Muziek / Achtergrond
special: Vinyl en cd's kopen in het streaming-tijdperk

Fysieke muziekdragers zijn fijn!

De streamingdiensten lijken hét domein te zijn geworden om muziek te consumeren. Toch blijft het kopen en bezitten van fysieke muziekdragers voor veel liefhebbers nog fijn. Sterker nog: de verkoop van vinyl zit in de lift en de cd is nog lang niet afgeschreven.

Waarom zou je in hemelsnaam nog fysieke muziekdragers willen bezitten? Dat is een vraag die veel moderne muziekliefhebbers zich misschien stellen. Toch zijn er heel veel jongeren die tegenwoordig toch ook graag een lp of cd meenemen bij een concert. Er openen momenteel weer muziekwinkels hun deuren.

Streamingdiensten

De opkomst van online diensten is natuurlijk niet meer weg te denken. We kunnen overal luisteren naar onze favoriete muziek zonder ons te bekommeren of we de cd wel bij ons hebben of dat we de bestanden hebben geladen op onze muziekspeler. Het is makkelijk geworden om muziek te consumeren of te proeven. Toch lijkt het bezitten van muziek op een fysiek medium weer toe te nemen de laatste tijd. De populariteit van de lp is hier zeker debet aan, waardoor er een behoorlijke handel is ontstaan in tweedehands vinyl. Ook nieuw vinyl is steeds meer in trek. Een van de laatste vinylperserijen in ons land staat in Haarlem. Daar draaien ze momenteel overuren om aan de vraag te voldoen.

Vinyl van nu is echter niet te vergelijken met de kwaliteit van vinyl voordat de cd zijn intrede deed. Het huidige vinyl is veelal van 180 grams kwaliteit: zwaar vinyl dat daardoor beter klinkt en wellicht slijtvaster is. Tevens is het huidige vinyl behoorlijk prijzig. Was bij de introductie van de cd de glimmende schijf meer dan eens zo duur als de lp, nu is het vinyl vaak tweemaal zo duur als de cd. En als de hoeveelheid muziek niet op één lp past dan klimt de prijs met rasse schreden. Voor de industrie is de hernieuwde belangstelling voor het vinyl een welkome aanvulling op het verdienmodel rond de uitgeholde verdiensten rond de fysieke muziekdrager. Toch is het maar de vraag hoe het zich gaat ontwikkelen.

De streamingdiensten zijn met velen en de verwachting is dat ze in de toekomst niet allen zullen blijven bestaan. En als we alle abonnementskosten optellen rond beeld en geluid, dan mogen we maandelijks een lieve som geld neertellen om overal toegang toe te hebben. Dat lijkt een niet houdbare situatie voor de meest consumenten. Misschien zit daar wel de crux naar weer fysieke dragers kopen en bezitten.

De kroon op een release

Voor artiesten lijkt het momenteel wel het ultieme moment van de release van nieuw werk als het album ook op vinyl verkrijgbaar wordt. Ik neem hierbij het voorbeeld aan de Nederlandse release van het album van Malford Milligan & the Southern Aces. Het album zag al het levenslicht in 2018 en groeide in het afgelopen jaar uit tot een ware sensatie door de aandacht die Johan Derksen gaf aan deze muziek. Inmiddels is de band op een theatertournee die twee jaar zal duren.

De cd-release en de release op streamingdiensten ligt alweer ruim een jaar achter ons. Het succes groeit en dus lijkt het tijd voor een nieuwe stap. Allereerst nam de band een nieuw nummer op en schoot een fijne videoclip. Nu is het album verschenen op vinyl in een prachtige klaphoes met aan de binnenzijde alle songteksten. Het is uitgevoerd in 180 grams kwaliteitsvinyl en als kers op de taart met een nieuw nummer, ‘Until The Rain’, op een 45 toeren maxi-single op de vierde kant van de dubbel-lp. De fotosessie met het nieuwe album trekt de aandacht op social media. Een hernieuwde kooplust van de fans uit alle hoeken en gaten wordt hiermee zeker weer aangewakkerd. Ook voor de verzamelaar is deze uitgave een bijzondere toevoeging aan de collectie, want wie heeft er een album staan met aan beide zijden muziek, die met een ander toerental gedraaid moet worden? Ik weet zo snel geen andere uitgave uit mijn archief naar boven te halen! Uniek? Wie weet. Aan alles lijkt gedacht.

Lang leve het vinyl! Maar vooral: lang leve de fysieke muziekdragers, die toch het ultieme souvenir zijn om mee naar huis te nemen.

Record Store Day 2020 vindt plaats op 18 april! Houdt de updates omtrent de releases en instore optredens HIER in de gaten. 

 

Theater / Voorstelling

Huize Usher kraakt nog niet

recensie: Opera2Day - The Fall of the House of Usher

Alsof regisseur Serge van Veggel zelf niet helemaal gelooft dat Philip Glass’ opera The Fall of the House of Usher op zichzelf sterk genoeg is, vult hij het werk in de OPERA2DAY-voorstelling Opera Melancholica aan met een uitvoerige introductie. Dat pakt niet in het voordeel van de opera uit: de vrolijke relativering ondermijnt de dramatiek van de voorstelling.

