We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Boek: De dochter – Jessica Durlacher
.
~
Ze is inmiddels fotografe en is goed bevriend met een joodse studiobaas uit Hollywood, Sam, ook al een holocaustslachtoffer. Sam wil zijn verleden op papier zetten en het door Max uit laten geven in Nederland. Sabine mag hier echter niks van weten tot het boek klaar is. Na een feestelijke avond met zijn drieën om te vieren dat Sam’s boek af is, verdwijnt Sabine weer. Pas in het vliegtuig terug naar Nederland, als Max het boek begint te lezen, komt hij erachter waarom Sabine gevlogen is. Hij doet een schokkende ontdekking.
Jessica Durlacher weet waarover zij schrijft, met een vader als Gerhard Durlacher, die ook de concentratiekampen heeft overleefd. In Het geweten was de vader van Edna ook slachtoffer, maar uitvoerig werd hier niet op in gegaan en het was ook niet de rode draad van het boek. In De dochter vormt het verleden van Sabine’s vader een obstakel, die ervoor zorgt dat de geliefden steeds uit elkaar getrokken worden. Durlacher verwoordt dit uitstekend. Niet alleen Max, maar juist ook de lezer komt pas achter de oorzaak van de mysterieuze verdwijningen van Sabine, als het boek van Sam af is. De inhoud van het boek laat Sabine geen andere keus dan weer te verdwijnen. De dochter is in feite een grote zoektocht, zowel voor Max, Sabine als voor de lezer. Jessica Durlacher weet deze zoektocht spannend te houden, bijna driehonderd pagina’s lang. De goede dosering van de informatie maakt de roman geen enkele seconde voorspelbaar. Net als Sabine.
Misschien ook iets voor u
Arische vrouwen en joodse mannen
Een jong meisje verstopt zich achter de deur, terwijl een Duitse soldaat de deur opendoet. Hij ziet niemand en doet de deur weer dicht. Het zijn redelijk bekende beelden van films over de Tweede Wereldoorlog. Rosenstrasse is zo’n oorlogsfilm, maar met een andere invalshoek dan we normaal gewend zijn. Deze Duitse film heeft een verhaal met een dramatische allure die zijn weerga niet kent.
~
De film begint in New York in het heden op het moment dat de man van Ruth Weinstein (Jutta Lampe) overleden is. De Joods-Duitse Ruth wil de oude joodse gewoonten en rituelen in ere herstellen door spiegels te bedekken en fotolijstjes plat neer te leggen. Als gevolg van Ruth’s verdriet verbiedt ze haar dochter Hannah (Mariah Schrader) te trouwen met een niet-joodse Zuid-Amerikaan. Onbegrijpelijk voor Hannah, omdat Luis (Fedja van Huêt) juist erg geliefd was. Om haar moeder beter te begrijpen zoekt Hannah naar haar moeder’s donkere oorlogsverleden. In Berlijn zoekt ze de vrouw op die Ruth naar Amerika gestuurd heeft, Lena Fischer (Katja Riehmann). Stukje bij beetje hoort ze hoe haar grootmoeder vast heeft gezeten in de gevangenis in de Rosenstrasse samen met honderden andere joden. Via een achteringang weet Ruth nog eenmaal haar moeder te zien. Lena Fischer, die zelf als Arische vrouw smeekt om haar man Fabian (Martin Feifel) te zien, ontfermt zich over het meisje. Wekenlang demonstreren de Arische vrouwen voor de terugkeer van hun mannen, tot het onverklaarbare gebeurt: de Duitse autoriteiten laten de joden die gevangenzaten vrij. Ruth’s moeder aan de andere kant is meegegaan met het eerste en enige transport naar Auschwitz dat vanuit de Rosenstrasse plaatsvond. Lena krijgt haar man Fabian, en ook een joods meisje zonder familieleden.
