorgde voor een geheel eigen sfeer. Toen een van de hoge houten poppen met bewegende ledematen pardoes op de grond viel werd het publiek grote schrik bezorgd. De zachte landing op een stapel dozen was natuurlijk gepland, maar de opluchting was er niet minder om. Hoezo spotten met de zwaartekracht?

Deventer Op Stelten trekt jaarlijks een enorme massa mensen. Niet voor niets werd het festival onlangs uitgeroepen tot leukste stadsevenement van 2007. Op de grote pleinen wordt het soms wel wat benauwd. De kleinschalige locaties ademen niet alleen een wat intiemere sfeer, maar zijn ook absoluut noodzakelijk om de grote bezoekersaantallen te spreiden. Verder is Deventer op Stelten letterlijk hoogstaand vermaak.

Klik hier voor informatie over het jaarlijkse straatfestival Deventer Op Stelten

Film / Films

Politiek verantwoord

recensie: All the King's Men

Het boek All the King’s Men, waarmee Robert Penn Warren in 1946 de Pullitzer won, is voor het eerst in 1949 verfilmd. De BBC maakte er in 1999 een tv-film van, en recentelijk heeft Steven Zaillian opnieuw een versie uitgebracht. All the King’s Men (2006) is nu ook op dvd verkrijgbaar, en mede dankzij de acteurs die Zaillian uitkoos is het een hele degelijke film geworden.

~

Robert Penn Warren baseerde zijn personage Willie Stark op de controversiële politicus Huey Long. Stark (Sean Penn) is een ‘gewone man’ die na een wervelende campagne op het platteland van Louisiana tot gouverneur wordt verkozen. Hoewel hij zijn politieke carrière met goede bedoelingen begint valt hij al snel, zoals vele anderen voor en na hem, ten prooi aan corruptie en machtswellust. We zien zijn verhaal door de ogen van journalist Jack Burden (Jude Law), die zijn baan bij de krant opzegt en vervolgens in dienst gaat bij de charismatische politicus. Al snel wordt duidelijk dat Stark Burden gebruikt om tot zijn aristocratische familie te komen.

Geslijm

Deze uitgave is zeer uitgebreid, met meer dan een uur aan extra’s. Zo zijn er drie verwijderde scènes, waaronder een alternatief einde. Na deze extreem uitgeweide versie gezien te hebben is het goed om te weten dat de makers voor het huidige einde hebben gekozen. Dan zijn er nog vijf featurettes, waaronder een making of en een beschouwing van het boek van Warren. Hierin wordt vooral veel geslijmd en opgehemeld, iets wat vrijwel op elke dvd het geval is. Daarnaast wordt er nog ingegaan op de gewéldige locaties en hoe aardig en gastvrij de mensen van Louisiana zijn, en wordt er nog even diep gefilosofeerd over de klassieke thema’s van macht en corruptie.

Een opvallende afwezige in alle interviews is overigens hoofdrolspeler Sean Penn. De enige echt interessante extra op deze dvd is een korte documentaire over Huey Long, de politicus waar het hoofdpersonage op gebaseerd is. Echt objectief is het niet te noemen, maar er wordt een onderhoudend portret geschetst van een indrukwekkende historische figuur.

Verwarring

All the King’s Men is een film die bij de start de totale aandacht vraagt van de kijker. Een groot aantal personages en flashbacks volgen elkaar op in fragmentarische scènes, waardoor het even duurt voordat duidelijk wordt wie precies welke rol heeft en wat nu precies de situatie is in het verhaal. Als de verwarring echter eenmaal voorbij is, valt er zeker wel te genieten van deze film.

~

Regisseur Steven Zaillian heeft veel grote namen gebruikt, waaronder Anthony Hopkins, Kate Winslet, James Gandolfini, en dat komt de film zeker ten goede. De personages hebben diepgang en zitten goed in elkaar. Het verhaal dreigt tegen het einde wel iets te langdradig te worden en er is royaal gestrooid met dik er bovenop liggende symbolische beeldtaal. Ook de lange filosofische overpeinzingen van Jack Burden zijn soms erg stroperig. Maar over het algemeen is All the King’s Men gewoon een hele degelijke film met een goed uitgedacht plot, boeiende personages en een mooi in beeld gebrachte climax, al is het enigszins abrupt na het trage tempo van de film.

Theater / Achtergrond
special: Verslag van Festival Over het IJ 2007

Wind, water en theater

Wij van 8WEEKLY houden wel van wind en water bij onze theatervoorstellingen. En dus gaan we tussen 5 en 15 juli over het IJ richting Amsterdam-Noord. Degenen die Oerol gemist hebben, krijgen met festival Over het IJ een herkansing. Ga er heen met de pont vanaf het station en waan je even op de boot naar Terschelling. Aangekomen aan de overkant is de omgeving misschien niet zo idyllisch, maar zeker bijzonder. Bovendien is er op de oude scheepswerf genoeg interessants te zien.

Op het festival zag 8WEEKLY de volgende voorstellingen: Schmiere | In een land hier | GOOP COP BAD COP | Koud Meisje | River & Mountain | Expeditie Noord | L | Delicate Exemplaren | The Big Chill | Theo | De oneindige voorstelling | Tijdelijke halte| Vlucht | De Kantine | Que Pasa? | Vandaag hier

8WEEKLY zag al eerder dit seizoen Le Nu Perdu – Ins Blaue hinein, Dries Verhoeven – U bevindt zich hier, De Glazen Kin – Lieve Buren, Stichting Diepte – View-o-rama , en schreef een voorbeschouwing over Rijk van ’t Woud Ensemble

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

In de afgelopen vijftien jaar heeft Over het IJ Festival zich ontwikkeld van locatie voor spektakeltheater tot een interessant festival met een heel brede programmering. Jonge makers krijgen ruimte voor hun experimenten. Studenten van verschillende theatervakopleidingen presenteren bijvoorbeeld korte voorstellingen in zeecontainers en een aantal jonge groepen kreeg de kans een grotere productie te maken. Door makers zich voor meerdere jaren aan het festival te laten verbinden wordt aan de andere kant gezorgd voor continuïteit in het programma.