Het huis Usher staat op het punt van instorten, letterlijk en figuurlijk. Het eens zo beroemde geslacht Usher, waarvan Roderick en Madeline de laatste telgen zijn, gaat ten onder aan de eigen melancholie. Die zwaarmoedigheid heeft zich geëxternaliseerd: ook het grote landhuis gaat ten onder aan zijn eigen gewicht. Kort gezegd is dit het plot van het verhaal The Fall of the House of Usher van Edgar Allan Poe, een van de beroemdste korte verhalen uit de Amerikaanse literatuur. Veel van Poe’s stijlkenmerken komen erin samen. Zo worden mensen levend begraven, is de locatie een personage op zich en rest uiteindelijk de vraag wie er nou werkelijk aan waanbeelden lijdt: Roderick Usher of de verteller zelf. Philip Glass zette het verhaal in 1988 op muziek en deze opera dient op zijn beurt als basis voor de voorstelling Opera Melancholica van OPERA2DAY, geregisseerd door oprichter Serge van Veggel.

Ontoereikend idioom

Geluid speelt een belangrijke rol in Poe’s werk en dit maakt zijn oeuvre ideaal om te verklanken. Philip Glass is echter nogal stijlvast en wijkt op geen moment af van zijn geijkte idioom van gebroken akkoorden en wisselende patronen. Voor sommige momenten van het verhaal komt dit goed van pas: Roderick Usher kan geen andere klanken meer verdragen dan die van snaarinstrumenten en speelt daarom gitaar. Ook klinkt er een mierzoete speeldoos, waardoor Usher vervuld wordt van weemoed. Maar juist het zuchten en steunen van het huis, het waaien van de wind en het gedonder, dat zijn elementen die moeilijk zijn te vangen in Glass’ klankwereld. Hierdoor voelt de wereld rondom huize Usher gedistantieerd aan.

Los van de kritiek op de compositie zelf, is de uitvoering goed. De drie solisten (waarvan een in de orkestbak) zingen met een ingetogen dramatiek. Het New European Ensemble, onder leiding van Carlo Boccadore (hij was bij de première van deze opera) weten de muziek van Glass overtuigend over te brengen. Het podiumbeeld is mooi, met een enorme schedel en een vloer met opspattend water, al zou er in het middendeel iets meer mogen gebeuren. Madeline, gechoreografeerd door Ed Wubbe, danst op de vulkaan en benadrukt zo het verval van het geslacht Usher. Toch komt dit alles niet aan. Dat ligt niet alleen aan de muziek, maar voor een groot deel aan de omlijsting.

Relativering

Glass’ opera is relatief kort en blijkbaar voelde Van Veggel de noodzaak om deze daarom aan te vullen met een uitgebreid voorprogramma. Bij binnenkomst van het theater wordt al muziek van Glass gespeeld en spreken scholieren hun gedachten uit over het fenomeen melancholie. Vervolgens neemt een man in doktersjas (Rene M. Broeders) het woord: we zijn hier in het anatomisch theater van de menselijke psyche.

Weldra zullen wij het brein van Roderick Usher ontleden in een folie a mille, een gedeelde psychische stoornis tussen Usher en het publiek. De dokter legt het een en ander uit over melancholie, ooit beschouwd als een overschot aan zwarte gal en volgens Freud iemands verdriet over een verlies in zichzelf.

Voor aanvang van de voorstelling heeft een groep co-assistenten enquêtes afgenomen onder het publiek, met vragen als ‘wanneer hebt u voor het laatst gehuild?’ De dokter neemt de antwoorden op luchtige wijze met het publiek door, wat zowel wat gelach als irritatie over de meligheid opwekt. Niet alleen brengt deze (betrekkelijk lange) introductie het publiek niet in de stemming voor de gothic tale van Poe en Glass. Een inhoudelijk probleem is dat de psychotische aard van Poe’s korte verhaal wordt gereduceerd tot huis-tuin-en-keukenweemoed. Waarschijnlijk wil Van Veggel benadrukken dat wij allemaal iets van Roderick Usher (of de verteller) in ons hebben, maar juist door de nuchtere relativering

Voordat je een huis geloofwaardig kunt laten instorten, moet je het eerst geloofwaardig opbouwen. Edgar Allan Poe is hier een meester in en Philip Glass weet de waanzin van de duistere romanticus tot op zekere hoogte ook goed te verklanken. OPERA2DAY heeft het juiste talent in huis om de opera tot zijn recht te laten komen, maar maait het gras voor de eigen voeten weg door Ushers/Poe’s metafysische waanzin voor aanvang van de daadwerkelijke opera al te ondermijnen.

Muziek / Concert

Legende O’Sullivan bezoekt eenmalig Eindhoven

recensie: Gilbert O'Sullivan @ Muziekgebouw Eindhoven

Het enige concert dat Gilbert O’Sullivan in Nederland dit jaar gaf was in het Muziekgebouw Eindhoven. Dit was direct ook de eerste keer dat O’Sullivan optrad in de lichtstad. En dat terwijl hij, zo vertelde hij, in de jaren zeventig een vriendinnetje had in deze stad.