Invalshoek
~
Wanhoop en angst
Het verhaal van een oorlogsfilm verdient vaak de meeste aandacht, en dat geldt ook voor Rosenstrasse. Waar het normaal gesproken een relaas betreft over joodse onderdrukking en de wreedheid van de Nazi’s, zoals in bijvoorbeeld The Pianist, krijgen we in Rosenstrasse een genuanceerder beeld en een kijkje achter de schermen van het Nazi-bewind voorgeschoteld. Uit de beelden blijkt een grote verdeeldheid en angst onder de Duitse Nazi-soldaten. Veel soldaten doen wat hen opgedragen wordt. Tegelijkertijd proberen ze de vrouwen zoveel mogelijk terwille te staan zonder zelf gepakt te worden. Lena’s broer Arthur von Eschenbach (Jürgen Vogel) is een redelijk hooggeplaatste Nazi-functionaris, die uit alle macht Lena’s Fabian vrij probeert te krijgen door te kruipen voor zijn superieuren. De wachters bij de gevangenis in de Rosenstrasse zien met lede ogen aan hoe de Arische vrouwen dan weer huilend en dan weer woedend staan te demonstreren. Ze kunnen niets doen, behalve verhuld verklaren dat hun mannen er inderdaad zitten door de joodse gevangenen naar huissleutels en voedselbonnen te vragen. De wanhoop en woede verdeelt het Nazi-bewind. Misschien dat daardoor de Joodse gevangenen in de Rosenstrasse zijn vrijgelaten.
Duits
In eerste instantie is het vreemd om een film te zien die deels in het Duits en deels in het Engels is gemaakt, maar het went al snel. Het is wel vreemd om te constateren dat de in Amerika geboren en getogen Hannah een uitzonderlijk sterk Duits accent heeft in het Engels en vloeiend Duits spreekt met een uitgebreid vocabulaire. Er komt redelijk wat Duitse slang in de film voor, heb ik me laten vertellen, waarvan zelfs sommige Duitsers niet wisten dat er dergelijke woorden bestonden (dit heb ik nagevraagd, red.). Blijkbaar hebben Hannah en de rest van het gezin op een dusdanige manier Duitse les gehad van hun moeder dat ze beter Duits spreken dan menigeen Duitser.
Berlijn
Behalve deze enigszins rare omgang met het idee van buitenlandse Duitsers, is Rosenstrasse een prachtige film, die waarheidsgetrouw probeert te vertellen over de angst en wanhoop van de vrouwen van de Rosenstrasse. De Arische verdeeldheid laat zich perfect weergeven in het door oorlog verscheurde Berlijn. Laat Berlijn over je heen komen en bereid je voor op een meeslepend relaas waar je kippenvel van krijgt.
Rosenstrasse
Regie: Margarethe von TrottaJaar: 2025
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Taxi 2
.
Daniel heeft niet veel op met autoriteit, verkeersregels zijn er om overtreden te worden en het beroep politieagent is wel het zieligste dat bestaat. Is het mogelijk om met deze gegevens een zinnige film te maken? Nee natuurlijk niet!
Maar dat is ook niet de bedoeling van Taxi 2. 80 minuten racen, grappen en geen verhaal: dat is wat Taxi 2 wil en biedt. Waar het eerste deel nog probeerde iets coherents voort te brengen is dit bij het tweede deel volledig achterwege gelaten. Luc Besson, die beide scripts schreef, heeft zich laten leiden door een eenvoudige succesformule: veel actie, aanstekelijke personages en een flinke dosis Frans nationalistische grappen. De autoriteiten zijn stumpers, Franse auto’s kunnen alles en het Franse land is prachtig… wat wil een jonge Fransman nog meer!
Taxi 2 is uitermate geschikt voor puberjongens die dromen van auto’s die alles kunnen en zich overal tegen af willen zetten.
Laat mij maar dromen van Knight Rider. In mijn ogen kon K.I.T.T. toch veel meer dan die lullige Peugeot.