Het eerder minuscule beeldendekunstprogramma is dit jaar uitgegroeid tot een volwaardige route. Dertien internationale kunstenaars maakten een werk, speciaal voor Over het IJ, met als thema ‘Simmels gelijk’. Uitgangspunt was een vergelijking van beeldende kunst en theater met als doel uiteindelijk aan te tonen dat er geen wezenlijk verschil is. Het performancegehalte van de kunstwerken is dan ook hoog.

Over het IJ Festival vindt plaats van 5 t/m 15 juli op de NDSM-werf in Amsterdam. Enkele voorstellingen vinden op locatie in Amsterdam-Noord plaats. Klik hier
voor meer informatie. Een special over de aan Over het IJ gerelateerde containervoorstellingen zijn hier
te vinden. En net als bij Oerol zijn er ook bewegende beelden.

Pampa Lab – Vandaag hier
Gezien op 12 juli 2007

Pampa Lab maakt locatietheater bij uitstek. ’s Ochtends komen acteurs, technici en regie aan op de locatie, ’s avonds is de try-out, première èn laatste voorstelling. De locatie vormt de inspiratiebron voor het gezelschap. Voor Over het IJ festival maakte Pampa Lab volgens deze ‘hier en nu formule’ vier unieke voorstellingen, vandaag wordt er gespeeld op de driemaster de Pollux.

Een steile trap voert het publiek naar een schemerige ruimte waar een spookachtig, repeterend wijsje klinkt. In de ruime kajuit is het mistig, een jonge vrouw walst in haar eentje over de vloer. Een hand rust op haar zwangere buik, om haar mond speelt een gelaten glimlach. Er verschijnen meer personages op de vloer, een scheepsjongen, een kelner een heer op stand. Een verweesde blik, een bleek gelaat, de spelers deinen mee op de golven van de muziek. Het zijn geestverschijningen.

“Zijn wij schuldig, zijn wij onschuldig? Hebben wij het lot zelf in de hand?” Een voice-over vertelt de tragische geschiedenis van Bette van IJmuiden die in het jaar zestien zoveel verkleed als jongen aanmonstert op de Pollux. Wanneer hun scheepsmaat wordt getroffen door ernstige bloedingen, neemt de bemanning aan dat dit het werk van de duivel is. In haar wanhoop pleegt het jonge meisje zelfmoord. Dan volgt het ongelukkige verhaal van Ricky uit Rotterdam die ergens in de negentiende eeuw na een voor zijn meisje onfortuinlijk aflopende abortus wordt gelyncht door het scheepspersoneel. Een vadermoord begin twintigste eeuw, een stevig geval van incest en een reeks zelfmoorden later zijn we aanbeland op 12 juli 2007. “Het is niet zeker wie vanavond de wal haalt, maar één ding is zeker… De Pollux heeft honger.”

Pampa Lab heeft met Vandaag hier op de Pollux een slimme trukendoos opengetrokken. Met licht, muziek en aankleding is op een geslaagde manier een spookachtige sfeer geschapen voor een sinistere vertelling. Aangezien het verhaal verteld wordt door een voice-over hoeven de acteurs niet te werken met tekst en kunnen zij zich richten op een consequent doorgevoerde pantomime-stijl van spelen, die goed werkt in deze setting. Dat de voorstelling kort is vormt geen bezwaar, wel jammer is de voorspelbaarheid van het verhaal en de voor de hand liggende thematische keuze bij deze locatie. Een in een kort tijdsbestek vakkundig gemaakte gimmick, maar niet meer dan dat. (Lotje Dercksen)

Andreas Denk – Que Pasa?
Gezien op 8 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

De kas die uitkijkt over het IJ ligt vol met boeken. Ze liggen in stapels langs de ramen, op planken, op de tafel. En dus moet er een kast gebouwd worden. Met als inspiratie de onnavolgbare Buurman&Buurman maakte Andreas Denk een danstheatervoorstelling. Het resultaat is een mix van slapstick, verschillende muziekgenres en korte dansfrases. Die laatste zijn echter nogal teleurstellend. Hoewel de mannen krachtig bewegen, met veel intensiteit, zijn de bewegingen zelf niet heel interessant. Een schop, een zwaaiende arm die het hele lichaam een draai geeft, het wordt allemaal krachtig ingezet, maar leidt niet ergens toe. Dat hoeft natuurlijk ook niet per se. Als de bewegingen op zich mooi zijn, hoeft de dans in zijn geheel niet ook nog iets uit te drukken, maar hier is dat niet het geval. Het gebruik van de rekwisieten is aardig, maar ook niet ontzettend geïnspireerd. De glazen kas geeft gelukkig een onnavolgbaar uitzicht over het IJ, maar de voorstelling blijft steken in haar middelmatigheid. (Lidewij van Bakel)

Polly Maggoo – De Kantine
Gezien op 8 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

Polly Maggoo is een van de vaste bespelers van Over het IJ. Twee jaar geleden speelde de muziektheatergroep Heijermans’ Op hoop van zegen
en vorig jaar was er de voorstelling Jøsenfjord/Lampedusa, over Afrikaanse vluchtelingen die in het zicht van Europa strandden. Dit maal zijn het de Polen die worden gepresenteerd: De kantine verhaalt over de Poolse geschiedenis van opstanden tegen het communisme, en over het heden met alle twijfel. En – ook niet onbelangrijk! – biedt een origineel Pools driegangendiner.

De voorstelling is gebaseerd op interviews met een aantal Polen. Dat levert mooie, aangrijpende en ook verhelderende verhalen op: over hoe de communistische leiders de Polen in bedwang hielden, over hoe er toch opstanden werden georganiseerd, en over waarom sommige Polen wegtrokken naar het Westen zodra dat kon. Dit zijn ‘echte’ verhalen, van echte Polen, die door Polly met overtuiging worden gebracht.