De nagenoeg uitverkochte grote zaal herbergt een grote hoeveelheid nostalgische liefhebbers. Toch is het goed om waar te nemen dat ook jonge liefhebbers zich laten zien en niet alleen aan de zijde van hun ouders.

Rijk hitrepertoire met verrassingen

Natuurlijk kan het haast niet missen of Gilbert O’Sullivan bedient zich van zijn rijke hitrepertoire, dat zich voornamelijk afspeelde in het begin van de jaren zeventig. We horen hem liedjes als ‘We Will’, ‘Ooh Wakka Doo Wakka Day’ en ‘No Matter How I Try’ vertolken. O’Sullivan laat zich op deze tournee uitsluitend door gitarist Bill Shanley begeleiden. Medebezoekers, die hem eerder met band zagen, vertelden dat O’Sullivan nu beter tot zijn recht komt. Jammer genoeg begeleidt de zanger zichzelf op een elektronische piano in plaats van een grote akoestische piano of vleugel. Door de elektronische toevoegingen aan sommige liedjes uit het verleden kan hij blijkbaar niet zonder de elektronica. Het geluid klinkt af toe wat scherp en zou met een akoestisch instrument en een vintage microfoon meer diepte hebben gekregen. Een volgend concert aan een concertvleugel zou een fraaie dimensie zijn!

Gilbert O’Sullivan heeft inmiddels het vieren van zijn vijftigjarige artiestenbestaan achter de rug. Zo’n twee jaar geleden verraste hij met een zeer goed ontvangen album dat door critici bijna net zo goed beoordeeld werd als zijn debuut uit 1971. Dat eerste album herbergde direct zijn meest bekende en gelouterde liedje: ‘Nothing Rhymed’, dat ook deze avond niet zal ontbreken. O’Sullivan speelt deze song als afsluiter van zijn eerste set. Voor het zover is laat O’Sullivan ons misschien wel het mooiste moment van de avond beleven als hij een albumtrack speelt. ‘Miss My Love Today’ is zomaar een heel bijzonder moment van de avond. Onverwacht is dit hoogtepunt geen single, maar een bijzondere live-uitvoering van een wonderschoon luisterliedje van zijn album Southpaw, dat in 1977 verscheen.

Ontvlamde afsluiter

Na de pauze is het wachten op hits zoals ‘Clair’, dat op single karakteristiek startte met een fluitende zanger; iets wat live niet wordt gedaan. We horen ‘Alone Again (Naturally)’ en ‘Matrimony’. Wat opvalt is dat O’Sullivan heel netjes binnen de lijntjes kleurt. Nergens lijkt hij te willen afwijken van de originele liedjes. Dit voelt als een gemis, ondanks het feit dat de zanger zichtbaar gemotiveerd speelt en zingt. Het plezier in het spel is er zeker, al lijkt de zang soms minder goed gearticuleerd dan we zouden willen. Gitarist Shanley laat zich van beste kant horen op zijn verjaardag. Zodra dat laatste bekend is zingt het publiek Happy Birthday. De verhalen van O’Sullivan, die zijn liedjes larderen, zijn regelmatig vermakelijk, zoals het optreden in Australië waar het publiek al na de eerste set huiswaarts ging met een brede smile op het gezicht. Ze hadden niet in de gaten dat er nog een tweede set zou volgen. Toch raakt O’Sullivan een aantal keren de draad in zijn eigen verhaal kwijt en vraagt hij Shanley het aan te vullen.

Het vuur waar lang op gewacht is, ontvlamt als Gilbert O’Sullivan het slotnummer inzet. ‘Get Down’ van het album I’m a writer, not a fighter vlamt van het podium en de twee muzikanten weten er franjes aan te verbinden, waardoor dit het meest uitbundige lied van de avond wordt. Dit soort vuurwerk had ook in de rest van de set niet misstaan. Toch gaan we niet alleen door het slot met een voldaan gevoel huiswaarts, waarbij de liedjes van deze meester van de modulatie nog lang in ons hoofd naklinken!

 

Muziek / Achtergrond
special: Vooraankondiging: Sara Correia

Bejubelde jonge fadiste bezoekt Nederland

Sommige sterren glimmen al snel aan de horizon. De fadiste Sara Correia wist nog voor haar debuut hoge ogen te gooien met haar vertolkingen van traditionele fadoliederen uit het Portugese erfgoed.

Vanaf haar dertiende jaar valt Correia regelmatig in de prijzen als het gaat om het vertolken van de fado. Op vijfentwintigjarige leeftijd debuteert ze met opnames op cd. Het veel geprezen debuut brengt haar nu, twee jaar later, naar Nederland. Op het podium wordt ze door niet de minste begeleiders uit het fado-genre vergezeld. Het trio bestaat uit prestigieuze Portugese muzikanten: de gitaristen Diogo Clemente en Ângelo Freire en bassist Marino de Freitas. Zij zullen haar ook in ons land vergezellen en haar zang voorzien van de bijzondere klanken, die de fado zo herkenbaar en meeslepend maakt. De eerste twee zijn ook op haar cd de begeleiders. Clemente tekent tevens voor de productie van haar album en draagt bij aan een aantal van de composities, die Correia vertolkt. Het kan niet anders of Correia gaat de fadoliefhebbers in ons land een zeer aangename en indrukkende avond bezorgen.