Taxi 2
Regie: Gérard KrawczykJaar: 2025
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
The Talented Mr. Ripley
Matt Damon speelt de mysterieuze Tom Ripley uit de titel. Hij wordt door een scheepsmagnaat naar Italië gestuurd om daar diens zoon over te halen terug te keren naar Amerika. Al in de eerste minuten wordt duidelijk dat zoon Dickie daar weinig trek in heeft: hij leeft er op los, genietend van de zon, vrouwen en zijn vrijheid. Ripley gaat bij Dickie in huis wonen en ziet in hem de broer die hij nooit gehad heeft. Hij wordt volgens Dickie evenwel te aanhankelijk en deze laatste zegt hem dat hij maar beter weer kan vertrekken, waarop Ripley hem vermoordt. Nu wordt hij haast gedwongen Dickie’s identiteit aan te nemen, maar ontdekt al snel dat hij het rijkeluisleventje best leuk vindt. Hij huurt een mooi appartement op Dicks naam, draagt zijn kleren en geborduurde pantoffels en begint een relatie met de mooie Meredith.
Op zich een interessant uitgangspunt voor een leuke film, ware het niet dat Ripley één bijna-fatale misser heeft: Ripley zelf.
Matt Damon zal namelijk best een goeie acteur zijn, maar voor het personage Ripley is hij totaal ongeschikt. In de hele eerste helft van de film wordt hij volledig van het scherm gespeeld door een zinderende Jude Law, die de verwende Dickie speelt (en waarvoor hij vorige week een Oscarnominatie ontving). Het publiek wil zich niet identificeren met een verlegen, schaapachtig lachend kereltje van wie het doel en motivatie van zijn handelingen lange tijd onduidelijk blijven. En dit is een essentiële fout, omdat de hele film vanuit Ripley’s standpunt wordt verteld.
Ik heb me meerdere malen afgevraagd hoeveel beter The Talented Mr. Ripley geweest zou zijn als Matt Damon Dickie had gespeeld en Jude Law Ripley. Wat na de moord op Dickie overblijft zijn de mooie plaatjes van een tot in de details gereconstrueerd Rome in de late jaren ’50, samen met een paar goeie bijrollen, zoals die van Cate Blanchett (die Meredith speelt en nu bezig is met de opnamen van de Lord of the Rings trilogie, waarin ze elfenkoningin Galadriel zal gaan spelen) en uiteraard de geweldige Philip Seymour Hoffman, die elke scène naar zich toetrekt zoals hij dat in vrijwel elke film doet waarin hij een rol heeft: Twister, The Big Lebowski, Boogie Nights en vooral Happiness.
The Talented Mr. Ripley is geen slechte film, maar de nasmaak van wat de film had kunnen zijn, is bitter.
The Talented Mr. Ripley
Regie: Anthony MinghellaJaar: 1999
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Swordfish
.
Stanley (Hugh Jackman) is een aan lager wal geraakte hacker. Hij is net vrijgelaten, en als hij ooit weer een computer aanraakt zal hij opnieuw achter slot en grendel belanden. Verder is zijn ex-vrouw hertrouwd met een pornofilmer, en mag hij zijn dochtertje niet zien.
Het tij lijkt te keren als een geheimzinnige dame (Halle Berry) hem een behoorlijke smak geld biedt om in zee te gaan met haar werkgever Gabriel (Travolta). Deze heeft Stanley’s niet geringe computerkunsten nodig om een bank te beroven. Door de centrale computer van die bank te kraken wil Gabriel enkele miljarden op zijn rekening bij laten schrijven. Stanley zal 10 millioen vangen. Hierdoor kan hij een duurdere advocaat huren en waarschijnlijk zijn dochter weer zien. Al snel blijkt niet alles te zijn wat het lijkt, en merkt Stanley dat hij verwikkeld is in iets veel groters.