Maar ondanks de interviews en de verhalen, ontbreekt de noodzaak in de voorstelling. Dat ligt niet aan de inhoud, hoewel het wel iets inhoudelijker had gemogen. Voor wie al iets weet van de Polen ontbreekt een spanningselement. Maar het gebrek van de voorstelling ligt vooral aan de gekozen vorm: het diner dat tijdens de voorstelling wordt geserveerd is de grootste vijand van de vertelling.

Polly laat de voorstelling spelen in een kantine op een scheepswerf van Gdanks. Wij, bezoekers, zijn Poolse havenarbeiders, hoewel we in die rol nauwelijks bij de voorstelling betrokken worden. Dat had beter gekund. Ook het Poolse driegangendiner is niet in de voorstelling geïntegreerd. Dat is niet eens zo heel erg, maar dat de voorstelling soms rond de maaltijd lijkt geschreven, is wel bijzonder jammer. De verhalen van de Polen verdwijnen daardoor wat naar de achtergrond.

Maar goed, het eten was heerlijk, de Poolse jazz van Robotnik ’80 fantastisch en de verhalen interessant, en de oude NDSM-Werf brengt de scheepsarbeiders uit Gdansk alleen maar dichterbij. Wie de Poolse geschiedenis al redelijk kent, verlaat de kantine misschien ietwat onbevredigd, maar voor velen is de voorstelling leerzaam, en verklaart het, hoe weinig ook, iets over een gezamenlijke Europese geschiedenis, en over de Polen die hier in de bouw en op het land werken. (Jan Auke Brink)

Vincent de Rooij – Vlucht
Gezien op 8 juli 2007

Zeven minuten duurt de vlucht. En het inleidende praatje is volgens Vincent het zwakste deel van de voorstelling. Daar heeft hij wel gelijk in, het wordt snel interessanter. De acteur filmt met kleine camera’s wat hij op het minuscule podium doet en dit wordt direct op het plafond geprojecteerd. Zo zien we een speelgoedvliegtuigje in een enorme vliegmachine veranderen en hoog boven Amsterdam cirkelen. De voorstelling is een associatieve cirkel, die op meesterlijke wijze muzikaal ondersteund wordt. Daan Mathot is in zijn eentje gitarist, beatbox en hoorspelspeler tegelijk. Sommige associaties in het beeld zijn wat vergezocht en de mogelijkheden van de verdubbeling van live spel en videoprojectie worden niet optimaal benut, wat jammer is. Maar de fantasie in het geluid maakt veel goed. En dat is dan het sterkste deel van de voorstelling. (Lidewij van Bakel)

Leela May Stockholm – Tijdelijke halte
Gezien op 8 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

Middelbare schooltoneel. Misschien goed uitgevoerd middelbare schooltoneel, maar dat is toch het idee dat blijft hangen na het zien van Leela May Stockholms Tijdelijke halte. 11 jongeren hebben zich in de rol van typetje gehesen, en spelen voor voornamelijk bekenden en vrienden een flauw stuk over het wachten op een bus. Je ziet bijna voor je hoe de rolverdeling is gegaan: ‘Ik loop steeds met een deur op mijn rug. Dat is lekker absurd’, ‘Ja leuk! En dan verkleed ik me als yup’, ‘Ooooh, en weet je wat. Dan ga ik steeds zwijgend rondlopen. Dat is interessant!’ Tjsa, je hoopt dan natuurlijk dat er iemand bij is die zegt: ‘laten we dat allemaal maar niet doen.’ Maar helaas…

Nee, de 11 denken ook nog iets te zeggen over onze samenleving, die zo druk en vol is. Onze samenleving waarin mensen geen aandacht meer voor andere mensen hebben. En waarin die aandacht juist niet op prijs wordt gesteld als die er eens wel is. De moderne mens blijkt een egoïstisch wezen, niet meer gewend om samen te leven. Blablabla.

Jan Peter Balkenende zou er waarschijnlijk mee in zijn nopjes zijn als zijn dochter Amelie dit op school zou spelen. Christelijke basisschooltoneel dus, in dat geval. En gelukkig: de barmhartige samaritaan heeft ook zijn weg naar de Tijdelijke halte gevonden. Amelie zou een extra knuffel krijgen van haar vader. Leela May Stockholm verdient billenkoek. (Jan Auke Brink)

Convoi Exceptionel – De oneindige voorstelling
Gezien op 8 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

“Het is eigenlijk gewoon een kindervoorstelling,” zegt het kleine meisje achter me, zodra de De oneindige voorstelling begonnen is. Nog voordat de actrice twee stappen heeft gezet. Hoe ziet ze dat? Waar ziet ze aan dat deze voorstelling speciaal voor kinderen is gemaakt? Officieel is ze nog te jong (9+ staat er op de flyer) en ze is hooguit vijf. Toch bestempelt ze dit onmiddellijk als kindertheater, als een voorstelling voor haar. Ze heeft nog gelijk ook. Voor een vijfjarige is er genoeg moois om naar te kijken.
De oneindige voorstelling is fantasierijk, fascinerend, grappig en tegelijkertijd, in de goede traditie van het Nederlandse jeugdtheater, nergens neerbuigend of kinderachtig. Ook als volwassene word je daardoor meegezogen in het verhaal. Door de kieren in de muren van de loods vallen stoffige lichtbundels op de vloer van de zolder, waar de twaalfjarige Liz korte metten maakt met de verhalen uit haar jeugd. Ze wil niet meer geloven in elfjes, in de prinses op de erwt, in de rups uit Alice in wonderland. Volwassen is ze nu en daar horen de personages uit haar fantasieën niet bij. Maar de sprookjesfiguren laten zich niet zomaar uitwissen. En als ze een gouden boek vindt, waarin ze haar eigen verhaal leest, blijkt afscheid nemen toch moeilijker dan gedacht.