Live in Nederland:

13 februari: De Oosterpoort, Groningen
14 februari: Muziekgebouw Eindhoven
15 februari: Theaters Tilburg
16 februari: Lantarenvenster, Rotterdam

 

Boeken / Non-fictie

Borgers interactieve muzikale familieboek

recensie: Bertus Borgers – Borgers. muziek in de familie

Voor muziekliefhebbers zal de naam Bertus Borgers bekend in de oren klinken. Voor lezers die geen affiniteit hebben met de popmuziek zegt de naam wellicht niets. Dit boek Borgers is een boek voor muziekliefhebbers, maar past ook zeker op de koffietafel vanwege de prachtige fotografie.

Bertus Borgers, inclusief zijn familie, is voor Eindhovenaren een begrip. Ook in de Nederpop heeft hij zijn sporen meer dan verdiend: als soloartiest, bandlid, gastmuzikant en als oprichter van de Rockacademie in Tilburg. Muzikaal gezien is Borgers synoniem met een saxofonist met groot adaptatievermogen.

Muziek in de aderen

Muzikaal staat Bertus Borgers binnenkort weer op het podium met Nederlands oudste rockband The Golden Earring. Het is niet de eerste keer dat hij met de van oorsprong Haagse band het podium deelt. 8WEEKLY zag hem een paar jaar geleden al op Paaspop met deze band.
In Borgers. muziek in de familie gaat Borgers aan de hand van zijn muzikale familieleden terug in de tijd maar met een stevige link naar het heden. Een tijdreis in woord, beeld en interactieve content.
De muzikale roots van Borgers gaan overigens terug naar het verre verleden van de Nederpop. In 1974 verscheen de eerste solo-LP Demo, die we ook weer als wapenfeit terugvinden in dit boek. Zijn laatste album tot op heden maakte hij in 2016 met The Young Retro’s en draagt als naam zijn woonplaats: Eindhoven.
Debuteren deed Borgers met Mr. Albert Show in 1970. In 1977 had hij zijn eigen band Sweet D’Buster, wat bij veel fijnproevers mooie herinneringen oproept. In de jaren zeventig en tachtig hoorden we Borgers regelmatig bij Herman Brood als gastmuzikant. Brood coverde ook het Sweet D’Buster-nummer ‘Still Believe’ en maakte er een hit van.
Momenteel toert Bertus Borgers met zijn familie onder dezelfde naam als het boek: ‘muziek in de familie’. Ook doet hij shows met zijn broer Ruud. Deze tweeënzeventigjarige muzikant is nog lang niet uitgespeeld!

Muziek in de familie

De ondertitel van het fraaie boek muziek in de familie mag heel letterlijk genomen worden. Borgers gaat in het boek zijn hele familie af op zoek naar zijn muzikale wortels en het verleden van zowel zijn eigen carrière, als die van zijn familieleden. Het boek biedt daarmee een kijkje in de afkomst van Bertus Borgers en hoe de muziek doordrenkt is in zijn familie. De muzikale oorsprong gaat ver terug en leeft voort in de leden van het gezin.
Borgers schept een beeld van zijn familie in woord en beeld. Daarmee is het boek een lust voor het oog geworden. Het formaat is lekker groot zodat de beelden goed tot hun recht komen. Met augmented-realitytechnieken wordt een extra dimensie aan het boek toegevoegd. Door gebruik te maken van de app en sommige pagina’s te scannen worden extra verhalen toegevoegd aan de foto’s en klinkt zelfs muziek ter ondersteuning van de beelden. Zo hoor en lees je bijvoorbeeld de achtergrond van de favoriete saxofoon van Borgers. Het boek wordt daarmee een totaalbeleving. Met muziek in de familie wordt een heel moderne manier van het uitgeven van een boek getoond: echt een boek van deze tijd! De vraag die deze techniek wel oproept is hoe tijdloos het boek is vanwege een dergelijke koppeling met haar media-uitbreidingen. Mochten over een paar jaar de extra’s onverhoopt niet meer te horen en te zien zijn, dan biedt het boek zoals het voor ons ligt echter nog meer dan genoeg woord en beeld om van te genieten.
Het boek nodigt absoluut uit in het muzikale verleden te duiken van deze ras-muzikant. Het verdient aanbeveling om ook de show met de gelijknamige naam te gaan beleven.

Theater / Voorstelling

Buitenaards mooi

recensie: Stage Entertainment - Lazarus

Op 10 januari 2016 overleed plots het grootse popicoon David Bowie. Achttien maanden lang vocht Bowie tegen leverkanker en al die tijd werd er met geen woord over gerept in de kranten. Waarom niet? Niemand was op de hoogte van zijn doodstrijd. Een van de weinigen die afwist van Bowie’s langdurige ‘ziekbed’, was Ivo van Hove, de regisseur van diens musical Lazarus. Hoewel het verhaal moeilijk te duiden is voor de kijker is Lazarus een waardig eerbetoon aan de gelauwerde rockmuzikant David Bowie.

Lazarus is een Bijbelse figuur die na zijn dood door Jezus tot leven wordt gewekt. Door met Ivo van Hove de musical Lazarus te schrijven in de ‘laatste dagen van zijn leven’, heeft David Bowie er in principe óók voor gezorgd dat hij na zijn dood voortleeft. Hij doet dat weliswaar alleen via de muzikale en audiovisuele weg (zijn woorden leven voort via een ander en zijn beeltenis is prominent aanwezig in de slotfase van de voorstelling), maar Lazarus is eigenlijk de wederopstanding van Bowie himself. In Lazarus zijn zowel oude liedjes van Bowie als speciaal voor de musical geschreven liedjes te horen. Vooral het nummer Lazarus zal de gemiddelde fan verwoed bezighouden, aangezien hier talloze verwijzingen naar Bowie’s eigen dood in te vinden zijn. Zo zingt hij: “Look up here, I’m in heaven.”

De hemel willen bereiken, dát is ook het doel van Thomas Newton (Dragan Bakema). Dit verknipte personage vliegt verloren over het gehele podium en hij kan de dagelijkse chaos niet de baas worden. Hij woont als buitenaards wezen op ‘Second Avenue’ in New York. Zijn levenslust is hem ontnomen, sinds zijn geliefde Mary Lou hem heeft verlaten. De enige troost die hij toelaat, is die van de gin. De enige urgente meubelstukken op het podium zijn dan ook de koelkast, die de genuttigde alcohol op de juiste temperatuur houdt, en zijn bed, waarop hij verslagen zijn hoofd ten ruste legt. Dertig jaar nadat zijn geliefde hem heeft verlaten, zien we een gebroken Newton die stellig gelooft in zijn eigen waanbeelden. Hij wil de aarde ontvluchten en teruggaan naar zijn eigen planeet. De enige die hem hierbij kan helpen, is een naamloos engelachtig meisje (Juliana Zijlstra), die zowel hem als het publiek inpalmt met haar zoetgevooisde keel.

Newton laat zich zó door dit meisje bekoren, dat hij geen aandacht meer heeft voor de gruwelijkheden die zich in zijn dagelijkse leven voltrekken (de slechterik Valentine (Pieter Embrechts) infiltreert langzaamaan in het leven van Newton) of voor een nieuwe kans in de liefde. Zijn assistente Elly (Noortje Herlaar) wordt namelijk tot over haar oren verliefd op Newton. Het publiek ziet hoe de afstand tussen Elly en haar vriend (Jorrit Ruijs) steeds groter wordt en hoe kleiner de fysieke afstand tussen Elly en Newton wordt. Geleidelijk aan neemt Elly de identiteit van de verdwenen Mary Lou over, om zo eindelijk de liefde en erkenning te kunnen krijgen van Newton, waarnaar ze zo verlangt.

Het spel van iedere acteur in de voorstelling is even geloofwaardig – iets wat je niet over het verhaal kunt zeggen. De rode draad van het verhaal is lastig te volgen, al merk je dat je dat de acteurs toespelen naar een climax. De scènes worden steeds heviger, mede doordat de emoties steeds grootser worden uitgedragen. De kleine, opspelende irritaties, zoals een stelletje dat elkaars telkens opgeilt op het podium (Jeroen C. Molenaar en Holly Mae Brood), worden overschaduwd door de prachtige visuele projecties op het scherm dat midden op het podium staat. Ook het vele hoofden tellende ‘orkest’, bestaande uit voornamelijk gitaristen en één enkele pianist, maakt dit gelaagde muziektheater zo’neen lust voor het oog.

Het jammere voor de die-hardfans blijft dat het stemgeluid van Bowie nooit wordt geëvenaard. Soms klinkt de zang zelfs heel krampachtig en merk je dat voornamelijk de mannelijke hoofdrolspelers in de eerste plaats acteurs zijn en geen zangers. Zo focus je je als publiek soms zo geconcentreerd op hoe Dragan Bakema of Thomas Cammaert (in de rol van Newtons vriend Michael) de noten zingen, dat je niet eens meer oog hebt voor de moderne dans-achtige pasjes die ze op het podium maken.

Voor een musical die staat of valt met de zang, is het dan ook een gewaagde keuze om te werken met voornamelijk mannelijke acteurs (de vrouwelijke speelster Juliana Zijlstra kun je hoogstens bekritiseren om haar té gepolijste, perfecte stem), wier stem zo nu en dan zo fragiel weerklinkt. Ach, met een voorstelling die op alle andere fronten zó perfectionistisch en vernieuwend is, kan alleen maar met positieve verwondering op worden teruggekeken. David Bowie zal vanuit zijn heaven goedkeurend knikken.

Muziek / Album / Concert

De adembenemende en tijdloze folk op Molten Rock

recensie: VanWyck @ Tiengemeten / Molten Rock

VanWyck is voor de fijnproevers onder de folkliefhebbers inmiddels geen onbekende meer. Met haar nieuwste album Molten Rock onder de arm speelde ze in een uitverkochte zaal op Tiengemeten.

De herberg op Tiengemeten is een bijzondere plek om een concert te geven. Intiem mag de locatie zeker genoemd worden. Met een maximale capaciteit van rond de honderd bezoekers is het alleen beschikbaar voor vroege beslissers. Lastminute is alles vol.

VanWyck’s opgenomen werk

De fijnproevers die er vroeg bij waren kennen VanWyck (alias Christine Oele) al vanaf 2015, toen ze met haar project A Song A Week iedere week een liedje via het internet de wereld in stuurde. De twaalf liedjes kunnen gezien worden als het debuut van deze zangeres. Het eerste liedje uit dat dozijn vinden we overigens in een andere uitvoering terug op haar nieuwste album. Het duurde tot 2017/2018 totdat er een cd verscheen. De beschikbare cd vermeldt 2017, maar velen ontdekten de release pas een jaar later. Haar nieuwe album Molten Rock verscheen slechts ruim een week voor dit eerste winterconcert op Tiengemeten en heeft direct de aandacht getrokken van de pers. Niemand kan onder de kwaliteit van VanWyck uit.

De liedjes van Oele en haar band zijn deze keer organisch ontstaan in de studio. Geen lang denkwerk, maar na het schrijven met de band in de studio laten gebeuren. De productie is wederom in handen van bassist – maar ook duizendpoot – Ryer Zwart. Ondanks de groepsplaat is het toch vooral een album van Christine Oele. De teksten van de liedjes herbergen waarnemingen, gevoelens en beelden die spreken. Deze teksten zijn onlosmakelijk verbonden met de zeggingskracht van de liedjes. Wie het boekje bij de cd leest, ontwaart in alle teksten dik gedrukte delen. Dit zijn, zo laat VanWyck weten, bijzondere frasen, waarvan je zelf mag ontdekken waarom ze speciaal zijn. Wie bijvoorbeeld luistert naar ‘Be It To The End’ en de tekst leest wordt in de eerste strofe gewezen op “He lifts me” als bijzondere tekst.

Tiengemeten VanWyck live

VanWyck speelt met haar band een intieme, ingetogen en beeldende set. Oele wordt begeleid door Reyer Zwart op bas, Sander Donkers op elektrische gitaar, Rowin Tetero op drums en Marjolein van de Klauw voor de achtergrondzang. Dit is dezelfde band als op Molten Rock. De herberg op Tiengemeten zit tot het randje gevuld met liefhebbers die de boottocht namen naar het snel in mist gehulde eiland Tiengemeten. Een mist, die in dit geval symbool mag staan voor de wollige warmte van de muziek van VanWyck. De kou van buiten is niet het enige element dat ons bindt aan de wamte van de herberg.

Het concert opent met ‘Lead Me On’, dat al langer dienst doet op het reperoire van VanWyck. Het opvallende ‘Carolina’s Anatomy’, dat de beat van de bezongen drummachine in zich heeft, is op het album nadrukkelijker afwijkend dan in de live-uitvoering, wat een aangename aanpassing is. Een van de meest opvallende liedjes is ‘My Sweetheart’, dat ontstond in een droom en op haar vorige album terechtkwam. Op Molten Rock vinden we het vervolg: ‘Be It To The End’. Dat VanWyck ook licht kan rocken horen we in ‘Rock Carver’, dat redelijk stevig doch beheerst de aandacht vraagt. Het is één van de drie composities op het album met ‘Rock’ in de titel.’Bring It On Right’ graaft tegen het einde van de show dieper in de gevoelsbeleving.

‘The Rock Steady Creeper’ is de officiëel aangekondigde afsluiter van het optreden. Het publiek vraagt al voordat het lied wordt ingezet om meer. De betekenis van het lied verraadt ze niet, maar ze verwijst door naar de drummer die de betekenis kent.De eerste toegift is niet alleen voor het publiek maar ook voor de band een verrassing: ‘Bring Me To An Island’ is een bijzonder nummer, dat speciaal voor deze locatie door Oele uit haar verleden wordt opgediept. Met daarna nog een extra nummer wordt een zeer aangenaam concert in ons geheugen gegrift. Wie de herinnering wil koesteren, doet er goed aan Molten Rock huiswaarts te nemen en door herhaald afspelen lang en breed te laten groeien.

 

Muziek / Achtergrond
special: Vooraankondiging: Gilbert O'Sullivan @ Muziekgebouw Eindhoven

Muzieklegende O’Sullivan bezoekt Eindhoven

De legende Gilbert O’Sullivan geeft op 1 februari a.s. een eenmalig concert in Nederland. Het Muziekgebouw Eindhoven heeft deze unieke kans geboekt. O’Sullivan zal vele nostalgische muziekliefhebbers het hart sneller doen kloppen.

Eind december, in het vooruitzicht dat de TOP2000 voor de twintigste keer zal worden uitgezonden, komt de aankondiging voor het concert van Gilbert O’Sullivan op een bijzonder aangenaam moment. Het liedje ‘Nothing Rhymed’ staat vanaf de eerste editie in de TOP2000. In de 20ste editie is plaatsnummer 772 voor Gilbert O’Sullivan. Het uit 1971 daterende lied is van een tijdloze schoonheid, maar is niet de enige hit van de singer-songwriter. Denk aan ‘Matrimony’, ‘Alone Again’, ‘Clair’ en ‘Get Down’ die allemaal hits werden en ook meerdere jaren in de genoemde lijst stonden. Het concert in Eindhoven zal niet alleen in het teken staan van de hits van vroeger, maar O’Sullivan komt met een nieuw album onder zijn arm naar ons land. Zijn voorlaatste dateert overigens van 2018 en draagt zijn naam als titel. Critici ontvingen dat album destijds lovend.

 

 

Muziek / Concert

De luisterachtbaan waarin Karsu je mee sleept

recensie: Karsu @ 013, Tilburg

Karsu won in 2016 de publieksprijs-Edison voor haar album Colors dat in 2015 het levenslicht zag. Vier jaar later is er eindelijk een opvolger. In de tussentijd trad deze Nederlandse in meer dan twintig landen op.

De kleine Jupiler stage van poppodium 013 in Tilburg is goed gevuld met publiek van alle leeftijden. Van jongeren, waaronder zelfs een klein kind, tot aan bejaarden. Het grote aantal Turkse luisteraars wordt duidelijk als Karsu vraagt de handen op te steken als iemand Turkse roots heeft. Karsu voelt zich duidelijk sterk verbonden met deze gemeenschap.

Nieuwe muziek en andere arrangementen

Drie jaar geleden bedacht Karsu de muziek die nu op haar nieuwe album Karsu is terechtgekomen en vanavond in een ander arrangement op het podium wordt gebracht. Het is een mengeling van Turkse en Engelstalige muziek, gestoken in een jasje dat zeker ook het predicaat ‘wereldmuziek’ mag dragen. ‘Agree To Disagree’ opent het album en is op de set van het concert een bijzonder hoogtepunt. Karsu staat stil bij het moment dat het liedje ontstond diep in een Turkse berg. De studio van de muzikant die ze als haar mentor voor de roots van haar muziek raadpleegde.

Een ander hoogtepunt in de show is het moment dat Karsu met haar band een bluesnummer speelt. Jaren eerder speelde ze deze voor het eerst op een podium in New York op uitnodiging van de muzikanten aldaar. Toen speelde ze het naar haar eigen zeggen nogal schuchter. Op deze avond in 013 doet ze een zeer overtuigende uitvoering van dit blues-uitstapje. De zaal raakt duidelijk geroerd door deze stevige muziek. Laat er geen misverstand over bestaan dat deze dame het ene moment heel lieflijk kan klinken om vervolgens stevig uit de kast te komen. Ze kan zeker als ze Turks zingt zelfs heel heftig, bijna kwaad zijn in haar uitdrukking/expressie.

Dubbele luisterervaring

Karsu vertelt tijdens het concert veel over de achtergrond van haar liedjes. Ze weet het publiek daarmee te boeien, maar dat laatste doet ze toch voornamelijk met haar muziek. Zeker als ze in het Turks zingt, krijgt ze vaak al wat meezingers bij een intro van een liedje. Opvallend is dat het publiek vooral luistert en niet praat met elkaar ondanks dat het een concert is waar iedereen moet staan. Bij ‘Vuslat’ vraagt Karsu om de lichtjes van de telefoons te laten schijnen. Het publiek voldoet in groten getale aan haar verzoek. Ze geniet van de reactie van het publiek en zet vervolgens een zeer fijne uitvoering neer van dit nummer. ‘Vuslat’ kwam voort uit een droom van Karsu wat ze na een nacht snel vastlegde met een demo. Later heeft ze het zo vormgegeven zoals ze het in haar droom hoorde.

Karsu sluit een heerlijke avond muziek af met het uitspreken van haar grote dankbaarheid naar haar publiek, om vervolgens alle tijd te nemen om buiten de zaal op de foto te gaan en albums te signeren. Ze is werkelijk een ster, maar heel bereikbaar voor haar fans. Wie het album Karsu reeds tot zich heeft genomen en een concert van Karsu bezoekt zal verrast worden door de andere arrangementen. De bewerkingen voor de concerten zijn allen van de hand van toetsenist, bassist en zanger Mart Jeninga, die de liedjes zonder uitzondering naar een hoger plan heeft getild. Als je na het concert de cd beluistert, gaat de muziek nog meer leven. Het verdient de aanbeveling om beide als luisterervaring te ondergaan.

 

Muziek / Album

Internationaal geklasseerde Nederpop

recensie: Nederpop update – volume 8: JP de Klerk, Leonie Meijer & Glorious Wolf

Wat heeft de zeer uiteenlopende muziek van deze achtste editie Nederpop update gemeen? De enorm grote klasse die aandacht vraagt van de liefhebber. Wat velen soms niet weten is dat muziek uit ons eigen land vaak ook in het buitenland de aandacht trekt. Soms is dat zelfs meer dan in ons eigen land. We gaan van de rock van JP de Klerk naar zachte luisterliedjes van Leonie Meijer om vervolgens ons onder te dompelen in progrock van Glorious Wolf.

JP de Klerk – Rock & Roll Principal

De Zeeuwse singer-songwriter JP de Klerk waagde zo’n twee jaar geleden de sprong naar een solocarrière. Zijn album Old Church Road kreeg behoorlijk wat aandacht. Nu, twee jaar later, is zijn tweede album verschenen onder de welluidende titel Rock & Roll Principal, een verwijzing naar zijn werkzame en zijn muzikale leven. Als teamleider op een school speelt hij in zijn vrije tijd een fijn stukje rock & roll. Shane Alexander reikte hem de titel van dit album aan tijdens het mixen van het vorige album bij hun samenwerking in Los Angeles.

Het album opent met een heerlijk gedreven liedje ‘Top of the World’, wat een tikje verwijst naar de foto op de hoes waarop de zanger op het dak in rock-houding is gefotografeerd. De liedjes van De Klerk zijn stuk voor stuk van een hoog niveau. Zijn stem heeft een heerlijk ruw randje en zijn dochter verzorgt de achtergrondzang. De begeleiding is meer dan in orde met gitaar, mandoline, harmonica, pedalsteel, bas en drums. Op een van de songs speelt zelfs een strijkkwartet mee. Dat tilt ‘Light of my Life’ natuurlijk boven alle andere liedjes van het album uit. De gevoelige snaar weet De Kerk ook regelmatig te raken. Luister bijvoorbeeld naar ‘Fragile Paradise’ die samen met de eerdergenoemde compositie met strijkers het predicaat rockballad afdwingen. Het album trekt in een soort sneltreinvaart aan je voorbij, waarbij je alleen maar honger krijgt naar nog veel meer van dit soort heerlijke gedreven rockmuziek. Het verdient de aandacht van rock-minnend Nederland.

 

Leonie Meijer – Perfect Solitude

De eerste onbevangen luisterbeurt van de EP Perfect Solitude van Leonie Meijer onderga ik onwetend van haar verleden. Fraai klinkt de stem bij de opening ‘Without You’. Tijdens ‘What Happened Since’, als de stevige drum invalt, schieten mijn gedachten naar Eivor. In het afsluitend titelnummer rijst het ontzag als het naar het einde aanzwelt tot een machtig slot. Wat achterblijft is de vraag: waarom maar een EP met slechts zes liedjes? Bij navraag blijkt het deel één te zijn van een tweeluik of meer. Deel twee zal volgend jaar verschijnen.

Dan ontstaat mijn nieuwsgierigheid naar wie deze Leonie Meijer dan wel is. Duikend in haar historie komen we haar tegen bij de Grote Prijs van Nederland en bij The Voice of Holland. Haar single uit 2010 ‘Lost in Yesterday’ haalde de TOP40. De twee volgende jaren stond ze bij De Toppers in de ArenA. In 2013 verscheen een Nederlandstalig album Los. In 2014 maakt ze het nummer ‘Make Me Stay’ met The Prophet. Een heel gevarieerd verleden zoals we zien. Met deze EP maakt Meijer indruk en lijkt ze voorlopig haar weg gevonden te hebben in de muziekwereld. Deze EP draagt een hoge mate van kwaliteit, die haar prachtige stem recht doet en maakt ons nieuwsgierig naar het vervolg. We zien daar dan ook reikhalzend naar uit en ook naar een live-ervaring.

 

Glorious Wolf – Zodiac

Zodiac is niet het eerste album van Glorious Wolf, maar wel het eerste album met zang. Achter deze band gaat de multi-instrumentalist Ruud Dielen schuil. Hij speelde en componeerde vrijwel alles op dit werkje zelf en nam het op in zijn studio. ‘Constellations’ opent het album in een ruim elf minuten durende blauwdruk van wat Glorious Wolf ons te bieden heeft! Het geluid van Glorious Wolf is geschroefd op het fundament dat Pink Floyd bouwde. Het is geen kopie, maar een extensie gebaseerd op de ingrediënten van de Roger-Waters-periode van Pink Floyd. Dit alles mooi uitgesponnen met machtig gitaarwerk en een fijne zangstem, die past bij de vergelijking. Het saxofoonwerk herinnert aan de mooiste momenten van Floyd.

Op ‘Close to the New World’ neemt de band wat afstand van de idolen met Zuid-Amerikaanse gitaarklanken en zang die dichter naar Peter Gabriel kruipt. Wel met stevig gitaargeweld en dito rockgeluid dat me weer richting een vergelijking met Kaipa slingert. Ruud Dielen kent zijn klassiekers en bouwt daar zijn eigen Progrock-tempel mee. Het zou mij niets verbazen als deze muziek elders op de wereld ook wordt opgepakt, wanneer Glorious Wolf door de juiste mensen gehoord wordt. Dat verdient deze muziek zonder meer.