~
Halverwege de film duikt ook ex-voetballer Vinnie Jones op. Jones wist in zijn vorige films enkele leuke en keiharde bijfiguren neer te zetten. Toen had hij echter het voordeel dat hem een leuke rol was toegeworpen. Nu komt hij niet uit de verf, en is de weinige tekst die hij heeft lachwekkend slecht in vergelijking met de bijtende monologen uit bijvoorbeeld Snatch.
Al met al is Swordfish misschien niet de absolute topper geworden waarop ik had gehoopt, maar toch is het best prettig kijken. Vooral de opening waarin Travolta een flinke monoloog over de filmindustrie opzegt is zeker aardig. Voor hem betekent Swordfish een mooie doorstart, en dat kon hij na Battlefield Earth goed gebruiken.
Swordfish
Regie: Dominic SenaJaar: 2025
Misschien ook iets voor u
The Straight Story
The Straight Story is het waargebeurde verhaal van Alvin Straight, een man die op zeventigjarige leeftijd vijfhonderd kilometer (!) op een gemotoriseerde grasmaaier (!!) door drie staten van Amerika reed om z’n zieke broer op te zoeken.
De reis duurde enkele weken en Lynch neemt alle tijd om alle aspecten ervan in beeld te brengen: de mensen die Alvin tegenkomt en op wie hij bijna zonder uitzondering een indruk achterlaat, de weidse, schitterend gefotografeerde landschappen en natuurlijk het door de tijd en vele rimpels getekende gezicht van Alvin zelf.
Meer dan tien jaar lang heeft David Lynch rondgewroet in de onderbuik van de Amerikaanse samenleving met films als Blue Velvet, Wild At Heart, de televisieserie Twin Peaks en de nachtmerrie Lost Highway. Niemand had na het zien van die laatste een film als deze kunnen verwachten en toch maakt David Lynch met The Straight Story één van de mooiste films uit zijn carrière.
The Straight Story
Regie: David LynchJaar: 1999
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
La Stanza del Figlio
~
Aan “buitenlandse” films kleeft al jaren het dogma dat ze rustiger en diepgaander zijn dan commerciële Amerikaanse films. Dit gegeven brengt sommigen onder ons er toe om totaal kritiekloos naar alles wat uit Europa en Azië komt te kijken. Als je kritiek hebt dan sta je “er niet voor open”. Ook voor deze film gaat dat op.
~
De acteurs zijn zeer goed, en de emoties zijn zeer realistisch. Sommige tikken en neurotische handelingen komen heel herkenbaar over, zoals het maken van kleine schetsjes (droedels) als je aan het bellen of peinzen bent. Maar dat is niet genoeg om het verder saaie plot te redden. Ik zou de liefhebber van de buitenlandse film dan ook op willen roepen om eens wat meer kritiek te uiten.
La Stanza del Figlio
Regie: Nanni MorettiJaar: 2025
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Spy Kids
.
Het werd Spy Kids, een film over twee spionnen (Antonio Banderas en Carla Gugino), die met pensioen gaan om hun kinderen op te voeden. Maar als ze tijdens hun eerste klus in negen jaar worden ontvoerd, is het aan hun kinderen om ze te redden.
~
Het ongebreidelde enthousiasme waarmee Spy Kids is gemaakt, is in alles voelbaar: de acteurs overacteren op volle kracht en de aankleding van de sets is tot in de kleinste details aangepast op de wonderlijke wereld waarin de personages zich bewegen. Sinds Luc Bessons The Fifth Element is er geen film geweest waarin een visie zo duidelijk werd neergezet.
Verbazingwekkend is dat Rodriguez zelfs in een Disneyfilm van 35 miljoen dollar vrijwel alles in eigen hand houdt: camerawerk, montage, visuele effecten… zelfs als componist kom je hem tegen op de aftiteling.
Ironisch genoeg maakt Rodriguez met deze kinderfilm zijn meest volwassen film tot nu toe: Spy Kids is de film waar alle stukjes op hun plaats vallen.