Vol van verwijzingen naar de jeugdliteratuur is De oneindige voorstelling een feest van herkenning. Hij staat bovendien bol van de (taal)grappen dus dat is ook erg leuk voor de oudere kijkers. Wie kon er in deze droom van fantasie en mooie beelden eigenlijk nog nee zeggen tegen de uitnodiging alles los te laten en mee te vliegen? (Lidewij van Bakel)

Annelies van Wieringen / Het Lab – Theo
Gezien op 8 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

Zondagmiddag, de zomerzon schijnt lekker, we zitten op strobalen in de buitenlucht. De kinderen op de voorste balen – want Theo is een voorstelling vanaf 8 jaar – en de groten achteraan. Acteur Joris Erwich speelt Theo, een klein jongetje, net tien geweest. Theo is een beetje vreemd, hij valt buiten de boot: hij heeft geen moeder, zijn vader ligt de hele dag op bed, hij heeft een grote bril en op school wordt hij gepest. Theo’s hobby ligt op het platteland, in de weilanden. Daar vangt hij beesten door ze te vergiftigen; zo stelt hij een hele verzameling samen.

Op een avond trekt Theo weer de eilanden in, om zijn aas te verspreiden. De volgende dag doorkruist hij met kloppend hart het gebied: welk beest zal hij ditmaal vinden? De tocht verloopt anders dan andere keren. Met inventiviteit en heel veel ambitie overwint Theo in een lief verhaal zichzelf en alle anderen.

Erwich speelt het verhaal mooi en maakt pakkend creatief gebruik van geluidssamples die hij eerst live maakt. Een natte handdoek klinkt als stappen door een drassig weiland, en met het uitklappen van een stuk stof vliegt een kraai op. Cabareteske liedjes vervolmaken de voorstelling: de driekwartier in de zomerzon, op de strobalen, zijn fijn. (Jan Auke Brink)

De Heiploeg – The Big Chill
Gezien op 8 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

De voorstelling The Big Chill is een perfect voorbeeld van locatietheater waarbij de locatie ook echt in dienst staat van de voorstelling. Het schip De Blommendal waarop de voorstelling plaatsvindt, is duidelijk een inspiratiebron geweest voor theatergroep De Heiploeg. De theatermakers willen hun publiek mee op reis nemen. Doordat iedereen helemaal onder in het schip plaatsneemt, ontstaat meteen het gevoel alsof we op reis gaan. De acteurs van De Heiploeg kondigen aan in ruimteschip Nooitgedacht 3 te zijn en er is geen toeschouwer die daaraan twijfelt.

The Big Chill gaat over vijf buitenaardse wezens met Russische namen die aardbewoner Chantal ontvoeren omdat ze ervan overtuigd zijn dat zij het ‘geheim van het universum’ in zich draagt. Langzaam komen ze erachter dat Chantal maar een heel gewoon meisje is dat niks weet over sterrenstelsels en het bestaan. Kapitein Jack verliest door deze inschattingsfout zijn geloofwaardigheid bij zijn onderdanen en langzaam verschuiven alle verhoudingen binnen de bemanning. Net zolang totdat er niet veel meer overblijft van de sciencefictionwereld op Nooitgedacht 3.

De Utrechtse theatergroep bestaat nog maar een paar jaar, maar doet wat betreft de uitvoering niet onder voor de meer gevestigde gezelschappen. De muziek en geluidseffecten zijn zelfs heel filmisch, waardoor het publiek bijna letterlijk naar een andere wereld wordt meegenomen. De acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld en dat zorgt in combinatie met de muziek voor een lekker ritme in de voorstelling. Blijkbaar draaien zij hun hand niet om voor de praktische beperkingen van locatietheater. Dat kan bij hun nieuwe voorstellingen in de zaal alleen maar beter worden! (Sophie Janssen)

Blood for Roses – Delicate Exemplaren
Gezien op 7 juli 2007

foto: Moon Saris
foto: Moon Saris

Op de Noorderbegraafplaats worden koptelefoons uitgedeeld waardoor niet veel later de vriendelijke stem van bioloog Annie Zuiderwijk klinkt. Zij laat vanavond zien dat een kerkhof niet slechts een huis voor de doden is, maar dat het juist vol leven zit. De graven laat ze links liggen en deelt haar kennis over de rijke flora en fauna tussen de zerken. Over alle soorten treurwilgen die er staan bijvoorbeeld. Over de grote populatie reigers in de bomen van het kerkhof die met hun mestproductie zorgen voor een grote hoeveelheid brandnetels, die op hun beurt weer dagpauwogen aantrekken. Op een uiterst vermakelijke en ontroerende manier vertelt Annie met Amsterdamse tongval over de ringslangen op het kerkhof en laat nog veel meer bijzondere bewoners van de begraafplaats zien.

Je moet er wel tegen kunnen, tegen het lopen tussen de gedenkstenen. Het blijft toch een beetje het binnendringen van iemands persoonlijke (voorbije) leven. Dat er ook gewoon nog mensen op het kerkhof aan het werk zijn, neutraliseert de boel een beetje. Maar wanneer er een bezoeker met bloemen passeert voel je je toch schuldig dat jij hier ge-entertaind wordt, terwijl er ook zoveel verdriet in de lucht hangt.
Naarmate de wandeling vordert komen er steeds meer theatrale elementen voorbij. Dat maakt het geheel wat luchtiger en vooral verrassender. Wat is werkelijkheid en wat niet? Is de bezoeker wel een echte rouwende en die gravers zijn dan ook niet echt. Of toch wel?
Delicate exemplaren zit vol verrassingen en bijzondere verhalen. Net als De engel, de straat en het geluk waarmee Blood for Roses vorig jaar op het festival stond, is dit wederom een parel van een voorstelling, gemaakt met medewerking van bewoners uit Amsterdam Noord. Wie vol leven en inspiratie terug wil komen, doet er goed aan om een kaartje voor deze ervaring te reserveren. (Diana van der Sluis)

Kassys – GOOD COP BAD COP
Gezien op 7 juli 2007

~

Twee vrouwen en een man bevinden zich in een ruimte. Een van de vrouwen kijkt stoïcijns in de verte, de andere vrouw ligt op haar knieën naar iets te zoeken. De man kijkt vanaf een kleedje verveeld voor zich uit, een stuk hout binnen handbereik. De situatie ademt lethargie; deze drie maken weinig mee. De blonde vrouw staat op, loopt wat aarzelend door de kamer, kijkt schichtig rond en – springt op de tafel. Het is knap om te zien hoe de twee vrouwen plotseling katten blijken te zijn, natuurlijk en geloofwaardig bewegen ze zich – zonder groteske, hoge ruggen, uithalen of gemauw. En de man? Hij is een hond die heeft verleerd om hond te zijn. Al wat hem rest is een stuk hout en het observeren van de andere twee, zodat hij niet naar zichzelf hoeft te kijken.

‘Op een gegeven moment ben ik gaan staan en naar de deur gelopen.’ Vanaf een scherm becommentariëren de personages hun acties. Een van de ‘katten’ begint wild met een propje te spelen. Voor even bestaat alleen dat opwippende papiertje. ‘Ik schaamde mij er niet voor.’ Door commentaar te geven op zichzelf en elkaars handelen, verbijzonderen de drie hun doodgewone handelingen. Als toeschouwer verkeer je even in tweestrijd. Leveren de mensen commentaar op hoe zij zich als dier gedragen, of is dit een commentaar uit het dierenrijk over de overdreven manier waarop mensen zichzelf serieus nemen? Het doet er eigenlijk niet toe. We hebben niet afgestemd op De gouden kooi, we zijn in een loods om toe te zien hoe deze drie huisdieren spelen met zichzelf, een propje of elkaar, in een ritme van wisselende machtsverhoudingen.

Als het een van de psychologische spelshows was die onze Nederlandse televisie toont, dan waren we weggezapt: kijken naar de lethargie van anderen maakt moedeloos. ‘Is dit alles? Dit gedoe over niets?’ Een lichte irritatie steekt de kop op, zonder afstandsbediening binnen handbereik. Wat Kassys doet is meer dan het naspelen van een real life soap die zich afspeelt in de dierenwereld. GOOD COP BAD COP speelt met de verwachting van het publiek als een kat met zijn papiertje. Is dat goed, is dat slecht – of uiteindelijk toch niet meer dan een propje papier? (Lotje Dercksen)

Diane Elshout – L
Gezien op 7 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

Met L maakt Diane Elshout haar eerste solo sinds ze haar actieve danscarrière startte in het duo Elshout/Händeler. Ze kan het toch niet laten er een paar duetten in te stoppen. Als de mythologische figuur Lilith gaat ze de dans, of eigenlijk het gevecht, aan met achtereenvolgens opblaaspop Adam en bal God.

De parallel met het thema van de voorstelling is gemakkelijk gemaakt. Al is Lilith de moeder aller feministes, ze moest het toch met de mannen om haar heen stellen. Voor wie het verhaal niet kent: Lilith was de eerste vrouw van Adam, ging bij hem weg omdat ze zich niet aan hem wilde onderwerpen en werd door God verbannen uit het paradijs.

Het eerste deel van dit verhaal speelt zich af op een akelig aardse camping, compleet met picknicktafel, tentje en opblaasbadje. Nadat Lilith in vloeiende, dansante bewegingen alle elementen heeft geschapen, kan het leven met Adam van start. En begint dat best romantisch en mooi, al gauw keert het tij en hangt Adam de macho uit. Dat pikt de sterke Lilith niet, maakt ze duidelijk in een live gezongen levenslied.

Is haar bestaan met Adam tamelijk alledaags, pas na haar vertrek uit het paradijs krijgt haar geestelijk leven diepgang. De sfeer van de voorstelling verandert op slag. Een vrijwel lege ruimte met alleen een mensmobiel, een witte bol en een paar kommen vervangt de overvolle kampeerplaats. Een warme, gekleurde gloed komt in de plaats van hard, koud licht. Een verademing, want het eerste deel komt ondanks de grappige symboliek en de heldere inhoud erg on-Elshouts plat over.

In het spirituele deel twee komt de uitstralingsrijke, rijpe danseres Elshout veel beter tot haar recht. Als de wijze Lilith schetst ze in helder gesproken Engels en met haast rituele bewegingen hoe de wereld eruit had gezien als de mens meteen het beste van zijn eerste kans had gemaakt. Of eigenlijk: als de mannen niet hadden samengespannen om de vrouw voor eeuwig te onderdrukken. Pijnlijk prachtig. En uiterst relevant in deze tijd waarin de zwaarbevochten verbeteringen in de man-vrouwverhouding onder druk komen staan door heroplevend conservatisme. (Moon Saris)

Public Amusement – Expeditie Noord
Gezien op 6 juli 2007

Expeditie Noord is een initiatief van Femke Janssen en Fenneke Wekker. In 2006 richtten zij Public Amusement op om onder deze naam professionele kunstprojecten tot stand te brengen die als uitgangspunt de stad en de samenleving hebben. Hierbij werken zij samen met buurtbewoners. De aftrap vindt plaats met Expeditie Noord. Vanaf het festivalterrein fietsen we onder leiding van een gids naar de festivalcontainer in Amsterdam-Noord. Voor vertrek krijg je een waar overlevingspakket uitgereikt, onder andere bestaande uit een regenjas, een plattegrond van de omgeving en een reep die je weer energie geeft wanneer dat nodig is. Dat belooft wat.

Vanaf de festivalcontainer maken we een wandeltocht door de Vogelbuurt. Dit is een arbeiderswijk waar de huizen dicht op elkaar staan. Hier zijn de foto’s te zien die Maarten van Schaik in de wijk heeft gemaakt. Leuk is het om te merken dat de buurtbewoners nauw betrokken zijn bij het project. Niet alleen zijn de foto’s achter de ramen van hun woningen geplaatst, maar de mensen in de buurt weten ook precies wie we zijn en wat we komen doen. Het is alleen jammer dat je op dat moment nog niet zo veel over hen weet. Onze gids Fenneke Wekker vertelt wel het een en ander, maar het is te weinig om er voor te zorgen dat het echt gaat leven.

Pas tijdens de theatervoorstellingen krijg ik een gevoel van betrokkenheid met de buurt. Lood, deel 1 en 2 zijn door Wekker geschreven en geregisseerd door Janssen. Beiden geven een goede indruk van de situatie in de wijk zoals die in het verleden was en hoe dit de huidige sfeer in de wijk heeft beïnvloed. Lood 1 vindt plaats in een tot ouderwetse bakkerij omgebouwde broodjeszaak. Het speelt zich af in de jaren na WOII en laat zien hoe de mensen worstelen met de gevolgen van de oorlog. Lood 2 wordt gespeeld in een huisje aan de schitterende Nieuwendammerdijk en maakt voelbaar hoe pijnlijk het voor de bewoners moet zijn om te zien dat mensen ‘van buiten’ de huizen in Amsterdam-Noord opkopen.

Na een wandeling door het Vliegenbos komen we aan bij het laatste onderdeel van de route. In buurtcafé Het Boemeltje krijgen we een documentaire te zien over Giovanni. Giovanni woont in de Vogelbuurt bij zijn vader. Een paar huizen verder woont zijn moeder met de andere kinderen. Giovanni’s vader heeft geen inkomen en zijn moeder leeft van een uitkering. Waar de toon tot dan overwegend optimistisch en luchtig was, wordt het nu serieus. De documentaire vraagt aandacht voor de problemen waar de wijk mee te kampen heeft. Het wordt me alleen niet duidelijk in hoeverre Giovanni een representatief voorbeeld is voor de andere kinderen in de wijk. Is dit niet slechts een bevestiging van onze vooroordelen? Jammer dat de filmmakers Ester Gould en Sarah Sylbing hier niet op in gaan.

In dit project is het niet de kunst die centraal staat, maar wordt kunst ingezet voor een sociaal doel. Het doel om de ander te leren kennen mag zeker als geslaagd betiteld worden. Niet alleen de buurtbewoners hebben elkaar leren kennen tijdens het project, wij hebben ook de buurtbewoners en bovendien elkaar leren kennen tijdens de wandeling. (Suzanne Groenland)

De Vogelfabriek – River & Mountain
Gezien op 6 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

De Vogelfabriek had de eer om dit jaar de openingsvoorstelling voor het festival te maken. Gekozen is voor een playbacksprookje op locatie. Een playbacksprookje klinkt in eerste instantie misschien wat vreemd in de oren, maar tijdens de voorstelling is dit heel logisch. Het playbacken wordt vol overtuiging gedaan en doordat er geen gedoe is met zenders, kan er gewoon lekker gespeeld worden. En dat doen de zes jonge acteurs dan ook. Ondanks de gure weersomstandigheden spat het enthousiasme er vanaf en blijven ze in het koude water springen, lopen en zwemmen.

Het sprookje gaat over de broers River en Mountain die een bijzonder brommertje vinden. Wanneer ze er op gaan zitten, begint het te rijden en het stopt niet meer. Weken lang rijden ze door, zonder eten en drinken. Op een dag stopt het brommertje net zo plotseling als het met rijden begonnen is. De broers blijken op een sprookjesachtige plek middenin het water terecht te zijn gekomen. Hier woont de tovenaar Bartholemeus samen met zijn zoon Hope en z’n dochters Charity en Destiny. Met de twee dochters blijken River en Mountain het erg goed te kunnen vinden.

In de relaties tussen River en Destiny en Mountain en Charity worden alle clichés met betrekking tot vrouwen uit de kast getrokken: de maandelijkse ongemakken en de verandering in humeur die daarmee gepaard gaat, de kinderwens van de meisjes en de jongens die zich nog niet willen binden. Hierdoor blijft het verhaal nogal eenzijdig en enigszins voorspelbaar. Ook blijven sommige scènes te lang hangen en zichzelf herhalen. Wat wel interessant is, is de manier waarop de sprookjeswereld wordt geplaatst in de realiteit. De werkelijke wereld blijft namelijk constant aanwezig, doordat de roestige loopbrug en de stad daarachter zichtbaar blijven. Deze vermenging van fantasie en werkelijkheid stelt vragen over ons verlangen naar een andere, betere wereld en in hoeverre dit mogelijk is. Dit was echter beter naar voren gekomen wanneer de voorstelling compacter en inhoudelijk sterker was geweest. Nu moet River & Mountain het vooral van de locatie en de vormgeving hebben. (Suzanne Groenland)

Orkater – Koud meisje
Gezien op 6 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

Op hoge rode hakken en gekleed in een knalrood jurkje komt Ria Marks het podium opgerend. Over een paadje van grijze stoeptegels, gaat ze de confrontatie aan met een man (Paul van der Laan). Wat volgt is een gedachtebrei van de vrouw die haar eigen gedrag overdenkt. Een fysieke voorstelling waarbij de lichamen van de acteurs sierlijk over het podium dansen, opgejut door de muziek van de tweemansband van Arend Niks (drums) en Mick Paauwe (bas). Een lenige voorstelling waarbij handig gebruik wordt gemaakt van minieme middelen. Zo doen de stoeptegels net zo gemakkelijk dienst als stoel of als laptop.

In Koud meisje zien we een vrouw op zoek naar de perfecte man. Hardop spreekt ze haar wensen uit die Van der Laan vliegensvlug vervult. Een sportief type? Iemand waarmee je kunt lachen? Van der Laan transformeert zich zonder problemen. Deze voorstelling van Orkater schiet vliegensvlug van poëtisch relaas waarbij de man zijn in mooie bewoordingen zijn frustraties uit, naar een muzikale uitbarsting van de drummer en de bassiste. Opvallend is dat de voorstelling maar een half uurtje duurt terwijl hij 45 minuten zou duren. Dit is overigens niet heel erg. Door de bombastische inhoud, voelt dit energieke en intensieve half uur langer dan dertig minuten. (Diana van der Sluis)

Elien van den Hoek – In een land hier
Gezien op 6 juli 2007

foto: René den Engelsman
foto: René den Engelsman

‘Het wordt allemaal een beetje anders dan gepland.’ Theatermaaktster Elien van den Hoek draait er niet omheen: de voorstelling In een land hier, wordt gespeeld in een aangepaste vorm. Tot kort geleden dacht Van den Hoek gebruik te maken van de locatie (een rauwe loods) maar dat bleek een te ruw en te ongepolijst geheel te zijn. Het leidde af van de essentie van het verhaal. Net als de sprookjeselementen die in het verhaal voorkwamen. Medespeler David van Griethuysen die deze rollen op zich nam, werd daardoor ook nutteloos, al helpt hij nog wel van de ruimte een zwarte doos te maken door donkere gordijnen op te hangen.

In deze voorstelling vertelt Van den Hoek moeiteloos en naturel over wat haar bezighoudt. Hoe hoort ze zich gedragen? Wat kan ze bijdragen aan de wereldproblematiek en hoe moet ze haar gedachten ordenen? En als je allemaal pioenrozen anoniem bij mensen aan hun fiets vastmaakt, doe je dat toch niet om jezelf beter te voelen? Dan mag je dus eigenlijk aan niemand vertellen dat je het hebt gedaan. Haar verhaal komt vlot uit de verf en als ze even vastloopt, weet vriend David met kwetsbare en mooi gekostumeerde typetjes de voorstelling weer op de rails te zetten. Haar theorieën zijn helder, grappig en heel herkenbaar.

Hoewel de actrice in haar eentje op het podium staat, met slechts een stoel om op te zitten, is het verhaal niet saai. Van Griethuysen die haar gelukkig nog regelmatig helpt om haar gedachten te visualiseren is hilarisch als prins op het witte paard en aandoenlijk als bladluis.
Van den Hoek zegt een einde te willen maken aan negativiteit en dat lukt haar ook. Bij het verlaten van de zaal heeft ze met In een land hier duidelijk gemaakt dat iedereen zijn eigen kleine steentje kan bijdragen aan het verbeteren van de wereld. (Diana van der Sluis).

Deuten & De Goeij – Schmiere
Gezien op 5 juli 2007

foto: Moon Saris
foto: Moon Saris

Clown Olaf (Daniel Koopmans) en zijn vrouw (Gienke Deuten) dachten een rustige vakantie te hebben. Dit wordt verstoord wanneer ze ontdekken dat wij, het publiek, er zijn. Clown Olaf, die vastgebonden staat aan een paal, probeert zijn leven een nieuwe invulling te geven, maar hij kan het circusleven niet loslaten. De aanwezigheid van het publiek maakt dat hij op hol slaat en onbeheerst gooit met waterballonnen en pannenkoeken. Hij verdraagt het publiek niet langer, maar kan zijn clownsinstinct niet onderdrukken. Olaf speelt namelijk geen clown, hij is een clown. Erg mooi uitgewerkt is deze thematiek over een man die niet anders kan zijn dan hij is, ook al jaagt hij daarmee de vrouw weg waar hij van houdt. Aan de andere kant is er ook het tragische gegeven dat hij, zonder dat hij het wil, door andere mensen in de clownsrol wordt geduwd. Zo is er de vreemdeling (Bram de Goeij) die in alles wat Olaf doet een grap ziet.

De toon in Schmiere is een prettige combinatie van een serieuze ondertoon met een luchtige boventoon. Ook de locatie werkt daarin goed mee. Uitkijkend op een graswal op de parkeerplaats lijk je je te bevinden op een camping in de duinen. Tegelijkertijd bevind je je echter ook in het circus door de zorgvuldig gekozen publieksopstelling en de goedgeplaatste bloemetjes. De teksten zijn niet altijd even goed te verstaan, maar dat is niet erg. Door het mimische karakter van de voorstelling wordt toch wel duidelijk wat er bedoeld wordt. Daniel Koopmans heeft in zijn spel een goede balans gevonden en weet clown Olaf als mens neer te zetten, zonder al te veel in clichématig gedrag te vervallen. Dit alles maakt van Schmiere een fijne festivalvoorstelling. (Suzanne Groenland)

Film / Films

Het verdwijnpunt van de tegencultuur

recensie: Two-Lane Blacktop

Monte Hellmans Two-Lane Blacktop is een vervreemdende tocht door het immense achterland van Amerika. Twee naamloze personages racen door het land en lijken verder weinig anders te doen. Hellmans film is in zijn verhaal en karakterontwikkeling merkwaardig leeg. Toch is de film pakkend op de wijze waarin hij een tijdsbeeld geeft van een verloren generatie.

De Amerikaanse journalist Tom Wolfe beschreef ooit in zijn opzwepende stuk The Kandy-Kolored Tangerine-Flake Streamline baby de rage die in de jaren zestig ontstond rondom op maat gemaakte auto’s. Met de vergrote koopkracht van een jonge generatie ontstond er een uitgebreide subcultuur die zich geheel ging wijden aan de hippe look en de vergrote paardekrachten van nieuwe wagens. Rond die tijd ontstonden de hotrods, de lowriders en een heel scala aan wagens die dienden als een verlengstuk van je persoonlijkheid. Wolfe zag die ontwikkeling als een stap in de groei van een nieuwe dynamische jongerencultuur die volgens hem de dominante cultuur ingrijpend zou veranderen.

~

Two-Lane Blacktop speelt zich af in deze subcultuur van autofreaks, maar het optimisme van Wolfe is in de film ingeruild voor een pessimistische en onzekere visie. De twee hoofdpersonages zijn een bestuurder en zijn monteur die rondrijden in een aangepaste Chevy uit 1955. In de film blijven ze verder naamloos en in de openingscredits staan ze simpelweg vermeld als the driver en the mechanic. Gespeeld door popsterren James Taylor en Dennis Wilson (de drummer van de Beach Boys in zijn enige filmrol) zijn het zwijgzame types die eigenlijk alleen rijden en praten in autojargon.

Motorgeruis en leegte

Een liftende hippie (Lauri Bird) reist op een gegeven moment met ze mee. In haar pogingen om met de jongens te communiceren wordt ze tegengehouden door een muur van onverschilligheid. En als ze hen doortastend vraagt of al dat racen niet macho flauwekul is, blijven de jongens even zwijgzaam en humorloos als aan het begin van de film.

Onderweg komt het drietal een andere wegzwerver tegen in de gedaante van GTO. Warren Oates speelt dit opschepperige personage die naar zijn blitse auto is vernoemd. GTO leeft al een tijdje op de weg en tegen lifters vertelt hij verzonnen verhalen over zijn verleden. Gaandeweg blijkt hij een rusteloze figuur te zijn die de snelweg ziet als de enig plek waar hij kan aarden. GTO sluit impulsief een weddenschap af met de jongens om te racen naar de oostkust van de VS. De film volgt hen tijdens deze tocht, maar door wat anticlimaxen blijft het verhaal eigenlijk steken in scènes zonder veel actie.

Snelwegcatharsis

Hellmans film is een roadmovie, en zoals zo vaak in het genre is de reis belangrijker dan de uiteindelijke bestemming. De racecultuur die de film als onderwerp heeft lijkt in dat opzicht maar een rookgordijn. De film poogt een beeld te gegeven van het moderne Amerika en past binnen een merkwaardig subgenre met Easy Rider als inspiratiebron. Films als Vanishing Point en Electra Glide in Blue delen in de thematiek van Two-Lane Blacktop, waar twijfelende mannen zoeken naar een vorm van verzoening en catharsis op de snelweg. Het Amerika van deze films is verdeeld geraakt en alle oude waarden zijn verdwenen door de ingrijpende veranderingen van de jaren zestig.

~

Two-Lane Blacktop is verder een perfecte overplaatsing van de cinema van Michelangelo Antonioni naar het Amerikaanse continent. Antonioni’s eigen Amerikaanse uitstapje, Zabriskie point, haalt het in dat opzicht niet bij het starre, vervreemdende minimalisme van Hellmans film. Two-Lane Blacktop is binnen het genre van de roadmovie misschien wel het puurst in zijn wens om constant en zonder compromissen onderweg te willen blijven. Hellman heeft dat in zijn film perfect gevangen met helder camerawerk en lange shots. Plotontwikkeling en karakterontwikkeling lijken op het eerste gezicht bijna afwezig, maar met wat subtiele scènes weet Hellman de film een sterke lading te geven. De film accelereert op zijn eigen tempo en is daarmee niet voor iedereen weggelegd. Maar als een eigenzinnig portret van de Amerikaanse snelweg en zijn verdwaalde zielen heeft de film terecht een cultstatus.

Two-Lane Blacktop draait nog tot en met 17 juli dagelijks in het Filmmusem, als onderdeel van het programma ‘Previously unreleased’. De film verscheen gisteren op dvd bij distributeur De Filmfreak, als onderdeel van de ‘Mælström’-reeks.

Muziek / Album

Indie-chansons van hoge kwaliteit

recensie: Sunset Rubdown - Shut Up I Am Dreaming

Kort geleden verscheen Plague Park van Handsome Furs, het project van Dan Broeckner, een van de twee leden van Wolf Parade. Over Handsome Furs zei Broeckner: “Eigenlijk is het gewoon Wolf Parade, maar dan zonder die gast die iedereen leuk vindt en zonder echte instrumenten.” Sunset Rubdown is een van de bands van die gast die iedereen leuk vindt: Spencer Krug. Shut Up I Am Dreaming is het tweede album van Krug en zijn secondanten.

Spencer Krug, ook nog eens actief in Frog Eyes en indie-supergroep Swan Lake, is de persoon die gekte bracht binnen Wolf Parade, met zijn op hol geslagen keyboards en overslaande stem. Een man van het grote gebaar, door zijn excentrieke teksten en theatrale voordracht. In tegenstelling tot het Sunset Rubdown-debuut Snake’s Got a Leg is er op dit album meer ‘echte’ instrumentatie te horen en klinkt het geheel niet als een verzameling demo’s. Dit komt vooral omdat er op deze plaat voor het eerst met een band gewerkt wordt. Wolf Parade liet een goede balans horen tussen het werk van Broeckner en Krug, bij Sunset Rubdown worden extremen opgezocht. Minder radiovriendelijk en tegelijkertijd avontuurlijker.

Dromerig

~


Bij Wolf Parade en Frog Eyes kenmerkt de bijdrage van Krug zich door het gejaagde karakter. Op Shut Up I Am Dreaming doet hij de albumtitel eer aan, door het geheel vrij kalm en loom te houden. De popmelodieën en harmonieën uit het straatje van The Beatles en The Beach Boys zijn nooit ver weg, zij het dat dit alles op een dromerige manier gebracht wordt. Toch is het niet over de gehele linie kalm en komt het theatrale karakter van de band in nummers als Swimming, met zijn zwaar aangezette pianopartij, weer naar boven drijven. Door het veelvuldige gebruik van accordeons en een driekwartsmaat kunnen de nummers omschreven worden als zonderlinge zeemansliederen, misschien zelfs als ‘indie-chansons’. De teksten lijken geschreven te zijn tijdens diepe psychoanalytische sessies. De sterke symboliek en zware abstractie geven diepere emoties een plek in teksten als:

“Put that snake in the oven cause I’m the other one.
I say, ‘How can you live so high in the mountains?’

‘It’s cool in the shade of the woodshed,’ babies say;
‘Can I stay awhile?’
She said, ‘No. How dare you live up so high in the mountains.’
‘I got chased by a hundred snakes in the morning. Got away from a hundred snakes in the night.'”

Toekomst

De kwaliteit van de nummers blijft hoog gedurende de gehele plaat. Sunset Rubdown bewijst een van die speciale, prikkelende bands te zijn die je niet uit het oog moet verliezen. Het is ongelofelijk hoe Spencer Krug de tijd weet te vinden om in een jaar mee te werken aan een drietal platen die allemaal van zulke hoge kwaliteit zijn. Zelfs in vergelijking met eerdere releases weet hij nog een stap voorwaarts te maken met Shut Up I Am Dreaming. Als er toch vergelijkingen gemaakt moeten worden; het werk van Krug zal de avontuurlijke muziekliefhebber meer bevrediging geven dan het conservatievere werk van Broeckners Handsome Furs. Het valt dan ook te bezien of Wolf Parade in de toekomst nog met een plaat zal komen, aangezien de beide heren het ook zonder elkaar prima kunnen redden.