Spy Kids
Regie: Robert RodriguezJaar: 2025
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
South Park: Bigger, Longer & Uncut
.
Is de serie al weinig subtiel, nu is er dan de speelfilm Bigger, Longer & Uncut, waarin alle registers op South Park-gebied worden opengetrokken.
De film is een briljante satire op de Amerikaanse maatschappij, de filmkeuring en de meningen van bepaalde mensen over South Park zelf. Dit laatste gebeurt door middel van de film-in-de-film Asses On Fire, een Canadese productie van het duo Terrence en Philip die het begrip “poep-en-pies-humor” nieuwe inhoud geven. Omdat ze vinden dat de film een slechte invloed op hun kinderen heeft, trekken de moeders van South Park samen ten strijde tegen Canada: Terrence en Philip worden gearresteerd en veroordeeld tot de electrische stoel, de CD’s van Bryan Adams en Alanis Morissette gaan op de brandstapel en Amerika verklaart de oorlog aan zijn noorderburen, tot grote vreugde van Satan en zijn geliefde Saddam Hoessein, die een mooie kans zien om de heerschappij van de wereld over te nemen.
Dit absurde verhaal is gegoten in één van Hollywood’s traditionele en meest geliefde genres: de musical. Met behulp van mooie liedjes en geweldige grappen (één van de beste gaat over vrouwen: “I don’t trust anything that bleeds for five days and doesn’t die”) worden de zogenaamde hoekstenen van de Amerikaanse samenleving onderuit gehaald en wordt het publiek (in ieder geval het deel dat verder kijkt dan de grappen of de four-letter-words) gedwongen om na te denken over hun eigen normen en waarden. Dat dit moet gebeuren met een film die zo over the top grof is, geeft alleen maar aan hoe diep wij al in slaap zijn gesukkeld.
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Regie: Trey ParkerJaar: 1999
Misschien ook iets voor u
Songs From The Second Floor
In deze lege dagen van hebberigheid lijkt eenzaamheid weggekocht te kunnen worden, onze dromen kunnen met de gewenste accessoires afgehaald worden op iedere hoek van de straat en alle overige onzekerheden laten we verbannen door alle mogelijke verzekeringen. Zolang je ambities maar financieel gericht zijn lijkt eenzaamheid op een uitgestorven ziekte waar slechts melancholische idioten ergens lang geleden last van hadden.
~
Voor de goede observator valt er desalniettemin heel wat te lachen om het vermeende verdriet van al die zich verzettende mensen. Roy Andersson is zo’n observator. Vier jaar lang werkte hij aan Songs From The Second Floor, een film over eenzaamheid van de moderne mens in een geürbaniseerde omgeving. De film is ontleend aan het gedicht “Beloved is the man who sits down” van de Peruaanse dichter César Vallejo.
~
In tientallen verschillende scènes die hier en daar met elkaar verbonden zijn worden alle mogelijke facetten van de mens en zijn plaats in de cultuur op een absurdistische manier niet zo zeer te kijk gezet, alswel filmisch onderzocht. Dit maakt Songs From The Second Floor tot een ontzettende innovatieve en komische film, die doet denken aan het werk van Samuel Beckett. De kracht van de implicatie en de schijnbaar oneindig gelaagde structuur van de film sleurt je mee in een droomwereld die bij nadere inspectie de essentie van het leven blijkt te zijn. Alle pogingen die we in ons leven gaan ondernemen zullen tevergeefs zijn. Als dank voor ons dwaas verzet zullen we gegeseld worden met existentiële angsten die ons uiteindelijk door onze eigen stupiditeit het graf zullen injagen. Maar laten we toch de rust vinden en lachen om onszelf; zo erg is het allemaal niet zolang we maar rustig gaan zitten en toekijken, vooral toekijken en dankbaar zijn dat Andersson ons deze wonderschone spiegel heeft voorgehouden.
Songs From The Second Floor
Regie: Roy AnderssonJaar: 2025
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur: